Rastigaisa

gaisa

Onko kukaan palstalaisista retkeillyt Rastigaisalle tänä kesänä tai aiemmin?

8

1447

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On oltu joo

On sielläkin tullut käytyä, kyllä.

• Patikka-Pena

Minäkin olen kerran käynyt siellä

• Mielessä jo,,,,,

montavuotta ollut Rastigaissan seutu, vaan eipä ole tullut käytyä, ainoastaan sellaisia untenerämaa matkoja tehty, jotka nekin omallatavallaan antoisia, vaan eipä siinä liikuntaa saa saati paljoa muutakaan, no vatsa kyllä saattaa "kasuta" unten Rastigaissaa kierrellessä.

Rastigaissan lumihuippuinen laki näkyy Suomen puolelle, kun Utsjoella Norjaan matkaa, aikamoinen Rastigaissa, gaissahan tarkoittaa sellaista kumparetta, jonka laelta ei kesälläkään lumi sula. Suuri alue kokonaisuudessaan, aivan alussa tienvarren leiripaikalla, jossa silloin oli kota olen käynyt, hieno tunturipuro ja vanhoja koivikoita seudulla, mutta käsitykseni mukaan itse vuoren ympärillä karua seutua.

Olen kuullut kerrottavan, että Rastigaissalla on tapahtunut jo aikaa sitten onnettomuus, jossa nainen oli liukunut rinnettä kivikkoon ja kuollut, muistaako kukaan tälläistä? Jäinen rinne ja liukas sadetakki oli antanut hyvän vauhdin.

• geaidnogaissa

Tuli vajaa viikko vietettyä viime kesänä Rastigaissa juurella elokuun ensimmäisellä viikolla ja tietysti käytyä myös tunturin huipulla.

Rastigaissan huipulle johtaa merkitty polku parkkipaikalta Tenon rannalta. Parkkis sijaitsee Utsjoen suunnasta tultaessa n. 1km ennen Levajoen Fjelstuaa. Matkaa parkkikselta huipulle n. 15km. Polku on pääosin helppokulkuista, mutta loppumatka huipulle on melko ikävää kivikkoa. Polkua tosiaan kannattaa seurata.

Päiväretki varustuksella huipulla käy päiväkseltään.

Rastigaisalta pohjoiseen n. 5km sijaitsee Geaidnojävri, jonka rannalla on autiotupa. Tuvassa on myös Fjellstualta vuokrattava puoli ja mikäli sen on joku vuokrannu, on koko tupa todennäköisesti vallattu.

Suosittelen ehdottomasti Rastigaissa käyntiä.

• geaidnogaissa

Ja vielä, reitillä on alussa yksi joen ylitys, johon kannattaa varautua

• gaisa

Kysykö joku sinulta jotain ohjeista, häh ?

• on_tää

taitaa 'gaisa' olla sen verta äksy olija, että olisikohan 'gaisa'n paras vain tyytyä lueskeleen Sampo-Lappalaisen seikkailuja mm. Rastigaissalla.

• Taisin olla pilvessä

Muutama vuosi sitten kävin tuolla pikareissun. Tallasin Rastigaisan juureen ja laitoin teltan pystyyn. Näkyvyys oli muuten hyvä, mutta huipulla alkoi muodostua pilviä.
      Aamulla olikin sitten pilviä muodostunut hieman enemmän, mutta kävin silti huipulla kääntymässä. Näkyvyys oli n. 10m ja lunta näkyi paikoin. Mitään polkua ei ainakaan näkynyt.
      Telttapaikan löytämisessä meni pari tuntia, kun pilvet olivatkin laskeutuneet pikkuhiljaa. GPS olisi ollut ok, siinä vaiheessa. Löytyi se teltta kuitenkin. Käyn varmaan joskus uudelleen paremman sään aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7155
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3998
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      52
      3473
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2988
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2187
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2183
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      44