lintujen ruokinta

ystävä

Linnut ovat alkaneet pitää sirkutusta tyhjällä lintulaudallani.Ei kai niille vielä kannata ruokaa käydä antamaan?Taitaavat vaan kokeilla minua josko hölmö antaisin niille jo pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä.Olis kiva saada joku vastaus.

7

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jesse Jeesiö

Linnuille voi antaa satunnaisesti herkkupaloja, mutta en suosittele jatkuvaa ruokintaa, sillä luonnonvaraisten lintujen pitää antaa elää niille kuuluvaa luonnonvaraisuutta.

• hömppä

meilläkin mm. hömötiaiset tulevat kyselemään, joko nyt saisi apua.Ja lähtevät pettyneinä pois. Aion aloittaa tässä vähitellen.

• Jussi

Lintujen talviruokinta aloitetaan vasta kun muuttolinnut ovat muuttaneet ja talveksi Suomeen jäävien lintujen luonnollinen ravinto käy vähiin. Käytännössä siis vasta myöhään syksyllä kun luntakin jo vähitellen sataa. Vielä en siis aloittaisi talviruokintaa.

Talviruokintaa ei saa missään nimessä keskeyttää (talvella) jos sen kerran aloittaa. Linnut tottuvat luottamaan talviruokintaan ja ruokinnan keskeydyttyä eivät välttämättä löydä riittävän nopeasti uusia ruokapaikkoja.

• Realisti

Minä jatkoin siitä, mihin loppukesästä jäin. Talitiaiset ovat kiitollisia samoin varpuset.

Näin lähes kaupunkioloissa olen ajatellut niiden niukkaa ravintopiiriä (köyhtynyttä), kiitos ihmisen..siksi olen ruokkinut niitä jo nyt. Tuskin siitä vahinkoakaan on, koska ympäristä nyt on mitä on, likaista ja liikenteen saastuttamaa, samoin varmaan on ns. luontainen ravinto, mitä se sitten kaupunkioloissa tarkoittaneekaan. Pieni kitulias puistonpahanen, jossa kymmenet ihmiset ulkoilluttavat rakkaita koiriaan ja lasinsiruja joka paikassa ja niitä roskia. Luulisi, etä linnut ovat tyytyväisiä, kun saavat kerrankin puhdasta ravintoa.

• ilonpilaaja

Meidän luontohan on juuri nyt tulvillaan linnunruokaa. Hyönteiset vielä liikkeellä, erilaista toukkaa ja matoa (niissä koiranpaskoissakin) yllinkyllin, kasvien siemenet runsaimmillaan.
        Minusta se pelkkä auringonkukkasiemen ja pähkinä on kuitenkin sellaista yksipuolista hätäruokaa silloin kun muuta ei ole tarjolla. Joo-joo, tiedän että on monenlaista muuta huippukallista lemmikkieläinruokaa myynnissä, mutta onkohan nekään kaikki ihan luonnon ehdoilla tuotettua. vrt. Suomestakin viedään muurahaisenmunia ulkomaille tähän tarkoitukseen. Ja siitä puhtaudestakin voi olla kai kahta eri mieltä. Sopivatko ne pähkinät pienille eläimille paremmin joita ei saa myydä ihmiravinnoksi.
        Mitä mieltä muut?

• Realisti
        ilonpilaaja kirjoitti:

Meidän luontohan on juuri nyt tulvillaan linnunruokaa. Hyönteiset vielä liikkeellä, erilaista toukkaa ja matoa (niissä koiranpaskoissakin) yllinkyllin, kasvien siemenet runsaimmillaan.
        Minusta se pelkkä auringonkukkasiemen ja pähkinä on kuitenkin sellaista yksipuolista hätäruokaa silloin kun muuta ei ole tarjolla. Joo-joo, tiedän että on monenlaista muuta huippukallista lemmikkieläinruokaa myynnissä, mutta onkohan nekään kaikki ihan luonnon ehdoilla tuotettua. vrt. Suomestakin viedään muurahaisenmunia ulkomaille tähän tarkoitukseen. Ja siitä puhtaudestakin voi olla kai kahta eri mieltä. Sopivatko ne pähkinät pienille eläimille paremmin joita ei saa myydä ihmiravinnoksi.
        Mitä mieltä muut?

Kauppojen linnunruoka-pähkinät ihmisille sopimattomia? En tiennytkään ja miksi näin, miksi ne sitten soveltuu linnuille tai oraville?

Kyllä meillä ainakin pikkulintukanta on selvästi lisääntynyt, myös kesäruokinnan myötä. Varpusia on erittäin runsaslukuisesti, oravia on ainakin kaksi..olisikohan viime kevään tai kesän poikasia, pieniä rääpäleitä ovat ja hännätkin vain ohuita raaskuja, en tiedä mistä johtuu, ei kait se nyt ruokinnan vika ole?

Moni lintu kuolee liikenteessä ja ympäristösaastesiin..siksi olen niitä ravinnut, että edes osa selviää aikuisikään asti. Kaupunkiolosuhteet ovat huomattavasti vaarallisempia luonnon eläimille, kuin jokin suojaisa metsä..missä ei ihmistä näe juuri koskaan.

En näe mitään ristiriitaa siinä, että autan niitä. Koska sen minkä ihminen on ottanut/riistänyt se tätynee jollain lailla pyrkiä korvaamaan?

• NOROTTA

Lintuja ruokkimalla houkuttelee myös rotat nurkka juuriinsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe