Meillä tuli eilen tietyllä tavalla mitta täyteen. Vajaan 2 viimeviikon aikana tytöllemme (1v. 4kk) on ilmestynyt silmien lähelle naarmuja 4 eri kertaa.
1. kerta: Istui toisen tytön kanssa vaunuissa kun muita lapsia puettiin, toisen tytön kaksoissisar hyökkäsi sisarensa kimppuun ja tyttömme sai siinä sivussa kynnestä posikpäähänsä
2. Saman silmän lähelle poskipäähän oli ilmaantunut naarmu, kukaan ei ollut edes huomannut, että mitään olisi tapahtunut. Itse huomasin naarmun kun hain lastani kotiin.
3. Kaatui ja löi itsensä sellaiseen hirsistä tehtyyn ulkokalusteryhmän penkkiin. Hoitaja seisoi vieressä, mutta ei ehtinyt tehdä mitään.
4. Leikki toisen pienen tytön kanssa hiekkalaatikolla ja toinen tyttö huitaisi lapiolla ja se osui tyttäremme silmäluomeen.
Näiden tapausten lisäksi, kerran aamulla kun olin antanut hänet jo hoitajan hoiviin, hän lähti ykskaks juoksemaan ja kaatui eteenpäin niin, että naama meni muutaman sentin päästä penkin kulmasta. Hoitaja sanoi: "Ohhoh!" Toinen tapaus oli, että hoitaja oli nostanut (on täytynyt nostaa, koska hän ei itse pääse!) sellaisen muovimopon päälle ja lapseni luiskahti mopon päältä pois naamalleen maahan sellaisella vauhdilla, ettei ehtinyt käsillään ottaa maahan. Onneksi ei tapahtunut muuta, kuin sai vähän hiekkaa suuhunsa. Näistä tapauksista ei jäänyt mitään jälkiä, mutta molemmissa tapauksissa olisi kyllä voinut olla sairaalareissu edessä.
Tänäaamuna kävimme päiväkodin johtajan kanssa juttusilla ja hän vetosi pääasiassa siihen, että vaikka henkilökuntaa on asetusten mukainen määrä, se ei riitä kokoajan vahtaamaan ettei lapsille satu mitään. Aina voi kuulemma jotain sattua. Kysyin myös sitä, että onko olemassa mitään turvaohjeistoa, joilla jo suljettaisiin tietynlaiset tilanteet pois, joissa helposti sattuu tapaturmia. Hän piti minua täysin kajahtaneena, että vai vielä ohjeisto! Kuka sellaisia joutaa tekemään, opiskelemaan tai ajattelemaan joka tilanteessa. Kun vastasin, että meillä on liikennesäännötkin, mihin liikenneturvallisuus perustuu, eikä niitäkään tarvitse erikseen ajatella, kun autolla ajaa, niin täti ei osannut sanoa mitään. Kun yritin yksinkertaistaa asiaa sellaisella esimerkillä, että ohjeistossa voisi esimerkiksi olla pöydällä seisominen kielletty, koska pöydältä voi pudota. Ja että pienet lapset leikkisivät vain sellaisissa paikoissa, joissa he eivät voi satuttaa itseään mihinkään jos kaatuvat. Ja että katsottaisiin että pienet lapset eivät ole käden ulotusetäisyydellä toisistaan, silloin kun heillä on jotain sellaisia leluja joilla voi satuttaa toista tai esim. metallilusikka kädessään. Ei voi. Ei riitä aika tuollaiseen vahtimiseen. Absurdilta vaikutti se, että hänen vastakommenttinsa tähän koko ohjeistoideaan on se, että "jokainen lapsi opetellaan tuntemaan henkilökohtaisesti ja sen mukaan valvotaan". Ai sekö on sitten pienemmän vaivannäön takana, että jokainen opettaja erikseen opettelee tuntemaan jokaisen lapsen ja sitten yrittää muistaa oliko tämä nyt se joka huitoo ja hosuu vai ei? Tähänkään ei oikein tullut mitään vastausta.
Tästä mopo-tapauksestakin päiväkodin johtaja kysyi, "No mitä tässä olisi pitänyt tehdä? Kukaan ei ehtinyt tehdä mitään." Minä vastasin, että no ei ainakaan enää laittaa sellaisen mopon päälle koska itse hän ei siihen pääse.
Vertasin asiaa myös siihen, että jos jossain työtehtävässä aikuiselle ihmiselle tulee tuollaisia naarmuja silmien ympärille samaa tahtia, niin asiaan puututtaisiin takuuvarmasti! Sama, jos jollain ihmisellä on sairaus, mistä johtuen hän sillointällöin kaatuu, niin aivan varmasti tällaisen ihmisen ympäristö muutetaan sellaiseksi, että kaatuessaan hän ei pääse lyömään itseään mihinkään. Mutta ilmeisesti kun kyseessä on lapsi, ei tällaisiin asioihin tarvitse kiinnittää huomiota.
Olenkohan minä tässä nyt vaimoni kanssa jotenkin aivan ulalla ja syyttä säikähtäneitä, vai onko tuo päiväkotimaailma ollut niin sisäänkääntynyt, että he ovat niin urautuneita toimintatapoihinsa, että normaalilla maalaisjärjellä ajatellut ratkaisut vain naurattavat heitä ja tuntuvat täysin absurdeilta? Jokatapauksessa, minulla on kokoajan pieni pelko, että onko tytölläni molemmat silmät tallessa, kun hänet päiväkodista haen.
Mikä kokemus muilla on päiväkodin turvallisuusjärjestelmistä ja turvallisuudesta yleensä? Onko tässä vain totuttava ajatukseen, että asetuksenmukaisilla resursseilla päiväkoti ei ole turvallinen paikka, ja harkittava että uskaltaako sinne lapsensa viedä vai eikö?
Millaiset havainnot teillä muilla on yleensä päiväkotien ulkoleikkivalvonnasta? En tiedä onko minulle syntynyt väärä kuva, mutta esim. mitä näin tänäaamuna isompien lasten puolella, kuvastaa minun saamaani kuvaa aika hyvin: 4 hoitajaa seisoi ringissä kasvot toisiinsa päin rupattelemassa, kun lapset temmelsivät ympärillä kuka missäkin. Itsekin lastani hakiessa olen ollut havaitsevinani, että aika kaukana lapsista hoitajat pysyttelevät ja mielellään toistensa lähellä rupattelemassa.
Päiväkotien turvallisuus, valvonta jne.
105
8920
Vastaukset
- Patu33
No minusta nuo teidän tapaukset on kyllä ihan tavallisia vahinkoja, joita ei olisi voinut välttää.
Ja pitäähän sille muksulle pieniä vahinkoja sattuakkin, että oppii varomaan erinnäisä asioita. Ei lasta kannata ihan pumpulissakaan pitää.
Se on kyllä totta että tarhojen pihavalvonnassa olisi parannettavaa. Usein aidat on niin huonoja että jos muksu haluaa karata, niin se kyllä onnistuu. Pihoilla on usein myös paikkoja, joihin ei näe, eli muksut voivat olla valvovilta tädeiltä piilossa.
Nykyisessä tarhassa lapsia näytetään valvovan pihalla melko hyvin. Edellisessä tarhassa oli vähän tuota vikaa että pihalla oli pari tätiä keskenään juttulemassa ja siellä oli pajon paikkoja jonne ei nähnyt siitä penkiltä, jossa muorit rupatteli. Välillä keskustelivat niin innoissaan että eivät edes huomannut kun lapsia tultiin hakemaan ja sitten kun kysyi omaa lastaan, niin pyörivät ihmeissään että missähän kaikki lapset on.- Baskeriville
... että on normaalia, että kokoajan on silmäkulmat auki, kun nyrkkeilijällä konsanaan? Samalla tavalla, kun sen aidan pitäisi estää muksuja karkaamasta, työntekijöiden ja käytäntöjen yleensä pitäisi estää erilaisin keinoin, ettei vaaratilanteita pääse syntymään.
Mua vaan hirvittää, että ensiviikolla "ihan tavallisen vahingon" seurauksena tytöllä on silmä poskella. Se oli jo eilen kuitenkin vain milleistä kiinni, ja en kertakaikkiaan suostu hyväksymään ajatusta, että asioita, joilla voitaisiin estää tällaisten tilanteiden syntyminen (käytännössä suojeltaisiin lasten silmiä) ei tehdä, koska se on liikaa pumpulissa pitämistä ja paapomista. Minusta tuo, että annetaan lapsen kävellä sellaisessa ympäristössä missä hän voi satuttaa kaatuessaan itsensä pahasti, on verrattavissa siihen että annetaan lasten kiipeillä ja putoilla pöydiltä ja kun opitaan kiipeilemään tikkaita, niin katoilta kanssa. Lasketaan lapset kävelemään mökillä laiturille ja ei paapota, vaan annetaan molskahtaa veteen vaan. Jokaisen järki sanoo, että lapsia ei lasketa laiturille omin nokkineen vaan katsotaan, että he eivät pääse putoamaan. Aikuisten tehtävä on suojella lapsia vaaroilta, joilta he eivät itse pysty tai ymmärrä itseään suojella.
Ihmisiä vaan taitaa hirvittää sana "ohjeisto tai säännöt", mutta tosiasia on se, että niiden avulla moni alue elämässä pysyy jonkinlaisessa kuosissa. Esim. liikenteessä. Siellä on paljon sääntöjä, joita ilman sinne ei suoraansanoen uskaltaisi mennä. Eikä kukaan niitä tarkista mistään kirjasta, kun autoa ajaa. Säännöt voi sisäistää normaalin toiminnan osaksi, ja niin monissa muissakin ammateissa toimitaan. Lentäjätkin toimivat tietyn säännöstön mukaan, mutta eihän päiväkodissa nyt voida tällaiseen mennä... nehän on vaan lapsia.
Lisäksi monessa työssä on turvallisuussäännöt, joilla jo etukäteen ehkäistään vaaratilanteet. Ei katsota, tippuuko joku räystään reunan kiinnittäjä, kun on sääntö jotka sanovat että tällaisen työtä suoritettaessa on käytettävä turvavaljaita tai asennettava kaide. Varotoimenpide tehdään, koska sääntö sanoo niin, eikä kenenkään tarvitse miettiä, että onkohan tämä kaveri nyt sellainen tohelo, joka tippuu katolta vai ymmärtää olla riittävän varovainen. Sekin on sääntö, että kännissä ei ajeta autolla, ja itsekin olen sitä mieltä monesti, että "Kyllä mä vielä pystyisin ihan hyvin ajamaan", mutta kun on SÄÄNTÖ, minkä rikkomisesta rangaistaan, niin eipä tule testattua käytännössä pystynkö vai enkö pysty.
Pikkulapsetko tekevät poikkeuksen tässä asiassa? Antaa sattua jos on sattuakseen? Minusta näistä tilanteista kaikki olisi voinut välttää, paitsi sitä vaunuissa tapahtunutta. Itseasiassa tavallaan sen suhteen on nyt tehtykin jotain: Nämä kaksostytöt ovat osoittautuneet niin villeiksi, että he aiheuttavat vaaraa muille lapsille ja heidät pidetään muista erillään. Juoksevat ja hyppivät pienempiensä päälle. Näin minulle kerrottiin eilen.
Muut tilanteet olisi voitu välttää seuraavasti:
- kun tiedetään, että lapsi kaatuilee jopa tasaisella lattialla sisällä, ei lasketa häntä sellaiseen paikkaan kävelemään, missä hän voi lyödä itsensä penkkiin tms. kaatuessaan. Tasamaalla kaatuessaan hän joko tupsahtaa pyllylleen tai ottaa käsillä vastaan.
- ei anneta lasten leikkiä huitaisuetäisyydellä toisistaan silloin, kun hillä on käsissään sellaisia leluja, joilla toista voi satuttaa
Tokihan tämä on mahdotonta, jos hoitajat eivät ole lasten luona, vaan rupattelevat ryhmänä keskellä pihaa. Herää vaan kysymys, että siitäkö heille palkkaa maksetaan? Muutenkin hoitajien liikkeet pihalla ovat vähän niinkuin hidastetusta elokuvasta. - Baskeriville
Noniin! Taas tapahtui ihan tavallinen vahinko. Itse en ollut lastani hakemassa päiväkodista, mutta vaimoni kertoi puhelimessa että joku isompi poika oli tönäissyt tyttömme aitaa vasten tms. Nyt on sitten nenä ruvella.
- Baskeriville
Sitä mun vielä piti kysyä, että kuinka usein sun mielestäsi tuollaisia verinaarmuja pitää tulla, ennenkuin olisi syytä epäillä, että syynä on jokin muukin kuin huono tuuri?
- Patu33
Baskeriville kirjoitti:
Noniin! Taas tapahtui ihan tavallinen vahinko. Itse en ollut lastani hakemassa päiväkodista, mutta vaimoni kertoi puhelimessa että joku isompi poika oli tönäissyt tyttömme aitaa vasten tms. Nyt on sitten nenä ruvella.
Teidän lapselle kyllä tuntuu sattuvan aika paljon... onko hän ollut jo pitkään hoidossa?
- Baskerivilli
Patu33 kirjoitti:
Teidän lapselle kyllä tuntuu sattuvan aika paljon... onko hän ollut jo pitkään hoidossa?
Elokuun alusta on ollut päivähoidossa. Aikaisemmin ei mitään, nyt sitten 2 viikon aikana nuo 5 tapausta. Yritin kysellä sitäkin, että meneekö tämä pikkuneiti ottamaan tavaroita muiden kädestä tms. mikä voisi johtaa "itsepuolustustilanteeseen" tms. Niin sanoivat että ei ollenkaan. Että on hiljainen ja rauhallinen, enemmänkin sivusta seurailee tapahtumia ja että keinuminen on mielipuuhaa. Nukkumaan käydessäkin saattaa alkaa yht'äkkiä tulla suusta: "Kiikkumaa, kiikkumaa, kiikkumaa".
- Tarhan täti
Baskeriville kirjoitti:
En lukenut kaikkia kirjoituksia läpi..mutta ajattelin komentoida asiaa!!Ymmärrän että kun lapsellenne tapahtuu tapaturmia(lue kaatumisia ym.) te olette huolissanne!MUTTA päiväkodissa EI voi kytätä jokaisen lapsen perään!ajattele nyt järjellä tätä asiaa.....aikuiset ulkona,lasten pitäisi antaa leikkiä..miten vahdit jokaista HENKILÖKOHTAISESTI kun jokainen lapsi juoksee eri suuntaan????????????????sama on sisätiloissa!Vaikka itse olisi vieressä,niin joku lapsi voi saada pureman poskeensa kun toinen lapsi ehtii ennen salaman nopeata aikuista!Kyllä se on aivan mahdotonta.Lapset ovat lapsia,menevät ja telmivät..ja noita pieniä tapaturmia sattuu ja tapahtuu joka päiväkodissa!Voin vain kuvitella kun lapsi kaatuu niin kuuluu kommentti:oho!turhaan alkaa lasta voivotteleen..se tietää vain kauheampaa huutoa!älä turhaan syyllistä hoitohenkilökuntaa tapaturmilla,koska niitä sattuu vaikka kullannuppunne olisi vieressä koko ajan!jos hoito ei kelpaa,niin onhan sinulla mahdollisuus ottaa lapsi pois hoidosta ja hoitaa häntä itse!Kyllä me hoidamme lapsia niin hyvin kuin pystymme....joten lopeta valittaminen!!
- tarja
ihan tosissasi.Et voi väittää että itsekkään voisit estää lapion osumista jos kaksi pientä lasta leikkii vierekkäin ja yht`äkkiä toinen saa päähänsä huitaista.Tai tiedätkö kaikki mustelmat ja naarmut mitkä on tullut kotona että mistä ne on tullut jos lapsi ei itke itsensä kolhittuaan?Minun omaani on puistossa jopa puraissut silmäkulmasta toinen lapsi eikä siihen ehtinyt äiti eikä hoitaja,enkä silti syyttänyt tuon lapsen hoitajaa huolimattomuudesta.Voi,kyllä puhutaan ihan eri luokan tapauksista ennekuin minä lähtisin syyttämään hoitajia huolimattomuudesta.
- Baskeriville
Tottakai voin estää lapsia leikkimästä lapioilla niin lähellä toisiaan, että vaikka huitoisivat kuinka, se ei osu toista silmään. Niinhän koulussakin tehdään, kun pelataan pesäpalloa: Muut seisovat niin paljon kauempana, että maila ei yletä osumaan.
Enkä halua olla syyttämässä hoitajia huolimattomuudesta. Mielestäni hoitajat oikeasti tekevät työtään hyvin sen mittapuun mukaan, mikä yleensä on normaali tapa tehdä työtä. Sen sijaan haluaisin vähän ravistella sitä, että mikä on normaali tapa: Rupatella ringissä, kun lapset leikkivät, vai oikeasti valvoa, etteivät lapset tee jotain mistä voi olla vaaraa itselle ja muille.
Senkö takia sinusta ei kannata ehkäistä vaarallisia kaatumisia, putoamisia ja huitomisia, kun joku toinen lapsi voi kuitenkin vielä puraista? Millä tavalla ne asiat, joihin ei voi vaikuttaa, tekee sellaisista asioista vähemmän vaarallisia, joihin voimme vaikuttaa? - tarja
Baskeriville kirjoitti:
Tottakai voin estää lapsia leikkimästä lapioilla niin lähellä toisiaan, että vaikka huitoisivat kuinka, se ei osu toista silmään. Niinhän koulussakin tehdään, kun pelataan pesäpalloa: Muut seisovat niin paljon kauempana, että maila ei yletä osumaan.
Enkä halua olla syyttämässä hoitajia huolimattomuudesta. Mielestäni hoitajat oikeasti tekevät työtään hyvin sen mittapuun mukaan, mikä yleensä on normaali tapa tehdä työtä. Sen sijaan haluaisin vähän ravistella sitä, että mikä on normaali tapa: Rupatella ringissä, kun lapset leikkivät, vai oikeasti valvoa, etteivät lapset tee jotain mistä voi olla vaaraa itselle ja muille.
Senkö takia sinusta ei kannata ehkäistä vaarallisia kaatumisia, putoamisia ja huitomisia, kun joku toinen lapsi voi kuitenkin vielä puraista? Millä tavalla ne asiat, joihin ei voi vaikuttaa, tekee sellaisista asioista vähemmän vaarallisia, joihin voimme vaikuttaa?ei sitten varmaan ole edes kaatunut ilman että joku on vaikka tönäissyt hänet?Meillä on sitten semmosia kompurajalkoja että ne kaatuu juostessaan,kerropa miten sen voisi ennaltaehkäistä?Ja teillä ei lapset saa varmaan kivetä maton reunaa korkeammalle,koska sieltähän saattaa pudota,ennaltaehkäisy on kun ei anna kiivetä mihinkään.Olen kyllä nähnyt näitä ennakoltaehkäistyjä lapsia(yleensä kaupunkilaisia)meillä täällä maalla lapset kyllä leikkivät vierekkäin eikä mitään huitomisrakoja niinkään pidetä vaan ajan kanssa opetetaan miten tämä kanssakäyminen sujuu,mutta ennenkuin ne on opittu niin niitä huitomisia sattuu.
- Eri meininki maalla ja kaup...
tarja kirjoitti:
ei sitten varmaan ole edes kaatunut ilman että joku on vaikka tönäissyt hänet?Meillä on sitten semmosia kompurajalkoja että ne kaatuu juostessaan,kerropa miten sen voisi ennaltaehkäistä?Ja teillä ei lapset saa varmaan kivetä maton reunaa korkeammalle,koska sieltähän saattaa pudota,ennaltaehkäisy on kun ei anna kiivetä mihinkään.Olen kyllä nähnyt näitä ennakoltaehkäistyjä lapsia(yleensä kaupunkilaisia)meillä täällä maalla lapset kyllä leikkivät vierekkäin eikä mitään huitomisrakoja niinkään pidetä vaan ajan kanssa opetetaan miten tämä kanssakäyminen sujuu,mutta ennenkuin ne on opittu niin niitä huitomisia sattuu.
Toki on kaatunut omia aikojaankin ja kaatuu joka päivä, kun kävely on vielä sellaista, että pystyssä ei pysytä edes tasaisella lattialla. Tosin katsomme sen verran, että jos kävelee sellaisessa paikassa missä pää voi kolahtaa johonkin, niin pidämme käsipuolesta kiinni. Kaatuminen tasamaalla ei sinänsä huoletakaan, koska lapsi kehityksen tässä vaiheessa luonnostaan osaa tipauttaa joko istualleen tai eteen kaatuessaan ottaa käsillä vastaan. Joten pää ei kolise, ellei ole jotain mihin se kaatuessa voisi kolahtaa. Kiivetäkin saa tuolille ja sohvalle, mutta seisomaan niiden päällä ei nousta.
