Viides päivä

nälkä

Ennen paastolle rupeamista luin, että olon pitäisi helpottaa kolmannen päivän jälkeen. Eipä ole helpottanut. Nälkä vaivaa jatkuvasti ja olo on vetämätön eikä ollenkaan sellainen energinen niin kuin etukäteen hehkutettiin.

Olen käyttänyt paastoon suunniteltuja mehuja ja tyhjennystarvikkeita ohjeiden mukaisesti. Onkohan minussa jotain vikaa, vai ovatko puheet paremmasta olosta pelkkää tsemppaamista, että väki ei lopettaisi paastojaan kesken?

3

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pallo jalassa

Itsellä meni vesipaastolla tottulevaiheeseen n.5 vrk. Verensokeria ja painetta olisi mielestäni hyvä saurata myöskin. Euforiaa ja energista oloa tässä vieläkin odotellaa, mutta katsotaan kuinka äijän käy.
      Lueskelin semmoista, että vähäinenkin hiilarimäärän käyttäminen voi aiheuttaa kuvaamasi oireet. Kun kaikki ihmiset ovat yksilöitä, niin erojakin ilmenee samalla tavalla.

• koold

Monet paaston alussa ilmenevät vaivat kuten yleisimpinä päänsärky ja psyykkinen nälkä (=halu syödä) helpottavat parin päivän jälkeen. Paasto ja sen vaikutukset ovat kuitenkin aina niin yksilöllisiä että kaikki eivät edes kärsi sen kummempia oireita tai sitten pääse niistä yli.

Itselläni psyykkinen nälkä helpottaa viimeistään kolmannen paasto päivän jälkeen, fyysinen nälkä ei missään vaiheessa katoa kokonaan mutta vapaaehtoisella paastolla siihen suhtautuu ihan eri tavalla kuin yleensä eikä se häiritse tai tunnu pahalta. Paastosta usein saatu "energisyys" ei myöskään useimmiten vastaa niinkään fyysistä vaan psyykkistä energisyyttä. Omakohtaisesti olen huomannut että lyhyelläkin paastolla herään aamuisin 1-2h aikaisemminkin kuin normaalisti ja ennen kaikkea virkeänä mikä sekin on minulle harvinaista herkkua. Kertaakaan en kyllä ole (vesi)paaston aikana tuntenut oloani energiseksi siinä mielessä ettäkö voisin lähteä juoksemaan maratoonin tai muuta vastaavaa.

Jotkut tiedemiehet väittävät ettei paastolla todellisuudessa ole mitään positiivisia fyysisiä vaikutuksia vaan paastoon hyödyt ovat puhtaasti psyykkisiä, plasebon (=lumelääke) vaikutuksia. Tiedäppä sitä, mutta paastolle lähtiessä positiivisesta mielestä on aina hyötyä, vapaa-valintaista kun on.

• pallo jalassa

Nythän tiedemiehet ovat myös todenneet plebon aiheuttavan potilaiden tervehtymistä. kun on verrattu lääkettä / pleboa käyttäviä ryhmiä keskenään. Olisiko niin ,että tasapainoinen psyyke luo edellytykset myös terveenpään ruumiiseen?
        Paasto ainakin kannustaa etsimään terveystieto informaatiota ja jatkamaan terveelisemmällä linjalla tulevaisuudessa. Itse en oikein luota esim THL:n hiilihydraatti suosituksiin, mutta myös muu informaatio on paikoin hyvinkin ristiriitaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7745
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4293
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2916
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2646
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      67
      2532
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58