Pentu osasi pillillä suht hyvin luoksetulon silloin kuin ei ollut muita koiria paikalla, mutta nyt 2kk en ole uskaltanut vapaana pitää kiinnostaa hajut, lelut, jos näkee tiellä toisen koiran niin kuulo menee totaalisesti eikä tule luokse vaan jatkaa matkaa... Hajuista on tosi kovin kiinnostunut. Mies kerran päästi metsälenkillä vapaaksi ja oli noin 5 min kadoksissa joten sitä ei enään uskalla yhtään vapaana pitää...
Liinalla olen testannut kouluttaa, mutta tuntuu että menee ihan solmuun liinassa ja kun joutuu vetämää kun kutsuu luokse eikä tule niin liina kiertää jalkojen ympäri niin monta kertaa ettei voi vetää siitä.
asumme maa seudulle ja täällä olisi niin rauhallista ja hyvä pitää koiraa vapaana mutta kun ei tottele niin ei tottele :(
Vinkkejä kaivataan ja paljon!!!!!
9kk koira luoksetulo on yhtä tuskaa... (lapinkoira)
32
1267
Vastaukset
Melkein pentuhan tuo vielä on, ja koulutus vasta alkanut. Nyt vain taitaa olla vielä pieni murkkuikäkin päällä. Lappalaiskoira voi olla kärsivällisyyttä koetteleva, jos sillä ei ole riittävästi tekemistä.
Suosittelisin pitemmän lenkin tekemistä ja vasta sen jälkeen kun pahimmat höyryt on päästelty, niin sitten tottelevaisuusharjoittelua ja muuta.
Pehmeäluonteiset lappalaiset kyllä soveltuvat ensimmäiseksikin koiraksi, mutta enrginen yksilö tarvitsee kyllä jotain tekemistä/ työtä ja voi aiheuttaa päänvaivaa kokeneemmallekin koiraharrastajalle: Kärsivällisyyttä!- Normaalia tuon
ikäisellä koiralla.
Muistathan myös, että koiraa ei saa maaseudullakaan pitää vapaana, kuin maanomistajan luvalla.- nasuli
Jep, muistan. meillä on tässä omaa/ ja vanhempien peltoa/metsää... Joten luvat kunnossa :D
- terrifani
5min ei ole paha ..älä turhään hätiköi..
Odota hetki ja jos ei tule niin sitten sinun pitää olla mielenkiintoisempi. eli kun päästät irti ..hihkaise iloisesti ja lähde eri suuntaan juoksemaan ja hassuttele ..ja kun meinaa taas lähteä niin samoin ja palkitse..
Älä ota kiinni joka kerran kun tulee luokse vaan palkitset vain.
Näin itse olen tehnyt kettarini kanssa jonka kanssa pitää olla vielä tarkempi.. paimenkoiralle pitäisi olla luontaista pysyä ihmisen luona(ainakin toinen koirani paimenkoira pysyy ilman koulutustakin)..eli jokin mättää..ja luulen että kontaktiharjoittelut ja yhteiset leikit ja motivoinnit riittää avuksi.
Ja terriereillä auttaa usein vinkulelun tai pallon pitäminen kädessä..tosin itse käytin vain alussa jotta oppi pysymään hyvin luonani.
Eli keinoni on leikin/palkinnon avulla treenejä.. ja paljon vapaanaoloa siellä missä ei muut kulje..samoin koirapuistoissa pyydä välillä luokse ja palkitse mutta älä ota kiinni..- terrifani
Omani pysyi myös pihassa vapaan ilman mitään mutta olin kyllä rajannut alueen että aina kun ylitti oikean alueen niin kävin komentamassa koiran takaisin pihaan. Ja pysyi lopulta valvomatta siinä siis kettarini sallitulla alueella.
Eli treeniä ja treeniä.. - terrifani
terrifani kirjoitti:
Omani pysyi myös pihassa vapaan ilman mitään mutta olin kyllä rajannut alueen että aina kun ylitti oikean alueen niin kävin komentamassa koiran takaisin pihaan. Ja pysyi lopulta valvomatta siinä siis kettarini sallitulla alueella.
Eli treeniä ja treeniä..Minulla ehkä auttoi pihassa vapaana pysymiseen se että ei saanut tulla makkariin ..kun hieman mieheni oireili koirasta ja haluttiin pitää se puhtaana suuremmista allergeeneista. Makasi tarkasti makkarinrajalla aina ja jos pallo hurusi makkariin niin jäi odottamaan että joku hakee sen. :) Kun muutimme uuteen paikkaan ja allergiareaktiota ei tullut miehelleni päätimme että koira voi mennä minne haluaa talossa ettemme enäänrajaa aluetta..otti kuitenkin itse miehen työhuoneen (koska tuoksui eniten miehelleni) ei kielletyksi alueeksi..jännää miten koirat ajattelee asioita. :) Periaatteessa sama toimii myös omaan pihaalueeseen.
Näin oppi jo pennusta rajat jota sitten oli helpompi soveltaa myös pihaan.
- Hangon
" Odota hetki ja jos ei tule niin sitten sinun pitää olla mielenkiintoisempi. eli kun päästät irti ..hihkaise iloisesti ja lähde eri suuntaan juoksemaan ja hassuttele ..ja kun meinaa taas lähteä niin samoin ja palkitse..
Älä ota kiinni joka kerran kun tulee luokse vaan palkitset vain."
Todella osuvasti sanottu. Meillän rotikka narttu 10kk ja hyvin jääräpäinen välillä luoksetulossa. Tulee kyllä luokse mutta välillä saa kyllä hihitellä yksinänsä että koira huomaa että tuollapa olisikin leikkikaveri. Meillä neiti oli kerran 2h kateissa, oli löytänyt kyllä tiensä kotiin. Ei sen jälkeen 50m kauemmas lähde, säikähti tietysti hölmöyksissään kun lähti hajujen perään.
Tee luoksetulosta eritysen kivaa, kokeile uusia herkkuja ja leluja. Mikäli pentu ei tule luokse kilju ja karju ja juokse eri suuntaan, palkitse heti kun pentu kiinnittää huomiota.
Kun alkaa sujua, voit pitää yllä koiran huomiointia sinuun vaikkapa lenkillä ollessa ( koira irti) vaihtaa suuntaa mitään sanomatta koiralle. Oppii hakemaan läheisyyttä ja pitää kontaktia enemmän.
Kärsivällisyyttä! Semiä reeneihin:) - nasuli
Nyt on alkanut luistamaan taas. Olen pitänyt paljon liinassa kiinni ja tykkää kun saa olla vapaammin. ollaan heitelty lelua ja on jopa tuonut lelun mulle. Metsässä voi haju alkaa kovin kiinnostamaan niin olen saanut liinasta nykästyä vähän niin tulee luokse ja samoin se auttaa että lähden kävelemään toiseen suuntaan niin kohta juoksee minut kiinni. Mutta paljon on vielä treeniä että voin vapaana taas pitää :)
- terrifani
Jättäisikö koira sinut jos on irti vai meneekö vain hetkeksi hajua haistelemaan?
Entä jos ärähdät ei mene kääntyykö..?
Jos on oikein kiinnostava juttu ja koira meinaa mennä niin kannattaa opettaa ei mene käsky jolloin sen ei tarvitse kääntyä mielenkiintoiselle kohteelle vaan riittää että pysähtyy..
oliko tämä uros?
Haluatko että koira on koko ajan tiukassa kontaktissa sinuun vai osaatko rentoutua ja luottaa koiraan ettei hajut vie sitä enemmän kuin mielenkiinto pysyä luonasi..hiukan tuntuu voin olla väärässä että et anna koiran olla rauhassa vapaana myös..eli siten että haistelee ja otat vain silloin tällöin kontaktin..ja saat sen tarvittaessa.(jos koko ajan hötkyilet ja pyydät lähelle koira hermostuu ja kyllästyy ..eli parempi antaa välillä olla ja vain silloin tällöin ottaa kontakti olemalla motivoiva)
vai miten teidän vapaanaolo menee?
Muistan kun ekan kerran treenattiin vapaanaoloa niin koira hävisi samantien (tuli 6kk iässä minulle) siinä sitten ootin ja ootin ei mitään koiraa ei tule. Sitten tuli paniikki jos koira ei olekaan vielä kiintynyt minuun kunnolla ja onkin mennyt kauas kun oli vasta 2vk ollut ja lähdin sen tassunjäljissä etsimään(talviaika) ja kun etsin koiraa tuli se jo minun jalanjäljissä luokseni..huh mutta sen jälkeen harjoittelut meni hyvin koira ei enään jättänyt näin kauaksi näköpiiristä..eli yritän antaa riittäviin vapautta mutta niin että olen ajatuksen verran edellä jolloin olen oppinut milloin on paras ottaa koira kiinni tai pysäyttää ei mene käskyllä. - terrifani
terrifani kirjoitti:
Jättäisikö koira sinut jos on irti vai meneekö vain hetkeksi hajua haistelemaan?
Jos on oikein kiinnostava juttu ja koira meinaa mennä niin kannattaa opettaa ei mene käsky jolloin sen ei tarvitse kääntyä mielenkiintoiselle kohteelle vaan riittää että pysähtyy..
oliko tämä uros?
Haluatko että koira on koko ajan tiukassa kontaktissa sinuun vai osaatko rentoutua ja luottaa koiraan ettei hajut vie sitä enemmän kuin mielenkiinto pysyä luonasi..hiukan tuntuu voin olla väärässä että et anna koiran olla rauhassa vapaana myös..eli siten että haistelee ja otat vain silloin tällöin kontaktin..ja saat sen tarvittaessa.(jos koko ajan hötkyilet ja pyydät lähelle koira hermostuu ja kyllästyy ..eli parempi antaa välillä olla ja vain silloin tällöin ottaa kontakti olemalla motivoiva)
Muistan kun ekan kerran treenattiin vapaanaoloa niin koira hävisi samantien (tuli 6kk iässä minulle) siinä sitten ootin ja ootin ei mitään koiraa ei tule. Sitten tuli paniikki jos koira ei olekaan vielä kiintynyt minuun kunnolla ja onkin mennyt kauas kun oli vasta 2vk ollut ja lähdin sen tassunjäljissä etsimään(talviaika) ja kun etsin koiraa tuli se jo minun jalanjäljissä luokseni..huh mutta sen jälkeen harjoittelut meni hyvin koira ei enään jättänyt näin kauaksi näköpiiristä..eli yritän antaa riittäviin vapautta mutta niin että olen ajatuksen verran edellä jolloin olen oppinut milloin on paras ottaa koira kiinni tai pysäyttää ei mene käskyllä.Ja paras vapaanapito paikka on vaikka metsälenkki jossa ollaan liikkeellä kuin vain paikka missä oleillaan..koirasta on mielenkiintoisempaa mennä paikassa laumana missä muitakin mennyt..eli hajujen kera..jäällä on hyvä treenata jos jäät siis kantaa mutta koirasta tylsää jos siellä ei ole hajuja.
Ja voit lisätä laumaan vaikka hyvin pysyvän koiran ja sen omistajan niin koirasi ottaa siitä mallia. Minusta oli hauskaa kun oma edellinen lapsuuden paljon jääräpäisempi koirani ei totellut kunnolla..tuli löysästi luokseni kuin teini..niin ystäväni koira kävi urahtamassa koiralleni että tuus jo sieltä emäntä kutsuu.. ;) Nykyisen koirani olen oppinut kouluttamaan paremmin, kokemusta kun on jo hieman kertynyt.. :) Tosin vapaana edellinenkin pysyi mutta joskus kyllästyi ja päätti lähteä kotiin kesken lenkin niin kävi sanomassa minulle mennään jo ja jos en laittanut silloin kiiinni niin kotiin olisi mennyt. :) Suoraan ei lähtenyt. - nasuli
terrifani kirjoitti:
Ja paras vapaanapito paikka on vaikka metsälenkki jossa ollaan liikkeellä kuin vain paikka missä oleillaan..koirasta on mielenkiintoisempaa mennä paikassa laumana missä muitakin mennyt..eli hajujen kera..jäällä on hyvä treenata jos jäät siis kantaa mutta koirasta tylsää jos siellä ei ole hajuja.
Ja voit lisätä laumaan vaikka hyvin pysyvän koiran ja sen omistajan niin koirasi ottaa siitä mallia. Minusta oli hauskaa kun oma edellinen lapsuuden paljon jääräpäisempi koirani ei totellut kunnolla..tuli löysästi luokseni kuin teini..niin ystäväni koira kävi urahtamassa koiralleni että tuus jo sieltä emäntä kutsuu.. ;) Nykyisen koirani olen oppinut kouluttamaan paremmin, kokemusta kun on jo hieman kertynyt.. :) Tosin vapaana edellinenkin pysyi mutta joskus kyllästyi ja päätti lähteä kotiin kesken lenkin niin kävi sanomassa minulle mennään jo ja jos en laittanut silloin kiiinni niin kotiin olisi mennyt. :) Suoraan ei lähtenyt.Näköpiirissä haluan että koira on. Narttu kyseessä. Saa tietenkin haistella ja seurata jälkiä kunhan tulee takaisin. Heinäpellolla juurikin hyvä mennä, kun koira saa seurata rauhassa jälkiä ja nään koko ajan. Tuntuu niin vaikealta kun vanha koiramme ei koskaan ollut kiinnostunut muista eläimistä ja hajusta vaan oli meissä niin kiinni vapaana ja häneen voisi luottaa 100%. Ja tällä kun hajut koko ajan mielessä...
- nasuli
terrifani kirjoitti:
oliko tämä uros?
Muistan kun ekan kerran treenattiin vapaanaoloa niin koira hävisi samantien (tuli 6kk iässä minulle) siinä sitten ootin ja ootin ei mitään koiraa ei tule. Sitten tuli paniikki jos koira ei olekaan vielä kiintynyt minuun kunnolla ja onkin mennyt kauas kun oli vasta 2vk ollut ja lähdin sen tassunjäljissä etsimään(talviaika) ja kun etsin koiraa tuli se jo minun jalanjäljissä luokseni..huh mutta sen jälkeen harjoittelut meni hyvin koira ei enään jättänyt näin kauaksi näköpiiristä..eli yritän antaa riittäviin vapautta mutta niin että olen ajatuksen verran edellä jolloin olen oppinut milloin on paras ottaa koira kiinni tai pysäyttää ei mene käskyllä.En tiedä kuinka kauan menisi hajujen perässä. kun ärähdän ja on haju niin ei käänny
- terrifani
nasuli kirjoitti:
Näköpiirissä haluan että koira on. Narttu kyseessä. Saa tietenkin haistella ja seurata jälkiä kunhan tulee takaisin. Heinäpellolla juurikin hyvä mennä, kun koira saa seurata rauhassa jälkiä ja nään koko ajan. Tuntuu niin vaikealta kun vanha koiramme ei koskaan ollut kiinnostunut muista eläimistä ja hajusta vaan oli meissä niin kiinni vapaana ja häneen voisi luottaa 100%. Ja tällä kun hajut koko ajan mielessä...
Ilman muuta koira pitää olla näköpiirissä eli koirasi tosiaan jättäisi sinut jos mahdollista? Onpa jännä varsinkin kun on paimenkoira joka luontaisesti pitäisi pysyä ihmisen luona jo jalostuksellisesti..eli ei ihan paimenkoiratyyppinen ole koirasi..
Voi olla ettet saa koirastasi hyvää vapaanapidettävää koskaan jos pyrkimys lähteä on noin kova tai joudut tekemään koko ajan työtä että koirasi pysyy luonasi..voi tosin olla teinikoiramaisuutta ja menee ohi treenien kerakin. Eli vain kokeilee rajojaan sinun suhteen.
Eli sinun pitää olla tiukempi koirallesi..eli tee näkymätön raja koira mitä kauemmas koira ei saa mennä (pidä juoksunarussa treenatessa ja varsinkin kunnes pääset teiniyden ja kokeilunhalun yli ja sääntö vakiintuu mitä ei saa ylittää) Sitten vasta päästä vapaaksi kun sääntö ymmärretty..Käytä hiukan pakotteita eli matalaa ääntä ja kieltoa jos menee liinassa sinusta liian kauas ja toista ja toista. kun kääntyy sinuun ärähdettyäsi niin voit palkitakin ja tee palkitsemista muutenkin usein kun saat kontaktin ..harjoittele kontaktin ottoa kun on hajuilla mutta ei liikaa jottei kyllästy vaan silloin tällöin..kontakti on tärkeää ohjattavutta ajatellen.Tässä rajan sääntelyssä voit olla ihan paikallasi..jolloin koira menee kauemmas ja tarkoitus on sanoa sääntö koiralle miten kauas saa sinusta mennä... - terrifani
nasuli kirjoitti:
En tiedä kuinka kauan menisi hajujen perässä. kun ärähdän ja on haju niin ei käänny
Jos koirasi on vapaana ja haju vetää niin tee seis-käsky tai ei mene-käsky niin koiran on tarkoitus pysähtyä mutta sen ei tarvitse kääntyä. Näin saat siihen kaikesta huolimatta kontaktin ja koiran ei tarvitse kääntyä mielenkiintonsa kohteeseen mikä on hyvin vaikeaa.
