Tokmannin kairanterät

Vaihanko koko kairan

Viime talvena kairasin pohjaan ja piti ostaa uudet teräpalat 6 tuuman kairaan. No ekat kesti noin 4 reikää ennen kun toisesta teräpalasta katkesi palanen nurkasta kesken poraamisen. Ostin sit, tai paremminki vaihoin uudet takuuseen ja sama juttu, toisesta katkesi taas nurkka. Edelliset, alkuperäset teräpalat oli mulla melkeen kymmene vuotta ehjinä. Liian kovat palat vai sekö että terien kaarevuus on erilainen kuin se kairan lapa mihin ne kiinnitetään kahella pienellä pultilla. Palojen kaarevuus on täsmälleen sama kuin alkuperäisissäkin ja niissä lukee swedwen. Pitäskö sinne väliin tellätä jotain pirun kovaa massaa että asettuu palat tasasemmin ja kestäsivät vaikka olisivatkii huonoo metallia. Liian kovat palat ilm,eisesti kun eivät kestä yhtään vääntöä ja heti rapsahtaa poikki kun kaira puree kunnolla jäähän. Semmonen melko painava viininpunanen arviolta 160 senttiä pitkä kaira kyseessä. Muuten on kestäny hyvin ja on raskas kannella kunb vielä ottaa kunnolla jäätä kierteisiin sopivalla kelillä. Pulkassa vedettävä se on pidemmällä matkalla.

3

2559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilkki mies

      Ota selville kairan merkki ja tilaa saman
      mallin terät netistä

    • bubblibubbli

      En tiedä auttaisiko se laittaa sinne ohuet kumipalat terän ja kairan väliin ja kiristää tiukalle sitten. Saattaisi estää teräpalan katkeamisen.
      Kuulostaa kyllä siltä että noita teriä ei ole asianmukaisesti lämpökäsitelty ja tehty päästöä. Terän karkaiseminen tapahtuu niin että se lämmitetään noin 900 aseiseksi eli punaiseksi, ei valkohehkuiseksi. Sen jälkeen se dipataan öljyyn usein että se karkaistuu / kovenee. Liian kovissa lämmöissä karkaistu terä halkeilee jo pelkästä karkaisusta.

      Mutta kun terä on asianmukaisesti karkaistu sille pitää tehdä viellä päästäminen.
      Päästäminen tapahtuu paljon alemmassa lämmössä ja tämän tarkoitus on vähentää teräksen jännitettä mikä on syntynyt karkaisussa. Päästämätön teräs halkeaa useinkin hyvin helposti.
      En nyt muista kunnolla oliko päästölämpötila noin 250 - 300.
      Tämän voi tehdä ihan kotiuunissa tämän päästämisen jos sille on tarvetta, ja voisit koittaakkin että auttaisiko se terää kestämään paremmin. Googlella pitäisi löytää hyvää tietoa tuosta päästämisestä.

      Terät käsittääkseni eivät ole hirveän kalliita joten voit kokeilla tehdä päästöä niille.

    • Fiskiman

      Tuosta Sveden textistä voisi päätellä kairan olevan Mora.Moraan löytyy hyviä teräpaloja Biltemasta.Minulla on niistä kokemusta,sillä Bilteman teräpalat on menossa jo toista talvea omassa kairassa ja puree edelleen jäähän.Bilteman teräpalat maksaa alle 8 euroa.En muista sentilleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7286
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3565
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3100
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      48
      2229
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe