Mulla on -93 vuosimallin st182 Celica 2.0 gti ajettu 244 000km.
Se on ollut mulla seitsemän vuotta ja on pikkuhiljaa mennyt laiskaksi. Välillä siihen tulee joku vika päälle ja se ei kule ku 90km/h vaikka on lappu lattiassa. Vika kestää vähän aikaa ja kohtaa taas kulkee muttei kumminkaan hyvin.
Varsinkin jos on vaikka 40km/h vauhtia ja kolmonen päällä ja laittaa kaasun pohjaan niin se ei kiihdy yhtään.
Siinä on uudet tulpat ja tulpan johdot. Bensan paineet on hyvät ja suuttimien puhdistus ainetta olen jo kaks kertaa tankkiin kaatanut. Toytalla ei näy mitään vikakoodia.
Auto on aina tiputtanu vähän öljyä. 10 000 km välein olen vaihtanu öljyt ja olen aina puolessa välissä vähän lisännyt. Puristukset olivat viime kesänä zyl1: 9,5 zyl2:10 zyl3:12 zyl4:10 yks oli aika paljo enemmän ku muut. Uutena puristukset ovat 13,3. Voisko vika olla siinä? Pakokaasu ei kumminkaan ole sinertävää.
Viime keväänä kun vein auton katsastukseen talven seisonnan jälkeen 30km päähän oli yks arvo korkialla en nyt muista mikä. Ajoin korjaamolle niin siellä näytti että kaikki arvot korkialla. Ajoin pari sataa kilometriä ja autoon ei tullut sinä aikana tuota 90km/h vikaa. Sitten ajoin toiselle korjaamolle ja sieläkin näytti aluksi että kaikkiarvot korkialla ja yhtäkki muuttu ja arvot olivat niin hyvät ku autossa vaan voi olla.
Voiskohan tuolla olla mitään tekemistä tuon kulukemisen kans?
Käytin kattia irti ja korjaamolla. Lampunvalo näkyi läpi ja paineilmakin tuli siitä läpi. Mutta tänä vuonna kun katsastin pakokaasuista oli hankala päästä läpi co arvo meinas kokoajan olla korkealla. Päästöt olivat tyhjäkäynnillä co 0,50 co2 13,00 hc pmm 92 o2 2,50 ja kierroksilla co 0,25 co2 14,8 hc ppm 50 o2 0,50 ja Lambda 1,010.
Korjaamolla meinasivat aluksi että imuvuoto koneessa muttei sieltä mitään löytyny kun katseltiin. Auto kävi testissä kylla tasaisesti eikä savuttanu.
Tarkastin venttiilit eivätkä ne kantaneet.
Huomasin että kolmospytyn tulppa oli öljyinen ja muut kuivia. Johtuiskohan siitä että siinä pytyssä oli paremmat puristukset kun muissa ja voiskohan tuo vikakin johtua siitä?
Miksei celica kiihdy
13
908
Vastaukset
- Ketjumies
näin myöhään yöllä, pikaisesti viestisi lukeneena ja maallikkona sanoisin, että seokset heittelevät jostakin syystä. Joltakin sähkö/anturijutulta tuo vaikuttaisi siitä päätellen, että vika räpsähtää aina välillä päälle ja hellittää taas jonkin ajan kuluttua. Ehkä huono kontakti jossakin. Ikävää, ettei vikamuistiin tallennu mitään, nuo osaavat olla kettumaisia selvitettäviä. Kun vika on päällä onko se vähä veto, mitä on jäljellä tasaista, vai tuntuuko nykimistä?
- Valves and sensors
Kolmospytyn tulppa öljyinen? Käykö se kone kaikilla pytyillä kuitenkin? Nelarissa yhden pytyn puuttumisen yleensä kyllä huomaa. Onko venttiilit säädetty koska? Jos nimittäin käy niin että venttiili lähtee kantamaan niin sehän saattaa palaa silloin. Ja kun venttiili palaa, tehot häviää. Ja voihan nuo pudonneet puristusarvot kieliä muutenkin kulahtaneesta koneesta.
Ruiskun lämpötila-anturi on sellainen jonka tarkistuttaisin omien kokemusten perusteella aivan ekaksi mikäli kone vielä kuitenkin käy kaikilla sylkyillään. - E. Mäntä
Kolmospytyssä karstaa ja se nakuttaa eli toimii muita vastaan. Vaihda joka mäntän renkaat ja kokeile uudestaan
- toyota celica
Katsoin vielä uudestaan sitä tulppaa ja se olikin vaan kierteistä ja yläpuolelta öljynen. Varmaan vaan venttiilin kopasta vuotanu.
Kyllä se vähänen veto kun vika on pahimmillaan on sen hetken aikatasaista.
Venttiilin välykset tarkastin ja eivät ne kantaneet.
Ei siellä mitään karstaa oo eikä nakuta.
Oiskohan moottorin ohjausboksisa vikaa?- Valves and sensors
Se lämpötila-anturi yksistään epäilyttäisi minua eniten. Jos se on kunnossa niin silloin vika voi varmaankin olla ihan missä vain. Mutta kyllä se elektroniikka vialta vaikuttaa. Vai oliko tässä autossa myös turbo? VVT-i se ainakin lienee, joka toimii öljynpaineen avulla. Ja jos tuo systeemi ei pelaa niin silloin voi odottaa varmaan ihan mitä vain. Mistä sitä öljyä tippuikaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/VVT-i
- toyota celica
Vaihdoin alkuperäisen polttoainesuodattimen muttei sillä ollut vaikutusta. Sitten koitin toisesta autosta antureita muttei ollut vaikutusta. Yksi anturi oli erillainen niin en voinut kokeilla mutta oisko se vain mittariston lämpötila anturi kun se oli muita pienempi ja siihen menee vain yksi johto? Vaihdoin myös kaikki releet muttei sillä ollut vaikutusta. Kokeilin myös vaihtaa rintapellissä olevia kahta alipinejuttua muttei niillä ollu vaikutusta. Virran jakajassa näky olevan karstaa, en vaan tiiä minkänäkönen sen pitäs olla. Täytyy vielä kokeilla toista jakajan kantta. Mitähän tuosa autossa vielä ois mitä kannattais kokeilla vaihtaa? Tuossa huomasin että yleensä auto hyytyy eniten jollain 2500prm kierroksilla ja lähtee siinä 5000prm kohilla vetämään. Välillä huonommin ja välillä vähä paremmin.
- hohohohoho
Kolmospytyn tulppa öljyinen? Vuotaako sulla se venttiilikopan tiiviste sinne tulpille öljyä? Jos noin niin vaihda tiiviste. Tutki onko sytytysjärjestelmässä toivomisen varaa...
- Osta uudempi
- KIlpailija provoilee
Miksi Ylläpito ei bannaa tuota häirikköä, joka on massapostittanut Suomi24:lle SATOJA kilpailjansa linkkejä? Häirikkö yrittää saada ihmiset haukkumaan uhriaan mainostamisesta.
- jotain kokeiltavaa
Ilmamäärämittarin kuumalangan puhdistusta voisi kokeilla, ehkä myös kaasuläpän puhdistusta.
Kai siihen on moottorin ilmansuodatin uusittu? Happitunnistimen vaihto kokeeksi, sehän ohjaa seosta ja päästöjä.
Sytytyksen perusennakko oikea?
Onko jakopäässä ketju vai hihna? Liekö uusittu ja ajoitukset oikein? Jos ketju, ei kai ketju ole venynyt? - toyota celica
Ilmamäärämittaria tässä ei oo. Kaasuläppää vois kokeilla puhdistella. Ilmasuodatin on uus. Happitunnistinta en oo vielä kokeillut. Jakopäässä on hihna se on vaihdettu kaksvuottasitten tarkistin ajotusta ja ainakin toinen nokka-akseli oli oikein toista ei päässyt näkemään mutta luulis olevan oikeen.
Lainasin toisesta autosta kaasuläpäntunnistimen ja mun auto rupesi kulkemaan paremmin mutta hyyty silti jokavaihteella tuosa 2500-3000 kierrosalueella ja ampasee 5000prm. Täytyy varmaan tilata uus tuommonen tunnistin. Käytetyt tunnistimet kuulemma menee äkkiä, minkähänlaisia oireita on muilla ollu kun ovat vaihtaneet näitä? - Aika kultaa muistot
.
Ei celicalla pysy enää nykyliikenteen mukana
. - Anonyymi
Ylös
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225004- 234083
- 272371
- 342184
- 371978
- 151878
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191567- 121481
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons201209Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101144