Hankkimassani Tracer 2210RN/2215RN MPPT säätimessä ei olekaan akkuvaihtoehdoissa AGM akkua, jonka siihen kytkin. Mikäköhän merkitys sillä on säätimen toiminnalle? Valitsenko Sealed lead acid battery,Gel battery vai Flooded battery? Vai otanko akun saman tien irti?
Tracer 2210RN ja AGM akku
19
2235
Vastaukset
- ehkä näin
Mulla on sama tilanne, tosin eri säädin, ja asetin "Sealed lead acid battery" valinnaksi. Viisi vaihtoehtoa oli mutta ei agm jutskaa. Mutta mä oletan että toi se on, "Suljettu lyijy happo akku" vapaasti käännettynä.
- Etsivä löytää
Kannattasko lukea vanhoja keskusteluja, sieltä tuokin olisi selvinnyt? No, sealed se kuitenkin on.
Etsivä löytää kirjoitti:
Kannattasko lukea vanhoja keskusteluja, sieltä tuokin olisi selvinnyt? No, sealed se kuitenkin on.
Kiitos vastauksista.
(En nähtävästi osannut käyttää etsi toimintoa - uutena täällä.)- Semmoista
erkkipoy kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
(En nähtävästi osannut käyttää etsi toimintoa - uutena täällä.)Ei ole kuin Geeli asetus. AGM:n latausjännite on sama kuin geelin.
- T Turtianen
Minulla on Tracer, 45A, Sunwinfin AGM HAZ akku yht. 440 ah.
Tracerissa asetus Geeli.
Pari vuotta sitten selvittelin asiaa ja tähän päädyin.
Mitä muuten laitoit akun lämpötilan kompensoinnin arvoksi?- T Turtiainen
.....siis Sunvindin HAZE akut
- Monta makua
Sealed se oikea valinta kuitenkin on.
- 87452
Monta makua kirjoitti:
Sealed se oikea valinta kuitenkin on.
Ei ole. AGM akun lataus jännite on 14,4V joka on sama kuin geeli akulla. Sealed jännitteellä voidaan ladata perinteisiä lyijyakkuja mutta lataussykliessä on erilaisuuksia.
- Totta vai tarua
87452 kirjoitti:
Ei ole. AGM akun lataus jännite on 14,4V joka on sama kuin geeli akulla. Sealed jännitteellä voidaan ladata perinteisiä lyijyakkuja mutta lataussykliessä on erilaisuuksia.
Minulle ainakin kyseisen liikkeen mistä ostin säätimen, myyjä sanoi, että sealed on oikea asetus. Vai olikohan kyseessä "valemyyjä"?
- Tarua ihmeellisempää
Totta vai tarua kirjoitti:
Minulle ainakin kyseisen liikkeen mistä ostin säätimen, myyjä sanoi, että sealed on oikea asetus. Vai olikohan kyseessä "valemyyjä"?
Ehkäpä valmistajat ovat sitten väärässä että AGM akkujen latausjännite on sama kuin geeli akuissa. Liiallinen jännite aiheuttaa AGM akuissa nesteen haihtumista lasikuitulevyistä tuhoten akkua.
On toki jokaisen oma asia tuhoaako akut väärillä asetuksilla. Ja annetaanpa Suoli24 tietotoimiston päteä.
- et sillei hei
Joo, geeli ja agm eri asioita, agm on "normaali" lyijyhappo akku, geeli ei ole.
- Virtanenn
Uudessa autossa volttimittari näytti loppumatkasta 12,2-12,6 volttia ja ajon päätyttyä 12,0 V. Yön jälkeen lepojännite 12,5 V.
Tänään ajettaessa ensin 14,1 V, sitten vaihteli 12,6 V - 14,9 V. Korkein jännite oli moottorijarrutuksen aikana ja aleni heti kaasua painettaessa.
Kaiketi lomien vuoksi merkkikorjaamo ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisin.
Mitä arvelette tilanteesta? - Solar palsta
Virtanenn kirjoitti:
Uudessa autossa volttimittari näytti loppumatkasta 12,2-12,6 volttia ja ajon päätyttyä 12,0 V. Yön jälkeen lepojännite 12,5 V.
Tänään ajettaessa ensin 14,1 V, sitten vaihteli 12,6 V - 14,9 V. Korkein jännite oli moottorijarrutuksen aikana ja aleni heti kaasua painettaessa.
Kaiketi lomien vuoksi merkkikorjaamo ei vastannut puhelimeen eikä soittanut takaisin.
Mitä arvelette tilanteesta?Sitä, että palsta on väärä. Kysypä tuolta "autopuolen asiantuntijapuolelta".
- Sealed lead acid bat
Säätimessä on ilmeisesti "Sealed lead acid battery" sama kuin AGM.
Päätellen siitä että toinen suljettu akkuvaihtehto on geeliakku.Ja geeliakku on säätimessä eriteltynä.- se siitä joo
Mulla on säätimessä :
1 open lead
2 sealed lead
3 geeli
4 lithium
5 omat säädöt
No, kysyin valmistajalta mikä on agm akun asetus, ja vastaus oli että 2. - Totta maar
se siitä joo kirjoitti:
Mulla on säätimessä :
1 open lead
2 sealed lead
3 geeli
4 lithium
5 omat säädöt
No, kysyin valmistajalta mikä on agm akun asetus, ja vastaus oli että 2.Juuri näin se on.
- Anonyymi
eli ladataanko 14,4 vai 14,8 voltil, jotku sanoo ettei AGM akku lataudu täyteen 14,4 voltil
- Anonyymi
Joskus on parempi ettei akkua ladatakkaan 100% vaan hieman alle ja syy on se että akku kestää enemmän käyttökertoja ellei joka kerta oteta 100% irti mahdollisuudesta. Esim hybridi autojen akku on siis se akku jota käytetään liikumiseen on ikuisesti vajaassa tilassa ja ihan tarkoituksella.
Täyssähkö autoissa sama juttu arkisessa pyörittelyssä ei ladat a100% vaan jossain 70-90% henkilön mieltymyksistä asiaan ja vain 100% kun lähdetään heti pitkään reissun. Lyijyakku on saman suuntainen eivät tykkää 100% lataus nesteen kiehutuksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus on parempi ettei akkua ladatakkaan 100% vaan hieman alle ja syy on se että akku kestää enemmän käyttökertoja ellei joka kerta oteta 100% irti mahdollisuudesta. Esim hybridi autojen akku on siis se akku jota käytetään liikumiseen on ikuisesti vajaassa tilassa ja ihan tarkoituksella.
Täyssähkö autoissa sama juttu arkisessa pyörittelyssä ei ladat a100% vaan jossain 70-90% henkilön mieltymyksistä asiaan ja vain 100% kun lähdetään heti pitkään reissun. Lyijyakku on saman suuntainen eivät tykkää 100% lataus nesteen kiehutuksesta.Joskus olisi parempi ettet vastaisi mitään!
Ei voi verrata keskenään sähköautojen litiumakkuja ja tavallisia lyijyakkuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225494- 324810
- 282731
- 342354
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191647- 121601
- 231472
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons251449