Olen 30-vuotias nainen ja edelleen ujo. Lukiossa tilanne oli pahimmillaan, punastelin jos piti avata suu tunnilla. Jännitin ja tärisin.
Sitten menin ammattikouluun ja siellä oli paljon ryhmätöitä ja niiden esittelyjä koko ryhmälle. Esiintyminen meni jo paremmin ja välillä jopa tuntui mukavalta. Siirryin työelämään ja olin kyllä edelleen ujo, mutta sain kuitenkin sen jotenkin hallintaani, enkä enää punastellut, vaikka olisinkin kokenut oloni tukalaksi ja epävarmaksi. Osasin kuitenkin rentoutuakin ja olla oma itseni ja sain esim. suuni auki kokouksissa tarpeen vaatiessa.
Viime vuoden puolella aloitin työt uudessa paikassa ja yhtäkkiä huomasin olevani yhtä ujo kuin joskus nuorena. Kokouksessa piti esitellä itseni ja hyvä jos sain sanaa suustani ja tunsin kuinka naama alkoi punoittaa, ei nyt niin pahasti kuin joskus, mutta järkytys oli suuri, sillä en ollut punastellut lukion jälkeen.
Nyt hieman masentaa tämä taantuminen ujouden kanssa. Vaikka kuinka päätän olla rohkea ja uskaltaa, niin kroppa ei tottele, punastelen ja tärisyttää. Inhoan tätä. Onko muille käynyt näin, että ujous ottaa vallan uudelleen? Haluaisin, että ihmiset näkevät sen mukavan ja huumorintajuisen ihmisen, joka oikeasti olen. Pitääkö tässä lähteä hakemaan apua lääkäriltä?
Ujo aikuinen
5
1555
Vastaukset
- sitä samaa
Olen 27-vuotias mies ja olen huomannut olevani vähemmän ujo vuosi vuodelta. Muistan että vielä lukiossa esitelmät olivat tosi hankalia.
Luulen että itseäni on helpottanut ujouden syiden miettiminen ja kokemuksen kautta tullut itseluottamus.
En osaa muita neuvoja antaa kuin että pitää olla itselleen armollinen. Joskus mokaa ja siitä seuraa morkkis ja siitä pitää vain jaksaa eteenpäin. Eihän se ole maailmanloppu.
Tietysti vaikea sanoa olenko itse nyt siinä vaiheessa että ujous on hetkellisesti voitettu mutta se voi tulla takaisin...
Lääkäriltä jos haet apua niin todennäköisesti saat lääkkeitä. Kenties vertaistuki on yksi vaihtoehto?
Paras neuvo jonka voin antaa on olla armollinen itseään kohtaa. Punastuminen ja täriseminen on okei. - hjehu
Se lähtee korvien välistä, millaisia paineita itselleen luo. Itsekin ujostelen ja voin punastella, mutta en ota siitä stressiä jos punastelen. Pitää ajatella, että se on normaalia eikä ihmiset tuijota sitä vaan kyllä ne kuuntelee mitä toisella on sanottavaa. Keskittyy vaan siihen asiaan, eikä itseensä. Varsinkin hiljaisen tyypin sanoja kuunnellaan korva tarkkana kun puhevuoro tällä kerrankin on.
Jotkut on myös sanonu, että se helpottaa kun sanoo sen ääneen, että jännittää.
Loppujen lopuksi pitää muistaa, että ihmisiä mekin vaan ollaan. Ja ihmisiä ne muutkin vain on. Jokaista jännittää joskus. Eikä se puhuminen tai itsensä nolaaminen tapa. - Ujo AS ?
Kun kaikki nykyään medikalisoidaan, ujoille on oma diagnoosinsakin. Se on AS. Siihen ei ole muuta kuin oireen mukaista lääkitystä.
Niillä on oma palstansakin:
http://www.aspalsta.net/viewtopic.php?t=9758 - jansa
Olen 35 v nainane ja koko elämä ollut ujo .Muutetiin 2v takaisin Itä-uusimaalle ja ystäväitä ei ole.Käydään leikkipuistossa ja Perhekahvilassa leikkimas lapsen kans mutta uusi ystäväitä ei ole löydänyt .Jos joku tule puhumaan sit vastaan mielellään mutta pelkään itse aloittaa keskustelua!!Harmitta välillä kovasti että olen niin ujo ja ystäväitäkin ei ole kovin paljon!
Jos sä pärjäät töissä, niin anna palaa siellä vaan.
Älä luovuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728