60-luvun Boda sisäovenlukon jouset

hmmmmmmm

Vanhan 60-luvun välioven Boda lukosta meni palautusjousi. Molemmat jouset toki pitäisi uusia. Nyt ongelmaksi on alkanut koitua se, ettei niitä oikein mistään tahdo varaosina saada.

Vanhaa jousta ei viitsi laittaa, kun sama homma on edessa taas kohta ja uuden lukkorungon asentaminen vaatisi taas oviremppaa.

Oletteko vielä viime vuosina löytäneet varaosia kyseisiin lukkoihin? Vanhastahan ei tarvitsisi luopua, kun vain saisi jouset jostain. Helpommin sanottu kuin tehty!

4

7744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+18

Maksaa niin paljon, että kannattaa ostaa uusi lukko ja sovittaa se. Ei iso työ kunhan laittaa muistaakseni pienen sovitepalan erikeepperillä. Uusi lukko ja hantaakit n.10-13 €.

• hieman kokemusta

Itse olen pariin Bodaan taittanut katkenneeseen jouseen uuden silmukan ja nämä lukot ovat toimineet jo useita vuosia sen korjauksen jälkeen. Tämä onnistuu tosin vain, jos se jousi on katkennut toisesta päästä, eikä keskeltä vieteriosaa.

Käypä Abloy-lukkoliikkeessä kyselemässä Abloy 4190 -lukon jousta, sitä uudempaa mallia. Se on muistaakseni samanlainen kuin joissain boda-lukoissa aikoinaan käytettiin.

Sen toisen jousen saa monesti taiteltua itse piano- eri teräslangasta.

• junde2

Uusia jousia kannattaa kysellä pienemmistä nyrkkipajoista tai pitkään toimineista lukkoliikkeistä. Itse sain uuden jousen vanhaan lukkoon Helsingin Lukkonopeasta mutta liike näyttää valitettavasti lopettaneen toiminnan.

Olen myös edellisissä asunnoissani (50- ja 60-luvuilla rakennetuissa) toiminut nimimerkin "hieman kokemust" tapaan ja vääntänyt vanhasta jousesta uuden lenkin esiin eikä ainakaan minun tarvinnut niitä jousia uudelleen korjailla. Jousessa kovimmalle rasitukselle joutuu juuri se lenkkiosa. Kierteellä oleva metalli pysyy uudenveroisena.

• Anonyymi

Ei ole lukko nopea lopettanut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe