Liikunta astman hoitona

Minäkö

Heips vaan kaikille astmaa sairastaville, ajattelin kirjoittaa liikunnan merkityksestä astman hoidossa. Olen itse sairastanut astmaa lapsesta lähtien (olen 44v.)

Vasta nyt viime vuonna olen alkanut harrastaa aerobista liikuntaa (kuntoa ja hapenottokykyä kehittävää liikuntaa) säännöllisesti 3 kertaa viikossa ja olen huomannut miten tärkeää se on astman hoidossa lääkkeiden lisänä.

Nyt kun olen yli puoli vuotta käynyt säännöllisesti kävely/hölkkälenkillä 3 krt. viikossa olen huomannut miten rasituksensieto on parantunut eikä hengästy niin helposti kuin ennen. Myös pakkasta siedän paljon paremmin eikä se aiheuta hengenahdistusta enää vaikka olisi reilumminkin pakkasta.

Suosittelenkin lämpimästi jokaista astmaa sairastavaa harrastamaan kuntoa kehittävää liikuntaa omien kykyjen mukaan. Sen ei tarvitse alussa olla todellakaan mitään kovin kummoista, pieni kävelylenkki 3krt. viikossa, kunhan on vain säännöllistä! Kuukausien kuluttua varmasti huomaa että rasituksensieto paranee jonkin verran. Lääkkeitä pitää tietysti käyttää, muuten ei liikunta onnistu. Ennen lenkille lähtöä voikin tarvittaessa ottaa Ventolinea että "röörit" pysyy auki liikkuessa.

Itse teen tällä hetkellä 2 puolen tunnin kävely/hölkkälenkkiä ja yhden tunnin lenkin viikossa. Pystyn nyt käymään -20 asteen pakkasessakin lenkillä.
Lääkkeitä minulla on käytössä Seretide, Spiriva ja Ventoline tarvittaessa. Spirivastakin on hyötyä astmaan vaikka se onkin alun perin keuhkoahtauma-
lääke.

Ei muuta kuin lenkkeilemään oman jaksamisen mukaan niin astmakin voi paremmin. Ja säännöllisyys on tärkeintä!

5

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paranna ittes
      • Minäkö

Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.

• näin menee
        Minäkö kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää onko yhtään sellaista tapausta olemassa jossa ihmiseltä jonka astma vaatii jatkuvaa kortisonihoitoa, olisi astma parantunut lopullisesti ruokavalion avulla. Itse en valitettavasti tiedä yhtään ihmistä.
        Mukavaahan se olisi jos saisi lääkityksen lopettaa kokonaan mutta aika kova epäilys on, kun ei ole noita ennakkotapauksia hirveästi kuulunut.

Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.

• Minäkö
        näin menee kirjoitti:

Eipä ne parantuneet missään kerskaile eikä niitä tilastoida, kun lääkäri ei saa terveestä potilaasta rahaa, niin ei kiinnosta.

No ilmoittautuis joku edes täällä..

• 100µg

Vuotavan suolen oireyhtymä harhautti!

http://www.superterve.fi/2014/02/paleo-ja-blogit-pelastivat-terveyteni/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7205
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3523
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3020
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2776
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45