Heippa!
Kysyisin teiltä viisaammilta täällä, että kuinkas osa-aikaista työtä tekevälle tuntityöläiselle maksetaan nämä joulukuun arkipyhät? (Itsenäisyyspäivä, jouluaatto(?) joulupäivä, tapaninpäivä.) Kaupan alalla siis olen, ja PAM:in sivuilla lukee näin: "Osa-aikaisella työntekijällä rahakorvaus tai työajan lyhennys lasketaan jakamalla työsopimuksessa sovittu viikkotyöaika 5:llä. Esimerkiksi jos työsopimuksessa sovittu viikkotuntimäärä on 30 h, se jaetaan viidellä ja työajan lyhennys on 6 tuntia. Vuosilomapäiviä eivät voi olla kirkolliset juhlapyhät tai myöskään pääsiäislauantai, vapunpäivä tai itsenäisyyspäivä. " Itse teen 32,5 tuntista työviikkoa, eli korvaus olisi 6,5 tuntia. Eikös tuo 26 tuntia, mitä tuosta nyt tulee, ole rahallisesti korvattavia/työajanlyhennykseen kuuluvia päiviä, eikä niitä sotketa mitenkään tuohon vuosilomaan? Pomo meinaa tosiaan pistää nuo arkipyhät vuosilomapäivien piikkiin. Että kustaanko mua linssiin nyt, vai miten homma oikeasti toimii? Työsuhde alkoi 3.6.2013.
Tuntityö, osa-aikainen ja arkipyhät
Tietämätön
1
1631
Vastaukset
- 442341
Arkipyhät ei ole vuosilomapäiviä. Työehtosopimuksen 25 §:ssä kerrotaan, miten työehtosopimukseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan. Jos olet liittynyt liittoon, niin ota yhteys luottamusmieheen tai jos luottamusmiestä ei ole, niin liittoon. Jos et ole liittynyt, joudut neuvottelemaan ensin itse työnantajan kanssa. Todista silloin väitteesi työehtosopimuksen pykälillä äläkä PAM:n nettisivuilla. Voit saada neuvoja aluehallintoviraston työsuojelun työsuhdeneuvojalta. http://www.tyosuojelu.fi/fi/3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427095
- 323978
- 513422
- 412978
- 172746
- 372248
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472147- 422102