Kohta rv 33 ja painoa mulle tullut huimat 2kg. Paino vaihtelee neuvolassa, milloin on toinen kilo hävinnyt johonkin ja sitten oon taas saanut sen toisen kilon takaisin. Näin on ollut jokaisesta raskaudesta. Mistä voi johtua? Syön terveellisesti. Oon ymmärtänyt että norm.olisi se 8-12kg, varsinkin kun oon normaalipainoinen. Paljonko sulle tullut painoa loppuviikkoihin mennessä?
Painosi?
16
272
Vastaukset
- Yksilöllistähän se
Painonnousu on todella yksilöllistä. Normaalipainokin on aika laaja käsite. Jos painoindeksisi on normaalipainon keskialueella tai ylärajoilla, ei tuollaisesta raskausajan tahattomasta laihtumisesta (koska sitähän se on, laihtumista) juuri haittaa ole. Jos taas olet lähes alipainoinen, silloin olisi tietysti hyvä, että painoa tulisi enemmän. Riittää sitten energiaa vielä imetykseenkin. Itselleni tuli yhdeksän kiloa (bmi ennen raskautta 20), eli ylimääräistä ei tullut, vain vauva, istukka yms. ja pari kiloa ehkä turvotusta.
- hähähähähähäähähä
7 kg tuli ja olin hoikka ennen raskautta, BMI silloin alle 20. Kaikki raskauskilot jäivät synnytyslaitokselle eikä mitään lisäenergiaa imetykseen tarvittu, koska en imettänyt. Revi siitä.
- näin.
Fiksua. Täytyy repiä nyt jotain tuosta kun et imettänyt? Eiköhän imettämättä jättämiseen ole normaalilla äidillä jokin järkevä syy. Revi sä siitä!
- Yksilöllistähän se
Niin? Suurin osa äideistä haluaa imettää, joten mitäpä tuo sinun henkilökohtainen päätöksesi olla imettämättä tähän nyt kuuluu? Jos äiti ei halua imettää, kyse on silloin poikkeustapauksesta. Itse imetän edelleen (lapsi puolitoistavuotias) ja täysimetin yli viisi kuukautta. Tuona aikana laihduin viisi kiloa alle lähtöpainon, olisivat olleet ne muutamat lisäkilot tarpeen.
- Huoh.
Mulla jäi 14kg synnärille, hähä vaan itelles. 5kg nousi paino raskausaikana, joten painoin 9kg vähemmän synnytyksen jälkeen kuin alussa. Että hähähänii.
- +5kg
Mikä oli lähtötilanteesi? Oletko alipainoinen, normaalipainoinen vai kenties ylipainoinen? Alipainoisellr painonnousu olisi suotavaa ja ylipainoisella sitä ei tietenkään enää lisää tarvisi tulla.
Itse olin ennen raskaaksi tuloa ylipainoinen. Nyt olen viikoilla 36 ja painoa on tullut n.5kg. Sekä neuvolassa, että äitipolilla ovat olleet tyytyväisiä painonnousuun (ettei ole enempää noussut). Itse olisin toivonut ehkä vieläkin pienempää nousua.
Tiedän myös henkilön tuttavapiiristäni, joka lähtötilanteessa jo alipainoinen. Nyt loppuraskaus menossa, mutta paino ei ole erityisemmin noussut ja on saanut siitä neuvolassa negatiivista palautetta. Olivat jopa kieltäneet kaiken likunnan. Omasta mielestäni tämäkin on outoa, koska toisaalta hyvää kuntoa synnytyksessä kehutaan hyväksi.
Mutta tiedä sitten. Jokainen me olemme yksilöitä. Toisille se painonkerryttäminen on liiankin helppoa ja toisilla se ei onnistu millään, vaikka kuinka yrittäisi.- Alkup.
Olen normaalipainoinen ja kyllähän neuvolassa ihmetelty. Jokaisesta raskaudesta tilanne tämä ja imetystä kun kasassa 1kk ni vaaka näyttää -10kg lähtöpainosta. Imetyksen loputtua lihoan tähän samaan painoon mikä mulle vissiin ominaista. Kaikki lapseni olleet reilu 3kg mutta silti taas huolettaa kasvaako pikkuinen normaalisti..
- Yksilöllistähän se
Alkup. kirjoitti:
Olen normaalipainoinen ja kyllähän neuvolassa ihmetelty. Jokaisesta raskaudesta tilanne tämä ja imetystä kun kasassa 1kk ni vaaka näyttää -10kg lähtöpainosta. Imetyksen loputtua lihoan tähän samaan painoon mikä mulle vissiin ominaista. Kaikki lapseni olleet reilu 3kg mutta silti taas huolettaa kasvaako pikkuinen normaalisti..
Mutta mikä on se painoindeksisi? Normaalipainon sisälläkin kun on kuitenkin paljon vaihtelua. :) Kyllähän se vauva tuppaa aina omansa ottamaan kasvaessaan, jos ei nyt äiti ihan aliravittu ole. Varsinkin, kun aiemmatkin raskaudet ovat noudattaneet samaa kaavaa, niin en kyllä sinuna olisi lainkaan huolissani.
- sdd
Normaalipaino ei tosiaan paljon kerro. Itse olin esikoisesta vielä laitokselle mennessäkin alle 25 BMI:n, vaikka kiloja tulikin kymmenkunta. Jos raskauden alkaessa BMI on ollut normaalipainossa, mutta lähellä tuota ylärajaa, niin ei kai tuo mikään ihme ole. Minun pituisen naisen (170cm) normaalipaino taitaa liikkua 56-73 kilon välillä, eli melkoinen on haarukka..
9kg tuli :)
- Aloittaja35 huolissaan!!
Tajusin ettei mulla oo rintoja!! Siis miten näillä pienillä läpysköillä imetetään? Kyllä nyt ennen sentään jonkunlaiset rinnat on ollu.. Kyl ihminen on kaikesta huolissaan. Nyt mul on hävinnyt tuo tullut 2kg kokonaan enkä ymmärrä.. Viekö vauva tässä vaiheessa energiaa niin valtavasti että laihdun pakolla? Oma ruokailu on rajoitettua, en voi syödä mitään tulista tai suolaista! Verenpaineissa ja nilkoissa näkyy muuten heti. Kohta rv 35. Sf-mitan kasvu hidastunut.. Nyt on 31,5.
- Aloittaja35
Olen muuten 168/68 mut en enää..ja vauvan pois tullen painon lasku on hirmuinen.
- En huolehtisi
Aloittaja35 kirjoitti:
Olen muuten 168/68 mut en enää..ja vauvan pois tullen painon lasku on hirmuinen.
No ei sinulla noilla mitoilla ole kyllä mitään syytä huoleen, vaikei painoa tulekaan lainkaan. Olet kuitenkin siellä normaalipainon yläpäässä etkä alapäässä, joten ei ongelmaa.
Eikä niistä rinnoistakaan tarvitse olla huolissaan. Luulisi sinun useamman lapsen äitinä tietävän, että imettäminen ei ole rinnan koosta kiinni. Jos sinulla on ennenkin imettäminen onnistunut, niin yhtä lailla siellä on sitä maitoa tuottavaa rintarauhaskudosta nytkin.
- on tullut..
Mun mitat ennen raskautta oli jotain 165/66, nyt painan noin 77-78, eli noin 12 kg tullut lisää tähän mennessä, ja tällä hetkellä menossa rv 36 0. Saan kyllä tuosta painonnoususta kiittää hyvää ruokahaluani, mutta uskon että saan ylimääräiset karistettua pois synnytyksen jälkeen. Ennenkin olen onnistunut dieetillä hoikistumaan. Ja olen siis herkäsi lihovaa tyyppiä muutoinkin.
- Diiva8
/- 0kg koko raskauden aikana, nyt menossa 36 5.
- jepulis7
Lisäkiloja tuli 6-7, jotka jäivät kaikki synnärille. Imetys laihduttanut toiset 7 kiloa 1,5 kuukauden aikana :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178103Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996349Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702390
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee382386- 392173
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222166Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575