Voisit treenata kontaktia ja malttamista muutenkin eli hakupalojen etsintää ja ruokakipon odotusta..etc..
Eli ennen kuin saa ruuan koira istuu odottamaan ja katsoo sinuun ja koira saa ruuan. Hakupaloja koira voi etsiä käskyllä kotona..kontaktia ja yhteistoimintaa.. - terrifani
terrifani kirjoitti:
Jos koirasi on vapaana ja haju vetää niin tee seis-käsky tai ei mene-käsky niin koiran on tarkoitus pysähtyä mutta sen ei tarvitse kääntyä. Näin saat siihen kaikesta huolimatta kontaktin ja koiran ei tarvitse kääntyä mielenkiintonsa kohteeseen mikä on hyvin vaikeaa.
Voisit treenata kontaktia ja malttamista muutenkin eli hakupalojen etsintää ja ruokakipon odotusta..etc..
Eli ennen kuin saa ruuan koira istuu odottamaan ja katsoo sinuun ja koira saa ruuan. Hakupaloja koira voi etsiä käskyllä kotona..kontaktia ja yhteistoimintaa..Totteleeko koirasi kieltämistäsi hyvin eli käytätkö rajojen laitossa lieviä pakotteita?
- Nasuli
terrifani kirjoitti:
Totteleeko koirasi kieltämistäsi hyvin eli käytätkö rajojen laitossa lieviä pakotteita?
Koira ymmärtää mun murinat sisällä hyvin. esim jos on kerjäämässä kun lapsi syö niin ei tarvitse kun vähän murista niin poistuu kerjäämästä. Sisällä luoksetulokin onnistuu ja kontaktit.
Tänään ajattelin reippaana mennä liinan kanssa ulkoilemaan ja testata tätä murinaa jos meinaa mennä liian kauas. Kuinka ollakaan joku oli ilmeisesti mennyt tontin reunasta/pellolla koiran kanssa (jäljistä päätellen) ja koira sai kovan vainun ja lähti seuraamaan jälkiä kovin. murisin ja huusin ei mitään elettäkään että olisi mut huomannut ja tietenkin mulla 15m liina maassa ja jouduin lähtemään perään mistä tietenkin koira vain jatkoi. en uskaltanut antaa mennä yksin kun vähän matkan päässä olisi ollut tie ja luultavammin tämä kävelijä/koira tulivat sieltä suunnalta. Kun lopuksi sain kiinni niin murisin ja menimme takaisin sisällä. Ja nyt kun kiukku on laantunut niin lähdemme uudelleen niin että liinasta pidän kyllä koko ajan kiinni. - Nasuli
Nasuli kirjoitti:
Koira ymmärtää mun murinat sisällä hyvin. esim jos on kerjäämässä kun lapsi syö niin ei tarvitse kun vähän murista niin poistuu kerjäämästä. Sisällä luoksetulokin onnistuu ja kontaktit.
Tänään ajattelin reippaana mennä liinan kanssa ulkoilemaan ja testata tätä murinaa jos meinaa mennä liian kauas. Kuinka ollakaan joku oli ilmeisesti mennyt tontin reunasta/pellolla koiran kanssa (jäljistä päätellen) ja koira sai kovan vainun ja lähti seuraamaan jälkiä kovin. murisin ja huusin ei mitään elettäkään että olisi mut huomannut ja tietenkin mulla 15m liina maassa ja jouduin lähtemään perään mistä tietenkin koira vain jatkoi. en uskaltanut antaa mennä yksin kun vähän matkan päässä olisi ollut tie ja luultavammin tämä kävelijä/koira tulivat sieltä suunnalta. Kun lopuksi sain kiinni niin murisin ja menimme takaisin sisällä. Ja nyt kun kiukku on laantunut niin lähdemme uudelleen niin että liinasta pidän kyllä koko ajan kiinni.Ja samassa kierrämme pihaa/tonttia ja teemme vähän rajoja mihin saa mennä ja mihin ei. Eli paljon työtä edessä.
- terrifani
Nasuli kirjoitti:
Ja samassa kierrämme pihaa/tonttia ja teemme vähän rajoja mihin saa mennä ja mihin ei. Eli paljon työtä edessä.
Hm..Jotenkin tuntuu ettei sinulla ole hyvää kunnon yhteyttä koiraan..se mistä johtuu..on vaikea sanoa. Leikitkö ja innostatko ja motivoitko koiraa toimimaan oikein ja muistatko kehua palkita kun toimii hyvin. Ehkä voisi olla parempi jättää vapaanaolotreenit hetkeksi liinaharjoitteluun ja ennemmin keskittyä yhteiseen hauskanpitoon ja kontaktin luomiseen. Yhteyden parantamiseen sekä ulkona että sisällä
Mutta en esim murisisi turhaan eli opettaisin hienovaraisemmin(koiralle murina on kova uhka). Ja vain ääritilanteessa voisin ärähtää kun tilanne oikeasti vaatisi sitä muulloin se on turhaa jos koira joa tapauksessa tottelee ja menee huoneesta pois kun sanot sille pois. Mitä herkemmin koulutat sen hienovaraisemmin koira tottelee ..ja motivointi ja kehu on avainasemassa joka koulutuksessa ja lievät pakotteet ei sallituissa osioissa.
