Kotihoidontuki vs. erityisäitiysvapaa

Hanna

Voisko joku selvittää miksei minulle makseta lapsenkotihoidontukea? Esikoisemme on alle 3 vuotias ja "luonnollisesti" kotona kanssani koska olen erityisäitiysvapaalla. Kotihoidon tukeahan on oikeus saada, perheen tuloista riippumatta, alle 3 vee lapsesta? Kelalta ilmoitettiin etten saa em.korvausta koska olen erityisäitiysvapaalla. Voisiko tukea hakea työssäkäyvä avopuolisoni?

7

632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patu33

Soita kelaan kysy. Niillä on tiedonantovelvollisuus, eli ne eivät saa jättää keertomatta asioita siinä toivossa että jättäisit ne siksi kertomatta. Asista kannattaa muistuttaa virkailijaa, jos neuvominen tuntuu vaikealta.

Luultavasti kotihoidon tukea ei saa erityisäitiysvapaalla, jos kelasta niin on sanottu, mutta varmista asia. Onhan se huomattu että kelakaan ei ole erehtymätön.

Sen tiedän että työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea voi saada samaan aikaan, mutta kotihoidontuki pienentää vastaavalla summalla työttömyyspäivärahaa. On kuitenkin mahdolista että kotihoidontuen hakee työssä käyvä vanhempi, jolloin se ei kuulema vähennä toisen työttömyyspäivärahaa.

• "On kuitenkin mahdollista että kotihoidontuen hakee työssä käyvä vanhempi, jolloin se ei kuulema vähennä toisen työttömyyspäivärahaa."

Ei pidä paikkaansa. Vaikka kotihoidontuki "kierosti" haettaisiinkin työssäkäyvän puolison nimissä, se vähennetään työttömän puolison työttömyyspäivärahasta. Työttömällä on velvollisuus ilmoittaa Kelaan/kassaan, että "kotihoidontuki maksetaan puolisolle". Vain siinä tapauksessa ao. tukea ei vähennetä työttömyyspäivärahasta, jos kotihoidontukea saava puoliso on kotona lasten kanssa (ns. hoitovapaalla), eikä hänellä siten ole muita tuloja kuin kotihoidontuki.

• Hanna

Entäpä jos tukea hakisikin avopuolisoni? Mieheni tienaa n.3000eur.brutto/kk mutta kotihoidon tukihan ei ole tuloihin sidoksissa (toisin kuten esim.hoitolisä)? Itse saan erityisäitiysrahaa 1500eur/kk. joten ei tässä nälkää nähdä, olis vaan kiva saada vastinetta maksamilleni veroille. Nythän tilanne on se että toimin "ilmaisena" lapsenkaitsijana valtiolle.

• Patu33
        Piukka kirjoitti:

"On kuitenkin mahdollista että kotihoidontuen hakee työssä käyvä vanhempi, jolloin se ei kuulema vähennä toisen työttömyyspäivärahaa."

Ei pidä paikkaansa. Vaikka kotihoidontuki "kierosti" haettaisiinkin työssäkäyvän puolison nimissä, se vähennetään työttömän puolison työttömyyspäivärahasta. Työttömällä on velvollisuus ilmoittaa Kelaan/kassaan, että "kotihoidontuki maksetaan puolisolle". Vain siinä tapauksessa ao. tukea ei vähennetä työttömyyspäivärahasta, jos kotihoidontukea saava puoliso on kotona lasten kanssa (ns. hoitovapaalla), eikä hänellä siten ole muita tuloja kuin kotihoidontuki.

No tuon jutun kertoi joku työtön omasta elämästään. Eli hän sai työttömyyskorvausta ja työssä käyvä vaimonsa kotihoidontukea. Olisko tämä ollut sitten sitä sosiaalietuuksien väärinkäyttöä?

• Patu33
        Hanna kirjoitti:

Entäpä jos tukea hakisikin avopuolisoni? Mieheni tienaa n.3000eur.brutto/kk mutta kotihoidon tukihan ei ole tuloihin sidoksissa (toisin kuten esim.hoitolisä)? Itse saan erityisäitiysrahaa 1500eur/kk. joten ei tässä nälkää nähdä, olis vaan kiva saada vastinetta maksamilleni veroille. Nythän tilanne on se että toimin "ilmaisena" lapsenkaitsijana valtiolle.

Eihän se lapsi valtion ole, vaan sinun :) Eli olet ilmainen lapsen kaitsia itsellesi... tai miehellesi. Pyydä mieheltä palkaa hoitamisesta :)

Tosiasiassa olen kyllä sitä mieltä että tukien pitäsi olla sellaiset että vanhemmat pystyisivät huoletta hoitamaan lapsensa kotona ainakin viisivuotiaiksi asti, sen jälkeen lasta voisi alkaa opettamaan ryhmätoimintaa päivähoidon ja esikoulun kautta.

• JOs
    • äitipäiti

Kotihoidontukea ei makseta äitiys- eikä vanhempainraha kaudelta vaikka perheessä olisikin vauvan lisäksi toinen alle 3 vuotias, joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ehkä erityisäitiysvapaa rinnastetaan kai näihin. Poikkeus on sellainen tapaus, jossa äiti saa niin pientä päivärahaa, että saisi enemmän kotihoidontukea hoitolisää jos olisi hoitovapaalla eikä vauvaa olisi.

Ethän sinä valtion lasta kaitse vaan omaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4943
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      669
      4155
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2301
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1868
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1451
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      88
      1146
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94