Käykö ateistit hengellisissä tilaisuuksissa?

huivi päässä

Vaikkapa uteliaisuudesta tutustumassa?

54

202

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en ole käynyt. Ei kiinnosta. Koulussa sain tylsistä kirkkosaarnoista tarpeekseni (ja minua vieläkin inhottaa pappien lässyttävä ja alentava puhetapa).

• Armo Laupeunen

Itse en ole käynyt. Ei kiinnosta. Koulussa sain tylsistä kirkkosaarnoista tarpeekseni (ja minua vieläkin inhottaa pappien lässyttävä ja alentava puhetapa).

• ....-
        Armo Laupeunen kirjoitti:

Itse en ole käynyt. Ei kiinnosta. Koulussa sain tylsistä kirkkosaarnoista tarpeekseni (ja minua vieläkin inhottaa pappien lässyttävä ja alentava puhetapa).

Kukaan ei synny kahta kertaa.

• Armo Laupeunen kirjoitti:

Onko tuollasia kristittyjä olemassa? Siis todellisuudessa eikä propagandakirjallisuudessa tai mielikuvituksessa?

Tapahtuuko uudelleensyntymä (hedelmöittyminen) ns. neitseellisellä menetelmällä josta täälläkin on kerrottu.

"sinun pitäisi kohdata todellinen uudestisyntynyt kristitty,joka on täynnä armoaja laupeutta"

Miksi? Olen tavannut näitä uudestisyntyneitä kristittyjä, jotka ovat täynnä "armoa" ja "laupeutta". Vaikka nämä henkilöt käyttäytyisivät kuinka laupeasti ja armollisesti, ei se tee heidän uskomuksistaan yhtään sen oikeampia.

• 1 + 5

Puhtaasti uskonnollisten porukoiden 'palvontamenoissa' en käy, mutta jos tilaisuus on enemmän keskustelutyyppinen ja aihe kiinnostava, saatan yrittää valistaa indoktrinaation uhreja.

• 6+17

Olen kerran käynyt ystäväni kutsumana uskovaisten iltatilaisuudessa. Koska kiinnosti mitä siellä tehdään ja halusin myös oppia tuntemaan ystäväni paremmin.

• huivi päässä

>>>Käykö ateistit hengellisissä tilaisuuksissa?

• Paavo välimiestalo

iokiateistihan on aina siellä missä saa ilmaiset nisu kaffeet ym. purtavat

• Paavo välimiestalo kirjoitti:

iokiateistihan on aina siellä missä saa ilmaiset nisu kaffeet ym. purtavat

tuttis perhana se siinä! et sitten ole vielä narua kaulaas pujottanut vai kummitteletko eli trollaat. Sulla on muuten pakkomielle tunkea tuo mies-sana jokaiseen nikkiisi ;-)
        Olet poika aika epeli, saat yhden säälipeukun.

• ikiateisti kirjoitti:

tuttis perhana se siinä! et sitten ole vielä narua kaulaas pujottanut vai kummitteletko eli trollaat. Sulla on muuten pakkomielle tunkea tuo mies-sana jokaiseen nikkiisi ;-)
        Olet poika aika epeli, saat yhden säälipeukun.

Juu, se yrittää vakuuttaa itsensä omasta mieheydestään. Jo yksi toistuva aihepiiri sen palstalle kuulumattomissa aloituksissa kertoo, miksi sitä mieheyttä pitää todistella.

• Työni puolesta olen luuhannut joskus paljonkin luterilaisissa messuissa ja seurakuntien erilaisissa tapahtumissa. Ei tarvitse uteliaisuuden vuoksi mennä enää. Tunnelma oli yleensä ihan positiivinen, mutta Jumalaa en siellä kohdannut koskaan.

Kerran nuorena kävin kyllä ihan uteliaisuuttani kerran herätyskokouksessa, tai mikä lie. Helsingin Kallossa oli joku pieni tia, olisiko ollut Saalem, en muista tarkkaan. Herätyspuheita, hiukan ekstaattista huudahtelua, palavasilmäisiä ihmisiä.
      Sieltä jouduin lähtemään kesken pois. Tunnelma oli painostava, pelottavakin. Koin sen niin, että sairauden henki oli läsnä, käyttääkseni uskonnollista kielikuvaa. Mulle tuli pakottava tarve päästä pois, etten tukehtuisi siihen tunnelmaan. Jumalaa en tavannut tuollakaan.

Jos ajattelet, että vierailemalla jossain kristillisissä tilaisuuksissa ateistiinkin tarttuisi hiven uskoa, niin ei se taida toimia ihan sillä tavalla.

• Rukous Päässä

kaarne
        5.5.2014 06:26

• Saalem taitaa olla ainakin Helsingin suurin helluntaiseurakunta, ellei koko Suomen. Ja siitä erkaantunut Siiloankaan ei kai aivan pieni sekään.

Täällä on kuitenkin lukuisia pieniä hyvin karismaattisia helluntailaispohjaisia seurakuntia jotka pyörivät sen yhden palavasilmäisen ja -sieluisen saarnamiehen ympärillä ja meno tarinoiden mukaan voi äityä aika hurjaksikin.

• Rukous Päässä kirjoitti:

kaarne

"Herätyskoous paljasti sinunlle sen ,että syntinen on ihminen ja siksi sinun sisikuntasi reagoi noin."

Eihän se noin mene. Ehkä oma kokemuksesi on tuollainen mutta se on täysin subjektiivinen kokemuksesi eikä siitä voi tehdä mitään yleistyksiä muita koskeviksi tuntemuksiksi.

Monissa ihmisissä tuollainen varsin villikin meno jota noissa herätyskokouksissa saatetaan harrastaa menee vain yli kaiken ymmärryksen ja mielikuva muodostuu negatiiviseksi.

Siinä missä joku näkee Pyhän Hengen toiminnassa toinen näkee silkkaa kusetusta, painostamista, suggestioalttiutta ja ehkä vieläpä narsistisen ja vallanhaluisen evankelistankin melskaamassa mutta ei jälkeäkään Jumalasta.

Tuo karismaattisuushan ei mene läpi edes kaikille uskoville, kaiketi vain varsin pienelle osalle heistäkin ja muut pitävät sitä sitten enemmän tai vähemmän halpahintaisena sirkuksena ja jopa eksytyksenä.

kaarne

"- eihän Jumalan asu joissain kirkoissa, tai ruk.huoneissa. Sen takia Häntäei niistä löydy."

Kyllähän minä tämän toki tiedän. Pohdiskelin vain aloittajan tarkoituksia kyselyssään.

"Herätyskoous paljasti sinunlle sen ,että syntinen on ihminen ja siksi sinun sisikuntasi reagoi noin."

Tästä olen eri mieltä. Herätyskokous ilmeni minulle jonkunlaisen pinnanalaisen hulluuden tai sairauden pesänä, paikkana jonka tunnelma oli paha. Reagon samalla tavalla, kuin joissakin muissakin paikoissa, joissa on ollut sairas tunnelma, ei-hengellisissä paikoissa.
        Ja kuten a-teistikin sanoi, uskon kyllä että sinun kokemuksesi tuollaisista tilaisuuksista saattavat olla hengeltään erilaisia.

Siinä olet oikeassa, että mulla ei ole todellista halua löytää kristinuskon Jumalaa. En siis käy sitä erityisesti etsimäänkään.

• a-teisti kirjoitti:

Saalem taitaa olla ainakin Helsingin suurin helluntaiseurakunta, ellei koko Suomen. Ja siitä erkaantunut Siiloankaan ei kai aivan pieni sekään.

Täällä on kuitenkin lukuisia pieniä hyvin karismaattisia helluntailaispohjaisia seurakuntia jotka pyörivät sen yhden palavasilmäisen ja -sieluisen saarnamiehen ympärillä ja meno tarinoiden mukaan voi äityä aika hurjaksikin.