Huitomisia sattuu, mutta mikä ilo siitä on että niitä sattuu niin, että silmät ovat vaarassa? Miksi sellaista turvarakoa ei voi pitää? Vai saako tiellä siellä maalla lapset kiivetä katollekin heti kun vain tikapuilla pysyvät, ja sitten katsotaan osaako tulla itse tikkaita myös alas vai tippuuko räystäältä? Ja veikkaisin, että katsothan sinä senkin, että juuri kävelemään oppinut vesseli ei molskahda laiturilta järveen, vai kuinka? Sinunko mielestäsi on se ja sama, onko lapsellais 1 vai 2 kpl näkeviä silmiä, vai onko yhtään? Siellä maalla niitä autoja kulkee kai sitten sen verran vähemmän, että yhdelläkin silmällä ehtii katsomaan oikealle ja vasemmalle. Ja Maaseudun tulevaisuuskin on sen verran ohuempi, kuin Hesari, ettei sen lukemiseen kahta silmää tarvita. Veikkaan, että äänesi muuttuu kellossa siinä vaiheessa, jos joltain lapseltasi menee näkö silmästä ja siinä vaiheessa kyllä olisit valmis vaikka seisomaan päälläsi, että sitä ei olisi tapahtunut. Meillä täällä kaupungissa vaan on sellainen sanonta, että on myöhäistä kakistella, kun on jo tullut housuun. - voi voi
Baskeriville kirjoitti:
Senkö takia sinusta ei kannata ehkäistä vaarallisia kaatumisia, putoamisia ja huitomisia, kun joku toinen lapsi voi kuitenkin vielä puraista? Millä tavalla ne asiat, joihin ei voi vaikuttaa, tekee sellaisista asioista vähemmän vaarallisia, joihin voimme vaikuttaa?Lapsestasi tulee varmaan sosiaalisesti hyvin rajoittunut, jos hänet eristetään samalta hiekkalaatikolta kuin kaverit. Ikävä kyllä päiväkodeilla ei ole varaa rakentaa jokaiselle omaa hiekkalaatikkoa leikkikehineen! Eikä se totta tosiaan ole tarpeellistakaan.
Me ihmiset emme eroa eläinten käytöksestä paljoakaan.... mekin rakennamme oman nokkimisjärjestyksen ryhmässä.
Toisaalta kannattaisi miettiä tuon ikäisen lapsen hoitamista kotona... yhteiskunta ei toimi siten, että se pystyisi suojelemaan jokaista jäsentään kolhuilta, ei edes päiväkodissa! - Baskeriville
voi voi kirjoitti:
Lapsestasi tulee varmaan sosiaalisesti hyvin rajoittunut, jos hänet eristetään samalta hiekkalaatikolta kuin kaverit. Ikävä kyllä päiväkodeilla ei ole varaa rakentaa jokaiselle omaa hiekkalaatikkoa leikkikehineen! Eikä se totta tosiaan ole tarpeellistakaan.
Me ihmiset emme eroa eläinten käytöksestä paljoakaan.... mekin rakennamme oman nokkimisjärjestyksen ryhmässä.
Toisaalta kannattaisi miettiä tuon ikäisen lapsen hoitamista kotona... yhteiskunta ei toimi siten, että se pystyisi suojelemaan jokaista jäsentään kolhuilta, ei edes päiväkodissa!"Lapsestasi tulee varmaan sosiaalisesti hyvin rajoittunut, jos hänet eristetään samalta hiekkalaatikolta kuin kaverit."
En ole tällaista esittänyt. Mistä keksit tämän ajatuksen? Puhuin sellaiseasta etäisyydestä, että huitoessa ei satu toiseen. Ole kiltti, äläkä muuta sanomisiani. Kiitos
"Ikävä kyllä päiväkodeilla ei ole varaa rakentaa jokaiselle omaa hiekkalaatikkoa leikkikehineen! Eikä se totta tosiaan ole tarpeellistakaan."
Ei niin. Eikä kukaan ole sellaista esittänytkään tehtäväksi tässä keskustelussa.
"Me ihmiset emme eroa eläinten käytöksestä paljoakaan.... mekin rakennamme oman nokkimisjärjestyksen ryhmässä."
Aivan. Siitä ei kuitenkaan ole ollut kysymys.
"Toisaalta kannattaisi miettiä tuon ikäisen lapsen hoitamista kotona... yhteiskunta ei toimi siten, että se pystyisi suojelemaan jokaista jäsentään kolhuilta, ei edes päiväkodissa!"
Valitettavasti meille ei ole taloudellisesti mahdollista hoitaa lasta kotona. Kaikilta kolhuilta suojelemisesta tässä ei ole ollutkaan kyse, vaan siitä, että lyhyessä ajassa kolhuja on tullut silmien alueelle liian monta kertaa, ja tähän on suhtauduttu päiväkodissa yliolkaisesti. En tainnut vielä aiemmin mainitakaan, mutta päiväkodin johtaka sanoi, että "täytyy koputtaa maalaamatonta puuta, ettei mitään vakavaa satu". Aika käytännönläheinen ja ammattimainen lähestymistapa yli 30 v. alalla olleelta, eikö vain? Tämä oli ainut toimenpide, mihin hän oli valmis.
- äiti
Ymmärrän huolesi! Itsekin 2 pienen lapsen äitinä olen miettinyt päiväkodin hoidon tasoa. Missäpäin suomea on lapsesi hoidossa? Paljonhan vedotaan siihen että hoitajia ei ole tarpeeksi. Mutta uskon myös siihen että jos hoitajat VALVOISIVAT niiden lapsukaisten perään EIVÄTKÄ keskenään juoruilisi niin paljoa, voitaisiin osa tapaturmista estää. Itse olen huomannut että jos lapsi tönäisee toista lasta hoitajat saattavat ohimennen kieltää tönimästä sen sijaan että puuttuisivat ja opettaisivat lapselle että NÄIN EI SAA TEHDÄ! Kyllähän se on tosi asia että jotkut hoitajat hoitavat lapsia vähän niin että vahvempi saa terrorisoida pienempää! Mutta onneksi on myös niitä kullanarvoisia hoitajia!
- päiväkodissa töissä
Sun täytys varmaan itse mennä töihin päiväkotiin ja koittaa valvoa reilua 10 alle 3 vuotiasta! Päiväkin varmasti riittäisi ni oisit uskoakseni eri mieltä noista huitomisraoista.. kyl vähän pisti naurattamaan ku tuota kohtaa luin :D Eihän missään riitä tilat koska lähes millä tahansa lelulla voi satuttaa kaveria jos tahtoo ja kaikkien pitäisi yksin leikkiä että olisivat riittävän kaukana toisistaa. Pyöreässä ja pehmeässä huoneessako toivot lastasi hoidettavan ettei kolhi itseään minnekkään?
- Baskeriville
Itseasiassa aionkin mennä maanantaina päiväkotiin katomaan, mikä siellä on meininki. Viimeksi tänään johtaja sanoi, että tänne saa tulla katsomaan ihan milloin vain.
Näitä juttuja on tapahtunut ainostaan pihalla, jossa leikitään lapioilla ja muilla. En ole nähnyt sellaisia sisäleluja lapsilla, missä olisi teräviä reunoja millä voisi toista satuttaa.
Ja jos toisena vaihtoehtona on silmävamma, niin silloin kyllä mieluummin pyöreän pehmeän huoneen. - päiväkodissa töissä
Baskeriville kirjoitti:
Itseasiassa aionkin mennä maanantaina päiväkotiin katomaan, mikä siellä on meininki. Viimeksi tänään johtaja sanoi, että tänne saa tulla katsomaan ihan milloin vain.
Näitä juttuja on tapahtunut ainostaan pihalla, jossa leikitään lapioilla ja muilla. En ole nähnyt sellaisia sisäleluja lapsilla, missä olisi teräviä reunoja millä voisi toista satuttaa.
Ja jos toisena vaihtoehtona on silmävamma, niin silloin kyllä mieluummin pyöreän pehmeän huoneen.Kerrohan sitten kun oot siellä käynyt mitä mieltä olit valvonnasta.. Meillä ainakin on sisäleluina legoja ja palikoita, joilla myös saa kaverin silmän mustaksi jos sitä haluaa (onneksi ei ole sattunut ainakaan vielä sellasta..)
- Baskeriville
päiväkodissa töissä kirjoitti:
Kerrohan sitten kun oot siellä käynyt mitä mieltä olit valvonnasta.. Meillä ainakin on sisäleluina legoja ja palikoita, joilla myös saa kaverin silmän mustaksi jos sitä haluaa (onneksi ei ole sattunut ainakaan vielä sellasta..)
Niin, miten teillä pihavalvonta tapahtuu? Seisotte mammojen kanssa ringissä keskellä pihaa juoruaamassa, kun kersat touhuavat muualla mitä touhuavat? Tämä on havaintoni nimittän tästä ja muistakin päiväkodeista, joita olen nähnyt.
- Mummi
Baskeriville kirjoitti:
Niin, miten teillä pihavalvonta tapahtuu? Seisotte mammojen kanssa ringissä keskellä pihaa juoruaamassa, kun kersat touhuavat muualla mitä touhuavat? Tämä on havaintoni nimittän tästä ja muistakin päiväkodeista, joita olen nähnyt.
Nuin pieni lapsi tulee hoitaa kotona!!!! Välttyis lapsiparka turhilta kolhuilta ja aikaisiltä sängystä repimiseltä.
- Baskeriville
Mummi kirjoitti:
Nuin pieni lapsi tulee hoitaa kotona!!!! Välttyis lapsiparka turhilta kolhuilta ja aikaisiltä sängystä repimiseltä.
Hei Mummi!
Tuokin vaihtoehto on kyllä tullut mieleen. Tuon aamulla nousemisen kanssa vaan on niinpiän, että pikku-neiti useammin kyllä herättelee meitä, kun me häntä. Jos hän nukkuu meidän vieressämme, alkaa tulla kahden käden avokämmeniskuna selkään tai mahaan koko 85 cm:n pituisen kropan voimalla ja jos taas hän on omassa sängyssään, siellä seisoa törötetään pystyssä ja puristetaan sängyn laitaa rystyset valkoisina ja alkaa kuulua käskysanoja aika tiukkaan sävyyn että tänne se maitopullo niinkuin olisi jo :) - tarja
myös laitettava pois ulottuvilta,kovakantisilla voi paukuttaa itseään tai jos on joku kaveri päässyt lähietäisyydelle niin häntä ja tavallisissa on hurjan terävät sivut,niillä voi tulla haavoja.Tosi vaarallisia...
- Baskeriville
tarja kirjoitti:
myös laitettava pois ulottuvilta,kovakantisilla voi paukuttaa itseään tai jos on joku kaveri päässyt lähietäisyydelle niin häntä ja tavallisissa on hurjan terävät sivut,niillä voi tulla haavoja.Tosi vaarallisia...
No kerro Tarja sinä sitten, kun paremmin näyt tietävän, mitä ja kuinka usein pitää sattua, että kyseessä ei ole vain "huonoa säkää" tai normaalia lasten kolahtelua? Pitäisikö sittenkään kiinnittää asiaan mitään huomiota, jos eilen olisi mennyt näkö silmästä lapiolla huitoessa tai tänään katkenneet hampaat, kun tönästiin aitaa vasten? Sittenkinkö pitäisi vaan laittaa laastari silmän päälle ja maanantaina takaisin ja "Muista olla sitten kiltti tyttö hoitotädeilel!". Mikä on liikaa?
Ja kyllä, jos on kova ja teräväreunaisia kirjoja, niin en kyllä kahta tuon ikäistä laittaisi vierekkäin niillä huitomaan. Kirjoilla en ole oman tyttöni nähnyt vielä huitovan, niitä hän yleensä vain selailee. Mutta mahdollistahan sekin on ja jos sitä esiintyy, siihen pitää puuttua. Vai eikö sun mielestä? - sick of it...
Mummi kirjoitti:
Niimpä! ruoskikaa vaan lisää meitä ammattikasvattajia... on tietenkin ikävää ja huolestuttavaa että lapsellesi sattuu vahinkoja! On aina tärkeää että henkilökunta kertoo mitä ja miksi on sattunut. otappa kuitenkin huomioon myös oma lapsesi käyttäytyminen. esim. uhmaikäiset selvittävät välejään hyvin usein fyysisesti, paremman kommunikointitavan (esim. puheen) vajavaisuudesta. pahimmin raavittuja jne. ovat yleensä ne jotka hanakammin vievät toisten käsistä tavarat. Tämäkin "ryöstely" aivan normaalia, jakamista ja sosiaalisia taitoja opittaessa!En nyt syytä lastasi, sanon vaan että sitä "vikaa" mitä näet toisten kakaroissa voi olla myös oman lapsesi käytöksessä.Voi olla kovin vaikea kuvitella kotikäytöksen perusteella miten lapsi käyttäytyy ison vertaisryhmän keskellä. Hyvä henkilökunta puuttuu lasten välisiin kahinoihin, mutta voi! meilläkin on vain kaksi silmää päässä ja kahdet kädet joten kaikkeen ei millään ehdi! olisi todella hienoa jos kenellekään ei koskaan sattuisi mitään, ja siiheen tietysti pyritään mutta kun työtä on tehtävä tulosvastuullisesti näillä "loistavilla" resursseilla mitä meille annetaan. neuvoisin sinua keskustelemaan lastasi hoitavien kanssa miten vahingot voidaa tulevaisuudessa estää ja mitä sen eteen tehdään. ja tervetuloa töihin! älä tyydy vain pistäytymään, tule koko viikoksi ja näytä yliluonnoliset kykysi:)
Ja muista äänestää kunnallisvaaleissa. - pikku myy
Baskeriville kirjoitti:
Hei Mummi!
Tuokin vaihtoehto on kyllä tullut mieleen. Tuon aamulla nousemisen kanssa vaan on niinpiän, että pikku-neiti useammin kyllä herättelee meitä, kun me häntä. Jos hän nukkuu meidän vieressämme, alkaa tulla kahden käden avokämmeniskuna selkään tai mahaan koko 85 cm:n pituisen kropan voimalla ja jos taas hän on omassa sängyssään, siellä seisoa törötetään pystyssä ja puristetaan sängyn laitaa rystyset valkoisina ja alkaa kuulua käskysanoja aika tiukkaan sävyyn että tänne se maitopullo niinkuin olisi jo :)Oletko ajatellut, että lapsesi saattaa irrottaa otteensa sängyn laidasta ja vaikkapa kaatua sekä lyödä päänsä....seurauksena ehkä jopa aivotärähdys. Pumpulissa ei voi kasvaa !
- lastenhoitaja
Baskeriville kirjoitti:
Ja jos toisena vaihtoehtona on silmävamma, niin silloin kyllä mieluummin pyöreän pehmeän huoneen.Kun menet manantaina katsomaan tyttäresi päiväkotiin, niin katsohan sitä menoa ja meininkiä sitten sillä silmällä, kuin itse olisit siellä töissä! Mieti joka tilanteessa ja koko ajan kuinka itse toimisit, jos olisit lastenhoitajana ko. osastolla. Valitettavasti monet vanhemmat eivät osaa katsoa asioita kuin yhdeltä kannalta (oman lapsensa kannalta). Kuvittelevat, että päiväkoti on vain ja ainosataan sitä omaa kullannuppua varten. Eli siis ajattele koko ajan päiväkodissa käydessäsi, että sinulla olis vastuullasia ja hoidettavanasi kaikki ne 10-12 alle 3-vuotiasta, ei vain se sinun oma tyttäresi. Ehkä sitten itsekin huomaat, että ihan joka tapausta ei pysty näkemään tai reagoimaan niihin!
Tilanne olisi toinen, jos päiväkodeissa olisi ennemmän henkilökuntaa, mutta se taas ei ole meidän hoitajien vika, ettei henkilökuntaa ole enemmän! Me mielellämme ottaisimme lisäkäsiä, jos se meille suotaisiin!!!!!!! - tarja
Baskeriville kirjoitti:
No kerro Tarja sinä sitten, kun paremmin näyt tietävän, mitä ja kuinka usein pitää sattua, että kyseessä ei ole vain "huonoa säkää" tai normaalia lasten kolahtelua? Pitäisikö sittenkään kiinnittää asiaan mitään huomiota, jos eilen olisi mennyt näkö silmästä lapiolla huitoessa tai tänään katkenneet hampaat, kun tönästiin aitaa vasten? Sittenkinkö pitäisi vaan laittaa laastari silmän päälle ja maanantaina takaisin ja "Muista olla sitten kiltti tyttö hoitotädeilel!". Mikä on liikaa?
Ja kyllä, jos on kova ja teräväreunaisia kirjoja, niin en kyllä kahta tuon ikäistä laittaisi vierekkäin niillä huitomaan. Kirjoilla en ole oman tyttöni nähnyt vielä huitovan, niitä hän yleensä vain selailee. Mutta mahdollistahan sekin on ja jos sitä esiintyy, siihen pitää puuttua. Vai eikö sun mielestä?jos näet tai hoitaja näkee kun matti paukuttaa tarkoituksellisesti maijaa sillä lapiolla,mutta tästä keskustelusta olen saanut käsityksen että sinua häiritsee kun matin lapio osuu maijaan vaikkapa kasvoihin tahattomasti heidän istuessa vierekkäin hiekkalaatikolla,niin,paitsi sinähän taisit vaatia sen huitomisraon,äärimmäisen harvoin vissiin lapiolla huitomisesta(tahattomasta tai näin pienistä kun puhutaan niin jopa tahallisestakin)on keltään näkö mennyt.Enkä väitä että lapset edes kirjoilla tahallaan huitovat vaan monesti kirjaa vaihtaessa esimerkiksi liikkeet on niin nopeita ja rajuja että se voi vahingossakin osua JOS siinä vieressä olisi toinen,ja näin on aika monesti esim. pienissä ryhmäperhepäivähoitopaikoissa(ihana sanahirviö)siellä ei kaikille lapsille ole tilaa istua hyvinkään kaukana toisistaan ja hoitajan lukiessa lapsien on oltava melko lähekkäin jotta näkisivät ja kuulisivat,jolloin innostuksissaan kirjasta ja tarinasta tietysti voivat huitaista kaverilta silmän puhki.Itse olisin huolestunut enemmänkin jos lapsella rupeaisi olemaan vaikkapa kuristusjälkiä kaulalla tai käsissä,jotkut lapset tekvät suutuksissaan toisille tälläistäkin,ja jotkut lapset,usko tai älä,on tosiaan alttiimpia kolhuille ja naarmuille,näille joita minä pidän ihan normaaleina,toiset ovat rauhallisempia liikkeissään tai eivät sitten liiku siitä minne heidät laitetaan ja säilyvät näin ollen ilman kumpsuja.Ja monesti se on vanhemmille sitten yllätys kun se rauhallinen lapsi rupeaakin tutkimaan ympäristöään ja joutuu mukaan vaikka yhteiseen hiekkalaatikkoleikkiin.Monella lapsella olen nähnyt tavan kaivaa hiekkaa että se viskataan olan yli katsomatta onko siellä ketään joten hiekat tulee sitten kaverin silmille tahattomasti,mutta tähän voi puuttua neuvomalla paremman taktiikan kaivaa hiekkaa.Valitettavasti olen edelleen sitä mieltä että hoitajat eivät millään kerkeä puuttua siihen esim. hiekkalaatikkolla tapahtuvaan tahattomaan huitomiseen vaikka seisoivat kaikki siinä vieressä puhumatta toisilleen sanaakaan tuijottaen hoitolapsiaan.
- Baskeriville
pikku myy kirjoitti:
Oletko ajatellut, että lapsesi saattaa irrottaa otteensa sängyn laidasta ja vaikkapa kaatua sekä lyödä päänsä....seurauksena ehkä jopa aivotärähdys. Pumpulissa ei voi kasvaa !
Mitä haluat tuolla esimerkillä sanoa? Että päiväkodissa lapsia ei tarvitse valvoa, vaan että he saavat tehdä toisilleen ja itselleen mitä päähän pälkähtää? Selitä nyt hyvä ihminen vähän, kun varmasti sinäkin sen ymmärrät, että JOSSAIN kulkee raja. On tilanteita, joille yksinkertaisesti ei voi mitään, esim. jos hän saa päähänsä survaista lusikan kaikin voimin omaan silmäänsä, ei sille voi kukaan mitään. Mutta senko takia ei saisi kiinittää huomiota ja keskustella esim. päiväkodin toimitojen ja ympäristön turvallisuuden parantamisesta? Onko Suomi mielestäis jotenkin pyhä tai täydellinen maa, jota ei saa yrittää muuttaa missään suhteesas paremmaksi? En oikein ymmärrä, mikä ajatus on kommenttisi takana. Vai onko siellä varsinaista ajatusta lainkaan, kunhan heitit vaan tuon äärimmäisen usein toistetun pumpuli-homman. Onko se jotenkin erityisen oikein kasvatettu ja koulittu lapsi, jolla on vaikkapa toisesta silmästä mennyt näkö päiväkodissa?
- Baskeriville
tarja kirjoitti:
jos näet tai hoitaja näkee kun matti paukuttaa tarkoituksellisesti maijaa sillä lapiolla,mutta tästä keskustelusta olen saanut käsityksen että sinua häiritsee kun matin lapio osuu maijaan vaikkapa kasvoihin tahattomasti heidän istuessa vierekkäin hiekkalaatikolla,niin,paitsi sinähän taisit vaatia sen huitomisraon,äärimmäisen harvoin vissiin lapiolla huitomisesta(tahattomasta tai näin pienistä kun puhutaan niin jopa tahallisestakin)on keltään näkö mennyt.Enkä väitä että lapset edes kirjoilla tahallaan huitovat vaan monesti kirjaa vaihtaessa esimerkiksi liikkeet on niin nopeita ja rajuja että se voi vahingossakin osua JOS siinä vieressä olisi toinen,ja näin on aika monesti esim. pienissä ryhmäperhepäivähoitopaikoissa(ihana sanahirviö)siellä ei kaikille lapsille ole tilaa istua hyvinkään kaukana toisistaan ja hoitajan lukiessa lapsien on oltava melko lähekkäin jotta näkisivät ja kuulisivat,jolloin innostuksissaan kirjasta ja tarinasta tietysti voivat huitaista kaverilta silmän puhki.Itse olisin huolestunut enemmänkin jos lapsella rupeaisi olemaan vaikkapa kuristusjälkiä kaulalla tai käsissä,jotkut lapset tekvät suutuksissaan toisille tälläistäkin,ja jotkut lapset,usko tai älä,on tosiaan alttiimpia kolhuille ja naarmuille,näille joita minä pidän ihan normaaleina,toiset ovat rauhallisempia liikkeissään tai eivät sitten liiku siitä minne heidät laitetaan ja säilyvät näin ollen ilman kumpsuja.Ja monesti se on vanhemmille sitten yllätys kun se rauhallinen lapsi rupeaakin tutkimaan ympäristöään ja joutuu mukaan vaikka yhteiseen hiekkalaatikkoleikkiin.Monella lapsella olen nähnyt tavan kaivaa hiekkaa että se viskataan olan yli katsomatta onko siellä ketään joten hiekat tulee sitten kaverin silmille tahattomasti,mutta tähän voi puuttua neuvomalla paremman taktiikan kaivaa hiekkaa.Valitettavasti olen edelleen sitä mieltä että hoitajat eivät millään kerkeä puuttua siihen esim. hiekkalaatikkolla tapahtuvaan tahattomaan huitomiseen vaikka seisoivat kaikki siinä vieressä puhumatta toisilleen sanaakaan tuijottaen hoitolapsiaan.
"äärimmäisen harvoin vissiin lapiolla huitomisesta(tahattomasta tai näin pienistä kun puhutaan niin jopa tahallisestakin)on keltään näkö mennyt."
No kuinkas monta kertaa on vielä ns. normaali, hyväksyttävä määrä? Kuinka monta kertaa sen pitäisi tapahtua, ennenkuin se ei olisi enää "äärimmäisen harvoin", tai että asiaan SAISI kiinnittää huomiota? Eteenkin, jos se turvavälin pitäminen on mahdoton ajatus sen takia, että mammojen pitää saada rauhassa juoruta keskellä pihaa eikä tarvitse olla valvomassa mitä lapset tekevät. Minä olen käsittänyt, että he nimenomaan saavat palkkansa siitä että valvovat lapsia. Oikaise ihmeessä, jos olen väärässä.
Jos minulta kysyt, niin meidän perheessä ensimmäinenkin silmä, josta näkö menee, on jo liikaa. Vaikka se olisi sitten kerran sadasa vuodessa koko Euroopoassa.
"Enkä väitä että lapset edes kirjoilla tahallaan huitovat vaan monesti kirjaa vaihtaessa esimerkiksi liikkeet on niin nopeita ja rajuja että se voi vahingossakin osua JOS siinä vieressä olisi toinen,ja näin on aika monesti esim. pienissä ryhmäperhepäivähoitopaikoissa..."
Minusta sinä tässä juuri kuvailit vaaratilanteen, jossa vakava onnettomuus voi kohdistua nimenomaan silmiin ja vähemmän vakava kasvoihin muuten. Eli tällaiseen vaaratilanteeseen ei saisi mitenkään puuttua? Jos tilat ovat ahtaat, niin sanoisivat nyt helvetti edes suoraan, että MEIDÄN TILAMME EIVÄT OLE TURVALLISET, EMME PYSTY TAKAAMAAN LASTENNE TURVALLISUUTTA! Puhutaan, että päiväkodissa lapset ovat päiväkodin vastuulla. Mitä on se vastuu käytännössä? Miten he vastaavat siitä, jos joltain menee näkö? Ikäänkuin he pystyisivät hankkimaan sen näön takaisin. Ainut, mitä se vastuu on, että tällöin hoitaja tai päiväkodin johtaja korkeintaan saisi jonkun nuhtelulippulapun, missä on kaupungin leima. Siinä se vastuu on kiteytettynä. TOki voi rikossyytteeseenkin joutua, mutta mitä sieltäkin tulee: Sakkoa korkeintaan. Eli se vastuu käytännössä ei merkitse YHTÄÄN MITÄÄN!
"jotkut lapset tekvät suutuksissaan toisille tälläistäkin,ja jotkut lapset,usko tai älä,on tosiaan alttiimpia kolhuille ja naarmuille,näille joita minä pidän ihan normaaleina,toiset ovat rauhallisempia liikkeissään tai eivät sitten liiku siitä minne heidät laitetaan ja säilyvät näin ollen ilman kumpsuja."
Tämä meidän neiti on kyllä niitä rauhallisimpia, sitä saa kuulla joka päivä myös päiväkodin työntekijöiltä. Silti hän on ainut, joka on kolhuja saanut, eikä kulemma koskaan (johtajan mukaan) kellekään ole sattunut näin usein kolhuja. Hän on joukon nuorin ja kävelee vielä kömpelösti. Kooltaan siellä on pienempiäkin, mutta heidän kävelymotoriikka näyttää olevan paljon varmempaa, kun heitä katsoo. Eli voiko muuta johtopäätöstä vetää, kuin että hän ei saa tarvitsemaansa valvontaa osakseen. Jos joku on alttiimpi satuttamaan itsensä, niin tällainen vaatii myös silloin enemmän valvontaa, päivänselvä asia. Samalla tavalla, kuin jos joku on villimpi ja käy muiden kimppuun, häntä on pidettävä aisoissa.
"Valitettavasti olen edelleen sitä mieltä että hoitajat eivät millään kerkeä puuttua siihen esim. hiekkalaatikkolla tapahtuvaan tahattomaan huitomiseen vaikka seisoivat kaikki siinä vieressä puhumatta toisilleen sanaakaan tuijottaen hoitolapsiaan."
Eli lopetetaan se puhe siitä, että päiväkoti olisi turvallinen paikka. Ja voisi senkin sanoa ääneen, että se vastuu on vain sana, jolla ei ole mitään sisältöä käytännössä. Mitä hyötyä oli sen turussa hukkuneen pojan perheelle siitä, että "hän oli päiväkodin vastuulla?". Minä en halua lastani sellaisten vastuulle, joille sillä vastuulla ei ole mitään merkitystä. - Baskeriville
sick of it... kirjoitti:
Niimpä! ruoskikaa vaan lisää meitä ammattikasvattajia... on tietenkin ikävää ja huolestuttavaa että lapsellesi sattuu vahinkoja! On aina tärkeää että henkilökunta kertoo mitä ja miksi on sattunut. otappa kuitenkin huomioon myös oma lapsesi käyttäytyminen. esim. uhmaikäiset selvittävät välejään hyvin usein fyysisesti, paremman kommunikointitavan (esim. puheen) vajavaisuudesta. pahimmin raavittuja jne. ovat yleensä ne jotka hanakammin vievät toisten käsistä tavarat. Tämäkin "ryöstely" aivan normaalia, jakamista ja sosiaalisia taitoja opittaessa!En nyt syytä lastasi, sanon vaan että sitä "vikaa" mitä näet toisten kakaroissa voi olla myös oman lapsesi käytöksessä.Voi olla kovin vaikea kuvitella kotikäytöksen perusteella miten lapsi käyttäytyy ison vertaisryhmän keskellä. Hyvä henkilökunta puuttuu lasten välisiin kahinoihin, mutta voi! meilläkin on vain kaksi silmää päässä ja kahdet kädet joten kaikkeen ei millään ehdi! olisi todella hienoa jos kenellekään ei koskaan sattuisi mitään, ja siiheen tietysti pyritään mutta kun työtä on tehtävä tulosvastuullisesti näillä "loistavilla" resursseilla mitä meille annetaan. neuvoisin sinua keskustelemaan lastasi hoitavien kanssa miten vahingot voidaa tulevaisuudessa estää ja mitä sen eteen tehdään. ja tervetuloa töihin! älä tyydy vain pistäytymään, tule koko viikoksi ja näytä yliluonnoliset kykysi:)
Ja muista äänestää kunnallisvaaleissa."Niimpä! ruoskikaa vaan lisää meitä ammattikasvattajia..."
Muista laittaa lämpöisesti päälle, että tarkenet juoruta muiden päiväkodin työntekijöiden kanssa siellä pihalla. Kun laitat tarpeeksi vaatteita, ei tule kylmä vaikka et liikahtaisikaan koko ulkoilun aikana!
"on tietenkin ikävää ja huolestuttavaa että lapsellesi sattuu vahinkoja! On aina tärkeää että henkilökunta kertoo mitä ja miksi on sattunut"
Mutta ei ole tärkeää, että henkilökunta tekisi jotain näiden sattumusten estämiseksi? Eikö ole tärkeää, että henkilökunta edes myöntäisi, että jotain pitäisi tehdä, vaikka sitten heillä ei olisikaan resursseja siihen? Tai miettisi, mistä tämä johtuu? "Tämmöistä sattuu". Tuollaisella asenteella sattuu varmasti ja koko ajan!
"otappa kuitenkin huomioon myös oma lapsesi käyttäytyminen. esim. uhmaikäiset selvittävät välejään hyvin usein fyysisesti, paremman kommunikointitavan (esim. puheen) vajavaisuudesta"
Istunut tai seisonut rauhallisesti ja muut ovat huitoneet tuuppineet. Koko ajan minulle kerrotaan, että hän on niin rauhallinen ja vähän sellainen tarkkailija-tyyppi. EI missään nimessä suunapäänä menossa, pikemminkin päinvastoin. Tämä on siis päiväkodin työntekijöiden kyselemättä kertomaa hänestä.
"pahimmin raavittuja jne. ovat yleensä ne jotka hanakammin vievät toisten käsistä tavarat. Tämäkin "ryöstely" aivan normaalia, jakamista ja sosiaalisia taitoja opittaessa!"
Tuo varmasti pitää paikkansa, tilanne on nyt kuitenkin päinvastainen.
"En nyt syytä lastasi, sanon vaan että sitä "vikaa" mitä näet toisten kakaroissa voi olla myös oman lapsesi käytöksessä. "
En tietääkseni ole maininnut mitään kenenkään toisen lapsista, kakaroista puhumattakaan. Alle 3-vuotiailta ei voi vaatia vastuutat tekemisistään.
"meilläkin on vain kaksi silmää päässä ja kahdet kädet joten kaikkeen ei millään ehdi!"
Etenkin, jos silmillä katsotaan työtovieria rupatellessa ja jos kädet ovat taskussa.
"ja siiheen tietysti pyritään mutta kun työtä on tehtävä tulosvastuullisesti näillä "loistavilla" resursseilla mitä meille annetaan."
MITEN Siihen pyritään? Päiväkodin johtajan mukaan heillä ei ole mitään periaatteita, toimintaohjeistoa, turvaohjeista tms. millä pyrittäisiin sulkemaan vaaratilanteita pois. Käytetään kuulemma "maalaisjärkeä".
"neuvoisin sinua keskustelemaan lastasi hoitavien kanssa miten vahingot voidaa tulevaisuudessa estää ja mitä sen eteen tehdään."
Tätä yritin päiväkodin johtajan kanssa ja sain sarkasmia, naurua ja esitelmän, kuinka henkilökuntamme on asetuksen mukainen, kokenut ja että ei meillä ole aikaa tuollaiseen.... Sanoisi sitten suoraan, että meillä ei ole aikaa valvoa lasten turvallisuutta!
"ja tervetuloa töihin! älä tyydy vain pistäytymään, tule koko viikoksi ja näytä yliluonnoliset kykysi:)"
Kukas mun laskut sitten maksaa ja ostaa tytölle puuroa? Ei ne mulle tiliä anna kuitenkaan. Tulisin kyllä ilomielin viikoksi, vaikka kuukaudeksi, jos se olisi mahdollista. Oma työnantajani ei vaan varmaan kauhesati osoittaisi ymmärtämystä tällaiseen.
"Ja muista äänestää kunnallisvaaleissa."
Äänestän heti, kun kerrot kuka Jyväskylän alueella on se henkilö, joka kiinnittää huomiota näihin asioihin eikä sen päiväkotibudjetin pienentämiseen. Uusi kaupunginjohtajakin lupasi ensimmäisessä haastattelussaan säästöjä. Osaatko nimetä omasta kunnastasi ehdokkaan, joka näitä asioita ajaa? Ettei vaan olisi ollut sellainen "vakioheitto" ilman sen tarkempaa ajattelua, tuo "Muista äänestää!" - tarja
Baskeriville kirjoitti:
"äärimmäisen harvoin vissiin lapiolla huitomisesta(tahattomasta tai näin pienistä kun puhutaan niin jopa tahallisestakin)on keltään näkö mennyt."
No kuinkas monta kertaa on vielä ns. normaali, hyväksyttävä määrä? Kuinka monta kertaa sen pitäisi tapahtua, ennenkuin se ei olisi enää "äärimmäisen harvoin", tai että asiaan SAISI kiinnittää huomiota? Eteenkin, jos se turvavälin pitäminen on mahdoton ajatus sen takia, että mammojen pitää saada rauhassa juoruta keskellä pihaa eikä tarvitse olla valvomassa mitä lapset tekevät. Minä olen käsittänyt, että he nimenomaan saavat palkkansa siitä että valvovat lapsia. Oikaise ihmeessä, jos olen väärässä.
Jos minulta kysyt, niin meidän perheessä ensimmäinenkin silmä, josta näkö menee, on jo liikaa. Vaikka se olisi sitten kerran sadasa vuodessa koko Euroopoassa.
"Enkä väitä että lapset edes kirjoilla tahallaan huitovat vaan monesti kirjaa vaihtaessa esimerkiksi liikkeet on niin nopeita ja rajuja että se voi vahingossakin osua JOS siinä vieressä olisi toinen,ja näin on aika monesti esim. pienissä ryhmäperhepäivähoitopaikoissa..."
Minusta sinä tässä juuri kuvailit vaaratilanteen, jossa vakava onnettomuus voi kohdistua nimenomaan silmiin ja vähemmän vakava kasvoihin muuten. Eli tällaiseen vaaratilanteeseen ei saisi mitenkään puuttua? Jos tilat ovat ahtaat, niin sanoisivat nyt helvetti edes suoraan, että MEIDÄN TILAMME EIVÄT OLE TURVALLISET, EMME PYSTY TAKAAMAAN LASTENNE TURVALLISUUTTA! Puhutaan, että päiväkodissa lapset ovat päiväkodin vastuulla. Mitä on se vastuu käytännössä? Miten he vastaavat siitä, jos joltain menee näkö? Ikäänkuin he pystyisivät hankkimaan sen näön takaisin. Ainut, mitä se vastuu on, että tällöin hoitaja tai päiväkodin johtaja korkeintaan saisi jonkun nuhtelulippulapun, missä on kaupungin leima. Siinä se vastuu on kiteytettynä. TOki voi rikossyytteeseenkin joutua, mutta mitä sieltäkin tulee: Sakkoa korkeintaan. Eli se vastuu käytännössä ei merkitse YHTÄÄN MITÄÄN!
"jotkut lapset tekvät suutuksissaan toisille tälläistäkin,ja jotkut lapset,usko tai älä,on tosiaan alttiimpia kolhuille ja naarmuille,näille joita minä pidän ihan normaaleina,toiset ovat rauhallisempia liikkeissään tai eivät sitten liiku siitä minne heidät laitetaan ja säilyvät näin ollen ilman kumpsuja."
Tämä meidän neiti on kyllä niitä rauhallisimpia, sitä saa kuulla joka päivä myös päiväkodin työntekijöiltä. Silti hän on ainut, joka on kolhuja saanut, eikä kulemma koskaan (johtajan mukaan) kellekään ole sattunut näin usein kolhuja. Hän on joukon nuorin ja kävelee vielä kömpelösti. Kooltaan siellä on pienempiäkin, mutta heidän kävelymotoriikka näyttää olevan paljon varmempaa, kun heitä katsoo. Eli voiko muuta johtopäätöstä vetää, kuin että hän ei saa tarvitsemaansa valvontaa osakseen. Jos joku on alttiimpi satuttamaan itsensä, niin tällainen vaatii myös silloin enemmän valvontaa, päivänselvä asia. Samalla tavalla, kuin jos joku on villimpi ja käy muiden kimppuun, häntä on pidettävä aisoissa.
"Valitettavasti olen edelleen sitä mieltä että hoitajat eivät millään kerkeä puuttua siihen esim. hiekkalaatikkolla tapahtuvaan tahattomaan huitomiseen vaikka seisoivat kaikki siinä vieressä puhumatta toisilleen sanaakaan tuijottaen hoitolapsiaan."
Eli lopetetaan se puhe siitä, että päiväkoti olisi turvallinen paikka. Ja voisi senkin sanoa ääneen, että se vastuu on vain sana, jolla ei ole mitään sisältöä käytännössä. Mitä hyötyä oli sen turussa hukkuneen pojan perheelle siitä, että "hän oli päiväkodin vastuulla?". Minä en halua lastani sellaisten vastuulle, joille sillä vastuulla ei ole mitään merkitystä.voi pe...le,no,kasvata sinä pieni kullannuppusi ilman kolhuja...laadi vaikka valmiit lomakkeet hoitajille että edes heillä olisi vähän helpompaa selvittää sinulle päivän naarmut!Minä näen punaista tuosta sinun näkäkannastasi esim. että ne päiväkodin tädit ei tosiaankaan muka tee muuta kuin juoruaa.No,kunhan lapsesi kasvaa pääset puuttumaankin sitten ihan oikeasti suuriin asioihin,ois kiva kuulla vaikka kymmenen vuoden päästä miten olet onnistunut kun ei kukaan ole koko aikaa kädestä kiinni pitämässä,niinkuin tunnut vaativan tällä hetkellä.Voithan vaatia vaikka lääkäriltä tai joltain vastaavalta todistuksen että lapsesi motoriikka vaati henkilökohtaisen avustajan,hän pitää lastasi sitten kädestä koko ajan ja suojelee kolhuilta......
- Baskeriville
tarja kirjoitti:
voi pe...le,no,kasvata sinä pieni kullannuppusi ilman kolhuja...laadi vaikka valmiit lomakkeet hoitajille että edes heillä olisi vähän helpompaa selvittää sinulle päivän naarmut!Minä näen punaista tuosta sinun näkäkannastasi esim. että ne päiväkodin tädit ei tosiaankaan muka tee muuta kuin juoruaa.No,kunhan lapsesi kasvaa pääset puuttumaankin sitten ihan oikeasti suuriin asioihin,ois kiva kuulla vaikka kymmenen vuoden päästä miten olet onnistunut kun ei kukaan ole koko aikaa kädestä kiinni pitämässä,niinkuin tunnut vaativan tällä hetkellä.Voithan vaatia vaikka lääkäriltä tai joltain vastaavalta todistuksen että lapsesi motoriikka vaati henkilökohtaisen avustajan,hän pitää lastasi sitten kädestä koko ajan ja suojelee kolhuilta......
En varmasti onnistu kasvattamaan ilman kolhuja, mutta parempi recordi on kyllä vielä tällä hetkellä siinä suhteessa, kun näillä ammattilaisilla.
Unohdit vastata, että kuinka monta kolhua ja kuinka usein pitää mielestäsi tapahtua, että SINUN MIELESTÄSI voi epäillä syytä olevan muussakin, kuin että on poikkeuksellisen huonoa tuuria? Käsitinkö oikein, että olet itsekin alan ammattilainen, joten kuinka monta kertaa esmi. kuussa pitäisi sinun päiväkodissasi olla yhdellä lapsella naama ruvella, että ajattelisit, että "onkohan tuohon joku syy, mille voisi tehdä jotain"?
Näe vaikka sinivihreää, mutta joka ikisessä päiväkodissa, mistä ohi olen kulkenut, ja missä tuttujakin on ollut töissä, ulkoiluvalvojat seisovat tiiviissä ringissä keskenään, kun lapset telmivät pitkin pihoja. Valokuviako sulle pitää ruveta ottamaan ennenkuin uskot? Varmaan itse tiedät asian vielä paremmin, kun olet alalla hommissa. Tuskin se työskentelykulttuuri niin erilaista on eripuolilla Suomea.
Lääkärien mukaan lapsemme on normaalisti kehittynyt. Viestintäkyvyiltään edellä, liikunnallisesti ja esinetaidoiltaan vähän keskimääräistä myöhässä, mutta vielä ihan normaaleissa raojissa. Ammattilaisten pitäisi pystyä tajuamaan, että lapsi jonka kävely on vielä haparoivaa, tarvitsee enemmän huomiota kuin sellaiset jotka pysyvät itsekin pystyssä. Jos esim. sinä et sitä alan ihmisenä tajua, niin huolestuttaa todella! - tarja
Baskeriville kirjoitti:
En varmasti onnistu kasvattamaan ilman kolhuja, mutta parempi recordi on kyllä vielä tällä hetkellä siinä suhteessa, kun näillä ammattilaisilla.
Unohdit vastata, että kuinka monta kolhua ja kuinka usein pitää mielestäsi tapahtua, että SINUN MIELESTÄSI voi epäillä syytä olevan muussakin, kuin että on poikkeuksellisen huonoa tuuria? Käsitinkö oikein, että olet itsekin alan ammattilainen, joten kuinka monta kertaa esmi. kuussa pitäisi sinun päiväkodissasi olla yhdellä lapsella naama ruvella, että ajattelisit, että "onkohan tuohon joku syy, mille voisi tehdä jotain"?
Näe vaikka sinivihreää, mutta joka ikisessä päiväkodissa, mistä ohi olen kulkenut, ja missä tuttujakin on ollut töissä, ulkoiluvalvojat seisovat tiiviissä ringissä keskenään, kun lapset telmivät pitkin pihoja. Valokuviako sulle pitää ruveta ottamaan ennenkuin uskot? Varmaan itse tiedät asian vielä paremmin, kun olet alalla hommissa. Tuskin se työskentelykulttuuri niin erilaista on eripuolilla Suomea.
Lääkärien mukaan lapsemme on normaalisti kehittynyt. Viestintäkyvyiltään edellä, liikunnallisesti ja esinetaidoiltaan vähän keskimääräistä myöhässä, mutta vielä ihan normaaleissa raojissa. Ammattilaisten pitäisi pystyä tajuamaan, että lapsi jonka kävely on vielä haparoivaa, tarvitsee enemmän huomiota kuin sellaiset jotka pysyvät itsekin pystyssä. Jos esim. sinä et sitä alan ihmisenä tajua, niin huolestuttaa todella!olla syy että ne tädit siellä pihassa vaikka hetken juttelevatkin,se on kenties päivän ainoa hetki kun voidaan puhua vaikkapa siitä lapiolla huiskivasta matista.Ja jos puhutaan niistä sinun kolhuistasi,niin niille en osaa sanoa luvullista määrää,koska se on kohtuunuta,mutta tietenkään mitään isompaa ei saisi sattua,mutta kuten olemme huomanneet näitä on sattunut ja valitettavasti niitä sattuu,täysin emme pääse niistä eroon.Pienentämällä päivähoitoryhmiä vaikka sitten poistamalla nämä lapset kenellä vanhemmat on kotona voi muutosta parempaan syntyä.Enkä oikeasti tarkoittanutkaan että juuri sinun lapsesi ei olisi normaalisti kehittynyt vaan "ärsyynnyksissäni" otin esimerkiksi että ainoastaan ne kenellä on henkilökohtainen avustaja saavat sen yksilöllisen hoidon mitä jokainen vanhempi osittain lapselleen toivoisi.
- Baskeriville
tarja kirjoitti:
olla syy että ne tädit siellä pihassa vaikka hetken juttelevatkin,se on kenties päivän ainoa hetki kun voidaan puhua vaikkapa siitä lapiolla huiskivasta matista.Ja jos puhutaan niistä sinun kolhuistasi,niin niille en osaa sanoa luvullista määrää,koska se on kohtuunuta,mutta tietenkään mitään isompaa ei saisi sattua,mutta kuten olemme huomanneet näitä on sattunut ja valitettavasti niitä sattuu,täysin emme pääse niistä eroon.Pienentämällä päivähoitoryhmiä vaikka sitten poistamalla nämä lapset kenellä vanhemmat on kotona voi muutosta parempaan syntyä.Enkä oikeasti tarkoittanutkaan että juuri sinun lapsesi ei olisi normaalisti kehittynyt vaan "ärsyynnyksissäni" otin esimerkiksi että ainoastaan ne kenellä on henkilökohtainen avustaja saavat sen yksilöllisen hoidon mitä jokainen vanhempi osittain lapselleen toivoisi.
Dear Tarja,
"olla syy että ne tädit siellä pihassa vaikka hetken juttelevatkin,se on kenties päivän ainoa hetki kun voidaan puhua vaikkapa siitä lapiolla huiskivasta matista."
Kyllä se on joka kerta - lue: lapseni päiväkodissa isompien ryhmässä joka aamu - kun minä olen päiväkotien ohi kulkenut, kun se mammojen torikokous siellä on ollut käynnissä. Ja mitäs se lapiolla huiskivasta Matista puhe auttaa, jos asialle ei kuitenkaan tarvitse (kuten olen alan ammattilaisilta tässä nyt jo hyvin selväsanaisesti kuullut) mitään tehdä.
Kirjoitit: "Ja jos puhutaan niistä sinun kolhuistasi,niin niille en osaa sanoa luvullista määrää,koska se on kohtuunuta, mutta tietenkään mitään isompaa ei saisi sattua,mutta kuten olemme huomanneet näitä on sattunut ja valitettavasti niitä sattuu,täysin emme pääse niistä eroon."
Nyt tuo sinun logiikkasi lyö korvalle todella pahasti. Nimittäin jokaisessa näistä tapahtumasta olisi voinut sattua pahasti. Eli siis on hyväksyttävää, että lapio tulee puoli senttiä silmän viereen, mutta se ei ole hyväksyttävää, että lapio osuu silmään vaurioittaen sitä? Sitäkö halusit sanoa? Siinä se vasta tarkkuustäti saa ollakin, joka etukäteen näkee käden heilauksesta, että osuuko se silmään vai meneekö viereen ja syöksyy kuin Superhessu torjumaan silmään osuvan lapion heilauksen. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä olisi mielipiteesi, jos lapseni silmästä olisi mennyt näkö? Sitten varmaan olisit valmis miettimään keinoja, joilla se olisi voitu estää, mutta se vaan olisi liian myöhäistä siinä vaiheessa. Parempi olisi, jos niitä keinoja mietittäisiin näin etukäteen, ennenkuin se lapio osuu silmään.
Vai onko logiikkasi se, että kun kerran ei kaikkea pysty estämään, niin turhaa on tehdä mitään minkään turvallisuuden eteen?
Selitä nyt ihmeessä mitä oikeasti tarkoitat tuolla, että "mitään isompaa ei saisi sattua"? Nimittäin JOS riskitilanteita ei pyritä sulkemaan pois, niin tosiasia on se, että silloin isommatkin vahingot sallitaan. Tarkoititko tuolla, että vaan koputetaan puuta ja toivotaan, että isompaa ei satu, vai tarkoititko oikeasti että isompaa EI SAA sattua? Jos tarkoitit jälkimmäistä, niin silloin se kyllä edellyttää jonkinlaisia käytännön toimia niiden ehkäisemiseksi, eikä vain hyvää tahtoa. - Baskeriville
lastenhoitaja kirjoitti:
Kun menet manantaina katsomaan tyttäresi päiväkotiin, niin katsohan sitä menoa ja meininkiä sitten sillä silmällä, kuin itse olisit siellä töissä! Mieti joka tilanteessa ja koko ajan kuinka itse toimisit, jos olisit lastenhoitajana ko. osastolla. Valitettavasti monet vanhemmat eivät osaa katsoa asioita kuin yhdeltä kannalta (oman lapsensa kannalta). Kuvittelevat, että päiväkoti on vain ja ainosataan sitä omaa kullannuppua varten. Eli siis ajattele koko ajan päiväkodissa käydessäsi, että sinulla olis vastuullasia ja hoidettavanasi kaikki ne 10-12 alle 3-vuotiasta, ei vain se sinun oma tyttäresi. Ehkä sitten itsekin huomaat, että ihan joka tapausta ei pysty näkemään tai reagoimaan niihin!
Tilanne olisi toinen, jos päiväkodeissa olisi ennemmän henkilökuntaa, mutta se taas ei ole meidän hoitajien vika, ettei henkilökuntaa ole enemmän! Me mielellämme ottaisimme lisäkäsiä, jos se meille suotaisiin!!!!!!!Jos tilanne kerran on tämä, niin miksi sitten jo ei kautta linjan tiedotuksessa kerrota julkisesti ja yleisesti, että "Resurssipulasta johtuen emme pysty juurikaan huolehtimaan lapsesi turvallisuudesta, mutta silti olet tervetullut tuomaan lapsesi päivähoitoon. Pykälien mukaan olemme toki vastuussa lapsestasi, mutta käytännössä se ei varsinaisesti merkitse mitään."
- päiväkodissa töissä..
Baskeriville kirjoitti:
No ei nyt ihan niinkään, en kiellä sitä etteikö pihalla tule juteltua työkaverin kanssa enemmän kuin sisällä, mutta tottakai lapsia vahditaan! On silti lähes mahdotonta ehtiä väliin jos joku saa päähänsä heittää hiekaa tai huitasta toista lapiolla vaikka vieressä olisi..
- tarja
Baskeriville kirjoitti:
Dear Tarja,
"olla syy että ne tädit siellä pihassa vaikka hetken juttelevatkin,se on kenties päivän ainoa hetki kun voidaan puhua vaikkapa siitä lapiolla huiskivasta matista."
Kyllä se on joka kerta - lue: lapseni päiväkodissa isompien ryhmässä joka aamu - kun minä olen päiväkotien ohi kulkenut, kun se mammojen torikokous siellä on ollut käynnissä. Ja mitäs se lapiolla huiskivasta Matista puhe auttaa, jos asialle ei kuitenkaan tarvitse (kuten olen alan ammattilaisilta tässä nyt jo hyvin selväsanaisesti kuullut) mitään tehdä.
Kirjoitit: "Ja jos puhutaan niistä sinun kolhuistasi,niin niille en osaa sanoa luvullista määrää,koska se on kohtuunuta, mutta tietenkään mitään isompaa ei saisi sattua,mutta kuten olemme huomanneet näitä on sattunut ja valitettavasti niitä sattuu,täysin emme pääse niistä eroon."
Nyt tuo sinun logiikkasi lyö korvalle todella pahasti. Nimittäin jokaisessa näistä tapahtumasta olisi voinut sattua pahasti. Eli siis on hyväksyttävää, että lapio tulee puoli senttiä silmän viereen, mutta se ei ole hyväksyttävää, että lapio osuu silmään vaurioittaen sitä? Sitäkö halusit sanoa? Siinä se vasta tarkkuustäti saa ollakin, joka etukäteen näkee käden heilauksesta, että osuuko se silmään vai meneekö viereen ja syöksyy kuin Superhessu torjumaan silmään osuvan lapion heilauksen. Olisi todella mielenkiintoista kuulla, mikä olisi mielipiteesi, jos lapseni silmästä olisi mennyt näkö? Sitten varmaan olisit valmis miettimään keinoja, joilla se olisi voitu estää, mutta se vaan olisi liian myöhäistä siinä vaiheessa. Parempi olisi, jos niitä keinoja mietittäisiin näin etukäteen, ennenkuin se lapio osuu silmään.
Vai onko logiikkasi se, että kun kerran ei kaikkea pysty estämään, niin turhaa on tehdä mitään minkään turvallisuuden eteen?
Selitä nyt ihmeessä mitä oikeasti tarkoitat tuolla, että "mitään isompaa ei saisi sattua"? Nimittäin JOS riskitilanteita ei pyritä sulkemaan pois, niin tosiasia on se, että silloin isommatkin vahingot sallitaan. Tarkoititko tuolla, että vaan koputetaan puuta ja toivotaan, että isompaa ei satu, vai tarkoititko oikeasti että isompaa EI SAA sattua? Jos tarkoitit jälkimmäistä, niin silloin se kyllä edellyttää jonkinlaisia käytännön toimia niiden ehkäisemiseksi, eikä vain hyvää tahtoa.jaksan vastata,niin toivotonta tää on.Luulen,että itse olet perheesi ainoa lapsi.Ja sen huomaa myös että sinulla ei ole kuin yksi lapsi.ja pieni hänkin.Minä tarkoitin noilla isommilla tapahtumilla näitä valitettavia päiväkodeista karkaamisia esimerkiksi.Niitä ei pitäisi sattua mutta näitä sattuu kuulemma pääkaupunkiseudulla miltei päivittäin.Suurimmassa osassa onneksi selvitään säikähdyksellä.Onko syy sitten niiden torimummojen vai päättäjien ketkä eivät panosta päiväkotien turvallisuuteen,mene ja tiedä.Sinusta tietysti olisi näiden torimummojen hommia paikata ne aidat ja muut mistä sieltä karkuun pääsee jos ei kerran kukaan muu sitä tee.Varmaan monessa paikassa näin ovat tehneetkin.Ei,se ei ole hyväksyttävää että lapsi huitoo lapiolla,mutta jos puhumme edelleen näistä alle 2v. niin ne tekevät sitä olipa se hyväksyttävää tai ei,jopa se sinun nuppusi,mutta kun se hoitotäti on varmaan kaikesta huolimatta kouliintunut katsomaan mikä on normaalia ja käsitellään päiväkodissa ja mikä on sitten tätä suurempaa mistä tulee viesti sitten sinullekkin.Kuinka kontroillit nämä naarmut sitten eritelläksesi ne kotona tulleisiin ja hoidossa tulleisiin.Käytkö lapsen läpi joka aamu ja ilta läpikotaisin ja laitat paperille naarmut ja mustelmat?Itse en ainakaan pystyisi sanomaan tälläkään hetkellä mistä kaikki naarmut ja mustelmat lapselle on tulleet joita jokunen näkyy olevan koko ajan jossain.Ainoastaan silloin kun lapsi itkee ja valittaa se on mahdollista,mutta niitä tuntuu tulevan huomaamattakin.Ja lapsi on viikon vajaa 2.Kuinka voisin vaatia tätä hoitajalta jolla on vaikka 10 smanikäistä kun en itsekkään huomaa kaikkia yhdeltä.Ja korostan että en puhu nyt mistään muusta kun näistä minun normaaleina pitämistäni kumpsuista.En kävelytä lasta laiturilla,enkä töni päin aitaa,enkä anna kiivetä katolle...Asia on minun osaltani loppuunkäsitelty...pidä tuo tyyli niin kymmenen vuoden päästä pääset pitämään puoliasi koulukiusatun lapsen elämässä. Öitä!
- tarja
päiväkodissa töissä.. kirjoitti:
No ei nyt ihan niinkään, en kiellä sitä etteikö pihalla tule juteltua työkaverin kanssa enemmän kuin sisällä, mutta tottakai lapsia vahditaan! On silti lähes mahdotonta ehtiä väliin jos joku saa päähänsä heittää hiekaa tai huitasta toista lapiolla vaikka vieressä olisi..
luonnotontakin ettei työkaverin kanssa voi jutella,yleensähän sisällä on tämä ohjatumpi toiminta,askartelut,leikit,ruokailut yms joiden jälkeen lapset ulkona haluavatkin olla ilman määräystä että nyt matti istuu metrin päässä maijasta ja täti seisoo tässä vieressä.Eli haluavat keksiä itse leikkinsä välillä,ja juosta ja temmeltää.Älkää päiväkodin tädit enää välittäkö,tästä on näköjään tullut eräille ylitsepääsemätön asia,luoja varjelkoon teitä kaikkia ettei näitä sattuisi kuin yksi korkeintaan per päiväkoti.
- lastenhoitaja
Baskeriville kirjoitti:
Jos tilanne kerran on tämä, niin miksi sitten jo ei kautta linjan tiedotuksessa kerrota julkisesti ja yleisesti, että "Resurssipulasta johtuen emme pysty juurikaan huolehtimaan lapsesi turvallisuudesta, mutta silti olet tervetullut tuomaan lapsesi päivähoitoon. Pykälien mukaan olemme toki vastuussa lapsestasi, mutta käytännössä se ei varsinaisesti merkitse mitään."
En tarkoittanut sitä noin, mutta sinä näytät kuuluvan ihmisryhmään joka ei ilmeisesti edes halua ymmärtää mitä toiset yrittävät sanoa... Haluat siis tahallasi ymmärtää väärin!
- 'täti'
Baskeriville kirjoitti:
Mitä haluat tuolla esimerkillä sanoa? Että päiväkodissa lapsia ei tarvitse valvoa, vaan että he saavat tehdä toisilleen ja itselleen mitä päähän pälkähtää? Selitä nyt hyvä ihminen vähän, kun varmasti sinäkin sen ymmärrät, että JOSSAIN kulkee raja. On tilanteita, joille yksinkertaisesti ei voi mitään, esim. jos hän saa päähänsä survaista lusikan kaikin voimin omaan silmäänsä, ei sille voi kukaan mitään. Mutta senko takia ei saisi kiinittää huomiota ja keskustella esim. päiväkodin toimitojen ja ympäristön turvallisuuden parantamisesta? Onko Suomi mielestäis jotenkin pyhä tai täydellinen maa, jota ei saa yrittää muuttaa missään suhteesas paremmaksi? En oikein ymmärrä, mikä ajatus on kommenttisi takana. Vai onko siellä varsinaista ajatusta lainkaan, kunhan heitit vaan tuon äärimmäisen usein toistetun pumpuli-homman. Onko se jotenkin erityisen oikein kasvatettu ja koulittu lapsi, jolla on vaikkapa toisesta silmästä mennyt näkö päiväkodissa?
Mutta senko takia ei saisi kiinittää huomiota ja keskustella esim. päiväkodin toimitojen ja ympäristön turvallisuuden parantamisesta?
Jos halutaan puhua päiväkotien pihojen turvallisuuden parantamisesta niin niistä olisi puhuttava muille kuin päiväkodin henkilökunnalle. He eivät paljoakaan pysty vaikuttamaan tähän asiaa, sillä näistä asioista päättävät päättäjät. Päiväkodin henkilökunta varmasti haluaisi pihoista niin turvalliset kuin vain mahdollista, mutta tämä tarvitsee rahaa. Rahaa pyydettäessä päättäjät näkevät heti punaista ja toteavat 'ei oota' ajattelematta asioita sen enempää. Sitten käy paljon vahinkoja, joille päiväkodin henkilökunta ei TODELLAKAAN pysty tekemään mitään. Uskon, että päiväkodin henkilökunta yrittää minimoida vahingot niin pieneksi kuin se sillä hetkellä on mahdollista! - pikku myy
Baskeriville kirjoitti:
HALUSIN HIEMAN HERÄTELLÄ myös sinua pohtimaan asiaa toiseltakin puolelta. Eli oletko järjestänyt lapsesi seisomisen sängyssä niin, ettei hän voi satuttaa itseään ?? Pumpulissa kasvamisella tarkoitin, että todellisuudessa lapselle voi käydä kaikenlaista vaikka aikuinen seisoo aivan vieressä. Niinkuin teillä siellä kotonakin esim. juuri sängyssä seistessään. Jos nyt tälle " kärjistetylle" linjallesi lähdetään.
En myöskään tarkoittanut " että päiväkodissa lapsia ei tarvitse valvoa"....kuka niin sanoi ??
Kyllä päiväkodeissa on säännöt, vaikka epäiletkin sitä.
HENKULÖKUNNAN JUORUILUSTA vielä....niinkuin jo aiemminkin jossain keskustelussa on ilmennyt, niin suurin osa tästä "juoruilusta" on toimintaan ja lapsiin liittyvää. Saatamme esimerkiksi sopia, kuinka järjestämme sisällemenon TURVALLISESTI , jos vaikkapa joku työntekijä on sairastunut kesken päivän ja olemme vajaalla henkilökunnalla. Tämä vain yksi esimerkki MONISTA ! Valvonta on tietysti etusijalla, mutta niinkuin sanoin voi vahinkoja sattua, vaikka seisot aivan vieressä.
Toivon, ettet taas takerru yksittäisiin sanoihin ja jos joku kummastuttaa kysy taas. - Mutsi56
tarja kirjoitti:
jaksan vastata,niin toivotonta tää on.Luulen,että itse olet perheesi ainoa lapsi.Ja sen huomaa myös että sinulla ei ole kuin yksi lapsi.ja pieni hänkin.Minä tarkoitin noilla isommilla tapahtumilla näitä valitettavia päiväkodeista karkaamisia esimerkiksi.Niitä ei pitäisi sattua mutta näitä sattuu kuulemma pääkaupunkiseudulla miltei päivittäin.Suurimmassa osassa onneksi selvitään säikähdyksellä.Onko syy sitten niiden torimummojen vai päättäjien ketkä eivät panosta päiväkotien turvallisuuteen,mene ja tiedä.Sinusta tietysti olisi näiden torimummojen hommia paikata ne aidat ja muut mistä sieltä karkuun pääsee jos ei kerran kukaan muu sitä tee.Varmaan monessa paikassa näin ovat tehneetkin.Ei,se ei ole hyväksyttävää että lapsi huitoo lapiolla,mutta jos puhumme edelleen näistä alle 2v. niin ne tekevät sitä olipa se hyväksyttävää tai ei,jopa se sinun nuppusi,mutta kun se hoitotäti on varmaan kaikesta huolimatta kouliintunut katsomaan mikä on normaalia ja käsitellään päiväkodissa ja mikä on sitten tätä suurempaa mistä tulee viesti sitten sinullekkin.Kuinka kontroillit nämä naarmut sitten eritelläksesi ne kotona tulleisiin ja hoidossa tulleisiin.Käytkö lapsen läpi joka aamu ja ilta läpikotaisin ja laitat paperille naarmut ja mustelmat?Itse en ainakaan pystyisi sanomaan tälläkään hetkellä mistä kaikki naarmut ja mustelmat lapselle on tulleet joita jokunen näkyy olevan koko ajan jossain.Ainoastaan silloin kun lapsi itkee ja valittaa se on mahdollista,mutta niitä tuntuu tulevan huomaamattakin.Ja lapsi on viikon vajaa 2.Kuinka voisin vaatia tätä hoitajalta jolla on vaikka 10 smanikäistä kun en itsekkään huomaa kaikkia yhdeltä.Ja korostan että en puhu nyt mistään muusta kun näistä minun normaaleina pitämistäni kumpsuista.En kävelytä lasta laiturilla,enkä töni päin aitaa,enkä anna kiivetä katolle...Asia on minun osaltani loppuunkäsitelty...pidä tuo tyyli niin kymmenen vuoden päästä pääset pitämään puoliasi koulukiusatun lapsen elämässä. Öitä!
Keskusteluketjuanne lukeneena, olen tullut siihen käsitykseen, että Baskervillelle ei kannata vastata mitään. Kun ei halua ymmärtää millään vaikka tarja kuinka vääntää rautalankaa.
Baskervillet hoitakoot lapsensa kotona, mikä ei ole muutenkaan huono vaihtoehto. - Baskeriville?
lastenhoitaja kirjoitti:
En tarkoittanut sitä noin, mutta sinä näytät kuuluvan ihmisryhmään joka ei ilmeisesti edes halua ymmärtää mitä toiset yrittävät sanoa... Haluat siis tahallasi ymmärtää väärin!
Missä kohtaa olen sanonut jotain, mikä osoittaisi etten halua ymmärtää tai haluan ymmärtää tahallaan väärin, mitä muut sanovat. Kun kerran noin väität, niin ilmeisesti sinulla on jokin esimerkki väitteesi tueksi.
Minusta asias on paremminkin toisinpäin: sanotaan asioita ilman, että itsekään tiedetään mitä sillä halutaan tarkoittaa. Eli ei ymmärretä tai ajatella itse käytettyjen sanojen merkitystä. - Baskeriville
lastenhoitaja kirjoitti:
Jos et tarkoittanut sitä kuten kuvailin, niin miten sen sitten tarkoitit? Itse sanoit, että joka tilannetta ei pysty näkemään eikä niihin reagoimaan ja että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi. Mitä ajat tällä sitten takaa, jos se kuitenkaan sitäkään tarkoita, että turvallisuutta ei voida taata? Sanot jotain mutta et kuitenkaan sano?
- zippadii
pikku myy kirjoitti:
HALUSIN HIEMAN HERÄTELLÄ myös sinua pohtimaan asiaa toiseltakin puolelta. Eli oletko järjestänyt lapsesi seisomisen sängyssä niin, ettei hän voi satuttaa itseään ?? Pumpulissa kasvamisella tarkoitin, että todellisuudessa lapselle voi käydä kaikenlaista vaikka aikuinen seisoo aivan vieressä. Niinkuin teillä siellä kotonakin esim. juuri sängyssä seistessään. Jos nyt tälle " kärjistetylle" linjallesi lähdetään.
En myöskään tarkoittanut " että päiväkodissa lapsia ei tarvitse valvoa"....kuka niin sanoi ??
Kyllä päiväkodeissa on säännöt, vaikka epäiletkin sitä.
HENKULÖKUNNAN JUORUILUSTA vielä....niinkuin jo aiemminkin jossain keskustelussa on ilmennyt, niin suurin osa tästä "juoruilusta" on toimintaan ja lapsiin liittyvää. Saatamme esimerkiksi sopia, kuinka järjestämme sisällemenon TURVALLISESTI , jos vaikkapa joku työntekijä on sairastunut kesken päivän ja olemme vajaalla henkilökunnalla. Tämä vain yksi esimerkki MONISTA ! Valvonta on tietysti etusijalla, mutta niinkuin sanoin voi vahinkoja sattua, vaikka seisot aivan vieressä.
Toivon, ettet taas takerru yksittäisiin sanoihin ja jos joku kummastuttaa kysy taas."HALUSIN HIEMAN HERÄTELLÄ myös sinua pohtimaan asiaa toiseltakin puolelta. Eli oletko järjestänyt lapsesi seisomisen sängyssä niin, ettei hän voi satuttaa itseään ??"
Mielestäni kyllä. Sängyssä ei ole mitään, mihin hän voisi lyödä itsensä kaatuessaan.
"Pumpulissa kasvamisella tarkoitin, että todellisuudessa lapselle voi käydä kaikenlaista vaikka aikuinen seisoo aivan vieressä. Niinkuin teillä siellä kotonakin esim. juuri sängyssä seistessään."
Kuten jo sanoin, sängyssä seisoessa ei pääse käymään mitään. Ja muuten kyllä vahditaan vielä tässä iässä ja kompurointivaiheessa, että pää ei kolise mihinkään vaikka kaatuukin monta kertaa tunnissa.
"Kyllä päiväkodeissa on säännöt, vaikka epäiletkin sitä."
Ihan oikeastiko? Ne kun saisi nähdä!
"HENKULÖKUNNAN JUORUILUSTA.... Saatamme esimerkiksi sopia, kuinka järjestämme sisällemenon TURVALLISESTI , jos vaikkapa joku työntekijä on sairastunut kesken päivän ja olemme vajaalla henkilökunnalla."
Lapseni päiväkodissa jokainen työntekijä on ollut alalla kuulemma yli 20 v. Vaikea kuvitella, että jokapäivä joutuu koko porukka seisomaan ringissä ja keskustelemaan ovesta sisälle menosta. Eiköhän siihen ole jo joku vakiosysteemi muodostunut, jonka jokainen työntekijä tietää.
"Toivon, ettet taas takerru yksittäisiin sanoihin ja jos joku kummastuttaa kysy taas."
Jos ylipäätään jostain asiasta keskustellaan, niin eikö ole keskusteltava siitä, mitä keskustelijat toisilleen sanovat? Loppujenlopuksi ne asiat usein ovat aika yksittäisiä. - Baskeriville
Mutsi56 kirjoitti:
Keskusteluketjuanne lukeneena, olen tullut siihen käsitykseen, että Baskervillelle ei kannata vastata mitään. Kun ei halua ymmärtää millään vaikka tarja kuinka vääntää rautalankaa.
Baskervillet hoitakoot lapsensa kotona, mikä ei ole muutenkaan huono vaihtoehto.Tämä erimieltä olevien viesti tulkintani mukaan on seuraava: Liian pienestä työntekijöiden määrästä ryhmäkokoon johtuen lapsia ei ehditä täysin valvomaan. Silti teidän mielestänne pitäisi ajatella, että päiväkoti on turvallinen ja siellä ollaan vastuussa lapsista. Minusta tämä vaan kuullostaa vähän skitsofreniaan viittaavalta.
- uteliaas
päiväkodissa töissä kirjoitti:
Kerrohan sitten kun oot siellä käynyt mitä mieltä olit valvonnasta.. Meillä ainakin on sisäleluina legoja ja palikoita, joilla myös saa kaverin silmän mustaksi jos sitä haluaa (onneksi ei ole sattunut ainakaan vielä sellasta..)
sanomattakin on selvää että osasit asettua työntekijän rooliin, etkä oman pumpulipalasesi vanhemman rooliin? Eikös vaan?
- kara81
Baskeriville kirjoitti:
Tämä erimieltä olevien viesti tulkintani mukaan on seuraava: Liian pienestä työntekijöiden määrästä ryhmäkokoon johtuen lapsia ei ehditä täysin valvomaan. Silti teidän mielestänne pitäisi ajatella, että päiväkoti on turvallinen ja siellä ollaan vastuussa lapsista. Minusta tämä vaan kuullostaa vähän skitsofreniaan viittaavalta.
Vaan päättäjien vika että ryhmäkoot isonee ja henkilökuntaa vähennetää. Tee valitus kunnanvaltuustoon, katso mitä saat aikaisesksi!!
Nykyään on niin "tärkeätä" ainakin pomojen jne. mielestä tuijotella vaan tulostavoitteita ja käyttö prosentteja, ei lapsien hyvin vointia, ihan sairasta! Sen takia paras mahdollinen hoito muoto on ryhmäperhe päiväkoti tai perhepäivähoitaja. - jankuttaja olet
Baskeriville? kirjoitti:
Missä kohtaa olen sanonut jotain, mikä osoittaisi etten halua ymmärtää tai haluan ymmärtää tahallaan väärin, mitä muut sanovat. Kun kerran noin väität, niin ilmeisesti sinulla on jokin esimerkki väitteesi tueksi.
Minusta asias on paremminkin toisinpäin: sanotaan asioita ilman, että itsekään tiedetään mitä sillä halutaan tarkoittaa. Eli ei ymmärretä tai ajatella itse käytettyjen sanojen merkitystä.todella tylsä jankuttaja olet. Luulet oman pilttisi olevan jotenkin erikoinen, häntä pitää suojella ja varjella.Näitä hysteerikkoja näkee valitettavasti nykyään ihan liikaa. Taitaa tytöstä tulla aika hankala luonne kun iskä ja äiti paapovat, ja mahtaa häntä hävettää myöhemmällä iällä moinen yliholhous? Järki käteen hyvä ihminen. Tyttö oppii kyllä väistelemään, ja jos hän on ollut kotihoidossa, niin eihän hän edes osaa olla muiden lasten kanssa ja näin itse osata suojautua.
Meidän 2v on täynnä kaikenmaailman mustelmia ja kolhuja. Siinä oppii oman kehon ja omien toimintojen rajoja ja mahdollisuuksia.Innolla ja onnellisena hän kuitenkin puuhailee ja kiipeilee muiden lasten kanssa. Jos todella laittaisit lapsesi mieluummin pehmustettuun huoneeseen, etkä normaalien lasten keskelle elämään on sinulla todella paha asennevamma. Taidat olla itse vähän sellainen anti-sosiaalinen tapaus ja haluat lapsestasi samanlaista?
- Lto
Pienille lapsille sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, se kuuluu elämään. Ei kukaan voi lastaan hoitaa ilman kolhuja.
Nyt täytyy sanoa, että viesteistäsi välittyy liikareagointi. Jos todella olet tuota mieltä, palkatkaa lapselleni kotiin hoitaja! Mutta muistakaa tyhjentää koti esineistä ja pehmustaa pehmeillä seinillä=) Nyt sait kyllä nauruhermoni kutiamaan!
Pipoa pikkuisen löysemmälle ja lapsellesi mahdollisuus tutkia, oppia ja ihmetellä maailmaa, pikku kolhut kuuluu kasvuun.
(ps. Hukkunut Anton poika oli Porista)- Baskeriville
Taitaa tosiaan kuulua kasvuun nuo tuollaiset kolhut, koska esim. jos työelämässä työtehtäviä suorittaessa tuolla frekvenssillä tulisi tuollaisia naarmuja silmien ympärille, niin on aivan varmaa, että kyseltäisiin työturvallisuuden perään, koska jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen pelkäisi, että milloin osuu silmään. Työtehtävää muutettaisiin, hankittaisiin suojavälineitä tai tehtäisiin jotain muita toimenpiteitä, että työntekijän silmät olisivat turvassa. Mutta ilmeisesti reilun vuoden ikäisen lapsen silmistä ei ole niin väliä.
Kuten jo aiemmin olen sanonut, kaikkia riskejä elämästä ei voi poistaa. Olen keskustellut useiden pienten lasten vanhempien kanssa, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton palvelupuhelimessa asiasta, ja nämä kaikki muut kuin jotkut tällä palstalla kirjoittelevat ovat olleet sitä mieltä, että tuolla tiheydellä tulevissa kolhuissa on kysymys jostain muusta, kuin huonosta tuurista. Sinultakin, Lto, haluaisin jonkinlaisen arvion, että kuinka monta kertaa viikossa silmien ympärille pitää tulla naarmuja, että sinun mielestäsi silmät olisivat vaarassa siinä määrin, että olisi syytä miettiä turvallisuuden parantamista tässä suhteessa? - provo
Baskeriville kirjoitti:
Taitaa tosiaan kuulua kasvuun nuo tuollaiset kolhut, koska esim. jos työelämässä työtehtäviä suorittaessa tuolla frekvenssillä tulisi tuollaisia naarmuja silmien ympärille, niin on aivan varmaa, että kyseltäisiin työturvallisuuden perään, koska jokainen normaalijärjellä varustettu ihminen pelkäisi, että milloin osuu silmään. Työtehtävää muutettaisiin, hankittaisiin suojavälineitä tai tehtäisiin jotain muita toimenpiteitä, että työntekijän silmät olisivat turvassa. Mutta ilmeisesti reilun vuoden ikäisen lapsen silmistä ei ole niin väliä.
Kuten jo aiemmin olen sanonut, kaikkia riskejä elämästä ei voi poistaa. Olen keskustellut useiden pienten lasten vanhempien kanssa, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton palvelupuhelimessa asiasta, ja nämä kaikki muut kuin jotkut tällä palstalla kirjoittelevat ovat olleet sitä mieltä, että tuolla tiheydellä tulevissa kolhuissa on kysymys jostain muusta, kuin huonosta tuurista. Sinultakin, Lto, haluaisin jonkinlaisen arvion, että kuinka monta kertaa viikossa silmien ympärille pitää tulla naarmuja, että sinun mielestäsi silmät olisivat vaarassa siinä määrin, että olisi syytä miettiä turvallisuuden parantamista tässä suhteessa?Ei voi muuta sanoa teksteistäsi baskeriville.... epäilempä että sinulla ei edes ole lasta.
- Baskeriville
provo kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa teksteistäsi baskeriville.... epäilempä että sinulla ei edes ole lasta.
Kiitos vaan kohteliaisuudesta... kai se saavutus sinänsä on olla hyvä provottajakin, mutta pettymykseksesi on todettava, että kyllä mulla vaan on tytär, 1v 4kk huomenna.
Kerro nyt ihmeessä, mikä tässä mun kirjoittelussani mättää? Kovasti mua on arvosteltu, mutta ei kukaan ole vielä vaivautunut selittämään/vastaamaan kysymyksiini, kuinka asiat oikeasti ovat/pitäisi olla. Voisitko sinä olla niin ystävällinen? - lastenhoitaja
Baskeriville kirjoitti:
Kuten jo aiemmin olen sanonut, kaikkia riskejä elämästä ei voi poistaa. Olen keskustellut useiden pienten lasten vanhempien kanssa, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton palvelupuhelimessa asiasta, ja nämä kaikki muut kuin jotkut tällä palstalla kirjoittelevat ovat olleet sitä mieltä, että tuolla tiheydellä tulevissa kolhuissa on kysymys jostain muusta, kuin huonosta tuurista. Sinultakin, Lto, haluaisin jonkinlaisen arvion, että kuinka monta kertaa viikossa silmien ympärille pitää tulla naarmuja, että sinun mielestäsi silmät olisivat vaarassa siinä määrin, että olisi syytä miettiä turvallisuuden parantamista tässä suhteessa?" esim. jos työelämässä työtehtäviä suorittaessa tuolla frekvenssillä tulisi tuollaisia naarmuja silmien ympärille, niin on aivan varmaa, että kyseltäisiin työturvallisuuden perään,..."
Näin saattaa käydä minulle työtehtävääni suorittaessa! Pienet lapset ovat niin arvaamattomia käänteissään ja tekemisissään, ettei ihan aina ehdi väistää lapioniskua tai kynsimistä tai muuta vastaavaa. Mutta eipä näiden takia ole siltikään tehty mitään työturvallisuuden parantamiseksi! Ja entäpä ne desibeit, johon päiväkodin työntekijät altistuvat? Eipä niillekään oikein mitään voi tehdä ja onhan nekin työturvallisuusriski työntekijän kuulolle! Niin että mietipä ennen kuin alat tästä asiasta enempää paasaamaan!
Haluaisin tietää tyttäresi päiväkodin ja päiväkodin pihan kokoa. Siis montako osastoa on ko. päiväkodissa ja kuinka suuri piha siihen kuuluu? Ihan sillä haluan tietää, että ainakaan omalla työpaikallani ei sisällä, eikä liioin ulkona ole niin paljon tilaa, että jokaiselle lapselle saataisiin oma reviirialue, jolla leikkiä ja jolle ei muilla lapsilla ole asiaa. Kuinka itse järjestäisit, jotta saisit toivomasi 'leikkiraon' jokaiselle lapselle, jotteivät ylettyisi lyömään lapiolla toista? Ja kuinka saat pienet alle 3-vuotiaat (tai minkä tahansa ikäiset) lapset pysymään tuolla 'rajatulla' alueellaan (lapset kun ovat hyvin liikkuvaista sorttia)? Omalla työpaikallani sattuu olemaan vain yksi hiekkalaatikko ja jos siihen aletaan tekemään leikkialueet, ei siihen montaakaan lasta mahdu. Ja kuinkahan moni lapsi tykkää ulkona paikallaan olemisesta? Kyllä varmasti kurjalta tutuisi, jos tarhantäti kieltäisi liikkumasta mihinkään, jotta ei menisi liian lähelle toista lasta (liian lähelle kaveria, jonka kanssa haluaisi leikkiä)! Et kai halua tämän olevan mikään natsivaltio!
On ikävää, että tyttärellesi on sattunut vahinkoja niin usein.. ja itse olen sitä mieltä, että ehkä liian usein (meidän päiväkodissa olisi jo toisesta näin lyhyellä ajalla tapahtuneesta vanhingosta yritetty lisätä 'valvontaa' kyseisen lapsen kohdalla; ensimmäinen voi olla vahinko, mutta pian perään tapahtuva vastaava vahinko herättää vielä enemmän kuin ensimmäinen), mutta nuo sinun kärjistyksesi ja yleistyksesi tuntuvat välillä hyvinkin pahalta! Me päiväkodin henkilökunta yritämme tehdä parhaamme, mutta ihan aina se ei riitä, sillä meilläkin on vain kaksi silmää ja vain kaksi kättä. Mekin olemme vain ihmisiä kuten te vanhemmatkin. Sattuuhan niitä vahinkoja kotonakin! - Jassa
Baskeriville kirjoitti:
Kuten jo aiemmin olen sanonut, kaikkia riskejä elämästä ei voi poistaa. Olen keskustellut useiden pienten lasten vanhempien kanssa, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton palvelupuhelimessa asiasta, ja nämä kaikki muut kuin jotkut tällä palstalla kirjoittelevat ovat olleet sitä mieltä, että tuolla tiheydellä tulevissa kolhuissa on kysymys jostain muusta, kuin huonosta tuurista. Sinultakin, Lto, haluaisin jonkinlaisen arvion, että kuinka monta kertaa viikossa silmien ympärille pitää tulla naarmuja, että sinun mielestäsi silmät olisivat vaarassa siinä määrin, että olisi syytä miettiä turvallisuuden parantamista tässä suhteessa?Loistavaa provoa tosiaan, kiitos hauskasta iltalukemisesta, sait kansan syvät rivit liikkeelle. Nyt on varmaan kaikki saaneet tästä keskustelusta tarpeekseen eikä noihin kommentteihin paljoa enää jaksa lisätä...mutta aikuisten oikeesti, en ymmärrä vertaustasi aikuisten työoloista ja lasten hoidossa oloista, eihän niillä ole mitään todellista vertailupohjaa. Vai herätätkö sinä vaimosi aamuisin takomalla häntä avokämmenellä selkään? ( vrt. kertomasi tuolla keskustelun alkumetreillä). Taitaa siis prinsessasi olla itsekin kova huitomaan.. varsinkin noin pienet ovat vain kovin meneväisiä ajattelun ja toiminnan seuraussuhteiden sijaan. Oletko muuten ihan varma ettei prinsessasi osaa kiivetä? Jo vuoden ikäiset pääsevät sohvalle ja pöydälle jne josta voivat pudota...
Kysymys päiväkodin todellisesta turvallisuudesta ja vastuusta sekä esim. ja normaaliin kävelynopetteluun, kiipeilyyn ja maassa rymyämiseen kuuluvista kolhuista eivät myöskään mitenkään yltä samalle vertailuviivalle. Ehdottamasi hiekkalaatikkoturvaväli ei ole tietenkään todellinen ja rakentava turvallisuuskeino vaan hyvä läppä, siis lähinnä keskustelua kuumentava vitsi.Ja et VOI olla tosissasi, että alle 3-vuotiaat todella ymmärtävät jos heille kerran sanoo että jotain asiaa, esim lapiollahuitomista ei saa tehdä? Sittehän voisit antaa lapselle ensimmäisenä päivänä turvallisuusohjeet ja olettaa että hän muistaa ne vielä sittenkin kun olet päässyt listan loppuun...heheh. Jos ehdit joskus katsella lapsia leikkimässä tajuat ettei siinä valissä voi koko aikaa päivystää. Ei sittenkään, vaikka jokaisella lapsella olisi vertaisryhmässä oma hoitaja (sen monet äidit ja isät hyvin kokemuksesta tietävät). Ei varmaan kannata viedä lasta hoitoon vaan hankkia hoitaja kotiin, tai hankkia sitten niitä suojavälineitä.
Provoa tai ei, meidän perhe arvostaa päiväkotien ja perhepäiväkotien henkilökuntaa jota ilman olis huomattavasti kurjempaa käydä töissä.Siis SUURKIITOKSET JA JAKSAMISTA KAIKILLE HOITOTÄDEILLE,OLETTE TÄRKEÄ AMMATTIRYHMÄ! - lastenhoitaja
Jassa kirjoitti:
Loistavaa provoa tosiaan, kiitos hauskasta iltalukemisesta, sait kansan syvät rivit liikkeelle. Nyt on varmaan kaikki saaneet tästä keskustelusta tarpeekseen eikä noihin kommentteihin paljoa enää jaksa lisätä...mutta aikuisten oikeesti, en ymmärrä vertaustasi aikuisten työoloista ja lasten hoidossa oloista, eihän niillä ole mitään todellista vertailupohjaa. Vai herätätkö sinä vaimosi aamuisin takomalla häntä avokämmenellä selkään? ( vrt. kertomasi tuolla keskustelun alkumetreillä). Taitaa siis prinsessasi olla itsekin kova huitomaan.. varsinkin noin pienet ovat vain kovin meneväisiä ajattelun ja toiminnan seuraussuhteiden sijaan. Oletko muuten ihan varma ettei prinsessasi osaa kiivetä? Jo vuoden ikäiset pääsevät sohvalle ja pöydälle jne josta voivat pudota...
Kysymys päiväkodin todellisesta turvallisuudesta ja vastuusta sekä esim. ja normaaliin kävelynopetteluun, kiipeilyyn ja maassa rymyämiseen kuuluvista kolhuista eivät myöskään mitenkään yltä samalle vertailuviivalle. Ehdottamasi hiekkalaatikkoturvaväli ei ole tietenkään todellinen ja rakentava turvallisuuskeino vaan hyvä läppä, siis lähinnä keskustelua kuumentava vitsi.Ja et VOI olla tosissasi, että alle 3-vuotiaat todella ymmärtävät jos heille kerran sanoo että jotain asiaa, esim lapiollahuitomista ei saa tehdä? Sittehän voisit antaa lapselle ensimmäisenä päivänä turvallisuusohjeet ja olettaa että hän muistaa ne vielä sittenkin kun olet päässyt listan loppuun...heheh. Jos ehdit joskus katsella lapsia leikkimässä tajuat ettei siinä valissä voi koko aikaa päivystää. Ei sittenkään, vaikka jokaisella lapsella olisi vertaisryhmässä oma hoitaja (sen monet äidit ja isät hyvin kokemuksesta tietävät). Ei varmaan kannata viedä lasta hoitoon vaan hankkia hoitaja kotiin, tai hankkia sitten niitä suojavälineitä.
Provoa tai ei, meidän perhe arvostaa päiväkotien ja perhepäiväkotien henkilökuntaa jota ilman olis huomattavasti kurjempaa käydä töissä.Siis SUURKIITOKSET JA JAKSAMISTA KAIKILLE HOITOTÄDEILLE,OLETTE TÄRKEÄ AMMATTIRYHMÄ!Kiitos sinulle! Kyllä mieltä lämmittää saada edes joskus kiitosta siitä työstä mitä tekee täydestä sydämestään!
- Jassa
lastenhoitaja kirjoitti:
Kiitos sinulle! Kyllä mieltä lämmittää saada edes joskus kiitosta siitä työstä mitä tekee täydestä sydämestään!
Kiitos sinulle ja kaltaisille ihmisille jotka jaksavat päivästä toiseen kaikenlaisten lasten ja näiden omituisten vanhempien kanssa. Haluan aina antaa positiivista palautetta koska itse en todellakaan siihen työhön pystyisi. Jaksankin aina ihmetellä näitä keskustelu- ja lehtien mielipidepalstojen ammattikuntaanne väheksyviä kirjoitteluita joissa ei tajuta asian laajempaa yhteiskunnallista ja kansantaloudellista merkitystä vaan tuijotetaan vain omaa napaa.
Jonkun pitäisi voimakkaammin nostaa työnne imagoa jotta silmät avautuisivat tajuamaan realiteetit esim. kampanjan avulla. ( Jos ala olisi miesvaltainen niin ne olisivat tehneet lakon jo aikaa sitten, niinkuin näkyy olevan tapana jos työnteko ei miellytä).
Toivon että jaksaisitte kaikesta huolimatta pitää lippua korkella ja arvostaa ja tehdä työtänne, jotta vanhemmatkin pääsevät tekemään omaansa. - Baskeriville
Jassa kirjoitti:
Kiitos sinulle ja kaltaisille ihmisille jotka jaksavat päivästä toiseen kaikenlaisten lasten ja näiden omituisten vanhempien kanssa. Haluan aina antaa positiivista palautetta koska itse en todellakaan siihen työhön pystyisi. Jaksankin aina ihmetellä näitä keskustelu- ja lehtien mielipidepalstojen ammattikuntaanne väheksyviä kirjoitteluita joissa ei tajuta asian laajempaa yhteiskunnallista ja kansantaloudellista merkitystä vaan tuijotetaan vain omaa napaa.
Jonkun pitäisi voimakkaammin nostaa työnne imagoa jotta silmät avautuisivat tajuamaan realiteetit esim. kampanjan avulla. ( Jos ala olisi miesvaltainen niin ne olisivat tehneet lakon jo aikaa sitten, niinkuin näkyy olevan tapana jos työnteko ei miellytä).
Toivon että jaksaisitte kaikesta huolimatta pitää lippua korkella ja arvostaa ja tehdä työtänne, jotta vanhemmatkin pääsevät tekemään omaansa.Sanotaan sekin, että minäkin arvostan työtä, jota lastentarhanopettajat ja -hoitajat tekevät. Kaikki ovat olleet ystävällisiä, lämpimiä ja rakkaudellisia niin meitä vanhempia kuin tytärtämmekin kohtaan.
Nyt vain on tämä asia, missä asenteet ja toimintatavat ovat jotain muuta, kun mitä ne pitäisivät olla. Ja näköjään ihan valtakunnant tasolla. - Jassa
Baskeriville kirjoitti:
Sanotaan sekin, että minäkin arvostan työtä, jota lastentarhanopettajat ja -hoitajat tekevät. Kaikki ovat olleet ystävällisiä, lämpimiä ja rakkaudellisia niin meitä vanhempia kuin tytärtämmekin kohtaan.
Nyt vain on tämä asia, missä asenteet ja toimintatavat ovat jotain muuta, kun mitä ne pitäisivät olla. Ja näköjään ihan valtakunnant tasolla.Noita viestejä kun lukee niin sanahelinältä ja ristiriitaiselta uusin kommenttisi kuulostaa, samoin vertauksesi ontuvilta sekä teoriasi päivähoitajien vääristä asenteista ja toimintamalleista. Kummallisen yleistä, että vanhemmat ovat sokeita omien lapsiensa virheille ja syyllisyydelle , nehän on ne muiden lapset jotka vaan tekee kiusaa ja riehuu.
- Mutsi56
Baskeriville kirjoitti:
Kuten jo aiemmin olen sanonut, kaikkia riskejä elämästä ei voi poistaa. Olen keskustellut useiden pienten lasten vanhempien kanssa, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton palvelupuhelimessa asiasta, ja nämä kaikki muut kuin jotkut tällä palstalla kirjoittelevat ovat olleet sitä mieltä, että tuolla tiheydellä tulevissa kolhuissa on kysymys jostain muusta, kuin huonosta tuurista. Sinultakin, Lto, haluaisin jonkinlaisen arvion, että kuinka monta kertaa viikossa silmien ympärille pitää tulla naarmuja, että sinun mielestäsi silmät olisivat vaarassa siinä määrin, että olisi syytä miettiä turvallisuuden parantamista tässä suhteessa?Onkohan ryhmässä yksittäinen lapsi, jolla on joku käytöshäiriö?
Suosittelen olemaan mukana päiväkodissa lapsen ollessa siellä. Henkilökunta ei voi kertoa hoidossa olevista lapsista, mutta itse seuraamalla voisi sekin selvitä.
Tai onkohan todella niin, että Sinun taaperosi on otettu joukkokiusaamisen kohteeksi? Ja tarhassa olevat tädit ovat ilkeitä kiusaajia ja tehtävänsä laiminlyöviä?
Onko vanhempieniltoja? Voisit osallistua niihin ja tutustuisit muihin vanhempiin ja hoitajiin.
Oletteko lapsosenne kanssa usein ulkona pihalla tai leikkipuistoissa, jossa touhuaa muiden lasten kanssa? - Mutsi56
Baskeriville kirjoitti:
Kiitos vaan kohteliaisuudesta... kai se saavutus sinänsä on olla hyvä provottajakin, mutta pettymykseksesi on todettava, että kyllä mulla vaan on tytär, 1v 4kk huomenna.
Kerro nyt ihmeessä, mikä tässä mun kirjoittelussani mättää? Kovasti mua on arvosteltu, mutta ei kukaan ole vielä vaivautunut selittämään/vastaamaan kysymyksiini, kuinka asiat oikeasti ovat/pitäisi olla. Voisitko sinä olla niin ystävällinen?Tuon ikäisellä kuhmut ja kolhut ovat arkipäivää kuuluvat kasvuun ja kehitykseen. Muuten minä en veisi noin nuorta hoitoon kodin ulkopuolelle!
- Baskeriville
Mutsi56 kirjoitti:
Tuon ikäisellä kuhmut ja kolhut ovat arkipäivää kuuluvat kasvuun ja kehitykseen. Muuten minä en veisi noin nuorta hoitoon kodin ulkopuolelle!
Tiettyyn rajaan asti mustelmat, kuhmut ja kolhut kuuluvat kasvuun ja elämän kokemukseen, olen samaa mieltä. silmät ovat kuitenkin sellaiset kapistukset, joihin pitäisi kiinnittää tarkempaa huomiota, kuin että jos on polvet tai kyynärpäät kolhuilla tai vaikka vähän ruvellakin.
Tarkoititko siis, että noin nuorta lasta ei tulisi viedä hoitoon kodin ulkopuolelle? Minunkin mielestäni se olisi kyllä paras vaihtoehto. Mutta kun valinta on tehtävä niiden asioiden välillä, että tuleeko taloudellisesti toimeen vai eikö tule, niin käytännön vaihtoehdot ovat vähissä. Jos toinen meistä jäisi edelleen kotiin, kaatuisi koko korttitalo. - Baskeriville
Jassa kirjoitti:
Noita viestejä kun lukee niin sanahelinältä ja ristiriitaiselta uusin kommenttisi kuulostaa, samoin vertauksesi ontuvilta sekä teoriasi päivähoitajien vääristä asenteista ja toimintamalleista. Kummallisen yleistä, että vanhemmat ovat sokeita omien lapsiensa virheille ja syyllisyydelle , nehän on ne muiden lapset jotka vaan tekee kiusaa ja riehuu.
Ystävä hyvä: Jos päiväkoti ilmoittaa, että lapset ovat päiväkodissa PÄIVÄKODIN VASTUULLA, voidaan keskustelu lasten syyllisyydestä tai syyttömyydestä lopettaa ennenkuin aloitetaankaan. Jos aletaan tutkia lasten syyllistyyttä, tällöin aletaan siirtää vastuuta päiväkodilta lapsille, tässä taapauksessa alle 3-vuotialle ja se ei kyllä vaikuta täysijärkiseltä keskustelulta Kaikkien lapset varmasti riehuu ja tekee pahojaan, mutta päiväkoti on vastuussa kaikista omien sanojensa mukaan. Lapsia pitää opettaa, mutta vastuuta heille ei voi antaa tässä iässä käytännössä yhtään mistään asiasta. Eli mitä hyötyä heitä on syytelläkään?
Jos ristiriitaisuutta yhtään selvittää, niin kaikinpuolin muuten olen ollut tyytyväinen lapseni päiväkodin toimntaan, mutta 1) valvonta sekä 2) suhtautuminen valvonnan parantamiseen ja vaaratekijöiden vähentämiseen on jotain muuta, kuin mitä sen pitäisi olla. Vaipat on vaihdettu, on pidetty sylissä, on syötetty ja juotettu ja pesty pyllyt ja puettu ja riisuttu.. ja paljon muuta todella kiitettävällä tavalla.
Maanantaina meinaan vielä yrittää, jos opettajilla ja hoitajilla olisi aikaa jossain välissä keskustella vielä asiasta. Jos he osoittautuvat samanlaisiksi puupäiksi kuin johtaja, niin sitten kyllä taitaa mennä päivähoitopaikka vaihtoon. - Mutsi56
Baskeriville kirjoitti:
Tiettyyn rajaan asti mustelmat, kuhmut ja kolhut kuuluvat kasvuun ja elämän kokemukseen, olen samaa mieltä. silmät ovat kuitenkin sellaiset kapistukset, joihin pitäisi kiinnittää tarkempaa huomiota, kuin että jos on polvet tai kyynärpäät kolhuilla tai vaikka vähän ruvellakin.
Tarkoititko siis, että noin nuorta lasta ei tulisi viedä hoitoon kodin ulkopuolelle? Minunkin mielestäni se olisi kyllä paras vaihtoehto. Mutta kun valinta on tehtävä niiden asioiden välillä, että tuleeko taloudellisesti toimeen vai eikö tule, niin käytännön vaihtoehdot ovat vähissä. Jos toinen meistä jäisi edelleen kotiin, kaatuisi koko korttitalo.Elämässä on todellakin tehtävä valintoja. Rahahan ei koskaan riitä elämiseen:(, mutta noin pienelle lapselle paras hoitopaikka on kotona. Vanhempi saa hoitaa omaansa omien näkemystensä mukaan. Ryhmässä lasta on vaikea hoitaa täysin yksilöllisesti, ei voida ottaa huomioon jokaisen vanhemman toiveita ( sovitella voidaan yrittää).
Pari kolme vuotta kotona lapsen kanssa kotihoidontuen turvin on aikuisellekin kasvattavaa, oppii elämään niukemmallakin. - Baskeriville
Mutsi56 kirjoitti:
Elämässä on todellakin tehtävä valintoja. Rahahan ei koskaan riitä elämiseen:(, mutta noin pienelle lapselle paras hoitopaikka on kotona. Vanhempi saa hoitaa omaansa omien näkemystensä mukaan. Ryhmässä lasta on vaikea hoitaa täysin yksilöllisesti, ei voida ottaa huomioon jokaisen vanhemman toiveita ( sovitella voidaan yrittää).
Pari kolme vuotta kotona lapsen kanssa kotihoidontuen turvin on aikuisellekin kasvattavaa, oppii elämään niukemmallakin.Jos sen parin vuoden jälkeen on vielä se koti olemassa...
- Mutsi56
Baskeriville kirjoitti:
Jos sen parin vuoden jälkeen on vielä se koti olemassa...
Pankin kanssa voi tehdä sopimuksia lainojenlyhennyksen siirroista ja muista järjestelyistä. Niin mekin teimme. Vuokralla asuttiin, uutta säästettin ja yhden palkalla elettiin. Opinpahan ompelemaan, kierrättämään, keräileen ja tekemään halpaa ruokaa. Lehdet luin kirjastossa tai lainasin kotiin. Meillä oli aikaa toisillemme ja lapsellemme.
Itse seurasimme vauvan kehitystä, eikä niin kuten nykyvanhemmat, joille tarhantäti kertoo ensiaskeleet ja muut taidot. Pienen lapsen täysipäiväinen ja joka päiväinen hoito kodin ulkopuolella osoittaa vanhemman itsekkyyttä.
Tarhojen hoitajilta vaaditaan asioita lapsen hoidossa, joita ei itse toteuteta lapsen kanssa. - Jassa
Baskeriville kirjoitti:
Ystävä hyvä: Jos päiväkoti ilmoittaa, että lapset ovat päiväkodissa PÄIVÄKODIN VASTUULLA, voidaan keskustelu lasten syyllisyydestä tai syyttömyydestä lopettaa ennenkuin aloitetaankaan. Jos aletaan tutkia lasten syyllistyyttä, tällöin aletaan siirtää vastuuta päiväkodilta lapsille, tässä taapauksessa alle 3-vuotialle ja se ei kyllä vaikuta täysijärkiseltä keskustelulta Kaikkien lapset varmasti riehuu ja tekee pahojaan, mutta päiväkoti on vastuussa kaikista omien sanojensa mukaan. Lapsia pitää opettaa, mutta vastuuta heille ei voi antaa tässä iässä käytännössä yhtään mistään asiasta. Eli mitä hyötyä heitä on syytelläkään?
Jos ristiriitaisuutta yhtään selvittää, niin kaikinpuolin muuten olen ollut tyytyväinen lapseni päiväkodin toimntaan, mutta 1) valvonta sekä 2) suhtautuminen valvonnan parantamiseen ja vaaratekijöiden vähentämiseen on jotain muuta, kuin mitä sen pitäisi olla. Vaipat on vaihdettu, on pidetty sylissä, on syötetty ja juotettu ja pesty pyllyt ja puettu ja riisuttu.. ja paljon muuta todella kiitettävällä tavalla.
Maanantaina meinaan vielä yrittää, jos opettajilla ja hoitajilla olisi aikaa jossain välissä keskustella vielä asiasta. Jos he osoittautuvat samanlaisiksi puupäiksi kuin johtaja, niin sitten kyllä taitaa mennä päivähoitopaikka vaihtoon.niin pääsemme tästä jännityksestä. Omat oudot kommenttisihan annoit monasti jo tuolla aiemmin, mm. vertasit pienten lasten toimintaa aikuisten työpaikalla toimimiseen ja työturvallisuusasioihin! Eikun huomenna iskä tiukasti vahtimaan prinsessaa hiekkiksen reunalle. Ja sano tosiaan kaikille etteivät tule metriä lähemmäs. SIINÄ SULLE ASENNEVAMMAA! Sittenpähän näet onko lapsesi yleinen naarmutuksen kohde vai onkohan nyt kuitenkin niin että tuossa 1,4kk tienoilla kun tuo kävely on yleensä vielä hieman hataraa niin lapsi teloo helposti itsensä. Voihan myös olla että hänestä on tullut pumpulikasvatuksesta hetkeksi eroonpäässyt normaali,aktiivinen liikkuja joka haluaa olla siellä missä muutkin. Kyllä siinä sitten sattuu kaikennäköistä jo pienemmälläkin porukalla. Niin että se siitä lasten syyllistämisestä joka itseasiassa olikin aikuisten vika. Ja eikun suojavehkeitä ostamaan. Aloitetaanko uusi keskustelun aihe?; "Onko missään muualla kuin pyöressä pehmustetussa huoneessa pienelle lapselle turvallista?"
- Mimmu
Baskeriville kirjoitti:
Tarkoititko siis, että noin nuorta lasta ei tulisi viedä hoitoon kodin ulkopuolelle? Minunkin mielestäni se olisi kyllä paras vaihtoehto. Mutta kun valinta on tehtävä niiden asioiden välillä, että tuleeko taloudellisesti toimeen vai eikö tule, niin käytännön vaihtoehdot ovat vähissä. Jos toinen meistä jäisi edelleen kotiin, kaatuisi koko korttitalo.Onko teilläpäin mahdollisuutta esim. perhepäivähoitajaan? Perhepäivähoitajalla on paljon pienempi ryhmä ja enemmän kodinomaisempi (siis pienelle lapselle sopivampi) hoitopaikka. Se olisi hyvä vaihtoehto päiväkodille, jos et siihen ole tyytyväinen.
- Täti
Mutsi56 kirjoitti:
Onkohan ryhmässä yksittäinen lapsi, jolla on joku käytöshäiriö?
Suosittelen olemaan mukana päiväkodissa lapsen ollessa siellä. Henkilökunta ei voi kertoa hoidossa olevista lapsista, mutta itse seuraamalla voisi sekin selvitä.
Tai onkohan todella niin, että Sinun taaperosi on otettu joukkokiusaamisen kohteeksi? Ja tarhassa olevat tädit ovat ilkeitä kiusaajia ja tehtävänsä laiminlyöviä?
Onko vanhempieniltoja? Voisit osallistua niihin ja tutustuisit muihin vanhempiin ja hoitajiin.
Oletteko lapsosenne kanssa usein ulkona pihalla tai leikkipuistoissa, jossa touhuaa muiden lasten kanssa?Onkohan ryhmässä yksittäinen lapsi, jolla on joku käytöshäiriö?
Tämä samainen ajatus käväisi minunkin päässäni. Omalla työpaikalla kun on vuosien varrella sattunut hoidettavaksi hyvinkin erilaisia lapsia. Joukosta löytyy myös näitä käytöshäiriöisiä. Siinä pitäisi olla silmiä jokapuolella, jotta näkisi mitä ko. lapsi milloinkin tekee. Mutta kun on niitä muitakin lapsia katsottava kuin sitä yhtä joka käyttäytymisellään yrittää terrorisoida koko osastoa. Ja tällaisista lapsista (tai yleensä kenestäkään lapsesta) ei saa mitään tietoa antaa muille vanhemmille, ilman ko. vanhemman lupaa.
- Baskeriville
Aloitan tähän tällaisen sivukeskustelun. Kertokaa mielipiteitänne, arvauksianne, faktaa... ihan miltä pohjalta tahansa: MITÄ TARKOITTAA, että lapset ovat PÄIVÄKODIN VASTUULLA sen jälkeen, kun vanhemmat luovuttavat hänet päiväkodissa työskentelevälle aikuiselle aamulla? Juuri näillä sanoilla minulle asia on ilmaistu, mutta mitä on tämä päiväkodin vastuu käytännössä? Mistä he vastaavat käytännössä, miten ja kenelle?
- Baskeriville
Näinkö vaikea kysymys tämä onkin, että kukaan ei osaa sanoa tähän mitään?
- Patu33
Baskeriville kirjoitti:
Näinkö vaikea kysymys tämä onkin, että kukaan ei osaa sanoa tähän mitään?
Hoitajat on päivähoitopaikassa vastuussa kuten vanhemmat kotona. Eli jos lapsi vaikka karkaa pihalta ja juoksee auton alle, niin pahimmassa tapauksessa hoitaja istuu siitä linnassa, ihan kuten voisi käydä vastaavassa tilanteessa vanhemmille.
En jaksanut lukea kaikkia keskutluita, mutta minusta muutama naarmu kavoissa on normaalia ja johtuu mm. siitä että lapsi liikkuu kömpelösti eikä osaa vielä varoa muita. - Baskeriville
Patu33 kirjoitti:
Hoitajat on päivähoitopaikassa vastuussa kuten vanhemmat kotona. Eli jos lapsi vaikka karkaa pihalta ja juoksee auton alle, niin pahimmassa tapauksessa hoitaja istuu siitä linnassa, ihan kuten voisi käydä vastaavassa tilanteessa vanhemmille.
En jaksanut lukea kaikkia keskutluita, mutta minusta muutama naarmu kavoissa on normaalia ja johtuu mm. siitä että lapsi liikkuu kömpelösti eikä osaa vielä varoa muita.Ja silloin tämä kömpelyys pitää huomioida niin, että häntä valvotaan, ettei hän pääse kompuroimaan sellaisiin paikkoihin, missä on suurempi mahdollisuus sattua jotain pahempaa kun kaatuu.
- Baskeriville
Patu33 kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia keskutluita, mutta minusta muutama naarmu kavoissa on normaalia ja johtuu mm. siitä että lapsi liikkuu kömpelösti eikä osaa vielä varoa muita.Vielä se piti lisätä, että minusta vastauksesi kuvastaa aika yleistä asennetta tuosta vastuuasiasta. Minua ei ainakaan lohduttaisi yhtään se, että joku istuu linnassa tai vaikka joku hirtettäisiin, jos lapseni silmästä menisi näkö. Kuullostaa siltä, että aika yleisesti vastuu käsitetään seuraamusten kautta ensisijaisesti, kun ensisijaisesti se pitäisi ymmärtää niin, että VASTATAAN siitä, että lapsille EI SATU mitään pahempia onneottomuuksia. Miten siitä vastataan? Siten, että estetään sellaisiin vaaratilanteisiij noutuminen, että jotain pahempaa voi sattua. Jos ei näin ole, päiväkoti ei ole turvallinen paikka lapselle.
- Patu33
Baskeriville kirjoitti:
Vielä se piti lisätä, että minusta vastauksesi kuvastaa aika yleistä asennetta tuosta vastuuasiasta. Minua ei ainakaan lohduttaisi yhtään se, että joku istuu linnassa tai vaikka joku hirtettäisiin, jos lapseni silmästä menisi näkö. Kuullostaa siltä, että aika yleisesti vastuu käsitetään seuraamusten kautta ensisijaisesti, kun ensisijaisesti se pitäisi ymmärtää niin, että VASTATAAN siitä, että lapsille EI SATU mitään pahempia onneottomuuksia. Miten siitä vastataan? Siten, että estetään sellaisiin vaaratilanteisiij noutuminen, että jotain pahempaa voi sattua. Jos ei näin ole, päiväkoti ei ole turvallinen paikka lapselle.
Ettet vain olisi yksi tuttavan naapuri? Heillä lapsi ei ole koskaan ulkona ilman että toinen vanhemmista on suunnilleen koko ajan lapsen hihassa kiinni. Vanhemmat kokosivat taloyhtiön hiekkalaatikolta muiden lasten leluja roskiin, koska ne olivat pienille vaarallisia, esimerkiksi tavallinen ruokalusikka. Lapsi kävi vähän sääliksi, kun hän ei saanut tehdä oma-alotteisesti yhtään mitään.
Kävelemään opetteleva taapero kaatuu ehkä 50 kertaa päivässä ja joskus myös vähän kolauttaa itseään. Tuo on normaalia kehitystä. Ei voida vaatia että joku on koko ajan olkapäässä kiinni ja varmistamassa ettei mitään tapahdu.
Päiväkodissa turvallisuudesta on huolehdittu niin että ympäristö on turvallinen. Piha on aidattu, eikä siellä ole ojaa johon voi hukkua tai rikkottuja pulloja hiekassa yms.
Luultavasti vuoden päästä naureskelet jo tällä asialle. Muksu oppii koko ajan liikkumaan varmemmin ja oppii varomaan toisia lapsia, kun huomaa että muut lapset eivät toimi pelkästään hänen ehdoilaan kuten omat vanhemmat. - Tuttavistasi en tiedä....
Patu33 kirjoitti:
Ettet vain olisi yksi tuttavan naapuri? Heillä lapsi ei ole koskaan ulkona ilman että toinen vanhemmista on suunnilleen koko ajan lapsen hihassa kiinni. Vanhemmat kokosivat taloyhtiön hiekkalaatikolta muiden lasten leluja roskiin, koska ne olivat pienille vaarallisia, esimerkiksi tavallinen ruokalusikka. Lapsi kävi vähän sääliksi, kun hän ei saanut tehdä oma-alotteisesti yhtään mitään.
Kävelemään opetteleva taapero kaatuu ehkä 50 kertaa päivässä ja joskus myös vähän kolauttaa itseään. Tuo on normaalia kehitystä. Ei voida vaatia että joku on koko ajan olkapäässä kiinni ja varmistamassa ettei mitään tapahdu.
Päiväkodissa turvallisuudesta on huolehdittu niin että ympäristö on turvallinen. Piha on aidattu, eikä siellä ole ojaa johon voi hukkua tai rikkottuja pulloja hiekassa yms.
Luultavasti vuoden päästä naureskelet jo tällä asialle. Muksu oppii koko ajan liikkumaan varmemmin ja oppii varomaan toisia lapsia, kun huomaa että muut lapset eivät toimi pelkästään hänen ehdoilaan kuten omat vanhemmat.... enkä heidän naapureistaan, mutta kenenkään leluja en ole mistään keräillyt yhtään minnekään.
Ja tuo kaatuminen tosiaan ei ole vaarallista, jos ei matkalla ole jotain kovaa mihin pää tai kasvot voivat paukahtaa.
Ja sinähän sen itse sanoit: kävelevä taaperi kaatuu ehkä 50 kertaa päivässä. EIkö olisi suotavaa, että missä hän kaatuilee, ei olisi mitään polven korkuisia kovia esteitä, mihin pää kolahtaa kaatuessa?
Aivan.. päiväkodissa turvallisuudesta on huolehdittu... ja yksi aitakin pihalla on JUURI sen korkuinen, että jos joku tenava siihen naamalleen kaatuu, niin jälki on takuuvarmasti rumaa. Kopsahdus tapahtuu pystyssä olevien lautojen päihin. Olisivat tehneet sen verran korkean aidan, että ne päät eivät olisi siinä matkan varrella maahan kaatuessa.
Päiväkodin johtaja esitelmöi meille, miten päiväkoti on 20 vuotta sitten rakennettu, sen ovat suunnitelleet miehet, jotka eivät lastenhoidon kanssa ole koskaan olleet missään tekemisissä, eikä alan ammattilaisilta kysellä vieläkään mitään, kun rakennetaan tai korjataan. Mutta että siinä ympräistössä on yritettävä jonkinlaisessa kauhun tasapainossa olla ja rahaa korjauksiin tai parannuksiin ei ole!
Enkä usko, että naureskelen tälle asialle koskaan. Toki olen tyytyväinen, että lapseni ei tarvinnut päiväkotiaan muuttaa ja että hoitajat ja opettajat ottivat asian vakavasti, vaikka johtaja suoraansanoen vittuili meille. Nämä henkilöt olivat jo itsekin keskustelleet, että tytöllemme on sattunut vähän liian usein ja että jotenkin näitä tilanteita pitäisi pyrkiä estämään.
- Mutsi56
Päivähoitopaikkojen henkilökunnan keski-ikä alkaa lähennellä viittäkymppiä. Nuoria ei ala kiinnosta, enkä kyllä ihmettelekään yhtään. Palkkaus kehno ja saa tehdä ilmaiseksi ylitöitä. Lisäksi päälle Baskervillen kaltaisia vanhempia.
Alalle tuleville nuorille päiväkotityö on vain ohikulkumatka paremmille työurille opiskelujen välissä. Alalle jäävillä ei ole kuunnianhimoa tai kykyä muuhun työhön.
Tarhoista alkaa tulla todellisia Itä-Saksan mallisia lapsikarsinoita: usean sadan lapsen hoitoyksiköitä; Pieniä ryhmiksiä ja päiväkoteja lakkautetaan, perhepäivähoitajat siirtyvät muihin säännöllisiin töihin.
Hoitajien vanhetessa alkaa ikä painaa, näkö heikkenee, juoksukin on hitaampaa, ja kulumat selässä ja raajoissa aiheuttaa useita ja pitkiä sairaslomia (sairaseläkkeelle ei niin vain pääse).
Eli näistäkin syistä päiväkodit eivät ole turvallisia vaihtoehtoja kotihoidolle.- Baskeriville
Tuutko Mutsi56 tsättiin, kun näytät olevan linjoilla juuri nyt!
- Baskeriville
Baskeriville kirjoitti:
Tuutko Mutsi56 tsättiin, kun näytät olevan linjoilla juuri nyt!
Nii... tuu Äidit ja Isät -ryhmään.. oottelen siellä hetken. "Paiskataan kättä" ja puhutaan. Ehtisitkö?
- pikku myy
Baskeriville kirjoitti:
Nii... tuu Äidit ja Isät -ryhmään.. oottelen siellä hetken. "Paiskataan kättä" ja puhutaan. Ehtisitkö?
Jostain syystä en pystynyt vastaamaan enää tuohon ketjuun, vaan enpä osaa tätä keskustelupalstaa oikein käyttää. MUTTA.....tuota juuri tarkoitin " sanoihin tarttumisella" ! Eli kerroin esimerkin hoitajien "juoruiluista" ja sanoin että, se sisällemeno oli VAIN YKSI ESIMERKKI NIISTÄ MONISTA asioista, joista puhutaan. Olit jättänyt tämän lauseen huomioimatta.
Toki päiväkodeissa on käytäntöjä eri tilanteiden varalle( myös sisällemeno), mutta tilanteet vaihtelevat lähes päivittäin ja niinpä niistä täytyy myös puhua.
Kohta luultavasti saan taas selitellä sanomisiani sinulle ! - Baskeriville
pikku myy kirjoitti:
Jostain syystä en pystynyt vastaamaan enää tuohon ketjuun, vaan enpä osaa tätä keskustelupalstaa oikein käyttää. MUTTA.....tuota juuri tarkoitin " sanoihin tarttumisella" ! Eli kerroin esimerkin hoitajien "juoruiluista" ja sanoin että, se sisällemeno oli VAIN YKSI ESIMERKKI NIISTÄ MONISTA asioista, joista puhutaan. Olit jättänyt tämän lauseen huomioimatta.
Toki päiväkodeissa on käytäntöjä eri tilanteiden varalle( myös sisällemeno), mutta tilanteet vaihtelevat lähes päivittäin ja niinpä niistä täytyy myös puhua.
Kohta luultavasti saan taas selitellä sanomisiani sinulle !Eli perustelit "torikokouksia" sellaisella esimerkillä, joka järjellä ajateltuna ei ole mikään syys torikokousten järjestämiseen. Jos tämä oli YKSI esimerkki, miksi torikokouksia mielestäsi tulee pitää, niin toivottavasti ne muut eivät ole yhtä älyttömiä. Varmaan tulee tilanteita, jolloin täytyy puhua pihallakin. Tänäkin aamuna siellä isompien puolella oli 3 tätiä torikokousasemissa, ja kun päästiin lähemmäs niin huomattiin, että neljäs oli kokouksesta myöhässä ja kiiruhti juoksujalkaa omalle paikalleen rinkiin hanskojaan käteen vedellen.
- pikku myy
Baskeriville kirjoitti:
Eli perustelit "torikokouksia" sellaisella esimerkillä, joka järjellä ajateltuna ei ole mikään syys torikokousten järjestämiseen. Jos tämä oli YKSI esimerkki, miksi torikokouksia mielestäsi tulee pitää, niin toivottavasti ne muut eivät ole yhtä älyttömiä. Varmaan tulee tilanteita, jolloin täytyy puhua pihallakin. Tänäkin aamuna siellä isompien puolella oli 3 tätiä torikokousasemissa, ja kun päästiin lähemmäs niin huomattiin, että neljäs oli kokouksesta myöhässä ja kiiruhti juoksujalkaa omalle paikalleen rinkiin hanskojaan käteen vedellen.
Hyvä, että asianne on hoidossa ! Jos selailet keskutelupalstan aiheita taaksepäin on siellä aiheena KEISSI ja siellä eräs lto-nimimerkillä kirjoittanut näistä ulkona tapahtuvista keskusteluista. Kannattaa kuitenkin lukaista...ovat arkipäivää. Siihen keskusteluun ( KEISSI) on muuten tosi ikävä palata, mutta vinkiksi vaan.
VASTUUSTA vielä, että oli vastuu kenellä tahansa niin EI kukaan meistä varmasti halua lapsille tapahtuvan mitään. Eikö vaan ?
Hyvää syksyä ! - Baskeriville
pikku myy kirjoitti:
Hyvä, että asianne on hoidossa ! Jos selailet keskutelupalstan aiheita taaksepäin on siellä aiheena KEISSI ja siellä eräs lto-nimimerkillä kirjoittanut näistä ulkona tapahtuvista keskusteluista. Kannattaa kuitenkin lukaista...ovat arkipäivää. Siihen keskusteluun ( KEISSI) on muuten tosi ikävä palata, mutta vinkiksi vaan.
VASTUUSTA vielä, että oli vastuu kenellä tahansa niin EI kukaan meistä varmasti halua lapsille tapahtuvan mitään. Eikö vaan ?
Hyvää syksyä !Varmasti on näin, kuten sanoit!
Hyvää syksyn jatkoa sullekin :) - hellin
Olen kohta 50 hoitaja, vähän närkästyin lauseestasi- alalle jäävillä ei ole kykyä tai kunnianhimoa muihin töihin. Itse olen alanvaihtaja, kyllästyin tylsään työhöni ja aikuisena kouluttauduin lastenhoitoalalle. Mielenkiintoista, ihanaa ja antoisaa työtä. Joka päivä oppii uutta, kun haluaa, ja työnantaja kouluttaa jne. tiedän olevani omassa, oikeassa ammatissa, vahinko vain, että löysin sen liian myöhään ja tyydyin niin monta vuotta toiseen hommaan josta en edes pitänyt. Ehkä tarkoitus oli oppia jotakin ennenkuin löysin tämän ihanneammattini.
Nämä baskervillen kaltaiset vanhemmat, heitä täytyy tukea ja ymmärtää, heillä on omat ongelmansa, usein tehdään kärpäsestä härkänen, eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa, tarkkuutta vain näitten vanhempien lasten kanssa, ja heille tunne siitä, että kullannuppu on hyvässä huomassa. - Mutsi56
hellin kirjoitti:
Olen kohta 50 hoitaja, vähän närkästyin lauseestasi- alalle jäävillä ei ole kykyä tai kunnianhimoa muihin töihin. Itse olen alanvaihtaja, kyllästyin tylsään työhöni ja aikuisena kouluttauduin lastenhoitoalalle. Mielenkiintoista, ihanaa ja antoisaa työtä. Joka päivä oppii uutta, kun haluaa, ja työnantaja kouluttaa jne. tiedän olevani omassa, oikeassa ammatissa, vahinko vain, että löysin sen liian myöhään ja tyydyin niin monta vuotta toiseen hommaan josta en edes pitänyt. Ehkä tarkoitus oli oppia jotakin ennenkuin löysin tämän ihanneammattini.
Nämä baskervillen kaltaiset vanhemmat, heitä täytyy tukea ja ymmärtää, heillä on omat ongelmansa, usein tehdään kärpäsestä härkänen, eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa, tarkkuutta vain näitten vanhempien lasten kanssa, ja heille tunne siitä, että kullannuppu on hyvässä huomassa.Minäkin pidän lastenhoitoalasta työnä. Olen kanssasi aivan samaa mieltä baskerville-vanhemmista. Omalla työpaikallani olemme tulleet toimeen hyvin ns. "vaikeiden" vanhempien kanssa. Haasteita on monenlaisia.
Tilastollinen tosiasia on kuitenkin, että tämän alan työntekijöiden keski-ikä on n. 50-vuotta. Samoin se, että vanhenevalla ihmisellä alkaa olla monta remppaa. Kun pesee lapsen peppuja ja vääntää lasten päälle kurahousu-haalari -yhdistelmiä useita vuosia, alkaa se aiheuttaa fyysisiä vaivoja. Ikääntyminen tuo omat ongelmansa ennemmin tai myöhemmin, ei tietenkään kaikille.
Ei tietenkään kaikki alalle tulevat uudet työntekijät pidä alaa vain väliaikaisena, mutta monen olen minäkin huomannut siirtyvän opiskelemaan muille aloille sosiaali-tai koulupuolelle. Mutta tämäkin asia on tutkittu, että monasti nuoret eivät kauaa alalla pysy.
Keskusteluissa esimiesten kanssa olen kuullut, että avoimiin työpaikkailmoituksiin ei nykyisin tule kuin muutama hakemus, joskus ei ollenkaan. Tämä ei tietenkään koske kaikkia hoitopaikkoja. - hellin
Mutsi56 kirjoitti:
Minäkin pidän lastenhoitoalasta työnä. Olen kanssasi aivan samaa mieltä baskerville-vanhemmista. Omalla työpaikallani olemme tulleet toimeen hyvin ns. "vaikeiden" vanhempien kanssa. Haasteita on monenlaisia.
Tilastollinen tosiasia on kuitenkin, että tämän alan työntekijöiden keski-ikä on n. 50-vuotta. Samoin se, että vanhenevalla ihmisellä alkaa olla monta remppaa. Kun pesee lapsen peppuja ja vääntää lasten päälle kurahousu-haalari -yhdistelmiä useita vuosia, alkaa se aiheuttaa fyysisiä vaivoja. Ikääntyminen tuo omat ongelmansa ennemmin tai myöhemmin, ei tietenkään kaikille.
Ei tietenkään kaikki alalle tulevat uudet työntekijät pidä alaa vain väliaikaisena, mutta monen olen minäkin huomannut siirtyvän opiskelemaan muille aloille sosiaali-tai koulupuolelle. Mutta tämäkin asia on tutkittu, että monasti nuoret eivät kauaa alalla pysy.
Keskusteluissa esimiesten kanssa olen kuullut, että avoimiin työpaikkailmoituksiin ei nykyisin tule kuin muutama hakemus, joskus ei ollenkaan. Tämä ei tietenkään koske kaikkia hoitopaikkoja.Luulen, että päivähoitoalalla on tapahtumassa jotakin, en vain vielä tiedä mitä. Ollaanko siirtymässä osapäivähoitoon kunnan pk:ssa ja yksityissä on "paremmat" piirit. jotain kuitenkin on tapahtumassa.
Nuoret eivät pysy syystä että lapset ovat nykyisin aika "vaikeita" eivät osaa käsitellä, lapset pompottavat vanhempiaankin miten sattuu. Lisäksi vanhemmat osaavat olla vaateliaita, vähän liikaakin, ja nuorilta puuttuu taito ja kyky käsitellä näitä baskervillejä. - Mutsi56
hellin kirjoitti:
Luulen, että päivähoitoalalla on tapahtumassa jotakin, en vain vielä tiedä mitä. Ollaanko siirtymässä osapäivähoitoon kunnan pk:ssa ja yksityissä on "paremmat" piirit. jotain kuitenkin on tapahtumassa.
Nuoret eivät pysy syystä että lapset ovat nykyisin aika "vaikeita" eivät osaa käsitellä, lapset pompottavat vanhempiaankin miten sattuu. Lisäksi vanhemmat osaavat olla vaateliaita, vähän liikaakin, ja nuorilta puuttuu taito ja kyky käsitellä näitä baskervillejä.Nykyisellä menolla päivähoitoalalla on odotettavissa todellinen työvoimapula kymmenen vuoden kuluttua, kun vanhakaarti on jäämässä eläkkeelle. Ala tulee täyttymään maahanmuuttajista, joiden suomenkielentaito ei ole hyvä niin, kuin vanhainkodeisskin on jo nyt.
- hellin
Mutsi56 kirjoitti:
Nykyisellä menolla päivähoitoalalla on odotettavissa todellinen työvoimapula kymmenen vuoden kuluttua, kun vanhakaarti on jäämässä eläkkeelle. Ala tulee täyttymään maahanmuuttajista, joiden suomenkielentaito ei ole hyvä niin, kuin vanhainkodeisskin on jo nyt.
seuraus on: pelkkää perushoitoa, ei mitään muuta. Ei jumppaa, ei kerhoja, ei askartelua, ei ulkoliikuntaa. Alkakaamme siis systemaattinen suomenkielen opetus näille mahanmuuttajanaperoille, sieltä kohta löytyy meidänkin hoitajat. Ehkä näin.
Perustetaanko mutsi56 uusi palsta tälle aiheelle? - Mutsi56
hellin kirjoitti:
seuraus on: pelkkää perushoitoa, ei mitään muuta. Ei jumppaa, ei kerhoja, ei askartelua, ei ulkoliikuntaa. Alkakaamme siis systemaattinen suomenkielen opetus näille mahanmuuttajanaperoille, sieltä kohta löytyy meidänkin hoitajat. Ehkä näin.
Perustetaanko mutsi56 uusi palsta tälle aiheelle?Nämä pikkuiset maahanmuuttajalapset, jotka ovat päiväkotihoidossa, tulevat oppimaan ihan hyvää suomea ja suomettumaan muutenkin. Varmasti hekin pääsevät mukavasti sisään tämän maan työelämään ja heillä on valinnan varaa työpaikoissa.
Kuntien säästämisvimma tulee laskemaan hoidon tasoa, mikäli ei muutosta tule. Laatua lasketaan alemmas ja alemmas. Nykyiselläänkään määrärahat eivät riitä kunnollisiin ja monipuolisiin askartelutarvikkeisiin tai mihinkään muuhunkaan, mitä ennen pidettiin itsestään selvyytenä.
Viime vaaleissa päivähoidon laatu ei ollut kenenkään ehdokkaan teemoissa mukana, ja kuitenkin äänestäjinä on äitejä ja isiä, joiden lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa. Ei vanhempiakaan tämän perusteella tunnu kiinnostavan se, mitä päivähoitopaikoissa tehdään lasten hyväksi.
Päivähoidon tilasta on ollut useita eri keskusteluketjuja tällä palstalla, alkaen ainakin Porin Antonista.
- Baskeriville
Tänäaamuna menimme vaimoni kanssa päiväkotiin ja pyysimme, että saisimme keskustella jonkun opettajan tai hoitajan kanssa asisasta. Sen sijaan, että olisimme saaneet keskustella vain yhden henkilön kanssa, silmänräpäyksessä he kävivät lainaamassa muista ryhmistä tuuraajat itselleen ja halusivat kaikki tulla keskustelemaan meidän kanssamme.
Opettajat ja hoitavat olivat jo oma-aloitteisesti keskustelleet tyttäremme tilanteesta keskenään ja miettineen, kuinka asiaa voisi parantaa. He olivat myös aidon tuntuisesti pahoillaan tapahtuneesta ja olivat itsekin sitä mieltä, että asiaan tulee kiinnittää eritavalla huomiota. Meitä kohtaan nämä henkilöt käyttäytyivät todella mahtavasti ja huomioivat meidän vanhempina erittäin hyvin ja ymmärsivät tilanteen meidän kannaltamme ja eräs heistä ITSE TOTESI, että jos kyseessä olisi heidän oma lapsensa, he olisivat aivan samalla tavalla huolissaan. He pitivät hyvänä ideana katsoa, että lapsilla on tietty huitomaturvaväli, kun hiekkalaatikolla leikitään lapiolla ym. kapineilla. Heistä oli myös ilmanmuuta tärkeää katsoa, että vielä epävarmasti kävelevät lapset ohjataan leikkimään sellaisissa paikoissa, joissa he eivät pääse telomaan itseään kaatuessaan. Lisäksi, he olivat suunnitelleet (ja kysyivät myös meidän mielipidettämme asiaan), että laittavat tyttömme rattaisiin "turvaan" siksi aikaa, kunnes kaikki lapset saadaan puettua ja ulos ja näin kaikki valvojat ovat ulkona valvomassa lapsia. Näin saadaan aikaan pienemmille parempi turvallisuus, kun he eivät ole ulkona tönittävinä kun osa valvojista on vielä sisällä.
Minä olen tyytyväinen nyt tilanteeseen ja ilmeisesti olisi pitänyt suoraan keskustella näiden henkilöiden kanssa, eikä johtajan, jonka käyttäytyminen oli vähintäänkin kyseenalaista. Nyt aika näyttää, miten asiat etenevät, vai onko niin että päiväkoti ylipäätään ei ole turvallinen paikka lapsellemme vielä tässä kehitysvaiheessa.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja jos verenpaineenne pääsi välillä kihahtamaan luvattoman korkealle, pahoittelen sitä. Kaikkea hyvää teille ja perheillenne!- Baskeriville
Sen halusin vielä lisätä, että opettajat ja valvojat erikseen kiittivät meitä, että halusimme keskustella asiasta. Ja kyllä mekin kiitimme heitä. He totesivat, että ilman keskustelua asiat eivät parane eivätkä etene ja että hyvin harvoin vanhemmat tulevat heidän kanssaan keskustelemaan.
- Patu33
Baskeriville kirjoitti:
Sen halusin vielä lisätä, että opettajat ja valvojat erikseen kiittivät meitä, että halusimme keskustella asiasta. Ja kyllä mekin kiitimme heitä. He totesivat, että ilman keskustelua asiat eivät parane eivätkä etene ja että hyvin harvoin vanhemmat tulevat heidän kanssaan keskustelemaan.
Tarha hoiteli jutun aika mallikkaasti, vai mitä? Toivottovati seuraava huolen aiheesi ei ole se että teidän lasta istutetaan ulkona rattaissa :(
Sitäkin näkee että juuri kävelemään oppineita istutetaan rattassa, ihan sen vuoksi että he eivät kompuroisi pihalla ja loukkaisi itseään. Täydellinen valvonta sitosi yhden ihmisen kokonaan tähän yhteen lapseen.
Syksy ja talvi on hankalaa aikaa juuri kävelemään oppineelle lapselle. Meno on kömpelöä ja paksut vaatteet tekee entistä kömpelömmäksi. Paksut vaatteet pehmentää kaatumista, mutta maa on jäistä ja kasvot vaarassa.
Hyvää jatkoa syksyyn!
...pystytkö itsekään vahtimaan lastasi niin 100 %:sesti ja joka sekunti, ettei hänelle koskaan satu mitään? Ehditkö estää aina kaikenlaiset vahingot? Esimerkiksi jos lapsesi leikkii kaikessa rauhassa lelullaan ja yhtäkkiä huitaiseekin sillä itseään silmäkulmaan - ehditkö tarttua hänen käteensä ennenkuin lelu osuu naamaan? Epäilen ettet edes ehdi vahtia häntä niin tarkkaan... ja jos vahdit häntä todellakin niin tarkkaan, suhtaudut varmasti lapseesi sairalloisen suojelevasti.
Vaikka pitäisit "turvavälin" toisiin lapsiin hiekkalaatikolla, saattaa toinen pieni leikkijä ymmärtämättömyyttään heittää yhtäkkiä vaikka lapionsa pois sillä seurauksella että se osuu lastasi silmäkulmaan... tuskin siinä kukaan ehtii tehdä mitään kun kaikki tapahtuu sekunnissa. Vaikka kuinka vieressä kyyläisi. Mikään suojelu ei siis ole 100-%:sen varmaa (enkä tiedä onko niin terveellistäkään?). Paitsi metallihäkki ympärillä...
Tällä en tarkoita, etteikö lapsia tarvitsisi vahtia ja kieltää! En siis tarkoita sitä, että lapsi saisi tehdä mitä haluaa ja vaikka kiivetä katolle ja sitten tippua sieltä maahan (minkä oletat kaikkien ei-niin-hysteeristen vanhempien mukamas sallivan). Rajat on toki oltava, ja lasta myös vahdittava, mutta rajansa niilläkin! Muita selän takana syyttelemällä ei ainakaan saa mitään hyvää parannusta aikaan.
Omakin lapseni oli 2-vuotiaasta aina kouluikäiseksi päiväkodissa ja jotain pientä naarmua oli hänelläkin joskus (ja niihin tietysti syykin), mutta mielestäni minä itsekään en olisi kyennyt niitä estämään vaikka olisin itse hänet kotona kasvattanut ja silmät tapilla vahtinut. Silmä kovana kun ei kukaan ehdi kaikkia tekemisiä vahtia, ja vaikka ehtisikin, ei noita vahinkoja siltikään kykene aina ehkäisemään, koska ne tulevat monesti niin yhtäkkiä... (Esimerkiksi pikkuveljeni kiipesi kerran puuhun (vaikka se oli meillä ehdottomasti kiellettyä!) äidin käännettyä hetkeksi selkänsä -pienempi sisaruksemme itki ja äiti rupesi lohduttamaan häntä - oksa katkesi ja velipoika putosi samoin tein maahan - jossa ikäväksi onneksi oli iso kivi - ja katkaisi kätensä. Koko hommaan meni vain ehkä parikymmentä sekuntia.)
Suurin osa päiväkodissa sattuneista vahingoista on mielestäni kuitenkin normaaleja elämään kuuluvia pieniä vahinkoja joita leikeissä sattuu... ja niitä kautta myös opitaan yhdessä tekemään ja olemaan sekä itseään varomaan. Tietenkin ne voi estää kieltämällä lasta leikkimästä ja telkeämällä hänet pehmustettuun huoneeseen. Naarmuja ei sitten tule, eikä näkö mene, mutta henkinen puoli on sitten asia erikseen... kärjistettyä, mutta niin on sinunkin kirjoituksesi.
Mene hyvä ihminen päiväkotiin katsomaan ja keskustelemaan asiasta, täällä palstalla jauhaminen ei vie asiaa mihinkään suuntaan.- Baskeriville
Luitko Piukka ton "Miten edettiin" -kirjotuksen? Lueppas niin saat vastauksia kysymyksiisi.
En pysty vahtimaan lastani 100%:sti, enkä ole vaatinut sitä muiltakaan. Sen sijaan vaadin itseltäni ja muilta, jotka lupaavat ottaa lapsensa vastuulleen, että hänen ympäristönsä ei ole tarpeettomasti vaarallinen. En varmasti ehdi väliin, jos hän lyö itseään lelulla tai vaikka saa päähänsä survaista lusikkansa kahvan silmäänsä. Ei sille voi kukaan mitään ja piste. Mutta tässä oli kyllä kokonaan eri asiasta kysymys.
Vaikka se mahdollisuus onkin, että toinen leikkijä saattaa heittää jotain, niin eikö ne riskit mitkä voidaan sulkea pois kannata sulkea pois? Ajattele nyt, jos lapseni silmä olisi mennyt puhki, kun toinen lapsi huiskaisi lapiollaan. Väitätkö, että siinä tilanteessa et toivoisi, että tällaisia turvavälejä oltaisiin käytetty? Tai jos kyseessä olisi sinun lapsesi, niin olen satavarma, että toivoisit vaikka käsirautoja, kunhan silmä olisi vain säilynyt näkevänä. Vaikka metallihäkkikin on siinä vaiheessa terveellistä, jos on tosi kyseessä, näin hypoteettisesti ajatellen. Käytännön tilannetta tuskin tulee, missä metallihäkkiä tarvittaisiin.
En oleta kenestäkään vanhemmasta yhtään mitään.. tuo katolle kiipeäminen on vain samalla janalla eri kohdassa, kun esim. tämä turvaväli.
JOS pikkuveljesi olisi vaikkapa halvaantunut (onneksi ei käynyt tuon pahemmin), olen varma, että siinä tilanteessa äitisi toivoisi, että olisi vaikka sitonut hänet siihen puuhun kiinni, tai ihan mitä vaan, että hän ei olisi päässyt kiipeämään siihen puuhun. Nämä harmittomat naarmut ovat harmittomia niin kauan, kun ne tosiaan ovat harmittomia. Mutta kun harmiton naarmu tulee esimerkiksi silmään, niin ketä sitten syytetään hysteeriseksi? Siinä vaiheessa vitsit olisivat oikeasti vähissä, eikä se meidän tytölläkään ollut kuin milleistä kiinni. Minä vaan ajattelin, että on parempi yrittää ehkäistä "se seuraava harmiton naarmu" silmien ympäristöön, jos vaikka tuuri ei olisikaan enää näin hyvä. Ja kuule ne päiväkodin tädit (paitsi se johtaja) olivat kaikki kanssani samaa mieltä asiasta. Heidän kaikkien mielestä tilanne oli hyvin vakava ja että jos jotain voi tehdä sellaisten tilanteiden ehkäisemiseksi, se pitää myös tehdä.
Jumalan kiitos suurin osa vahingoista on harmittomia, mutta olisitko sinä valmis sallimaan oman lapsesi kohdalle ne muutamat vakavat vahingot, joita joskus valitettavasti sattuu? Et varmasti olisi. Eli yritä ystävä hyvä ymmärtää, että kaikkien lasten turvallisuudesta tässä on kyse, mitä yritin täällä vaahdota ja toitottaa. Jos jotain vakavaa sattuisi lapsellesi, niin olen varma, että siinä vaiheessa olisit vaikka valinnut sen pehmustetun kopin, kuin esim. sokean kävelykepin tai pyörätuolin.
Mä en jaksa enää kirjottaa samaa asiaa, minkä olen monesti kirjoittanut, ja mitä ilmeisen lukutaitoiset ihmiset eivät halua ymmärtää.
- kara81
Mä olen töissä ryhmäperhe päiväkodissa elikkäs meitä on 3 aikuista ja 12 lasta, lasten ikäjakautuma on 1-6-vuotta.
Ihan oikeasti, ensinäkin noin pienet kun sun tyttäresi on ei edes vielä oikein tajua ajetella: hahaa nyt mä lyön sua lapiolla, eihän ton ikänen edes tajua että toista sattuu kun lyö. Eikä tuon ikäiset muista kauaa vaikka olisit juuri kieltänyt ja selittänyt ettei toista saa lyödä.
Etkä sä voi millään estää toista kaatumasta jos niin on tapahtuakseen. Ihan varmasti ei ole yhtäkään päivää pk:ssa ja muissa etteikö yksi lapsi kaatuisi, törmäisi tai huitaise toista.
Ihan niin kuin liikenteessäkin ei olisi päivä etteikö joku jää auton alle tai aja kolaria tai ole kolarin toisena osapuolena.
Olempahan itsekkin juotunut 2 kolariin ja kumpikaan ei ollut minun syyni mutta en pystynyt niitä estämääkään ja ainakin 10:ssä läheltä piti tilanteessa. Jotka onneksi kerkesin estämään, vaikka syy ei olisi ollut minun jos kolari olisi tapahtunut.
Olehan minäkin joskus lapset yllättänyt seisomasta leikki huoneen pöydällä, vaikka he hyvin tietävät ettei pöydälle saa kiivetä. Ja meillä on niin että juotuu olemaan aamusta ja iltapäivästä yhden tunnin yksin ja rakennuksessa jossa olemme emme voi olla kolmessa huonessa samaan aikaan. Rakennus on rakennettu 70-luvulla asunnoiksi joten se on aika sokkeloinen paikka. Ja pitäähän sitä mennä 1-tai 2-vuotiaan kanssa vessaan ja luottaa siihen että muut ovat sillä aikaa kiltisti.
Tai kun lapset ovat ulkona iltapäivällä ja sitten kun joku tulee sanomaan että mulla on pissa hätä vaikka kaikkien piti käydä pissalla ennen ulos lähtöä. Olet yksin lapsi ei saa vaatteita esim. kuriksia pois päältään tai on muuten niin pieni ettei selviydy yksin vessaan, niin sanoppa mitä teet kun olet yksin noin 5-6 lapsen kanssa yksin ulkona!! Mihin laitat muut lapset siksi aikaan?? Kerroppa mulle!
Eikä pissa hädässä olevalle lapselle voi sanoa että koita pidätää..- Patu33
Olen kanssasi samaa mieltä ja niin on varmaan suurin osa vanhemmista. Päihoito on paikka jossa muuttama aikuinen joutuu hoitamaan suurta lapsikatrasta, eikä jokaista voida vahtia ja varjella vierestä.
Mutta onneksi päivähoito ei ole ainoa vaihtoehto. Ne jotka haluaa "parempaa" hoitoa, voivat hoitaa itse tai voivat palkata hoitajan kotiin.
Ei päivähoito ole ongelma, se on yksi mahdollisuus. Minusta järjestelmää pitäsi kehittää siihen suuntaan että lapsia pidettäsiin vähän pidempään kotihoidossa, vaikka neljävuotiaaksi asti. Viisivotias jo osaa totetlla käskyjä ja toimia sen verran itsenäisesti, että hän ei tarvitse koko ajan hoitajaa viereensä esimerkiksi syödessä ja pukiessa.
- äiti
pitäiskö sun hoitaa ehkä lapsesi ihan vaan kotona, onhan se aika pienikin vielä. Herää todellisuuteen! Vie päiväkotiin kun on 3 v. vauvat kuuluu hoitaa kotona.
- Iines
Käy joskus avoimessa päiväkodissa, useampana päivänä peräkkäin useampana viikkona. Näin saat nähdä mitä päiväkotitädit tekevät siellä, ja saat nähdä miten lapset leikkivät. On helpompi ymmärtää sitä päiväkodin arkea.
Tuli mieleen, että miten te valvotte lapsenne leikkejä ulkona? Kävelettekö koko ajan käsi kädessä, ettei vain kaatuisi? Entä onko kotona liikkuminen kiellettyä muuta kuin vanhemman seurassa? Onko teillä tuoleja, pöytiä jne?
Tarkoitan nyt ihan todella sitä, että onko teistä jompikumpi jatkuvasti lapsen vieressä, niin että lapsi on käden ulottuvilla?
Minäkin toivon että lapseni saa pitää molemmat silmänsä mahdollisimman kauan. Jännittämistä riittää kauan vielä taaperoiän jälkeen. Kysymys on haluaako antaa lapsensa kokea ja kokeilla (esim. hauskanväristä muovimopoa), vai suojata häntä kaikelta pahalta siihen asti kunnes hän itse osaa sytyttää uudenvuoden raketin humalassa ilman suojalaseja. - jos...
Mietippä sitä jos lapsesi olisi satuttanut itsensä kotona samalla lailla ja olisit vienyt hänet tarhaan sen näköisenä, olisit vatmaan saanut syytteen lapsesi pahoinpitelystä???
Näinkin voi todellakin käydä.- Patu33
Ei kukaan saa pahoinpitelysyytettä ilman todisteita. Asumme ihan oikeasti oikeusvaltiossa.
- välinpitämättömyys
Lapseni karkasi päiväkodista, kaksi kertaa. Toisella kertaa löydettiin mm.vilkaasti liikennöidyn tien läheltä.
Tuli paljon paljon selityksiä... Aivan turha selitellä. Jos pieni lapsi löytyy p-kodin ulkopuolelta tien viereltä niin jossain on iso wika. Karkaaminen johtui siitä että lapsi ei viihtynyt päiväkodissa.
Minusta jotkut hoitajat on vaan välinpitämättömiä, eivät välitä siitä viihtyvätkö lapset,eivätkä katso lasten perään.
Päiväkodin kalifillakin on oma vastuunsa.
Hyvää syksyn jatkoa
Rane- Patu33
Mielestäni tarhahoidossa pitäsi riittää sama valvonnan taso mitä valveutuneet vanhemmat soveltavat kotona. Eli pitää valvoa, mutta ei nyt kuitenkaan niin että kokoajan joku on tarttumisetäisyydellä kyttäämässä.
Jos lapsella on taipumusta karkailuun, niin teitysti sellainen pitää osata huomioida myös tarhassa. - bullmanstiff
Patu33 kirjoitti:
Mielestäni tarhahoidossa pitäsi riittää sama valvonnan taso mitä valveutuneet vanhemmat soveltavat kotona. Eli pitää valvoa, mutta ei nyt kuitenkaan niin että kokoajan joku on tarttumisetäisyydellä kyttäämässä.
Jos lapsella on taipumusta karkailuun, niin teitysti sellainen pitää osata huomioida myös tarhassa.Patu, olen samaa mieltä valvonnasta kanssasi
- kara81
Meillä on ainakin kaikenlaista toimintaa, ihan varmasti kaikissa muissakin paikoissa on! esim. muusiikki tuokiot, askartelua, retkiä jne.. ja paljon leluja, palapelejä, työntekijät ovat vieneet omia leluja (esim.barbeja kaakao baareineen ja hevosineen, poneja/hevosia n.60 dinosaurusta tulivuorineen jne.) että varmasti lapset viihtyisivät. Silti meilllä on karannut lapsia, eikä varmasti johdu siitä etteikö lapset viihtyisi meillä. Niin niitä lapsia on karannut omilta vanhemmiltaakin kun ovat tulleet hakemaan lapsiaan!!
- Huh
bullmanstiff kirjoitti:
Patu, olen samaa mieltä valvonnasta kanssasi
Kylläpä on melkoinen keskustelu...Pahalle päälle vain tulin kun luin tuon koko viestiketjun!mutta ehkä aamulla kaikki selviää kun aukaisen osaston oven ja kuulen kamalan kiljunnan!teidän kullannuppunne siellä huutavat ja vaativat täydellistä hoitoa,mitenhän selviän???olemalla hyvä ja salamannopea,ehkäisemällä kaikki tapaturmat!voikohan jostain ostaa silmiä?tarvitsisin muutamat selkäänkin!!ja muutama lisäkäsi ei olisi pahitteeksi!TYÖNILOA pk:ssa työskentelevät!
Terveisin Lastenhoitaja - Bullmanstiff
Huh kirjoitti:
Kylläpä on melkoinen keskustelu...Pahalle päälle vain tulin kun luin tuon koko viestiketjun!mutta ehkä aamulla kaikki selviää kun aukaisen osaston oven ja kuulen kamalan kiljunnan!teidän kullannuppunne siellä huutavat ja vaativat täydellistä hoitoa,mitenhän selviän???olemalla hyvä ja salamannopea,ehkäisemällä kaikki tapaturmat!voikohan jostain ostaa silmiä?tarvitsisin muutamat selkäänkin!!ja muutama lisäkäsi ei olisi pahitteeksi!TYÖNILOA pk:ssa työskentelevät!
Terveisin LastenhoitajaHuh,ikävää jos tulit pahalle päälle. Tosiasioille ei voi kuitenkaan mitään.Ei kukaan ns. keskiverto- vanhempi varmaan pienistä tapaturmista välitä, niitähän sattuu lapsille eikä kukaan vaadi täydellisyyttä pk- hoitajilta. Tällä palstalla on kirjoitettu mm. pienen lapsen karkaamisesta päiväkodista.Tämän estäminen ei pitäisi vaatia ylimääräisiä silmiä eikä käsiä.
Minusta sinulla lastenhoitaja-huh on pieni asenneongelma,onko lapsen kiljunta kamalaa, eikö se lapsen kiljunta ole täynnä aitoa elämäniloa ?
Terveisin
Isä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162077MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911174
- 941144