Oon helsinkiläinen ja lukion kakkonen ja jo aika varma, että yliopistoon ja humanistiseen, yhteiskuntatieteelliseen ja viel erityisesti oikeustieteellinen tiedekunta kutsuis ja kysymys olisi:
Mitä pitää olla jo lukiossa lukenut, jotta olis hyvät mahkut eritoten oikikseen, entä miten on asiain laita kahden muun kohdalla? Entäs ne pääsykokeet, onko niitä kaikkien kolmen kohdalla ja jos on nii paljon ne vaikuttaa pääsyyn (aiemmin lukiossa opiskeltujen kurssien ohella)? Entä montako prossaa hakijoista pääs viime kerralla esim. oikikseen Helsingissä, kuullut olen, että "harvat ja valitut" eli %-luku olisi ollut lähempänä 10:tä kuin 20:tä... Entä moniko kahteen muuhun pyrkineestä pääsi viime kerralla?
Pääsyvaatimukset; oikis/yht.kun.tieteel./hum??
6
1155
Vastaukset
- tupu
Oikiksen osalta osaan vaan vastata. Pääsykokeessa onnistuminen on se kaikkein tärkein, koska lähtöpisteillä on todella vähän merkitystä. Tiedekunnan sivuilta http://www.helsinki.fi/oik/tdk löytyy valintaopas, jossa lukee mistä yo-kirjoitusten aineista (neljästä) lähtöpisteitä voi saada. Sisään taisi päästä n. 18%, mutta täytyy muistaa, että osa hakijoista käy vaan kokeilemassa koetta, eikä ole ihan tosissaan liikkeellä. Kyllä sisään voi päästä, kunhan tekee tarpeeksi töitä asian eteen.
lukion kursseilla ei ole MITÄÄN merkitystä, pääsykokeella on, ja jos yliopisto-opinnoista haaveilee, olisi kyllä syytä oppia ottamaan asioista ihan itse selkoa virallisilta tahoilta (oppilaitokset, opinto-oppaat ym) jotta saa oikeaa tietoa
- sosiologi
Muista en tiedä, mutta valtiotieteelliseen ei lukion kursseilla ole juuri merkitystä, koska suurin osa paikoista täytetään pelkän pääsykoemenestyksen perusteella.
Valtsikaan on Helsingissä itse asiassa vaikeampaa päästä kuin oikikseen. Omaan laitokseeni pääsi toissa vuonna 10% hakijoista ja tänä vuonna valtsikaan oli ennätysmäärä hakijoita (prosentteja en nyt tähän hätään muista).
Lisätietoja löytyy osoitteesta www.valt.helsinki.fi- tupu
Niinhän se on... Se miksi oikikseen pääsyn vaikeutta korostetaan on varmaan siinä, että sinne vaaditaan tolkutonta pänttäämistä, kun taas joissain muissa paikoissa (jossa ehkä on pienempi sisäänpääsyprosentti) painotetaan enemmän sitä, että on tajunnut suuret linjat jne. ja osaa soveltaa niitä, eikä oppinut valtavaa määrää asioita ulkoa. On sinne oikikseenkin kyllä kiitettävän vaikea päästä, tuli siinä itselläkin jonkin aikaa urakoitua pääsykoekirjojen kimpussa :)
- Kurko
Kaveri tossa onnistuneesti totesi Helsingin valtsikan ja oikiksen eroista lukemisen osalta... oikikseen 3kk ja valtsikaan 3vk ja sisällä on kummassaki.
- opiskelu = 1/3 elämäni
tupu kirjoitti:
Niinhän se on... Se miksi oikikseen pääsyn vaikeutta korostetaan on varmaan siinä, että sinne vaaditaan tolkutonta pänttäämistä, kun taas joissain muissa paikoissa (jossa ehkä on pienempi sisäänpääsyprosentti) painotetaan enemmän sitä, että on tajunnut suuret linjat jne. ja osaa soveltaa niitä, eikä oppinut valtavaa määrää asioita ulkoa. On sinne oikikseenkin kyllä kiitettävän vaikea päästä, tuli siinä itselläkin jonkin aikaa urakoitua pääsykoekirjojen kimpussa :)
Jaa jaa... Kysyin tässä pari päivää sitten kaveriltani, jonka tuttava opiskelee oikiksessa, että miten sinne pääsee ja se totes, että "tosi monet luulee lukion yhteiskuntaopin lakitiedon erikoiskurssista olevan jotain apua pääsykokeissa" ja että pänttäämisen voi aloittaa melkeenpä ainoastaan lukion ulkopuolella; että lukiossa ei olisi mitään "oikikseen valmistavia" kursseja.
Kaverini kertoi myös miten hänen tuttavansa opiskeli ja kertoi, että ko. tyyppi joutui tentteihin lukemaan tavallisesti 1000-2000 aanelosta lakitietoa... Pitääkö ollenkaan paikkaansa? Kuulostaa mun korvissa niin pelottavalta;((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496605Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6642815Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931210- 841205
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891110
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 228875