Voiko ulkona kastuneen tuolin entisöidä?

Pinnatuoli kuntoon

Olin jättänyt vanhan puisen pinnatuolin ulos useammaksi kuukaudeksi. Siellä se ehti kastua koko syksyn ja talven ajan. Nyt toin tuolin sisälle ja maali on lähtenyt halkeilemaan. Kuinkahan pilalle tuoli on kastumisesta mennyt ja kannattaako siihen vielä yrittää vaihtaa maalit? Muuten tuoli vaikuttaa ihan ok kunnossa olevalta.

Saattaa olla tyhmä kysymys, minulla kun ei ole aiempaa kokemusta entisöinnistä...

6

1628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulkku

Moi! Anna tuolin kuivua ensin kunnolla sisätiloissa, sittenpähän tiedät ovatko liitolset kärsineet säävaihteluista. Jos ovat, ei muuta kuin liimaa liitoksiin ja puristuksiin. Sen jälkeen vanhat maalit pois, hionta hiekkapaperilla ja uutta päälle pari kolme OHUTTA kerrosta, älä läträä ettei tule valumia. (Empire ois hyvä maali, mahdollisesti hieman ohennettuna lakkabensiinillä). Empiren alla voit käyttää Otex tartuntapohjamaalia. Tsemppiä!

• Pinnatuoli kuntoon

Kiitos paljon vastauksesta! Osaisitko sen vielä neuvoa, että kuinka tuo vanha maali olisi helpointa poistaa?

• Joo ja ennen liimailuasi, naputtele kaikki osta erikseen, ja kun puristimia laitat, katso tarkkaan että ne n.s. suorakulmassa liimattavaan kohteeseen, muuten tulee "klonksujalkainen! tuoli. Selkänojan liimauksessa tarvitset onnea ja taitoa jos ihan palasina, pitää käyttää vastavetopuristimia myös.

• Zirup

Hip!

Vanhat maalit saa pois puukolla, maalinpoistoaineella tai kuumailmapuhalti-mella. Maalinpoiston jälkeen hio vielä tuoli esim. 80, 120 ja 150 papereilla. Mutta anna sen tuolin ensin kuivua pari kuukautta ennen kuin teet mitään sille.

Tässä toisenlainen vinkki. Jos maalit pysyvät hyvin kiinni tuolissa, halkeamat voi myös pelkästään kitata. Hio kittauskohdat tasaiseksi ja samalla koko tuolin maalipinta himmeäksi. Pyyhi pölyt nihkeällä liinalla pois. Levitä tartuntapohja-maalia (esim. Otex) kerros ja anna kuivua 1 vrk. Maalaa haluamallasi kalustemaalilla 2-3 kerrosta (lue purkista ohjeet.). Anna maalipinnan kovettua rauhassa ennen kuin otat tuolin käyttöön.

• Perinneseppä

Nii... Ja sitten on vielä se vaihtoehto, että jätät nuo rautakaupan teolliset muka- maalit (= nestemäistä muovia) sinne kaupan hyllylle kuivettumaan ja sekoitat maalin itse: Osta vernissaa ja väripignmenttiä. Sekoita. Lisää loraus puutärpättiä ja/ tai serotiinia. Maalaa vaikkapa tollolla. Tulee komia jäläki!

• Perinneseppä, ei ihan noin, tuolla kertomallasi sekoituksella ei tuu hyvää. Eka tehdään presto suhtessa 30/70, tuohon pigmenttejä, odotellaan yön yli, valutetaan sideharson läpi, jäävät n.s. hiekanjyvät siihen (jos maavärejä pigmentteinä), serotiinia jos haluaa, auttaa pelkästään kuivumiseen, liitujauhoa n.s. täytteeksi, kokeillaan välillä typistetyllä siveltimellä miten liukuu ja jos liukuu hyvin, valmista. Typistetyllä pensselillä siksi, jää pensselin jäljet, jos hieroo patinan vielä. Sitten vain suojalakkaus patinan jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7165
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3998
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      53
      3483
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2998
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2187
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45