Piirtopöytä vai piirtonäyttö ?

Valinnan vaikeus

Digitaalinen taide alkoi kiinnostamaan.
Perinteisellä tavalla on tähän saakka taidetta harrastettu, lyijykynä, öljyvärit, vesivärit, pastellit ja taidelasi.
Netistä olen piirtopöytä ja piirtonäyttö videoita katsellut.
Huomasin vaan, että on sellaisia kannettaviakin tietokoneita, joissa on kosketus näytön lisäksi mahdollisuus piirtää kynällä tietokoneen näytölle, kuten piirtonäytöissä.
Ei vaan ihan heti viittis sellaista tietokonetta ostaa, kun tuli vähän aikaa sitten hankittua uusi pöytäkone, eikä silloin tullut tietokoneen hankintaa ajateltua siltä kantilta, että olis tuollaisen ominaisuuden ajatellut.

Piirtopöytä tuntuu vaan vähän etäältä, kun siinähän piirretään piirto alustalle, mutta mitään näkyvää ei alustalle jää siitä mitä on piirtänyt, vaan kuva piirtyy tietokoneen näytölle.
Kun taas piirtonäytölle piirtyy se kuva mitä piirtää, joten se tuntuu luonnollisemmalta, kuin piirtäisi paperille, jossa piirrettävä työ näkyy.
Sitä vain mietin, että kun piirtopöydällä ei näy se kuva mitä piirtää, niin eikö siinä ole vaikeutena piirtokynän kohdistaminen oikeaan paikkaan, kun kuva ei ole piirtopöydällä näkyvissä.
Piirtonäytöllähän kuva on näkyvissä ja kynän kohdistaminen oikeaan paikaan onnistuu helposti.

Piirtonäytön miinuspuolena on tietenkin hinta, muutenhan sitä heti voisi ostaa piirtönäytön, mutta hankintaa joutuu miettimään vähän pidempään.
Toisaalta, ehkä piirtopäytääkin oppiin käyttämään ja harjoittelun myötä sen käyttö luonnistuu automaattisesti.
Olihan sen tietokoneen hiirenkin käyttö alussa luonnotonta, jo hiiren osoittimen siirtely oikeaan paikaan tuntui hankalalta, mutta totuttelun jälkeen hiiren osoitinkin liikkuu kuin ajatus.
Mutta ei hiirestä ole kuitenkaan piirtämiseen.

3

1693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusiodigitaiteilija

Hei!
      Mä itse aloin ihan tumpelona käyttää piirtopöytää pari viikkoa sitten, ja siihen tottui kyllä todella nopeasti (on siis perinteistä piirustus/maalaus kokemusta) vaikka ensin tuntui todella oudolta.
      Ensimmäiset yritykset oli ihan hirveitä, mutta kun jaksaa harjoitella niin sen käytön oppinee kyllä siinä missä muutkin taiteiluvälineet. Tai vaikka mulla ainakin vielä digitaaliset piirrokset on kyllä aika surkeita perinteiseen verrattuna, niin kuitenkin jo se ero ensimmäisten piirrosten ja parin viikon harjoittelun jälkeen on todella huima, tavallaan jos perinteisessä maalaamisessa menee monta vuotta tulla paremmaksi niin tolla piirtopöydällä se on nopeampaa.
      pistin bloginkin pystyyn asiasta, ja oppiminen alkaa mielestäni olla jo huomattavissa. Ja itse ostin suht edullisen piirtopöydän just sen takia, jos ei sitten pidäkään siitä niin ei haittaa myydä halvalla pois, mutta yllättikin positiivisesti
      http://digirommi.blogspot.fi/2014/02/wacom-intuos-pen-piirtopoyta-arvostelun.html

• hillevi4

Makuasia. Toiset työkaverit tykkää noista näytöistä kovastikin, itse en kertakaikkiaan tykkää. Plus näyttö lämpenee jonkin verran vaikka ei pitäisi.

Kannattaa mennä jonnekin missä voit testata ko. laitteita itse koska ei sitä oikeasti muuten tiedä kumpi sopii itselle.

Suosittelen wacomeita sekä harrastelija että ammattikäyttöön.

• aikaisoero

Kosketusnäytön resoluutio ei milloinkaan vastaa piirtopöydän resoluutiota joten aikamoinen laatuero tulee tehtyyn taiteeseen. Voisi verrata toisiinsa sormivärejä ja piirustuskyniä, kummalla saat silmät tehtyä kasvoihin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      37
      4905
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      501
      1565
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      923
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      901
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      850
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      48
      758
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      728
    Aihe