Ympäristöalan työtilanne/ Yritykset

SeponVeli

Valmistuin juuri DI:ksi ympäristötekniikan, alalta ja olen saanut huomata alan työtilanteen olevan aivan p***a. Varoituksena ymte:lle aikoville, opiskelujen alun puheet "tulevaisuuden alasta" ovat kyllä melkoista soopaa ja vaikka ala mediaseksikäs onkin, ei se todellakaan tunnu työllistävän. Itsehän tein dippatyöni mahdollisimman paskaan saumaan, eli juuri valmistuessani oli rahoittavassa yrityksessä yt:t käynnissä ja työsuhdetta ei voitu jatkaa.

Kysymys kuuluukin, missä firmoissa arvoisat ympäristötekniikan opiskelijat ovat olleet esim. opiskelujen ohella kesätöissä ja millainen kuva jäänyt? Josko tästä saisi jotain uutta ideaa minne laittaa hakemuksia....

6

853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poliittinen hörhöily

Niinpä... ympäristöasiat ovat poliittisesti suosittuja, joten oppilaitokset saavat ympäristökoulutukseen valtiolta helposti rahaa. On kokonaan toinen juttu, kinka tuollaisen tutkinnon suorittanut opiskelija voi valmistuttuaan tehdä mitään järkevää tai edes löytää työpaikkaa....

• VinkistäVihiä

Hae pieniin insinööritoimistoihin geotekniikan puolelle. Mieheni löysi jo kolmannen opiskeluvuoden jälkeen hyvän työpaikan sellaisesta ja on samassa edelleen. Tänä keväänä valmistuu. Hän väittää, että geotekniikan puolella teistä ympäristötekniikan DI:stä on suorastaan työvoimapulaa. Sun pitää vain unohtaa ne Teekkarin työkirjan huonot esimerkit ja hakea rohkeasti "yksityisiin" insinööritoimistoihin, jotka tekee jotain suunnitteluprojekteja kunnille.

• 4+18
    • pian

Minä olen ymppäopiskelija, jolla on vielä pari kurssia ja dippatyö jäljellä. Pääsin kolmannen opintovuoteni jälkeen oman alan duuniin kesiksi ja nyt haen dippapaikkoja. Aika näyttää, saanko hyvän di-paikan ja ylipäätään töitä. MUTTA suurin osa ymtekavereistani ovat jo valmistuneet (itse opiskelin vähän hitaammin) ja heistä jokainen on päässyt heti valmistuttuaan, viime vuoden aikana, oman alan duuniin. Uskon, että töitä löytyy vielä sinullekin. :)

Onnea siis työnhakuun, toivottavasti löydät pian töitä! Oletko hakenut vesialalle paljon? Olen kuullut, että jätevesipuolella olisi kovasti tarvetta osaaville diplomi-insinööreille?

• pian

"Kysymys kuuluukin, missä firmoissa arvoisat ympäristötekniikan opiskelijat ovat olleet esim. opiskelujen ohella kesätöissä ja millainen kuva jäänyt?"

Piti vielä vastata tähän. :) Ympäristökonsultoinnin parissa sekä ympäristömittausten ja ympäristölupien parissa. Mielestäni näillä alueilla riittääkin työsarkaa, mutta monet yritykset ovat pieniä firmoja, joilla ei paljon julkisia hakuja ole. Itsekin pääsin töihin ihan vain sillä, että lähetin avoimia hakemuksia.

• TulevaOpiskelija69

Morjestaa!

Olen kiinnostunut tästä kyseisestä alasta, joten kysyn näin ohimennen kannattaako aloittaa ymppäopiskelut? Onko tulevaisuutta työmarkkinoilla? Minua kiinnostaisi aluesuunnittelu, joku kartoitus- tai mittaustyö, ekologia jne. Olen ilmottautunut yliopiston hakuun ymp.teknologiaa ja akvateettisiätieteitä lukemaan. Kannattaako vai odottaako minua umpikuja tai kenties sudenkuoppa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7625
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4203
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3705
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3190
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2551
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2398
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51