Jos palstalla on jo uskonsa kieltänyt entinen vt, niin kertoisitko miten sen teit. Miten uskovaiset ystäväsi suhtautuivat tai perheesi, entä syrjitäänkö sinua perheessä, jos olet ainut epäuskoinen.
Itse olen miettinyt kieltäväni uskoni, mutta vielä ei ole rohkeus riittänyt. Yksin kertaisesti en vain usko jumalaan tai vielä vähemmän siihen että vanhoillislestadiolaisuus. olisi joku ainutkertainen usko. Tuntuu vain tekopyhältä istua seuroissa ja käydä niissä tottumuksen vuoksi, kun puheet ovat kuitenkin yhtä tyhjän kanssa.
Kuinka kielsitte uskonne
190
28615
Vastaukset
- Oletko hullu ?
Hebr 12:22 Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
23 Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
24 Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).
25 Katsokaat, ettette häntä kiellä pois, joka puhuu; sillä jos ei ne paeta saaneet, jotka kielsivät sen, joka maan päällä käskyn antoi, paljoa vähemmin me, jos me sitä pyydämme karttaa, joka taivaasta puhuu.
Uskallatko tosiaan tehdä niin ????- Spike
Uskoa pelosta. That is so fucked up. Anteeksi vain. Jos jesse ja äijä on todella noin niuhoja, niin antaa olla.
Jos ne olisi olleet edes vähän reiluja niin ne olisi tarjonneet etsijälle 74000 reittiä niin kuin buddhalaisuus.
Ei niin kuin mitään järkeä. - hulluhko?
Huh huh, oli melkosta tekstiä. Siis on jokaisen ihmisen oma asia onko uskomassa vai ei. Ja musta on aika säälittävää alkaa pelotteleen, että uskallatko? ootko hullu?
Hömpölle, periaatteessa jos käyt vaan seuroissa tavan vuoksi ja et tunne mitään. Niin et varmaan ole enää uskomassa... Jotkut kieltävät teoillaan. Kyllä itse tietää sydämessä onko uskovainen vai ei. Minä olen kieltänyt uskoni, mutta saanut parannuksen armon. Nykyään olen siis vl. Perhe ei todellakaan hyljännyt minua vaan vanhemmilla oli koko ajan huoli ja hätä. Sisaruksilla myös, mutta kaikki olivat samanlaisia minua kohtaa, yhtä ihania kuin ennenkin. Mutta ystävissä oli hiukan erilaista, tosiystävät pysyivät. Silloin näki ketkä on todellisia ystäviä sillä jotkut hylkäsivät heti kun kuulivat etten ole enää uskomassa. Ja näitä halveksijoita löytyi perheen äideistä ja isistä. Ja juuri nämä perheen vanhemmat, tietyt, juorusivat ja levittivät kaikkea perättömiä huhuja minusta. Tyyliin; nyt se on sellanen kauhee juoppo! Eli kyllä niitä "IHANIA" ihmisiä löytyy vl:täKin. Mutta tietääpä nykyään ketä arvostaa ja ketä ei... - Neuvo
ja armon sanoma on mielestäni paljon tehokkaampaa kuin uhkailun, koston ja vihan sanoma.
Jumalan rakkaus vetää ihmistä parannukseen.
Elävän uskon omistavalla ei ole pelkoa ajallisesta eikä iankaikkisesta. Elävä usko ei katso seurakuntarajoja. - Hömppö
hulluhko? kirjoitti:
Huh huh, oli melkosta tekstiä. Siis on jokaisen ihmisen oma asia onko uskomassa vai ei. Ja musta on aika säälittävää alkaa pelotteleen, että uskallatko? ootko hullu?
Hömpölle, periaatteessa jos käyt vaan seuroissa tavan vuoksi ja et tunne mitään. Niin et varmaan ole enää uskomassa... Jotkut kieltävät teoillaan. Kyllä itse tietää sydämessä onko uskovainen vai ei. Minä olen kieltänyt uskoni, mutta saanut parannuksen armon. Nykyään olen siis vl. Perhe ei todellakaan hyljännyt minua vaan vanhemmilla oli koko ajan huoli ja hätä. Sisaruksilla myös, mutta kaikki olivat samanlaisia minua kohtaa, yhtä ihania kuin ennenkin. Mutta ystävissä oli hiukan erilaista, tosiystävät pysyivät. Silloin näki ketkä on todellisia ystäviä sillä jotkut hylkäsivät heti kun kuulivat etten ole enää uskomassa. Ja näitä halveksijoita löytyi perheen äideistä ja isistä. Ja juuri nämä perheen vanhemmat, tietyt, juorusivat ja levittivät kaikkea perättömiä huhuja minusta. Tyyliin; nyt se on sellanen kauhee juoppo! Eli kyllä niitä "IHANIA" ihmisiä löytyy vl:täKin. Mutta tietääpä nykyään ketä arvostaa ja ketä ei...Miksi siis itse kielsit uskosi ? Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan. Muutenkin olen miettinyt jumalaa ja sen olemassa oloa niin että ihminen on kautta aikojen turvautunut hädän hetkellä johonkin tuntemattomaan saaden siitä turvaa.
Pääasia minulla on tällä hetkellä se että milloin käännyn epäuskoon, ehkä vasta parin kolmen vuoden päästä, en tiedä . . . - Uskovainen, ei vl
Hömppö kirjoitti:
Miksi siis itse kielsit uskosi ? Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan. Muutenkin olen miettinyt jumalaa ja sen olemassa oloa niin että ihminen on kautta aikojen turvautunut hädän hetkellä johonkin tuntemattomaan saaden siitä turvaa.
Pääasia minulla on tällä hetkellä se että milloin käännyn epäuskoon, ehkä vasta parin kolmen vuoden päästä, en tiedä . . ."Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan."
"Pääasia minulla on tällä hetkellä se että milloin käännyn epäuskoon, ehkä vasta parin kolmen vuoden päästä, en tiedä . . ."
Luuletko sinä todellakin olevasi tällä hetkellä uskovainen?!
Mahdatkohan edustaa tyypillistä "vain me" uskovaista? - Sakari
Voi työ hyvät Suomalaiset, kun ootte antaneet
sitoa itsenne.
Ei uskonto ole mitään sidonnaisuutta johonkin
Lestadiolaisuuteen. Niitä Lestadiuksen lahkoja on niin monenlaisia, on vanhoollisia, on esikoisia ja on vaikka mitä.
Minun vaimoni tuli sieltä ulos. Minä itse en ole siellä koskaan ollut. Ja kun sinä yrität tulla sieltä lahkosta ulos. Niin ne manaavat sinut syvimpään helvettiin.
Niinkuin tässä Foorumilla on monta kyttäämässä sinua, että sais manata sinut helvettiin.
Koko uskon asia on vapaa-ehtoinen, ei toinen siihen voi pakottaa.
Pää-asia on se että olet Jeesuksen oma, ja lähdet "lipettiin" siitä lahkosta, joita he itse sanovat että se on ainoa oikea.
Sitten kun joku ei jaksa siellä olla, vaan valelee
itsensä Bensiinillä ( on tapahtunut ) ja polttaa itsensä, niin sitä hävetään, eikä missään kerrota.
tai toinen hirttää itsensä komeroon, ( on tapahtunut) niin sitä ei saa missään kertoa.
Mutta minä sanon sinulle YRITÄ PÄÄSTÄ SIITÄ VAPAAKSI. Minun vaimoni pääsi, pitkän taistelun jälkeen.
Sinäkin voit päästä.
Elä usko Elizaa, hän on itse siteessä, eikä pääse
siitä vapaaksi. Niin hän ei tahdo että sinäkään pääset vapaaksi. Mutta minun vaimoni pääsi vapaaksi ja on hyvin onnellinen siitä, vaikka ne Lestikset ahdisti häntä monta vuotta.
Mutta nyt hän on vapaa ja on onnellinen ettei tarvitse olla ihmisten orja. Jeesus sanoo " elkää
olko ihmisten orjia, te olette kalliisti ostettuja"
Etsi jonkun Helluntalaisen apua, hän voi auttaa.
sillä hän on itse vapaa, niin hän voi johdattaa sinutkin vapaaksi.
Sakari - ............
Neuvo kirjoitti:
ja armon sanoma on mielestäni paljon tehokkaampaa kuin uhkailun, koston ja vihan sanoma.
Jumalan rakkaus vetää ihmistä parannukseen.
Elävän uskon omistavalla ei ole pelkoa ajallisesta eikä iankaikkisesta. Elävä usko ei katso seurakuntarajoja.mitä tuohon enää on lisättävää
- Minä vain
Sakari kirjoitti:
sitoa itsenne.
Lestadiolaisuuteen. Niitä Lestadiuksen lahkoja on niin monenlaisia, on vanhoollisia, on esikoisia ja on vaikka mitä.
Minun vaimoni tuli sieltä ulos. Minä itse en ole siellä koskaan ollut. Ja kun sinä yrität tulla sieltä lahkosta ulos. Niin ne manaavat sinut syvimpään helvettiin.
Niinkuin tässä Foorumilla on monta kyttäämässä sinua, että sais manata sinut helvettiin.
Pää-asia on se että olet Jeesuksen oma, ja lähdet "lipettiin" siitä lahkosta, joita he itse sanovat että se on ainoa oikea.
itsensä Bensiinillä ( on tapahtunut ) ja polttaa itsensä, niin sitä hävetään, eikä missään kerrota.
tai toinen hirttää itsensä komeroon, ( on tapahtunut) niin sitä ei saa missään kertoa.
Mutta minä sanon sinulle YRITÄ PÄÄSTÄ SIITÄ VAPAAKSI. Minun vaimoni pääsi, pitkän taistelun jälkeen.
Sinäkin voit päästä.
siitä vapaaksi. Niin hän ei tahdo että sinäkään pääset vapaaksi. Mutta minun vaimoni pääsi vapaaksi ja on hyvin onnellinen siitä, vaikka ne Lestikset ahdisti häntä monta vuotta.
Mutta nyt hän on vapaa ja on onnellinen ettei tarvitse olla ihmisten orja. Jeesus sanoo " elkää
SakariNo eihän se lestaadiolaisuus ihan tuota ole. Mulla on monta kaveria, ja se on ihan Ok. Iteki ajattelin vähän aikaa, mut sitte tajusin, ettei mun tarvi. Mä kelpaan näinkin, kun mä vaan uskon, eikä mun sitä tarvi todistella kuulumalla mihinkään erityiseen.
- Sakari
Minä vain kirjoitti:
No eihän se lestaadiolaisuus ihan tuota ole. Mulla on monta kaveria, ja se on ihan Ok. Iteki ajattelin vähän aikaa, mut sitte tajusin, ettei mun tarvi. Mä kelpaan näinkin, kun mä vaan uskon, eikä mun sitä tarvi todistella kuulumalla mihinkään erityiseen.
Kuule!
Minä neuvon sinua, Anna koko asiasi Jeesuksen hoitoon, sillä Jeesus on sanonut: Minkä poika tekee vapaaksi, se on todella vapaa.
Ja myöskin hän sanoo että "Orja ei pysy talossa iäti, mutta poika pysyy iäti"
Jos olet antanut elämäsi Jeesukselle, ja olet uudesti syntynyt, niin Jeesus asuu sinussa, ja hän lupaa, että mikään orjuus ei pysy sinussa iäti,
Mutta Jeesus pysyy sinussa iäti. Ja minkä hän tekee vapaaksi se on todella vapaa. Niin anna koko asiasi Jeesukselle. Sillä raamattu sanoo että jätä tiesi Herran halttuun, kyllä hän sen tekee. Mutta lue paljon raamattua että silmäsi aukenevat näkemään että mikä on väärää ja mikä on oikeata. Minä olen lukenut raamatun noin 16 kertaa läpi, ja minä olen saanut sitä tietä paljon, hyvin paljon opetusta Jumalalta.
Sakari - vamh.lest
Minä vain kirjoitti:
No eihän se lestaadiolaisuus ihan tuota ole. Mulla on monta kaveria, ja se on ihan Ok. Iteki ajattelin vähän aikaa, mut sitte tajusin, ettei mun tarvi. Mä kelpaan näinkin, kun mä vaan uskon, eikä mun sitä tarvi todistella kuulumalla mihinkään erityiseen.
IIMAN USKOA ON MAHDOTONTA KELVATA JUMALALLE
Niin kyllä me ihmisenä sinua kunnioitetaan :).
Ja varmaan kyllä kelpaatkin tälle maailmalle sellasenaan.
Mutta kun tulee kuolema, niin jos ei ole oikeaa Raamatun mukaistauskoa sydämmellä. Niin huonosti käy.
Ihminen joko menee kadotukseen tai taivaaseen.
Jumala antaa ihmiselle mahdollisuuden valita, tien elämään tai kuolemaan ,mutta kehoittaa kuitenkin; Valitse elämä! Siis valitse usko!
Kaikella rakkaudella :) - Anonyymi
Voisit jo siirtyä ihan nyky Suomen kieleen eikö niin. Tai voit aloittaa siirtyä latinaan ja hebreaan. Teillä on pakkomielteet ja inttäminen jäänyt päälle.Mooseksen aikaiset jutut tapahtui Siionin vuorella ja Jeesus ristiin naulittiin Siionin vuorella. Ne on kaksi eri vuorta Juudeassa.Ja Juuda oli uskonton.Lankesi pois armosta ne teki kultaisen vasikan jo siinailla....minkä takia Jeesus tuli maan päälle.Etsimään näitä kadotettuja kadonneita lampaita.Uuden liiton välimies. Henkien tykö.Vihmonta veren tykö tai luokse.Eivät voineet paeta.Luetaan galatalaiskirje minkä pitäisi olla kirje lestadiolaisille.( Älä sinä murehdi sitä ettet usko Jumalaan sillä kaikkien ihmisten on ensin uskottava JUMALAN POIKAAN ensin. Poika on tie.Golgatan ristillä.Ristiin NAULITTUNA siinä näet sen mihin pitää uskoa.
- Anonyymi
Spike kirjoitti:
Uskoa pelosta. That is so fucked up. Anteeksi vain. Jos jesse ja äijä on todella noin niuhoja, niin antaa olla.
Jos ne olisi olleet edes vähän reiluja niin ne olisi tarjonneet etsijälle 74000 reittiä niin kuin buddhalaisuus.
Ei niin kuin mitään järkeä.Ai Jeesus ei ole mikään meditaatiohindu tai manalan budha vaan pelastaja. Siis pelastaa sieltä manalasta pois.
- Anonyymi
Hömppö kirjoitti:
Miksi siis itse kielsit uskosi ? Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan. Muutenkin olen miettinyt jumalaa ja sen olemassa oloa niin että ihminen on kautta aikojen turvautunut hädän hetkellä johonkin tuntemattomaan saaden siitä turvaa.
Pääasia minulla on tällä hetkellä se että milloin käännyn epäuskoon, ehkä vasta parin kolmen vuoden päästä, en tiedä . . .Ei epäuskon syntiä ole kuin juutalaisilla✡️
- Anonyymi
Sakari kirjoitti:
sitoa itsenne.
Sinäkin voit päästä.
SakariÄlä vaan ikinä mene helluntaivapareiden rahankeruu ja huijaus juttuihin kuulkaa ne on syvemmällä kuin Manala itse. Gurut. Pysyt vaan ristillä se riittää.
- Anonyymi
Minä vain kirjoitti:
Riittää kun uskoo poikaan Jeesukseen ja hyvä jos sen lisäksi on jo kastettu ja kuuluu kirkkoon ei lahkoihin vaan perus juttuun. Rippikoulussa on opittu perusasioita.
- Anonyymi
Sakari kirjoitti:
Kuule!
Minä neuvon sinua, Anna koko asiasi Jeesuksen hoitoon, sillä Jeesus on sanonut: Minkä poika tekee vapaaksi, se on todella vapaa.
Ja myöskin hän sanoo että "Orja ei pysy talossa iäti, mutta poika pysyy iäti"
Jos olet antanut elämäsi Jeesukselle, ja olet uudesti syntynyt, niin Jeesus asuu sinussa, ja hän lupaa, että mikään orjuus ei pysy sinussa iäti,
Mutta Jeesus pysyy sinussa iäti. Ja minkä hän tekee vapaaksi se on todella vapaa. Niin anna koko asiasi Jeesukselle. Sillä raamattu sanoo että jätä tiesi Herran halttuun, kyllä hän sen tekee. Mutta lue paljon raamattua että silmäsi aukenevat näkemään että mikä on väärää ja mikä on oikeata. Minä olen lukenut raamatun noin 16 kertaa läpi, ja minä olen saanut sitä tietä paljon, hyvin paljon opetusta Jumalalta.
SakariOn sulla hidas järki jos et voi uskoa ristiin naulittuun Jeesuksen kerralla. Kyllä normaali älyiset uskoo ja se on sillä selvä.
- Anonyymi
vamh.lest kirjoitti:
Mutta kun tulee kuolema, niin jos ei ole oikeaa Raamatun mukaistauskoa sydämmellä. Niin huonosti käy.
Jumala antaa ihmiselle mahdollisuuden valita, tien elämään tai kuolemaan ,mutta kehoittaa kuitenkin; Valitse elämä! Siis valitse usko!
Kaikella rakkaudella :)Ajatelkaa mikä totuus on hautausmaalla! Kaikki pelkkiä ilkeitä valehtelijoita ja kuka parempi muka toista yhtä kuolleita kaikki.Kenen sielu on sitten taivaassa sen päättää Poika Jeesus eikä ihmiset ✝️
- Anonyymi
vamh.lest kirjoitti:
Kaikella rakkaudella :)Siis kadokseen menijät olikin juutalaiset joita Jeesus etsi.
- ex.mu
opista jäljellä ainoastaan nimi. Eräät johtavat kirkonmiehet pitävät laestadiolaisuutta jopa lahkona eli ei-kristillisenä kirkkokuntana. Opillisia erimielisyyksiä esiintyi lestadiolaisuudessa jo 1800-luvun lopulla. Liikkeestä eronneita ryhmiä kutsuttiin yleisesti "eriseuroiksi".
Vanhoillislestadiolaiset perustivat Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) vuonna 1914. Liikkeessä muodostui vähitellen muut ulos sulkeva seurakuntakäsitys. Tämän käsityksen mukaan iänkaikkinen pelastus on mahdollista vain liikkeen sisällä. Etenkin vanhoillislestadiolaisuus toimii vielä nykyäänkin poissulkevasti. Tämän ovat saaneet kokea etenkin ne henkilöt, jotka ovat epäilleet liikkeen opetuksia. Rauhanyhdistysten johtokunnat ja heidän kannattajansa toimivat erimielisyyksissä tuomareina. Opetuksia kyseenalaistavaa henkilöä voidaan rangaista erottamalla liikkeestä kokonaan. Väärällä tavalla käyttäytyvä ja liikkeen opetuksia ymmärtävä ihminen voidaan myös "sitoa synteihin".
Vanhoillislestadiolaisuus, myönsi avoimesti 1980-luvun alussa, että liikkeessä oli esiintynyt taitamatonta seurakuntalaisten käsittelyä hoitokokouksiksi nimitetyissä tilanteissa. Hoitokokoukset olivat keskusteluja, joissa saarnamiehet selvittivät seurakuntalaisten väitettyjä poikkeamia yhteisestä opetuksesta ja elmäntavasta ja taivuttelivat eksyneitä tekemään parannusta so. tunnustamaan rikkomuksensa ja pyytämään niitä anteeksi. Menettelytavasta on pyritty kokonaan luopumaan.- Hömppö
Itseäni on myös alkanut häiritsemään se että seurakunnassa puhutaan seläntakana toisista kuinka esim. sillä ja sillä henkilöllä on televiosio ja hup heijakkaa itse sitä töllötetään kaikissa mahdollisissa paikoissa.
Toiseksi olen jonkin verran selaillut raamattua ja on outoa kuinka siltä poimitaan itselle mieluisat kohdat ja epämiellyttävät jätetään pois, tällä tarkoitan yleensäkin eri herätysliikkeitä ja kokonaisuudessakin kristinuskoa.
Aivan samaa mieltä en ole kanssasi siitä että liikken ulkopuolelle suljetaa syntiä tehneet, päin vastoin sinne kyllä mahtuu vaikka mitä sorttia; eronneita, puolipäiväuskovaisia ym. - ex.mu
Hömppö kirjoitti:
Itseäni on myös alkanut häiritsemään se että seurakunnassa puhutaan seläntakana toisista kuinka esim. sillä ja sillä henkilöllä on televiosio ja hup heijakkaa itse sitä töllötetään kaikissa mahdollisissa paikoissa.
Toiseksi olen jonkin verran selaillut raamattua ja on outoa kuinka siltä poimitaan itselle mieluisat kohdat ja epämiellyttävät jätetään pois, tällä tarkoitan yleensäkin eri herätysliikkeitä ja kokonaisuudessakin kristinuskoa.
Aivan samaa mieltä en ole kanssasi siitä että liikken ulkopuolelle suljetaa syntiä tehneet, päin vastoin sinne kyllä mahtuu vaikka mitä sorttia; eronneita, puolipäiväuskovaisia ym.perustuu liikaa ulkoisiin seikkoihin ja määräyksiin. Joskus tuntuu, että koko vl. liike sopisi paremmin katolisen kirkon, kuin ev.lut kirkon sisälle. Vl liike elää hyvin, kun kaikki on ulkoisesti kunnossa, mutta sisäinen hyvä olo onkin sitten jokaisen oma asia.
- eräs etelästä
ex.mu kirjoitti:
perustuu liikaa ulkoisiin seikkoihin ja määräyksiin. Joskus tuntuu, että koko vl. liike sopisi paremmin katolisen kirkon, kuin ev.lut kirkon sisälle. Vl liike elää hyvin, kun kaikki on ulkoisesti kunnossa, mutta sisäinen hyvä olo onkin sitten jokaisen oma asia.
Näin se on. Mutta itse olen sitä mieltä, että vl:t eivät voi sitä sisältäpäin itse huomata. Silloin se tuntuu täysin normaalilta ja oikealta koska siihen on kasvettu ja siihen uskotaan 100%.
Nyt kun olen itse luopumassa vl-liikkeestä, olen huomannut ihan saman asian, että ulkoiset asiat vaikuttavat paljon. VL:suus on pitkälle lakiuskonto, vaikka muuta sanovat :( - vl.kaveri
Hömppö kirjoitti:
Aivan samaa mieltä en ole kanssasi siitä että liikken ulkopuolelle suljetaa syntiä tehneet, päin vastoin sinne kyllä mahtuu vaikka mitä sorttia; eronneita, puolipäiväuskovaisia ym.sanoit:"Itseäni on myös alkanut häiritsemään se että seurakunnassa puhutaan seläntakana toisista "
Joo, tämä on totta, mutta ei ole oikein. sanottu on, kuinka voit ottaa roskasi pois lähimmäisesi silmästä, kun et näe pölkkyä omassa silmässäsi.
sanoit:"Toiseksi olen jonkin verran selaillut raamattua ja on outoa kuinka siltä poimitaan itselle mieluisat kohdat ja epämiellyttävät jätetään pois" Onko tähän esimerkkejä? Se, että luetaan vain tiettyjä kohtia, voi johtua ymmärryksestämme. Jos Jumala ei kirkasta meile jotain asiaa, ei meidän kannata alkaa järjellämme silloin sitä asiaa tulkitsemaan. - kanttia lähteä...
eräs etelästä kirjoitti:
Näin se on. Mutta itse olen sitä mieltä, että vl:t eivät voi sitä sisältäpäin itse huomata. Silloin se tuntuu täysin normaalilta ja oikealta koska siihen on kasvettu ja siihen uskotaan 100%.
Nyt kun olen itse luopumassa vl-liikkeestä, olen huomannut ihan saman asian, että ulkoiset asiat vaikuttavat paljon. VL:suus on pitkälle lakiuskonto, vaikka muuta sanovat :(Olen näistä asioista keskustellut joidenkin vl:ien kanssa ja mielipiteet ovat olleet saman suuntaisia.
Nyt kun olen lestadiolaisuuden jättänyt, niin alkaa entistä enempi nähdä, kuinka asiat liikkeen sisällä ovat. - vanh.lest.
JUMALA ON PAHAN PANNUT PALVELEMAAN HYVÄÄ!
Niin... siitä eriseurat tunnetaan, että ne yksimielissesti ovat ainoaa oikeaa Jumalan seurakuntaa vastaan.
Tämä asia sai minut heräämään, kun näin miten vanh.lestaadiolaisia parjataan maailmassa. Ja todella... sokea sai näkönsä ja ontuva kävi...
Ja mitä löysin. Löysin sen AINOAN OIKEAN RAAMATUN MUKASEN USKON!
Jumalalle kiitos, että eksyvä löysi ja kolkuttavalle avatttiin;) - vanh.lest
kanttia lähteä... kirjoitti:
Olen näistä asioista keskustellut joidenkin vl:ien kanssa ja mielipiteet ovat olleet saman suuntaisia.
Nyt kun olen lestadiolaisuuden jättänyt, niin alkaa entistä enempi nähdä, kuinka asiat liikkeen sisällä ovat.Tämä ei ole oikea kerskauksen aihe, että uskaltaa lähteä väärälle tielle, ei ollenkaan!
Sinä vaan näet väärin vaan kaikki, koska nyt ja kun usko ei ohjaa sinun sydäntä enää.
Tämä on ihan tavallista, kun olet nyt sielunvihollisen talutusnuorassa, eikä sinua ohjaa enää oikea usko. On hedelmätkin sen mukaset: Hyvä puu kantaa hyviä hedelmiä ja huono puu antaa huonot.
Kääntysit ja tekisit parannuksen nimenomaan omista synneistä, etkä valovis toisten vioissa ja virheissä.
Kadotusta pitemmälle et pääse tällä tiellä...
Mitä hyötyä ihmiselle on vaikka sais kaikki maailman tavarat, mutta sielullensa vahningon.
Aina kun oma sydän lankeaa alkaa toisten viat ja virheet näkyä.
Kun omat asiat on kunnossa ja oikea usko sydämmessä vaikuttaa, uskon hedelmä on juuri päinvastainen. Että omat viat ja virheet näkyvät, mutta ei huomaa naapureiden vikoja ja virheitä.
Sitäpaitsi siinä on henkinen puolikin: Samalla kun puhuu toisista ihmisistä pahaa ja näkee heidän viat ja virheet; Samalla ylpeä ihminen nostaa itseänsä.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä!
Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon! - Tavallinen tallaaja
vanh.lest kirjoitti:
Tämä ei ole oikea kerskauksen aihe, että uskaltaa lähteä väärälle tielle, ei ollenkaan!
Sinä vaan näet väärin vaan kaikki, koska nyt ja kun usko ei ohjaa sinun sydäntä enää.
Tämä on ihan tavallista, kun olet nyt sielunvihollisen talutusnuorassa, eikä sinua ohjaa enää oikea usko. On hedelmätkin sen mukaset: Hyvä puu kantaa hyviä hedelmiä ja huono puu antaa huonot.
Kääntysit ja tekisit parannuksen nimenomaan omista synneistä, etkä valovis toisten vioissa ja virheissä.
Kadotusta pitemmälle et pääse tällä tiellä...
Mitä hyötyä ihmiselle on vaikka sais kaikki maailman tavarat, mutta sielullensa vahningon.
Aina kun oma sydän lankeaa alkaa toisten viat ja virheet näkyä.
Kun omat asiat on kunnossa ja oikea usko sydämmessä vaikuttaa, uskon hedelmä on juuri päinvastainen. Että omat viat ja virheet näkyvät, mutta ei huomaa naapureiden vikoja ja virheitä.
Sitäpaitsi siinä on henkinen puolikin: Samalla kun puhuu toisista ihmisistä pahaa ja näkee heidän viat ja virheet; Samalla ylpeä ihminen nostaa itseänsä.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä!
Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon!"Ylpeys käy lankeemuksen edellä!
Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon!"
Voiko enää sen suurempaa hengellistä ylpeyttä olla, kuin jos yksi n. 100.000 ihmisen joukko pyrkii varastamaan itselleen Jumalan ihmiskuntaan kohdistaman pelastussuunnitelman opettamalla, että "vain me" olemme ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia?
Vastaan itse: Ei voi!
Vanhoillislestadiolaiset opettavat näin. - Anonyymi
Hömppö kirjoitti:
Aivan samaa mieltä en ole kanssasi siitä että liikken ulkopuolelle suljetaa syntiä tehneet, päin vastoin sinne kyllä mahtuu vaikka mitä sorttia; eronneita, puolipäiväuskovaisia ym.Netissä on TV . Meiltä varastettiin TV ja stereot stereot nähtiin itämaista tulleen vapaaseurakunnan jäsenen asunnossa sitten.Ei TV ole syntiä vaan se mitä siellä kylvetään tai mitä katsot murhia huoraamista...
- Anonyymi
vanh.lest. kirjoitti:
JUMALA ON PAHAN PANNUT PALVELEMAAN HYVÄÄ!
Niin... siitä eriseurat tunnetaan, että ne yksimielissesti ovat ainoaa oikeaa Jumalan seurakuntaa vastaan.
Tämä asia sai minut heräämään, kun näin miten vanh.lestaadiolaisia parjataan maailmassa. Ja todella... sokea sai näkönsä ja ontuva kävi...
Ja mitä löysin. Löysin sen AINOAN OIKEAN RAAMATUN MUKASEN USKON!
Jumalalle kiitos, että eksyvä löysi ja kolkuttavalle avatttiin;)Niin muutkin luulee olevansa oikeassa lahkoissa tai uskonnoissa jehovat myös.
- Napo
Olet ilmeisesti rehellinen ihminen, jota häiritsee eräänlainen ristiriita: ehkä vanhempasi, ystäväsi, sisaresi ja muut tuttavasi käyttäytyvät eri tavalla arkielämässä kuin seuratuvassa, jossa kaikki pyrkivät olemaan korrektisti uskovaisia. Uskallatko itse olla oma itsesi vai pitääkö sinun näytellä parempaa kuin oletkaan? Sellainen väsyttää ja saa aikaan hengellisen burnoutin. Tehokkain tapa irtautua ahdistavasta yhteisöstä on tietysti kieltää koko Jumala ja muuttaa vaikkapa Etelä-Suomeen, jossa kukaan ei tunnista sinua ja saat olla oma itsesi. Jos joskus kuitenkin tunnet kaipausta palata Jumalan luokse, ei sinun tarvitse palata ymmärtämättömien ja rakkaudettomien ihmisten pariin. Vastasin näin perstuntumalla, koska itse ole koskaan kuulunut vl-liikkeeseen.
- Hömppö
Olet täysin oikeassa siinä että joudun todellakin viettämään kaksoiselämää. "Epäuskoisten" mittapuun mukaan olesin aivan tavallinen mutta uskovaisten joukossa mielipiteeni ym. olisivat melko radikaaleja. En pelkää myöskään sitä että sisarukset ja vanhemmat katkaisisivat välini minuun, sillä meillä on harvinaiset hyvät välit keskenään. Tuntuisi varmasti oudolta että esimerkiksi uuteen kaupunkiin muuttaessa ei olisi jo valmiiksi tuttuja joita näkisi seuroissa.
Mutta kaikesta huolimatta en haluaisi enää uskoa, koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa. - eräs etelästä
Hömppö kirjoitti:
Olet täysin oikeassa siinä että joudun todellakin viettämään kaksoiselämää. "Epäuskoisten" mittapuun mukaan olesin aivan tavallinen mutta uskovaisten joukossa mielipiteeni ym. olisivat melko radikaaleja. En pelkää myöskään sitä että sisarukset ja vanhemmat katkaisisivat välini minuun, sillä meillä on harvinaiset hyvät välit keskenään. Tuntuisi varmasti oudolta että esimerkiksi uuteen kaupunkiin muuttaessa ei olisi jo valmiiksi tuttuja joita näkisi seuroissa.
Mutta kaikesta huolimatta en haluaisi enää uskoa, koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa.ei kannata syyllistää itseänsä siitä että elää "kaksinaamaisesti" niinkuin jotkut ajattelemattomasti sanovat. Ei se ole kaksinaamaisuutta vaan sitä, että usko on todella heikko(ainakin vl:suuteen) ja kamppailu on kova.
Kannattaa yrittää löytää sellainen keskitie.. kyllä se ajan myötä sutviutuu. Minä olen ainakin lipumassa kokonaan pois vl:sesta uskosta, mutta yritän silti olla onnellinen. Kaveripiiri ei varmaan tästä ainakaan tule kasvamaan, se on varmaa. Onneksi on luottamus Jumalaan vahva. - ex.mu
Hömppö kirjoitti:
Mutta kaikesta huolimatta en haluaisi enää uskoa, koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa.näitten pakottavien/sitovien lahkojen toiminta, yleensäkin on nykyaikana mahdollista ja vielä ihmeelisempää on, että ev.lut kirkko hyysää näitä lahkoja sisällään, koska lahkojen toiminta perustuu siihen, että ihmiset ei näkisi metsää puilta.
- eräs etelästä
ex.mu kirjoitti:
näitten pakottavien/sitovien lahkojen toiminta, yleensäkin on nykyaikana mahdollista ja vielä ihmeelisempää on, että ev.lut kirkko hyysää näitä lahkoja sisällään, koska lahkojen toiminta perustuu siihen, että ihmiset ei näkisi metsää puilta.
Kyllä vl-uskossa on todella paljon hyvää, sellaista hyvää mitä en muualla ole nähnyt.
Mutta joo, ei se sitä tosiasiaa muuta että kyllä muuallakin pelastuu jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko. - Hömppö
eräs etelästä kirjoitti:
Kyllä vl-uskossa on todella paljon hyvää, sellaista hyvää mitä en muualla ole nähnyt.
Mutta joo, ei se sitä tosiasiaa muuta että kyllä muuallakin pelastuu jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko.Täytyy kanssa puolustaa tai paremminkin korjata ettei vl-uskonto ole nyt niin despoottinen. Tietyissä aisoissa ollaan konservatiivisiä, mutta minusta tuntuu että monet itseksensä ajattelevat paljon vapaammin. He ainoastaan ryhmän vaikutuksen piirissä näyttelevät vahvaa.
- vl.kaveri
eräs etelästä kirjoitti:
Mutta joo, ei se sitä tosiasiaa muuta että kyllä muuallakin pelastuu jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko.painotan sanoja:"jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko."
Muistakaa tämä. On vain yksi oikea usko, mikä pelastaa. Ja joilla on se yksi ja sama oikea usko, he ovat yhtä keskensä. Johanneksen toisessa kirjeessä(jae 19) sanotaan, että jos joku on yhtä uskovaisten kanssa, heissä hän pysyy. - eräs etelästä
vl.kaveri kirjoitti:
painotan sanoja:"jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko."
Muistakaa tämä. On vain yksi oikea usko, mikä pelastaa. Ja joilla on se yksi ja sama oikea usko, he ovat yhtä keskensä. Johanneksen toisessa kirjeessä(jae 19) sanotaan, että jos joku on yhtä uskovaisten kanssa, heissä hän pysyy.Siinäkö että permanentti on synti, ja yhtäkkiä se ei olekaan synti?
Siinäkö että ehkäisy on väärin mutta SRK:n vuosikirjassa lapsettomuushoidot kuulema on sallittujen listalla?
Siinäkö että kirkkokonsertit on päivämiehen mukaan väärin, mutta kuitenkin siellä "kaikki" käyvät?
Onkohan vl-herätysliike itsekään tarpeeksi yhtä itsensä kanssa? ;) - Neuvo
eräs etelästä kirjoitti:
ei kannata syyllistää itseänsä siitä että elää "kaksinaamaisesti" niinkuin jotkut ajattelemattomasti sanovat. Ei se ole kaksinaamaisuutta vaan sitä, että usko on todella heikko(ainakin vl:suuteen) ja kamppailu on kova.
Kannattaa yrittää löytää sellainen keskitie.. kyllä se ajan myötä sutviutuu. Minä olen ainakin lipumassa kokonaan pois vl:sesta uskosta, mutta yritän silti olla onnellinen. Kaveripiiri ei varmaan tästä ainakaan tule kasvamaan, se on varmaa. Onneksi on luottamus Jumalaan vahva.ja opit muutu, niin vl-herätysliike alkaa pikkuhiljaa murtua sisältä päin.
"Onneksi on luottamus Jumalaan vahva.!
Pidä se! - naulankantaan!
eräs etelästä kirjoitti:
Siinäkö että permanentti on synti, ja yhtäkkiä se ei olekaan synti?
Siinäkö että ehkäisy on väärin mutta SRK:n vuosikirjassa lapsettomuushoidot kuulema on sallittujen listalla?
Siinäkö että kirkkokonsertit on päivämiehen mukaan väärin, mutta kuitenkin siellä "kaikki" käyvät?
Onkohan vl-herätysliike itsekään tarpeeksi yhtä itsensä kanssa? ;)Olen samaa mieltä kanssasi. Ja tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin. Esim. televisio kielletty, mutta internetistä ohjelmia voi katsoa, korvikset kielletty, mutta kaikkia muita koruja saa olla jne. Tähän on vaan tultu, että tällaiset ulkonaiset asiat sen määrittelee kuka on uskovainen ja kuka ei.
- vl.kaveri
Hömppö kirjoitti:
Mutta kaikesta huolimatta en haluaisi enää uskoa, koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa.usko Kristusta, niin et ole enää uskovainen.
sanoit:"koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa. " Varmasti on. Sillä jos olet hyljännyt uskon, olet hyljännyt myös autuuden, etkä tule onnelliseksi olemalla vl, vaan uskomalla syntisi anteeksi.
Olen todella murheellinen sinun kohtalosta, olet siis kadottamassa uskoa tai peräti olet sen jo kadottanut. Sillä jos et enää halua uskoa syntejäsi anteeksi, niin et myös niitä saakkaan anteeksi.
Muista, että hyvä paimen etsii eksynyttä lammasta ja huutaa häntä takaisin. Kuuntele hänen huutoansa, sillä jos et sitä kuule, kadotat kruunusi. Pitäkää se mikä teillä on, ettei kenkään veisi kruunuanne. Järkesi on viemässä kruunuasi, hylkää siis järkesi, ettet kallista kruunuasi kadottaisi. - mutta
vl.kaveri kirjoitti:
usko Kristusta, niin et ole enää uskovainen.
sanoit:"koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa. " Varmasti on. Sillä jos olet hyljännyt uskon, olet hyljännyt myös autuuden, etkä tule onnelliseksi olemalla vl, vaan uskomalla syntisi anteeksi.
Olen todella murheellinen sinun kohtalosta, olet siis kadottamassa uskoa tai peräti olet sen jo kadottanut. Sillä jos et enää halua uskoa syntejäsi anteeksi, niin et myös niitä saakkaan anteeksi.
Muista, että hyvä paimen etsii eksynyttä lammasta ja huutaa häntä takaisin. Kuuntele hänen huutoansa, sillä jos et sitä kuule, kadotat kruunusi. Pitäkää se mikä teillä on, ettei kenkään veisi kruunuanne. Järkesi on viemässä kruunuasi, hylkää siis järkesi, ettet kallista kruunuasi kadottaisi."Sillä jos olet hyljännyt uskon, olet hyljännyt myös autuuden, etkä tule onnelliseksi olemalla vl, vaan uskomalla syntisi anteeksi. "
pitääkö tämän lisäksi noudattaa isien perinnäissäännöksiä ja kirjoittamattomia lakeja? - vl.kaveri
eräs etelästä kirjoitti:
Siinäkö että permanentti on synti, ja yhtäkkiä se ei olekaan synti?
Onkohan vl-herätysliike itsekään tarpeeksi yhtä itsensä kanssa? ;)siis uskossa yhtä. Jos tulee erimielisyyksiä, ne tulevat meidän järjesämme. Mutta me Pyhän Hengen vaikutuksesta haluamme hyljätä järkemme. Ja aina kun meissä vallitsee pelkkä Pyhä henki, olemme täysin yhtä.
sanoit:"Siinäkö että permanentti on synti, ja yhtäkkiä se ei olekaan synti? " Joku on sen järjellään sepittänyt synniksi.
Ehkäisy on synti, koska se on itserakkautta. lapsettomuushoidot ei käsittääkseni ole välttämättä itserakkautta.
