saakos sitä jos isi jää työttömäksi hoitamaan lasta kotiin ja äiskä töissä. lapsi 1v 3kk
äidinpalkka 1500e isillä työttömyyskorvaus noin 1250e.bruttosummia siis
kodinhoidontuki
14
4497
Vastaukset
- Isä2004
Lainaan itseäni pari ketjua alempaa:
"Kotihoidontuen (ja mahdollisen kuntalisän) saamisen ainoa peruste on se, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ei ole väliä, ovatko vanhemmat (toinen tai molemmat) töissä, työttömänä, opiskelemassa, vuorotteluvapaalla tai missä ikinä ovatkaan. Pääasia on se, että lapsi hoidetaan kotona, niin kotihoidontukea (n. 250 euroa/kk, nousee ensi vuoden alusta 290 euroon) saa. Jos kotikunta maksaa ns. kuntalisää (esim. Helsingissä reilut 200 e/kk), sen saa automaattisesti kotihoidontukeen."
Tulonne vaikuttavat vain mahdollisen HOITOLISÄN saamiseen.- Anssi
Voiko olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos on kotona hoitamassa lapsia?
- Isä2004
Anssi kirjoitti:
Voiko olla työmarkkinoiden käytettävissä, jos on kotona hoitamassa lapsia?
Kysymys koski kotihoidontukea. Saattaa tietysti olla, että periaatteessa lapsi pitäisi viedä päivähoitoon, jos työtön vanhempi "etsii kokopäiväisesti töitä". Mutta tästä en tosiaan osaa varmasti lausua mitään.
- Anssi
Isä2004 kirjoitti:
Kysymys koski kotihoidontukea. Saattaa tietysti olla, että periaatteessa lapsi pitäisi viedä päivähoitoon, jos työtön vanhempi "etsii kokopäiväisesti töitä". Mutta tästä en tosiaan osaa varmasti lausua mitään.
Kotihoidon tuen saa, mutta se vähennetään työttömyyspäivärahasta, eli rahaa ei siis oikeasti saa.
http://www.varma.fi/NR/rdonlyres/481950C5-CB14-4362-9466-0AE7EE1FB795/0/Tyottomyys.pdf
Lasten kotihoidon tuki ei sellaisenaan estä työttömyyspäivärahan saamista, mutta työnhakijan itsensä tai hänen puolisonsa saama tuki vähennetään maksettavasta päivärahasta. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa lasta, eikä tämän takia itse ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Jos molemmat
puolisot saavat työttömyyspäivärahaa, vähennys tehdään sen puolison etuudesta, jolle kotihoidontuki on myönnetty.
- Milla
työtön työnhakija= saat työttömyyspäivärähaa ja olet kotona hoitamassa lasta, niin et saa siihen päälle enää kodinhoidontukea. Kyllä minulla on sellainen käsitys että saat tuossa tapauksessa JOKO kodinhoidontukea TAI työttömyyspäivärahaa, et siis molempia yhtäaikaa.
- Kotiäiti
Juuri niin asia on kuin Milla kirjoitit; se on joko tai. Itse olin asian kanssa tekemisissä kaksi viikkoa sitten kun vanhempainrahakauteni loppui ja soitin Kelaan. He kertoivat, että mulle on postissa tulossa lomake (ja tuli just samana päivänä kun soitin), jossa kysytään, että aionko vanhenpainrahakauden jälkeen palata työmarkkinoille (eli minun tapauksessani työvoimatoimistoon työnhakijaksi, koska minulla ei ollut työtä ennen äitiyslomaa) vai aionko kodinhoitotuelle. Ja hakemuksessa oli nimenomaan sanottu, että MOLEMPIA EI voi valita.
- Kotiäiti
Kotiäiti kirjoitti:
Juuri niin asia on kuin Milla kirjoitit; se on joko tai. Itse olin asian kanssa tekemisissä kaksi viikkoa sitten kun vanhempainrahakauteni loppui ja soitin Kelaan. He kertoivat, että mulle on postissa tulossa lomake (ja tuli just samana päivänä kun soitin), jossa kysytään, että aionko vanhenpainrahakauden jälkeen palata työmarkkinoille (eli minun tapauksessani työvoimatoimistoon työnhakijaksi, koska minulla ei ollut työtä ennen äitiyslomaa) vai aionko kodinhoitotuelle. Ja hakemuksessa oli nimenomaan sanottu, että MOLEMPIA EI voi valita.
Kannattaa muuten kysäistä sittenkin KELA:sta. Jokin "soviteltu työttömyyspäiväraha" tmv. tuli mieleen. Minä katsoin tilannetta vain omasta vinkkelistäni.
- Anssi
Kotiäiti kirjoitti:
Kannattaa muuten kysäistä sittenkin KELA:sta. Jokin "soviteltu työttömyyspäiväraha" tmv. tuli mieleen. Minä katsoin tilannetta vain omasta vinkkelistäni.
Soviteluta työttömyyskorvausta käytettään silloin kun tekee pätkätöitä tai vajaata työaikaa, eli on välillä töissä ja toisinaan taas työttömänä.
