2010-luvun omakotitaloarkkitehtuuri rumaa

mielipiteitä?

On mielestäni kamalan tylsää. Aivan kuin jotain elementtitaloja, joissa ikkunoiden päällä ja alla erivärisiä ja -suuntaisia laudoituksia. Kattomuoto näyttää olevan pulpetti tai eri tasoon laskettu toiselta puolen julkisivua. Julkisivut suunnitellaan epäsymmetrisiksi ja levottoman näköisiksi. Hirveän rumia taloja.

Klassisuus ja ajattomuus rakentamisessa on jotenkin vielä niin lapsen kengissä täällä Suomessa. Sitä edustavat lähinnä talopakettitehtaiden "perinnetalot", jotka valitettavasti alkavat olla jo niin massakamaa.

4

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+1

Kyllähän se rumuus tai kauneus on katsojan mielessä. Kaikesta tulee ensin haukuttua massaa ja sitten tavalla tai toisella klassikoita. Aivan sama onko kyseessä yliarvostettu rintsikka, haukuttu kattoikkunallinen tasakatto, hajuton-ja-mauton pakettiperinnetalo tai pröystäilevä kivilinna. Itse esimerkiksi pidän hyvin paljon 60-luvun tiilivuoratuista tasakatoista, joiden ikkunat ovat oikeankokoisia (ts. väh. puoli seinää). Niiden arkkitehtuuri mielyttää minun silmääni.

• Huhhuijjjjaaaaa

Hölömö vai provo?

Suurin osa niistä nimenomaan on elementtitaloja. Puutalotkin on melkein kaikki suurelementeistä, mahtaako pienelementtejä käyttää enää juuri kukaan. Ja paikalla rakentaminen vasta harvinaista on.

Ja... siksi ne muistuttavat elementtitaloja :D

• arkkitehti suunnitte

Nyt ei ole kysymys elementeistä vaan talojen arkkitehtuurista.
      Suomessa on tehty taloja joku tuhat vuotta. Nyt vain halutaan jotain 'hienoa' ja erikoista. Talot näyttävät usein jonkun firman halleilta. Lisäksi on ikkunoita lattiasta kattoon ja 'komeita' korkeita yhtenäisiä tiloja. Erikoisuuden tavoittelu on vienyt rakentamisen metsään mutta ei suomalaiseen metsään.

• Taloja rakentanut

Näitä talojahan on tehty iät ajat, muistele vaan 1970-luvun taloja, yhtä ikkunaa koko seinät ja laatikoita. Jos tilasit tiilikeskukselta ilmaiset piirustukset tiilitaloon, sait valita monesta laatikosta mieleisesi taikka ilman räystäitä olevan loivalla harjakatolla olevan läppänän. Sama jatkui myös 1980-luvulla..
        Vaan ei mitään uutta, meillä täällä maalla(kin) oli jo 1930-luvulla kaikki osuuskauppojen myymälät funkkisrakennuksia ja samaan villitykseen lähti muutkin rakentajat. Sota-aika ja jälleenrakentaminen katkaisi tuon "komuuttirakentamisen" ja 20 vuotta rakennettiin ihan talon näköisiä rintamamiestaloja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6953
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3300
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2909
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2686
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2000
    Aihe