Moi, olen alaikäinen ja ajattelin kysyä että tarvitseeko jonkun laisen taksi tai jonkun muun luvan jos kuljettaja ihmisiä riksalla tai jollain muulla pyörällä tapahtumissa yms.
pyörä taksi
8
446
Vastaukset
- 17+14
Mitään lupaa ei tarvita, jos et ota maksua.
- alaikäinen poika
Ajatuksena oli maksuakin ottaa mutta minkälainen lupa pitää olla jos ottaa maksua?
- 4+20
alaikäinen poika kirjoitti:
Ajatuksena oli maksuakin ottaa mutta minkälainen lupa pitää olla jos ottaa maksua?
Ehkä kannattaa kysellä aluehallintovirastosta.
- Tunkkuri
4+20 kirjoitti:
Ehkä kannattaa kysellä aluehallintovirastosta.
Tai ELY keskuksesta. Myös kaupunkien elinkeinotoimistot voivat auttaa, ne ovat juuri sitä varten, että auttavat aloittavia yrityksiä.
- 8bhyt
Ja sitten pitää tietenkin huolehtia veroista, vakuutuksista ja muista yrittäjän ja/tai työnantajan velvoitteista. Lisäksi mikäli toiminta tapahtuu tapahtuma-alueella, pitää siihen olla tapahtuma järjestäjän lupa.
- Anonyymi
Ainakin minun pikkusisarus ajaa sähkömopolla (25km/h) taksia eikä hänellä mitään lupaa ole. Hinta otetaan Android sovelluksella ja maksu käteisellä. Eikä kaupunkikaan välitä mitään asiasta. Senkun ajelee vaan. Facebookissa mainostaa ja keikkaa tuli jatkuvasti. Hänellä mahtuu yksi E-GO takapenkille ja kolme peräkärryyn jonka teki koulussa. Ei maksusta tapahtuva toiminta tarkoita yrittämistä. Hänellä on ollut jopa kaupunkien välistä ajoa. Siitä vaan omaa pyörä/kevytsähköajoneuvotaksia pystyyn, ei tarvita lupia jos liikevaihto pysyy maltillisena. Tulot ilmoitetaan muut ansiotulot kohdassa. Ei mitenkään eroa katusoitosta tai pullojen keräyksestä.
- Anonyymi
Tarvitset henkilökuljetuksia koskevan luvan, kun otat kuljetuksesta maksun, eli se on ammattimaista henkilöliikennettä. Ks. laki liikenteen palveluista3 §. Taksiluvasta ei ole kysymys, koska taksiliikenne on moottoriajoneuvolla tapahtuvaa henkilöliikennettä.
- Anonyymi
Hups. Unohdin mainita, että luvan saat vasta täysi-ikäisenä [väh. 18 v]. Alikäinen ei voi lupaa saada henkilöliikenteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374835Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4901498Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57717