OAJ:n puheenjohtaja totesi, että yliopistot eivät ole kovin kiinnostuneita opettajakoulutuksesta, eivätkä varsinkaan lastentarhan opettajista. Onko siis yliopisto sopiva paikka koulutuksen antamiseen?
Viime aikoina ammattikorkeakoulut ovat selvästikin olleet dynaamisempia kehityksessään kuin yliopistot. Ehkä lastentarhanopettajien ja luokanopettajien koulutus olisikin syytä siirtää sinne. Sillä tavalla saataisiin paremmin yhteys työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin, kuin tieteeseen keskittyneissä yliopistoissa. Muun muassa opettaijen tietotekniikan hallinta kehittyisi siellä paremmin kuin vanhoihin perinteisiin juuttuneissa kasvatustieteelisissä tiedekunnissa.
Saman uudistuksen yhteydessä voitaisiin vähentää yliopistoista huonosti työllistäviä opintosuuntia ja mahdollisesti lakkauttaakin joitakin huonoja yliopistoja.
Opettajakoulutus ja yliopistot
2
145
Vastaukset
- aineenopettajax
Jaa en tiedä en ole juttua lukenut, mutta itse olen ainakin valmistunut aineenopettajaksi eikä aineenopettajaksi valmistuta ilman yliopistokoulutusta eikä siellä liiemmin pärjää ilman, että ei osaa tietokonetta käyttää. Eihän monikaan meistä aineenopettajista ole kasvatustieteitä lukenut kuin pedagogiseen pätevyyteen tarvittavan määrän. Suurin osa opinnoista on itse tiedeopintoja. Luokanopettajat opettavat kuitenkin alakoulussa, joten vertaus työelämän tarpeisiin ontuu aika pahasti.
- iuiui
Kuulostaa hyvältä...Mutta akateemisuuden ihanteet kuitenkin kahlitsevat opettajankoulutuksen kehittämistä ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467515
- 334143
- 573655
- 503160
- 172836
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons562426- 542358
- 402309
- 432288
- 162256