Kotiäiti kirjoitti:
tai sitten tarkoittaa tätä:
Kyllä sinä voit olla työtön ja saada sekä työttömyyspäivärahaa että kotihoidontukea samanaikaisesti, mutta käytännössä siitä ei ole sinulle mitään hyötyä. Kotihoidontuki vähennetään nimittäin työttömyyspäivärahastasi. Eli ei maksa vaivaa täytellä kahtia tukipapereita kun siitä ei ole sinulle taloudellisesti mitään hyötyä.
- Juski
Kannattaa tehdä niinkuin minä tein. Olin työtön jo ennen kotihoidontuen alkamista. Kun ilmoitin jääväni kotihoidon tuelle, työttömyys ja päivärahan maksaminen jäävät ns. piikkiin, eli odottamaan. Kun kotihoidontuki loppui, jatkui työttömyys ja päiväraha siitä mihin ne jäivät.
Kotihoidon tuella oleminen on hyväksytty syy olla pois työmarkkinoilta ja se ei vaikuta päivärahan laskentaperusteisiin. Kelaan ja työkkäriin ja kassaan pitää toimittaa kopiot saaduista päätöksistä. - isä -68
Älä hae kotihoidontukea, vaan tehköön työssä käyvä puolisosi sen. Silloin sinä saat työttömyyspäivärahan ja puolisosi palkan kotihoidontuen. Verotus on tietysti tuella kova, koska se verotetaan lisätulojen mukaan. Kotihoidon tuen saamiseksi ei ole väliä sillä kuka lasta hoitaa kunhan hoito ei tapahdu kunnallisissa hoitopaikoissa. Itse asiassa ei sitä ainakaan meiltä kukaan koskaan kysellyt missä lapsi on hoidossa.
Tämä porsaanreikä toimi ainakin muutama vuosi sitten lähes samassa tilanteessa ollessamme. Tosin saattoi olla, että sain silloin opintotukea enkä työttömyyspäivärahaa. Tietenkään KELAssa eivät tätä mahdollisuutta silloinkaan kertoneet meille, vaan itse osasimme näin tehdä. Naureskelivat sitten sielläkin jälkeenpäin, että ei ole mitään laillista estettä toimia noin. En tiedä sitten onko tämä porsaanreikä jo tukittu. Mutta hakeahan aina voi ja katsoa mitä tapahtuu.Se porsaanreikä on tukittu jo vuosia sitten. Kuvailemallasi tavalla ei voi enää tehdä, tai jos tekee, menettelee väärin. Kotihoidontuki nimittäin vähennetään työttömän puolison päivärahoista, vaikka tuki maksettaisiin toiselle puolisolle, paitsi jos tämä toinen puoliso hoitaa lasta kotona ja kotihoidontuki on hänen ainoa tulonlähteensä. Jos puoliso sen sijaan on töissä ja saa palkan lisäksi kotihoidontukea, työttömän puolison pitää ilmoittaa Kelalle/kassaan, että puoliso saa kotihoidontukea. Kela/kassa tutkii tapauksen ja koska puoliso on töissä, vähentää tuen työttömän puolison työttömyyspäivärahasta.
- joops
Piukka kirjoitti:
Se porsaanreikä on tukittu jo vuosia sitten. Kuvailemallasi tavalla ei voi enää tehdä, tai jos tekee, menettelee väärin. Kotihoidontuki nimittäin vähennetään työttömän puolison päivärahoista, vaikka tuki maksettaisiin toiselle puolisolle, paitsi jos tämä toinen puoliso hoitaa lasta kotona ja kotihoidontuki on hänen ainoa tulonlähteensä. Jos puoliso sen sijaan on töissä ja saa palkan lisäksi kotihoidontukea, työttömän puolison pitää ilmoittaa Kelalle/kassaan, että puoliso saa kotihoidontukea. Kela/kassa tutkii tapauksen ja koska puoliso on töissä, vähentää tuen työttömän puolison työttömyyspäivärahasta.
Joskus -90 alkupuolella vielä maksettiin molempia, sitten ne keksivät että eipä enää makseta päällekkäin. Eivät silloin vaan heti tajunneet tehneensä porsaanreikää, jos kotihoidontuki maksetaan sille työssäkäyvälle niin perheet saivat molemmat tuet. Minä olin juuri silloin yksinhuoltajana ja nostin kamalan mekkalan että minulla ei ole moista oikeutta tuplatukiin ja niin tuplatuet poistuivat.
Kiittäkää minua! - Milla.M
joops kirjoitti:
Joskus -90 alkupuolella vielä maksettiin molempia, sitten ne keksivät että eipä enää makseta päällekkäin. Eivät silloin vaan heti tajunneet tehneensä porsaanreikää, jos kotihoidontuki maksetaan sille työssäkäyvälle niin perheet saivat molemmat tuet. Minä olin juuri silloin yksinhuoltajana ja nostin kamalan mekkalan että minulla ei ole moista oikeutta tuplatukiin ja niin tuplatuet poistuivat.
Kiittäkää minua!Että ihan yhden ihmisen ääntä kuuntelevat..:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394943Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6694155Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732301Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401868- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671451OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 881146
- 941144