Tälläkin foorumilla on viime aikoina(kin) ollut runsaasti rupatteluja seriffeistä ja seriffien toiminnasta. Läiskäisenpä nyt minäkin lusikkani siihen samaiseen soppaan.
Aika monella sättääjällä tuntuu olevan aika omintakeinen käsitys seriffeistä ihmisinä, seriffien toiminnasta ja toimintaperiaatteista.
Tässä muutamia luuloja, joihin törmää suhteellisen usein:
NÄETTEKÖ KAIKKIEN IP-NUMEROT?
- Ei nähdä, eivätkä ne edes kiinnostaisi meitä.
NÄETTEKÖ PUNAISET/PRIVAJUTUT?
- Nähdään, jos ne on osoitettu meille itsellemme tai olemme ne itse kyseisellä värillä kirjoittaneet.
Muiden kaappijutut - EVVK.
PALJONKO SAATTE PALKKAA?
- Ei meille tästä mitään makseta. Teemme tätä ihan omaksi iloksemme oman sättäämisemme ohessa. Ainoat palkkiomme ovat muiden sättääjien kiitokset ja oma hyvä mieli siitä, että on voinut jotakuta auttaa.
MITÄ VOITTE TEHDÄ HÄIRIKÖLLE?
- Voimme vaientaa, potkaista ulos ja bannata muita häiritsevän ja/tai chatiketin vastaisesti käyttäytyvän sättääjän.
Tässä tietenkin on isoja huonekohtaisia eroja. Sanomattakin pitäisi olla selvää, että aikuisille tarkoitetuissa huoneissa (eli alle 18 v kielletyissä) sallitaan hieman toisentyyppinen kielenkäyttö ja toisentyyppiset nimimerkit ja aiheet yleisessä keskustelussa kuin vaikkapa nuorten huoneissa tai kaupunkihuoneissa.
SAAKO SERIFFIN RUKSIA?
- Miksi ei saisi? Hiljennystoiminto on juuri sitä varten, että ei ole pakko katsella ruudullaan kaikkien paikallaolijoiden tekstejä. Toki me seriffitkin arvostamme sitä, että ruutuamme ei täytetä saman ihmisen hiljennys- ja puhumislupa-ilmoituksilla ihan solkenaan.
SAAKO SERIFFI RUKSIA?
- Samalla tavalla tämä hiljennystoiminto on seriffienkin käytössä :)
MISSÄ ON SUN OIKEA ELÄMÄ, KUN PITÄÄ TÄÄLLÄ PÄTEÄ JA POMPOTTAA?
- Mikä ihmeen oikea elämä? :)
SUA OLTAIS TARVITTU TÄÄLLÄ EILEN, MIKSI ET OLLUT PAIKALLA?
- Tämä saattaa tulla joillekin ihan täydellisenä yllätyksenä, mutta seriffeilläkin saattaa olla elämää sätin ulkopuolella...
SERIFFIEN KANSSA EI VOI JUTELLA NORMAALISTI?
- Miksi ihmeessä ei voisi? Seriffit ovat ihan tavallisia sättääjiä, joilla vain sattuu olemaan käytössään pari toimintoa enemmän kuin sättääjien suurella enemmistöllä.
Olemme ihan normaaleja sättääjiä, omaamme omia mielipiteitä, oman huumorintajun ja muutenkin olemme sätissä keskustellaksemme ihan niinkuin kuka tahansa teistä.
Ei seriffiys tee meistä pönttöpäitä puolijumalia tai aivolohkottomia analfabeetteja.
Seriffitkin ovat ihmisiä, jotka ovat persoonina erilaisia. Ärsytyskynnykset ovat erilaisia ja jokaisella on omat hyvät/huonot puolensa. Mutta emme ole täällä teitä ärsyttääksemme ja kiusataksemme vaan pitääksemme sätin edelleen viihtyisänä juttelupaikkana.
Siinäpä oli muutamia hajatelmia siinä järjestyksessä, jossa ne pieneen puisevaan päähäni näin maanantaipäivänä pälkähtivät.
Sopu sijaa antaa, puolin ja toisin. Joten yritetään jatkossakin sietää toisiamme, eikös? :))
-shaNppis :)
Harhaluuloja seriffeistä...
12
2513
Vastaukset
- Toimitus
mikä on analfabeetti?
- Toimitus
Waffen-ss kirjoitti:
Ruotsin kieltä ja tarkoitaa lukutaidoton.
miksei sitä sitten voi sanoa suomeksi? Retorinen kysymys tämä.
- Chattaaja luojan armosta
Oikein hyviä vastauksia, kiitos. En tunne sinun sättäilytaivaltasi, mutta kommentoin omia kokemuksiani ihan rivisättääjänä, joka ei ole häiriköinyt eikä joutunut kokemaan henkilökohtaisesti sefujen toimenpiteitä. Tosin olen katsonut hyvin tarkkaan tilanteet... ainakin ne jotka ovat selkeästi kaikkien nähtävillä ruuduilla. Valitettavasti on vain todettava, että yksi huono omena pilaa koko sadon. Monet sefuista eivät ole piirunkaan vertaa miettineet omaa rooliaan.
NÄETTEKÖ KAIKKIEN IP-NUMEROT?
- Ette näe, mutta bannauksenne kyllä perustuu ip-numeroon. Tähän voi tietenkin nyt sanoa, että bannaus saattaa kohdistua palveluntarjoajasta riippuen isoonkin ryhmään. IP-numeron vaihtaminen on mahdollista (älkää kysykö miten). Modeemiyhteyksissä monen internetpalveluntuottajan yhteyksissä arvotaan joka kerta uusi numero käyttöön....
NÄETTEKÖ PUNAISET/PRIVAJUTUT?
- Kovin monta kertaa vaan muut ystävälliset sielut sätissä copy-pastaavat saamiaan tietoja sefujenkin ruudulle. Jokainen voisi itse miettiä, että mikä juoruilu sätissä on oikeastaan tarpeen. Joskus on ihan kiva vaikka sulkea ruutu, jos sätissä on vähempi kiva olla.
MITÄ VOITTE TEHDÄ HÄIRIKÖLLE?
- Jokainen sefu toimii omalla tavallaan. Nelikymppisten huoneessa vain on viime aikoina esiintynyt kovin tylysanaisia tai omasta mielestään huumorinvääntäjäsefuja. Jos jonkun nicki on sefun mielestä sopimaton tai seuranhakuilmoitus ei muuten miellytä, voisi sefu oikeasti miettiä onko kohteliasta esiintyä epäkohteliaasti. Ilman palkkaa tai muuta korvausta työtään tekevä sefu on kuitenkin palveluntuottajan "palveluksessa". Jokainen huonostikäyttäytyvä sefu syö uskottavuutta ja alentaa koko palvelun arvoa. Vaikka ylläpito ei asiasta kaikkia huomautakaan, on itsesensuuri sefuillekin ihan tervettä.
SAAKO SERIFFIN RUKSIA?
- Harva sättäilijä kestää ruksimisen rauhallisena, ei sefutkaan! Tässä useimmiten mitataan todella sefujen rauhallisuuden aste. Jos et kestä sitä, että joku aiheetta ruksaa sinut, harkitse vakavasti sefuntähdestä luopumista.
SAAKO SERIFFI RUKSIA?
- Ks. edellinen vastaus.
SERIFFIEN KANSSA EI VOI JUTELLA NORMAALISTI?
- Tämäkin on semmoinen asia, joka ainakin 40 ykköshuoneessa on kovin kyseenalainen asia. Pieni piiri pyörii ja keskinäiset hupijutut eivät kanna kovin pitkälle. Henkilökohtaisesti en mielelläni juttelisi näiden nykyisten sefujen kanssa, koska valitettavasti oma mielikuvani heistä ei ole kovin korkea... ja tämä perustuu ihan siihen mitä olen ruudultani lukenut. Omien tuttujen suosiminen, kyseenalainen huumori ja perustelemattomat teot eivät kovasti innosta heihin edes tutustumaan. Poikkeuksiakin lienee...
Sefuksi hakeutuminen on aina oma valinta. Jokainen muutaman kuukauden sättäillyt ja jonkun sefun henkilökohtaisesti tunteva voi täyttää ko. hakemuslomakkeen. Sefun oikeuksiin kuuluu vip-käyttäjän edut (siis hymiönaamat ja huoneisiin pääsy jonon ohi) sekä muutama käsky, joilla voi ylläpitää sitä järjestystä ja hyviä tapoja sättihuoneissa... oikeastaan niiden käskyjen käyttäminen luo kuvaa siitä on sefu fiksu vai vähemmän fiksu. Vallankäytön välineet on annettu heille nimenomaan sen vuoksi, että he toimillaan tekisivät chatkeskusteluista mielekkäitä muillekin käyttäjille. Heillekin suotaneen erehdyksiä (jos ne vaan pystytään myöntämään ja asianmukaisesti anteeksipyynnöt esittämään). Valta ja vastuu liittyvät aina yhteen. Jos tuntuu siltä, että palaute on jatkuvasti negatiivista, lienee syytä vetää johtopäätökset. Vallankäytön huumassa ja etenkin huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ei sättäilyä kannata tehdä tähdenkuva takamuksessa. Sitä varten voi ottaa käyttöön toisen nickin.
Olen ehdottanut ylläpidolle koulutusta ko. tehtävään sekä myös hieman harkintaa siihen kenelle oikeudet myönnetään. Pelkkä hakemus ja toisen sefun suositus ei pitäisi riittää. Lisäksi olen ehdottanut sefuille koeaikaa. Tiedän, että muutamat sefut ovat perustaneet jonkinlaisen yhteisön, jossa he käsittelevät yhdessä mm. perusteita eri tilanteissa toimimiselle. Tämä ei kuitenkaan riitä eikä ole vielä näkynyt toiminnassa.Kiitos sinulle fiksun asiallisesta vastauksestasi :) Olet monessa kohdassa aivan oikeassa.
Oma sättitaipaleeni on alkanut tuossa vuosituhannen vaihteessa, viimeiset 2½ v olen viihtynyt suhteellisen aktiivisesti täällä suomi24-sivustolla. Eli koen, että minulla on suhteellisen hyvä kokonaiskuva niin sätistä kuin sättijöistäkin. Seriffi olen ollut vasta tämän syksyn ajan.
Itse olen sitä mieltä, että kovin heppoisella sättikokemuksella ei kannata ryhtyä kantamaan tähteä perässään sätissä. Ja toki rauhaisa ja riitaahaastamaton perusluonne auttaa asioiden hoitamista mahdollisten häiriköiden kanssa.
Mutta on myös sellaisia sättääjiä, joiden auktoriteettikammo kipuaa huippuunsa, kun huoneeseen kirjautuu sisään seriffi, olipa tämä miten kunnollinen seriffi tahansa. Pitää kaikin mahdollisin keinoin yrittää ärsyttää ja saada seriffi suuttumaan ja sitten kun tämä viimein polttaa päreensä ja heittää ulos, ollaan heti laittamassa valituksia epäasiallisesta toiminnasta. Eli tässä suhteessa myös osa rivisättääjistä voisi hieman miettiä omaa rooliaan...
IP-numeroiden ongelma lienee kaikkien seriffien tiedossa ja itse ainakin pyrin käyttämään muut käytettävissä olevat keinot ennen bannaukseen ryhtymistä. Ihan aina se ei ole mahdollista, valitettavasti.
Juoruilu, copy-pastettaminen, tietojen kerääminen yms ovat varmasti yhtälailla kaikkien ongelma eikä erityisesti kulminoidu seriffeihin.
On totta, että seriffejä on monenlaisia. Jokaisella ehkä hieman erilainen näkökulma siihen, mikä on sallittua ja mikä ei. Jokainen kai tulkitsee ohjeita omasta perspektiivistään. Perusperiaatteet ja ohjeet ovat kuitenkin kaikille samat.
Seriffitkään eivät ole täydellisiä ihmisiä eivätkä täydellisiä sättääjiä. Kaikille sattuu virheitä ja mokia, huonoja päiviä ja ylilyöntejä. Myös meidän sanavarastoomme kuuluvat sanat "anteeksi asiaton käytökseni" yms vastaavat fraasit. Tosin myönnän, että vaatii hienoista ylpeyden nielemistä kirjoittaa nuo sanat..
Ruksaaminen on aiheuttanut runsaasti närää monen sättääjän näyttöruudun ääressä. Mutta ruksaaminen on aina fiksumpi vaihtoehto kuin riitely ja kränääminen. Suurin osa ruksaamisista on kaikkea muuta kuin henkilökohtaisia mielenosoituksia, joten ne pitäisi jokaisen (niin rivisättääjän kuin seriffinkin) opetella ohittamaan olankohautuksella tyyliin "so what?!" Ei maailma siihen kaadu, jos joku ei halua lukea juuri minun tekstejäni. :)
Jokainen sättääjä, niin rivisättääjä kuin seriffikin, voi omalla käytöksellään vaikuttaa paljon huoneen tunnelmaan ja ihmisten viihtyvyyteen siellä. Kuitenkin riippumatta siitä, onko tähteä perässä tai ei, sätin teemme me sättääjät.
Toivotan sinulle (ja kaikille muillekin tämän lukeneille) kaikin puolin leppoisia syyshetkiä sättäämisen parissa :)
-shampaNjaruusu
- niks
että eräät seriffit, ja heidän toimintansa ovat hanurista.
- gatao M
on ollut asialliset sefut.....varmasti niistäkin, siis sefuista löytyy "persoonia"!
Ja olenkin jutellut...."heidän" kanssaan, ihas asiallisia tyyppejä.....minä en aina, kylläkään!
Niinhän metsä vastaa, kuin sinne huudetaan...ja hitto...tuon karvaasti olen joskus kokenut....syystä=))Hih..
Et sinä ainakaan minun läsnäollessani ole mahdottoman asiaton ollut ;) ..välillä hieman vallaton, ehkä? :)
Kiitos ja mie ite ihmettelen seriffien haukkumisia.Itselläni ei ole ollut vaikeuksia.
- sandpoint.com
Sefuja on moneen junaan, aivan kuin meitä muitakin. Olen tosin todistanut myöskin aivan puhdasta mielivaltaa sefulta, jonka seurauksena muutama ystäväni lopetti kokonaan näillä, 40 sivuilla sättäilyn. Se oli suuri menetys, sillä siinä lähti sivujen ehdottomasti terävimpiä verbaaliakrobaatteja. Pääsääntöisesti sefut kuitenkin ovat ihan asiallisia tyyppejä.
Se mikä minua tökkii tässä systeemissä on tekniikka, jolla bannaukset toteutetaan. Joku nilkki hölmöilee ja ip-osoitteen perusteella useita kymmeniä joutuu bannaukseen, syyttöminä. Ehdin kovin harvoin sättiin ja kun sitten kolmen viikon tauon jälkeen yrittää liittyä keskusteluun ja saa silmilleen kehoituksen lukea nettikettiä, niin sitä kummasti alkaa kaivaa haulikkoa kaapista. En onneksi tiedä mihinkä lähteä sen kanssa. Ette usko kuinka turhauttavaa se voi olla, varsinkin kun se on tapahtunut keskimäärin joka toisella kertaa sisään yrittäessäni.
Onneksi saan kuitenkin ne tärkeimmät ihmiset messengerillä kiinni jos he vain koneella ovat. Voimme sitten vaikka haukkua suomi24:n teknistä toteutusta ja voivotella suurta vääryyttä jonka olemme kohdanneet.
Toivoisin sefujen harkitsevan hyvin tarkkaan jokaista bannausta, sillä siinä ammutaan laajakaista-haulikolla muutamaa kymmentä syytöntä samalla.
Syksyn jatkoja kaikille parempaa teknistä tarkkuutta odotellessa. sandpoint.com kirjoitti:
Sefuja on moneen junaan, aivan kuin meitä muitakin. Olen tosin todistanut myöskin aivan puhdasta mielivaltaa sefulta, jonka seurauksena muutama ystäväni lopetti kokonaan näillä, 40 sivuilla sättäilyn. Se oli suuri menetys, sillä siinä lähti sivujen ehdottomasti terävimpiä verbaaliakrobaatteja. Pääsääntöisesti sefut kuitenkin ovat ihan asiallisia tyyppejä.
Se mikä minua tökkii tässä systeemissä on tekniikka, jolla bannaukset toteutetaan. Joku nilkki hölmöilee ja ip-osoitteen perusteella useita kymmeniä joutuu bannaukseen, syyttöminä. Ehdin kovin harvoin sättiin ja kun sitten kolmen viikon tauon jälkeen yrittää liittyä keskusteluun ja saa silmilleen kehoituksen lukea nettikettiä, niin sitä kummasti alkaa kaivaa haulikkoa kaapista. En onneksi tiedä mihinkä lähteä sen kanssa. Ette usko kuinka turhauttavaa se voi olla, varsinkin kun se on tapahtunut keskimäärin joka toisella kertaa sisään yrittäessäni.
Onneksi saan kuitenkin ne tärkeimmät ihmiset messengerillä kiinni jos he vain koneella ovat. Voimme sitten vaikka haukkua suomi24:n teknistä toteutusta ja voivotella suurta vääryyttä jonka olemme kohdanneet.
Toivoisin sefujen harkitsevan hyvin tarkkaan jokaista bannausta, sillä siinä ammutaan laajakaista-haulikolla muutamaa kymmentä syytöntä samalla.
Syksyn jatkoja kaikille parempaa teknistä tarkkuutta odotellessa.Olen kuullut ja lukenut keskusteluista seriffien toiminnasta.On pirun vaikea sanoa kun ei itse tiedä totuutta,mutta luotan kyllä aikapaljon joidenkin nikkien kertomaan.Meitä on moneen lähtöön ja huonoja päiviä sattuu...sen ymmärrän,mutta jos sitten silmätikuksi otetaan,niin huono homma.Ennenhän sitä sai harrastaa mitä vaan chatissa,eikä siihen juuri puututtu.Tavallaan kaipaan niitä aikoja.
- ihmettelevä
Viimeksi kun tästä aiheesta kirjoitin, oli viesti mystisesti "kadonnut" jonnekin hetkessä.
Eli aikas naurettavaa on tuo sheriffi toiminta, 16-17 vuotiaita teinejä "valvomassa" keskusteluja. Ja toisaalta taas näytti ainakin yksi päälle 40v sheriffi vähän "valvovan" nuorten keskustelua...?! Kenties hiukan tarkempi seula sherffien valinnasssa tarpeen?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911