Tällä hetkellä samassa paikassa sijaitsee Siiloan, Harjutorilla, Helsinginkadun alkupäässä. Se on varmaan ollut sama Siiloan jo 80-luvulla, kun siellä käväisin.

Siiloanista olikin aika railakasta juttua netissä, kun vähän googlasin, mutta se nyt ei ole tämän ketjun ytimessä.

Karismaattiseen menoon olen siis kurkistanut ja menon itselleni pahaksi havainnut.

kaarne

@Urkous päässä

Ei ole tästä ajasta täristä lattialla tai huuhdahdella älämölöä. Kuka tahansa normaali ihminen alkaa katsella ympärilleen varmistaakseen, ettei kukaan käy kimppuun. Näin ainakin minä teen, jos ympärillä alkaa sellainen pikkutakkien heilutus, että vanhemmilla osanottajilla peruukit pyörii päässä.

• kaarne kirjoitti:

Tällä hetkellä samassa paikassa sijaitsee Siiloan, Harjutorilla, Helsinginkadun alkupäässä. Se on varmaan ollut sama Siiloan jo 80-luvulla, kun siellä käväisin.

Siiloanista olikin aika railakasta juttua netissä, kun vähän googlasin, mutta se nyt ei ole tämän ketjun ytimessä.

Karismaattiseen menoon olen siis kurkistanut ja menon itselleni pahaksi havainnut.

Olen asunutkin tuossa talossa hetken -90 luvulla ja Siiloan siinä oli ainakin jo silloin ja on tosiaan edelleenkin. Naapurissa on seksiliike jota seurakunnan väitetään yrittäneen siitä häätääkin mutta tuo voi olla kaupunkilegendakin. Saalemista tuo oppiriitojen vuoksi on erkaantunut ja Saalemilla on seurakuntansa Hakaniemessä.

Jos se nyt Hakaniemeä on, pitää olla tarkka noiden paljasjalkalaisten kanssa, ettei sekoita Hakaniemen, Kallion, Alppilan, Alppiharjun (ja Harjun) tai Sörnäisten rajakatuja. Tuo Pengerkadunkin Siiloan on tarkkaan ottaen Torkkelinmäkeä ja ja joku Torkkelinmäellä lapsuutensa viettänyt luultavasti tarkentaa jos Kallioksi aluetta nimittää vaikka se on sitäkin.

Tuo liittyy osaltaan ainakin siihen, että ne rajat ovat olleet ennen tärkeät ja niiden ylittäminen saattoi johtaa siihen jotta tuli kuontaloon. Isommalla porukalla käytiin sitten kosio- ja kostoretkillä.

Nykyisin jo suvaitaan vierailijatkin jotka tulevat kauempaakin Kallion yöelämää ihmettelemään.

• Tuon olen minäkin pannut merkille, että uskovat luulee uskonnon tarttuvan ateistiin, kun ajattelevat että ateisti ei vaan tiedä uskontohommista. Asia aika monen ateistin kohdalla on juuri päinvastoin, tiedetään liikaa uskonnosta ja kirkoista, että niihin koskaan liittyisi. Penn & Tellerin "onko raamattu totta" jakson loppupäätelmässä oivaltavasti todettiin, että raamatun lukeminen kannesta kanteen on paras vastalääke uskonnollisuudellle.

• miehen ikä

Useamman eri uskonnon hengellisissä tilaisuuksissa on tullut käytyä. Hare krishnat ja evankelisluterilaiset ovat olleet ne tylsimmät kokemukset mutta sentään krishnoilta sai hyvää sapuskaa ilmaiseksi.

• kävin kerran

"Käykö ateistit hengellisissä tilaisuuksissa?"

Kerran läksin uteliaisuudestani ja söin sitä ennen kuivahiivaa.
      Rupesin niin käymään tilaisuudessa, että yhdessä vaiheessa
      isohko paine purkautui takapuolestani puupenkkiin rytinällä.
      Uskovaiset pitivät sitä pyhäinhäväistyksenä, mutta tyynnyttelin
      heitä toteamalla: "Se oli pyhä henki, hyvät ihmiset, pyhä henki!"

• älä ny viitti fuu

Taisi tulla löysät housuihin :D :D. Pas'kahousu, mikä paskahousu LOL.

• kävin kerran
        älä ny viitti fuu kirjoitti:

Taisi tulla löysät housuihin :D :D. Pas'kahousu, mikä paskahousu LOL.

Ei, se oli vain pelkkää pyhää henkeä.
        Housuillani täytyi olla suojelusenkeli,
        ettäs tiedät pas-kapää :D :D :D

• En käy.

• Vuosia sitten kävimme ortodoksikirkon pääsiäisriennoissa Uspenskin katedraalissa pällistelemässä ihan vain uteliaisuudesta.

Hietaniemen kappelissa oli täysi tohina päällä kun siellä kävimme kerran lämmittelemässä pyhäinpäivänä hautausmaareissulla.

Sitten on ollut tietenkin noita kirkollisia häitä. Hautajaisia ei ole sattunut moniakaan elämäni varrelle. Tämä kai lupailee kai sitä, että jossakin vaiheessa kertyy riesaksi asti.

Matkoilla on joskus sattunut olemaan jumalanpalvelus meneillään kun kirkkoa on piipahtanut katsomassa.

Ja onhan Ison Kirjan karkelot ja Suviseuratkin tulleet ammoisina aikoina tutuiksi mutta siellä oltiin eri syistä kuin mielenkiinnosta tai uteliaisuudesta.

Hare Krishnat tarjoavat kuulema kelvollisen aterian aina sunnuntaisin jos jaksaa jorinoita kuunnella tunnin verran. Se taitaa olla kuitenkin liikaa.

• Nimimerkittä nyt

Olen ollut joskus. Kirkoissa Raamatun tarinoiden ja "logiikan" järjettömyys tuntuu niin ilmeiseltä että on jotenkin absurdia kuunnella sitä. Pelkät rituaalit ymmärrän kyllä jotenkuten mutta jos ne perustuvat siihen että uskotaan täysin järjettömiin ja epämoraalisiin asioihin niin nekin muuttuvat kiusallisiksi.

Ensi kesänä pitäisi mennä rippijuhliin ja se tuntuu aivan mahdottomalta - miten ihmeessä osaisin teeskennellä juhlivani sitä että joku saa ensimmäistä kertaa juoda ihmisen verta? Ajatuskin on vastemielinen.

• Riparista selvinnyt

"Ensi kesänä pitäisi mennä rippijuhliin ja se tuntuu aivan mahdottomalta - miten ihmeessä osaisin teeskennellä juhlivani sitä että joku saa ensimmäistä kertaa juoda ihmisen verta?"

Oletpa rehellinen itsellesi, mikä on hyvä. Suurin osahan ei varmaan mihinkään jumaluuksiin usko, jotka menevät riparille. Se on suvun odotukset/painostus minkä takia useimmat menee ( tietysti rippilahjat ;) ). Jos sinun olosuhteiden pakosta on mentävä, älä mieti asioita liian syvällisesti äläkä ota niitä liian vakavasti - ja sillä siitä selviää. Itse muistan miettineeni että miltähän se viini ja öylätti maistuu ym. "normaaleja" ajatuksia. Ja suuri osa ripariakin on sosiaalista yhdessäoloa, uskonnollisiin hetkiin voi suhtautua tarkkailevalla mielellä: mikähän on tämän tai tämän henkilön uskon perusteena, uskovatko kaikki henkilökunnasta Raamatun oppeihin itse tosissaan jne. Muutama uusi ystävä löytyi riparilta, joten mielestäni oli ihan kannattava leiri.

• Riparista selvinnyt kirjoitti:

"Ensi kesänä pitäisi mennä rippijuhliin ja se tuntuu aivan mahdottomalta - miten ihmeessä osaisin teeskennellä juhlivani sitä että joku saa ensimmäistä kertaa juoda ihmisen verta?"

Oletpa rehellinen itsellesi, mikä on hyvä. Suurin osahan ei varmaan mihinkään jumaluuksiin usko, jotka menevät riparille. Se on suvun odotukset/painostus minkä takia useimmat menee ( tietysti rippilahjat ;) ). Jos sinun olosuhteiden pakosta on mentävä, älä mieti asioita liian syvällisesti äläkä ota niitä liian vakavasti - ja sillä siitä selviää. Itse muistan miettineeni että miltähän se viini ja öylätti maistuu ym. "normaaleja" ajatuksia. Ja suuri osa ripariakin on sosiaalista yhdessäoloa, uskonnollisiin hetkiin voi suhtautua tarkkailevalla mielellä: mikähän on tämän tai tämän henkilön uskon perusteena, uskovatko kaikki henkilökunnasta Raamatun oppeihin itse tosissaan jne. Muutama uusi ystävä löytyi riparilta, joten mielestäni oli ihan kannattava leiri.

Tämähän se, rituaalien ja perinteiden vuoksi moni edelleen käy rippikoulun vaikkei juurikaan itse opetukseen tai oppiin uskokaan. Ja samalle tielle jäädään sitten, kun kirkkoon vähän niinkuin kuuluu kuulua kun joskus ehkä naimisiinkin, ja lapset pitää kastaa ja entä jos kummiksikin pyydetään. Ja kirkko kerää verot myhäillen.

• Nimimerkittä nyt
        Riparista selvinnyt kirjoitti:

Kiitos ymmärryksestä. Ongelmani on se, että olisin niissä juhlissa aika olennainen henkilö ripillepääsijän kannalta enkä voi vain sulautua joukkoon ja ajatella omia ajatuksiani.

On eri asia istua kirkonpenkissä ja odottaa että pääsee kahville, mutta en taida selvitä ihan sillä. Rehellisyyteni kertakaikkiaan asettuu vastahankaan kun ajattelen että minun pitäisi sanoa yhtään mitään positiivista kammoksumastani verenjuontirituaalista tai mistään mitä se mukamas symboloi. Se on siis minusta todella fyysisesti vastenmielistä.

Eiköhän rehellisyys, kohtuullisuus, oikeudenmukaisuus ja omilla aivoillaan ajatteleminen olisi niitä asioita joita aikuistuvalle nuorelle olisi hyvä opettaa - mutta juuri sitä ei tuossa tilanteessa kuitenkaan voi tehdä.

Minusta on kauheaa tehdä jotakin vain siksi että "on tapana", varsinkin jos se tekeminen on noinkin brutaalia kuin puhe ihmisen veren juomisesta ja jonkun naulaamisesta kiinni siksi että joku toinen voisi antaa anteeksi.

Ymmärrän kohteliaat vallheet vaikkapa siitä onko jonkun kampaus onnistunut tai olohuoneen seinä hienon värinen, mutta kristinusko vaikuttaa niin monella tavalla ihmisten elämään - niidenkin jotka eivät usko - että on mielestäni halpamaista olla mukana pitämässä yllä ajatusta sen julman ja sairaan rakennelman normaaliudesta ja "asiaankuulumisesta" jos itse ei ollenkaan usko koko tarinaan.

• Aada agnostikko

Nimimerkittä nyt

Itse en ole koskaan ottanut sen paremmin kaste kuin rippijuhlaa mitenkää erityisen uskonnollisena tapahtumana.Lasten kastejuhlasta pappi teki arvokkaan ja juhlavan en kokenut kastetta mitenkään pahana asiana.Tilaisuus ei ollut mikään tavanomainen kaveritapaaminen.

Rippijuhlaa olen pitänyt jonkinlaisena aikuistumisriittinä, jossa juhlava tilaisuus ja sukulaiset juhlivat nuoren aikuistumista.Näin sen jotenkin olen ajatellut.Uskonnollinen puoli ei ole ollenkaan ollut päällimmäisenä, verenjuonteineen tms.

Kuitenkin erotan lapsemme ennen kouluikää kirkosta että pääsevat ET opetukseen.
        Minä päätän perheessämme tästä hengellisestä/uskonnollisesta puolesta, mies hyväksyy sekä kirkossa olemisen että sieltä eroamisen.Hän ei kuulu kirkkoon.

• 12+7

Jos hengellisellä tilaisuudella tarkoitetaan buddhalaista mietiskelyä, niin todennäköisesti suurin osa buddhalaisista osallistuu niihin.

• ateismi =

Tein äskettäin aloituksen tästä aiheesta. Tuttavani miniä on tunnustuksellinen ateisti, mutta lähtee joskus anoppinsa kanssa kristillisiin tilaisuuksiin. Itse tarjoutuu mukaan. Tämä hämmentääkin; että mikä hänellä on siinä motiivina.? Vasta viime viikolla istuivat vierekkäin voimakkasti evankelioivassa yhteiskristillsessä tilaisuudessa?
        Haluaako hän teitää, mitä tapahtuu? Onko etsijän paikalla?

• Thronos
        ateismi = kirjoitti:

Tein äskettäin aloituksen tästä aiheesta. Tuttavani miniä on tunnustuksellinen ateisti, mutta lähtee joskus anoppinsa kanssa kristillisiin tilaisuuksiin. Itse tarjoutuu mukaan. Tämä hämmentääkin; että mikä hänellä on siinä motiivina.? Vasta viime viikolla istuivat vierekkäin voimakkasti evankelioivassa yhteiskristillsessä tilaisuudessa?

Kannattaisi ehkä kysyä jos asia askarruttaa.

Mikä muuten on "tunnustuksellinen ateisti"?

• ateismi = kirjoitti:

En vieläkään usko sinua.

• Tunnust. Jeesus
        Thronos kirjoitti:

Ei sellaista ole olemassakaan. Uskis taas keksinyt hauskan valheen mielestään, menee ehkä läpi toisten herkkäuskoisten uskisten kanssa mutta ei muiden.

• ateismi =
        Thronos kirjoitti:

Henkilö, joka ottaa kantaa ääneen,ettei usko. Tarkoitan tällä sellaista henkilöä. Kun en tunne tätä nuorta naista vaan hänen anoppinsa, niin en lähde häneltä asiaa utelemaan.

• 234ertf
        ateismi = kirjoitti:

Henkilö, joka ottaa kantaa ääneen,ettei usko. Tarkoitan tällä sellaista henkilöä. Kun en tunne tätä nuorta naista vaan hänen anoppinsa, niin en lähde häneltä asiaa utelemaan.

Mitä eroa (muutakin kuin ääni) mielestäsi on tunnustuksellisilla ja tunnustuksettomilla ateisteilla?

Älä vastaa. En jaksa nauraa enempää.

• Aada agnostikko

Olen kyllä paljonkin.Ääri fundamentalistisista (nuoruudessani)liberaali luterilaisiin tilaisuuksiin lähtien.Viime vuosikymmenten kirkon tilaisuuuksissa käymiset ovat olleet se kulttuuri jossa tavannut muita ihmisiä.Silloin kun omaa perhettä ei vielä ollut,toiminut paikkana jossa tavata muita.Minulla on erittäin paljon läheisiä ihmissuhteita sieltä kaikenlaisista ihmisistä.
      On tullut käytyä jos vaikka missä.

Liberaali luterilaisuus on täysin ja kokonaan toisenlaista kuin ääri fundamentalismi, välillä vaikuttaa ettei täällä kaikki erota tuota eroa.Ymmärrän jos ette ole missään käyneet, niin ette tunne kulttuuria omakohtaisesti.
      Olen muuttanut käsitystäni Jumalan olemassaolosta viime vuosien aikana.
      En rukoile tms. mitään kummempia palvontamenoja en ole muutenkaan harrastanut joten kovin paljon mikään ei ole muutunut.

Miksi muuten haluatte niin voimakkaasti kritisoida hengellisyyttä/uskonnollisuutta, jos teillä ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta?

• Kalju Pitkätukka

"Liberaali luterilaisuus on täysin ja kokonaan toisenlaista kuin ääri fundamentalismi, välillä vaikuttaa ettei täällä kaikki erota tuota eroa."

Kyllä, jos kirkko pitäisi kiinni liberaaleista arvoistaan niin kaikki olisi ok.

Kirkko on kuitenkin niin liberaali että se suvaitsee papeissaan ja muissa työntekijöissään umpifundamentalisteja.

"Herätysliikkeet ovat kirkon suola, sanotaan."

Homeeksi minä sanoisin ennemmin.

Kotiseudullani kirkko on vanhoillisen herätysliikkeen puoliksi valtaama.
        Osa papeista julistaa ehkäisyä synniksi, osa työntekijöistä levittää kreationismia...

Kirkolla pitäisi olla selkärankaa sanoutua irti fundamentalismista.
        Mutta tämä varmaan monin paikoin johtaisi kirkon näivettymiseen jäsenkadon myötä.

• Aada agnostikko
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

"Liberaali luterilaisuus on täysin ja kokonaan toisenlaista kuin ääri fundamentalismi, välillä vaikuttaa ettei täällä kaikki erota tuota eroa."

Kyllä, jos kirkko pitäisi kiinni liberaaleista arvoistaan niin kaikki olisi ok.

Kirkko on kuitenkin niin liberaali että se suvaitsee papeissaan ja muissa työntekijöissään umpifundamentalisteja.

"Herätysliikkeet ovat kirkon suola, sanotaan."

Homeeksi minä sanoisin ennemmin.

Kotiseudullani kirkko on vanhoillisen herätysliikkeen puoliksi valtaama.
        Osa papeista julistaa ehkäisyä synniksi, osa työntekijöistä levittää kreationismia...

Kirkolla pitäisi olla selkärankaa sanoutua irti fundamentalismista.
        Mutta tämä varmaan monin paikoin johtaisi kirkon näivettymiseen jäsenkadon myötä.

Kalju Pitkätukka

"Kirkolla pitäisi olla selkärankaa sanoutua irti fundamentalismista."

Niin pitäisi.Jos toimittaisiin oikeudenmukaisesti selvitettäisiin ihmisille perusteellisesti miksi se on niin haitallista ja mihin se pahimmillaan johtaa, mutta kun ei.

• Aada agnostikko kirjoitti:

Kalju Pitkätukka

"Kirkolla pitäisi olla selkärankaa sanoutua irti fundamentalismista."

Niin pitäisi.Jos toimittaisiin oikeudenmukaisesti selvitettäisiin ihmisille perusteellisesti miksi se on niin haitallista ja mihin se pahimmillaan johtaa, mutta kun ei.

Fundamentalismista on vaikea kirkon sanoutua irti koska samalla se joutuisi sanoutumaan irti raamatusta. Tuota päivää odotellessa...

• Aada agnostikko
        MetaTenkka kirjoitti:

Fundamentalismista on vaikea kirkon sanoutua irti koska samalla se joutuisi sanoutumaan irti raamatusta. Tuota päivää odotellessa...

MetaTenkka

Luterilainen uskonnonopetus ei ole tosiaankaan kirjaimellisesti raamattuun pohjautuvaa opetusta.Monet papit selittävät raamatun sanojen kertovan rakkauden Jumalasta ja koska raamatun kokoamisen aikaan ei ollut nyky tiedettä ym. moni asia vajavaisesti kerrottu ja voimakkaasti senaikaiseen historiaan ja maailmankuvaan sidottua.Siis että raamattua ei voi eikä tulisikaan tulkita kirjaimellisesti, vaan jotenkin ymmärtää kokonaissanoma rakastavasta ja ihmiselle hyvää tarkoittaasta Jumalasta.Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin tai olette eri mieltä.

Itse ajattelen nykyään niin, ettei sitä Jumalaa ole, mutta varmaa tietoa tästä ihmisellä ei ole, kuten ei monesta muustakaan asiasta.Kuitenkin kristinnusko ja luterilaisuus pitää sisällään myös elämänviisautta, jota ei kannata myöskään kokonaan ohittaa tai väheksyä.

• Aada agnostikko
        Aada agnostikko kirjoitti:

MetaTenkka

Luterilainen uskonnonopetus ei ole tosiaankaan kirjaimellisesti raamattuun pohjautuvaa opetusta.Monet papit selittävät raamatun sanojen kertovan rakkauden Jumalasta ja koska raamatun kokoamisen aikaan ei ollut nyky tiedettä ym. moni asia vajavaisesti kerrottu ja voimakkaasti senaikaiseen historiaan ja maailmankuvaan sidottua.Siis että raamattua ei voi eikä tulisikaan tulkita kirjaimellisesti, vaan jotenkin ymmärtää kokonaissanoma rakastavasta ja ihmiselle hyvää tarkoittaasta Jumalasta.Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin tai olette eri mieltä.

Itse ajattelen nykyään niin, ettei sitä Jumalaa ole, mutta varmaa tietoa tästä ihmisellä ei ole, kuten ei monesta muustakaan asiasta.Kuitenkin kristinnusko ja luterilaisuus pitää sisällään myös elämänviisautta, jota ei kannata myöskään kokonaan ohittaa tai väheksyä.

Mielestäni ne jotka väenvängällä yrittävät tähän aikaan siirtää 2000v vanhoja uskomuksia, voisivat siirtyä uskomuksineen muualle, siis fundamentalistit.

Kyllä siitä kirjaimellisesta raamatuntulkinnasta on pääosin kirkossa jo luovuttu.

• Kalju Pitkätukka

Käyn koululaisten kevät- ja joulujuhlissa jos ne ovat kirkossa, sukulaisten rippijuhlissa.
      Tietysti hautajaisissa, jotka ovat olleet poikkeuksetta luterilaisten menojen mukaisia.

Olen käynyt vielä ateistiseen vakaumukseen päädyttyäni vanhoillislestadiolaisten suviseuroissa, kun sellaiset olivat naapurikunnassa, ihan yleissivistyksen vuoksi.

Lapsena kävin seurakunnan kerhoissa ja rippikouluaikana seuroissa ja kinkereillä.

• Sen jälkeen kun olen ollut ateisti, en ole ollut kiinnostunut ainakaan uskonnollisista tilaisuuksista. Mutta olen paljon miettinyt ja ihmetellyt kuinka paljon kirkkoja ja pyhäkköjä maailmaan on rakennettu. Niissä käyvät aivan toiset ihmiset.

• 13+5
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Sen jälkeen kun olen ollut ateisti, en ole ollut kiinnostunut ainakaan uskonnollisista tilaisuuksista. Mutta olen paljon miettinyt ja ihmetellyt kuinka paljon kirkkoja ja pyhäkköjä maailmaan on rakennettu. Niissä käyvät aivan toiset ihmiset.

"Mutta olen paljon miettinyt ja ihmetellyt kuinka paljon kirkkoja ja pyhäkköjä maailmaan on rakennettu. Niissä käyvät aivan toiset ihmiset."

Turistit?

• "Vaikkapa uteliaisuudesta tutustumassa? "

Olen käynyt. Eivät vakuuttaneet, ei lapsena eikä aikuisena.

• tervetuloa

Jos käyvät niin voivat tulla ilman huivia, niin kuin kristitytkin.

• Etkö ole lukenut

Raamatussa käsketään naisten verhota päänsä kirkossa.

• ystävällisesti toki

Sain kerran vähän lisähappee lanssissa jos se lasketaan.

• +++++++++++++

Määrittele "hengellinen" tilaisuus.

• Kerran kurkin uteliaisuudesta ikkunoista sisään kävellessäni myöhempien aikojen pyhien jesuksen ristuksen kirkon ohi kun sieltä kuului outoa mölinää ja kilkutusta. Sisään en tohtinut... enkä nähnyt mikä sen mölinän ja kilkutuksen ja vingutuksen syy oli. Vähä pelotti kyllä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe