Alan kirjoittamaan elämästäni adventistina.
Olen syntynyt adventistiperheeseen yli 60 vuotta sitten.Muutama vuosi sitten erosin adventtikirkosta,koska olin saanut siitä lopullisesti tarpeekseni.
Ne olivat kaameita vuosia.Vasta nyt olen vapaa ja näen mihin elämäni olen laittanut.
Onneksi Jumala on suonut minulle vielä terveyttä ja voin todella nauttia elämästäni tässä ajassa.
Kirjoitan teille elämästäni pätkissä,anonyymina.Jos esim.Uskontojen uhrit r.y. haluaa ottaa tämän talteen niin siitä vain.
Teen pieniä "sorvauksia" kertomukseeni,ettei minua tunnisteta tai läheisiäni.
Elämäni adventistina. Johdanto osa1
79
193
Vastaukset
- ole siunattu
Jeesus on kanssasi, sillä Hän on tie, totuus ja elämä.
Joskus silmät aukenevat...... ja se on Jeesuksen tahto.
Vrt. adventismin tiehen, adventtitotuuteen ja elämään adventistina.
Siunausta Sinulle ja läheisillesi. - tärkein on paras...
Miksi teet sorvauksia kertomukseesi, jos puhut totta ei sinulla pitäisi olla mitään hävettävää että erosit adventtikirkosta kun et tuntenut itseäsi vapaaksi, no nyt olet sitten vapaa elämään tämän lyhyen elämäsi aivan niinkuin tahdot, eikö niin? mutta oletko varmistanut että sinulla on myös paikka varattu Isän luona kun jätät tämän maailman, se on minun mielestäni tärkein vaikka ei kuuluisikaan mihinkään kirkkoon, sillä eihän kirkko ole pelastaja vaan Jeesus voi pelastaa.
- Elämäni advent.osa2
Kyllä on varattu paikka Isän luona,koska jokainen joka häneen uskoo saa elää vaikka kuolisikin.
Uskoni on kirkastunut sen jälkeen kun lähdin adventisteista.Siinä ei ole enää Ellenin hapatusta.Se on puhdasta Jeesus uskoa.
Olen siis syntynyt adventistiperheeseen tai oikeammin oli hyvin pieni kun äitini ja myöhemmin isäni tuli adventisteiksi.
Sisaruksia meitä oli useita.
Asuimme maalla ja elämä oli sen mukaista,tyypillistä pienviljelijän elämää.
Äitini oli hyvin dominoiva.Isäni vetäytyvä jolla ei ollut paljoa kommenttia ja kantaa asioihin.Silti hän aika-ajoin joutui puolustamaan meitä lapsia koska äiti oli erittäin ilkeä meille kaikille lapsille,myös isälle.
Kun luin Ellen Whiten elämästä kirjoituksia,mietin joskus:"ihan kuin äiti,yhtä ilkeä".
Adventismi seurasi meitä joka paikkaan.Kouluun,koulukavereihin suhtautumiseen,kouluruokaa,muihin ihmisiin.
Tästä jatkan myöhemmin.
Miksi suojelen tuttaviani ja joitain perheenjäseniäni?
Siksi että heistä on vielä osa adventistien yhteydessä.Ja koska tunnen adventistien metodit,en salli että sukulaisiani aletaan moittia minusta.He saavat itse ottaaa sen asian esille kun haluavat seurakuntansa kanssa kun aika on kypsä. Elämäni advent.osa2 kirjoitti:
Kyllä on varattu paikka Isän luona,koska jokainen joka häneen uskoo saa elää vaikka kuolisikin.
Uskoni on kirkastunut sen jälkeen kun lähdin adventisteista.Siinä ei ole enää Ellenin hapatusta.Se on puhdasta Jeesus uskoa.
Olen siis syntynyt adventistiperheeseen tai oikeammin oli hyvin pieni kun äitini ja myöhemmin isäni tuli adventisteiksi.
Äitini oli hyvin dominoiva.Isäni vetäytyvä jolla ei ollut paljoa kommenttia ja kantaa asioihin.Silti hän aika-ajoin joutui puolustamaan meitä lapsia koska äiti oli erittäin ilkeä meille kaikille lapsille,myös isälle.
Kun luin Ellen Whiten elämästä kirjoituksia,mietin joskus:"ihan kuin äiti,yhtä ilkeä".
Adventismi seurasi meitä joka paikkaan.Kouluun,koulukavereihin suhtautumiseen,kouluruokaa,muihin ihmisiin.
Tästä jatkan myöhemmin.
Siksi että heistä on vielä osa adventistien yhteydessä.Ja koska tunnen adventistien metodit,en salli että sukulaisiani aletaan moittia minusta.He saavat itse ottaaa sen asian esille kun haluavat seurakuntansa kanssa kun aika on kypsä.Tulitko Sinä 'elämäni adventistina' todella uskoon, vai kasvatettiinko sinut lapsuudestasi saakka adventistiksi?
- Elämäni advent.osa3
stefanus kirjoitti:
Tulitko Sinä 'elämäni adventistina' todella uskoon, vai kasvatettiinko sinut lapsuudestasi saakka adventistiksi?
Tulin uskoon vasta erottuani adventismista.
N.s. uskoontulo adventistina on ehdollinen.Siihen ehtoon liittyy Ellen White ja hänen opetuksensa sekä 28 adventisti identiteetti-kohtaa.
Se ei ole Jeesukselle antautumista 100 %:sti eli sitä uskoontuloa jota raamattu opettaa.
Minut kyllä kastettiin lapsena adventistiksi,mutta juuri näillä adventismiehdoilla. Elämäni advent.osa2 kirjoitti:
Tästä jatkan myöhemmin.
Siksi että heistä on vielä osa adventistien yhteydessä.Ja koska tunnen adventistien metodit,en salli että sukulaisiani aletaan moittia minusta.He saavat itse ottaaa sen asian esille kun haluavat seurakuntansa kanssa kun aika on kypsä.Kiinnostava alku kirjoituksellesi - toivotaan että se on aitoa - oletetaan ainakin .. :) minuakin kiinnostaa vaikka en adventisti olekaan ..
Nyt on niinkin että meitä ihmisiä on niin moneksi - vai mitä - ja se mitä me teemme ei aina ole kirkon tai lahkon vika - vaan meidän omaa heikkouttamme.. joskus voi olla vaikea erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan ..
Esimerkiksi tuo toteamisesi Ellen Whiten kirjoituksista, olis mukava saada edes yksi esimerkki - minä en niitä ole paljon lukenut mutta jotenkin tuntuis että tuo vertauksesi "ilkeään" äitiisi on hieman ontuva. Kuinka "ilkeä" äitisi todellisuudessa oli - siitä ei minulla tietenkään ole harmaata aavistusta, joillain naisilla on vaikeita homooni tason ja sen mukana mielentilan vaihteluja kuukausittain ja he eivät voi sille nähdäkseni mitään - ja uskoisin että pienviljelijä ei kovin helpolla lähde myöskään hakemaan apua lääkäristä. Isäsi käyttäytyminen sopii oikein hyvin tähän kuvaan - hän oli nähdäkseni nähnyt kuinka asiat olivat ja ymmärsi että riitely vain pahentaisi tilannetta. Joskus kuitenkin hän joutui teitä "puolustamaan" kun asiat menivät aivan liian pitkalle. Siis äitisi ehkä ei ollutkaan "ilkeä" vaan kärsi hormoonitason vaihteluista - monien muiden naisten tavoin.
Nyt minä en tiedä oikein miten adventistit n.s. "tulevat uskoon" - luulisin että ihmiset tulevat todelliseen uskoon siten että he havaitsevat että "Jumala On todellinen", itse en ole ensi kädessä niin sanotun "tunne uskoon tulon" kannattaja - siis että tullaan uskoon jonkinlaisen tunneryöpyn tähden - minulle uskoon tulo on Jumalan lapseksi tulemista. Lapsi oppii ja meillä kaikille on oppimista - ja siksi Jeesus sanoi "älkää tuomitko" ..
Mutta ..minustakin on niin että pääasia ei ole se mihin kirkkoon kuulut (kirkko sinänsä ei ketään pelasta) vaan se että olet Jumalan lapsi ja haluat kulkea sitä tietä .. ja oppia tuntemaan Jumalaasi ja elämään oikeaa elämää .. sitä jossa ei ole katkeruutta vaan anteeksi antoa ja halua ymmärtää myös muiden vaikeuksia tässä synnin turmelemassa maailmassa ..
alex- Annu*****
Elämäni advent.osa3 kirjoitti:
Tulin uskoon vasta erottuani adventismista.
N.s. uskoontulo adventistina on ehdollinen.Siihen ehtoon liittyy Ellen White ja hänen opetuksensa sekä 28 adventisti identiteetti-kohtaa.
Se ei ole Jeesukselle antautumista 100 %:sti eli sitä uskoontuloa jota raamattu opettaa.
Minut kyllä kastettiin lapsena adventistiksi,mutta juuri näillä adventismiehdoilla.Kyllä sinä nyt keksit asioita. ei minulle ole koskaan teroitettu sitä, että minun pitää uskoa Ellen Whiteen ja hänen opetuksiinsa. Ne ovat lisä siihen, mitä olen Raamatusta oppinut, ja hyvä lisä ovatkin. Ne ovat syventäneet uskoani ja niiden kautta olen todennut, että ilman Jeesusta en pelastu. Hän jos joku sitä teroitti lukijoilleen ja kuulijoilleen.
Otat häneen väärän asenteen. Luet häntä väin pätkittäin ja ylennät sen, minkä hän sanoo varoitukseksi, et ota armoa sen jälkeen, kun varoitukset ovat tulleet. Samona elementtejä löytyy myöskin Jeesuksen opetuksista. Hän jos joku sanoi asiat suoraan ja niistä piti jokaiusen kuulijan tehdä johtopäätökset omakohtaisesti.
Minä tulin uskoon vasta nelikymppisenä, mutta enb ole ollut koskaa vapaampi kuin ollessani adventtiseurakunnan jäsenenä omassa seurakunnassani. Totuus vapautti minut, joten vasta nyt olen todella vapaa kaikesta, mikä pidättää synnin teillä. Olen vapaa Kristuksessa, joka on apuni ja turvani joka päivä maailman loppuun asti.
Miksi tekisin sitä, mikä on pahaa minulle tai läheisilleni? Juuri sen vuoksi on hienoa kuulua tähän seurakuntaan. Se ei ole orjuutta vaan vapautta. - Annu*****
alex.kasi kirjoitti:
Kiinnostava alku kirjoituksellesi - toivotaan että se on aitoa - oletetaan ainakin .. :) minuakin kiinnostaa vaikka en adventisti olekaan ..
Nyt on niinkin että meitä ihmisiä on niin moneksi - vai mitä - ja se mitä me teemme ei aina ole kirkon tai lahkon vika - vaan meidän omaa heikkouttamme.. joskus voi olla vaikea erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan ..
Esimerkiksi tuo toteamisesi Ellen Whiten kirjoituksista, olis mukava saada edes yksi esimerkki - minä en niitä ole paljon lukenut mutta jotenkin tuntuis että tuo vertauksesi "ilkeään" äitiisi on hieman ontuva. Kuinka "ilkeä" äitisi todellisuudessa oli - siitä ei minulla tietenkään ole harmaata aavistusta, joillain naisilla on vaikeita homooni tason ja sen mukana mielentilan vaihteluja kuukausittain ja he eivät voi sille nähdäkseni mitään - ja uskoisin että pienviljelijä ei kovin helpolla lähde myöskään hakemaan apua lääkäristä. Isäsi käyttäytyminen sopii oikein hyvin tähän kuvaan - hän oli nähdäkseni nähnyt kuinka asiat olivat ja ymmärsi että riitely vain pahentaisi tilannetta. Joskus kuitenkin hän joutui teitä "puolustamaan" kun asiat menivät aivan liian pitkalle. Siis äitisi ehkä ei ollutkaan "ilkeä" vaan kärsi hormoonitason vaihteluista - monien muiden naisten tavoin.
Nyt minä en tiedä oikein miten adventistit n.s. "tulevat uskoon" - luulisin että ihmiset tulevat todelliseen uskoon siten että he havaitsevat että "Jumala On todellinen", itse en ole ensi kädessä niin sanotun "tunne uskoon tulon" kannattaja - siis että tullaan uskoon jonkinlaisen tunneryöpyn tähden - minulle uskoon tulo on Jumalan lapseksi tulemista. Lapsi oppii ja meillä kaikille on oppimista - ja siksi Jeesus sanoi "älkää tuomitko" ..
Mutta ..minustakin on niin että pääasia ei ole se mihin kirkkoon kuulut (kirkko sinänsä ei ketään pelasta) vaan se että olet Jumalan lapsi ja haluat kulkea sitä tietä .. ja oppia tuntemaan Jumalaasi ja elämään oikeaa elämää .. sitä jossa ei ole katkeruutta vaan anteeksi antoa ja halua ymmärtää myös muiden vaikeuksia tässä synnin turmelemassa maailmassa ..
alexOlet oikeassa kertoessasi uskoontulosta lopussa. Se ei ole mikään tunne vaan todellinen valinta. Jumala asettaa eteesi kaksi tietä, toinen vie iankaikkiseen elämään ja toinen tuhoon. Ainakin minulle tämä asia selvisi, kun oivalsin, että maailman Luoja ja Lunastaja on itse Jumala, josta oli nähnyt vain hieman äärien häämötystä.
Minusta tuli pieni, syntinen, armoa tarvitseva ihmispoloinen, jolla ei ilman Jumalaa ollut mitään mahdollisuutta pelastukseen. Tunsin, että nyt on minun valintani, ei kekenkään muun, eivät mieheni, ei lasteni mielipiteet olisi painaneet yhtään mitään.
Tein ratkaisuni aivan omin, järkevinkin, perustein. Totesin, että jatkossa saan itse määrätä ja huolehtia itsestäni, ellen nyt ota huomioon Jumalan huolenpitoa ja tarjoausta. Niinpä valitsin kaidan tien kulkijoiden seuran ja poistuin lavealta tieltä. Onneni oli, että miehenikin seurasi kanssani, joten saimme yhdessä jatkaa matkaa yhteistä tietä.
Päivääkään en ole joutunut katumaan valintaani. On ihanaa kulkea Jumalan kämmenellä, turvassa, tapahtuipa mitä tahansa. Ei se aina tarkoita sitä, että kaikki menisi "putkeen" mutta siinä on se lohttu, että tässäkin vaiheessa on Jumala kanssani.
Viimeksi marraskuun lopussa olin siinä tilanteessa, etten tiennyt, mitä tehdä. Olin inhimillisesti seinää vasten. Sanoin Jumalalle, että tässä olen, uskon sinun hoitavan tämänkin asian. Niinhän siinä kävikin. Hän lähetti sellaisen ihmisen hoitamaan asiaani, joka ei ollut yli 15 vuoteen käynyt kirkossa. Se oli ihme! Suuri ihme!
Yhä enemmän luotan Jumalaan ja kaikkeen, mitä hän sanassaan meille kertoo. Usko on myös sitä, että ajattelemme järkevästi asioita, mutta silti luotamme Jumalan johdatukseen kohdallamme. Joskus pitää odottaa pidempäänkin, mutta nyt minun ei tarvinnut odottaa kuin kaksi päivää, ja asia selvisi.
Yhä olen kiitollinen Herralle, että näin tämän toiminnan ihan omin silmin ja kokemuksin.
- Totinen Viinipuu
"Joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu" "Ole uskollinen kuolemaan asti, niin saat elämän kruunun". "Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois, omaksi kadotuksekseen". "Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä".
- Elämäni advent.osa4.
Nuo viittaamasi raamatunkohdat liittyvät puhtaaseen Jeesus uskoon.
Adventismista vetäytyminen ei kuulu siihen.Adventismista vetäytyminen on adventismista vetäytymistä.
On pysyttävä Jeesuksessa ja vain yksin hänessä.Siihen ei saa liittää reunaehtoja tai siitä tulee juuri sitä,että ei pysytä Jeesuksessa. Elämäni advent.osa4. kirjoitti:
Nuo viittaamasi raamatunkohdat liittyvät puhtaaseen Jeesus uskoon.
Adventismista vetäytyminen ei kuulu siihen.Adventismista vetäytyminen on adventismista vetäytymistä.
On pysyttävä Jeesuksessa ja vain yksin hänessä.Siihen ei saa liittää reunaehtoja tai siitä tulee juuri sitä,että ei pysytä Jeesuksessa.Rauhaa veli! Uskon että Jeesus johtaa meitä monella tapaa, olimmepa sitten adventisteja tai entisiä tai joku muu suunta.
Siunausta sinulle! kyllä Jeesus on hyvä!
- ..,.m.m...
Mistä tietää, että olet tullut uskoon, kun ei noista yhdestäkään kirjoituksestasi voi päätellä, että oletko uskossa vai et?
Jos sanot, että "äitini oli erittäin ilkeä ihminen...", niin kertooko se sinun uskostasi?
Tulitko uskoon äitisi ilkeyden takia? Eli jos äirisi ei olisi ollut ilkeä, et olisi ikinä tullut uskoon?- tiet moninaiset
..,.m.m..
Ilkeys voi myös johdattaa ihmisiä uskoon.
----
Mistä tietää, että olet tullut uskoon, kun ei noista yhdestäkään kirjoituksestasi voi päätellä, että oletko uskossa vai et?
----
Tutkimattomat ovat Herran tiet.
Mistä voi päätellä että joku on oikeasti uskossa? Mistä tietää että Suomesta löytyy tällä hetkellä yhtään uskoon tullutta adventistia? Onko sinulla pelastusvarmuus eli voitko oikeasti kuvitella itsesi siihen pieneen joukkoon joka aikanaan tulee elämään ikuisesti? Mietitkö, että mahtaako koko paratiisia sittenkään olla oikeasti olemassakaan. No, eletään nyt sitten puolittain tässä uskossa ja ollaan myös maailmassa mukana kun ei mistään oikein voi olla täysin varma. Oppiristiriitojakin tuntuu olevan ihan joka asiasta.
Miksi kirjoittelet tälle palstalle ajatuksiasi, onko halusi todistaa uskostasi vai haluatko vain tyydyttää oikeassa olemisen tarvetta ja nokkeluuttasi?
Eikö olekin helppoa tunnistaa palstan kirjoittelijoista kuka on uskossa ja kuka ei? Niin minustakin, sen verran näitä viestejä olen täällä lueskellut! Omista kirjoituksistani tosin paistaa välillä katkeruus ja vihakin läpi, mutta kai minä silti uskossa olen...Herra tietää ja aikanaan se sitten kai selviää.Meidän ihmisten on mahdoton nähdä toisten ihmisten sydämeen, ja joskus tulkitsemme väärin omaammekin. Kaikkien kirkkojen ja adventtikirkonkin piirissä on tapauksia, joissa yksi uskon ja elämän väärin painottanut henkilö tekee toisten elämän helvetiksi ympärillään ja tällaisessa tilanteessa olleelle oikea elämä ja usko avautuu vasta, kun pääsee pois siitä yhteisöstä ja tilanteesta, joka on koettu painostavana. Hyvä näin, ei adventtikirkko ole pelastaja vaan Jeesus.
Se ei kuitenkaan merkitse sitä, että kaikkien pitäisi missään kirkossa (adventtikirkossakaan) aina kulkea jonkun ihmisen, Raamatun tai edes EGWn tuomion alla. Oma kotini oli adventistikoti. Valoisa koti, jossa lämpöä, iloa, tukea ihan riittävinä annoksina ja kaakaota ja pullaa ei vain minulle vaan kaikille kavereillekin, kuuluivat sitten kirkkoon tai eivät.
Vaikka isä ja äiti olivat täysin varmoja siitä, että Jumala oli kutsunut adventtikirkon lopunajan seurakunnaksi, usko koettiin yhteiseksi kaikkien heränneiden kristittyjen kanssa ja kun radiosta tuli vaikka luterilainen tai vapaakirkollinen Jumalanpalvelus niin vanhempani mielellään kehuivat hyvää saarnaa tai kaunista laulua.
Tietenkin he myös mielellään antoivat neuvoja eri elämäntilanteisiin, mutta ne annettiin aina nöyrästi keskustelemalla... En muista vanhempieni kertaakaan sanoneen, että minun pitäisi tehdä jotakin ja vedonneet EGWn kirjoituksiin. Raamattu oli heille selvästi tärkeämpi. Äiti taisi lukea Raamatun kannesta kanteen yli 60 kertaa, mihin minä tuskin koskaan pääsen, elle Herra anna vuosia kuin Metusalahille. Mutta neuvoja ei koskaan tuputettu tuomiohengessä, vaan kaiken yläpuolella on kunnoitus ja rakkaus lasta, siis minua kohtaan. He ymmärsivät, että kannettu vesi ei pysy kaivossa, pakotettu uskonto ei kanna hedelmää, ja antoivat minulle ikäkauteen sopivan määrän itsemääräämisoikeutta, vapauden tehdä myös tyhmyyksiä. Voin vain kiittää heitä siitä, että jakoivat uskoaan niin sopivan harvoin ja pieninä annoksina, että kiunnioitukseni heitä ja heidän uskoaan kohtaan on säilynyt.
Minulle tämä tausta on oikeaa adventismia, mutta taidamme kaikki olla taustamme vankeja. :)
Kai- Miten on totuus?
***Vaikka isä ja äiti olivat täysin varmoja siitä...***
...
***Tietenkin he myös mielellään antoivat neuvoja eri elämäntilanteisiin, mutta ne annettiin aina nöyrästi keskustelemalla...***
Taisi olla Kai Arasola kuitenkin niin kohdallasi, että isän mallia et paljon kerennyt saamaan, koska isäsi menehtyi liikenne onnettomuudessa ja siksi sinusta on tullutkin ehkä jokseenkin "neitimäinen" äitisi yksinhuoltajuuden alla.
Äitisi ei koskaan mennyt uusiin naimisiin, joten miesmalli lapsuudestasi jäi melko hataraksi. En tiedä miten olet omat lapsesi kasvattanut vai onko kasvatusvastuu jäänyt jälleen lasten äidille, kuten kohdallasikin?
Yleensä isän kohtalo heijastuu aina jollain tavoin myös lapsiin ja heidän elämäänsä. - Elämäni advent,osa6.
Miten on totuus? kirjoitti:
...
***Tietenkin he myös mielellään antoivat neuvoja eri elämäntilanteisiin, mutta ne annettiin aina nöyrästi keskustelemalla...***
Taisi olla Kai Arasola kuitenkin niin kohdallasi, että isän mallia et paljon kerennyt saamaan, koska isäsi menehtyi liikenne onnettomuudessa ja siksi sinusta on tullutkin ehkä jokseenkin "neitimäinen" äitisi yksinhuoltajuuden alla.
Äitisi ei koskaan mennyt uusiin naimisiin, joten miesmalli lapsuudestasi jäi melko hataraksi. En tiedä miten olet omat lapsesi kasvattanut vai onko kasvatusvastuu jäänyt jälleen lasten äidille, kuten kohdallasikin?
Yleensä isän kohtalo heijastuu aina jollain tavoin myös lapsiin ja heidän elämäänsä.Ei se mene noin Kai A.
Jos aletaan noudattamaan lakia,vaikka vain yhtä pykälää,tullaan uudelleen lain alle.
Silloin ollaan myös velvollisia noudattamaan kaikkia muitakin lakeja,kaikkia 613 yhteensä.Ei voida eritellä erikseen esim.10 lakia (dekalogi) ja sitten aletaan noudattamaan niitä.
Lait olivat alunperin yksi kokonaisuus kaikkine 613 lakineen.
Laki kokonaisuudessaan valmisti meitä Kristukseen ja osoitti ennen Kristusta,kuinka mahdoton tehtävä on noudattaa kaikkia lakeja ja siksi se teki ihmisen syylliseksi.
Jeesuksen täydellinen kerran suoritettu uhri pelasti meidät tästä kirouksesta.
Gal.2:17."Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii".
Tässä mainittu laki ei ole ainoastaan 10 käskyä vaan KOKO laki.
Jeesus nimenomaan tähdensi ettei laista katoa pieninkään piirto.
Matt.5:18. "Totisesti laista(613 lakia) ei häviä yksikään kirjain,ei pieninkään piirto,ennekuin taivas ja maa katoavat,ennenkuin kaikki on tapahtunut".
Jeesuksella oli vain valta sanoa näin meille, koska Hän tiesi että Hänen uhrinsa tulee täyttämään meidän puolestamme kaikki lait.10 käskyä 603 muuta.
Tämä on voimassa siihen asti kunnes taivas ja maa katoavat.
Jos aletaan noudattamaan jotain tiettyä lakia,nostamaan sitä yli muiden lakien,603:n muun edelle,toteutuu seuraava:
"Ne taas jotka luottavat lain noudattamiseen(edes yhdessä) ovat kirouksen alaisia".Onhan kirjoitettu:Kirottu on jokainen,joka ei tee KAIKKEA,mitä lain kirja käskee".Gal.3:10.
Siis KAIKKEA.Ei vain yhtä ylitse muiden nousevaa lakia.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi. - liaan vaikeaa
Elämäni advent,osa6. kirjoitti:
Ei se mene noin Kai A.
Jos aletaan noudattamaan lakia,vaikka vain yhtä pykälää,tullaan uudelleen lain alle.
Silloin ollaan myös velvollisia noudattamaan kaikkia muitakin lakeja,kaikkia 613 yhteensä.Ei voida eritellä erikseen esim.10 lakia (dekalogi) ja sitten aletaan noudattamaan niitä.
Laki kokonaisuudessaan valmisti meitä Kristukseen ja osoitti ennen Kristusta,kuinka mahdoton tehtävä on noudattaa kaikkia lakeja ja siksi se teki ihmisen syylliseksi.
Matt.5:18. "Totisesti laista(613 lakia) ei häviä yksikään kirjain,ei pieninkään piirto,ennekuin taivas ja maa katoavat,ennenkuin kaikki on tapahtunut".
Jeesuksella oli vain valta sanoa näin meille, koska Hän tiesi että Hänen uhrinsa tulee täyttämään meidän puolestamme kaikki lait.10 käskyä 603 muuta.
Jos aletaan noudattamaan jotain tiettyä lakia,nostamaan sitä yli muiden lakien,603:n muun edelle,toteutuu seuraava:
"Ne taas jotka luottavat lain noudattamiseen(edes yhdessä) ovat kirouksen alaisia".Onhan kirjoitettu:Kirottu on jokainen,joka ei tee KAIKKEA,mitä lain kirja käskee".Gal.3:10.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi.Me emme lue raamattua vaan Ellen Whiten suuri taistelu kirjaa.
Me emme uskalla lukea raamattua,koska olisi kamalaa jos vuosien uskomme todettaisiin turhaksi ja joutuisimme tekemään aloittajan kaltaisen uuden uudestisyntymisen.Me emme kestä sitä ja siksi olemme ja elämme mielummin omissa harhoissamme. Elämäni advent,osa6. kirjoitti:
Ei se mene noin Kai A.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi.En nyt ole oikein varma, mihin veli "elämäni adventistina" on vastaamassa, koska en tässä viestiketjussa mielestäni ole kirjoittanut mitään lain ja evankeliumin suhteesta tai edellyttänyt, että mitään käskyä tai Raamatun sanaa pitää koskaan noudattaa. Ehkä olet kirjoittamassa jotakin jonkun toisen henkilön tekstiin tai minun johonkin aiempaan kommenttiini jossakin toisessa viestiketjussa??
Mutta onhan lain ja evankeliumin suhdetta hyvä pohtia. Olen vain hämmästynyt siitä, että kirjoitat niinkuin korottaisin sapatin yli muiden Raamatun käskyjen, koska opetuksessan, jos jonkun käskyn korotan yli muiden, se on käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseä. Kymmenessä käskyssäkin, vaikka sapattikäsky on sen keskellä, on käskyjä, jotka Raamatullisessa analyysissa osoittautuvat sapattikäskyä tärkeämmiksi ja joita ilman sapattikin menettää täysin merkityksensä. En siis oikein ymmärrä sitä, että kohdistat tämän sapattipohdiskelun juuri minulle.
Olen kuitenkin ihan samaa mieltä siitä, ettei mikään käsky tai minkään lain pitäminen saa vesittää evankeliumia tai ottaa osaa pelastuksessa. Laki, yhden käskyn tai kymmenen käskyn, tai 613 käskyn tai vaikka 1050 (väitetty käskyjen määrä UTssa) käskyn pitäminen ei pelasta ketään edes promillen vertaa. Paavalin esitys evankeliumista on selkeä, ja olen hänen ja myös sinun kanssasi samaa mieltä lainaamistasi sanoista: Jotka luottavat lain noudattamiseensa, ovat kirouksen alaisia. Tämä koskee kymmentä käskyä yhtä lailla kuin muitakin Raamatun käskyjä. Kenenkään ei tule luottaa lain noudattamiseensa.
Tarkoittaako tämä sitten sitä, että minun pitäisi rikkoa kaikkia käskyjä, että armo suureksi tulisi?? Kyllä Paavali taitaa tähänkin vastata. Ei.
Kuinka sitten voin seurata Raamatun sanaa, joutumatta lain alle? Jos minun on vaikea antaa joku asia anteeksi toiselle ihmiselle, ja sitten muistan Paavalin neuvon, että meidän pitäisi antaa anteeksi toinen toisillemme. Olenko lain alla, jos annan anteeksi? Jos joku nainen näyttää niin sievältä, että tekisi mieli katsella häntä vähän tarkemmin, olenko lain alla, jos muistan Jeesuksen varoituksen ja päätänkin kääntää katseen omaan kultaan? Tai olenko lain alla, jos satun lukemaan Paavalilta kehotuksen kiittää joka tilassa, ja muistan, ettei olekaan tullut tätä seurattua ja alan laskea siunauksia ja kiitän Herraa hänen hyvyydestään.
Kysymys on kai lähestymistavasta. Luotanko Herran vai itseeni. Varoitus lain alle joutumisesta koskee niitä, jotka luottavat lain noudattamiseensa. Ei niitä, joille heidän omat yrityksensä Jesajan sanoin saastainen vaate ja joiden turva on yksi Kristuksessa.
Luther opetti lain ja evankeliumin suhteesta oikein. Iso katekismus tai Galatalaiskirjeen selitys ovat hienoja esityksiä terveestä evankeliumista. Armo ei parane lakia vastaan hyökkäämällä vaan sillä, että hyökätään omavanhurskautta vastaan.
Aine on niin tärkeä, että pitäisi kirjoittaa pitkä epistola, mutta tältä erää taitaa olla paras lopetella. Pitäisi pohtia 10 käskyn suhdetta muihin lakeihin ja UTn kehotuksiin. Mutta noin lyhyesti voin todeta, etten pidä analyysaisi siitä, ettei Raamattu tee mitään eroa 10 käskyn ja muiden käskyjen välillä ei tee oikeutta UT opetukselle. Esimerkiksi Paavali kirjoittaa käskyistä tai laista noin 140 kertaa. Näistä 33 on lakia vastaan - koska laki ei pelasta ja koska suuri osa laeista on kumottu. 59 Paavalin tekstiä puhuu lain tärkeydestä ja arvosta - usein näissä hän lainaa 10 käskyä. Hän sanoo lain vieläkin osoittavan synnin ja kirjoittaa niin kuin odottaisi uskovan haluavan seurata lakia. (Loput 49 tekstiä lain teologisen merkityksen kannalta neutraaleja.)
Ehdotan sellaisen tulkinnan etsimistä, joka ottaa huomioon asian kaikki puolet ja pitää kiinni armon evankeliumin autuudesta. Luther oli sellaisen löytänyt. Mikään laki ei todellakaan saa viedä pienintäkään osaa Jeesuksen ristin arvosta.
Kai- voi herttinen sentää
Ei se mene noin Kai A.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi.Sinä siis väität, että jokainen ihminen, joka haluaa olla kuuliainen Jumalan ilmoitetulle tahdolle onkin pelkkä saatananpalvoja, jota pitää hakata ja piestä .... niinpä niin.
- harha!
Ei se mene noin Kai A.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi.Itse olet väärä profeetta.
- ¤*¤*¤*¤*¤*¤*¤
Miten on totuus? kirjoitti:
...
Yleensä isän kohtalo heijastuu aina jollain tavoin myös lapsiin ja heidän elämäänsä.Miten on totuus?:le
Oletko läpeensä pahan turruttama, eikö sydämessäsi ole sijaa lähimäisenrakkaudelle?
Sinun kohdallasi ei tarvitse edes kysyä, vaan huomaa heti, että sinä olet adventistikaunainen ja senvuoksi hyökkäät ilkeämielisillä vihjauksillasi Kain kimppuun.
Tule uskoon, niin Jeesus saa pestä tuon katkeruutesi ja ihmisvihasi ja saat sen rahan sydämeesi, minkä yksin Jeesus voi sinulle antaa. - ¤*¤*¤*¤*¤*¤*¤
¤*¤*¤*¤*¤*¤*¤ kirjoitti:
Miten on totuus?:le
Oletko läpeensä pahan turruttama, eikö sydämessäsi ole sijaa lähimäisenrakkaudelle?
Sinun kohdallasi ei tarvitse edes kysyä, vaan huomaa heti, että sinä olet adventistikaunainen ja senvuoksi hyökkäät ilkeämielisillä vihjauksillasi Kain kimppuun.
Tule uskoon, niin Jeesus saa pestä tuon katkeruutesi ja ihmisvihasi ja saat sen rahan sydämeesi, minkä yksin Jeesus voi sinulle antaa.Oikaisu äskeiseen; "rauhan" sydämeesi
- Elämäni adv.osa 7
harha! kirjoitti:
Itse olet väärä profeetta.
Tarkoitan nyt erityisesti Ellen Whitea,häntä joka painotti sitä että 10 käskyssä sapattikäsky nousee lopunaikana yli muiden.Näin minua on aina opetettu.Sapatista tulee kiistakysymys ja sapatti,sitä ja tätä.
Jos sinä Kai A olet siitä eri mieltä,niin nostan sinulle hattua että uskallat sen julkituoda!!!!!!!
Mitä tulee Paavalin sanoihin kirjoituksissaan 10 käskystä ei hän niistä ole kirjoittanut siten, että siitä ilmenesi että:"muista pitää 10 käskyä tai muista pitää käskyt edes yhtä".
Hän nimenomaan painotti että käskyt on täytetty puolestamme kun Jeesus naulasi ne ristille.
Meissä olevan Pyhä Henki tekee meissä työtään että koko ajan kasvamme ja rakkauden lain kautta noudatamme käskyjä.Meidän ei tarvitse muistuttaa sitä itseemme vaan itsessämme oleva tekee sen.
Paavali kirjoittaa myös sapatista,totta kai,esim.Kol.2:16.
"Kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte tai juotte tai miten .....noudatatte sapattia."(Tai niiden noudattamatta jättämisestä)
Oli jo Paavalin aikoina uskollisia pakanakristittyjä jotka eivät noudattaneet juutalaisia tapoja ja heillä oli ehkä taipumuksena sättiä niitä jotka halusivat niitä noudattaa,koska Kolossassa oli myös pakanakristittyjen lisäksi juutalaiskristittyjä.Paavali kohdisti kirjeensä näille rohkaisuksi.
Jos joku halusi noudattaa noita tapoja,niin:"siitä vaan",mutta se oli turhaa ja jopa vahingollista.Miksi?Koska silloin ei luoteta siihen että Pyhä Henki tekee sen ja Kristus tekee sen.
Kol.2:14 muistuttaa kuitenkin,periaatteen.:"hän(Jeesus) kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkinen MÄÄRÄYKSINEEN ja teki sen mitättöömäksi naulitsemalla sen ristiin."
No,en minäkään ala tätä enempää vääntämään.Mutta suosittelen luettavaksi myös Kol.2 luvun jakeita 18-23.
Mutta sekin taitaa olla turhaa.Adventisti ei lue raamattua suoraan vaan Suuri Taistelukirjan kautta ja se on jo Kol.2:18 mukaista.
On myös muistettava,että ne jotka ottavat seurakunnassa johdon,tullaan tuomitsemaan ankarammin.
Onneksi en ole ottanut missään seurakunnassa johtoa.Olen rivijäsen.Oppimaton "kalastaja". - omatunto on
Ei se mene noin Kai A.
Sapatin nostaminen ylitse muiden rikkoo Jeesuksen sanoja ja Paavalin opetusta.Se on väärän profeetan kirottu oppi.Ai, mielestäsi pitää vaan tappaa ja huorata senkun kerkiää?
Mielestäni sekin on omantunnon kysymys ja kun ihminen herätetään elävään uskoon, niin hänelle tulee paha vastenmieliseksi, hän ei halua eikä saata tehdä tietoisesti vääryyttä.
Sillä Jeesus vaikuttaa myöskin ne teot. Eli sitä mitä te uskomattomat pidätte lakihenkisinä tekoina, ovatkin uskovalle ainoastaan omantunnon mukaisia ratkaisuja. - ADV***
omatunto on kirjoitti:
Ai, mielestäsi pitää vaan tappaa ja huorata senkun kerkiää?
Mielestäni sekin on omantunnon kysymys ja kun ihminen herätetään elävään uskoon, niin hänelle tulee paha vastenmieliseksi, hän ei halua eikä saata tehdä tietoisesti vääryyttä.
Sillä Jeesus vaikuttaa myöskin ne teot. Eli sitä mitä te uskomattomat pidätte lakihenkisinä tekoina, ovatkin uskovalle ainoastaan omantunnon mukaisia ratkaisuja.omatunto on:le
Kiitos! Osuit ASIAN YTIMEEN, JUURI TUOSTA ON KYSE. Elämäni adv.osa 7 kirjoitti:
Tarkoitan nyt erityisesti Ellen Whitea,häntä joka painotti sitä että 10 käskyssä sapattikäsky nousee lopunaikana yli muiden.Näin minua on aina opetettu.Sapatista tulee kiistakysymys ja sapatti,sitä ja tätä.
Jos sinä Kai A olet siitä eri mieltä,niin nostan sinulle hattua että uskallat sen julkituoda!!!!!!!
Mitä tulee Paavalin sanoihin kirjoituksissaan 10 käskystä ei hän niistä ole kirjoittanut siten, että siitä ilmenesi että:"muista pitää 10 käskyä tai muista pitää käskyt edes yhtä".
Hän nimenomaan painotti että käskyt on täytetty puolestamme kun Jeesus naulasi ne ristille.
Meissä olevan Pyhä Henki tekee meissä työtään että koko ajan kasvamme ja rakkauden lain kautta noudatamme käskyjä.Meidän ei tarvitse muistuttaa sitä itseemme vaan itsessämme oleva tekee sen.
Paavali kirjoittaa myös sapatista,totta kai,esim.Kol.2:16.
"Kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte tai juotte tai miten .....noudatatte sapattia."(Tai niiden noudattamatta jättämisestä)
Oli jo Paavalin aikoina uskollisia pakanakristittyjä jotka eivät noudattaneet juutalaisia tapoja ja heillä oli ehkä taipumuksena sättiä niitä jotka halusivat niitä noudattaa,koska Kolossassa oli myös pakanakristittyjen lisäksi juutalaiskristittyjä.Paavali kohdisti kirjeensä näille rohkaisuksi.
Jos joku halusi noudattaa noita tapoja,niin:"siitä vaan",mutta se oli turhaa ja jopa vahingollista.Miksi?Koska silloin ei luoteta siihen että Pyhä Henki tekee sen ja Kristus tekee sen.
Kol.2:14 muistuttaa kuitenkin,periaatteen.:"hän(Jeesus) kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkinen MÄÄRÄYKSINEEN ja teki sen mitättöömäksi naulitsemalla sen ristiin."
No,en minäkään ala tätä enempää vääntämään.Mutta suosittelen luettavaksi myös Kol.2 luvun jakeita 18-23.
Mutta sekin taitaa olla turhaa.Adventisti ei lue raamattua suoraan vaan Suuri Taistelukirjan kautta ja se on jo Kol.2:18 mukaista.
On myös muistettava,että ne jotka ottavat seurakunnassa johdon,tullaan tuomitsemaan ankarammin.
Onneksi en ole ottanut missään seurakunnassa johtoa.Olen rivijäsen.Oppimaton "kalastaja".Onhan se hienoa, että joku yrittää vetää yhtäläisyysmerkin minun ja EGWn välille - epäilen, että molemmat, EGW, jos eläisi, ja minä pitäisimme tätä ajatusta sopimattomana. :)
Toiseksi EGW on kirjoittanut paljon myös sellaista, mikä asettaa sapatin muuhun kuin sinun kuvaamaasi tärkeimmän käskyn asemaan. EGW jopa kirjoittaa sapattia pitäville adventisteille, että monet heistä valmistautuvat pedon merkkiin. Hänelläkin saattoi olla jotakin muuta, mitä hän piti sapattia tärkeämpänä. Epäilen siis tulkintasi oikeutta. Asiasta voisi keskustella, mutta saa minun osaltani jäädä, kun en EGWhen liittyvistä teologisista kysymyksistä välitä suuremmin tällä foorumilla keskustella - jos paljon muustakaan.
Hyviä Raamatunpaikkoja sinulla ja minulla yhtä hyviä osoittamaan mielestäni laajempaa kuvaa UTn opetuksesta. Hillitsen kuitenkin itseni nyt, kun on muuta mielessä ja palaan asiaan, jos aikaa ja aihetta on.
Armon iloa uuteen viikkoon itsekullekin!
Kai
- epäilevä Tuomas
Onkohan aloittaja koskaan adventisti ollutkaan, vaan palstan tyypillinen provo?
- Totuuden pasuuna
Ei aloitus mikään provo ole, vaan totisinta totta ahdasmilisen kultin aiheuttamista traumoista, joista vapautuminen on kuin muuttaisi helvetistä paratiisiin.
- luonteen muutos on t
Totuuden pasuuna kirjoitti:
Ei aloitus mikään provo ole, vaan totisinta totta ahdasmilisen kultin aiheuttamista traumoista, joista vapautuminen on kuin muuttaisi helvetistä paratiisiin.
Ei tuon aloituksen kirjoitus tarvinnut olla provo, vaan siinä oli se syynä hänen vanhemmat olivat tulleet uskoon, mutta luonne ei ollut muuttunut äiti kasvatti lapsiaan ei uskovan tavoin vaan entisen maailman mielensä mukaisesti pakko syötöllä ja tulos oli tuo mitä tuo ajoittaja tuossa kirjoitti.
On ihmisiä jotka tulevat uskoon, mutta luonne ei muutu he vain alkavat sillä samalla luonteensa piirteillä tulkita uskon asioita ja pakoittaa toisiakin, olen kohdannut heitä monessa seurakunnassa eikä vain yhdessä.
Siksi on tärkeää joka tulee uskoon pyytää Jumalaa kasvattaa myöskin luonnetta hänen tahtonsa mukaiseksi, kun Jumala saa muokata meidän luonnettamme, niin meistä tulee lämminsydämmisiä helliä rakastavia toisiamme kohtaan, kaikki kovuus ja viha häviää pikku hiljaa pois meistä, ei hetkessä vaan sitä mukaa kun annamme Jumalan kasvattaa meitä. - kurittajako
luonteen muutos on t kirjoitti:
Ei tuon aloituksen kirjoitus tarvinnut olla provo, vaan siinä oli se syynä hänen vanhemmat olivat tulleet uskoon, mutta luonne ei ollut muuttunut äiti kasvatti lapsiaan ei uskovan tavoin vaan entisen maailman mielensä mukaisesti pakko syötöllä ja tulos oli tuo mitä tuo ajoittaja tuossa kirjoitti.
On ihmisiä jotka tulevat uskoon, mutta luonne ei muutu he vain alkavat sillä samalla luonteensa piirteillä tulkita uskon asioita ja pakoittaa toisiakin, olen kohdannut heitä monessa seurakunnassa eikä vain yhdessä.
Siksi on tärkeää joka tulee uskoon pyytää Jumalaa kasvattaa myöskin luonnetta hänen tahtonsa mukaiseksi, kun Jumala saa muokata meidän luonnettamme, niin meistä tulee lämminsydämmisiä helliä rakastavia toisiamme kohtaan, kaikki kovuus ja viha häviää pikku hiljaa pois meistä, ei hetkessä vaan sitä mukaa kun annamme Jumalan kasvattaa meitä.Juu, aivan selvästi paistaa viha ja katkeruus tuosta aloittajan tekstistä. Liekö pienenä hakattu liikaa, vai mikälie aiheuttanut tuon luonnevian.
- Elämäni advent.osa5
Tuossa yllä kerrottiin se asian ydin:Äitini ei ollut koskaan tullut oikeaan uskoon.Hän oli Ellen uskossa.
Hänen luonteensa ei ole koskaan muuttunut miksikään,päinvastoin.
Hänen yleinen negatiivisuutensa ja kaksijakoinen hyvyytensä ei ole muuttunut vuosikymmenien aikansa miksikään.Me lapset olimme ja olemme edelleenkin,riesa.
Lasten pitäisi maksaa hänen menonsa vaikka tilillä on rahaa vaikka muille jakaa.
Kun vierailijoita tuli lapsena käymään hän mielisteli heille ja kehui itseään ja lapsiaan heille,mutta kun vierailijat lähtivät kakaroita lyötiin ja sätittiin ja haukuttiin niinkuin ennenkin.
Hänen rakkautensa oli teeskentelyä ja toisten mielistelyä.
Adventtiuskon kaksijakoisuus näkyi ja näkyy myös muissa asioissa.
Jos koulussa ei ollut sopivaa ruokaa,sitä ei saanut syödä,kuten makkarakeittoa tai makaroonilaatikkoa.Piti olla ennemmin nälässä ja kävellä kotiin nälkäisenä 5km vaikka oli välillä matkalla pyörtyä.Eväitä ei ollut.Korkeintaan näkkileivän pala.
Minä kyllä söin koulun makkarakeittoa ja siksi en pyörtyillyt kotimatkalla.
Onneksi oli eräs naapuri,jonka pihan poikki oikaisimme vaikka se oli äidiltämme kiellttyä. Hän, tämä naapuri antoi meille jotain syötävää että jaksoimme kotiin.
Jos kotona siitä saatiin tietää,tuli taas rankaisua.- yök....
Meidän koulussa opettaja pakotti syömään läskisoossia, vaikka ei olisi halunut, oksettavaa.
Keinoja onneksi löysin välttää läskisoossia, vaikka kaikki eivät olleet siinä yhtä eteviä. Vältyin, jopa karttakepiltä. Kotoa sain onneksi eväät. Kotona ei sanottu puoleen eikä toiseen mitä syödä lapsena. Koulumatka myös pitkä.
Onko sinusta oikein pakottaa lapsi syömään, niin että pelkää mennä kouluun ruokailun takia?
Hyi että, pakkosyöttöä! - HÄPEÄ!
Mitä hölmöläisen valitusta tuo on???? Jos sulla on kriisi äitis kanssa, niin miksi sinä siitä kirkkoa syytät???????? ei se kirkon vika ole!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
olet tyypillinnen vihanlietsoja adventisteja vastaan. käytät vain äitis eriäviä näkemyksiä keppihevosena! HÄPEÄ! - On On On
HÄPEÄ! kirjoitti:
Mitä hölmöläisen valitusta tuo on???? Jos sulla on kriisi äitis kanssa, niin miksi sinä siitä kirkkoa syytät???????? ei se kirkon vika ole!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
olet tyypillinnen vihanlietsoja adventisteja vastaan. käytät vain äitis eriäviä näkemyksiä keppihevosena! HÄPEÄ!Se ON kirkon vika.Siellä keskitytään pykäliin,ei luonteen muuttamiseen.
- johan jotain
Hei luettuani tätä kertomusta,tämä tuntui kuin olisin lukenut kertomusta omasta lapsuudesta/nuoruudesta.ihan oli samanlaiset kokemukset minullakin,,sanasta sanaan samanlaista.Kovaluontonen äiti,mukamas uskovainen,mutta käytös ihan jotain muuta.
- ei täsmää
Ellen uskosta ei tuossa ainakaan ollut kyse.
Raamattu kertoo mitkä eläimet Jumala antoi ihmisille syötäväksi.
Ellen ei ole myöskään käskenyt lapsia lyödä ja hakkua?- mitä syntymistä?
Elikä ainakaan tässä tapauksessa ei ole ollut kysymys uudestisyntymisestä.
Muutosta olisi kyllä tapahtunut.
Vaikka asianosainen olisi alussa ollutkin ilkeä,kyllä aikaamyöten olisi pitänyt muutosta tapahtua.
Tämä on nyt vain adventistien keskuudessa yleinen ongelma.Mitään muutosta ei näytä useimmilla tapahtuvan vaan juuri niinkuin sanottiin,huonompaan suuntaan menee.Lopulta ollaa sekopäisyyden rajamailla,jos ei nyt ihan sekopäitä.Tervejärkistä kauan mukana ollutta on vaikea löytää. - höpöhöpö!
mitä syntymistä? kirjoitti:
Vaikka asianosainen olisi alussa ollutkin ilkeä,kyllä aikaamyöten olisi pitänyt muutosta tapahtua.
Tämä on nyt vain adventistien keskuudessa yleinen ongelma.Mitään muutosta ei näytä useimmilla tapahtuvan vaan juuri niinkuin sanottiin,huonompaan suuntaan menee.Lopulta ollaa sekopäisyyden rajamailla,jos ei nyt ihan sekopäitä.Tervejärkistä kauan mukana ollutta on vaikea löytää.HÖPÖHÖPÖ!
- asiallisuutta !
mitä syntymistä? kirjoitti:
Tämä on nyt vain adventistien keskuudessa yleinen ongelma.Mitään muutosta ei näytä useimmilla tapahtuvan vaan juuri niinkuin sanottiin,huonompaan suuntaan menee.Lopulta ollaa sekopäisyyden rajamailla,jos ei nyt ihan sekopäitä.Tervejärkistä kauan mukana ollutta on vaikea löytää.mitä syntymistä?:le
Oletpa sinä tosi syyttäjähenkinen toisten tuomitsija.
Tunnen moniakin adventisteja ja he voivat kaikella tapaa hyvin! He ovat täysijäkisiä ja sivistyneitä ihmisiä.
On jopa tehty testejä ja niissä on todettu, että adventistit voivat keskimääräistä paremmin ja elävät vanhemmiksi kun muu väestö. Johtuen heidän raitiista ja terveistä elämäntavoitansa.
- ihmeet1
Mitä minä olen tavannut adventisteja kyllä he ovat olleet ihan tervejärkisiä ihmisiä, mutta tietysti poikkeavuuksiakin on olemassa, noissa muissa seurakunnissa joissa ihmeet ovat pinnalla olen nähnyt kylläkin ja tavannut ihmisiä joilla mielestäni on jokin ruuvi löysällä ja muutamilla jopa kadonnut, ei pääsee keskusteluun heidän kanssaan oikein mistään kun he alkavat ihmeitä tyrkyttämään ja minä en taas usko yhtään heidän ihmeisiin.
- ihemettä kerrakseen
Eihän skitso ja narsisti koskaan myönnä olevansa sairas ja hän omassa tilassaan olevana vertaa muita itseensä.Siksi on helppoa luulla että muut ovat sekoja ja minä ja meidän porukka ollaan terveitä.Todellisuus kyllä osoittautuu toisenlaiseksi.
- et myönnä
ihemettä kerrakseen kirjoitti:
Eihän skitso ja narsisti koskaan myönnä olevansa sairas ja hän omassa tilassaan olevana vertaa muita itseensä.Siksi on helppoa luulla että muut ovat sekoja ja minä ja meidän porukka ollaan terveitä.Todellisuus kyllä osoittautuu toisenlaiseksi.
No niinpä sinä et näytä myöntävän mitään ...
- on huomattu
ihemettä kerrakseen kirjoitti:
ihemettä kerrakseen:le
Olen kanssasi samaa mieltä, että tuo avauksen tehnyt ihminen on henkisesti SAIRAS, (skitso ja narsisti) niinkuin mainitsit. Omahyväistä tekstiä häneltä pukkaa.
- Laajempi näkökulma
Se, mitä aloittaja selvästi on sanonut, ettei adventismi ei parantanut hänen äitiään, mutta hän jättää kysymättä oleellisemman kysymyksen siitä, parantaako mikään uskonto luonnehäiriöistä, narsistista, bipolaarisesta oireyhtymästä kärsivää, skitsoreenista tai ties miestä syystä vaikeaa ihmistä. Vastaus on: yleensä ei. Usein tällaiset ihmiset liittyvät johonkin aatteeseen, koska se antaa heille valtaa manipuloida toisia. Näin siitä huolimatta, että sama aate voi antaa paljonkin hyvää toisille.
Elämäni adventistina valittaa sitä, että äidistä tuli adventisti... entä, jos hänestä olisi tullut kommunisti... tai lestadiolainen... tai viidesläinen... tai helluntailainen... tai teosofi... tai värlandilainen... luulen, että tilanne olisi ollut sama. Vaikeat ihmiset ovat vaikeita ilman aatteita ja usein vielä vaikeampia aatteiden kanssa. Näin se vain elämässä menee.
Sen analysointi, kuinka montaa ihmistä joku aate ja esimerkiksi adventismi on auttanut parempaan elämään edellyttäisi vähän laajempaa sosiologista analyysia kuin yhden ihmisen kokemukseen kertomuksen.- kiitollinen
Isäni oli luterilainen. Sunnuntaina oli siis pyhäpäivä, eikä töitä saanut silloin tehdä. Kun isä tuli tupaan lapset hiljenivät pelosta ja kissat juoksivat karkuun. Pelloilla kirosanat raikuivat ja niistä osansa sai myös hevonen. Äiti pakosalla aina silloin, kun viinaa otti ja lapset kotona peloissaan. Isä oli varannut hauleja kiväriin jokaista perheenjäsentä kohti. Kaikki kuitenkin selvisivät hengissä. Isäni tuli uskoon yli viisikymppisenä ja liittyi adventtiseurakuntaan.
Muutos oli hämmästyttävä isässäni ja he saivat äitini kanssa elää onnelliset viimeiset vuodet, ennen kun sairaus iski ja edessä kuolema.
Ei mitään vihaa isääni kohtaan ole jäänyt. Kaiken olen antanut anteeksi ennen hänen kuolemaansa. Ei ole tarvinnut hakkua ev.lut. kirkkoa, että semmoisen isästäni tehnyt, ei myöskään Lutheria. Lutheri on ollut suuri uskonpuhdista.
- Pojasta polvi...
====Ei mitään vihaa isääni kohtaan ole jäänyt. Kaiken olen antanut anteeksi ennen hänen kuolemaansa. Ei ole tarvinnut hakkua ev.lut. kirkkoa, että semmoisen isästäni tehnyt, ei myöskään Lutheria. Lutheri on ollut suuri uskonpuhdista.====
Adventismi on todellakin sairaus ja siihen isäsikin kuoli.
Isäsi ei myöskään ollut koskaan mikään tosi luterilainenkaan, vaikka hänet kenties oli joskus kastettu. Tosi Lutherilainen ei käyttäydy kuten moukkamainen isäsi.
Hulluja ja kahjoja siis Suomestakin löytyy ja toivottavasti itse et ole tullut isääsi?- syyttäjälle
Itse olet sairas syyttelijä.
- kiitollinen
Isälläni oli suoraselkäisyyttä, jota sinulla ei tunnu olevan. Luonne oli rehellinen.
Nuorena miehenä joutunut sotaan. Sodassa jäänyt arpia, jotka osaltaan aiheuttivat käyttäytymishäiriöitä, mutta uskoon tullessa tapahtui muutos ja häiriöt olivat pois.
Valehtelevia ihmisiä isäni ei voinut sietää. Rehelisyyttä oli hänessä aina. Rehellisyyten opetti ison lapsikatraansa. Uskoon tulon jälkeen kertoi suoraan kuinka väärin hän oli toiminut. Kuulin useasti, kun äidiltäkin pyyteli anteeksi pahoitteli ymärtämättömyyttään ja yritti viimeiseen asti olla hänen apunaan, tiskaten, perunoita kuorien mitä pientä vaan pystyi tekemään, kipujen keskellä sairastuttuaan. Nykyään on tehkaita kivunlievennyskeinoja, joita siihen aikaan ei vielä ollut.
Toivotaan, että sinussakin tapahtuisi muutos, etkä enää jatkaisi valehtelua asioista, joista et edes tiedä mitään. - Pojasta polvi...
kiitollinen kirjoitti:
Isälläni oli suoraselkäisyyttä, jota sinulla ei tunnu olevan. Luonne oli rehellinen.
Nuorena miehenä joutunut sotaan. Sodassa jäänyt arpia, jotka osaltaan aiheuttivat käyttäytymishäiriöitä, mutta uskoon tullessa tapahtui muutos ja häiriöt olivat pois.
Valehtelevia ihmisiä isäni ei voinut sietää. Rehelisyyttä oli hänessä aina. Rehellisyyten opetti ison lapsikatraansa. Uskoon tulon jälkeen kertoi suoraan kuinka väärin hän oli toiminut. Kuulin useasti, kun äidiltäkin pyyteli anteeksi pahoitteli ymärtämättömyyttään ja yritti viimeiseen asti olla hänen apunaan, tiskaten, perunoita kuorien mitä pientä vaan pystyi tekemään, kipujen keskellä sairastuttuaan. Nykyään on tehkaita kivunlievennyskeinoja, joita siihen aikaan ei vielä ollut.
Toivotaan, että sinussakin tapahtuisi muutos, etkä enää jatkaisi valehtelua asioista, joista et edes tiedä mitään.===Kun isä tuli tupaan lapset hiljenivät pelosta ja kissat juoksivat karkuun. Pelloilla kirosanat raikuivat ja niistä osansa sai myös hevonen. Äiti pakosalla aina silloin, kun viinaa otti ja lapset kotona peloissaan. Isä oli varannut hauleja kiväriin jokaista perheenjäsentä kohti. Kaikki kuitenkin selvisivät hengissä.===
Eipä tuo isäsi kovinkaan suoraselkäiseltä vaikuta kirjoituksesi perusteella.
Hän oli pikemminkin pelkuri, mutta koitti väkivallan uhalla ja huutamalla peittää omat heikkoutensa. Tyypillinen epävarma narsisti.
Aivan okeaan lahkoon siis liittyi myöhemmällä iällä. Narsistiseen adventismiin. - varoituksen sana !
Pojasta polvi... kirjoitti:
===Kun isä tuli tupaan lapset hiljenivät pelosta ja kissat juoksivat karkuun. Pelloilla kirosanat raikuivat ja niistä osansa sai myös hevonen. Äiti pakosalla aina silloin, kun viinaa otti ja lapset kotona peloissaan. Isä oli varannut hauleja kiväriin jokaista perheenjäsentä kohti. Kaikki kuitenkin selvisivät hengissä.===
Eipä tuo isäsi kovinkaan suoraselkäiseltä vaikuta kirjoituksesi perusteella.
Hän oli pikemminkin pelkuri, mutta koitti väkivallan uhalla ja huutamalla peittää omat heikkoutensa. Tyypillinen epävarma narsisti.
Aivan okeaan lahkoon siis liittyi myöhemmällä iällä. Narsistiseen adventismiin.Nimimerkille pojasta polvi... antoi väärän todistuksen sanoessaan: Adventismi on todellakin sairaus ja siihen isäsikin kuoli.
Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi ! Ei täällä ole luottamista kaikkien, jotka eivät ole adventisteja heidän sanomisiinsa, ottakaa tämä huomioon !
Minusrta tumtuu että adventisteissakin on niitä joilla ei oikein ole oikeaa ymmärrystä Raamatun sanomasta ja ei edes Adventtikirkon sanomasta ..
Kun puhutaan Jumlan laista (niistä 10:stä käskystä) ovat ne ikuisia Jumalan ominaisuuksia kuvaaviaja ja kuka ne täydellisesti pitää on niistä elävä. Tämä on Raamatun totuus ... Nyt olemme kai kaikki aivan yhtämieltä siitä että ei kukaan muu ihmisen lapsi kuin Jeesus ole Jumlaan lakia täyttänyt ja siksi tämä lain alle meneminen on vain höpöpuhetta .. Jeesus täytti lain - viimeistä piirtoa myöten - ja ei siksi ollut kuolemaa ansainnut .. tässä tulee lain lunastuksen oikeutus esiin .. meidän lunastajamme piti lain .. ja siksi on lunastus pitävä Jumalan edessä.
Luulisin että suurin osa adventisteista ymmärtää tämän ..
Ei kukaan ihminen voi omien tekojensa kautta pelastua - siksi ei ole oikein että ihmisiä syytetään väärin lain alle menemisestä.. Nyt voi olla poikkeuksia - myös adventisteissa - voi olla että jotkut luulevat että lain "pitäminen" on pelastetulle tärkeää jotta hän voisi pelastua .. se on hieman väärin ajateltu, sillä ei kukaan joka haluaa pitää kiinni laista pelastuakseen kuitenkaan sen kautta koskaan voi pelastua .. Ja toisaalta ei Jumalan tahdon noudattaminen ole väärin koskaan - jos se tehdään sydämmen halusta..
Tuntuisi siltä (vaikka voi olla että olen väärässäkin) että aloittajan perheessä ei oikein ymmärretty Jumalan lain merkitystä, sitä kuinka Jumalan laki osoittaa maille pelastuksen laillisuuden.
Olisikohan niin että se että aloittaja on eronnut Adventtikirkosta on seurausta perheen keskuudessa tapahtuneesta tiukkapipoisuudesta.. hyvää tarkoittavat vanhemmat ovat oman innostuksensa tähden tavallaan "pakko syöttäneet" lapsille oppejaan, katsomatta että he myös ymmärtävät asian oikein.. ???
Nyt minun mielipiteeni on että ihmisen ei tarvitse kuulua mihinkään kirkkoon tai lahkoon jos ei halua (esimerkiksi minä en kuulu) - mutta Jumalaa ei pitäisi unohtaan eikä Raamatun tutkimista..
Yksi asia minua ihmetyttää - että näitä eronneita pelottaa niin hirveästi se että joku saa tietää keitä he ovat ?? Miksi .. jos heillä on se vakaumus että adventismissa ollaan väärillä poluilla .. pitääkö sitä kirjoitella pusikosta? ja vielä monilla nimimerkeillä ?? Se ei oikein minua vakuuta .. vaikka voihan se olla niin että pelätään ja siksi ollaan piilossa ??
Odotan kuitenkin mielenkiinnolla jatkoa tälle kertomukselle.. toivottavasti et vaihda nimimerkkiä kesken kertomuksesi ..
alex- näin se on
Eivät uskalla valheitaan suoraselkäisesti puhua. Siksi.
- kerro Sinä Alex
>>>Yksi asia minua ihmetyttää - että näitä eronneita pelottaa niin hirveästi se että joku saa tietää keitä he ovat ??
- kerro Sinäkin
näin se on kirjoitti:
Eivät uskalla valheitaan suoraselkäisesti puhua. Siksi.
>>>Eivät uskalla valheitaan suoraselkäisesti puhua. Siksi.
- no jopas otti
kerro Sinä Alex kirjoitti:
>>>Yksi asia minua ihmetyttää - että näitä eronneita pelottaa niin hirveästi se että joku saa tietää keitä he ovat ??
hah vai pitäis teille alati nimeänne vaihtaville puskajusseille kertoa oikeat nimetkin vielä että saisitte sitten niistä valehdella ja puhua potaskaanne. uskomattoman röyhkeää ja täydellisesti nyrjähtänyttä väkeä.
- "#€%&/()
Ja minkä takia jonkun hörhö-r.y. pitäisi ottaa sun tekstis käyttöön????
raapustuksesi on tyypillistä katkeroituneen ihmisen "tuhotkaa ne, joista en tykkää" pölönpölöä.- adv.kirkko=hörhö ry
Niin juuri.Hörhö-r.y:n eli adventtikirkon siis ei tarvitse tietää nimiä eikä henkilöitä.
Sillähän ne mässäis ja nautiskelis 10 vuotta. - katso peiliin
adv.kirkko=hörhö ry kirjoitti:
Niin juuri.Hörhö-r.y:n eli adventtikirkon siis ei tarvitse tietää nimiä eikä henkilöitä.
Sillähän ne mässäis ja nautiskelis 10 vuotta.Etköhän nytkin itse ole SYYTTÄJÄHENKINEN narsisti?
- pohdiskelija
Tosikertomuksen esittäjän elämä on kuin kopio omastani ! Itsekin olen suurimman osan elämästäni viettänyt adventtikirkon yhteydessä,nykyisin olen uskaltanut siitä irrottautua ja elämäni on selkiintynyt ja tunnen iloa ja onnea mitä suurimmassa määrin.Kuulostaa ikävältä että ns.uskovaiset ihmiset käyttävät täällä toisistaan kovin halpamaisen sävyistä kieltä.Mitä merkitystä sillä on vaikka kuinka tuntee Raamatun kannesta kanteen jos käyttäytyminen lähimmäistä kohtaan on täällä esitetyn kaltaista useimmissa puheenvuoroissa.Jos kerromme " Laupiaasta Samarialaisesta" mutta oma elämä huutaa räikeätä kieltään saman aikaisesti,emme voi saavuttaa ketään julistuksellamme.Silloin olemme niitä fariseuksia jotka kiittivät Jumalaa etteivät ole niinkuin "tuo bublikaani" jne... Ajattelen kyllä että se luonne mikä meillä on jo synnyttyämme ratkaisee paljon kuinka kohtelemme lähimmäistämme.On sanottu että kamelinkin on helpompi mennä neulan silmä läpi kuin ylpeän ihmisen päästä Taivasten valtakuntaan.Tällä viestilläni tahdon vain sanoa että jos oma elämä huutaa niin kovasti ja rumasti ei kukaan kuule sitä julistusta mitä Laupias Samarialainen tahtoi meidän ihmisten julistavan.Minäkään en sitä kuullut niin että olisin siihen rakastunut tai uskonut silloin lapsena ja nuorena.Se aika oli täynnä pahoinvointia,itkua ja suunnatonta pelkoa.Historiani ei ole saanut minua katkeraksi eikä ateistiksikaan.Raamattu on ollut entisellä paikallaan ja olen kiitollinen elämälle kaikkinensa.Eiköhän meidän kaikkien,itseni mukaan lukien tulisi mennä peilin ääreen ja kysyä itseltämme,miksi tänne synnyimme kaikkien virheittemme kera?" Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" Näitä miettien,eräs pohdiskelija.
- Elämäni adv.osa 8
Olen kanssasi samaa mieltä "pohdiskelija".
Hyvä peili uskoontulevalle on m.m. Ilm.22:10,14.
Kun tulee uskoon alkaa pyhitys.Pyhittyvä etenee pyhyyden tiellä.
Jos mitään näkyvää jatkuvaa muutosta parempaan ei näy,herää kysymys:"millä tiellä henkilö on"?
Ei sitä tietenkään ääneen tarvitse hänelle sanoa,mutta sen voi kysyä itsekseen.
Tai:
2.Tim.3:16.
Kirjoitukset(raamattu) on "....KASVATUKSEKSI Jumalan tahdon mukaiseen elämään".
Jos ei mitään muutosta tapahdu herää kysymys:"kuinkapaljon noita kirjoituksia(raamattua)luetaan? Minimimäärä Suuri taistelukirjan kautta ja selityksin vai suoraan raamattua?
Millaisia esimerkkejä seurakunnan pastorit ovat raamatun lukemisessa?
On myös otettava huomioon että on vaikea päästä eroon eksyttävistä opetuksista,joita ovat myös Ellen Whiten ruokasäädökset.
Olkoonpa sitten kuinka terveellisiä tai epäterveellisiä tahansa.
Mutta myös siitä raamattu varoittaa vakavasti.
Tämän ymmärtäminen oli minulle hyvin tervehdyttävä kokemus:
1Tim.4:1-5."...viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä(m.m.Ellen Whiten henkiopas) ja pahojen henkien opetuksia.
Nämä kieltävät....syömästä ruokia,jotka Jumala on luonut....nauttisivat niistä ja kiittäisivät Jumalaa..."
Joku ruoka voi olla terveellisempää kuin toinen,mutta Jumala ei velvoita meitä pitämään kiinni,sen enempää Mooseksen lain ruokasäädöksistä kuin Ellen Whiten.
Tässä yhteydessä ei myöskään huomiota kiinnitetä mihinkään epäjumalille uhrattuun vaan ruokaan yleensä.
Jos minä syön esim.pizzan nimeltä Frutti di mare,en riko kuin korkeitaan adventistien ruokamääräyksiä.En Jumalan.
Tai jos syön possupihvin kera lasillisen viiniä,en taaskaan riko kuin korkeintaa adventistien ruokatottumuksia.
En tietenkään syö heidän läsnäollessaan tälläistä koska heikkoa ei saa loukata.
Olen Kristuksessa vapaa. - teidän syynne
Asiahan on niin, että muutaman yksittäisen huonosti käyttäytyvän ihmisen takia olette julistaneet sodan adventtikirkkoa vastaan halunanne tuhota kaikki adventistit. Olette itse niitä halpamaisia ihmisiä.
- pieleen meni
Elämäni adv.osa 8 kirjoitti:
Jos mitään näkyvää jatkuvaa muutosta parempaan ei näy,herää kysymys:"millä tiellä henkilö on"?
Tai:
Jos ei mitään muutosta tapahdu herää kysymys:"kuinkapaljon noita kirjoituksia(raamattua)luetaan? Minimimäärä Suuri taistelukirjan kautta ja selityksin vai suoraan raamattua?
On myös otettava huomioon että on vaikea päästä eroon eksyttävistä opetuksista,joita ovat myös Ellen Whiten ruokasäädökset.
1Tim.4:1-5."...viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä(m.m.Ellen Whiten henkiopas) ja pahojen henkien opetuksia.
Nämä kieltävät....syömästä ruokia,jotka Jumala on luonut....nauttisivat niistä ja kiittäisivät Jumalaa..."
Joku ruoka voi olla terveellisempää kuin toinen,mutta Jumala ei velvoita meitä pitämään kiinni,sen enempää Mooseksen lain ruokasäädöksistä kuin Ellen Whiten.
Tässä yhteydessä ei myöskään huomiota kiinnitetä mihinkään epäjumalille uhrattuun vaan ruokaan yleensä.
Jos minä syön esim.pizzan nimeltä Frutti di mare,en riko kuin korkeitaan adventistien ruokamääräyksiä.En Jumalan.
Tai jos syön possupihvin kera lasillisen viiniä,en taaskaan riko kuin korkeintaa adventistien ruokatottumuksia.
Olen Kristuksessa vapaa.>> Tai jos syön possupihvin kera lasillisen viiniä,en taaskaan riko kuin korkeintaa adventistien ruokatottumuksia. > Olen Kristuksessa vapaa.
- kokenut2
teidän syynne kirjoitti:
Asiahan on niin, että muutaman yksittäisen huonosti käyttäytyvän ihmisen takia olette julistaneet sodan adventtikirkkoa vastaan halunanne tuhota kaikki adventistit. Olette itse niitä halpamaisia ihmisiä.
Väärä raamatuntulkinta tuottaa tuskaa ja ahdistusta eikä rauhaa, iloa ja rakkautta. Adventismi levittää harhaista vihaa ja valhetta toisia kristittyjä kohtaan. Muut eivät ole mitään, korkeintaan Babylon.
- säälittävät advarit
kokenut2 kirjoitti:
Väärä raamatuntulkinta tuottaa tuskaa ja ahdistusta eikä rauhaa, iloa ja rakkautta. Adventismi levittää harhaista vihaa ja valhetta toisia kristittyjä kohtaan. Muut eivät ole mitään, korkeintaan Babylon.
Näistä adventistien vastauksista huomaa että he hyökkäävät ihmistä vastaan.Raamattua he eivät tunne siksi heillä on ainoa mahdollisuus suoltaa epäraamatullisia hyökkäyksiään.
- johan jotain
säälittävät advarit kirjoitti:
Näistä adventistien vastauksista huomaa että he hyökkäävät ihmistä vastaan.Raamattua he eivät tunne siksi heillä on ainoa mahdollisuus suoltaa epäraamatullisia hyökkäyksiään.
Valitettavasti en ole tavannut montaakaan hyvin toisia ihmisiä kohtaan käytäytyvää adventistia,olen ymmärtänyt,että heidän mielestään kun eivät ole "meikäläisiä" niinkuin eräs heistä osuvasti asian ilmaisi.heistä voi keksiä pilkkanimiä,haukkua ulkonäön perusteella jne,jne.Voihan asia olla niinkin,että on olemassa heidän joukossaan myös niitä suvaitseviakin,,ilmoittelen sitten jahka sellaisen joskus tapaan :))
- 1234567...
Tai:
Olen Kristuksessa vapaa.Nimimerkki Elämäni adv.osa 8.
Usko Herran sanaa !!!!! Jesaja 66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu SANOO HERRA.
18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan KAIKKI KANSAT ja KIELET, ja he tulevat ja NÄKEVÄT MINUN KUNNIANI.
Elämällä vastoin Herran sanaa, et ole Kristuksessa vapaa ! - missä hakku kuuluu
johan jotain kirjoitti:
Valitettavasti en ole tavannut montaakaan hyvin toisia ihmisiä kohtaan käytäytyvää adventistia,olen ymmärtänyt,että heidän mielestään kun eivät ole "meikäläisiä" niinkuin eräs heistä osuvasti asian ilmaisi.heistä voi keksiä pilkkanimiä,haukkua ulkonäön perusteella jne,jne.Voihan asia olla niinkin,että on olemassa heidän joukossaan myös niitä suvaitseviakin,,ilmoittelen sitten jahka sellaisen joskus tapaan :))
johan jotain, voi olet löytänyt haukkuvia adventisteja?
Mis päin heitä on, onko iskokin haukunta? - oikea tulkinta
1234567... kirjoitti:
Nimimerkki Elämäni adv.osa 8.
Usko Herran sanaa !!!!! Jesaja 66:17. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu SANOO HERRA.
18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan KAIKKI KANSAT ja KIELET, ja he tulevat ja NÄKEVÄT MINUN KUNNIANI.
Elämällä vastoin Herran sanaa, et ole Kristuksessa vapaa !Voi hyvänen aika! Ruokasäädökset annettiin Vanhan liiton juutalaisille. Uuden liiton kristityille ei annettu muuta ruokasäädöstä kuin olla syömättä epäjumalille uhrattua lihaa ja verta.
Adventismin suurin virhe on Raamatun väärä tulkinta (E.W:n mukaisesti): ei ymmärretä Jumalan eri liittoja ja niiden ehtoja. Uuden liiton ohjeet voidaan lukea U.T:n Apostolien teoista ja kirjeistä, evankeliumit kertovat liittojen välisestä ajasta. - 1234567...
oikea tulkinta kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Ruokasäädökset annettiin Vanhan liiton juutalaisille. Uuden liiton kristityille ei annettu muuta ruokasäädöstä kuin olla syömättä epäjumalille uhrattua lihaa ja verta.
Adventismin suurin virhe on Raamatun väärä tulkinta (E.W:n mukaisesti): ei ymmärretä Jumalan eri liittoja ja niiden ehtoja. Uuden liiton ohjeet voidaan lukea U.T:n Apostolien teoista ja kirjeistä, evankeliumit kertovat liittojen välisestä ajasta.Nimimerkille oikea tulkinta. Johan sen saattoi arvata, että täällä on mukana antikristittyjä kirjoittelemassa puuta heinää !
Te kuljette paksu peite silmillänne, ettekä ymmärrä, että ruokaohjeet samoin kuin sapattikin kuuluvat myöskin Uudenliiton kristityille.
Sika, hiiret rotat jne...eivät ole ruokiin kuuluvia ! - johan jotain
missä hakku kuuluu kirjoitti:
johan jotain, voi olet löytänyt haukkuvia adventisteja?
Mis päin heitä on, onko iskokin haukunta?"hakku kuuluu!ompa asiatonta tekstiä,taitaa olla joku luku ja kirjoitustaitoinen kyseessä,,sori.Kannattaa lukea koko teksti.vaan kun ja jos ei ole muuta sanottavaa,,,,kannattas tollaset kommentit jättää kirjottamasta.
- Jumalan lapset
johan jotain kirjoitti:
"hakku kuuluu!ompa asiatonta tekstiä,taitaa olla joku luku ja kirjoitustaitoinen kyseessä,,sori.Kannattaa lukea koko teksti.vaan kun ja jos ei ole muuta sanottavaa,,,,kannattas tollaset kommentit jättää kirjottamasta.
Advaria ottaa tietenkin päähän kun raamatulla osoitetaan hänen ellenuskonsa humppuukiksi.
Siksi pitää heitellä sitä ja tätä.
Ei edes pastoreilla ole raamatunpaikkoja tarjolla saati sitten puskastahuutelija advarille.
On se jännä että yks ainoa maallikko,entinen advari saa ellenistin suut hiljaiseksi.
Kuin ennenvanhaa Jeesuksen aikaan.Uskonnolliset johtajat ja heidän kannattajansa tuli täyteen suurta vihaa kun heidät Jumalan sanalla laitettiin katsomaan itseään.
Elämme uskonpuhdistuksen aikaa.Jumalan lapset hylkäävät ellenismin. - Elämäni adv.osa 9
1234567... kirjoitti:
Nimimerkille oikea tulkinta. Johan sen saattoi arvata, että täällä on mukana antikristittyjä kirjoittelemassa puuta heinää !
Te kuljette paksu peite silmillänne, ettekä ymmärrä, että ruokaohjeet samoin kuin sapattikin kuuluvat myöskin Uudenliiton kristityille.
Sika, hiiret rotat jne...eivät ole ruokiin kuuluvia !Kiellät sika,hiiri-jutuillasi sen että Pyhä Henki kertoo meille mitä on tehtävä.Ei sitä tarvitse lukea lakisäädöksistä.
Pöllöt,huuhkajat ja ketut syö hiiriä.
Sika oli juutalaisille kielletty eläin,mutta emme ole juutalaisen lakikokoelman alaisia.
Eihän kukaan syö sikaa aamiaiseksi,lounaaksi,päivälliseksi ja vielä illalliseksi.
Jos minä laitan leipäni päälle kerran viikossa viipaleen possua,ei syömiseni merkitse Jumalan silmissä yhtään mitään,kunhan syön yleensä terveellisesti ja monipuolisesti ja harrastan LIIKUNTAA runsaasti jota advarit ei tee.Monipuolisuus osoittaa että kunnioitan elämääni,lepoa unohtamatta.
Vai onko tuo:älä syö sikaa joku 10:stä käskystä?Mikä niistä?
Jos pidät tuollaisia käskyjä 10 käskyn ulkopuoella väität että olemme Mooseksen lain alla,siis niiden 10 säädöksen ulkopuolella olvien?
Olemmeko sittenkin 10 603 lain alla?
Muttakun adventistit ei ymmärrä.En minäkään kun vielä olin adventisti. - Annu*****
Tai:
Olen Kristuksessa vapaa.Arvasin jo etukäteen kaikikia viestejä lukemattakin, mistä kenkä tulee puristamaan!
Ruoka, se ruoka, se kiihottaa mieliä ja himoja. Siihen loukkuun on niin helppo sortua. Eikö siihen uuteen ruokavalioon soppisi myöskin jänis, joka puputtaa ruokansa kaksi kertaa. Siis syö ulosteensa. Olet todella vapaa, joten onnea uudelle matkallesi.
Mutta lopputulos on se, että sitä saa, mitä tilaa. Sairaus tulee väärien ruokavalintojen kautta. On ilo olla terve ja suurin ilo on hoitaa terveyttään Jumalan ohjeiden mukaan. Ne löytyvät 1. Moos. 1:29, jos haluat tietää. Lisää Jumalan kansalle oheita on 3. Moos. 11 luvussa. Ne pitävät tänään paikkansa yhtä hyvin kuin silloinkin.
Kuulin juuri viime viikonloppuna Toivonlinnassa luentoja terveydestä. On se hienoa, että seurakunnallamme on terveyssanoma, joka on aina vain ajankohtaisempi, mutta eihän se olekaan laki! Se ohjeita saa noudattaa, jos haluaa, ei pakosta. - Elämäni adv.osa 10
Jumalan lapset kirjoitti:
Advaria ottaa tietenkin päähän kun raamatulla osoitetaan hänen ellenuskonsa humppuukiksi.
Siksi pitää heitellä sitä ja tätä.
Ei edes pastoreilla ole raamatunpaikkoja tarjolla saati sitten puskastahuutelija advarille.
On se jännä että yks ainoa maallikko,entinen advari saa ellenistin suut hiljaiseksi.
Kuin ennenvanhaa Jeesuksen aikaan.Uskonnolliset johtajat ja heidän kannattajansa tuli täyteen suurta vihaa kun heidät Jumalan sanalla laitettiin katsomaan itseään.
Elämme uskonpuhdistuksen aikaa.Jumalan lapset hylkäävät ellenismin.Mennäänpä nyt sitten yhteen oleelliseen asiaan adventismissa,mitä en ymmärtänyt koskaan.En lapsena enkä myöhemminkään.
Aina lapsesta saakka,seurakunnassa ja kotona,aina kun oli tekemisissä adventistin kanssa oli selvää että eräs raamatun opetus ei toiminut,ei sitten millään.
Itsekin,tälläisen mallin saaneena toimin siten aina tuonne adventismista eroamiseen asti
Mikä?
Se tulee tässä:
1.Kor.11:3."...naisen pää on mies..."
Onko adventistimiehet vellihousuja tai saamattomia tohvelisankareita jotka eivät osaa ja uskalla sanoa vaimolleen aika ajoin:"se on kuule minä joka tässä talossa sanon viimeisen sanan"?
Adventistimies hyvin mielellään häpäisee Kristuksen alistumalla kaikkiin vaimonsa oikkuihin,sekä seurakunnassa että kotona.
Muutoinkin koko 1.Kor.11:1-16 on mielenkiintoinen.
Voi enkeliraukkoja.Heidän tähtensä ei tehdä erästä asiaa nykyään missään.
1.Kor.11:10."Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä(päähinettä t.m.s.) ENKELEIDEN tähden."
Adventistit kyllä löytävät vanhantestamentin puolelta lakeja ja säädöksiä jotka on kirjoitettiin juutalaisille,mutta ei uudentestamentin puolelta kohtaa jota ei ole KUMOTTU.
Adventistien puolesta mainittakoon kuitenkin että tämä on yleisesti käytössä myös muissakin seurakunnissa.Tämän kohdan YLI hypätään.Sitä ikäänkuin ei ole olemassa.
Minä mietin aikoinaan,joka johti minut herätyksen polulle,onko muitakin vastaavia asioita?Asioita joista toivotaan ettei niitä raamatussa olisikaan. - 1234567...
Elämäni adv.osa 9 kirjoitti:
Kiellät sika,hiiri-jutuillasi sen että Pyhä Henki kertoo meille mitä on tehtävä.Ei sitä tarvitse lukea lakisäädöksistä.
Pöllöt,huuhkajat ja ketut syö hiiriä.
Sika oli juutalaisille kielletty eläin,mutta emme ole juutalaisen lakikokoelman alaisia.
Eihän kukaan syö sikaa aamiaiseksi,lounaaksi,päivälliseksi ja vielä illalliseksi.
Jos minä laitan leipäni päälle kerran viikossa viipaleen possua,ei syömiseni merkitse Jumalan silmissä yhtään mitään,kunhan syön yleensä terveellisesti ja monipuolisesti ja harrastan LIIKUNTAA runsaasti jota advarit ei tee.Monipuolisuus osoittaa että kunnioitan elämääni,lepoa unohtamatta.
Vai onko tuo:älä syö sikaa joku 10:stä käskystä?Mikä niistä?
Jos pidät tuollaisia käskyjä 10 käskyn ulkopuoella väität että olemme Mooseksen lain alla,siis niiden 10 säädöksen ulkopuolella olvien?
Olemmeko sittenkin 10 603 lain alla?
Muttakun adventistit ei ymmärrä.En minäkään kun vielä olin adventisti.Kymmenenkäskyn laki, samoin kuin laki puhtaista ja saastaisista eläimistä ovat Jumalan antamia ohjeita ihmiskunnalle. 3.Moos.11. Laki puhtaista ja saastaisista eläimistä: JA HERRA PUHUI JNE...
Jos et ymmärrä, niin et sitten ymmärrä ! - 1234567...
Elämäni adv.osa 10 kirjoitti:
Mennäänpä nyt sitten yhteen oleelliseen asiaan adventismissa,mitä en ymmärtänyt koskaan.En lapsena enkä myöhemminkään.
Aina lapsesta saakka,seurakunnassa ja kotona,aina kun oli tekemisissä adventistin kanssa oli selvää että eräs raamatun opetus ei toiminut,ei sitten millään.
Itsekin,tälläisen mallin saaneena toimin siten aina tuonne adventismista eroamiseen asti
Mikä?
Se tulee tässä:
1.Kor.11:3."...naisen pää on mies..."
Onko adventistimiehet vellihousuja tai saamattomia tohvelisankareita jotka eivät osaa ja uskalla sanoa vaimolleen aika ajoin:"se on kuule minä joka tässä talossa sanon viimeisen sanan"?
Adventistimies hyvin mielellään häpäisee Kristuksen alistumalla kaikkiin vaimonsa oikkuihin,sekä seurakunnassa että kotona.
Muutoinkin koko 1.Kor.11:1-16 on mielenkiintoinen.
Voi enkeliraukkoja.Heidän tähtensä ei tehdä erästä asiaa nykyään missään.
1.Kor.11:10."Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä(päähinettä t.m.s.) ENKELEIDEN tähden."
Adventistit kyllä löytävät vanhantestamentin puolelta lakeja ja säädöksiä jotka on kirjoitettiin juutalaisille,mutta ei uudentestamentin puolelta kohtaa jota ei ole KUMOTTU.
Adventistien puolesta mainittakoon kuitenkin että tämä on yleisesti käytössä myös muissakin seurakunnissa.Tämän kohdan YLI hypätään.Sitä ikäänkuin ei ole olemassa.
Minä mietin aikoinaan,joka johti minut herätyksen polulle,onko muitakin vastaavia asioita?Asioita joista toivotaan ettei niitä raamatussa olisikaan.Jumala on Kristuksen pää, Kristus seurakunnan pää ja mies vaimon pää. Pappeus ei naisille ole kuulunut, ei Vanhan, eikä Uudenliiton aikana. Tämä on ihan selvä asia.
Naisprofeettoja Raamattu tuntee esim.Hulda ja monia muita. - 7654321
1234567... kirjoitti:
Kymmenenkäskyn laki, samoin kuin laki puhtaista ja saastaisista eläimistä ovat Jumalan antamia ohjeita ihmiskunnalle. 3.Moos.11. Laki puhtaista ja saastaisista eläimistä: JA HERRA PUHUI JNE...
Jos et ymmärrä, niin et sitten ymmärrä !Ei ole vaan juutalaisille.
Jos et ymmärrä,niin et ymmärrä. - 7654321
Annu***** kirjoitti:
Arvasin jo etukäteen kaikikia viestejä lukemattakin, mistä kenkä tulee puristamaan!
Ruoka, se ruoka, se kiihottaa mieliä ja himoja. Siihen loukkuun on niin helppo sortua. Eikö siihen uuteen ruokavalioon soppisi myöskin jänis, joka puputtaa ruokansa kaksi kertaa. Siis syö ulosteensa. Olet todella vapaa, joten onnea uudelle matkallesi.
Mutta lopputulos on se, että sitä saa, mitä tilaa. Sairaus tulee väärien ruokavalintojen kautta. On ilo olla terve ja suurin ilo on hoitaa terveyttään Jumalan ohjeiden mukaan. Ne löytyvät 1. Moos. 1:29, jos haluat tietää. Lisää Jumalan kansalle oheita on 3. Moos. 11 luvussa. Ne pitävät tänään paikkansa yhtä hyvin kuin silloinkin.
Kuulin juuri viime viikonloppuna Toivonlinnassa luentoja terveydestä. On se hienoa, että seurakunnallamme on terveyssanoma, joka on aina vain ajankohtaisempi, mutta eihän se olekaan laki! Se ohjeita saa noudattaa, jos haluaa, ei pakosta.Terveyssanoma on ihan jees,siihen asti kunnes siitä tulee uskonto.
Sen jälkeen se on puhdasta farsealaisuutta.
On sitä tullut oltua Toivonlinnassakin ja näin jälkeenpäin ajatellen se oli kauheaa aikaa ,kummitteluineen ja poltergeist ilmiöineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999