Huonotapaiset vanhukset lisääntyy

Helmilija

Äitini on ikäryhmää 70-, enkä ainakaan onneksi vielä ole huomannut hänessä samaa mummotautia kuin monissa ikäisissään.

Mikä siinä on, että teidän iässänne aletaan suu auki toljottamaan kaikkea mitä nähdään, arvostelemaan muita isoon ääneen tai puhuttamaan kaikkia ventovieraita, ikään kuin heillä ei olisi muuta elämää kuin te siinä.

Älkää ymmärtäkö väärin, kunnioitan vanhempi kannsaihmisiä, mutta en voi sietää heidän aina vaan huononevaa käytöstään. Voin rehellisesti näin asiakaspalvelutyöläisenä sanoa, että tämän päivän nuoret osaavat käyttäytyä paremmin kuin monet teistä vanhuksista.

Ja mikä siinä on, että oikesti kuvitellaan, että on okei tulla jututtamaan ihmistä joka tekee työtään. No voihan sitä ajatella, että en minä kauan, mutta kun teitä tyhjän haastelijoita alkaa olla sen neljä tunnille, niin miten luulette miedän tekevän sitä työtä, että saamme palvelua myytyä myös muille kuin teille tyhjän läpisijöille?

En tiedä. Takana vaan ihan uskomaton viikkoa vanhojen kärttyisten ja huonotapaisten asiakkaiden kanssa. Toivottavasti te jotka tunnistitte itsenne otatte vihdoin opiksi jotain.

Hyvää kevättä, Parempaa mieltä ja Kykyä olla puuttumatta jokaikisen asioihin! Toivotellen, se tapakasvatettu jälkikasvu.

119

707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkkeensä maksanut

Äläs nyt provoile siinä.
      Itse näin juuri kakskymppisiä nuoria vetelehtimässä ostarilla, syleksivät lattialle ja arvostelivat törkeästi ääneen ohikulkvia perheenäitejä. Kännykkään kailottivat ja joka toinen sana oli v...u. Juomatölkit ja rasvaiset paperit heittivät lattialle, vaikka roskis oli metrin päässä.Ei niille levähdyspenkeille vanhoilla ollut asiaa.

Minulla ei ole aikaa eikä halua asiakaspalvelijoiden kanssa jaaritella. Ei se palvelukaan aina niin laadukasta ole. On happamia ilmeitä, epäsiisti ulkoasu, purkan mässytystä ja väliin omia asioita kännyssä hoidellaan.

Tapakasvatuksen puutetta ei meidän sukupolvella ole, haukut ihan väärää puuta. Se koulujen ja kotien lepsuilu alkoi vasta paljon myöhemmin, ovat nyt asiakaspalvelijoina ja huonoista tavoista osoituksena on tämä aiheeton vuodauksesi tänne. Ei oikein tuo nikkisi vastaa tekstiä, sen sanon mielestäsi varmaan huonotapaisesti.

• 70 vee

Eikä me lisäännytä enää, kyllä lapsia tekee paljon nuoremmat. Huostaanottojen määrä on kyllä huolestuttavasti lisääntynyt. Ja nuorten äitien huumeet ja alkoholismi ja sosiaalituen varassa eläminen . Jatketaanko luetteloa ?

• Helmilija

Tämä oli siis minun kokemukseni teidän ikäryhmän edustajista, en sano että kaikki ovat samanlaisia. Voit kuvitella miten hyväksi ihmistuntijaksi asiakaspalvelutyössä tullaan....

Hyvä taas tuo viittaus siihen kuinka kovasti olette tehneet töitä, tätä samaa fraasia saa kuulla joka päivä. Voi kun tajuaisitte miten onnekkaita olette olleet voidessanne olla töissä. Syrjäytynyt ihminen on ikävintä mitä teidän riistoikäryhmänne on tuottanut. Nyt maksetaan teille siis eläkkeitä, mutta mitä meille muille töitä tekeville jää??

• äitienpäivääkö?
        70 vee kirjoitti:

Eikä me lisäännytä enää, kyllä lapsia tekee paljon nuoremmat. Huostaanottojen määrä on kyllä huolestuttavasti lisääntynyt. Ja nuorten äitien huumeet ja alkoholismi ja sosiaalituen varassa eläminen . Jatketaanko luetteloa ?

Mitä olette siis jälkipolvillenne siirtäneet. Noin se teidän geeniperimänne jatkuu....

• Anonyymi

No voidaanhan; me vanhemmat hiema tietystä katsoa millaisia olemme ei siinä mitäön pahaa ole. Mutta en minä ainakaan ole tavannut kaupassa koskaan kenenkään vanhemman ihmisen kertovan itsestään enkä nähnyt heidän monyåtyu auki katsovan ketään saatikka että juttelisisvat ventovieraalle , mutta silti voidaan ajatella ollaanko tehty jotain tuosta listasta missä oli merkitty vanhusten virheet.
        Sitten on niin ettei voi yleistää ihmisiä on erilaisia , jos vanhus nyt alkaa sinun työrauhaasi häiritsemään niin sano hänelle ettei ole aikaa kuunnella , niin saat rauhassa räplätä kännykkääsi

• Anonyymi
        Helmilija kirjoitti:

Tämä oli siis minun kokemukseni teidän ikäryhmän edustajista, en sano että kaikki ovat samanlaisia. Voit kuvitella miten hyväksi ihmistuntijaksi asiakaspalvelutyössä tullaan....

Hyvä taas tuo viittaus siihen kuinka kovasti olette tehneet töitä, tätä samaa fraasia saa kuulla joka päivä. Voi kun tajuaisitte miten onnekkaita olette olleet voidessanne olla töissä. Syrjäytynyt ihminen on ikävintä mitä teidän riistoikäryhmänne on tuottanut. Nyt maksetaan teille siis eläkkeitä, mutta mitä meille muille töitä tekeville jää??

Ihmistuntijalta lahjoista en. Menisi sanomaan sinuna , jos olisit ihmistuntijalta niin tekstiäsi ei olisi koskaan kirjoitettu edes.
        Äminä olen tehnyt koko ikäni töitä ihmsten parissa enkä vieläkään voi sanoa että olisin ihmistuntija.
        Oliko sinulla jotain sanomista enemmänkin vanhusten. eläkkeistä , siis miten siitäkin kirjoitit niin. Et ole edes tietoinen miten yhteiskunta on rakennettu. Ja mitkä arvot ovat törkeitä . Voithan aina vaihtaa toiseen työhön kukaan ei varmaan kaipaa .
        Kuvauksen jonka teit vanhemmista on vihaa täynnä , joten valitse toinen ammatti vaikka hautaustoimistoon töihin siellä on hiljaista pää asiakas vaan maata lorvii eikö sano sanaakaan. .

• Anonyymi
        Helmilija kirjoitti:

Voi saakeli, että vaikutat (abteeksi vaan), hieman yksinkertaiselta ja sekavalta.
        Oletko minkä ikäinen? Tyttö vai poika? Teetkö töitä ja mitä työtä?
        Mitä sulle on sanottu, jun noin ärsyyntynyt olet?

• Anonyymi
        äitienpäivääkö? kirjoitti:

Mitä olette siis jälkipolvillenne siirtäneet. Noin se teidän geeniperimänne jatkuu....

Ihan niin me ei pitkittyy viiniä joka viikonloppu siis ei koskaan . Osanåtyiin ” rentoutua” ilaman aineita .eikä tehty muutakaan sopimatonta mitä nyky äidit tekee ,Äja nyt sitten muka katsotaan ” ihmistuntijaakin ” monttu auki ja selitellään omiamme , jos ke vaivataan tavaratalossa henkilökuntaa niin ainoastaan sikipsimettö kysymme. Onko jotain tavaraa mitä olemme etsimässä . En minä ,ainakaan elämänkertaani puhuisi kenellekkään palveluammatissa olevalle en edes kampaajalle .
        Joten puhut vanhusten käytöksestä, vaikka tietysti oma äitisi ei kuulu joukkoon .
        Mietin juuri että en kai vaan sanonut eilen putkimieheen joka oli korjaamassa aesihanaa , tulin tulokseen että ainoastaan siitä viasta puhuttiin.
        Joten joka sukupolvella on omat asiaansa ja tapansa , ja ilmeisesti vaihdevuodet menossa tällä valittajalla , sano missä ,olet töissä että saa karttaa sitä paikkaa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi saakeli, että vaikutat (abteeksi vaan), hieman yksinkertaiselta ja sekavalta.
        Oletko minkä ikäinen? Tyttö vai poika? Teetkö töitä ja mitä työtä?
        Mitä sulle on sanottu, jun noin ärsyyntynyt olet?

Tuosta aloituksesta on 11 vuotta aikaa :)), ekan kerran minäkkn sen vasta luin. Tuskin aloittaja täällä roikkuu

• 70++

Kumma näkemys!

Kyllä nykyvanhat olemme saaneet sellaisen kasvatuksen, josta ette te nykynuoret tiedä mitään.

Jos me vanhat emme voi teidänlaisia kunnioittaa, niin syy on itsessänne.

Meitä vanhuksia on toki liikaa ja meitä näkyy myös kaikkialla. Olemme monet yksinäisiä ja tästä syystä juttelunhaluisiakin. Varmaan joskus häiritsemme asiakaspalveluissakin.

Kun eri-ikäisistä henkilöistä keskustellaan, ovat nuoret useimmiten silmätikkuina ja ihan aiheesta.

Antakaa meidän elää, jotka olemme elämäntyömme tehneet. Kohta olette itse vihattuina niin kuin me nyt.

• Helmilija

Annetaan elää, jos osaatte käyttäytyä. Tarvitseeko teidän aina niin ylikorostaa erinomaisuttaanne. Maailma muuttuu koko ajan kovemmaksi. Siihen nähden teidän uhrauksenne on ollut vähäistä. Kunnioitus ansaitaan omalla käytöksellä, se on hyvä kaikkien muistaa!

• Makriina ek
        Helmilija kirjoitti:

Annetaan elää, jos osaatte käyttäytyä. Tarvitseeko teidän aina niin ylikorostaa erinomaisuttaanne. Maailma muuttuu koko ajan kovemmaksi. Siihen nähden teidän uhrauksenne on ollut vähäistä. Kunnioitus ansaitaan omalla käytöksellä, se on hyvä kaikkien muistaa!

Olet varmaankin uskovainen ihminen, kohonkin autuaaksi tekevään lahkoon liittynyt. He ovat aina oikeassa ja oikeutetut arvosteleman ankarasti maailmallisia ihmisiä, joiden koulutus ei tähtää yhtä ylevään, kuin uskonnollisen yhteisön seminaarit.

Uskovainen ihminen voi ilman muuta sanoa, että toisten uhraukset ovat olleet vähäisiä. Vain uskon kilvoituksessa savutetut voitot lasketaan. Sellaista ihmistä voi kunnioittaa, mutta aivan tavallista elämänsä elänyttä vanhaa ihmistä ei ole syytä kunnioittaa edes kohteliaasti kuuntelemalla.
        Se on hyvä muistaa, sillä ihminen, joka kaupan kassalla on saavuttanut laajan ihmistuntemuksen, ei voi tietenkään olla väärässä.

Tällä palstalla käydään itsekritiikkiä Helmilijan johdolla, ja on erinomaista, kuinka laajalti siihen paneudutaan.
        Hänessä meillä on oikeaan johdattelija, jonka ikiaikaisia mielipiteitä kohteliaasti kuuntelemme. Kunnioituksesta.

• alasin.

Jospa monia vaivaa jo alkava dementia, joka muuttaa persoonaa lisääntyvästi.
      Toisaalta, vanhukset ottavat entistä aikoja enemmän osaa yhteiskunnan eri toimintoihin, heillekin on annettu oikeus kertoa mielipiteensä.
      Eikä heitä velvoiteta vaikenemaan seurakunnassa.

Voiko työolosuhteita muuttaa niin, että te työntekijät saisitte työskennellä rauhassa.
      Toisaalta, kannattaako vaihtaa työpaikkaa, jos olosuhteet ovat kovin kiusalliset?

Varmasti parantamista olisi sekä sysissä, että sepissä.
      Lopuksi, yleistys ei kannata, ei nuorten eikä vanhojen.

• Helmilija

En tiedä. Mutta pari lähihoitaja-ystävääni, jotka ovat olleet töissä sen 30 vuotta sanovat ihan suoraan että vanhuksista on tullut paljon mahdottomampia. Sota-ajan lapsuus kai puskee läpi viime metreillä. En näitä juttuja kuullessani käsitä kuka jaksaa edes tehdä hoitajan työtä. Joka päivä tönitään ja haistatellaan, väheksytään nuorempaa ikäpolvea, jotka heitä hoitaa.

• Anonyymi
        Helmilija kirjoitti:

En tiedä. Mutta pari lähihoitaja-ystävääni, jotka ovat olleet töissä sen 30 vuotta sanovat ihan suoraan että vanhuksista on tullut paljon mahdottomampia. Sota-ajan lapsuus kai puskee läpi viime metreillä. En näitä juttuja kuullessani käsitä kuka jaksaa edes tehdä hoitajan työtä. Joka päivä tönitään ja haistatellaan, väheksytään nuorempaa ikäpolvea, jotka heitä hoitaa.

Käyn paljon eräässä hoivalaitoksessa ja kävin paljon myös, nyt edesmennyttä äitiäni katsomassa toisessa hoivalaitoksessa.
        Tiedätkö, mihin kiinnitin ja kiinnitän huomiota vieläkin?
        20-30 vuotiaisiin naisen alkuihin, jotka ovat lähi- tai sairaanhoitajia. Ne kulkee käytävillä naamat norsun vituilla ja tiuskii niille asiakkaille. Siis Huom! Kaksi eri paikkaa. Ovat kaikkea muuta kuin oikeassa paikassa töissä.
        Sinäkin vanhenet, sinustakin voi tulla hankala, todella hankala tahtomattasi. Haluatko, että sinua kohdellaan yhtä huonosti? Uskallan epäillä.
        Nuo vanhukset,, on antabeet sinunkin vanhemmillesi elämän ja vabhempasi taas sinulle. Ilman noita vanhuksia, ei olisi sinuakaan ja noilla vanhuksilla on jäänyt lapsuus todella lyhyeksi, kun pakko oli töihin lähteä. He kun ei ilmaisesta rahasta osanneet edes kuvitella. HÄPEÄ, SAATANAN KAKARA!

• Anonyymi
        Helmilija kirjoitti:

Älä vaan sano että olet lähihoitajana jossain , noilla ajatuksilla ei ihmisten poarissa tehdä töitä,
        Jaa että sellaisiksi lähihoitajat juttelee , no jo jutut vähissä kun haukutaan asiakkaita.
        Monella vanhalla on dementia ja sekin aiheuttaa yhtä sun toista . Joten vaihda alaa

• mieee
    • Viivi 1

Minua kyllästyttää nuo Viivi Vasikat jotka kyttäävät meidän yksinäisten naisten päivittäistä elämää. Tirkistellään ovisilmästä kuka tulee ja menee, jos ei näy avataan ovi sanotaan jotain tyhjänpäiväistä.

Ilmeisest joku kyttäri oli laittanut lapun ilmoitustaululle.
      http://www.naapurikyttaajat.fi/viewtopic.php?f=5&t=3

On se kumma ettei meikä mummo saa elää myös iltapuhteella sellaista elämää johon aikaisemmin on tottunut. Kyllä sappi kiehuu jos isännöitsijä ottaa yhteyttä asian tiimoilta vaadin myös kyttärin paikalle.
      On se niin väärin, ikääntynyttä henkilöä kohtaan.

• Helmilija

Tässä vielä koottuja hokemia tältä keväältä.

"Kyllä meillä silloin aikoinaan..."
      "Ollan töitä opittu tekemään"
      "Voi tätä nykyajan menoa"
      "Mentiin vaan töihin, ei haettu.."
      "Paljos tää on markoissa" (Euro ollut käytössä jo 12 vuotta!!)
      "Kyllä me omamme hoidettiin"
      "Ihan humpuukkia kaikki"
      "Nuo nykyajan nuoret..." Niin, nyt on siis se NYKYAIKA, ei entinen!

Ihmetystä aiheutti nimenoman nuoremmisa kollegoissa, miksi tuon ikäiset niin kovasti kehuu koko ajan itseään. Muuta selitystä en osanut antaa kuin sen, että heitä kun ei ole koskaan kehuttu lapsena..

• viivi-veera

Kuulutko Helmililja myös tuohon kyttääjien kaartiin, siltä vähän kuulostaa.

Eikö ole muuta sisältöä elämässäsi kun toisten ihmisten sanomisiin puuttuminen. Vähissä ovat pääomat sekä harmit, jos ei ole suurempia murheita olisi paras pitää suu soukemmalla ja mölyt mahassa.

• havukk-aho

Helmililja
        Olisin muotoillut tämän näin. Vanhusten huonotapaisuus on lisääntynyt, toki tuokin aivan hyvää kirjakieltä.
        Sitten kysyisimme mistä tämä ikä-ihmisten kärttyisyys ja epäsosiaalisuus voisi johtua? Yksittäistapauksissa ehkä elämäntilanteesta mm. yksinäisyydestä.
        Enemmän esiintyvänä lama-ajasta ja yleisestä tyytymätömyydestä, myös lauma-ajattelusta; kun kaikki sanovat, että hallituksemme rahtaa rahamme eteläeurooppaan, sinne pohjattomaan kaivoon.

• Anonyymi

Nuoret ei kai sinua kukaan nuoreksi sano

• euro-viisu

Enpä menisi kovin pitkälle kehumaan nuorison käytöstapoja.
      Monissa perheissä lapset saavat jo pienestä pitäen tyrannisoida vanhempiaan.
      Pisa-tutkimuksessa menestytään opinnollisesti, mutta muiden maiden opettajat kauhistelevat koululaistemme tavattomuutta kouluissa.
      Kyllä koulujen kannattaisi ottaa oppia monien maiden rutiineista koulussa, muualla jopa opetetaan ihmistavoille.
      Tuttava kertoili, kuinka koululaiset harjoittelujaksolle tullessaan työpaikalleen eivät osaa edes esitellä itseään.

Tekisipä melkein mieli sanoa, että aina enemmän ja enemmän leviää "tapojen turmellus".
      Kyllä ihmiselle, minkä ikäiselle tahansa, ovat hyvät käytöstavat kunniaksi.

Maailmankuva muuttuu iän myötä.
      Ei vanhuus anna oikeutta olla kettumainen, mutta vanhusta kannattaa silti yrittää ymmärtää.
      Nyt enemmän kuin koskaan, yksinäisyys vaivaa monia vanhuksia.
      Jospa vaikka sinä olet ainut ihminen, jonka kanssa vanhus on vaihtanut sanan pari koko päivänä.

• mitä sain aikaan?

Ne vanhemmat. Ne on teidän jälkeläisiä, teidän kasvattamia -tuliko mieleen?

• Rööslain

Hei Helmililja! Otit puheeksi ihan hyvän aiheen. Itsessäni olen huomannut kärttyisyyden, ylenpalttisen puhumisen, itsekehun ja entisaikojen "ihanuuden" korostamisen lisääntyneen. Samaa näen ikätovereissani. Vain harvassa on valoisia, hymyileviä vanhuksia.
      Niinpä. Jos kokee, että elämässään ei ole saanut tai osannut elää ns. täysillä, jos on kipuja täynnään, jos ei lapsena ole kehuttu ja kannustettu, tulee helposti tuollaiseksi kuin sinä kuvailet.

Siksipä taas kerran olkoon meille lohduksi ja avuksi seuraava teksti:

VANHENEVAN NAISEN RUKOUS

Herra sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi ja jonakin kauniina päivänä olen vanha. Pidätä minua muuttumasta liian puheliaaksi ja varjele minua ennen muuta siltä kohtalokkaalta luulolta, että minun on sanottava jotain joka ikiseen asiaan ja joka tilanteessa.

Vapauta minut hillittömästä halusta panna kuntoon kaikkien toisten asiat. Tee minusta huolehtivainen, mutta ei äreä; auttavainen, mutta ei määräilevä. On tietysti sääli, etten voi käyttää kaikkea laajasta viisauden varastostani, mutta tiedäthän Herra, että haluaisin loppuun asti säilyttää edes muutamia ystäviä. Varjele minut selostamasta loputtomiin pieniä yksityiskohtia - anna minulle siivet päästä asian ytimeen.

Pyydän armoa jaksaakseni kuunnella toisten tarinoita sairauksistaan. Mutta sinetöi huuleni, etten kertoisi omista säryistäni ja kivuistani - ne ovat lisääntymään päin ja halu kertailla niitä näkyy kasvavan vuosien mukana. Auta minua kestämään ne kärsivällisesti.

En rohkene pyytää muistini paranemista, mutta suo minulle sen sijaan nöyryyttä ja vähemmän itsevarmuutta tilanteissa, joissa oma muistini näyttää kolahtavan toisten muistia vastaan. Opeta minulle se loistava läksy, että minäkin voin joskus erehtyä.

Varjele minut kohtuullisen herttaisena. En halua olla pyhimys, sellaisten kanssa on joskus hankala elää. Mutta hapan vanha nainen on paholaisen huippuluomus.

Suo minulle kyky nähdä hyviä asioita yllättävissä paikoissa ja lahjoja yllättävissä ihmisissä. Ja auta minua, Herra, kertomaan niistä myös heille itselleen.

Anonyymi. Nunna 1600-luvulta?

• ....

Monesti olen tuon tekstin lukenut.
        Minusta siinä on eräänä tavoitteena häivyttää ihminen olevaisuudesta.
        Kuuntele muiden vaivoja, älä vaivaa heitä omillasi.

Minusta elämä ja ystävyys on tasa-arvoista jakamista. Oli ikä mikä hyvänsä.

• Lorena*

Olen samansuuntaisen rukouksen kirjannut muistiin, nimi vain on
        Abbedissan rukous 1600-luvulta.
        Vanhenevan naisen rukous on stilisoitu em rukouksesta. Ajat muuttuvat, kirjakieli on muuttunut, kuten huomaamme tekstien sisältämä sanoma pysyy samansuuntaisena.

Helmililjalle sanoisin, purkautumisesi selvästi osoittaa, olet stressaantunut ja loman tarpeessa. Valmistujais juhlan puheenpitäjä piispa sanoi puheessaan,.....kun on ammatin valinnut on myös varjopuolet kestettävä.... . Tällaista on elämä, paratiisiksi ei tätä saa.

• Makriina ek

Minä olen tämän lukenut aikaisemminkin, ja olet vakuuttunut, että sen on kirjoittanut nuori, asiakaspalveluun kouluttautunut mies.

Onhan vanhastaan tiedossa, että kaikki happamat vanhukset ovat naisia.

• Helmilija
        Makriina ek kirjoitti:

Minä olen tämän lukenut aikaisemminkin, ja olet vakuuttunut, että sen on kirjoittanut nuori, asiakaspalveluun kouluttautunut mies.

Olen nainen ja 38, en siis enää kovin nuorikaan :) Jos ei mitään muuta opi, niin ainakin sen miten arvokkaasti oman vanhuutensa viettää.

• Makriina ek
        Helmilija kirjoitti:

Olen nainen ja 38, en siis enää kovin nuorikaan :) Jos ei mitään muuta opi, niin ainakin sen miten arvokkaasti oman vanhuutensa viettää.

Tarkoitin edellisellä kirjoituksellani 10.5. klo 20.08, että olen lukenut Abbedissan rukouksen.
        Sinun kokemuksesi vanhojen ihmisten kohtaamiseen en nyt halua ottaa kantaa, kerron vain, että ikäihmisten määrä lisääntyy huimasti, terveydenhoitoon kiinnitetään enemmän huomiota kuin ennen, ravitsemus on enempi kohdallaan, tupakointi on vähentynyt, ja niinpä virkeitä ja keskusteluun valmiita ikääntyneitä alkaa olla yhä enemmän kuin ennen.
        Rukouksen mukaan hapan vanha nainen on paholaisen huippuluomus.
        (Sen vuoksi en usko, että teksti on ikääntyneen abbedissan kynästä. Harva ihminen ajattelee olevansa paholaisen huippuluomus.)

Moni ikäihminen ei tapaa arjessaan muita ihmisiä kuin lähikaupan myyjät. Tuntuu murheelliselta ajatella, että heillä ei ole halua vaihtaa kuulumisia asiakkaittensa kanssa, jos he ovat eläkeläisiä.

• Anonyymi
        Makriina ek kirjoitti:

Minä en tunne yhtäkään hapanta vanhusta kaikilla on harrastuksia. Ja nauru helisee kun tavataan. Itse olen aika yksinäinen Mutta en ärtynyt mitenkään koska elän vaan omillani niin kauan kun jaksan. Vanhuksilla on myös huolia joista ei voi kertoa kenellekkään ja nyt kun lukintiåuon alotuksen niin. Ei kerrota sitäkään vähää, ettei vaan häiritse keski-ikäisiä naisia ja on muistettava ettö suu on oltava kiinni ettei vaan ole auki , minä en aikanaan ihmisttele nuorison. Nykyaikaisuutta koska tiedän että joka sukupolvella on omat juttunsa .
        Lapsenlapsi joka on juri muuttanut omaan taloonsa. Käy usein kylässä ja. Haluaa että kertoisin ajasta kun olin nuori ja siitä millainen hönen isänsä oli pienenä , joten on niitäkin jotka haluavat tietää kaiken vanhojen ihmisten elämästä .
        Mutta tämä jolla nyt on ihmistuntemusta niin ovasti ei ole juolahtanut mieleen keitä vanhukset edes ovat onko heillä ehkä alkava dementian onko heillä suruaika meneillään ja satoja muita asioita vanhuksista. Ihmistuntija näkee sellaiset asiat jos on sellainen joka ei lajittele ihmisiä eri lokeroihin .
        Tänään kävi remontti mies täällä ja hän oli puhelias poika olisikohan ollut siinä 30 ikäinen ,hän näki ihmisen ihmisenä eikä ikänä vaikka oli niin nuori . Ilmeisesti tuli kodista missä ei koskaan valitettu toisista ihmisistä,.niin että meitämon moneksi .
        Minun lapsuuden kodissani ei kukaan koskaa; juorunnut toisista ihmisistä se tehtiin lapsille selväksi jo pienestä pitäen että ihmisten asioihin ei puututa sillä jokaine eöälää sellaista elämää kun. Haluaa

• Makriina ek

Tuntuu varmaan kivalta, kun voi nimettömänä tulla kirjoittamaan ikäihmisten palstalle ja niputtaa jokainen 70 täyttänyt häirikköasiakkaaksi.
      Olisikohan ammattitaidossa vikaa, kun ei onnistu irrottautumaan asiakkaasta seuraavaa palvelemaan?
      Kohtelias ja lyhyt vastaus ja sitten katse seuraavaan asiakkaaseen tai tehtävään.

Ikävää, että viikkosi on mennyt piloille ikätovereittemme häiriköinnin takia. Eläkeläisiä alkaa olla enemmän kuin nuorisoa, siksi he varmaan ovatkin helpommin huomattavissa.

• Helmiliija

Jokainen??? Kyse oli siis omasta kokemuksesta. Ja kyllä, joukkoon mahtuu varmasti mukaviakin, mutta juuri nää käytöshäiriöiset eksyvät jututtamaan.

• asiakas.
        Helmiliija kirjoitti:

Jokainen??? Kyse oli siis omasta kokemuksesta. Ja kyllä, joukkoon mahtuu varmasti mukaviakin, mutta juuri nää käytöshäiriöiset eksyvät jututtamaan.

Omasta kokemuksesta mekin puhumme, ja meillä sitä on elämästä jo yli 70 v.
        On todella pienisieluista leimata käytöshäiriöiseksi, jos asiakaspalvelutyössään joutuu kuulemaan vaikka valitusta. Minkä takia sinut on sinne palkattu, kenties yhteiskunnan varoin ?
        Oletko tullut ajatelleeksi, että kun itse olet noin katkera ja kaunainen vanhusväestöä kohtaan, se heijastuu jo valmiiksi sinusta. Oletko itse kärsivällinen ja tasapuolinen kaikkia asiakkaita kohtaan ? Se on sinun työsi !

Ja iekös asiakas ole aina oikeassa. :)

• *Kukkahame*

En kyllä usko että vanhukset ovat ilkeitä,mutta j o s heille tiuskitaan ja esitetään asia joko liian kovalla äänellä tai muuten huomiota herättävällä tavalla, niin takasin tulee.
      Monikin vielä työelämässä oleva ihminen nainen ainakin luulee että kaikki vanhemmat ihmiset ovat kuuroja, huutaa pitää vaikka kuinka henkilökohtaista asiaa selvitellään.
      En vielä usko ettäkö aloittaja olisi syytön.
      Aika ilkeästi ja tökerösti tulee asiaansa tänne kertomaan

• Anonyymi

Hahhaa tuosta kuuroudesta tulee mieleen kun nuorenOli harjoitus paikka vanhainkodissa hoitokoulu järjesti ja sitten parin viikon päästä taas koulun penkille ja jokaine sai kertoa mitä oli kokenu5 harjoitus viikkojen aikana . Minullamoli nolo kokemus kun menin yhden vanhuksen huoneeseen auttamaan höntä aamu toimissa. Ja kajautimme jo heti ovella kovalla äänellä että kaikui , ” huomenta xxxx mites on yö mennyt oletko saanut nukuttua.
        Hän siihen välittömästi että älä huuda en ole kuuro , voi että hävetti oma moka.
        Sitten koulussa keskustelimme miksi ihmiset alkaa huutamaan kovalla äänellä vanhuksille sillä kukaan ei ajattele että vanhus on kuuro, ei ainakaan tietoisesti , mutta emme oikein saanet asia valmiiksi ja syitä siihen
        Olen huomannut sen monet kerrat elämän aikana enkä vieläkää; ymmärrä mikä se tekee että huutaa .

• Puskasuleima

Kiitos, Helmililja, makeista nauruista!

Olet jaksanut kirjoittaa koko vanhusfraseologian, ja etsimättä tuli mieleeni, että osaat sitten vanhuudessasi käyttäytyä, kun nyt jo hallitset alan.

• jooo-ops

Huonohampainen nuoriso juo viinaa ja hokee v...ua,
      sammuu pesemättä itseään.

• omahampainen

Kannattaako meidän kovin nuoria moittia.

Hehän ovat edellisten polvien kasvatteja. Kuvajaisia vanhemmistaan ja isovanhemmistaan.

• Tuurelainen
        omahampainen kirjoitti:

Hehän ovat edellisten polvien kasvatteja. Kuvajaisia vanhemmistaan ja isovanhemmistaan.

Hyvä, oivaltava näkemys. Nuorissa polvissa näkyy vielä niiden isovanhempienkin tuska. Jospa se kaikki alkaakin purkautua vasta sukupolvien päästä.

• Anonyymi
        omahampainen kirjoitti:

Tiede on tullut tulokseen tuostakin asiasta että se mitä on kotona ei koskaan vaikuta lapseen kuten luulemme , sillä vasta koulussa ystävät ovat ne joilta oppii asioista. Ja opitaan yhdessä niin että kasvatus alkaa toisten lasten kanssa. . Se kerrottiin tieteen maailmassa televisiossa. Oli aika kiva huomio sisnänsä ja pitää minun kohdalla paikkansa minä ja edes mennyt äitini emme olleet missään asioissa samankaltaisia ja olen elänyt elämäni ihan toisilla arvoilla mitä äidilläni oli . Ja hän oli sisäänpäin oleva ihminen minä taas ulospäin suuntautuva. .mutta kaikki mitä muistaa lapsuuden asioista ja tavoista niin ne olen todella oppinut ystäviltä ja serkuilta . Sananlaskussakin sanotaan että ” kyllä maailma opettaa , jos ei muuta niin hiljaa kävelemään ” senkin olen ymmärtänyt aikuisena että niin on

• hys

Sodastako ei saa puhua eikä sotasankareista?

• Anonyymi

Niin. Sen minäkin ymmärsin , ei ilmeisesti ymmärrä että ne jotka ovat eläneet sen ajan. Niin ne muistot on kirkkaana mielessä se oli aikaa mitä lälkipolvet eiväyåt koskaan tule töydellisestimymmörtämöönkään.
        Muistan appeni ! Hiljainen mies mutta näki painajaiset sodasta ja huusi unissa ” maihin”, me nuoret tykättiin että se oli kivaa kuulla. , kunnes anoppi valisti mitä tuskia hän on kokenut sodassa. Ja elää niiden kamalien muistojen kanssa . Tänään saisi siihen stressin lääkkeitä. Silloin ei sellaisia mahdollisuuksia edes ollut . Joten kunnioitan jokaista miestä jotka joutuivat sodan käymään ja ymmärrän teoreettisesti millaista sota on ollut .ja tunnen empatiaa siitä että ne jotka tulivat kotiin sodasta. Kantavat sisällään jotain mistä meillä ei ole aavistustakaan .ei monta ole enää elossakaan. . Kyllä niistä asioista saa puhua

• Rööslain

VCaikuttaa nyt siltä, että Helmililja ja minä ollaan ainoat, jotka olemme törmänneet wanhoihin kärttyisiin, oho sentään! :)

• äideille päivää

Aloituksen sanamuodon olisi voinut laatia hieman fiksumminkin, jolloin siihen olisi tullut samatasoisia vastauksia.

Vanhusväestön määrä on kovassa kasvussa, ihmisten elinikä kasvaa, mukaan mahtuu enemmän sairauksia ja vaivoja, jotka vaikuttavat usein myös ihmisen psyykeen.
        Minä en onneksi ole vielä koskaan törmännyt keneenkään.

Oma isäni äiti vasta kärttyinen olikin, eikä salannut sitä keneltäkään.
        Mutta mukava mummu minulle.

• sairauden oire

Kärttyisyys voi olla merkki muistisairaudesta ( ensimmäinen oire siitä) masennuksesta jne... kivuista ...Mistä tiedämme, millaisia kärtyyjä olemme itse kun elämme riittävän vanhaksi. Sekin pitää jokaisen muistaa. Tai mitä kummallisia teemme, kun olemme itse täysin höperöjä, emmekä voi kontrolloida tekemisiämme ja puheitamme?

http://yle.fi/uutiset/karttyisyys_voi_olla_merkki_muistisairaudesta/5351743

• Kolavan kotka

...on tultava lasten kaltaisiksi päästäkseen taivaan valtakuntaan.....tuskin kuitenkaan tarkoitti itkupotkuraivareita...

• Ilmeisesti

aloittaja on aina herätetty aamuisin ruualle, peseytymään ja kouluun.
        Hän kuvittelee kaikkien muidenkin niin kokeneen.

Hän ei ymmärrä nälkäisenä vieraassa paikassa nukkumaan menemistä, sodassa kärsineiden omaisten alaisena olemista
        EIKÄ SIIS YHTÄÄN MITÄÄN.

• huonotapainenmies

Tämä viesti valaisikin sitten kirjoittajan "kotkataustan". Valitettavasti, näkemiin.

• oma napako?
        Ilmeisesti kirjoitti:

aloittaja on aina herätetty aamuisin ruualle, peseytymään ja kouluun.
        Hän kuvittelee kaikkien muidenkin niin kokeneen.

Hän ei ymmärrä nälkäisenä vieraassa paikassa nukkumaan menemistä, sodassa kärsineiden omaisten alaisena olemista
        EIKÄ SIIS YHTÄÄN MITÄÄN.

Ja siksikö teillä on oikeus kaataa kaikki jälkipolvien niskaan. Itse ette tajua mitään niistä ympäristön paineista ja syrjäytymisestä, mitä tämän päivän nuoret kokevat. Ei riitä että teet työsi hyvin, sinun täytyy myös näkyä vapaa-ajallasi hyvin, näyttää hyvältä ja harrastaa tavoitteellisesti. Mikään ei riitä.

Aivan turha kitistä omasta kurjasta nuoruudesta, kun jokainen kokee sen oman aikansa omalla tavalla. Ajat muuttuu, kurjuus käsitteenä on toinen. Vai miten otitte vanhemmiltanne aikoinaan itse nuo jatkuvat jankutukset siitä että kyllä meillä vaan oli kurjaa. Ketään ei kiinnosta muu kuin oma kurjuus!

• mampselli 70v

Helmililja@

Kirjaa nyt kaikki kuulemasi ja mieleesi jääneet sinusta epämiellyttävät vähänkin vanhempien kysymykset. Säilytä niitä takaraivosi pitkäaikaismuistissa, joita voit käyttää sitten kun sinun aikasi on olla kovissa kivuissa ja säryissä, kenties emmentaalikin aivosolukoissasi asustaa. Voit lasketella kaikki muistamasi epäkohteliaisuudet ulos säilöstäsi, riippuu siitä jos tekarisi eivät putoa esteeksi suussasi..

Toivottavasti muistat miten olet kohdellut ja yrittänyt halveerata vanhempia henkilöitä. Niin ja sitten opettele jo nyt makaamaan sängyssäsi vatupassissa jotta osaat sitten hoitokodissa kauniisti maata, häiritsemättä kiireisiä hoitokodin työntekijöitä.

• Helmilija

Olen aina kodellut vanhempia ihmisiä hyvin ja kohteliaasti, samaa ei voi sanoa valitettavasti teistä. Jonoissakin pahimmat ohittelijat ja oman edun tavoittelijat ovat oman todistaman mukaan enimmäkseen ikäryhmää 60-80.

Ja ehei. En laita huonoa käytöstä todellakaan kiertämään ja tämä vahvistaa vaan sen, että muistan itse kohdella kaikkia kanssaihmisiä hyvin, oli ne sitten hoitajia tai myyjiä tai sukulaisia.

• Anonyymi
        Helmilija kirjoitti:

Olen aina kodellut vanhempia ihmisiä hyvin ja kohteliaasti, samaa ei voi sanoa valitettavasti teistä. Jonoissakin pahimmat ohittelijat ja oman edun tavoittelijat ovat oman todistaman mukaan enimmäkseen ikäryhmää 60-80.

Ja ehei. En laita huonoa käytöstä todellakaan kiertämään ja tämä vahvistaa vaan sen, että muistan itse kohdella kaikkia kanssaihmisiä hyvin, oli ne sitten hoitajia tai myyjiä tai sukulaisia.

Nyt puhut omiasi en ole koskaan nähnyt kenenkään vanhusten kiilaavan jonossa se on vale.
        Mutta jos näen nuoren äidin vaunujen kanssa kassalla töiden jälkeen niin annan paikkani hänelle kassajonossa koska ymmärrän että haluaa kotiin lapsen kanssa.
        Siis missä kylänperällä tömä ihminen on töissä,. Vanhukset eivät kiilaa jonossa koskaan eteenpäin vaan osittavat vuoroaan. Kuten muutkin .

• sisäinen radar

Helmililjan aloitus ihan asiallinen. Voimme päivittää siitä omia huonon hetken tuntemuksiamme ja miten niitä heijastamme ympäristöömme. Unilukkarin huomautus koskee kipeästi, mutta meitä parantavasti.

• Surffailija

Kannattaisi lueskella Aasiakas-palstaa.

• Lempeys
        Surffailija kirjoitti:

Kannattaisi lueskella Aasiakas-palstaa.

Miksi vanhat naiset tulevat kaikkitietoisiksi ja ärhäkkäisiksi?
        Joku alemmuuden tunne on jäänyt , jota nyt viimeinkin koetetaan
        parantaa!
        Kamalaa vain, joka joutuu tuollaisen kanssa tekemisiin.
        Kyllä se on niin, että kunnioitus pitää ansaita, eikä vaatia!

Hyvällä ja lempeydellä päästään oikeisiin tunnelmiin.

• mummotyypit
        Lempeys kirjoitti:

parantaa!

Noin taitaa mennä. Yksi tyypillisen tunnusmerkki vanhuksista on ainainen valittaminen , kaikesta. Saattahan olla, että kaikesta valittaminen on ollut tunnusomaista läpi elämän ja vanhetessa luonteen ja persoonan piirteet "terävötyvät".. On olemassa leppoisiakin vanhuksia. Ainakin minä olen heitä kohdannut aika paljon.
        Terttu Lemsu kirjoitti oivallisen kirjankin erilaisista mummoista mutta tuossa on myös yksi analyysi:

http://www.kotiposti.net/calmanen/Mummot.htm

• Anonyymi
        Lempeys kirjoitti:

parantaa!

Vanhat naiset alkaen 55 vuodesta eteenpäin: ovat joka päivä vastuussa huushollista, lapsista, ruuanlaitosta, kaupassa käynnistä, pyykistä, käyvät töissä. Palvelee takuu varmasti miehen, lapset, unohtaa itsensä. Kun koittaa aika vaihdevuosien huonotuulisuus alkaa hormonien kautta. Mies on tullut vanhaksi eikä jaksa ottaa vastaan , eikä ole ottanut ennenkään minkäänlaista naisen kommenttia, vaan sivuuttaa hänet itsestään selvyytenä. Vielä 1970 luvulle asti syntyneet naiset ovat melko palvelualttiita perheelleen. Seuraavat ongelmat harmittavat naisia; hän on laittanut ruokaa, omasta mielestään hyvää, no siinä sitten joku perheenjäsenistä kertoo miksi tänään tätä ruokaa, toinen vaatii ruisleivän sijasta vaaleaa leipää. Ruokailun jälkeen joku jättää taas lautasensa pöydälle josta on muistutettava. Pyykit ovat pesty väärässä järjestyksessä ; missä on mun sininen paita jonka piti tulla tänään pyykistä? Aargh...kyllä ketuttaa. Nainen haluaisi katsoa tv2 ohjelmaa, se ei käy miehelle joka haluaa ehdottomasti katsoa Farmi ohjelmaa. Se ilo meni siinä. Roskis on täynnä, jälleen saa muistuttaa kuka veis sen...voi Jeesus sentään.kello on illalla 21.30 , joku ilmoittaa mun on nälkä, eikö ole mitään syötävää!!. Voi Jeesus. Aamun koittaessa kahden perheenjäsenen vaatteet ovat kateessa äiti missä ne ovat, missä mun yksi koulukirja on ? Isää ei näy missään. Joku on tuonut multapaakkuja sisälle asti, joku on sotkenut pöydän, aamupala tarvikkeet jäivät pöytään. Kun nainen kuuntelee kerta toisensa jälkeen kaiken edellä mainitun , tulee hänestä kärttyinen nainen kun hän on kuullut, nähnyt, hänet on sivuutettu, unohdettu. Kun nainen kerran kiljaisee ja raivostuu , ukko katsoo kieroon mikä tuon tuli, melkein kutsuu häntä hulluksi. Koska naista luullaan yleiskoneeksi vailla tunteita , sitä kiulluisempi akka. Mikä neuvoksi; opettakaa äidit pojillenne kotitöitä siinä missä tyttöjäkin. Näin mies ottaa vaimon paremmin huomioon eikä hänestä tule yksinäistä kotitalouskonetta joka on lasten kanssa 10 vuotta kotona, venyy ja paukkuu kuin kuminauha. Jos ei koskaan saa kiitosta, kunnioitusta, häntä kuulla mitä sanottavaa on, vain taivas on rajana pahalle. Väärin on sekin että mies kulkee harrastuksissa eikä huomaa vaimon tilannetta miten paljon hän joutuu joustamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhat naiset alkaen 55 vuodesta eteenpäin: ovat joka päivä vastuussa huushollista, lapsista, ruuanlaitosta, kaupassa käynnistä, pyykistä, käyvät töissä. Palvelee takuu varmasti miehen, lapset, unohtaa itsensä. Kun koittaa aika vaihdevuosien huonotuulisuus alkaa hormonien kautta. Mies on tullut vanhaksi eikä jaksa ottaa vastaan , eikä ole ottanut ennenkään minkäänlaista naisen kommenttia, vaan sivuuttaa hänet itsestään selvyytenä. Vielä 1970 luvulle asti syntyneet naiset ovat melko palvelualttiita perheelleen. Seuraavat ongelmat harmittavat naisia; hän on laittanut ruokaa, omasta mielestään hyvää, no siinä sitten joku perheenjäsenistä kertoo miksi tänään tätä ruokaa, toinen vaatii ruisleivän sijasta vaaleaa leipää. Ruokailun jälkeen joku jättää taas lautasensa pöydälle josta on muistutettava. Pyykit ovat pesty väärässä järjestyksessä ; missä on mun sininen paita jonka piti tulla tänään pyykistä? Aargh...kyllä ketuttaa. Nainen haluaisi katsoa tv2 ohjelmaa, se ei käy miehelle joka haluaa ehdottomasti katsoa Farmi ohjelmaa. Se ilo meni siinä. Roskis on täynnä, jälleen saa muistuttaa kuka veis sen...voi Jeesus sentään.kello on illalla 21.30 , joku ilmoittaa mun on nälkä, eikö ole mitään syötävää!!. Voi Jeesus. Aamun koittaessa kahden perheenjäsenen vaatteet ovat kateessa äiti missä ne ovat, missä mun yksi koulukirja on ? Isää ei näy missään. Joku on tuonut multapaakkuja sisälle asti, joku on sotkenut pöydän, aamupala tarvikkeet jäivät pöytään. Kun nainen kuuntelee kerta toisensa jälkeen kaiken edellä mainitun , tulee hänestä kärttyinen nainen kun hän on kuullut, nähnyt, hänet on sivuutettu, unohdettu. Kun nainen kerran kiljaisee ja raivostuu , ukko katsoo kieroon mikä tuon tuli, melkein kutsuu häntä hulluksi. Koska naista luullaan yleiskoneeksi vailla tunteita , sitä kiulluisempi akka. Mikä neuvoksi; opettakaa äidit pojillenne kotitöitä siinä missä tyttöjäkin. Näin mies ottaa vaimon paremmin huomioon eikä hänestä tule yksinäistä kotitalouskonetta joka on lasten kanssa 10 vuotta kotona, venyy ja paukkuu kuin kuminauha. Jos ei koskaan saa kiitosta, kunnioitusta, häntä kuulla mitä sanottavaa on, vain taivas on rajana pahalle. Väärin on sekin että mies kulkee harrastuksissa eikä huomaa vaimon tilannetta miten paljon hän joutuu joustamaan.

Näinhän se meni meidänkin huushollis, puuttui vaan pihatyöt.

• Kolavan kotka

Yksi lapsenlapsistamme, nuori neiti, on, opiskelun lomassa, osa-aikatyössä paikallisen tavaratalon asiakaspalvelussa, kertoi kun siellä oli ilmainen kahvitarjoilu ja kuinka vanhukset tulivat asiakaspalveluun valittamaan kupin pienuudesta ja kuppiin kaadetun kahvin pienestä määrästä, vaikka kyseessä on suuri tavarataloketju, ei ollut heidän mielestään kunnon ilmaistarjoilua:)

• Makriina ek

Muistan vuosikausia sitten eräässä kaupassa oli ilmaistarjoiluna joku kahviuutuus.. Eräs ikämies, jonka usein olin nähnyt keräämässä pulloja roskiksista, kertoi minulle innokkaasti, että Rantakadun K-kaupan tarjouksissa on paljon isommat mukilliset ja siellä saa pullaakin.
        Ymmärsin sillä hetkellä, että joillekin nämä ilmaistarjoilut ovat arjen kohokohtia, joita ei jätetä väliin. Siitä saakka olen antanut arvon ilmaistarjoiluille, joissa kahvi on tarpeeksi vahvaa ja muukin tarjoilu kunnollista. Jos kerran tarjoaa, tarjoaa kunnolla.

Ahneus on erikseen. Järjestimme itsenäisyyspäivän tilaisuuden vuosia sitten yhteisössämme, ja paistoimme kakut ja pullat. Kaikki meni, ja jälkikäteen löysimme useammat kahvileivät lattialta lautasineen päivineen. Ei ilmeisesti ollut mieleisen makuista. Tuollaiseen juhlaan tuleva porukka on aina vanhempaa väkeä. joka kyllä on käytöstavat jo oppinut.

• Kolavan kotka

LIIMAA MUNISSA

Kirjakaupan kassalla:
      - Onko teillä liimaa munissa?
      - Anteeksi kuinka???
      - On-ko teil-lä ljii-maa mjuun-nis-sa?
      - Jaa liimaa..myynnissä..? On toki…

Tän asiakkaan aikana oli niin vaikee olla nauramatta, että luulin pääni räjähtävän ennen kuin hän lähtee.. :D

http://www.aasiakas.net/liimaa-munissa/

• vanhenet itsekin

Ei tarvitse osata muuta kuin päätellä, koska vanhusten määrä lisääntyy niin kaikki vanhuuden tuoma lisii. Sairaudet ym.. joista kärttyisyyskin yleensä johtuu. Ootahan kun olet itse vanhus. Yksinkertaista. Eläkeläisiä on jo yli miljoona.

• Makriina ek

Eivät kaikki happane ikääntyessään. Varmasti aloittaja on tavannut hyväntuulisiakin eläkeläisiä, mutta monilla tosiaan ei enää ole kiire minnekään. He voivat keskustella pitkään.
        Se minuakin vähän sieppaa, kun istun joskus pankin aulassa jonotuslappu kädessä. Tiskille ei saa mennä häiritsemään toisten pankkiasioita. Joskus näkee punaista, kun huomaa, kuinka asiakas kertoo ummet ja lammet virkailijalle, joka puolestaan ei näe, että koko aula on täynnä ihmisiä tuoleillaan. Kiire ei ole kenelläkään, kun ei ole jonoja.
        Huom. Ei asiakkaan iällä ole merkitystä, jaaritella voi kyllä 30-vuotiaskin.

Asiakaspalvelijan ammattitaitoon pitäisi kuulua keskusteluista irrottautuminen. Kyllä se on mahdollista ilman että toinen oaspuoli loukkaantuu ja alkaa muistella sota-aikoja.

