Siis miten komentaa lasta, joka häiritsee hölinällään ja metelöinnillään ettei toisen kanssa keskustelusta tule mitään kun ei kuule mitään? Tai jos kiusaa sanallisesti toista, aikuistakin ilkkuvalla äänellään? Jos vanhempi ei puutu asiaan mitenkään? Tekisi mieli itse kumartua lapsen tasolle ja sanoa muutaman valitun sanan mutta pelkään että vanhempi suuttuu siitä...
Miten komentaa toisen lasta?
7
325
Vastaukset
- .,.,.,
Ei kai mitenkään, jos pelkäät että vanhempi suuttuu.
Mutta mun mielestä voi kyllä sanoa lapselle, jos tämä ilkkuu tai käyttäytyy muuten huonosti. Kyllä itseään ja lastaan saa puolustaa, samalla jos toinen lapsi saa käytösohjeistusta, niin hyvä. - Tämä on totuus!
Jännä homma, että tällaisia asioita joutuu nykypäivänä ihan tosissaan miettimään. Vielä esim. viitisentoista vuotta sitten oli täysin normaalia ja hyväksyttävää, että tuntematonkin aikuinen "ojensi" häiritsevästi käyttäytyvää lasta. Siihen aikaan opettajatkin saivat vielä pitää kuria.
Kiitos kukkahattutätien ja muiden todellisuudesta vieraantuneiden, nykyään lapselle ei saa pitää enää minkäänlaista kuria ja siitä johtuvat ongelmat ovat nyt erittäin selvästi nähtävillä.
Jos tällaiselle pelleilylle ei pian aleta tekemään jotain, niin koko Suomi alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan jotain Amerikan slummialuetta. - pimeäoliyö
Lapsihan on oikeilla jäljillä.
Heh, heh, roskanpuhujat aisoihin.
Vai kumartua.
Sun pitää kuule kurkottaa.
Siinä on jotain,
ihmeellisen henkisesti
tyydyttävää kun saa tukkia
hölmöjen suut. - jepjep3
Joo tää on niin tuttu juttu...ja jos ei ole omat vanhemmat lähellä ja ojennat huonoa käytöstä: Hiekkaa ei saa heittää muiden päälle jne. Mennään itkeen vanhemmille että täti kiusaa!! Ja ihan sama mitä siinä selität, paheksuvia katseita vähintään saat osaksesi.
Vielä pahempaa jos olet uusperheellinen, sillon parempi vaan pitää suukiinni ja mölyt mahassa ellet halua koko suvun vihoja niskaan. - jhgjhgjhg
"Siis miten komentaa lasta, joka häiritsee hölinällään ja metelöinnillään ettei toisen kanssa keskustelusta tule mitään kun ei kuule mitään?"
Asiallisesti.
"Tekisi mieli itse kumartua lapsen tasolle ja sanoa muutaman valitun sanan mutta pelkään että vanhempi suuttuu siitä... "
Tarkoitatko että tekisi mieli taantua lapsen tasolle?- ugfviuonjkml,
Taitaa tarkoittaa ihan vain fyysistä kumartumista, kun lapset tuppaa olemaan vähän lyhyempiä kuin aikuisia...
Mutta aloittajalle: Kyllä minun mielestä vierastakin lasta saa asiallisesti komentaa, jos rikkoo yleisiä käytöstapoja ja sääntöjä, aiheuttaa pahaa mieltä tai häiriötä, tai vaikka itselleen ja muille vaaraa.
Mitä tutumpi lapsi on, sitä monipuolisempiin asioihin saa ja pitää puuttua. Esimerkiksi täysin tuntemattomalle ei voi ruveta sanomaan, että äläs nyt keskiviikkona syö karkkia, mutta vaikkapa kummilapselleen voi, mikäli tietää että hänen karkkipäivä on lauantai. Eli siis järki käteen siinä, mistä asioista voi ihan vieraalle sanoa.
Jos joku nyt hiekkaa toisen päälle heittää tms, niin voi sanoa kenelle vain. Jos vanhemmat siitä pahastuukin, niin ehkä samalla myös saavat opetuksen, ja tilanteesta on hyötyä pitkällä tähtäimellä.
Itse ainakin toivon, että minun lapsia komentaa kuka tahansa, jos jossakin hölmöilevät. Yhteisöllisyyttä peliin!
- ...
Jos tämä lapsi on sen henkilön lapsi jonka kanssa puhut, voisit tietty sanoa hänelle että voisiko hän pyytää lastaan olemaan hiljempaa. Kyllä mina olen ainakin ystävän lasta käskenyt olemaan kunnolla silloin kun hän esim. heitteli tavaroita päälleni tms. Lapsen äiti (kaverini) oli varsin apaattinen kasvattaja jonka kasvatus oli pelkästään huutamista lapselle ja toteuttamattomia uhkauksia. Minä jouduin joskus hoitamaan ja vahtimaan tätä lasta ja täytyy sanoa että hän oli paljon rauhallisempi minun kanssani ja heti kun äiti tuli kotiin, hän alkoi taas "apinoida".
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178123Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996369Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702440
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402430- 422204
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575