Digitaalinen taide alkoi kiinnostamaan.
Perinteisellä tavalla on tähän saakka taidetta harrastettu, lyijykynä, öljyvärit, vesivärit, pastellit ja taidelasi.
Netistä olen piirtopöytä ja piirtonäyttö videoita katsellut.
Huomasin vaan, että on sellaisia kannettaviakin tietokoneita, joissa on kosketus näytön lisäksi mahdollisuus piirtää kynällä tietokoneen näytölle, kuten piirtonäytöissä.
Ei vaan ihan heti viittis sellaista tietokonetta ostaa, kun tuli vähän aikaa sitten hankittua uusi pöytäkone, eikä silloin tullut tietokoneen hankintaa ajateltua siltä kantilta, että olis tuollaisen ominaisuuden ajatellut.
Piirtopöytä tuntuu vaan vähän etäältä, kun siinähän piirretään piirto alustalle, mutta mitään näkyvää ei alustalle jää siitä mitä on piirtänyt, vaan kuva piirtyy tietokoneen näytölle.
Kun taas piirtonäytölle piirtyy se kuva mitä piirtää, joten se tuntuu luonnollisemmalta, kuin piirtäisi paperille, jossa piirrettävä työ näkyy.
Sitä vain mietin, että kun piirtopöydällä ei näy se kuva mitä piirtää, niin eikö siinä ole vaikeutena piirtokynän kohdistaminen oikeaan paikkaan, kun kuva ei ole piirtopöydällä näkyvissä.
Piirtonäytöllähän kuva on näkyvissä ja kynän kohdistaminen oikeaan paikaan onnistuu helposti.
Piirtonäytön miinuspuolena on tietenkin hinta, muutenhan sitä heti voisi ostaa piirtönäytön, mutta hankintaa joutuu miettimään vähän pidempään.
Toisaalta, ehkä piirtopäytääkin oppiin käyttämään ja harjoittelun myötä sen käyttö luonnistuu automaattisesti.
Olihan sen tietokoneen hiirenkin käyttö alussa luonnotonta, jo hiiren osoittimen siirtely oikeaan paikaan tuntui hankalalta, mutta totuttelun jälkeen hiiren osoitinkin liikkuu kuin ajatus.
Mutta ei hiirestä ole kuitenkaan piirtämiseen.
Piirtopöytä vai piirtonäyttö ?
3
1693
Vastaukset
- uusiodigitaiteilija
Hei!
Mä itse aloin ihan tumpelona käyttää piirtopöytää pari viikkoa sitten, ja siihen tottui kyllä todella nopeasti (on siis perinteistä piirustus/maalaus kokemusta) vaikka ensin tuntui todella oudolta.
Ensimmäiset yritykset oli ihan hirveitä, mutta kun jaksaa harjoitella niin sen käytön oppinee kyllä siinä missä muutkin taiteiluvälineet. Tai vaikka mulla ainakin vielä digitaaliset piirrokset on kyllä aika surkeita perinteiseen verrattuna, niin kuitenkin jo se ero ensimmäisten piirrosten ja parin viikon harjoittelun jälkeen on todella huima, tavallaan jos perinteisessä maalaamisessa menee monta vuotta tulla paremmaksi niin tolla piirtopöydällä se on nopeampaa.
pistin bloginkin pystyyn asiasta, ja oppiminen alkaa mielestäni olla jo huomattavissa. Ja itse ostin suht edullisen piirtopöydän just sen takia, jos ei sitten pidäkään siitä niin ei haittaa myydä halvalla pois, mutta yllättikin positiivisesti
http://digirommi.blogspot.fi/2014/02/wacom-intuos-pen-piirtopoyta-arvostelun.html - hillevi4
Makuasia. Toiset työkaverit tykkää noista näytöistä kovastikin, itse en kertakaikkiaan tykkää. Plus näyttö lämpenee jonkin verran vaikka ei pitäisi.
Kannattaa mennä jonnekin missä voit testata ko. laitteita itse koska ei sitä oikeasti muuten tiedä kumpi sopii itselle.
Suosittelen wacomeita sekä harrastelija että ammattikäyttöön. - aikaisoero
Kosketusnäytön resoluutio ei milloinkaan vastaa piirtopöydän resoluutiota joten aikamoinen laatuero tulee tehtyyn taiteeseen. Voisi verrata toisiinsa sormivärejä ja piirustuskyniä, kummalla saat silmät tehtyä kasvoihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728