• onneksi ei kaikki
        Makriina ek kirjoitti:

Eivät kaikki happane ikääntyessään. Varmasti aloittaja on tavannut hyväntuulisiakin eläkeläisiä, mutta monilla tosiaan ei enää ole kiire minnekään. He voivat keskustella pitkään.
        Se minuakin vähän sieppaa, kun istun joskus pankin aulassa jonotuslappu kädessä. Tiskille ei saa mennä häiritsemään toisten pankkiasioita. Joskus näkee punaista, kun huomaa, kuinka asiakas kertoo ummet ja lammet virkailijalle, joka puolestaan ei näe, että koko aula on täynnä ihmisiä tuoleillaan. Kiire ei ole kenelläkään, kun ei ole jonoja.
        Huom. Ei asiakkaan iällä ole merkitystä, jaaritella voi kyllä 30-vuotiaskin.

Asiakaspalvelijan ammattitaitoon pitäisi kuulua keskusteluista irrottautuminen. Kyllä se on mahdollista ilman että toinen oaspuoli loukkaantuu ja alkaa muistella sota-aikoja.

Eivät kaikki. Vanhusten "myrkyllisiä persoonia" sivusivat tänään Maria Jungerin ylen puheessa. Kuuntelin lenkillä korvanapista. Teemana oli onnellisuus ja onni. Asiantuntija sanoi, ettei tiedetä miksei kaikista vanhuksista tule "myrkyllisiä" vaikka olisivat kokeneet pahoja epäonnea jne asiaa on tutkittu.. kun tiedämme, että jokaisella on elämässään kriisejä ja ne selittävät vanhuuden käytöstäkin. Kaikki eivät katkeroidu - onneksi.
        Muuten sama riepoo minuakin, että kassalla ym jutellaan ummet ja lammet, eikä ajatella jonottajia ja se ei ole iästä kiinni...

• u.m****

Huonotapaiset vanhukset lisääntyy - Oli aihe - Ensinnäkin -- tällainen kassa joka joutuu olemaan ,vastentahtoaa, joko työpalvelussa .kun työttömyys avustus loppuis muuten . Ja koulutus on ollut akateeminen -- Kyllä se varmaankin V-***aa kun joytuu palveleen kohteliaasti meitä jotka ollaan jo eläkkeemme ansainneet.
      Nyt kehoittaisinkin Myös häntä joka ei sovellu asiakaspalveluun hakeutumaan äkkiä uusi ammatti --ja sellainen jossa ei kohtaa ihmisiä .
      Niitähän löytyy -- ja jos vielä hakee lääkärintodistuksen että ei sävellu palveluammattiin . -Huonojen hermojen takia -sillä hänellä on jo pahasti pielessä
      Olen itse työskemnnellyt ikäni Vanhuksien kanssa --ja he ovat herttaisia lapsenmielisiä jopa -- Varsinkin he joilla on energiaa vielä käydä ulkona ja kaupoilla .

• um, usko minua

Just. Tässä u.m.**** on esimerkki happamuudesta.! Nimimerkki Kolavan kotka tuossa kirjoitti ihan tavallista asiaa, kun u.m.**** vääntää sitä ihan mielin määrin vikasuuntaan.
        Kiitos u.m.****, kun vahvistit aloittajan tekstin myös täällä paikoin paikkansa pitäväksi!!!

• pettynyt.

Pari kuukautta sitten palasin Suomeen 10 vuoden jälkeen ja ainakin Helsingissä ihmiset ovat tylyjä ja olen ehtinyt kokea paljon epäkohteliaisuutta ja humaltuneita, joita en Pariisissa en myöskään Lontoossa päiväsaikaan nähnyt.

Liikun paljon kaupungissa etsimässä asuntoa sekä työpaikkaa, joten kaikenlaista nähty.
      Tulee ajateltua että onkohan tämä enää se maa jossa haluan asua.

• ei paluuta

Pidin kauan kakkosasuntoa Suomessa mahdollista paluumuuttoa ajatellen, mutta vierailuni siellä ovat todistaneet toisin.
      Ei Suomi ole se maa mitä luulin ja mistä rakkauden sumussa lähdin.
      Epäystävällisyys ja kateus ovat juopottelun lisäksi ensimmäisiä tympiviä ominaisuuksia mihin siellä törmää.
      Mummot tarvitsevat rakkautta, huomaavaisuutta ja turvallisuutta.

• eppu2

Sanoisin Helmililjalle, että kun katson täällä vuosikymmenien takaa, niin huonotapaiset nuoret ne vasta lisääntyneet onkin.
      Ei aikaisemmin ollut nuoria, jotka v....a olisivat, joka lauseessa viljelleet.

• Kaarisi

Kuuleha sie eppu2, samaa tahtia lisääntyy huono käytös molemmissa päissä. Wanhat yhä wanhempia kipuineen ja särkyineen, nuoret yhä enemmän yksin heitetty - vanhemmat kun töissä tai muissa ympyröissään niin paljon. Ja on nuorilla niiiiiiiiin paljon levottomampi maailma ympärillään.

Mites se meneekäänAale Tynnin Kaarisilta " - - -Sillä kaikilla ihmisillä on ikävä päällä maan, ja kaarisillalle tulevat he ahdistuksessaan - - -"

• eppu2
        Kaarisi kirjoitti:

Kuuleha sie eppu2, samaa tahtia lisääntyy huono käytös molemmissa päissä. Wanhat yhä wanhempia kipuineen ja särkyineen, nuoret yhä enemmän yksin heitetty - vanhemmat kun töissä tai muissa ympyröissään niin paljon. Ja on nuorilla niiiiiiiiin paljon levottomampi maailma ympärillään.

Mites se meneekäänAale Tynnin Kaarisilta " - - -Sillä kaikilla ihmisillä on ikävä päällä maan, ja kaarisillalle tulevat he ahdistuksessaan - - -"

Sinäpä sen sanoit. Näkökulmasi antaa ajattelemisen aiheen kelle vaan.
        Pidän ihmisistä, jotka ajattevat asioita eri kanteilta.

• tikku

Aloittaja on saanut sappensa siivottua, samalla kun torui vanhoja ihmisiä-
      Vanha olen minäkin vaan ei mitään valittamista, paistsi--
      nuoriso v.....neen ja p....leineen, eivät nekään mitään ihailtavia ole, tuskin monesta
      kiroilikasta kasvaa kiitettävää ahertajaa isänmaallemme.

• Aito vai Ei

Aloittaja, sinähän oletkin HelmiLIJA etkä HelmiLILJA. HelmiLILJA on rekattu nikki, mutta profiili on piilotettu. Et kai sentään ole feikki.

• ------kissa-----

Mistä kiroilu ja rivot puheet ovat peräisin, kotoako? Pienen lapsen sanavarasto melko suppea.
      Kiroilu ei tapa ketään, mutta lisääntyvä väkivalta on pelottavaa.

• Terassilla ei kudota

Minus ärsyttää myös nämä ns.vanhukset.
        Kesällä tulevat terassille ostamatta mitään. Eivät vesilasia raaski ostaa vanhat kitupiikit.
        Suureen ääneen puhuvat,että tuokin tuossa juo kaljaa keskellä kirkasta päivää. Menisivät Marttakerhoon.
        Yhtenä päivänä oli huippu, kun joka mummolla oli terassilla kutimet.
        Tulevat terassille kesäpäivänä kutomaan villasukkia. Hei haloo.

• eppu2
        Terassilla ei kudota kirjoitti:

Minus ärsyttää myös nämä ns.vanhukset.
        Kesällä tulevat terassille ostamatta mitään. Eivät vesilasia raaski ostaa vanhat kitupiikit.
        Suureen ääneen puhuvat,että tuokin tuossa juo kaljaa keskellä kirkasta päivää. Menisivät Marttakerhoon.
        Yhtenä päivänä oli huippu, kun joka mummolla oli terassilla kutimet.
        Tulevat terassille kesäpäivänä kutomaan villasukkia. Hei haloo.

Jospa niitä villasukkia jonain päivänä tarvit Sinäkin.

• Ei terassille kutojia
        eppu2 kirjoitti:

Jospa niitä villasukkia jonain päivänä tarvit Sinäkin.

Tarvitsen villasukkia, mutta kudon sukat kotona.
        Terassista vielä. Näiden kitupiikkien pitäisi päästä vielä ilmaiseksi vessaan.
        Olin erittäin tyytyväinen,kun kaunis nuori kassa sanoi ns.vanhukselle,että meillä vessa on tarkoitettu terassin asiakkaille.
        Kaipa tämä kassa sai arvostelua osakseen näiltä kutojamummoilta.
        Tajusivat häipyä maksavien asiakkaiden tieltä.

• eppu2
        Ei terassille kutojia kirjoitti:

Tarvitsen villasukkia, mutta kudon sukat kotona.
        Terassista vielä. Näiden kitupiikkien pitäisi päästä vielä ilmaiseksi vessaan.
        Olin erittäin tyytyväinen,kun kaunis nuori kassa sanoi ns.vanhukselle,että meillä vessa on tarkoitettu terassin asiakkaille.
        Kaipa tämä kassa sai arvostelua osakseen näiltä kutojamummoilta.
        Tajusivat häipyä maksavien asiakkaiden tieltä.

Kovinpa olet vihamielinen. Se kuluttaa ihmistä.
        Vanhaksi tulet Sinäkin aikanaan, tuollaista puhettako haluat sitten kuulla nuoremmiltasi.
        Vaan kaipa se ikä Sinullekin ymmärrystä tuo.

• Ei kutimua terassille
        eppu2 kirjoitti:

Kovinpa olet vihamielinen. Se kuluttaa ihmistä.
        Vanhaksi tulet Sinäkin aikanaan, tuollaista puhettako haluat sitten kuulla nuoremmiltasi.
        Vaan kaipa se ikä Sinullekin ymmärrystä tuo.

Olen 60 vuotias. Kaikki jotka tulevat kahviloihin,terasseille ym.pitäisi ymmärtää,että ei se kahvilan pyörittäminen ilmaista ole.
        Siellä on sitkeä,työtätekevä,yrittäjä takana.
        Työllistää vielä kesätöihin nuoria.
        Kun mummolla on jalat väsyneet,niin tiskille vain niinkuin muutkin.
        Kahvi ja pulla virkistää!