Lenkillä esim tein pennusta asti etten vetänyt pentua luokseni remmissä ollessani vaan sanoin täältä ja käännyin toiseen suuntaan jolloin koirakin huomasi vaihtaa suuntaa ja jos oli pitkällä remmillä edelläni ja polku jakaantui niin jäi odottamaan kummasta mennään.. ja jos oli toista polkua lähellä niin sanoin siitä. Näin sai kontaktin ja yhteistoiminnan samalla..myös bussiin mennessä annan vapaasti mennä bussiin ja sitten sanon siihen jolloin menee siihen kohtaan penkkiä. Ja kun tavataan muita koiria remmissä niin odottaa lupaa kun kysyn voiko tulla moikkaamaan ja luottaa arviooni. etc
Koirasta pitää olla kannattavaa toimia sinun kanssasi ja sinun pitäisi saada koira nauttimaan yhteisestä toiminnasta. Voisit ehkä tehdä lenkeistä toimeliaampia ja hauskempia..jolloin alkaa katsomaan että sinä keksitkin kaikkea hauskaa että pysytään luonasi. Heittele vaikka keppiä välillä tai mistä koirasi pitää , rapistele pensaassa muka tutkien mikä siellä menee ja tuijottele lintua koira alkaa yhtäkkiä seuraamaankin sinua ja sinun hassuja puuhia joihin voi liittyä..voi toimiakin..meillä koira osallistuu puutarha töihinkin jos kaivan puutarhassa sekin kaivaa jos koira löytää jotain menen itsekin katsomaan kuka siellä on kulkenut ja päinvastoin jne.. :)
Sisätiloissa ei ole häiriötekijöitä ja siellä onnistuu siksi koulutus. Mikäli koira on ymmärtänyt mitä haluat. Itse harjoittelin juuri häiriötekijöitä tokossa jolloin kontaktit paranee. Oletko ollut tokossa koiran kanssa? Siitä voisi olla apua. Tuossa edellä mainitussa tilanteessa olisi ollut parempi opettaa ei mene käsky.
Kovin on riistaviettinen koira sinulla..tuo on huono asia jos alat jahtaamaan sitä..ja vahvistaa sen käsitystä..auttaako vinkulelu pysymään luonasi? - nasuli
terrifani kirjoitti:
Hm..Jotenkin tuntuu ettei sinulla ole hyvää kunnon yhteyttä koiraan..se mistä johtuu..on vaikea sanoa. Leikitkö ja innostatko ja motivoitko koiraa toimimaan oikein ja muistatko kehua palkita kun toimii hyvin. Ehkä voisi olla parempi jättää vapaanaolotreenit hetkeksi liinaharjoitteluun ja ennemmin keskittyä yhteiseen hauskanpitoon ja kontaktin luomiseen. Yhteyden parantamiseen sekä ulkona että sisällä
Mutta en esim murisisi turhaan eli opettaisin hienovaraisemmin(koiralle murina on kova uhka). Ja vain ääritilanteessa voisin ärähtää kun tilanne oikeasti vaatisi sitä muulloin se on turhaa jos koira joa tapauksessa tottelee ja menee huoneesta pois kun sanot sille pois. Mitä herkemmin koulutat sen hienovaraisemmin koira tottelee ..ja motivointi ja kehu on avainasemassa joka koulutuksessa ja lievät pakotteet ei sallituissa osioissa.
Lenkillä esim tein pennusta asti etten vetänyt pentua luokseni remmissä ollessani vaan sanoin täältä ja käännyin toiseen suuntaan jolloin koirakin huomasi vaihtaa suuntaa ja jos oli pitkällä remmillä edelläni ja polku jakaantui niin jäi odottamaan kummasta mennään.. ja jos oli toista polkua lähellä niin sanoin siitä. Näin sai kontaktin ja yhteistoiminnan samalla..myös bussiin mennessä annan vapaasti mennä bussiin ja sitten sanon siihen jolloin menee siihen kohtaan penkkiä. Ja kun tavataan muita koiria remmissä niin odottaa lupaa kun kysyn voiko tulla moikkaamaan ja luottaa arviooni. etc
Koirasta pitää olla kannattavaa toimia sinun kanssasi ja sinun pitäisi saada koira nauttimaan yhteisestä toiminnasta. Voisit ehkä tehdä lenkeistä toimeliaampia ja hauskempia..jolloin alkaa katsomaan että sinä keksitkin kaikkea hauskaa että pysytään luonasi. Heittele vaikka keppiä välillä tai mistä koirasi pitää , rapistele pensaassa muka tutkien mikä siellä menee ja tuijottele lintua koira alkaa yhtäkkiä seuraamaankin sinua ja sinun hassuja puuhia joihin voi liittyä..voi toimiakin..meillä koira osallistuu puutarha töihinkin jos kaivan puutarhassa sekin kaivaa jos koira löytää jotain menen itsekin katsomaan kuka siellä on kulkenut ja päinvastoin jne.. :)
Sisätiloissa ei ole häiriötekijöitä ja siellä onnistuu siksi koulutus. Mikäli koira on ymmärtänyt mitä haluat. Itse harjoittelin juuri häiriötekijöitä tokossa jolloin kontaktit paranee. Oletko ollut tokossa koiran kanssa? Siitä voisi olla apua. Tuossa edellä mainitussa tilanteessa olisi ollut parempi opettaa ei mene käsky.
Kovin on riistaviettinen koira sinulla..tuo on huono asia jos alat jahtaamaan sitä..ja vahvistaa sen käsitystä..auttaako vinkulelu pysymään luonasi?yleensä en todellakaan jahtaa sitä kiinni vaan lähden toiseen suuntaan kävelemään, tämä oli poikkeus kun oli tie lähellä ettei jää auton alle!!!! leikin paljon koiran kanssa ulkona ja sisällä ja teemme herkun piilitusta yms. ettei TODELLAKAAN ole kyse etten touhuisi koiran kanssa.
- nasuli
terrifani kirjoitti:
Kovin on riistaviettinen koira sinulla..tuo on huono asia jos alat jahtaamaan sitä..ja vahvistaa sen käsitystä..auttaako vinkulelu pysymään luonasi?Tällä hetkellä meillä ei ole vinku lelua koska koira hajotti sen....
- terrifani
nasuli kirjoitti:
yleensä en todellakaan jahtaa sitä kiinni vaan lähden toiseen suuntaan kävelemään, tämä oli poikkeus kun oli tie lähellä ettei jää auton alle!!!! leikin paljon koiran kanssa ulkona ja sisällä ja teemme herkun piilitusta yms. ettei TODELLAKAAN ole kyse etten touhuisi koiran kanssa.
Jännä juttu..eli periaatteessa kaikki on ok mutta koira lähtee..en keksi syytä ja ihmetyttää vielä kun on paimenkoirakin .. mutta ei tosiaan taida olla tyypillinen luonteeltaan...?
Meillä kotona puolestaan paimenkoirasekoitus (paimenkoiratyyppinen)ei tarvinnut edes kouluttaa vapaanaoloon vaan pysyi luontaisesti..tai palasi heti jos kutsuin ja pystyin pitämään ihan vain sormia napsuttelemalla vieressäni ja sain helposti menemään sivullani jos halusin...kummallista miten erilaisia nuo paimenkoiratkin voi olla..
Itselläni puolestani on tosiaan kettuterriereitä ja ne pysyneet hyvin vapaana joten en osaa sanoa mikä mättää ehkä joku jolla enemmän paimenkoiria ja törmännyt enemmän samaan ongelmaan keksii mistä kyse..
Minä olen noilla keinoin omani kouluttanut ja en keksi kyllä enempää :( Voi tosiaan olla rajojen kokeiluakin ja nuoruuden hulluttelua..tai sitten ei vain pysy vapaana hyvin koskaan..ja se on hyväksyttävä sitten. :( Olisi mukava kuulla myöhemminkin oletko saanut koiran menemään kun tulee täysiikäiseksi sillä aika voi auttaa ja koira rauhoittua niin että alkaa kuuntelemaankin sinua..meidän suvun labbikselle kävi niin..tuli minulle hoitoon kahden viikon ajaksi.. ja koulutin sitä samalla ja ikää oli tullut aikuisuuteen ja pystyi jo keskittymään mitä siltä halusi..aiemmin pentuteininä korvat oli "tukossa". Se oli kauhea remmirähjä jonka työstin pois. - terrifani
nasuli kirjoitti:
Tällä hetkellä meillä ei ole vinku lelua koska koira hajotti sen....
Mutta vinkulelu siis kiinnostaa ja se voi olla hyvä ottaa lenkille mukaan..eli kun meinaa lähteä hajun perään vinkauta sitä ja kun katsoo sinuun kehu ja leiki..näin saat koiran pysymään yhteydessä. Minä kokeilin tuota mutta territ innostuu inan liikaakin ja sitten oli pomppiva kumipallo vieressä koko ajan. ;)
- terrifani
terrifani kirjoitti:
Mutta vinkulelu siis kiinnostaa ja se voi olla hyvä ottaa lenkille mukaan..eli kun meinaa lähteä hajun perään vinkauta sitä ja kun katsoo sinuun kehu ja leiki..näin saat koiran pysymään yhteydessä. Minä kokeilin tuota mutta territ innostuu inan liikaakin ja sitten oli pomppiva kumipallo vieressä koko ajan. ;)
Ja jos tykkää myös noutaa voit laittaa noutamaan pari kertaa..ja sitten jatkatte lenkkiä taas. Samalla oppii leikki alkoi ja leikki loppui ..voit tehdä välillä muulloinkin muutaman kerran jotta koira ei yhdistä asia ihan pelkästään hajun perään lähtemiseen..
- nasuli
terrifani kirjoitti:
Ja jos tykkää myös noutaa voit laittaa noutamaan pari kertaa..ja sitten jatkatte lenkkiä taas. Samalla oppii leikki alkoi ja leikki loppui ..voit tehdä välillä muulloinkin muutaman kerran jotta koira ei yhdistä asia ihan pelkästään hajun perään lähtemiseen..
vinkulelua siis ostamaan. Voi olla että lumi ja jäljet kinnostavat nyt enemmän kun vasta noin kk sitten saimme tänne lunta etelään. Ja voi olla että ekat juoksut tulossa ( toinen koiramme bordercollie tykkää juuri enemmän haistella juoksujen aikaan) Aika näyttää mitä tässä tapahtuu :)
- terrifani
nasuli kirjoitti:
vinkulelua siis ostamaan. Voi olla että lumi ja jäljet kinnostavat nyt enemmän kun vasta noin kk sitten saimme tänne lunta etelään. Ja voi olla että ekat juoksut tulossa ( toinen koiramme bordercollie tykkää juuri enemmän haistella juoksujen aikaan) Aika näyttää mitä tässä tapahtuu :)
Juoksuaikaan kannattaa kyllä katsoa tarkemmin silloin perheenperustamisvietti on suurimmillaan ja talvella hajut tulee parhaiten esiin.. :) Minusta tuntuu että seropi jota joskus otan lenkille omaa bordercollieta ainakin hyvin sen tyyppinen ja äärihelppo kouluttaa...kouluttautuu melkein tekemättä yhtään mitään ..muut paimenkoirat ei ehkä ole niin helppoja mitä olen katsellut..mutta tosiaan en tunne paimenkoirapuolta kunnolla.
Mutta hauskoja treenejä sinulle/teille ja toivottavasti oli edes jotain hyötyä..:) - Nasuli
terrifani kirjoitti:
Juoksuaikaan kannattaa kyllä katsoa tarkemmin silloin perheenperustamisvietti on suurimmillaan ja talvella hajut tulee parhaiten esiin.. :) Minusta tuntuu että seropi jota joskus otan lenkille omaa bordercollieta ainakin hyvin sen tyyppinen ja äärihelppo kouluttaa...kouluttautuu melkein tekemättä yhtään mitään ..muut paimenkoirat ei ehkä ole niin helppoja mitä olen katsellut..mutta tosiaan en tunne paimenkoirapuolta kunnolla.
Mutta hauskoja treenejä sinulle/teille ja toivottavasti oli edes jotain hyötyä..:)Kiitoksi vastauksista. Meidän vanhus 12v bordercollie on kanssa ollut helppo tapaus eipä juuri ole tarvinnut kouluttaa ja aina pysyy lähellä :)
- kokemuksia1
Meillä samat ongelmat, kyseessä 9kk vanha lapinporokoira. Paljon ollaan ja touhutaan, piilotellaan esineitä ja herkkuja, otetaan kontaktia ja treenataan (vierellä kulkemista ja perus tottelevaisuutta) ja siitä huolimatta pihalla ollessa lähtee hajujen perään. Ihan toivottomalta tuntuu jo tilanne ja usko loppuu. Ollaan suunniteltu kauan oman koiran hankkimista ja sitten joku käski kokeilla porokoiraa koska kuulemma helppo ja pystyy pitämään vapaana. Eipä osunu meidän kohdalle nämä, toki oon kuullu et nää on jääräpäisiä tässä iässä varsinki urokset. Vielä yhtenä kysymyksenä miksi yhtäkkiä rupeaa luistamaan rajoista joita ennen on totellut? Mm makkariin ei saa tulla, sisällä ei haukuta yms.
- ..................
Aloita heti luoksetulon vahvistaminen. Palatkaa alkuun, ja ala rakentamaan motivoinnilla tempusta ihan ykkös juttu. Palkitse, palkitse ja palkitse. Itse palkkaan aina vasta eteeni. Koiralleni, jos se näkee irrallaan ollessaan muita, on ehdollistettu toimintatapa, eli silloin tullaan eteen kytkettäviksi. Ja se tulee. Siitä tiedän myös jonkun lähestyvän, vaikka ei ketään vielä näkyisikään, että koira tulee eteeni. Koska kyllähän tuo otus tietää lähestyjät jo paljon aikaisemmin kuin me ihmiset. Tämä koulutus on tehty ihan pentuna, koska oli selvästi havaittavissa taipumus itsenäisiin tutkimusretkiin. Tämä lähti jo luovutusikäisenä ilman huolenhäivää todella kauas, on niin itsenäinen ja itseensä luottavainen ollut, ettei tainnut tulla mieleenkään, että voisi käydä huonosti. Nykyään, heti, jos havaitsen pienimmänkään hidastelun, otan vahvistusjakson. Eli siis palkaus on ruhtinaallinen hetken aikaa jokaikisessä luoksetulossa. Ja siis meillä yksinkertaistettuna tule tarkoittaa sitä, että kipinkapin siihen eteen istumaan. Ja tämä opetellaan nimenomaan takaperoisesti. Siten, että välimatkaa ja vapautta annetaan vasta sitten, kun koira kotonasi osaa tehdä milloin tahansa sen, että tulee viivytyksittä eteesi istumaan.
Mitä sitten, jos koira ei tule, vaikka pyydät. Paimenkoiralla, mene piiloon. Tämä tietysti opetetaan siellä, missä ei muita ole. Jos ei ala yhteydenpito toimimaan, niin "hylkäät" koiran. Kun se tulee ja löytää sinut, niin muina miehinä vaan matka jatkuu. Jos tilanne on päästetty pahaksi, niin silloin vasta käyttöön jotkut hillumis, riehunta, suunnavaihdos jutut. Ne ovat täysin hätävarana itsellänikin, eli jos joskus tulee tilanne, jossa arvioin, että otettava käyttöön, niin vain silloin. Se perustuu siihen, että tuollaiset toimintatavat kärsivät inflaation, jos niitä liiaksi käyttää. Ei se koira jatkuvalla syötöllä käytettynä pidä sitä mitenkään erikoisena enää. Itse en ole joutunut vielä viimeisimmän kanssa kertaakaan sellaiseen.
Muutoinkin käytän itse sanallisia käskyjä aika vähän, eleitä enimmäkseen. Se nimittäin pakottaa koiran pitämään yhteyttä myös kauempaakin, kun ei voi vaan käyttää korviaan. Ohjaan pillin avulla myös. Aika eleetöntä ja hiljaista meidän kulkumme on. Harjoituksiin järjestän vaikeutta säännöllisesti ihan normilenkkien yhteydessä, esimerkiksi luoksetulossa saatan heti kun koira kääntyy tulemaan luokseni, kääntyäkkin jatkamaan matkaa, jolloin koiran on pakko kiertää eteeni istumaan. Haasteet saavat minun erittäin miellyttämisenhaluisen, mutta omalla laillaan hankalan ja dominoivankin otukseni mielenkiinnon pysymään yllä. Me emme tokoa treenaa aina tasiasilla kentillä, vaan saatan ottaa treenit vaikka hakkuuaukiolla. Ei koira kyllästy, vaan joutuu todellakin käyttämään aivojaan. Sen lisäksi meillä on ns. "superpalkkio", jonka saa vain erittäin harvoin, ja sen saadakseen koira joutuu ponnistelemaan tosissaan. Tämä on niitä kaikkein haastavampia tilanteita varten. Pakotteilla kun meidän otusta ei kouluteta. On niin dominoiva ja jästipäinen. Sen kanssa tehdään asioita ilon kautta. Joskus jopa tylsistytän sitä, en anna sille tekemistä, pidän vaikka viikonkin treenitauon, jolloin tauon jälkeen kyllä intoa löytyy. Tämän koiran kanssa on myös pidettävä huoli, että se ei pääse itse ohjailemaan ohjaajaansa, on erittäin ovela siinä, että saa ihmisiä huijattua haluamaansa toimintaan. Sen itse tarjoamat asiat jätän huomiotta kylmän viileästi. Ja hommia tehdään vain ja ainoastaan ihmisen ohjauksessa. Ja se loppuu siihen paikkaan, kun ihminen niin päättää, eli meillä treenaaminen lopetetaan silloin, kun ilo on ylimmillään. Pysyy koiralla vire yllä, ja oikeanlainen into tekemiseen. Jo itse tekeminen on meillä nykyään koiralle hyvin palkitsevaa.
Itse en lähtisi aloittajaa lohduttelemaan sillä, että se olisi jotenkin normaalia, että koira tekee noin. Toki se on yleistä. Mutta silloin on aika tarttua härkää sarvista, toiminta on saatava loppumaan. Sanoisin, että palaa siis ihan alkuruutuun, ja niin kauan kuin koira ei osaa sitä haluttua lopputulosta, älä anna sille edes mahdollisuutta väärin toimimiseen. Koirasta voi olla todella hauskaa riekkua korvattomana ympäriinsä. Jokainen kerta, kun epäonnistut, vie pohjaa koulutukseltasi. Eli koira liinaan vaikka, jos vapautta haluaa antaa. Ja samaan aikaan opettaa uudestaan sen asian, mitä koiralta haluaa. Saat niin toimimalla itsellesikin varmuutta asiaan. Ja sinun on pystyttävä luottamaan koiraasi. Koirasi vaistoaa epävarmuutesi heti. Ja pahimmassa tapauksessa tosiaan käyttää sitä hyväkseen. Yhdeksänkuisen kuitenkin pitäisi hallita luoksetulo jo. Jos se ei hallitse, on koulutettu tavalla, jota koira ei ymmärrä, tai sitten annettu epäonnistua liian monta kertaa. Kaikki pääsevät kuitenkin helpommalla, jos keskityy olennaiseen. Tämän haluan opettaa, ja tuon toiminnan haluan estää. Siinä se asia on pähkinänkuoressa. Ei se sen kummempaa ole.- ihankivakoiramutta
Tai sitten geenit enempi pystykorvaa kuin paimenkoiraa. Nuorimmat lapinkoirasukupolvet ovat ihmeen vilkkaita verrattuna parinkymmenen vuoden takaisiin ja esim. omani kaksivuotias narttu olisi ilmiömäinen oravakoira. Haukkuu innolla joka oravan puuhun ja menee vielä seuraavanakin päivänä tarkistamaan vieläkö kurre on puussa.
Siis päättelen että rotuun luonnonkannasta otetuilla yksilöillä on melko paljon suomen- tai pohjanpystykorvan tms. verta taustallaan, ja rodun luonne ei ole koulutuksellisesti lainkaan helppo nykyään. Melkeinpä pätee että riistaviettistä, itsepäistä koiraa ei voi/kannata pitää vapaana taajamassa tms. koska siihen ei voi luottaa. Tämä ihan omasta katkerasta kokemuksesta. ihankivakoiramutta kirjoitti:
Tai sitten geenit enempi pystykorvaa kuin paimenkoiraa. Nuorimmat lapinkoirasukupolvet ovat ihmeen vilkkaita verrattuna parinkymmenen vuoden takaisiin ja esim. omani kaksivuotias narttu olisi ilmiömäinen oravakoira. Haukkuu innolla joka oravan puuhun ja menee vielä seuraavanakin päivänä tarkistamaan vieläkö kurre on puussa.
Siis päättelen että rotuun luonnonkannasta otetuilla yksilöillä on melko paljon suomen- tai pohjanpystykorvan tms. verta taustallaan, ja rodun luonne ei ole koulutuksellisesti lainkaan helppo nykyään. Melkeinpä pätee että riistaviettistä, itsepäistä koiraa ei voi/kannata pitää vapaana taajamassa tms. koska siihen ei voi luottaa. Tämä ihan omasta katkerasta kokemuksesta.Lapinkoira on maatiasrotu, jossa on paljon vaihtelevuutta, pystystä korvasta taittuneeseen, luonteet voi olla myös pehmeästä melko terävään, mutta koulutettavuus on silti parempi kuin esim suomenpystykorvan, mikä auttaa riistavietin hallinnassa. Ja kyllä, joissain sukuhaaroissa voi olla pystykorvaa, toisissa enemmän porokoiraa ym, mutta kyllä se riistavietti on ollut olemassa rodussa; ennen muinoin lapinkoira on ollut monikäyttöinen poropaimen, joista parhaita on voinut käyttää jopa metsästyksessä. Se oli ennen kuin alettiin survoa lapinkoiran rotua tiukasti paimenkoiran muottiin ja nyt viimeisimmäksi osin ja valitettavasti seurakoiraluokitukseen..
- nasuli
Joo tätä nyt vahvistetaan ja sisällä onnistuukin todella hyvin. ollaan juuri sisällä harjoiteltu että tarvittaessa osaa kesken leikinkin tulla luokse mikä tietenkin palkitaan lisä leikillä ja namilla. Nyt Ulko harjottelu on jäässä kun tytöllä juoksu niin hajut kiinnostavat enemmän ja pelkään karkaavia uros koiria niin pakko pitää koira kiinni.
Ennen juoksua. Meillä meni suht ok. Tänne käsky jätettiin hetkeksi taka alalla ja metsässä mentiin liinan kanssa jos jäi kauas niin huusin täällä niin juoksi minut kiinni ja jos meni liian kauas niin huusin seis niin pysähtyi odottamaan minua.
Mutta nytten tehoostetaan 101% tänne käskyä seuraavaksi.
Ootko kokeillu viittomia? Tuon tänne-komennon tueksi? Vahvistat luoksetuloa toisella samaa tarkoittavalla merkillä...
(Monet käyttää kauempana olevalle koiralle kädet suorina sivuilla niitä ehkä heilutellaan hiukan ylös-alas)
Meillä vanha koira tietää tänne-sanan, vihellyksen, pari viittomaa, nimensä; kaikilla niillä voi kutsua sitä luokse, Esim. tänne-käskyä voi vahvistaa samaa tarkoittavalla viittomalla, jos koiralla on vaikka joku haju eikä meinaa niinsanotusti kuulo toimia.
Ja viittomat on vaihtelua koiran koulutukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238459Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1056667Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783840- 863629
- 1663034
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432959- 472937
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista412809Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222486Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962084