Meillä on jo 9-vuotias narttukoira, jota emme selvästikään ole kunnolla osanneet totuttaa muihin koiriin. Kovasti haluaisin asian nyt korjata, ettei tarvitsisi huolehtia miten koira reagoi vastaantulijoihin ja että se saisi koirakavereita. Olen vain hyvin epävarma, sillä en tiedä miten tätä nyt pitäisi lähteä korjaamaan ja kaipaisin nyt apua. Koetan selittää yksityiskohtaisesti, miten koirani käyttäytyy eri tilanteissa.
Kun koirani näkee toisen koiran tulevan lenkillä vastaan, se jännittyy. Pää ja korvat nousevat ylös, ilme muuttuu valppaaksi ja koira tuijottaa. (Ihmisiin koira reagoi aina nöyrästi, iloisesti ja kohteliaasti ja toivoisin että niin kävisi koirienkin kanssa.) Koirani myös jonkin verran innostuu toisesta koirasta ja alkaa vetää, mutta ei kuitenkaan hyökkäile toista koiraa päin. Ohitukset menevät kuitenkin normaalisti ilman rähinöitä. Koira vain vinkuu. Yhden tietyn koiran kohdalla se tosin pistää jostain syystä rähinän päälle ja kävisi päälle jos voisi. Koira on hallinnassani fyysisesti, mutta en saa sen keskittymistä pois toisesta koirasta.
Jotkut ihmiset pitävät kylällämme koiriaan irti, joten joskus kohtaamisia näiden (kilttien) irtokoirien kanssa tulee. Irti olevat koirat tulevat aina haistelemaan, mutta minun koirani pelkää niitä, vaikka ne ovat rauhallisia. Koirani antaa haistella kasvoja vähän, mutta perääntyy kuitenkin pois ja jos toinen koira yhä tunkee iholle niin se saattaa ärähtää tai "tölväistä". Ei siis murise tai pistä tappelua pystyyn, mutta tavallaan yrittää tuikata toista koiraa. Normaalistihan koirien pitäisi haistella toistensa takamuksia, mutta omani yleensä pelkää päästää toista koiraa taakseen.
Joidenkin koirien kanssa menee kuitenkin suht. hyvin. Koirani ei yleensä juuri välitä pihoilla kiinni olevista koirista ja yleensä saan koiran keskittymisen kääntymään hyvin niistä pois. Ja joidenkin koirien kanssa koirani tulee hyvin juttuun. Yleensä se innostuu jonkin verran näistä koirista, mutta rauhoittuu pian ja jonkun ajan päästä ei enää ole edes kiinnostunut niistä. Joskus se saattaa tosin yhtäkkiä ärähtää toiselle koiralle, vaikka kaikki on mennyt siihen asti hyvin. Luulen, että koirani tulee paremmin juttuun vanhahkojen koirien kanssa.
Olen siis hämmentynyt, koska en oikein ymmärrä koirani käytöstä, enkä vieraiden koirien kanssa tiedä miten koirani reagoi. Saattaa myös olla, että olen itse osasyy ongelmaan, sillä tahtomattani hermostun, kun näen vieraan koiran tulevan vastaan. Ehkä se tarttuu jotenkin koiraani. Osaisiko joku nyt neuvoa, miten kannattaa lähteä totuttelemaan?
Miten totuttaa pelokas koira muihin koiriin?
1
177
Vastaukset
Eräs menetelmä: Laumauttaminen. Ei edes yritetä laittaa koiria nenät vastakkain, vaan kävellään yhtä matkaa toisen koirakon kanssa. Samalla rentoutuu niin koira kuin omistajakin, ja vältyt tekemästä niitä tahattomia vääriä ohjauksia. Ensin pyritään vain siihen että liikutaan yhtä matkaa samaan suuntaan, koirien ei pidä ottaa kontaktia toisiinsa vaan niiden ensisijainen tehtävä on seurata omistajaansa ryhmässä. Vasta myöhemmin, ehkä jopa useamman yhteisen lenkin jälkeen, ja vasta kun koirat ovat rentoutuneita ja rauhallisia, niiden annetaan nuuskutella yhdessä.
Mitä useampi harjoittelukaveri, sitä paremmin koira pikkuhiljaa tottuu/ siedättyy/ rohkaistuu.
Ja omistajakin rentoutuu. ;)
Kun tilannetta ei ole itse näkemässä, tällaisiin nettiohjeisiin sisältyy riski vääränlaisista ohjeista. Myös liikunnan ja koulutuksen lisääminen/ monipuolistaminen auttaa saamaan koiran hallintaan ohitustilanteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178103Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996349Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702390
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee382386- 392173
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222166Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575