• eppu2
        Ei kutimua terassille kirjoitti:

Olen 60 vuotias. Kaikki jotka tulevat kahviloihin,terasseille ym.pitäisi ymmärtää,että ei se kahvilan pyörittäminen ilmaista ole.
        Siellä on sitkeä,työtätekevä,yrittäjä takana.
        Työllistää vielä kesätöihin nuoria.
        Kun mummolla on jalat väsyneet,niin tiskille vain niinkuin muutkin.
        Kahvi ja pulla virkistää!

Ymmärrän asian yrittäjän näkökulmasta, mutta sitä en oikein jaksa ymmärtää, että olet 60-vuotias ja puhut touhon sävyyn mummoista ja vanhuksista.

• Helmililja on rekattunakin ollut 3.6. 2012
      Aloitus Terveys/ Henkinen hyvinvointi ja Mielenterveys. 10 /5 2012

Mitä metästä voidaan päätellä.
      Niinkuin jo sanoin aikaisemmin , hän ei jaksa Kassalla --se on hyvin rasittava paikka -- varsinkin jos ei ole itse ulospäinsuuntautuva ja pidä työstää,
      .

• lukija.

Muutama kirjoitus arkistossa ko. nimimerkillä. Mikään niistä ei ole rekisteröity.

Silloinhan kirjoittaja voi olla kuka haluaa.

• Heelii

En ole kassalla. Ja olen asiakaspalvelussa, en ruikuttavien huonokäytöksisten vanhusten palveluksessa. Asiakas ei ainakaan meillä ole aina oikeassa. Olen jo itse pari kertaa ohjannut törkeästi käyttäytyvän vanhuksen ulos talosta.

Raukkamaista kostaa omaa pahaa oloaan muille tiuskimalla ja tekeytymällä tärkeäksi. Teitä taitaakin olla aika monta, jotka tunnistitte itsenne, sen verran kovaa älämölöä kuuluu.

Ja kauhea polem nimimerkistä. Voi tuota rappeutumisen tautia.. Taas ihmettellään isoon ääneen, taivastellaan lasit huurussa kuinka ja mitä. Mutta onneksi ainakin omassa perheessä on vielä viriilejäkin vanhuksia, joilla on jotain muuta tekemistä kuin vahdata muita!

• Anonyymi
        Heelii kirjoitti:

En ole kassalla. Ja olen asiakaspalvelussa, en ruikuttavien huonokäytöksisten vanhusten palveluksessa. Asiakas ei ainakaan meillä ole aina oikeassa. Olen jo itse pari kertaa ohjannut törkeästi käyttäytyvän vanhuksen ulos talosta.

Raukkamaista kostaa omaa pahaa oloaan muille tiuskimalla ja tekeytymällä tärkeäksi. Teitä taitaakin olla aika monta, jotka tunnistitte itsenne, sen verran kovaa älämölöä kuuluu.

Ja kauhea polem nimimerkistä. Voi tuota rappeutumisen tautia.. Taas ihmettellään isoon ääneen, taivastellaan lasit huurussa kuinka ja mitä. Mutta onneksi ainakin omassa perheessä on vielä viriilejäkin vanhuksia, joilla on jotain muuta tekemistä kuin vahdata muita!

Sinäkin tulet vanhaksi eräänä päivänä , muista olla viriili siten ettet loukkaa muita vaikka mihin piika tavoistaan pääsee

• Kukkahattu mummu

Ihan hyvä sinänsä -- aloittajan Vaikeudet ihmistenkanssa on vakava asia -- Ja hän on sen itse huomannut --se on jo puolivoittoo !

Se on minusta nolompaa huomata kuinka nuoret Perheet tulevat teranssille lastenvaunuineen . Eikä lapsille osteta mitään ,paikka on sellainen että kai sieltä jätskit löytyis , kun janoset vanhemmat ottavat isontuopin. Olutta molemmat .

• HeeLii

Voi elämä....juuri näitä...

• alexandrowitsch

Olut, juopottelu, lasten heittellejättäminen, rivo kielenkäyttö, itsemurhat, henkirikokset yleinen tapojen puute, kansa Euroopan reunalla jne.

Eikö väliin hävetä olla suomalainen?

• olen suomalainen

Ei hävetä, koska älykkäänä en yleistä. Miksi hävettäisi? Mehän olemme priima kansa.

• Makriina ek

Outo kysymys. Ketä muita me olisimme?
        Valtaosa kansasta pysyy poissa terasseilta. Eivät ne niin laajoja ole, että niille mahtuisi miljoonia ihmisiä harrastamaan tapojen puutetta.
        Osahan on täällä keskustelupalstalla!

• lasi viiniä toki käy

Ei minuakaan hävetä olla suomalainen, sellainen kuin olen. Ruune-alex hävetköön minunklin osuuteni.

• Tie tys ti

Tietysti lisääntyy, kuten koko väestökin lisääntyy.

• 21 3

väestö lisääntyy lähinnä siksi, että ulkomaalaisten määrä lisääntyy. Elävät sitten monet sosiaalituilla.

• Sisämaalainen
        21 3 kirjoitti:

väestö lisääntyy lähinnä siksi, että ulkomaalaisten määrä lisääntyy. Elävät sitten monet sosiaalituilla.

Jaha, siinä meillä taas mielipide sanonko mistä. Kyllä lisääntyminen johtuu syntyvyydestä suurimmin osin.
        Ja aivan ihana asia, että Suomeen tulee väkeä muualtakin. Tosi hyvä asia. Tänne kyllä mahtuu!

• hoksnokka

Ei pie unohtaa SUURIA IKÄLUOKKIA. He lisäävät vanhusten määrää nyt.

• peili**

Olen itse töissä kiinteistöjen pihoilla. Ja en missään ole tavannut niin pelottavia asukkaita kuin juuri vanhusten asuttamissa taloissa. Nyt ymmärrän miksi muut ikäryhmät usein puoltavat tämän kansanjoukon eristämistä omaan kommuuniin. Vai miltä tuntuisi kun joku olisi ikkunassa kyttäämässä kun olet pihalla. Kuuntelisi juttujasi pihalla seisoskelevan kanssa, joita sitten kuulisit toiselta työn tekijältä tämän asukin sanoin höystettynä.

Vanha ihminen on juuri tunnistettavissa siitä, että hän taantuu takaisin lapseksi. Tuijottaa häpeämättä ihmisiä, vakoilee niin kuin lapsi leikkiessään. Puhuu ääneen asioita ajattelematta mitään äänen kantautuvuudesta. Kaikki aikuisen käytökselle tyypilliset tavat häviävät. Aletaan kyttäämään muita ja muiden tekemisiä, kun omalla elämällä ei ole enää sisältöä.

Ja ne lapset, jotka tehtiin vanhuuden turvaksi ovat nyt rakentamassa sitä vaurasta elämää mihin vanhemmat itse heidän ihanteensa ohjasivat pienestä pitäen. Sille vanhalle äidille tai isälle ei vaan kaikessa suorittamisessa jää aikaa. Pelottavaa, ja niin todella säälittävää. Ahneus, se kai palkitaan joskus kaikille...

• ---

Älä yleistä, se ei ole fiksua.

• Makriina ek

Ei ne kaikki vanhukset kyttää ikkunoissa tai kuuntele sanojasi.

Osa lorvailee täällä palstalla. Täältähän me sisältöä saamme elämäämme.

Puuhaile meidän puolestamme kaikessa rauhassa kiinteistöjen pihassa.
        Huonokuuloiset vanhat ihmiset eivät ole kovinkaan kiinnostuneita sinun ja kaverisi juttutuokioista. Iän mukana menee niin näkö kuin kuulokin heikommaksi.

Älä siis turhaan sääli.
        Vaikka ethän sinä tosissasi säälikään, koska haluaisit sulkea ikäihmiset kommuuneihin. Järjestä elämäsi niin, että vanhana olet omillasi ja saat elää täydellistä eläkeläisen elämää ilman kommuunin pelkoa..

• mummelimummeli

Talkkarit ne vasta kyttäävätkin ja rappusiivoojat.kyllä se vanhuus tulee sinunkin aivolohkojasi jäytämään.
        Oletko katkera,kun et saa viettää ansaittuja eläkepäiviä?
        Olet säälittävä,vaikka oletkin lähinmäinen.
        Yritäpäästä yli tosta pakkoneuroosistasi,kyllä ne eläkepäivätkin sieltä pomsahtavat,kun olet oikein ahkera.Me olemme eläkkemme ansainneet,nyt on sinun vuorosi

• verhot vaan heiluu
        Makriina ek kirjoitti:

Ei ne kaikki vanhukset kyttää ikkunoissa tai kuuntele sanojasi.

Osa lorvailee täällä palstalla. Täältähän me sisältöä saamme elämäämme.

Puuhaile meidän puolestamme kaikessa rauhassa kiinteistöjen pihassa.
        Huonokuuloiset vanhat ihmiset eivät ole kovinkaan kiinnostuneita sinun ja kaverisi juttutuokioista. Iän mukana menee niin näkö kuin kuulokin heikommaksi.

Älä siis turhaan sääli.
        Vaikka ethän sinä tosissasi säälikään, koska haluaisit sulkea ikäihmiset kommuuneihin. Järjestä elämäsi niin, että vanhana olet omillasi ja saat elää täydellistä eläkeläisen elämää ilman kommuunin pelkoa..

En halua sulkea, mutta ymmärrän siis heitä jotka haluavat.

• taas verhot heiluu
        mummelimummeli kirjoitti:

Talkkarit ne vasta kyttäävätkin ja rappusiivoojat.kyllä se vanhuus tulee sinunkin aivolohkojasi jäytämään.
        Oletko katkera,kun et saa viettää ansaittuja eläkepäiviä?
        Olet säälittävä,vaikka oletkin lähinmäinen.
        Yritäpäästä yli tosta pakkoneuroosistasi,kyllä ne eläkepäivätkin sieltä pomsahtavat,kun olet oikein ahkera.Me olemme eläkkemme ansainneet,nyt on sinun vuorosi

Eli siis tunnistit sinäkin itsesi. Katkera??? Mille??? Kerroin asiat niin kuin ne itse näen näiden 10 vuoden ajalta- Ja ehei, en 3-kymppisenä vielä kaipaa eläkeikää :)

• Katleija

Täällä viihtyvät myös keskustelupalstojen TROLLIT, jotka tekevät aloituksia, joista varmasti ollaan eri mieltä. Välillä pistetään pökköä pesään jotta ärsyyntymisen saadaan edelleen lisääntymään. Trollaus on onnistunut, kun saadaan syntymään pitkä ketju. Mutta näköjään provosointi kuuluu nettikeskusteluun.
      Omassa valinnassa on haluaako sitä ruokkia.
      Onko joku muu huomannut tämän ilmiön tällä palstalla.

• GiaS

Yhdyn täysin aloittajan mielialaan. Ja ikää siis 43. Töissä lähihoitajana. Ja täytyy sanoa näiden 15 vuoden ajalta mitä olen työtäni tehnyt, vanhukset on mennyt asteittain pahemmiksi ja itsekkäimmiksi.

Ja saa kai täällä omia kokemuksiaan kertoa. Mutta tiedän, kyllähän se pistää vihaksi kun joku kertoo sen ikävän totuuden. En minäkään haluaisi lukea ikäviä totuuksia itsestäni. Mutta on tietenkin hyvä että joku joskus herättelee :))

• Makriina ek
        GiaS kirjoitti:

Yhdyn täysin aloittajan mielialaan. Ja ikää siis 43. Töissä lähihoitajana. Ja täytyy sanoa näiden 15 vuoden ajalta mitä olen työtäni tehnyt, vanhukset on mennyt asteittain pahemmiksi ja itsekkäimmiksi.

Ja saa kai täällä omia kokemuksiaan kertoa. Mutta tiedän, kyllähän se pistää vihaksi kun joku kertoo sen ikävän totuuden. En minäkään haluaisi lukea ikäviä totuuksia itsestäni. Mutta on tietenkin hyvä että joku joskus herättelee :))

GiaS on havainnut ikäihmisten laadun laskeneen 15 vuodessa. Mitäs jos miettisit miksi.
        Ne vanhemmat, mukavat ja kiitolliset eläkeläiset ovat nyt manan majoilla, ja nuoremmat alkavat olla hoivattavassa iässä. Eivät he niin kovin vanhempia enää ole kuin sitä itse.
        Voimme vetää sen johtopäätöksen, että mitä kauemmin aikaa kuluu, sitä happamampia vanhuksia tapaatte. Kohta olet itse siinä joukossa. Mahdatko erottautua muista valoisuutesi ja myönteisyytesi ansioista, vai sanooko sinua hoitava lähihoitaja sinusta juuri samaa kuin sinä itse omistasi pari vuosikymmentä aikaisemmin?

Onko nykypäivän kiireinen elämä vaikuttanut myös vanhuksiin, vai onko vapaa kasvatus jo ehtinyt eläkeikään. Ovatko nyt ne kaikki-mulle-heti-ihmiset tulossa vanhuksiksi?

Ikävä totuus taitaa olla, että ne itsekkäät ja eteenpäin rynnivät kilpailuyhteiskunnan jäsenet eläköityvät siinä kuin muutkin. Nyt on vain kysyttävä itseltä, kuuluuko itse heihin vai ei.

• Anonyymi

Siis mielipide on provo heti jos on eri .mieltä .
        Näinhän se on eräillä.

• Anonyymi
        GiaS kirjoitti:

Sinun totuuden , joku toinen ajattelee vaan eri tavalla

• sinisirkku ek

Varmaan on niinkin, vaikka se on itselleni vierasta. Yleensä kirjoitan spontaanisti aiheesta, joka itseäni kiinnostaa, en osaa ajatella tieten tahtoen provosoivasti suunniteltua aloitusta.

Trollien läsnäolon huomaa toki, siinähän keikkuvat omien edyllytystensä kanssa. Joskus vaan ihmettelee mikä motivoi heitä häiriköintiin?
      Enhän toki tiedä, miten alitajuntani toimii, voisiko olla itsekullakin tahatonta provosointia? Muuten ei pitkät ketjut koskaan ole purreet minuun, laimennettuja ne tuppaavat olemaan.

Joskus kai on kilpailtu pituudessa, minulle se ei merkitse mitään. jos ei asia etene kuin tyhjillä kommenteilla ja toistoilla.

• *Kukkahame*

Kaikki me vanhenemme hoidettavat ja hoitajat, ajan myötä leipääntyy itse kukin
      samoissa uomissa virtaamaan.
      Naamakin voi saamaan uurteita ja ilme on ikävä, eikä siinä ole jo syytä sysissä ja sepissä, sanottava on ja ilkeästi eihän muuten kukaan kuuntele.
      Päivästä toiseen samat naamat sama ääni samat rutiinit, ei ole hoitajilla valinnan varaa, mittaat verenpainetta kuuntelet sykettä ja siirryt seuraavalle sängylle ja samat tehtävät, seuraavaan huoneeseen, seuraavaan kerrokseen jopa seuraavaan taloon eikö se jo ole kiukustuttavaa?
      Tulee uusia hoidokkeja ja sama jatkuu vuodesta toiseen, yksitoikkoista sanon kyllä tekee varmasti mieli tulla vaikka tänne opastamaan miten pitää vanheta.

Olemme valmiita sanomaan vastaan, ei me olla ilkeitä, miksi hoitajat tulevat ilkeiksi?

Toiset näkevät asioita ikävinä toiset voivat nauraa samalle asialle sydämen pohjasta, sellaista elämä on.

• Rööslain

On jo moinelta kantilta katsottu aloittajan otsikon toteamusta ja todettu, että se pitää paikkansa. On myös ymmärretty, miksi näin on.

MIKSI siis niin paljon väitetään vastaan, se li tel lään? No siksi, kun koira on älähtänyt, nilkkaan on osunut.

Jospa jo osattaisi vaieta. Ottakaamme opiksi ja lukekaamme yhä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen Vanhenevan naisen rukousta. Aamen.

• Luojan Luoma

Kenen mielestä pitää mikäkin paikkansa, älä ihminen hermostu, ihmettele vaan!

• puskasusi

Aloittajan mainitsemat huonotapaiset jaksavat tätäkin ketjua pitkittää kirjoittamalla trolleista ja muista aloitukseen liittymättömistä seikoista.

• esimerkkinä

Miten niin huonotapainen? Etpä itsekään oikein korrektisti käyttäydy luokittelemalla tuntemattoman ihmisen noin vaan huonotapaiseksi.

• nikkipelle

Hyvä kun ketju pitenee.

• ylpeä suomalainen

Aleksandrovits kysyi tuolla aikaisemmin, että eikö hävetä olla suomalainen?

Hävettääköhän venäläisiä olla venäläinen, koska heillä myös vodka virtaa, on lasten heitteille jättöjä, jopa katulapsia. Rikollisuus rehottaa ja jopa poliisit on lahjottavissa. Kysynpähän vain?

Eiköhän joka maassa löydy näitä kyseisiä juttuja, joten tuskin tämän "vitsin" kannattaa yleistää.

Minä venäläisenä häpeisin niitten separastien touhuja Ukrainassa. Hehän ovat venäläisiä. Häpeisin myöskin Putinin kieroa käytöstä, jolla hän rikkoo yleisiä säännöksiä Krimillä ja Ukrainassa. Häpeisin venäläisenä sitäkin, että on niin surkeassa jamassa eläviä ihmisiä Venäjän laitamailla. Asunnot ovat korjaamatta ja ympäristöt hoitamatta.

On sitä syytä hävetä itsekelläkin.

• Anonyymi

Olipas sekava sotku äiteines, asiakaspalvelua ym ym..
      Olisit tuon voinut vähän kyhyemminkin kertoa ja myös sen syyn, miksi, oletettavasti itseäsi koski, on montut levällään toljotettu ja sanottu jotain. Etkö kehtaa kertoa, miksi sait kommenttia?

• Anonyymi

Olen huomannut itse seuraavaa.Mitä nuorempi ihminen kyseessä,sen huonommat käytöstavat.Ei osata tervehtiä,tuttuja ihmisiä.

• Anonyymi

Eri mieltä. Mielestäni nuoret ovat kuten ennenkin, ne joiden kanssa olen tekemisissä. Jopa naapurin riiviöpojat, vaikka välillä kommennan heitä syystä, ovat ystävällisiä. Ehkä sekin juontaa siihen omaan ystävällisyyteeni ja käyttäytymiseen. Eihän kukaan jatkuvasti riiviöile. No se siitä. Aloittajan kanssa samaa mieltä, aikaa aloituksen tekemisestä kulunut, asia pysynyt ennallaan. Esiin nostettu aloitus laittoi myös omaa käyttäytymistä ajattelemaan, kuinkahan minä....

• Anonyymi

Tällä palstalla on ainakin yksi huonotapainen, joka päivä täyttää palstan vihamielisillä haukkumisillaan, nolo tyyppi.

• Anonyymi

Ympäristössäni on enimmäkseen ihmisiä jotka käyttäytyvät lähes huomaamattomasti, ei mitään ulostuloja. Poikkeuksena ovat henkilöt jotka tilaisuuksissa juttelevat omia asioitaan. häiritsevät edessä seisovaa vetäjää ja antavat kännykkänsä soida niin konsertissa kuin maakuntalaulutilaisuudessakin. tästä olen ennenkin puhunut.
      Olin matkalla ja siellä kohtaan toisen tilanteen jossa hävettää olla suomalainen. Joku tai pari henkilöä saattaa valittaa ruoasta, isoon ääneen ja jättää syömättä. Onneksi suurin osa pöydästä oli tyytyväisiä ruokaan.
      Olisiko loiventava mielipide aloittajalle se, että jotkut vanhukset voivat olla yksinäisiä, ei ole ketään jolle tiuskia. Pitää löytää joku kohde, ehkä se vähän helpottaa kun huomaa olevansa elämän loppusuoralla. Onneksi minulla on sitä varten mies, jolla on huono kuulo kun ei käytä kuulolaitetta, eikä käytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6905
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe