Viimeksi töissä 23.2.2004, eli 29-vuotiaana. Nyt ei enää työkkärikään lähetä työhönosoituksia. Lopettivat muutama vuosi sitten, kun en päässyt edes kaupungin hommiin palkkatuella.
Sunnuntaina 10 vuotta työttömänä
32
4727
Vastaukset
- työtön..
Onnea :)
- oudot väliinputoajat
Tunnen tyypin joka osaa melkein mitä vaan ja tekee kaiken vielä erittäin hyvin ja on fiksu kaveri monessa suhteessa. Mutta ei kelvannut palkkatukihommiin hänkään. Ei hän ollut kyllä hirveästi halunnutkaan, hän vaan touhuilee itsekseen mitä milloinkin ja tyytyy siihen, ei vaan saa tyydytystä palkkatukihommista, ne ovat kuulemma pelkkää turhauttavaa kärsimystä.
- Onnellinen työtön
Onneksi olkoon!. Munkin viimeistä kunnon duunista on noin 10 vuotta. Enkä todellakaan halua mennä mihinkään töihin. Työttömänä on kivaa.
- ei mihinkää töihi
minä olen 6v ollut työttömänä ja en itsekkää enää halua töihin..tääl Suomessa on niin kurjat kelit et aina ku töihin lähti niin v1tutti vain ku kelit aina synkät..lunta sataa,räntää..tuuli tuivertaa..just tollasia oikein epäinhimillisiä kelejä,joihin vähemmästäki masentuu..ku eihän esim länsi-euroopassakaan ihmisten tarvi kärsiä tälläsistä olosuhteista
- Mestari olen!
Noi teidän lukemat naurattaa minua, itse olen ollut työttömänä 90-luvun laman jälkeisestä ajasta ja työttömyys jatkuu edelleen. Jouduin työttömäksi 1991, eli laskekaa siitä paljonko vuosia on mestarille kertynyt :).....mutta nyt täytyy kyllä sanoa että työkkäristä on alettu aktiivisesti jopa minuakin pommittamaan erilaisilla kurseilla yms ajat ovat muuttunuut viimeisen 2v aikana paljon tiukemmiksi :( Sitä voi vielä näinkin vanhana joutua töihin.....tai siis ilmaisiin töihin josta ei muuta makseta kuin se 9e vrk
- Työttömyysmono Oyj
No siinä on mittarin lukemat kohdillaan!
Itse olen nuori kundi niin sitä työttömyyttä takana kohta vain nelisen vuotta. Töitä olen kysynyt ihan mielenkiinnosta kiertämällä yrityksiä, mutta yksikään ei halunnut palkata ketään. On kuulemma tarpeeksi tekijöitä ja uusia ei tarvita. Ei auta vaikka kierrät aamusta iltaan viikon jokaisena päivänä.
Olen jo aikoja sitten luovuttanut työnhaussa, koska tilanne on aivan toivoton ja masentuneelle oman yrityksen perustaminen ei ole ratkaisu kun vihaan ennen kaikkea kaikenlaista paperisotaa ja vastuun ottamista.
Työttömyys tekee hulluksi ja vaikka olenkin tullut hieman hulluksi yksinäisyydestä neljän vuoden aikana, niin ei se minua häiritse oikeastaan. Mä vaan oon tämmöinen :D Mutta onnea sulle, nauti vapaa-ajasta! Niin ja älä mee töihin edes vahingossa - se ei kannata :DDDDDD - fdasfdasfdsafdas
Työttömyysmono Oyj kirjoitti:
No siinä on mittarin lukemat kohdillaan!
Itse olen nuori kundi niin sitä työttömyyttä takana kohta vain nelisen vuotta. Töitä olen kysynyt ihan mielenkiinnosta kiertämällä yrityksiä, mutta yksikään ei halunnut palkata ketään. On kuulemma tarpeeksi tekijöitä ja uusia ei tarvita. Ei auta vaikka kierrät aamusta iltaan viikon jokaisena päivänä.
Olen jo aikoja sitten luovuttanut työnhaussa, koska tilanne on aivan toivoton ja masentuneelle oman yrityksen perustaminen ei ole ratkaisu kun vihaan ennen kaikkea kaikenlaista paperisotaa ja vastuun ottamista.
Työttömyys tekee hulluksi ja vaikka olenkin tullut hieman hulluksi yksinäisyydestä neljän vuoden aikana, niin ei se minua häiritse oikeastaan. Mä vaan oon tämmöinen :D Mutta onnea sulle, nauti vapaa-ajasta! Niin ja älä mee töihin edes vahingossa - se ei kannata :DDDDDDKerran menin vahingossa töihin, olen sama mieltä ei kannattanut. En voi suositella kellekään. Tätä tapausta ennen 2 vuotta ja nyt sen jälkeen 3 vuotta työttömänä.
Ei tää elämä mitään hupia ole mutta parempaa ku töissä ollessa sen päivän ja 3 tuntia.
- klhg
Kymmenessä vuodessa olisit jo tarvittaessa käynyt lukion (tai korottanut arvosanoja) ja valmistunu lääkäriks...
- mirka4
olisipa työttömille jotakin mielekästä, mitä he haluavat...
elämä on tylsää, mutta yhteiskunta ei innosta.
alkuperäiskansoilla on paljon vapaata ja ovat tyytyväisiä.
työtöntä potkitaan ja hän kipeytyy siksi, vaikka muuten kaikki olisi ollut ok.
toiset ovat vain luotu töihin, eivätkä he muuta toivookaan
en tapa itseäni vain koska työvoimatoimisto käskee
halvemmaksi minulle on maksaa työttömyysrahaa kuin jotakin sairauskuluja työpaikasta, kun työttömyysraha on niin pieni..säästy moninverroin rahaa ja ihmisten hyvinvointi ympärillä
tekemällä omaa juttua voi pelastaa kaikki- kaikki irti
Siksi teenkin hommia omaan pussiin, ei saa verottajakaan paljoa ja virkanilkit vedä välistä, sopivasti omaisuus sukuunkin karttuu.
- Työttömyysmono Oyj
Huikeaa. Onnea! Minulla täyttyy 5. kesäkuuta 4. vuosi työttömänä ja päivääkään en ole töitä tehnyt. Siis ei pelkoa siitä, että työ vielä joku päivä odottaa. Työnantajat kun eivät pitkäaikaistyöttömiä kaipaa. Viides vuosi tulee olemaan ison juhlan arvoinen! Mutta jos ensin se neljäs...
Työkkäri yritti TYPiä, mutta niistä nyt ei ainakaan mitään apua ollut. Pari työhönvalmentajaa yritti työllistää, toinen aivan surkean ilmapiirin työpaikkaan ja toinen joihinkin yhdistyksiin, joilla ei palkanmaksuhalua varmasti löydy. Kun muut tekevät työtä elääkseen, minä elän työkseen.
Ja se on pitänyt minut onnellisena, tilillä on rahaa 1 300 € nyt, mutta onneksi parin päivän päästä tulee uudet asumistuki- ja työttömyystuet 820 €, joten ei ole rahasta pulaa! Työttömät, voitaisiinko kehitellä jotain paikallistapaamisia, saataisiin jotain toimintaa ja yksinäisyys pois... Kellään mitään kiinnostusta Tampereen alueella?- saunafani
1300:lla egellä tekee yhden saunareissun.
- ihmettelenvaantaitoa
Siehän taikuri olet, kertoisitko muillekin millä taikasanoilla olet ollut noin pitkään työtön ja silti onnistunut väistämään ansan nimeltä TYP?
- Voittajakansaa
Tämä tuskin muualla toteutuu kuin Suomessa.
- työtön.mies.
Minä oon jotain pätkä töitä tutuille tehnyt välillä ja saanut siitä jopa palkkaa. Yks päivä kävin enon kans kantamassa yhden kaapin ja sain 50 egee parin tunnin hommasta. Kesällä on ainakin jotain maalaus hommia yleensä ollut ja niistä tienaa ihan mukavasti.
- asdfasdf12434134
Mä en ole ollut työttömänä vasta kun n. 3 vuotta ja omasta halustani, irtisanoin itseni ja otin karenssin. Nyt koulussa ja kun valmistun, menen lukee taas toisen ammatin, kun ne paikat jossa olen ollut työharjoittelemassa ovat sanoneet että ei töitä ja firman jos perustaa tälle alalle mitä nyt opiskelen, niin pitäisi olla rahaa 200 000€. Seuraavaksi opiskelen toisen ammatin ja sitten pistän firman pystyyn. Ja kun opiskelee niin saa vähän paremmat päivärahat.
- joukooo
mahtava pläni sulla
- kirkonrotta2000
Voitko kertoa millä sitten ostat ruokaa
ja muutkin palstassa, joille ei enää tule työkkärivaatimuksia, niin
miten saatte rahaa vuokraan ja ruokaan?
Myös minun mielestä aika kuluu ilman työtoimiston keksimiä yllätyksiä- Vitut työkkäristä!
Mitä miten saamme rahaa ruokaan?? no jumalauta rahalla tietysti! mitä ihmettä höpiset kun et ole asioista perillä. Työmarkkinatuki tulee ja sossu maksaa loput, sillä minä ainakin elän! vitut työkkäristä!
- ralle palle papana
Olen ollut vasta 1,5 vuotta työttömänä laittomien potkujen jälkeen. Oikeus juttu on menossa liiton avustuksella ja korvauksia voi tulla. Mulla on 55 tuhannen edestä sijoituksia osakkeina. Tienasin viime vuonna pelkällä Nokian nousulla 30 tuhatta. Mulla on paska ammattikoulutus jolla ei saa töitä ja olen liian tyhmä korkeakouluun. Olen päättänyt että antaa olla.
- Di 50 +
Itse olen ollut nyt yhdeksän vuotta työnhakija, joskin välillä lyhyissä työsuhteissa. Kerran jopa yhdessä niin pitkässä, että sain pelkästään siitä keikasta työssäkäyntiehdon uusittua. Nyt alkaa käydä vaikeaksi, kun on 50 mittarissa. Ympäri Suomea olen kiertänyt mutta alkaa tuntua, että enää ei kelpaa mihinkään.
- ylös ulos ja töihin
Sain mahdollisuuden palkkatukeen te-toimistosta. Kun olen siitä työantajille informoinut, tulee itellekin sellainen olo, olenko jonkinlainen rajoitteinen jolle annetaan palkkatukea jotta saadaan siirrettyä työelämään. Palkkatuki ihan ok, mutta sitä pitäisi edelleen kehittää. Yksi olisi informoida yrityksiä palkkatuesta paremmin.
- asdf324sadf234
Nää palkkatuet on sellaisia hommia.. että kun lait ja kulut ja tilanteet ovat sellaiset että ne nykyään on erittäin huonot pien busineksen takia, niin se on sellaista laki kikkailua jolla yritetään paikata muita asiaan johtaneita asioita.
- varjoistaa
Muistakaa tästä "työväenpuolueita ja paremminvointivaltioo", tehkää kaikkenne että ite saatte fyffee, ei verottaja ja sitä kautta pölhö politikot tai virkaketkut.
- Sepe Susi
Nyt kaikki tämän jälkeen muistakaa pestä suunne saippualla heti aina sen jälkeen kun vain olette lausuneet sanan TYÖ.
- Palkkatukitotuus
Palkkatuetut työt EIVÄT yleensä johda pysyvään vakituiseen työsuhteeseen. Työkkärin, työvoimanpalvelukeskuksen ja kunnan eri työllisyyspalveluiden tarjoamat palkkatuetut työt ovat jo alkuunsa sellaisia, että ne kestävät vain sen palkkatukijakson ajan, ja sen jälkeen otetaan uusi kaveri tilalle. Siksi se yleensä alkaa työkokeiluna, jolloin voidaan kiriä umpeen muutama kuukausi, että taas saadaan palkkatuella seuraava heppu sisään. Nykyään nuo palkkatukityöt ovat vain vähenemään päin, kun on helpompaa ja edullisempaa pyörittää työkokeilijoita.
- koitettiinkäyttäähyv
Palkkatukityön on tarkoitus kestää sen aikaa, että pitkäaikaistyötön saadaan pois kunnan sakkolistalta. Työllistyminen on toissijainen seikka palkkatukityössä.
Palkkatukityössä luvataan TES:n mukainen palkka. Epäkohta on kuitenkin että mitä jos alalla ei ole TES:iä? Toinen epäkohta on se, että TES:n mukanen palkka voidaan luvata ja työstä ei voi kieltäytyä ilman karenssia, mutta täyttä tai edes kohtuullisen mittaista työviikkoa sen sijaan ei luvata.
Näin ollen yritys voi maksaa TES:n mukaisen minimin työntekijälle kuitaten maksimin palkkatukea (olikos se nyt n. 1350€/kk pitkäaikaistyöttömästä) ja antaa työtunteja tasan sen verran kuussa, että työtön saa tukia saman verran kuin maksimissaan voisi saada työttömänä kaikki asumistuet, toimeentulotuen osuudet, lääkekorvaukset, sähkölaskun avustukset, sekä työttömyyspäivärahan yhdistettynä, eli n. 1050€/kk.
Usein jos työtön saakin maksimiavustukset kaikki yhdistettynä n. 1000€/kk vuokraan, elämiseen, sähköön, ruokaan, vaatteisiin yms., niin palkkatuella annetaan TES:n mukaisella palkalla sen verran työtunteja että palkka kuussa on 1050€/kk - ja esimerkiksi 4-6h per päivä. Näin yritys voi palkata palkkatuella myös toisen pitkäaikaistyöttömän samaan lomaan palkkatuella ja antaa vain työtunteja sen verran että 1050€/kk palkka (TES-minimillä) tulee täyteen, ja kuitata molemmista työntekijöistä täydet palkkatuet - sen sijaan, että yhdelle työntekijälle tarjottaisi 8h/päivä töitä ja kohtuupalkka esim. 1700€/kk.
Tämä mahdollistaa palkkatukijärjestelmän väärinkäytön yrityksille, samaan aikaan kun kunnan tehtävänä on ainoastaan saada työtön palkkatuella ja 1050€/kk palkalla palkkatukitöihin siksi aikaa että työtön saadaan kunnan pitkäaikaistyöttömien sakkolistalta pois nauttimaan normaalia KELA:n maksamaa työmarkkinatukea (ei työllistymään oikeasti).
Kuka häviää? Työtön. Kuka voittaa? Kunta sekä työllistävä yritys joka kuittaa usemman henkilön palkkatuet työllistäen monta osa-aikaista kerralla.
Törmäsinpä myös tapaukseen, että työstä luvattiin TES:n mukainen minimi. Palkka jäi kuitenkin pieneksi, koska työaikaa luvattiin 4 tuntia. Ihmettelin että miten työstä, jossa joutuu käytännössä toimimaan toimistonhoitajan tehtävässä tehden laskutuksen, tiliöinnin, kirjanpitohommia, asiakasrekisterin päivitys ja asiakkaiden vastaanotto, kassanlaskenta, puhelinpäivystys, poissaolojen valvonta, ja myös jos talossa tuli mikä tahansa vika esim. keittiössä niin toimistonhoitajan tehtävä olisi ollut olla vastuussa koko rakennuksen henkilökunnan ongelmista ja "soveltaa" - että miten tämän saisi hoidettua 4 tunnissa?
Sanottiin, että jos ei ehdi 4 tunnissa/pvä hoitaa, niin sitten on oma vika ja pitää tehdä ylityötä. Sanoin että no sitten jos ei ehdi niin on varmaan väärässä paikassa. Veti hiljaiseksi. Työtä oli aivan tolkuttomasti liikaa suhteutettuna 4 tuntiin jolta ajalta palkka maksettaisiin, ja ylitöistä ei maksettaisi palkkaa, sanottiin. 4 tuntia ei edes olisi ollut mahdollinen, sillä toimistonhoitajan piti olla avaamassa ovet ennen 8.00 ja keittiön kassa toimitettiin laskettavaksi vasta 12.30. Tämä tähän minulle osoitetun palkkatukityön työsopimuksessa olisi kierretty seuraavasti: "työn kesto on 4 tuntia joka sijoittuu välille 8.00-12.30", ja tästäkin olisi vielä saanut tehdä palkatonta ylityötä. Korvaus olisi ollut siis 1050€/kk. Tuonlaisia työntekijöitä palkkatuella paikassa oli useita. Kyseessä oli yhdistys.
Olkaa tarkkana. Palkkatuki ideana kuulostaa hienolta, mutta se ei välttämättä ole sinun työttömän eduksi, vaan sitä väärinkäyttävät useat tahot! - otataijätä3333
koitettiinkäyttäähyv kirjoitti:
Palkkatukityön on tarkoitus kestää sen aikaa, että pitkäaikaistyötön saadaan pois kunnan sakkolistalta. Työllistyminen on toissijainen seikka palkkatukityössä.
Palkkatukityössä luvataan TES:n mukainen palkka. Epäkohta on kuitenkin että mitä jos alalla ei ole TES:iä? Toinen epäkohta on se, että TES:n mukanen palkka voidaan luvata ja työstä ei voi kieltäytyä ilman karenssia, mutta täyttä tai edes kohtuullisen mittaista työviikkoa sen sijaan ei luvata.
Näin ollen yritys voi maksaa TES:n mukaisen minimin työntekijälle kuitaten maksimin palkkatukea (olikos se nyt n. 1350€/kk pitkäaikaistyöttömästä) ja antaa työtunteja tasan sen verran kuussa, että työtön saa tukia saman verran kuin maksimissaan voisi saada työttömänä kaikki asumistuet, toimeentulotuen osuudet, lääkekorvaukset, sähkölaskun avustukset, sekä työttömyyspäivärahan yhdistettynä, eli n. 1050€/kk.
Usein jos työtön saakin maksimiavustukset kaikki yhdistettynä n. 1000€/kk vuokraan, elämiseen, sähköön, ruokaan, vaatteisiin yms., niin palkkatuella annetaan TES:n mukaisella palkalla sen verran työtunteja että palkka kuussa on 1050€/kk - ja esimerkiksi 4-6h per päivä. Näin yritys voi palkata palkkatuella myös toisen pitkäaikaistyöttömän samaan lomaan palkkatuella ja antaa vain työtunteja sen verran että 1050€/kk palkka (TES-minimillä) tulee täyteen, ja kuitata molemmista työntekijöistä täydet palkkatuet - sen sijaan, että yhdelle työntekijälle tarjottaisi 8h/päivä töitä ja kohtuupalkka esim. 1700€/kk.
Tämä mahdollistaa palkkatukijärjestelmän väärinkäytön yrityksille, samaan aikaan kun kunnan tehtävänä on ainoastaan saada työtön palkkatuella ja 1050€/kk palkalla palkkatukitöihin siksi aikaa että työtön saadaan kunnan pitkäaikaistyöttömien sakkolistalta pois nauttimaan normaalia KELA:n maksamaa työmarkkinatukea (ei työllistymään oikeasti).
Kuka häviää? Työtön. Kuka voittaa? Kunta sekä työllistävä yritys joka kuittaa usemman henkilön palkkatuet työllistäen monta osa-aikaista kerralla.
Törmäsinpä myös tapaukseen, että työstä luvattiin TES:n mukainen minimi. Palkka jäi kuitenkin pieneksi, koska työaikaa luvattiin 4 tuntia. Ihmettelin että miten työstä, jossa joutuu käytännössä toimimaan toimistonhoitajan tehtävässä tehden laskutuksen, tiliöinnin, kirjanpitohommia, asiakasrekisterin päivitys ja asiakkaiden vastaanotto, kassanlaskenta, puhelinpäivystys, poissaolojen valvonta, ja myös jos talossa tuli mikä tahansa vika esim. keittiössä niin toimistonhoitajan tehtävä olisi ollut olla vastuussa koko rakennuksen henkilökunnan ongelmista ja "soveltaa" - että miten tämän saisi hoidettua 4 tunnissa?
Sanottiin, että jos ei ehdi 4 tunnissa/pvä hoitaa, niin sitten on oma vika ja pitää tehdä ylityötä. Sanoin että no sitten jos ei ehdi niin on varmaan väärässä paikassa. Veti hiljaiseksi. Työtä oli aivan tolkuttomasti liikaa suhteutettuna 4 tuntiin jolta ajalta palkka maksettaisiin, ja ylitöistä ei maksettaisi palkkaa, sanottiin. 4 tuntia ei edes olisi ollut mahdollinen, sillä toimistonhoitajan piti olla avaamassa ovet ennen 8.00 ja keittiön kassa toimitettiin laskettavaksi vasta 12.30. Tämä tähän minulle osoitetun palkkatukityön työsopimuksessa olisi kierretty seuraavasti: "työn kesto on 4 tuntia joka sijoittuu välille 8.00-12.30", ja tästäkin olisi vielä saanut tehdä palkatonta ylityötä. Korvaus olisi ollut siis 1050€/kk. Tuonlaisia työntekijöitä palkkatuella paikassa oli useita. Kyseessä oli yhdistys.
Olkaa tarkkana. Palkkatuki ideana kuulostaa hienolta, mutta se ei välttämättä ole sinun työttömän eduksi, vaan sitä väärinkäyttävät useat tahot!Onneksi en sitten lopulta tohon palkkatukihommaan päässyt ja yhdistys on ilmeisesti menossa nurin. Ongelmaksi muodostui se että ehdoista ei ollut varaa neuvotella yhtään, sillä tämähän olisi tiennyt automaattista kieltäytymistä ja karenssia, ja ehdoissa olisi ollut paljon neuvoteltavaa. :)
- fgjct
No eihän sieltä öykkäristä mitään töitä saa. Karenssitoimistojahan ne nykyään on:)
- kljpomo
jonain keskiviikkona 10 vuotta työttömänä-silloin päätty vakituinen työ eikä loparipaperiin
- Anonyymi
Ei oo kukaan muakaan palkannut töihin. Kun valmistuin ensimmäisestä amiksesta nuorena niin sanottiin että ei ole työkokemusta niin et pääse töihin ja nyt yli 35-vuotiaana ei olematon työkokemus riitä mihinkään työhön. Kaikki työkkärin kurssit, ilmaistyöt josta muka kertyy työkokemusta, mikä ei kelpaa missään ym. on juostu läpi. Muutamia pätkähommia ollut joskus, mutta oikeaa kunnon vakiduunia ei ole koskaan tullut. Nykyajan työelämänvaatimukset ovat niin naurettavat.
- Anonyymi
Olitko sitä ennen vauvasta saakka töissä?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447286
- 324038
- 573565
- 503100
- 172786
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons492259- 372258
- 482229
- 432228
- 162226