Kotiäitien palkka?

Rinnu

Tästä on varmaan puhuttu, mutta en ole lukenu palstoja pitkään aikaan, joten haluaisin tietää muiden mielipiteitä.
Eli pitäisiko kotiäideille maksaa palkkaa?
Miksi kyllä/Miksi ei?

17

1168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmi-y

Itse vapaaehtoisesti hankittuun menoerään ei tule vaatia yhteiskunnalta tukea.
      Toivon että subjektiivinen päivähoito-oikeus peretaan pikimmiten, jotta samalla purkaantuu myös oikeudet vaatia rahaa, esim. kotihoidontukea.

• tarja

vaan palkasta,tai ainakaan itse en puhuisi.Itse olen useampaankin otteeseen todennut,että itse en edes kovin suurtakaan palkkaa tarvitsisi,hieman enemmän kun tämänhetkinen kodinhoitituki on (350euroa).Olisihan se työ siinä missä muukin.Pidettäisiin työkkäreiden tilastot puhtaampina,päivähoitopaikat tyhjempinä jne.

• ........
        tarja kirjoitti:

vaan palkasta,tai ainakaan itse en puhuisi.Itse olen useampaankin otteeseen todennut,että itse en edes kovin suurtakaan palkkaa tarvitsisi,hieman enemmän kun tämänhetkinen kodinhoitituki on (350euroa).Olisihan se työ siinä missä muukin.Pidettäisiin työkkäreiden tilastot puhtaampina,päivähoitopaikat tyhjempinä jne.

vai elinkeino?

• minä vaan
        ........ kirjoitti:

vai elinkeino?

Elinkeino sanoisin minä, mikäli siitä aletaan maksamaan yhteiskunnan toimesta. Se on sitä jo nyt, näilläkin liksoilla.
        Sen sijaan sen pitäisi olla kutsumus/vapaaehtoistyö, johon vaan halukkaat osallistuvat, omasta vapaasta tahdostaan, ilman palkkaa.

• äiti

Hyvä on ei hankita tähän maahan yhtään lasta.

• ..........

verotus kevenee.

• Koen, että kotiäitiydestä ei tulisi maksaa palkkaa. Äideillä on mahdollisuus käydä työssä ja siinä mielessä kotiäitiys on vapaa valinta. Uskon, että palkan myötä yhä useampi äiti valitsisi kotiäitiyden ja tuo alkaisi näkyä monilla aloilla entistä suurempana työvoimpulana (etenkin nyt, kun suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle). Yhteiskuntamme tarvitsee työntekijöitä myös kotien ulkopuolella.

En kuitenkaan mielipiteelläni missään nimessä tarkoita sitä, ettenkö arvostaisi kotiäidin työtä.

• Nellikkä

Ei tulisi maksaa palkkaa, nykyinen kotihoidontuki on hyvä korvaus siitä että jättää kunnan tarjoaman hoitopaikan käyttämättä.

Sen sijaan kannattaisin aviopuolisoiden yhteisverotusta, siis niin että verotuksessa katsottaisiin koko perheen tuloa eikä aviopuolisoita erikseen. Näin minulla ainakin olisi mahdollisuus olla kotona pidempään, nyt tuntuu niin tyhmältä että mieheni maksaa veroa isolla prosentilla tuloistaan kun minulla ei ole tuloja lainkaan.

• tarja

sitä työpaikkaa minne mennä ja tuo monen puhuma muka riittävä kotihoidontukikin loppuu?Ja jos kenestä on hyvä "korvaus" 350 euroa kuussa että hoitaa oman lapsensa kotona niin ok.Minusta se ei ihan riitä,mutta kuten on tullut ilmi niin oma moka mitä niitä lapsia on tullut tehtyä.

• tarja kirjoitti:

sitä työpaikkaa minne mennä ja tuo monen puhuma muka riittävä kotihoidontukikin loppuu?Ja jos kenestä on hyvä "korvaus" 350 euroa kuussa että hoitaa oman lapsensa kotona niin ok.Minusta se ei ihan riitä,mutta kuten on tullut ilmi niin oma moka mitä niitä lapsia on tullut tehtyä.

Kaikilla lapsettomillakaan ei ole työpaikkaa minne mennä. Jokaisella äidillä on kuitenkin sama oikeus hakea työtä (jos sitä työpaikkaa ei ole valmiina odottamassa).

Au-pairille maksetaan palkkaa noin 200€/kk vieraan perheen lasten hoidosta. Olin itse töissä 3-lapsisessa perheessä tuolla palkalla ja työviikko oli 45-tuntinen. Luonnollisesti tuon summan lisäksi ylläpitoni maksettiin perheen toimesta, mutta maksetaanhan kotiin jäävän äidinkin ylläpito jostain muusta (tuo 350€ ei suinkaan liene tarkoitettu vuokraan ja muuhun elämiseen, vaan nimenomaan kattamaan se, mikä menisi kunnalliseen päivähoitoon).

Jos omien lasten hoidosta (päivähoitoa vastaavalla ajalla) saa tukea 350€:n edestä (mulla ei ole itselläni tietoa kotihoidontuen tarkasta määrästä muualta, kuin tästä ketjusta), niin minusta tilanne vaikuttaa varsin hyvältä kotiäidin kannalta.

• tarja
        KiyaNa kirjoitti:

Kaikilla lapsettomillakaan ei ole työpaikkaa minne mennä. Jokaisella äidillä on kuitenkin sama oikeus hakea työtä (jos sitä työpaikkaa ei ole valmiina odottamassa).

Au-pairille maksetaan palkkaa noin 200€/kk vieraan perheen lasten hoidosta. Olin itse töissä 3-lapsisessa perheessä tuolla palkalla ja työviikko oli 45-tuntinen. Luonnollisesti tuon summan lisäksi ylläpitoni maksettiin perheen toimesta, mutta maksetaanhan kotiin jäävän äidinkin ylläpito jostain muusta (tuo 350€ ei suinkaan liene tarkoitettu vuokraan ja muuhun elämiseen, vaan nimenomaan kattamaan se, mikä menisi kunnalliseen päivähoitoon).

Jos omien lasten hoidosta (päivähoitoa vastaavalla ajalla) saa tukea 350€:n edestä (mulla ei ole itselläni tietoa kotihoidontuen tarkasta määrästä muualta, kuin tästä ketjusta), niin minusta tilanne vaikuttaa varsin hyvältä kotiäidin kannalta.

ne rahat elämiseen jos kotihoidontuki ei ole tarkoitettu siihen,jos tilanne on mikä on,eikä sitä työpaikkaa ole vieläkään tiedossa?Minä en siis todellakaan saa muuta kuin tuon kotihoidontuen ja siinäkin on jo se lisäosa mukana joka lasketaan puolison tuloista,jos emme sitä saisi summa olisi vieläkin pienempi.Vai mitä tarkoitit että äidin ylläpito maksetaan jostain muusta?Ja minusta kun sen alle kolme vuotiaan paikka on kotona jos se suinkin olisi mahdollista eikä tuolla päivähoidossa mikä sinulle tuntuu olevan joku "elintasokysymys"Minä en näe mitään hohdokasta siinä lasten hoitoon raahamisessa jos se ei ole pakko ja tällä systeemillä siitä on tehty pakko.

• tarja kirjoitti:

ne rahat elämiseen jos kotihoidontuki ei ole tarkoitettu siihen,jos tilanne on mikä on,eikä sitä työpaikkaa ole vieläkään tiedossa?Minä en siis todellakaan saa muuta kuin tuon kotihoidontuen ja siinäkin on jo se lisäosa mukana joka lasketaan puolison tuloista,jos emme sitä saisi summa olisi vieläkin pienempi.Vai mitä tarkoitit että äidin ylläpito maksetaan jostain muusta?Ja minusta kun sen alle kolme vuotiaan paikka on kotona jos se suinkin olisi mahdollista eikä tuolla päivähoidossa mikä sinulle tuntuu olevan joku "elintasokysymys"Minä en näe mitään hohdokasta siinä lasten hoitoon raahamisessa jos se ei ole pakko ja tällä systeemillä siitä on tehty pakko.

että aikuiselle ihmiselle on määrätty minimitoimeentulo, jonka saa aina jotain kautta (joko omasta palkasta, tai yhteiskunnan tuista). Sinä olet käsittääkseni naimisissa ja avioliitossa perheen tulot lasketaan yhteisiksi (avioliitossa puolison tulot otetaan aina huomioon). Avoliitossa, tai esimerkiksi yh-kotiäidin kohdalla on mahdollista saada toimeentulotukea työttömänä ollessa (vaikka olisikin kotiäiti).

Huom. Katson asiaa koko yhteiskunnan kannalta - en yksittäisen kotiäidin, joka olisi mahdollisesti työtön, jos ei olisi valinnut kotiäitiyttä.

• tarja
        KiyaNa kirjoitti:

että aikuiselle ihmiselle on määrätty minimitoimeentulo, jonka saa aina jotain kautta (joko omasta palkasta, tai yhteiskunnan tuista). Sinä olet käsittääkseni naimisissa ja avioliitossa perheen tulot lasketaan yhteisiksi (avioliitossa puolison tulot otetaan aina huomioon). Avoliitossa, tai esimerkiksi yh-kotiäidin kohdalla on mahdollista saada toimeentulotukea työttömänä ollessa (vaikka olisikin kotiäiti).

Huom. Katson asiaa koko yhteiskunnan kannalta - en yksittäisen kotiäidin, joka olisi mahdollisesti työtön, jos ei olisi valinnut kotiäitiyttä.

mutta minulle hakea toimeentulotukea on suurempi "häpeä" kuin että saisin jonkun laissa määrätyn kotiäitipalkan tai mikä sen nimike nyt olisikaan.En missään tapauksessa menisi ensimmäisenä hakemaan sosiaalitoimistosta toimeentulotukea kyllä muut konstit koetetaan ensiksi.No,onneksi nyt on vähän aikaa vielä tuo kotihoidontuki,sen jälkeen on ilmoittauduttava työnhakijaksi joka olisi paljon mieluisampaa kun olisi toivoa oikeasta työstä eikä päivän,kahden tuurauksista ja joista usein kieltäydyttyään saa sitten karenssiuhkaukset,ja syy miksi näistä joutuisin kieltäytymään on että lasta joutuisi pyörittelemään sitten aina uusissa hoitopaikoissa kun ei olisi varaa pitää varuilta sitä samaa hoitopaikkaa kuitenkaan.Enkä missään tapauksessa veisi lasta hoitoon kun itse olisin kotona.Eli tältä kantilta se joku korvaus kotiäidille olisi minusta kohtuullinen,voisihan sen sitten ajatella että se ei olisi siitä lapsenhoidosta vaan siihen oman elämän ylläpitoon,riittäköön lapsilisä sitten lapsen elämään...

• itsekään
        tarja kirjoitti:

mutta minulle hakea toimeentulotukea on suurempi "häpeä" kuin että saisin jonkun laissa määrätyn kotiäitipalkan tai mikä sen nimike nyt olisikaan.En missään tapauksessa menisi ensimmäisenä hakemaan sosiaalitoimistosta toimeentulotukea kyllä muut konstit koetetaan ensiksi.No,onneksi nyt on vähän aikaa vielä tuo kotihoidontuki,sen jälkeen on ilmoittauduttava työnhakijaksi joka olisi paljon mieluisampaa kun olisi toivoa oikeasta työstä eikä päivän,kahden tuurauksista ja joista usein kieltäydyttyään saa sitten karenssiuhkaukset,ja syy miksi näistä joutuisin kieltäytymään on että lasta joutuisi pyörittelemään sitten aina uusissa hoitopaikoissa kun ei olisi varaa pitää varuilta sitä samaa hoitopaikkaa kuitenkaan.Enkä missään tapauksessa veisi lasta hoitoon kun itse olisin kotona.Eli tältä kantilta se joku korvaus kotiäidille olisi minusta kohtuullinen,voisihan sen sitten ajatella että se ei olisi siitä lapsenhoidosta vaan siihen oman elämän ylläpitoon,riittäköön lapsilisä sitten lapsen elämään...

sinun kantasi osaksi. En kuitenkaan ksitä, miten yhteiskunnan tuet mielestäsi voivat erota noin paljon. Kotiäidin palkan maksaisi valtio/kunta ja toimeentulotuki tulee aivan samalta taholta. Kotiäitien palkanmaksu aiheuttaisi yhteiskunnalle ongelmia (mm. tuo, josta kirjoitin ensimmäisessä tähän ketjuun kirjoittamassani viestissä). Tätä asiaa on katsottava laajemmin, kuin yhden ihmisen kannalta. Suomeen ei voida perustaa uusia palkkakäytäntöjä siksi, että joku yksittäinen ihminen kokee toimeentulotuki-nimellä maksetun rahan häpeänä.

• tarja
        itsekään kirjoitti:

sinun kantasi osaksi. En kuitenkaan ksitä, miten yhteiskunnan tuet mielestäsi voivat erota noin paljon. Kotiäidin palkan maksaisi valtio/kunta ja toimeentulotuki tulee aivan samalta taholta. Kotiäitien palkanmaksu aiheuttaisi yhteiskunnalle ongelmia (mm. tuo, josta kirjoitin ensimmäisessä tähän ketjuun kirjoittamassani viestissä). Tätä asiaa on katsottava laajemmin, kuin yhden ihmisen kannalta. Suomeen ei voida perustaa uusia palkkakäytäntöjä siksi, että joku yksittäinen ihminen kokee toimeentulotuki-nimellä maksetun rahan häpeänä.

vai mitä,mutta meilläpäin tuo "sossun" tuki ja tuet katsotaan vähän kieroon,ja meillä ainakin tuo toimeentulotuki on selkeästi sitä,harva mieltää sen miksikään jokapojanoikeudeksi,olen kyllä törmännyt muutamaan kaupunkiseudulta tänne maalle tulleeseen ihmiseen,niin sillä suorastaan ylpeillään miten sossusta saatiin lapselle ensimmäiset upouudet vaunut ja miten sossu maksaa vuokrat ja antaapa vielä ruokarahaakin,eli kaupunkilaislla tuntuu tuo kynnys olevan jonkun verran matalammalla.No,sitä vartenhan ne on,se on ihan ok,mutta minulle se ei sovi.Kun taas sitten se kyseessä oleva kotiäidin raha olisi minusta taas verrattavissa johonkin esim. työttömyyspäivärahaan tai sellaiseen,se tuskin tulisi suoraan kunnalta,sitä en usko.Ja vielä tuosta toimeentulotuesta,meillä ei sitä edes jokainen haluava ja omasta mielestään tarvitseva saa,ainakaan niin etteikö sitä tarvitsisi maksaa takaisin heti kun asiat on paremmin.Siellä joutuu tarkkaan selvitykseen ja syyniin mikä sinällään on jo minusta nöyryyttävää että joudut kertomaan mitä olet edellisillä rahoillasi tehnyt.

• Ei pidä. Siis palkan nimellä... Lasten teko ja niiden kanssa kotiin jääminen on jokaisen oma valinta, johon kukaan ei pakota, eikä mielestäni omien lasten hoitamisesta tule maksaa palkkaa. Sehän olisi ihan sairasta?!

Minä sen sijaan kehittäisin kotihoidontukea paremmaksi, jotta se olisi oikea vaihtoehto päivähoidolle. Tuen pitäisi olla summaltaan yhtä suuri kuin mitä päivähoitopaikka kodin ulkopuolella maksaa yhteiskunnalle.

• esittäjä

elinkeino. Ei palkka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4943
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      669
      4155
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2301
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1868
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1451
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      88
      1146
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94