Työpuhelin/puhelinetu

Puhetu

Mitä eroa käytännössä puhelinedulla ja työpuhelimella?
Itsellä työnantajan työpuhelin, en maksa veroarvoa eikä ole mainittu työsopimuksessa, henkilökohtaiset puhelut eritellään palkasta pois.
Esimies vaatii kuitenkin puhelimen kantamista vapaa-ajalla, voiko tälläistä vaatia kun kyseessä ei ole puhelinetua?

4

8771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+12

Aloittajan kysymykseen on vähän vaikea antaa täysin selvää vastausta, mutta ajattelisin että jos esim. työsopimukseen on kirjattu että työntekijän täytyy olla kaiken aikaa tavoitettavissa, lienee ihan perusteltua että työnantaja voi vaatia puhelimen kuljettamista mukana myös vapaa-aikana.

Oma tilanteeni on myös sellainen että minun tulisi olla lähes aina työasioiden tiimoilta tavoitettavissa. Minulla on erillisellä sopimuksella annettu käyttöön sekä työpuhelin että "puhelinetu". Työpuhelimella saan soittaa (luonnollisesti) kaikki firman puhelut kotimaahan ja ulkomaille, laittaa tekstareita ja käyttää nettiä työasioissa, sekä näiden lisäksi soittaa omia yksityispuheluita "kohtuuden rajoissa" kotimaan numeroihin. Minkäänlaista omavastuuta tai palkanalennusta puhelimenkäytöstä ei koidu.

• duunariyrittäjä12312

Työpuhelin = työnantajan maksama liittymä, jota käytetään pelkästään työpuheluihin.

Puhelinetu = verotettava luontaisetu, kuten edellä eli liittymä, jota voi käyttää henk.koht.puheluihin myös (työpuheluiden ohella)

ÄLÄ KOSKAAN ANNA TYÖNANTAJALLE OMAA HENK.KOHT.NUMEROASI ilman jompaa kumpaa edellistä.

Työaika on eri juttu, riippumatta työ/puhelinedusta riippuu työtehtävästäsi / työsopimuksestasi, oletko velvoitettu vastaamaan työajan (jos se on sinulle määritelty) ulkopuolella työpuheluihin

Itse puhelinlaite on myös eri asia, pääosin työnantajan hankkii puhelimen työntekijälle, joskus siihen voi vaikuttaa, joskus ei. Joissakin tapauksissa työntekijä voi käyttää omaa puhelinlaitettaan. Jälkimmäisessä tapauksessa voit olla velvoitettu sallimaan puhelimesi etäkäsittely yrityksen tietoturvapolitiikan mukaisesti (tarkemmin ottaen mobiililaitteiden tietoturvapolitiikka).

Huomaa, että usein vain poikkeustapauksissa työnantaja sallii sinun "ottaa mukaasi" liittymäsi puhelinnumero.

• Puhetu

Työsoppariin ei ole kirjoitettu mitään koko puhelimesta, eikä velvoiteta olemaan kokoajan tavoitettavissa, myöskään mitään korvausta en siis saa vapaa-ajalta jos työtehtäviä hoidan.

Työpuhelin on siis täysin työkäyttöön, tietyllä koodilla eriteltynä puhelu menee omaan piikkiin ja veloitetaan siis palkasta. En asiasta nyt työnantajan kanssa pahemmin väittele, mutta mielestäni näillä järjestelyilllä minun ei tarvitse/saa viedä puhelinta työpaikalta kotiin?

• Anonyymi

julkisella sektorilla ei ns. puhelinetua tarjoja kuin suurille johtajille, mutta kovin monella työntekijällä on kuitenkin vain yksi puhelin käytössään eli tämä työpuhelin, jota käytetään myös vapaa-aikana. Verotusarvo ei ole suuri, mutta samat säännöt pitäisi olla kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7332
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4058
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3585
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3120
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2289
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37