Nikita Hrushtshov

Nikita Hrushtshov

Olen sen verran vanha, että muistan Nikita Hrushtshovin ajan hyvin.

Katsoin sen vuoksi kiinnostuneena 5.2.2014 YLEn TV1:n dokumentin ”Hrushtshov Amerikassa”. Ohjelma olikin varsin hyvä, koska siinä oli runsaasti ennen näkemätöntä filmimateriaalia. Siinä tulee hyvin esiin Hrushtshovin välillä räjähtävä impulsiivisuus mutta myös huumorintajuinen maanläheisyys. Suosittelen ohjelman katselemista kaikille YLEn Areenassa.

Nikita Hrushtshov pääsi valtaan Josif Stalinin kuoleman jälkeen ja oli Neuvostoliiton johtaja vuosina 1953-1964.

Hrushtshov aloitti uuden ajan Neuvostoliitossa tuomittuaan kuuluisassa vuonna 1956 pitämässään nelituntisessa puheessaan Stalinin henkilökultin. Stalinin rikosten myöntämisen on arvioitu laittaneen liikkeelle prosessin, joka lopulta johti Neuvostoliiton hajoamiseen.

Hrushtshov halusi olla hyvissä suhteissa myös Suomeen ja puhuikin usein rauhanomaisesta rinnakkainolosta. Hrushtshov palautti v. 1956 Porkkalan takaisin Suomelle, mikä lisäsi hänen ja Urho Kekkosen suosiota suuresti.

Kekkonen ja Hrushtshov tulivatkin varsin hyvin toimeen keskenään. Kekkonen käytti tätä hyväksi yrittäen saada Hrushtshovia suostumaan Karjalan palauttamiseen Suomelle. Hrushtshov olikin ajatukselle myötämielinen, mutta sanoi Kekkoselle, että hän ei voi päättää asiasta yksin. Näin Karjalan kysymys jäi ratkaisematta eikä Kekkonen voinut enää palata siihen seuraavien tiukan linjan neuvostojohtajien aikana.

Näin itse omin silmin 10-vuotiaana poikana Hrushtshovin ja Kekkosen, kun satuin olemaan sattumalta paikalla, kun Hrushtshov kävi kesäkuussa 1957 Suomen vierailullaan myös Riihimäellä, jossa asuin siihen aikaan.

Suomen vierailun jälkeen Hrushtshov yritettiin syrjäyttää maansa johdosta. Sillä kertaa syrjäytys ei onnistunut. Vuonna 1964 näin kuitenkin tapahtui.

Hrushtshovia syytettiin epäonnistumisesta maataloudessa, suhteiden kärjistymisestä Kiinan kanssa, Kuuban ohjuskriisin nöyryytyksestä, sekä oikukkaasta ja itsevaltaisesta johtamisesta. Hrushtshovia ei kuitenkaan vangittu tai teloitettu, kuten olisi tapahtunut Stalinin aikana.

Hrushtshov kuoli 11.9.1971 seitsemän vuoden kotiarestin jälkeen ja haudattiin Moskovassa ilman valtionpäämiehille kuuluvia kunnianosoituksia. Pravda julkaisi entisen mahtimiehen kuolemasta vain pienen ilmoituksen ilman kuvaa.

Luin aikanaan eräästä lehdestä kirjoituksen, jonka mukaan Hrushtshov oli mennyt syrjäyttämisensä jälkeen kielletyn maanalaisen kristillisen seurakunnan tilaisuuteen. Kun Hrushtshov tuli kokoukseen, kaikki uskovat pelästyivät, mitä nyt tapahtuu. Vaikka Hrushtshov ei ollut enää vallassa, häntä pelättiin edelleenkin.

Silloin Hrushtshov sanoi: ”Älkää pelätkö. Minä olen yksi teistä.”

Jouko Piho

http://www.jouko.piho.fi
http://www.suomen-laillisuuspuolue.fi

0

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
        Ikävä
        101
        6153
      2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
        Ikävä
        212
        3406
      3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
        Ikävä
        18
        3335
      4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
        Ikävä
        66
        3298
      5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
        Ikävä
        16
        2515
      6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
        Ikävä
        24
        2494
      7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
        Ikävä
        28
        2353
      8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
        Sinkut
        270
        2081
      9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
        Ikävä
        44
        1646
      10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
        Ikävä
        25
        1417
      Aihe