työhistorian laskeminen

HooMoilanen1

Olen nykyiseen kokopäiväiseen ansiotyöhöni tullut kesäkuussa 2004 (on aikaisempaa työhistoriiaa, mutta se ei kerryttänyt eläkettä, joten sitä ei mielestäni lasketa). Olen ollut siinä uskossa koko ajan, että vuorotteluvapaan työhistoriaan laskettava 10 vuotta tulisi täyteen sitten toukokuun lopussa. Ystäväni mielestä ei tule. Hänen mukaansa historiaan ei lasketa vuoden 2004 työhistoriaa, koska kuukausia on ollut vain 7/12. Pitäisi olla kuulemma kuukausista 75% vuodesta töissä! Mitä hittoa, onko näin?

Palkattomia jaksoja sai olla neljännes työhistoriasta? Äitiysvapaa/vanhempainvapaat ovat sellaisia, mutta onko esim. opintovapaa? Jos uusi lakimuutos tulee niin täytyy miettiä vähän pidemmälle.

5

531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virkailija

Jos kuulut ammattiliittoon, sen työttömyyskassasta saanet oikean kertymätiedon osaltasi? Se maksaa aikanaan korvauksenkin.

• 11+17

Todellakin näin. Se instanssi joka aikanaan maksaa vuorottelukorvauksen, tekee myös päätöksen riittääkö työhistoria. Joko työttomyyskassasi (jos kuulut liittoon) tai kela. He tekevät kirjallisen ennakkopäätöksen pyydettäessa.

Ei siis kannata kaverin kanssa kinata ja arvuutella.

• oikkari
        11+17 kirjoitti:

Todellakin näin. Se instanssi joka aikanaan maksaa vuorottelukorvauksen, tekee myös päätöksen riittääkö työhistoria. Joko työttomyyskassasi (jos kuulut liittoon) tai kela. He tekevät kirjallisen ennakkopäätöksen pyydettäessa.

Ei siis kannata kaverin kanssa kinata ja arvuutella.

Muistaakseni 15-vuotiaasta tehty työkin saattaa kerryttää tuota historiaa, vaikka eläkettä ei aikanaan kertynyt alle 23-vuotiaana tehdystä työstä...

• Pääseeköhän ikinä...

Kertyykö vuorotteluvapaaseen oikeuttava työaika jos teen lyhennettyä työaikaa, eli juuri tuon 75% täydestä työajasta? Ehdoissahan sanotaan sanatarkasti että tulee tehdä yhdellä työnantajalla yli 75% täydestä työajasta. Onko tämä tulkittavissa niin että juuri tuo 75% ei riitä mutta teoriassa vaikka 76% riittäisi? Tai esim 6h-työpäivät eivät kerryttäisi oikeutta, mutta 6,5h päivät kerryttäisivät? Nämä ehdot tietysti muiden ehtojen lisäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7352
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3595
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2299
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2297
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37