Orkidean hoito

Floristi

Moi

Minulla on ollut Orkideoja jo monta vuotta. Kirjoitan nyt muutamia hyväksi koettuja hoitovinkkejä.

1. Älä koskaan istuta Orkideaa multaan vaan Orkidean istutukseen tarkoitettuun kuoriseokseen.

2. Älä kastele normaaleilla lannoitteilla vaan Orkidea lannoitteella. Kesällä joka kastelukerta eli n. kerran viikossa ja talvella n. 3 vko:n välein. Välikerrat puhtaalla vedellä. Kastelu tapahtuu upottamalla juuripaakku ruukkuineen veteen. Lehdille ei tarvitse mennä. Kastelukertojen välissä juuripaakun tulee kuivaa.

3. Jos mahdollista niin laita Orkideat kesäksi ulos. Ei suoraan auringonpaisteeseen vaan puskien tai puiden alle. Yökosteus tekee sen että minulla on ollut syksyllä parhaimmassa Orkideassa 7 kukkavanaa.

4. Kun Orkideat ovat kukkineet niin kukkavanojen leikkaus kannattaa tehdä tuoreeltaan. Oikea leikkauskorkeus on alhaalta laskien toisen silmun jälkeen. Ensimmäinen kukkasilmu on yleensä suutari mutta aika monesti tulee talven aikana sisällä uusi kukinta vanhoihin silmuihin.

5. Älä leikkaa Orkidean ilmajuuria vaan anna niiden kasvaa vapaasti ulos purkista.

6. Talvella olen pyyhkinyt lehdet kostealla pyyhkeellä noin kerran viikossa.

7. Vanhemmat Orkideat tekevät myös poikasia kukkavanoihin. Minulla on nyt yhdellä Orkidealla 5 poikasta kahdessa kukkavanassa. Annan niiden olla vielä kiinni ja irroitan ne vasta keväämmällä kuin kasvukausi alkaa.

1

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain yksi kukkii

Kiitos neuvoista!

Jos laitetaan kesäksi ulos, niin saavat tietysti olla omissa ruukuissaan?

Ai saa sataa ja salamoida?

Minulla on neljä orkideaa ja ainoastaan yksi niistä kukkii. Missä vika, kaikki saavat saman kohtelun ja upotan ruukut veteen kaikki yhtäaikaa vuorotellen kerran viikossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7306
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2269
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37