Sähköinen käsijarru + automaattivaihteisto

Kukka123

Auton vaihto tulee lähivuosina eteen ja harkitsen siirtymistä manuaalista automaattiin. Olen ymmärtänyt, että nykyään automaattivaihteisissa autoissa on erilaisia käsijarruja, eli on sitä tavallista vipua mutta myös sähköisiä käsijarruja on, ja ilmeisesti sellaisiakin jossa käsijarru on automaattinen. Itseäni jotenkin pelottaa ajatus että auto hoitaisi käsijarrun kytkemisen puolestani, vaikkakin olen ymmärtänyt ettei automaateissa aina käsijarrua tarvitse käyttää, koska P vaihde pitää auton paikallaan ilmankin (toki sitä käsijarrua pitää käyttää välillä jotta se pysyy kunnossa).

Mutta siis lyhyestä virsi kaunis: pystyisikö joku selkokielellä selittämään automaattien erilaiset käsijarrut, että miten ne toimii / aktivoidaan, ja onko esim. enää uusissa automalleissa sellaisia malleja jossa käsijarrun saa päälle ihan itse kahvasta nykäisemällä? Vaikka olenkin ehkä automaattiin siirtymässä, niin haluaisin muuten hoidella itse suurimman osan ajamisesta ja säädöistä. :)

14

4100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mehiläinen123

      Rupeet vaan kuljettamaan takakontissa isoa kiveä ja kiilaat sen aina renkaan alle kun parkkeeraat auton, toimii :)

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä suomalaisillea tyypillinen näsäviisas omahyväinen kommentti. Nimimerkki ei.autoa.


    • aivan sama mikä on

      Aivan, kaikkia versioita löytyy eri merkeiltä, eikun valitsemaan omaansa.

    • muistakaa kässäri

      Rovaniemellä Ounaskosken uimarannalla tapahtui eilen järkyttävä kuolemaan johtanut onnettomuus, kun parkkipaikalta valui auto rannalla olleen miehen päälle.
      Silminnäkijä kertoo IS:lle, että parkkipaikalta uimarannalle valunut auto yllätti täydellisesti miehen, joka oli autoon selin.

      - Rannalla ollut tyttö huusi, että hän unohti käsijarrun. Hän oli järkyttynyt, turman muutaman metrin päästä nähnyt silminnäkijä kertoo.

      Silminnäkijän mukaan parkkipaikalta on noin 50 metrin matka rantaan. Välissä on loiva rinne.

      - Auto ei valunut hirvittävän kovaa, mutta nopeammin kuin kävelyvauhtia, hän kuvailee.

      Auton alle jäänyt mies oli selin parkkipaikkaan nähden. Hän päätyi auton mukana hiekalle. Kukaan ei huomannut rantaa kohti vyöryvää autoa, eikä ehtinyt varoittaa rannalla olleita ennen kuin se rysähti miehen päälle.

      - Auton syöksyessä veteen, vedessä oli myös poikalapsi, joka ehti edestä pois kuullessaan äitinsä huudot, silminnäkijä kertoo.

      Auto liukui jokeen ja upposi

      Silminnäkijän mukaan auto oli ehkä tummansininen Volkswagen. Se liukui Kemijokeen, jossa se lähti lipumaan virran mukana ja upposi.

      Onnettomuuden tapahduttua sivulliset yrittivät elvyttää auton alle jäänyttä miestä. Silminnäkijän mukaan mies loukkaantui erittäin pahoin, eikä elvytys onnistunut.

      - Ensimmäisenä paikalle saapui poliisi, ambulanssilla meni 5-10 minuuttia. Paikalla oli kuitenkin useita sairaanhoitajia ja ensiaputaitoisia, hän kertoo.

      Vielä ei tiedetä syytä sille, miksi auto oli lähtenyt vyörymään uimarannalle. Poliisi tutkii onnettomuuden syytä.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288715078080.html

      Näin käy pahimmillaan jos ei osaa/muista käsijarrua.

    • joku edustusauto?

      Ei automaatin P-asento ole paljoa kummoisempi jarruna kuin käsivaihteisen ykkösvaihde. Se ei yksinään riitä jos kallistusta on liikaa.

      Omassa kaksoiskytkinautomaatissani on mäkilähtöavustin, ja se on täysin automaattinen ja toiminto on huomaamaton. Auto ei lähde liukumaan taaksepäin tai luistattamaan kytkintä, se pitää jarrut päällä kunnes auto lähtee liikkeelle.

      Ja käsijarru minulla on ihan perinteinen, se pitää auton jarrujen avulla paikoillaan riippumatta parkkeerauksen jyrkkyydestä.

      Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun?

      • Tavallinen automaatt

        " Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun? "
        Omassa autossani käsijarru kytkeytyy päälle, jää 'vaihde' mihin valinta-asentoon tahansa kun virta-avaimen ottaa pois. Käyntiin auto lähtee vain P-asennossa ja jalkajarru pohjassa.
        Piti ekalla kerralla miettiä renkaanvaihdossa, miten vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä onnistuu.


      • Tavallinen automaatt
        Tavallinen automaatt kirjoitti:

        " Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun? "
        Omassa autossani käsijarru kytkeytyy päälle, jää 'vaihde' mihin valinta-asentoon tahansa kun virta-avaimen ottaa pois. Käyntiin auto lähtee vain P-asennossa ja jalkajarru pohjassa.
        Piti ekalla kerralla miettiä renkaanvaihdossa, miten vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä onnistuu.

        Ja liikkeelle lähtee normaalisti R:llä tai D:llä, jolloin käsijarru kytkeytyy pois kaasua painaesa.


    • Ruususelta

      Jarrusta viis ! Mut jos ajelet kaupungeissa jonoiss niin muuntimella oleva vaihteisto on ykkönen . Kaksoiskytkin vaatinee teurastamaan lehmä jolta saa hermot .

    • diippaadai

      Kokeilin kerran sähköistä pysäköintiavustinta ahtaassa raossa ylämäessä. En kokeile toista kertaa, kengänkärki on parempi. Toki pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä ihan hyvä.

    • automaatti-tottakai

      Siis vaihde P-asentoon, ei tarvitse erikseen käsijarrua.
      Omassa autossa tosin sähköinen käsijarru ja jos haluaa, se kytkeytyy automaattisesti kun valitsee P-asennnon.

      Mutta en ole automaattiautossa tätä miettynyt vuosiin kun ei ole tarvetta kuin ääri harvoin käsijarrulle, joku tosin kertoi että välillä kannattaa käyttää ihan että systeemi toimii.

    • diiiiiiiiii

      Tiedoksenne, että se sähköinen käsijarru on periaatteeltaan ihan sama kuin mekaaninenkin, siellä vain sähkömoottori kiristää ja vapauttaa vaijerin ja se käsijarru on tehty käytettäväksi ja silloin se myös toimii, myöskin jos matkustat laivalla auton kanssa tulee käsijarru kytkeä/vetää päälle, niin ei tule ongelmia..

    • Anonyymi

      1960 -luvulla automaattivaihteistoasentajan kurssin Fordin koulutuskeskuksessa käyneenä tiedän, että silloin oli automaattivaihteissa (Borg-Warner ja C-4) P -asento, joka kytki vaihteiston ulostuloakselilla olevan säppipyörän jumiin. Sitä en enää muista, oliko joku varmistus siitä, että kytkentää ei voitu tehdä jos akseli pyöri.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta tämä sopii tähän.
      Vaihdoin automaatin alkuviikosta toisen merkin automaattiin.
      Totuttelen parhaillaan auton käyttöön.
      Asioissa ON kuitenkin suuria eroja!
      Aikasempi, MB oli suunniteltu niin, että se siirsi vaihteen auto-
      maattisesti P:lle kun avasi oven tai otti virta-avaimen lukosta.
      Hyvä!
      Mutta tämä uudempi BMW, ei ovea avatessa siirrä vaihdetta P:lle!
      Avaintakaan ei voi ottaa virtalukosta, koska avaimelle ei enää ole
      perinteistä paikkaa kojelaudassa.
      Se voi tunnetusti nykyään siis olla esim. ajajan taskussa!
      Saattaa siis olla, että vasta kun auto lukitaan, P-asento menee päälle,
      mutta en ole ennättänyt tarkistaa tätä.
      Pidän tätä suunnitteluvirheenä, toki tähän saattaa olla joku selitys,
      esim. niin, että toiminto on valittava aktiiviseksi valikosta.
      Näin ollen autoa voi kyllä esim. peruuttaa ovi auki, vaikka asialla näin
      tutkien aikakaudella enää ole suurtakaan merkitystä.
      P on siis autossani muistettava erikseen vaihteenvalitsimen päässä
      olevasta napista muistaa painaa, tai sammuttaa auto.
      Korjatkaa, jos olen väärässä!

    • Anonyymi

      "..onko esim. enää uusissa automalleissa sellaisia malleja jossa käsijarrun saa päälle ihan itse kahvasta nykäisemällä? ..

      On niitä käsijarrukahvoja uusissa autoissa vieläki saatavalilla vaikka aloituksesta yli 10 vuotta. ja hyvä niin. VW konsernin autoissa mm. Skoda Fabiasa, VW taigossa, T-crossissa, Seat aronassa,..
      https://www.is.fi/autot/art-2000008619215.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4024
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      3056
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      389
      2179
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1919
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1871
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1747
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1629
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1387
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1240
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1201
    Aihe