Ei kirkkokonsertti ole itsessään synti. Onko päivämiehessä sanottu, että jos käyt siellä niin teet syntiä?
kysyit:"Onkohan vl-herätysliike itsekään tarpeeksi yhtä itsensä kanssa? ;)"
Ei tietenkään. Olemme tässä maailmassa vielä vajavaisia, profetoiminenkin on vajavaista, mutta me Pyhän hengen vaikutuksesta pyrimme yhdessä pysymään siinä oikealla tiellä. Hylkäämme järjen opit, kun meille ne kirkastetaan. - vl.kaveri
naulankantaan! kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi. Ja tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin. Esim. televisio kielletty, mutta internetistä ohjelmia voi katsoa, korvikset kielletty, mutta kaikkia muita koruja saa olla jne. Tähän on vaan tultu, että tällaiset ulkonaiset asiat sen määrittelee kuka on uskovainen ja kuka ei.
Olen kertonut selkeästi täällä, mikä on television ja internetin ero http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004912078#22000000004912078
mitä tarkoittat sanalla "kielletty"? - vl.kaveri
mutta kirjoitti:
"Sillä jos olet hyljännyt uskon, olet hyljännyt myös autuuden, etkä tule onnelliseksi olemalla vl, vaan uskomalla syntisi anteeksi. "
pitääkö tämän lisäksi noudattaa isien perinnäissäännöksiä ja kirjoittamattomia lakeja?Sinulla ei ole mitään velvoitetta siihen. Lähimmäisen rakkauskaan ei ole velvoite, se on ilo, kun omistaa Pyhän hengen.
- Napo
vl.kaveri kirjoitti:
siis uskossa yhtä. Jos tulee erimielisyyksiä, ne tulevat meidän järjesämme. Mutta me Pyhän Hengen vaikutuksesta haluamme hyljätä järkemme. Ja aina kun meissä vallitsee pelkkä Pyhä henki, olemme täysin yhtä.
sanoit:"Siinäkö että permanentti on synti, ja yhtäkkiä se ei olekaan synti? " Joku on sen järjellään sepittänyt synniksi.
Ehkäisy on synti, koska se on itserakkautta. lapsettomuushoidot ei käsittääkseni ole välttämättä itserakkautta.
Ei kirkkokonsertti ole itsessään synti. Onko päivämiehessä sanottu, että jos käyt siellä niin teet syntiä?
Ei tietenkään. Olemme tässä maailmassa vielä vajavaisia, profetoiminenkin on vajavaista, mutta me Pyhän hengen vaikutuksesta pyrimme yhdessä pysymään siinä oikealla tiellä. Hylkäämme järjen opit, kun meille ne kirkastetaan.Kenelle "meille" asiat kirkastetaan? Rajaat Pyhän Hengen toiminnan ensin omaan yhteisöösi, sielläkin vain sellaisille, jotka toistaiseksi ajattelevat samalla tavalla kuin sinä ja lopulta huomaat olevasi yksin ajatustesi kanssa – ilmeisesti ainoa, jolle Henki asiat oikein kirkasti.
- Hömppä
vl.kaveri kirjoitti:
siis uskossa yhtä. Jos tulee erimielisyyksiä, ne tulevat meidän järjesämme. Mutta me Pyhän Hengen vaikutuksesta haluamme hyljätä järkemme. Ja aina kun meissä vallitsee pelkkä Pyhä henki, olemme täysin yhtä.
Ei tietenkään. Olemme tässä maailmassa vielä vajavaisia, profetoiminenkin on vajavaista, mutta me Pyhän hengen vaikutuksesta pyrimme yhdessä pysymään siinä oikealla tiellä. Hylkäämme järjen opit, kun meille ne kirkastetaan.kummastuttaa tässä vl-uskossa että mehän emme kuuntele kuin klassista musiikkia, kun taas maailmallinen musiikki on syntiä. Jos lainaat kirjastosta cd-levyn se ole syntiä mutta jos menet klassisen musiikin konserttiin se taas luetaan synniksi. Musiikkiopiston konserteissa saa käydä jos itse siinä soittaa ja ehkä muutenkin. Toisaalta joku siitä lainatusta cd-levysta saa tuottoakin (soittajat?), mutta itse me emme katso välttämättä niin hyvällä jos joku tienaa julkisilla esiintymisillä rahaa. En ymmärrä. Tälläsiä kirjoittamattomia sääntöjä on lukuisia meidän keskuudessa.
- pohjoinen lintu
vl.kaveri kirjoitti:
Ei tietenkään. Olemme tässä maailmassa vielä vajavaisia, profetoiminenkin on vajavaista, mutta me Pyhän hengen vaikutuksesta pyrimme yhdessä pysymään siinä oikealla tiellä. Hylkäämme järjen opit, kun meille ne kirkastetaan.Ei ehkäisy välttämättä ole aina itserakkautta. Jos voimat ehtyvät eikä voimavarat riitä enempään voi olla epäitsekäs teko ehkäistä vaikka lapsia haluaisikin. Lisäksi moni voi huomata, että aika ei yksinkertaisesti riitä kun lapsia on jo vaikkapa 8. Nuori äiti voi ajatella, että kun tulee toiset 8 lisää ei enään ole aikaa tarpeeksi kaikille lapsile. Ymmärrätkö, että joillakin äideillä on huono omatunto kun ei jaksa eikä vuorokaudessa riitä tunteja riittävästi kaikille lapsille? Monille äideille on tärkeätä antaa jokaiselle lapselleen yksilöllistä aikaa ns. laatuaikaa. Syyllisyyden tunne siitä voi olla hirvittävä kun yksinkertaisesti aika EI riitä. Ehkäisy päätös voi olla epäitsekäs teko jonka avulla voi antaa jokaiselle lapselleen heidän tarvitseman ajan äidinrakkautta.
- vl.kaveri
Napo kirjoitti:
Kenelle "meille" asiat kirkastetaan? Rajaat Pyhän Hengen toiminnan ensin omaan yhteisöösi, sielläkin vain sellaisille, jotka toistaiseksi ajattelevat samalla tavalla kuin sinä ja lopulta huomaat olevasi yksin ajatustesi kanssa – ilmeisesti ainoa, jolle Henki asiat oikein kirkasti.
Jumala kirkastaa uskonasioita jokaiselle sen verran kuin parhaaksi näkee. Hän kirkastaa sanastaan siis jokaiselle sen määräosan, kuin on tarpeen.
sanoit:" Rajaat Pyhän Hengen toiminnan ensin omaan yhteisöösi..." Rajaan sen Jumalan seurakuntaan, voit kutsua sitä meidän yhteisöksemme jos haluat. Jokainen voi tulla sen sisälle, jos vain katuu syntejään ja uskoo ne synnit anteeksi Pyhän Hengen kautta.
sanoit:"lopulta huomaat olevasi yksin ajatustesi kanssa – ilmeisesti ainoa, jolle Henki asiat oikein kirkasti. " Enpä usko. Luulenpa, että aika moni uskovainen, on nytkin minun kanssani Pyhään Hengen kautta yhtä. - vl.kaveri
Hömppä kirjoitti:
kummastuttaa tässä vl-uskossa että mehän emme kuuntele kuin klassista musiikkia, kun taas maailmallinen musiikki on syntiä. Jos lainaat kirjastosta cd-levyn se ole syntiä mutta jos menet klassisen musiikin konserttiin se taas luetaan synniksi. Musiikkiopiston konserteissa saa käydä jos itse siinä soittaa ja ehkä muutenkin. Toisaalta joku siitä lainatusta cd-levysta saa tuottoakin (soittajat?), mutta itse me emme katso välttämättä niin hyvällä jos joku tienaa julkisilla esiintymisillä rahaa. En ymmärrä. Tälläsiä kirjoittamattomia sääntöjä on lukuisia meidän keskuudessa.
jos jaksat, niin lue tämä, niin ehkä ymmärrät mistä on kysymys.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004912078
Siis ei voida sanoa, että cd-levyn lainaaminen on syntiä.
Kaikki se mikä ei tapahdu uskossa, on syntiä. - vl.kaveri
pohjoinen lintu kirjoitti:
Ei ehkäisy välttämättä ole aina itserakkautta. Jos voimat ehtyvät eikä voimavarat riitä enempään voi olla epäitsekäs teko ehkäistä vaikka lapsia haluaisikin. Lisäksi moni voi huomata, että aika ei yksinkertaisesti riitä kun lapsia on jo vaikkapa 8. Nuori äiti voi ajatella, että kun tulee toiset 8 lisää ei enään ole aikaa tarpeeksi kaikille lapsile. Ymmärrätkö, että joillakin äideillä on huono omatunto kun ei jaksa eikä vuorokaudessa riitä tunteja riittävästi kaikille lapsille? Monille äideille on tärkeätä antaa jokaiselle lapselleen yksilöllistä aikaa ns. laatuaikaa. Syyllisyyden tunne siitä voi olla hirvittävä kun yksinkertaisesti aika EI riitä. Ehkäisy päätös voi olla epäitsekäs teko jonka avulla voi antaa jokaiselle lapselleen heidän tarvitseman ajan äidinrakkautta.
on arvioimaan omia voimavaroja. Kyllähän Mooseskin sanoi, että hän ei voi puhua kansalle, koska hänellä on kankea kieli, mutta kyllä Jumala tässäkin asiassa tiesi paremmin kuin ihminen. Eikö Hän siis tiedä paremmin kunkin ihmisen vomavaratkin.
Jos Jumala näkee hyväksi, että joku perhe ei saa enempää lapsia, niin kyllä hänellä on konstit estää se. Ei sitä tarvitse ihmisen tehdä. - pohjoinen lintu
vl.kaveri kirjoitti:
on arvioimaan omia voimavaroja. Kyllähän Mooseskin sanoi, että hän ei voi puhua kansalle, koska hänellä on kankea kieli, mutta kyllä Jumala tässäkin asiassa tiesi paremmin kuin ihminen. Eikö Hän siis tiedä paremmin kunkin ihmisen vomavaratkin.
Jos Jumala näkee hyväksi, että joku perhe ei saa enempää lapsia, niin kyllä hänellä on konstit estää se. Ei sitä tarvitse ihmisen tehdä.Samoin voisi sanoa, että jos Jumala näkee, että jollekin perheelle lapsi on hyväksi niin kyllä hänellä on konstit antaa lapsi ettei ihmisen tarvitse sitä tehdä.(koeputkihedelmöitys)
Sitä paitsi ihminen ei voi ehkäistä. Jumalan luomistyöhön ei ihminen voi vaikuttaa millään tavalla vaikka haluaisikin. Siksi ehkäisykeinotkaan ei ole 100 prosenttisia. Mikäli ihminen erehtyy ehkäisyasiassa niin Jumala kyllä korjaa sen ja näin tulevat raskaudet vaikka olisi ehkäistykin. - vl.kaveri
pohjoinen lintu kirjoitti:
Samoin voisi sanoa, että jos Jumala näkee, että jollekin perheelle lapsi on hyväksi niin kyllä hänellä on konstit antaa lapsi ettei ihmisen tarvitse sitä tehdä.(koeputkihedelmöitys)
Sitä paitsi ihminen ei voi ehkäistä. Jumalan luomistyöhön ei ihminen voi vaikuttaa millään tavalla vaikka haluaisikin. Siksi ehkäisykeinotkaan ei ole 100 prosenttisia. Mikäli ihminen erehtyy ehkäisyasiassa niin Jumala kyllä korjaa sen ja näin tulevat raskaudet vaikka olisi ehkäistykin.ehkäisee, kun kerta hän ei voi vaikuttaa Jumalan luomis työhön. Miksi hän koittaa ehkäistä lapsien syntyvyyden, kerta hän ei voi vaikuttaa siihen?
koeputkihedelmöityksestä en osaa sanoa oikeastaan mitään(siis onko se oikein vai ei), sillä mulle ei ole ainakaan vielä kirkastettu sitä asiaa. En ole kylläkään ollenkaan perehtynyt koko koeputkihedelmöitykseen.
Mutta sen voin sanoa, että Raamatussa on lukee, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Siis ei ole väärin, kun yrittää lisääntyä avioliitossa. Väärin on, kun yrittää estää lisääntymisen itserakkautensa tähden.
Siis asia ei ole välttämättä "kaksi puoleinen".
Sillä ei hän ole väärin parantaa sairaitakaan, mutta väärin on aiheuttaa sairauksia muille, kai ymmärrät mitä haen. - koeputkihedelmöityksestä
vl.kaveri kirjoitti:
ehkäisee, kun kerta hän ei voi vaikuttaa Jumalan luomis työhön. Miksi hän koittaa ehkäistä lapsien syntyvyyden, kerta hän ei voi vaikuttaa siihen?
koeputkihedelmöityksestä en osaa sanoa oikeastaan mitään(siis onko se oikein vai ei), sillä mulle ei ole ainakaan vielä kirkastettu sitä asiaa. En ole kylläkään ollenkaan perehtynyt koko koeputkihedelmöitykseen.
Mutta sen voin sanoa, että Raamatussa on lukee, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Siis ei ole väärin, kun yrittää lisääntyä avioliitossa. Väärin on, kun yrittää estää lisääntymisen itserakkautensa tähden.
Sillä ei hän ole väärin parantaa sairaitakaan, mutta väärin on aiheuttaa sairauksia muille, kai ymmärrät mitä haen. - Missä kohdassa
vl.kaveri kirjoitti:
ehkäisee, kun kerta hän ei voi vaikuttaa Jumalan luomis työhön. Miksi hän koittaa ehkäistä lapsien syntyvyyden, kerta hän ei voi vaikuttaa siihen?
Sillä ei hän ole väärin parantaa sairaitakaan, mutta väärin on aiheuttaa sairauksia muille, kai ymmärrät mitä haen.Raamatussa kielletään ehkäisy ja en sitten kun maapallo on täynnä ?
- tässä
Missä kohdassa kirjoitti:
Raamatussa kielletään ehkäisy ja en sitten kun maapallo on täynnä ?
(Room. 14:21-23)
"Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu; sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskosta ole, se on synti."
Eli siellä ei ole suoranaisesti sanottu, mutta onpa kyllä sanottu monessa kohtaan epäsuorasti.
Onko ehkäisy lähimmäisen rakkautta? Jos ei ole, niin se on itserakkautta. Ja itserakkaus ei tapahdu uskossa.
sanoit:"en sitten kun maapallo on täynnä ? " Tällälain järkesi on viemässä kruunuasi. Eikö kaikkivaltias Jumala muka tiedä tekee. Jos maailma täyttyisi, niin eikö Jumala muka keksisi siihen ongelmaan ratkaisua. Hän voi yhdellä sanalla luoda vaikka uuden maailmankaikkeuden, niin luulisi hänen osaavan ratkaista tällaisetkin ongelmat. Tutkimattomat ovat Herran tiet. - Mutta...
eräs etelästä kirjoitti:
Mutta joo, ei se sitä tosiasiaa muuta että kyllä muuallakin pelastuu jos on oikeamielinen sydän ja oikea usko.myös niin paljon pahaa, etten sellaista ole muualla nähnyt...
vl.kaveri kirjoitti:
Jos Jumala näkee hyväksi, että joku perhe ei saa enempää lapsia, niin kyllä hänellä on konstit estää se. Ei sitä tarvitse ihmisen tehdä.Tyhmäkin tietää, että juuri ihminen itse on parhain "asiantuntija" arvioimaan omia voimavarojaan - jaksaako vai ei!
Jotkut - yhteisön painostuksen alla - eivät uskalla sanoa "ei", vaikka omat voimavarat olisivatkin tyystin loppu. Ja sitten leviää pää! Näitä tapauksia (kaikki uskovaisia suurperheen äitejä) on ainakin minun lähipiirissäni monta, LIIAN monta. Uskomatonta, etteivät uskonsisaret ja -veljet pidä sitä tärkeämpänä, että äiti jaksaisi jo olemassa olevien lastensa kanssa, vaan hänet "pakotetaan" "ottamaan lisää lapsia vastaan" ja ajamaan itsensä loppuun.
Uskovaisten puhki hokema "Jumala ei anna kenellekään enemmän taakkaa kuin mitä hän jaksaa kantaa" on teoriassa kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä!- Väljä
Piukka kirjoitti:
Tyhmäkin tietää, että juuri ihminen itse on parhain "asiantuntija" arvioimaan omia voimavarojaan - jaksaako vai ei!
Jotkut - yhteisön painostuksen alla - eivät uskalla sanoa "ei", vaikka omat voimavarat olisivatkin tyystin loppu. Ja sitten leviää pää! Näitä tapauksia (kaikki uskovaisia suurperheen äitejä) on ainakin minun lähipiirissäni monta, LIIAN monta. Uskomatonta, etteivät uskonsisaret ja -veljet pidä sitä tärkeämpänä, että äiti jaksaisi jo olemassa olevien lastensa kanssa, vaan hänet "pakotetaan" "ottamaan lisää lapsia vastaan" ja ajamaan itsensä loppuun.
Uskovaisten puhki hokema "Jumala ei anna kenellekään enemmän taakkaa kuin mitä hän jaksaa kantaa" on teoriassa kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä!"Uskovaisten puhki hokema "Jumala ei anna kenellekään enemmän taakkaa kuin mitä hän jaksaa kantaa" on teoriassa kaunis ajatus, mutta ei toimi käytännössä!"
muilla uskovaisilla toimii paitsi ei vanhoillislestadiolaisilla, jotka ovat sijoittaneet itsensä Jumalan paikalle. - Outsider
Mutta... kirjoitti:
myös niin paljon pahaa, etten sellaista ole muualla nähnyt...
sisällä ollut tietää mistä puhuu.
- Galatalaiskirje
Hömppö kirjoitti:
Mutta kaikesta huolimatta en haluaisi enää uskoa, koska kaksijakoisen elämän viettämäninen on ahdistavaa.Kuinka voisit lakata uskomasta, jos et ole koskaan elävässä uskossa ollutkaan???
- eräs etelästä
Minä en enää voi laskea itseäni vl-uskovaksi. Käyn kyllä silloin tällöin seuroissa, mutta kyseenalaistan todella paljon erilaisia asioita, esimerkiksi juuri sen, että vl:t olisivat ainoat pelastujat.
Olen miettinyt että pitäisikö nostaa kisssa pöydälle ja julkisesti kertoa sukulaisille ja ystäville että en minä jaksa enää tätä uskontoa seurata. Jumalaan kyllä uskon.
Olen kuitenkin ajatellut että antaapa asioiden hoitua omalla vauhdillaan, ja sitäpaitsi pääasia että itse uskoo pelastuvansa. Kyllä minäkin uskon pelastuvani vaikka minä olenkin hyvin "maallistunut". Seuroissa käyn lähinnä perheeni kanssa vaikka harvoin siellä tulee omalle kohdalle mitään hyvää. Fraasia fraasin perään yleensä. Joskus siellä kuitenkin puhutaan ihan selvästi kunnon saarnaa, eikä vain totuttua kaavaa, sen tuntee tämmöinen paatunutkin sydän. Silloin se teksti puhuttelee ja siellä istuu mielellään.
Tiedän mitä tarkoitat kun puheet ovat yhtä tyhjän kanssa. Minullekin ne yleensä ovat. No, käyn kuitenkin tavan vuoksi, niin kauan kuin jaksan. En usko että kauaa. - Höh
Ethän sinä pelkästään miettinyt ole, vaan olet uskosi julkisesti nyt tällä viestilläsi kietänyt.
Sydämesi on luopunut Jumalasta ja Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta. Olet luopunut pelastuksesta. Tämä on kamalin juttu mikä ihmiselle voi tässä ajassa tapahtua. Mutta Hyvä Jumala armossaan saakoon sinut johdattaa takaisin uskoon ja toivoon. Eihän näitä asioita oteta ne annetaan. Mutta anova saa ja etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.
Jumala johdattakoon kulkusi illaksi kotiin taivaaseen.
Ja Rauhanyhdistys ei ole suinkaan taivaan ovi, ei mikään muukaan yhdistys, vaan Jeesus Kristus.- vl.kaveri
ole ovi, mutta siellä on ovi. Herra on rakentanut temppelinsä tälle kalliolle. Jos etsitte Kristusta, niin löydätte sen uskovaisten parista.
- Höh
vl.kaveri kirjoitti:
ole ovi, mutta siellä on ovi. Herra on rakentanut temppelinsä tälle kalliolle. Jos etsitte Kristusta, niin löydätte sen uskovaisten parista.
Ja leipä on kovasti sotkeentunut ihmisoppeihin siellä v.l.
Viimeinen paikka jota voin Jumalan lapsena suositella sen sisältämän runsaan omavahurskauden opin tähden. Hengellinen sokeus ja ylpeys on käsittämättömän sakeaa siinä joukossa. Ihme on ettei pieninkään hälytyskello jo soi. - olet
Höh kirjoitti:
Viimeinen paikka jota voin Jumalan lapsena suositella sen sisältämän runsaan omavahurskauden opin tähden. Hengellinen sokeus ja ylpeys on käsittämättömän sakeaa siinä joukossa. Ihme on ettei pieninkään hälytyskello jo soi.täysin oikeassa.
- vl.kaveri
Höh kirjoitti:
Viimeinen paikka jota voin Jumalan lapsena suositella sen sisältämän runsaan omavahurskauden opin tähden. Hengellinen sokeus ja ylpeys on käsittämättömän sakeaa siinä joukossa. Ihme on ettei pieninkään hälytyskello jo soi.täälläkään ei ole löydetty yhtäkään meidän oppia, mihin emme olisi löytäneet Raamatun tukea tai emme olisi saaneet selittää sitä asiaa Pyhän Hengen kautta.
Eipä se muuta totuutta, että jatkuvasti jankkaatte jotakin meidän oppia vääräksi. Muuttaako se totuutta kun sanotte vain, että tämä ja tuo on väärä. Eikö teidän olisi parempi yrittää löytää Raamatun tukea, sillä silloin huomaisitte, että sitä ei ole ja että puhutte käärmeen kielellä. Ja sen avulla ehkä teidän silmänne avautuisivat. - Höh
vl.kaveri kirjoitti:
täälläkään ei ole löydetty yhtäkään meidän oppia, mihin emme olisi löytäneet Raamatun tukea tai emme olisi saaneet selittää sitä asiaa Pyhän Hengen kautta.
Eipä se muuta totuutta, että jatkuvasti jankkaatte jotakin meidän oppia vääräksi. Muuttaako se totuutta kun sanotte vain, että tämä ja tuo on väärä. Eikö teidän olisi parempi yrittää löytää Raamatun tukea, sillä silloin huomaisitte, että sitä ei ole ja että puhutte käärmeen kielellä. Ja sen avulla ehkä teidän silmänne avautuisivat.Kun se puhuu eri kielellä. Siinä olet oikeassa.
Jaak. 3:11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
Jaak. 3:12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
Jaak. 3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
Jaak. 3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Jaak. 3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
=================================================
Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. - Anselmi
Höh kirjoitti:
Kun se puhuu eri kielellä. Siinä olet oikeassa.
Jaak. 3:12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
Jaak. 3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
Jaak. 3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
Jaak. 3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Jaak. 3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.Vanhoillislestadiolaisuus:
Raamatun mukainen oppi:
Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. - vl.kaveri
Höh kirjoitti:
Kun se puhuu eri kielellä. Siinä olet oikeassa.
Jaak. 3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.miten tämä perustelee jotakin meidän oppia harha opiksi?
Höh kirjoitti:
Viimeinen paikka jota voin Jumalan lapsena suositella sen sisältämän runsaan omavahurskauden opin tähden. Hengellinen sokeus ja ylpeys on käsittämättömän sakeaa siinä joukossa. Ihme on ettei pieninkään hälytyskello jo soi.... ja se näkyy hyvin myös täällä palstalla. Uskomatonta että jotkut ihmiset ovat todellakin noin sokeita ja ahdasmielisiä, kuten tuossa edellä olevat vl:ien kirjoitukset "toinen jalka maailmassa" oleville osoittavat. Niistä on lähimmäisenrakkaus kaukana; ollaan jo käytännössä helvettiin toivottamassa (rivien välistä luettuna). Se ei ole koskaan mahtunut minun päähäni, että miten toinen ihminen voi sanoa toiselle ihmiselle, että "olet menossa helvettiin", vain sillä perusteella ettei toinen tunnusta juuri HÄNEN uskoaan tai toimi juuri HÄNEN mielestään ainoalla oikealla tavalla... Nyt on kyllä vl:t astuneet itse tuomarin paikalle...
- hande
Piukka kirjoitti:
... ja se näkyy hyvin myös täällä palstalla. Uskomatonta että jotkut ihmiset ovat todellakin noin sokeita ja ahdasmielisiä, kuten tuossa edellä olevat vl:ien kirjoitukset "toinen jalka maailmassa" oleville osoittavat. Niistä on lähimmäisenrakkaus kaukana; ollaan jo käytännössä helvettiin toivottamassa (rivien välistä luettuna). Se ei ole koskaan mahtunut minun päähäni, että miten toinen ihminen voi sanoa toiselle ihmiselle, että "olet menossa helvettiin", vain sillä perusteella ettei toinen tunnusta juuri HÄNEN uskoaan tai toimi juuri HÄNEN mielestään ainoalla oikealla tavalla... Nyt on kyllä vl:t astuneet itse tuomarin paikalle...
vähän näitä keskusteluja niin löydät vainkin selitystä asiaan, ettei nimittäin tarvi kymmentä kertaa selittää ja perustella. menee vielä suomi24 serveri tukkoon.:)
- Anonyymi
vl.kaveri kirjoitti:
täälläkään ei ole löydetty yhtäkään meidän oppia, mihin emme olisi löytäneet Raamatun tukea tai emme olisi saaneet selittää sitä asiaa Pyhän Hengen kautta.
Eipä se muuta totuutta, että jatkuvasti jankkaatte jotakin meidän oppia vääräksi. Muuttaako se totuutta kun sanotte vain, että tämä ja tuo on väärä. Eikö teidän olisi parempi yrittää löytää Raamatun tukea, sillä silloin huomaisitte, että sitä ei ole ja että puhutte käärmeen kielellä. Ja sen avulla ehkä teidän silmänne avautuisivat.Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki vl.kaveri Herrassa .
Kiitän rakentavasta kirjoituksesta . Kirjoitit ettei täällä löydy yhtäkään oppia mihin emme olisi löytäneet tukea Raamatusta . Kun vanhoilliset sanovat että me olemme vanhoillis lestadiolaisia niin sinun täytyy myös pitää Rovasti Laestadiusta kristittynä ja että hänen saarnansa ovat Jumalasta . Ystäväni vl.kaveri Rovasti Laestadius saarnaa nyt meille : Vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa . Sinun täytyy tehdä heti ero vanhoillisten omanvanhurskauden opin kanssa nimittäin sinun ja minun kallis opetus isä todistaa että ehtoollisessa saa kristitty synnit anteeksi . Omanvanhurskauden oppia ei löydy Pyhästä Raamatusta
- Neuvo
syytä hyljätä vl-herätysliikkeen ahdistavuuden, harhaoppien ja muiden sekoilujen vuoksi.
Jos olet kyllästynyt vl-herätysliikkeen tekopyhyyteen ja harhaoppeihin, niin jätä liike taaksesi, mutta pidä kätesi tukevasti kiinni Jumalan kädessä. Se "kädenpuristus" auttaa maallisen matkanteon aikana ja se samainen "kädenpuristus" kannattaa sinua läpi koko iankaikkisuuden.- eräs etelästä
Täysin samaa mieltä!
- vl.kaveri
tallainen vastaus tulee. Mutta mitäpä hyötyä olisi jättää Jumalan sana ja Jumalan seurakunta ja liittyä johonkin tämän maailman järkeen perustuviin uskontoihin, sillä niissä ei tulla vahingossakaan autuaaksi.
Jos on uskoo johonkin, niin kannattaa uskoa Kristukseen ja lapsen tavoin. Kaikkilla muilla uskoilla eksytät itsesi lisäksi muita. - Hömppö
tämä saattaa vaikuttaa monista yksinkertaiselta ja vähäiseltä teolta, siis kieltää usko, mutta minusta se tuntuu niin vaikealta. Olen muutaman kerran miettinyt sanovani sen (lähinnä synkkinä hetkinä) mutta vähän ajan päästä siirrän asian tulevaan eli vasta sitten kun muutan kotoa pois, vasta sitten kun muutan tästä kaupungista pois, vasta sen ja sen ikäisenä. Tuntuisi typerältä ajatella että joku esimerkiksi surisi sen puolesta kun olisin kieltänyt uskoni, kun kuitenkin itselleni se olisi vapauden ja ilon asia. Minusta ei tulisi mitään rellestäjää, en epäroi minkään helvetti juttujen edessä. Tulevaisuutta olisi kipeä ajatella kun ei tiedä mitä siitä seuraisi perheen ym. parissa, mutta teen sen joka tapauksessa.
- huoh
vl.kaveri kirjoitti:
tallainen vastaus tulee. Mutta mitäpä hyötyä olisi jättää Jumalan sana ja Jumalan seurakunta ja liittyä johonkin tämän maailman järkeen perustuviin uskontoihin, sillä niissä ei tulla vahingossakaan autuaaksi.
Jos on uskoo johonkin, niin kannattaa uskoa Kristukseen ja lapsen tavoin. Kaikkilla muilla uskoilla eksytät itsesi lisäksi muita.Kukin uskoo miten haluaa, kyse on ihan siitä miten USKOO joten elä sinä ala tuomitsemaan toisten valintoja. Minä en koskaan ole tykännyt siitä että tuomitaan toisia uskonnon vuoksi
- toinenkin hömppä
Hömppö kirjoitti:
tämä saattaa vaikuttaa monista yksinkertaiselta ja vähäiseltä teolta, siis kieltää usko, mutta minusta se tuntuu niin vaikealta. Olen muutaman kerran miettinyt sanovani sen (lähinnä synkkinä hetkinä) mutta vähän ajan päästä siirrän asian tulevaan eli vasta sitten kun muutan kotoa pois, vasta sitten kun muutan tästä kaupungista pois, vasta sen ja sen ikäisenä. Tuntuisi typerältä ajatella että joku esimerkiksi surisi sen puolesta kun olisin kieltänyt uskoni, kun kuitenkin itselleni se olisi vapauden ja ilon asia. Minusta ei tulisi mitään rellestäjää, en epäroi minkään helvetti juttujen edessä. Tulevaisuutta olisi kipeä ajatella kun ei tiedä mitä siitä seuraisi perheen ym. parissa, mutta teen sen joka tapauksessa.
Eikait sitä uskoa tarvitse kieltää vaikka vlistä pois lähtisikin. Uskoahan voi vaikkei isien perinnäissääntöjä noudattaisikaan.
- Hömppä
toinenkin hömppä kirjoitti:
Eikait sitä uskoa tarvitse kieltää vaikka vlistä pois lähtisikin. Uskoahan voi vaikkei isien perinnäissääntöjä noudattaisikaan.
kyse vain siitä että uskaltaisin erota vl-seurakunnasta, sillä enhän nytkään ole peraatteessa ukovainen kun en usko jumalaan tai raamatun opetuksiin. Tällä hetkellä käyn vain seuroissa koska sinne on pakko mennä ettei muiden epäluulot herää "heikon uskoni puolesta" ja saisin lykättyä uskoni kieltämistä siis vl-uskoni.
- vl.kaveri
huoh kirjoitti:
Kukin uskoo miten haluaa, kyse on ihan siitä miten USKOO joten elä sinä ala tuomitsemaan toisten valintoja. Minä en koskaan ole tykännyt siitä että tuomitaan toisia uskonnon vuoksi
vaan sanon, että et pääse taivaaseen kuin vain ja ainostaan tulemalla lapsen kaltaiseksi. Siitä en tiedä uskotko lapsen tavoin. Mutta ei sinun ole pakko uskoa lapsen tavoin, oma valintasi se on. En tiedä mitä olet valinnut, mutta Raamattu kertoo mitä seuraa huonosta valinnasta ja mitä hyvästä. Se myös kertoo, mikä on huono valinta ja mikä hyvä.
- Napo
Hömppä kirjoitti:
kyse vain siitä että uskaltaisin erota vl-seurakunnasta, sillä enhän nytkään ole peraatteessa ukovainen kun en usko jumalaan tai raamatun opetuksiin. Tällä hetkellä käyn vain seuroissa koska sinne on pakko mennä ettei muiden epäluulot herää "heikon uskoni puolesta" ja saisin lykättyä uskoni kieltämistä siis vl-uskoni.
Ihminen on utelias. Ahdistava yhteisö estää sinua ihmettelemästä elämää. Kannattaa lukea paljon yleissivistäviä teoksia, jolloin saat laajennettua näkökulmaasi maailmaan. Esimerkiksi historia ja filosofia ovat avartavia. Ateisimia ei kannata ottaa ehdottomana totuutena, silloin korvaat vain vanhan uskosi toisella yhtä ehdottomalla. Aina voit sanoa Jumalalle: "Jos olet olemassa, muuta minut haluamaksesi ihmiseksi." Mielestäni tärkeintä on, että saat vihdoinkin itse rauhassa määritellä, kuka olet, toisin sanoen löytää itsesi ja toipua hengellisestä ahdistuksestasi.
- A. Acimlainen
Ei Jumalaa tarvitse jättää vaikka jättää vl-liikkeen. Ja mikä tärkeintä on muistaa on se että Jumala ei hylkää vaikka ihminen hylkäisi vl-liikkeen.
- A. Acimlainen
vl.kaveri kirjoitti:
vaan sanon, että et pääse taivaaseen kuin vain ja ainostaan tulemalla lapsen kaltaiseksi. Siitä en tiedä uskotko lapsen tavoin. Mutta ei sinun ole pakko uskoa lapsen tavoin, oma valintasi se on. En tiedä mitä olet valinnut, mutta Raamattu kertoo mitä seuraa huonosta valinnasta ja mitä hyvästä. Se myös kertoo, mikä on huono valinta ja mikä hyvä.
Mitä tarkoitat uskomisella lapsen tavoin?
Lapset ovat normaalisti avoimia ja hyväksyviä kaikkia kohtaan. He eivät laskeskele (ellei heitä ole siihen opetettu) mahtaako naapuri kuulua "meikäläisiin" vai ei.
Minusta on jotenkin outoa että vanhoillislestadiolaisuutta pidetään lapsen tavoin uskomisena.
Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin. - Bingottaja
A. Acimlainen kirjoitti:
Lapset ovat normaalisti avoimia ja hyväksyviä kaikkia kohtaan. He eivät laskeskele (ellei heitä ole siihen opetettu) mahtaako naapuri kuulua "meikäläisiin" vai ei.
Minusta on jotenkin outoa että vanhoillislestadiolaisuutta pidetään lapsen tavoin uskomisena.
Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin."Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin."
Lapsenkaltainen usko - mitä se oikein on? Se on juuri sitä, mitä yllä sanot. Se on pelkkää vl-liturgiaa ja haihattelua. Tälläkin palstalla jotkut veeällät pystyvät vain papukaijan tavoin toistamaan toistamasta päästyään: "Pitää olla lapsenkaltainen usko, pitää olla lapsenkaltainen usko,..." kertomatta lainkaan, mitä tuo termi tarkoittaa.
Vl-saarnaajien oppi lapsenkaltaisesta uskosta:
Et kritisoi mitään vaan uskot sokeasti kaiken, mitä minä sinulle opetan ja sanon. - A. Acimlainen
Bingottaja kirjoitti:
"Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin."
Lapsenkaltainen usko - mitä se oikein on? Se on juuri sitä, mitä yllä sanot. Se on pelkkää vl-liturgiaa ja haihattelua. Tälläkin palstalla jotkut veeällät pystyvät vain papukaijan tavoin toistamaan toistamasta päästyään: "Pitää olla lapsenkaltainen usko, pitää olla lapsenkaltainen usko,..." kertomatta lainkaan, mitä tuo termi tarkoittaa.
Vl-saarnaajien oppi lapsenkaltaisesta uskosta:
Et kritisoi mitään vaan uskot sokeasti kaiken, mitä minä sinulle opetan ja sanon.Tälläkin palstalla se näkyy usein että monilta nuorehkoilta(?) vl-ihmisiltä on paukutettu pää aivan lyttyyn lapsenkaltaisuuslekalla ja oma ajattelu tukahdutettu kokonaan. Esimerkiksi nimimerkki Leenun kirjoituksista olen sellaista haistavinani. Kuinka ihminen silloin voi koskaan saavuttaa hengellistä aikuisuutta? Kaikki mitä sanotaan menee täsmälleen sen mukaan mitä puhujasedät ovat puhuneet. Uskominen jää toisten kautta uskomiseksi. Jokaisen aikuisen pitäisi paremminkin itse omassa sydämessään käydä nämä asiat läpi Jumalan edessä ja uskaltaa olla edes hetki hiljaa ja kosketuksissa oman epäuskonsakin kanssa. Olisi hyvä miettiä silloin tällöin mitä uskoo ja mitä on vain uskovinaan pakon edessä. Jumalaa ei voi vetää nenästä. Ja kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jumala näkee onko se vesi kannettua vai aitoa. Hän näkee onko usko ihmisen omassa sydämessä juurtuneena vai onko se kuin seinästä pomppaava pallo jonka vl-pappi on heittänyt.
- vl.kaveri
A. Acimlainen kirjoitti:
Luulen että tämä lapsenkaltainen usko -temppu tulee johtajilta jotka täten helposti estävät itsenäisen ajattelun. Jos kritiikkiä tulee "pomoja" kohtaan tai itsenäistä ajattelua esiintyy niin ei kun lapsenkaltaisuusnuijalla päähän vaan. Porukka hiljenee, koska pelkää joutuvansa helvettiin.suurimmalta johtajalta eli Jumalalta. Ja Jumala haluaa, että ei synny itsenäistä ajattelua, vaan että ajattelussa olisi aina sama Pyhä henki ohjaamassaa, ja että ajattelu olisi aina Jumalan sanan mukainen.
sanoit:"Lapset ovat normaalisti avoimia ja hyväksyviä kaikkia kohtaan."
Lapsen usko on sellaista, että ei tuoda mitään omaa korkealle, kun heillä ei ole mitä tuoda. Aikuinen on tyytyväinen omaan ajatteluunsa ja ei kykene jättämään omia "viisaita" ajatuksiaan ja "hyviä" tekojaan.
Lapsi on luottavainen ja uskovainen, aikuinen epäilee.
No entäs kaikkien hyväksyminen? Kyllä meidänkin mielestä kaikki saa olla mitä ovat, emme estä tai pakota heitä olemasta sellaisia.
Mutta se, että ollaan suvaitsevaisia ei tarkoita sitä, että pitäisi valehdella.
Totuudessa pysyminen on suolaa teidän haavoille. Jotkut kärsivät tästä kivusta ja paaduttavat sydämen, mutta on ihmisiä, jotka haluavat päästä kärsimyksistään ja he tekevät parannuksen.
Tämä totuudessa pysyminen on rakkautta, sillä sen avulla joku teistä voi löytää Kristuksen. - vl.kaveri
A. Acimlainen kirjoitti:
Tälläkin palstalla se näkyy usein että monilta nuorehkoilta(?) vl-ihmisiltä on paukutettu pää aivan lyttyyn lapsenkaltaisuuslekalla ja oma ajattelu tukahdutettu kokonaan. Esimerkiksi nimimerkki Leenun kirjoituksista olen sellaista haistavinani. Kuinka ihminen silloin voi koskaan saavuttaa hengellistä aikuisuutta? Kaikki mitä sanotaan menee täsmälleen sen mukaan mitä puhujasedät ovat puhuneet. Uskominen jää toisten kautta uskomiseksi. Jokaisen aikuisen pitäisi paremminkin itse omassa sydämessään käydä nämä asiat läpi Jumalan edessä ja uskaltaa olla edes hetki hiljaa ja kosketuksissa oman epäuskonsakin kanssa. Olisi hyvä miettiä silloin tällöin mitä uskoo ja mitä on vain uskovinaan pakon edessä. Jumalaa ei voi vetää nenästä. Ja kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jumala näkee onko se vesi kannettua vai aitoa. Hän näkee onko usko ihmisen omassa sydämessä juurtuneena vai onko se kuin seinästä pomppaava pallo jonka vl-pappi on heittänyt.
ongelma. Lapsi ei kyseenalaista Jumalan sanaa. Aikuisella on tarve olla jotenkin pätevä, teidän täytyy "viisailla" maallisilla perusteilla yrittää osoittaa tämä asia vääräksi. Tässäkin keksitte meidän järkeemme hienon ja loogisen perustelun, miksi tämä meidän uskomme olisi väärä. Täytyy myöntää, että tämä kuullostaa minunkin järjellenni hyvin viisaalta, mutta Pyhän hengen kautta ymmärrän toisin. Sillä juuri tällä lasten kaltaisella uskolla ei tule tälläisia "viisaita" ajatuksia(Perkele aiheuttaa poikkeuksia), vaan että uskoo Jumalan sanan sellaisenaan, eikä tarvi suodattaa sitä oman aivokopan lävitse.
Asia on juuri niin kuin sanot. Kun annat aikuiselle Pyhän hengen ajatuksen, se alkaa suodattamaan sitä oman järkensä mukaiseksi, jolloin asiata tulee väärä. Mutta kun annat lapselle tällaisen ajatuksen, hän uskoo sen sellaisenaan. Minä näen tämän lapsen tyylin parempana ja sinä näet tämän aikuisen tyylin parempana. Sinun mielestä pitäisi saavuttaa hengellinen aikuisuus ja minun mielestä kuuluisi saavuttaa hengellinen lapsuus, sillä se joka ei lapsen kaltaiseksi taida tuleman, ei hän taivaan valtakuntaa peri.
Leenulla on vahva lapsen usko ja se on mielestäni hyvä asia. Vaikka meidän silmissämme hän saattaisi vaikuttaa pieneltä, niin hän ei ole sitä, sillä todellisuudessa hän voi olla suurimpia, sillä pienimmät ovat suurimpia ja suurimmat pienimpiä.
Alat tulla yhä rakkaamaksi acimlainen, toivottavasti sinä vihdoinkin ymmärtäisit tämän Jumalan sanan, jota yritän saarnata sinulle Pyhän hengen kautta vilpittömästi. - hande
A. Acimlainen kirjoitti:
Tälläkin palstalla se näkyy usein että monilta nuorehkoilta(?) vl-ihmisiltä on paukutettu pää aivan lyttyyn lapsenkaltaisuuslekalla ja oma ajattelu tukahdutettu kokonaan. Esimerkiksi nimimerkki Leenun kirjoituksista olen sellaista haistavinani. Kuinka ihminen silloin voi koskaan saavuttaa hengellistä aikuisuutta? Kaikki mitä sanotaan menee täsmälleen sen mukaan mitä puhujasedät ovat puhuneet. Uskominen jää toisten kautta uskomiseksi. Jokaisen aikuisen pitäisi paremminkin itse omassa sydämessään käydä nämä asiat läpi Jumalan edessä ja uskaltaa olla edes hetki hiljaa ja kosketuksissa oman epäuskonsakin kanssa. Olisi hyvä miettiä silloin tällöin mitä uskoo ja mitä on vain uskovinaan pakon edessä. Jumalaa ei voi vetää nenästä. Ja kannettu vesi ei kaivossa pysy. Jumala näkee onko se vesi kannettua vai aitoa. Hän näkee onko usko ihmisen omassa sydämessä juurtuneena vai onko se kuin seinästä pomppaava pallo jonka vl-pappi on heittänyt.
kyllä vl-kaveri puhuu totta siitä mitä sanotaan lapsenuskosta. ei se ole sitä että lapsi hyväksyy kaiken ja luottaa kaikkiin. yhtä hyvin voidaan sanoa, että lapsi pelkää vieraita ja vierastaa heitä.
Mitä on hengellinen aikuisuus?
Kunpa aina pysyisin niin pienenä, siis ettei ikinä tulisi niin viisaaksi itsessä ja hyväksi uskomaan, etten pysyisi Herran Jeesuksen sylissä ja menisi maailman kylmälle lattialle itkemään.(lainaus Laestadius)
Kyllä kuule ei ole minuakaan kertaakaan lekalla lyöty päähän.
Taaskaan ei tule Raamatusta yhtään perustetta. Mutta toivon että tämä herättää joitakuita ajattelemaan, mikä on sieluntila. - A. Acimlainen
vl.kaveri kirjoitti:
ongelma. Lapsi ei kyseenalaista Jumalan sanaa. Aikuisella on tarve olla jotenkin pätevä, teidän täytyy "viisailla" maallisilla perusteilla yrittää osoittaa tämä asia vääräksi. Tässäkin keksitte meidän järkeemme hienon ja loogisen perustelun, miksi tämä meidän uskomme olisi väärä. Täytyy myöntää, että tämä kuullostaa minunkin järjellenni hyvin viisaalta, mutta Pyhän hengen kautta ymmärrän toisin. Sillä juuri tällä lasten kaltaisella uskolla ei tule tälläisia "viisaita" ajatuksia(Perkele aiheuttaa poikkeuksia), vaan että uskoo Jumalan sanan sellaisenaan, eikä tarvi suodattaa sitä oman aivokopan lävitse.
Asia on juuri niin kuin sanot. Kun annat aikuiselle Pyhän hengen ajatuksen, se alkaa suodattamaan sitä oman järkensä mukaiseksi, jolloin asiata tulee väärä. Mutta kun annat lapselle tällaisen ajatuksen, hän uskoo sen sellaisenaan. Minä näen tämän lapsen tyylin parempana ja sinä näet tämän aikuisen tyylin parempana. Sinun mielestä pitäisi saavuttaa hengellinen aikuisuus ja minun mielestä kuuluisi saavuttaa hengellinen lapsuus, sillä se joka ei lapsen kaltaiseksi taida tuleman, ei hän taivaan valtakuntaa peri.
Leenulla on vahva lapsen usko ja se on mielestäni hyvä asia. Vaikka meidän silmissämme hän saattaisi vaikuttaa pieneltä, niin hän ei ole sitä, sillä todellisuudessa hän voi olla suurimpia, sillä pienimmät ovat suurimpia ja suurimmat pienimpiä.
Alat tulla yhä rakkaamaksi acimlainen, toivottavasti sinä vihdoinkin ymmärtäisit tämän Jumalan sanan, jota yritän saarnata sinulle Pyhän hengen kautta vilpittömästi.Sellaiselle aikuiselle joka ei kyseenalaista mitään voidaan syöttää Jumalan sanana mitä tahansa mönjää.
Jos vain vl-pappi jotain sanoo niin se on "Jumalan sanaa" sanoi hän mitä tahansa.
Miten määrittelet sen oman järjen jonka mukaiseksi aikuinen suodattaa Pyhän Hengen ajatuksen? Ota esimerkki jostain sellaisesta asiasta ja anna siitä vielä ihmisjärjen vääristämä muunnos.
Muuten kyllä pikku-Leenu pelastuu. Aivan varmasti. :) - A. Acimlainen
hande kirjoitti:
kyllä vl-kaveri puhuu totta siitä mitä sanotaan lapsenuskosta. ei se ole sitä että lapsi hyväksyy kaiken ja luottaa kaikkiin. yhtä hyvin voidaan sanoa, että lapsi pelkää vieraita ja vierastaa heitä.
Mitä on hengellinen aikuisuus?
Kunpa aina pysyisin niin pienenä, siis ettei ikinä tulisi niin viisaaksi itsessä ja hyväksi uskomaan, etten pysyisi Herran Jeesuksen sylissä ja menisi maailman kylmälle lattialle itkemään.(lainaus Laestadius)
Kyllä kuule ei ole minuakaan kertaakaan lekalla lyöty päähän.
Taaskaan ei tule Raamatusta yhtään perustetta. Mutta toivon että tämä herättää joitakuita ajattelemaan, mikä on sieluntila."Kyllä kuule ei ole minuakaan kertaakaan lekalla lyöty päähän"
Ymmärsithän että tarkoitin lekaa abstraktissa mielessä? - hande
A. Acimlainen kirjoitti:
"Kyllä kuule ei ole minuakaan kertaakaan lekalla lyöty päähän"
Ymmärsithän että tarkoitin lekaa abstraktissa mielessä?ihan samassa abstraktissa mielessä vastasin:)
- vl.kaveri
A. Acimlainen kirjoitti:
Sellaiselle aikuiselle joka ei kyseenalaista mitään voidaan syöttää Jumalan sanana mitä tahansa mönjää.
Jos vain vl-pappi jotain sanoo niin se on "Jumalan sanaa" sanoi hän mitä tahansa.
Miten määrittelet sen oman järjen jonka mukaiseksi aikuinen suodattaa Pyhän Hengen ajatuksen? Ota esimerkki jostain sellaisesta asiasta ja anna siitä vielä ihmisjärjen vääristämä muunnos.
Muuten kyllä pikku-Leenu pelastuu. Aivan varmasti. :)on sanottu, että se joka pahentaa yhdenkin näistä pienimmistä, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa myllynkivi ripustettaisiin ja hänet heitettäisiin merten syvyyksiin.
sanoit:"Ota esimerkki jostain sellaisesta asiasta ja anna siitä vielä ihmisjärjen vääristämä muunnos. "
esim 1.
raamattu: - nainen vaietkoon seurakunnassa -
ihmisjärki: - tämä tarkoitti vain niitä naisia, jotka olisivat siellä kaupungissa, sillä Paavalin mielestä he olivat kovia pölisemään turhia.
esim 2.
Raamattu: -Ottakaa Pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut...
ihmisjärki: Ei ihmisen kautta voida saarnata syntien anteeksi antamusta, sillä eikö Jumala voisi muka antaa syntejä anteeksi ilman ihmistä. Ei ihminen voi olla välimies, koska Jumalalla voi antaa itsekkin suoraan ihmiselle syntinsä anteeksi.
Esimerrkejä löytyisi, vaikka kuinka monta lisää, kun vain vähän muistelisin. Niitä tulee
päivittäin tänne kymmeniä.
sanoit:"Muuten kyllä pikku-Leenu pelastuu. Aivan varmasti. :) " Älä sitten arvostele hänen uskoaan, vaan ota pikemminkin esimerkkiä, niin itsekkin pelastut....ja varmasti :) - Munaton mies
A. Acimlainen kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=500000000000010&posting=22000000005149934#22000000005149934'
lue edellä oleva keskustelu, se on sanasta sanaan totta - siinä sinulle vl-ihmiseltä omaa ajattelua tunteiden tukahduttamisesta. Minä olen nykyisin toinen mies, eikä se suinkaan ole positiivisessa mielessä sanottu. Minun aikuisuus on ollutta ja mennyttä, ja muutenkin tuo henkinen puoli on niin ja näin. Siitä kun kirjoitin tuon juttuni on sattunut uskomattomia asioita, siis aivan kreisejä juttuja, joista varmaan kirjoitan jossakin vaiheessa enemmän jahka saan lisää voimia. Se nainen huijasi minua - lapsia ei ollut koskaan vaan hän kiristi minut yhteydenpitoon tuolla lapsi asialla - ymmärrätkö. Käyn terapiassa ja syön mielialalääkkeitä vain ja ainoastaan sen takia mitä tuo ihminen meni mullen tekemään, saatana. Minä olen kyllä saavuttanut hengellisen autuuden ja aikuisuuden, mikä ei tapa niin se vahvistaa. Jumalan edessä en ole näitä asioita puinut, tuskinpa mikään olisi muuttunut, minä kun yritin vain ja ainoastaan olla hyvä Lissulle ja samaan aikaan vaimolleni ja lapsilleni. Muuten, me tunnemme toisemme... - Anonyymi
vl.kaveri kirjoitti:
on sanottu, että se joka pahentaa yhdenkin näistä pienimmistä, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa myllynkivi ripustettaisiin ja hänet heitettäisiin merten syvyyksiin.
sanoit:"Ota esimerkki jostain sellaisesta asiasta ja anna siitä vielä ihmisjärjen vääristämä muunnos. "
esim 1.
raamattu: - nainen vaietkoon seurakunnassa -
ihmisjärki: - tämä tarkoitti vain niitä naisia, jotka olisivat siellä kaupungissa, sillä Paavalin mielestä he olivat kovia pölisemään turhia.
esim 2.
Raamattu: -Ottakaa Pyhä henki, joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut...
ihmisjärki: Ei ihmisen kautta voida saarnata syntien anteeksi antamusta, sillä eikö Jumala voisi muka antaa syntejä anteeksi ilman ihmistä. Ei ihminen voi olla välimies, koska Jumalalla voi antaa itsekkin suoraan ihmiselle syntinsä anteeksi.
Esimerrkejä löytyisi, vaikka kuinka monta lisää, kun vain vähän muistelisin. Niitä tulee
päivittäin tänne kymmeniä.
sanoit:"Muuten kyllä pikku-Leenu pelastuu. Aivan varmasti. :) " Älä sitten arvostele hänen uskoaan, vaan ota pikemminkin esimerkkiä, niin itsekkin pelastut....ja varmasti :)Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki vl.kaveri
Ei tullut kirjoituksesi Pyhästä Hengestä nimittäin Jumala ei ole koskaan antanut kenellekkään suoraan syntejä anteeksi vaan sinulla täytyy olla välimies joka Jumalan puolelta saarnaa sen korkean evankeliumin
Sinun täytyy omilla korvilla kuulla että synnit saarnataan anteeksi viattomassa ja kalliissa sovintoveressä . Se on siis Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta paljas usko
Vanhoilliset ovat myös ymmärtäneet tämän omanvanhurskauden päälle ettei syntejä voi saarnata kuin rauhan yhdistyksen seurakuntaan kuuluva tämä on aivan väärää nimittäin heränneelle täytyy olla Jeesuksen opetuslapsi mutta kristitty saa uskoa vaikka australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaa . Jumala ei anna heränneelle anteeksi kuin totisen kristityn saarnaamana eikö tässä vl.kaveri ole että mikä syvyys korkeus ja pituus on Jumalan rakkaudella että saamme uskoa kenen tahansa saarnaamana . Vanhoilliset ovat myös menneet omaanvanhurskauteen mitä tulee niinsanottuun tervehtimis kieltoon . Uskomma nyt kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa ulosvuotaneessa sovinto veressä amen
- Jere M
Kerroin siitä ensin vanhemmilleni. Se oli sikäli epämieluisaa, koska tiesin, että se on heille järkytys.
En siinä vaiheessa ollut yhteydessä kovinkaan tiiviisti vl-ystäviini, joten he saivat kuulla asiasta vanhempieni kautta. Sana levisi. Jonkin aikaa roikuin mukana "epäuskoisena", mutta vähitellen sen aikaiset ystävät jäi. Ei ollut enää yhteisiä asioita. Mua ei liiemmin myöskään itseäni kiinnostanut liikkua niissä piireissä. Tällä hetkellä en pidä yhteyttä kehenkään sen aikaiseen ystävääni sisaruksiani lukuunottamatta.
Perheessä minua ei ole sen jälkeen syrjitty. Vanhemmat tietysti yrittävät sopivan tilaisuuden tullen käännyttää, mutta vaadin heitä kunnioittamaan nykyistä vakaumustani. Niin pyrin myös minä tekemään. En lähde mukaan keskusteluihin, koska se on turhaa. Sisaruksiini välit ovat normaalit ja ihan hyvät.- Hömppä
kuulla positiivisiä uskonsakiltämis juttuja. Keräsitkö pitkään rohkeutta ja minkä takia erosit liikkestä ?
- Stop!
Hömppä kirjoitti:
kuulla positiivisiä uskonsakiltämis juttuja. Keräsitkö pitkään rohkeutta ja minkä takia erosit liikkestä ?
vl-herätysliikkeen lukuisten epäkohtien ja harhaoppien tuhota uskoasi Jumalaan, vaikka monen kohdalla niin on valitettavasti käynytkin.
Eroaminen vl-herätysliikkeestä saattaa monelle olla positiivinen ja vapauttava kokemus.
Eroaminen Jumalan yhteydestä ei ole kenellekään positiivinen kokemus. Sitä tosin sielunvihollinen toivoo. - Jere M
Hömppä kirjoitti:
"Keräsitkö pitkään rohkeutta"
En muista tarkkaan. Meni ehkä vuoden päivät kun olin liikkeessä mukana ainoastaan nimellisesti. Se oli vaihe, jolloin en vielä täysin myöntänyt itselleni, että en enää usko. Sitten vain oikeastaan totesin tapahtuneen, että en enää usko, ja se oli siinä. Oli vain tehtävä välttämätön, eli kertoa se muille.
"minkä takia erosit liikkeestä?"
Niin, ensinnäkään minähän en ole missään elämäni vaiheessa oikeastaan päättänyt olla vl. Se ei periaatteessa ole koskaan ollut minun valintani. Se oli vanhempieni valinta. Minä vain toteutin tätä vanhempien valintaa. Minut kasvatettiin siihen.
Niin ehkä tuohon kysymykseen voisin yleisesti sanoa, että yksinkertaisesti siksi, että en enää uskonut. En sananmukaisesti enää - uskonut - että se, mitä minulle kerrottiin, oli totta.
Jos sitten tarkastelen lähemmin syitä siihen, miksi lähdin liikkeestä, niin niitä on oikeastaan kolme. Ensimmäinen oli se, että tajusin, että vanhempani valitsivat aikoinaan vl-liikkeen. Kyseenalaistin vanhempieni valinnan. Kyseenalaistin vanhempieni erehtymättömyyden.
Kyseenalaistin myös sen itsetärkeyden, joka on vl-liikkeelle niin ominaista: miksi minä vl:nä olisin tässä valinnassani niin paljon oikeammassa kuin joku muu ihminen. Miksi minulla olisi niin suunnaton onni, että synnyin oikeaan uskoon ja jollain toisella taas tosi huono onni. Tajusin, että kuvittelu omasta onnestani oli pelkkää itsetärkeyttä. En minä ole sen onnekkaampi kuin joku toinen. Luulen vain niin ja luulen itsestäni todella liikoja.
Onhan yleisemminkin niin, että ihmiset, jotka ovat vl-liikkeen sisällä, eivät pidä omaa herätysliikettään herätysliikkeenä muiden joukossa vaan jonain erityisenä. Se on itsetärkeyttä se.
Toinen syy oli se, että huomasin vl-liikkeen opetusten sisältävän aineksia, joiden noudattaminen sinällään oli ihmisen psyykelle suorastaan vahingollista. Miksi liike, joka väittää olevansa oikeassa, on opetuksissaan niin ristiriidassa sen kanssa, mikä on ihmiselle hyväksi. Eikö oikeassa olevan liikkeen opetusten pitäisi olla edistämässä ihmisen hyvinvointia ja tasapainoa. Totesin, että näin ei ole.
Oli myös kolmas syy, joka oli ehkä painavin ja minulle vakuuttavin. Se on kuitenkin asia, jota en halua lähteä julkisesti repostelemaan. Harmi sinänsä :). - utelias
Jere M kirjoitti:
En muista tarkkaan. Meni ehkä vuoden päivät kun olin liikkeessä mukana ainoastaan nimellisesti. Se oli vaihe, jolloin en vielä täysin myöntänyt itselleni, että en enää usko. Sitten vain oikeastaan totesin tapahtuneen, että en enää usko, ja se oli siinä. Oli vain tehtävä välttämätön, eli kertoa se muille.
Niin, ensinnäkään minähän en ole missään elämäni vaiheessa oikeastaan päättänyt olla vl. Se ei periaatteessa ole koskaan ollut minun valintani. Se oli vanhempieni valinta. Minä vain toteutin tätä vanhempien valintaa. Minut kasvatettiin siihen.
Niin ehkä tuohon kysymykseen voisin yleisesti sanoa, että yksinkertaisesti siksi, että en enää uskonut. En sananmukaisesti enää - uskonut - että se, mitä minulle kerrottiin, oli totta.
Jos sitten tarkastelen lähemmin syitä siihen, miksi lähdin liikkeestä, niin niitä on oikeastaan kolme. Ensimmäinen oli se, että tajusin, että vanhempani valitsivat aikoinaan vl-liikkeen. Kyseenalaistin vanhempieni valinnan. Kyseenalaistin vanhempieni erehtymättömyyden.
Kyseenalaistin myös sen itsetärkeyden, joka on vl-liikkeelle niin ominaista: miksi minä vl:nä olisin tässä valinnassani niin paljon oikeammassa kuin joku muu ihminen. Miksi minulla olisi niin suunnaton onni, että synnyin oikeaan uskoon ja jollain toisella taas tosi huono onni. Tajusin, että kuvittelu omasta onnestani oli pelkkää itsetärkeyttä. En minä ole sen onnekkaampi kuin joku toinen. Luulen vain niin ja luulen itsestäni todella liikoja.
Onhan yleisemminkin niin, että ihmiset, jotka ovat vl-liikkeen sisällä, eivät pidä omaa herätysliikettään herätysliikkeenä muiden joukossa vaan jonain erityisenä. Se on itsetärkeyttä se.
Toinen syy oli se, että huomasin vl-liikkeen opetusten sisältävän aineksia, joiden noudattaminen sinällään oli ihmisen psyykelle suorastaan vahingollista. Miksi liike, joka väittää olevansa oikeassa, on opetuksissaan niin ristiriidassa sen kanssa, mikä on ihmiselle hyväksi. Eikö oikeassa olevan liikkeen opetusten pitäisi olla edistämässä ihmisen hyvinvointia ja tasapainoa. Totesin, että näin ei ole.
Oli myös kolmas syy, joka oli ehkä painavin ja minulle vakuuttavin. Se on kuitenkin asia, jota en halua lähteä julkisesti repostelemaan. Harmi sinänsä :).Anteeksi sietämätön uteliaisuuteni, mutta liittyykö "kolmas syy" sukulaisiisi?
- Hömppä
Jere M kirjoitti:
Oli myös kolmas syy, joka oli ehkä painavin ja minulle vakuuttavin. Se on kuitenkin asia, jota en halua lähteä julkisesti repostelemaan. Harmi sinänsä :).olisi oikein jos ihminen saisi vasta aikuisena päättää liittyykö hän johonkin liikkeeseen vai ei, tosin tällöin ainakin vl-uskosta menisi pohja pois.
Itse olen melko pieneltä paikkakunnalta jossa ei ole paljon uskovaisia eikä siten minulla ole paljoa (ollenkaan) uskovaisia kavereita. Eipä niitä kyllä muutenkaan ole montaa.
Minulla onneksi koko muu suku on epäuskoisia´(äti ja isä ovat kääntyneet) joten eipä huolta. Myös minulla on eräs syy joka on melko henkilökohtainen ja olisi tavallistenkin ihmisten maailmassa melko poikkeavaa. - Jere M
utelias kirjoitti:
Anteeksi sietämätön uteliaisuuteni, mutta liittyykö "kolmas syy" sukulaisiisi?
"Anteeksi sietämätön uteliaisuuteni, mutta liittyykö "kolmas syy" sukulaisiisi?"
Heh. Ei pitäisi ensin vihjata asiasta ja sitten olla kertomatta sitä! Niin, ja vielä vihjata, että se oli se tärkein pointti! - Ei, se ei liity sukulaisiini eikä ole oikeastaan henkilökohtainenkaan. Seuraava arvaus? ;-) - utelias
Jere M kirjoitti:
"Anteeksi sietämätön uteliaisuuteni, mutta liittyykö "kolmas syy" sukulaisiisi?"
Heh. Ei pitäisi ensin vihjata asiasta ja sitten olla kertomatta sitä! Niin, ja vielä vihjata, että se oli se tärkein pointti! - Ei, se ei liity sukulaisiini eikä ole oikeastaan henkilökohtainenkaan. Seuraava arvaus? ;-)Kuvittelin vain hetken tietäväni kuka olet :)
- Napo
Jere M kirjoitti:
Heh. Ei pitäisi ensin vihjata asiasta ja sitten olla kertomatta sitä! Niin, ja vielä vihjata, että se oli se tärkein pointti! - Ei, se ei liity sukulaisiini eikä ole oikeastaan henkilökohtainenkaan. Seuraava arvaus? ;-)Liittyykö syy sielun ja psyykeen väliseen filosofiaan?
- Jere M
Napo kirjoitti:
Liittyykö syy sielun ja psyykeen väliseen filosofiaan?
Vastaan kyllä, mutta ensin haluaisin tarkennuksen, mitä tarkoitat "sielun ja psyyken välisellä" filosofialla?
- ex Napo
Jere M kirjoitti:
Vastaan kyllä, mutta ensin haluaisin tarkennuksen, mitä tarkoitat "sielun ja psyyken välisellä" filosofialla?
Olen muuten nyt ex Napo, koska joku oli viikonlopun aikana rekisteröinyt entisen nimimerkkini. Niin. Tarkoitin tuolla ympäripyöreällä ilmaisulla järjellä käsittämätöntä ongelmaa: miten aineeseen perustuvat psyykkiset tapahtumat (eli kaikenlainen ajattelu) siirtyisivät tai vaikuttaisivat täysin aineettomaan sieluun? Jotain tuollaista ajattelin ilmaisullani.
- Zip
Ymmärsin viestistäsi, että kyseenalaistat sekä vl -liikettä että kristinuskoa ylipäätään etkä saa seuroista yhtään mitään. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kannattaa lähteä heti kun siltä tuntuu. Mukana 'roikkumista' vain katuu jälkikäteen.
Ihan käytännön neuvona sanoisin, että hanki vl-liikkeen ulkopuolisia ystäviä ja pidä heihin tiiviisti yhteyttä, koska vl- ystävät pääosin kaikkoavat. Ole itse aktiivinen tässä ystävä-asiassa, varsinkin, jos koko sukusi on lestadiolaista. Tarvitset todennäköisesti jonkun, joka hyväksyy ratkaisusi eikä yritä syyllistää sinua sen takia.
Sinun täytyy hyväksyä myös se, että välit sukulaisiin saattavat viiletä, jäät joistakin asioista ulkopuoliseksi. Lestadiolaiset kun eivät suostu kompromisseihin, joko uskotaan heidän tavallan tai jäädään ulkopuoliseksi.
Itse halusin elämänmuutosta ja omasta halustani jätin yhteydenpidon entisiin vl-'ystäviini'. Sukulaisiini pidän jonkin verran yhteyttä, ovat suhtautuneet olosuhteisiin nähden ihan hienosti. Erosin myös luterilaisesta kirkosta, olen uskonnoton. Voin sanoa, että hyvältä tuntuu, kun ei tarvitse ottaa osaa mihinkään oppiriitoihin: onko syntiä/eikö ole syntiä saako tehdä jne., vaan voi elää vapaasti. Tuntuu että iso taakka lähti lestadiolaisuuden mukana.
Tervetuloa joukkoon tummaan! - Erkkki- Pertti
Eli elin tavallista elämää ja kun siihen alko uskovaiset kiinnittää huomiota niin kerroin heille etten ole enää heidän remmissä.
- vaks
Valehtelet emme me ole kieltäneet uskoa..
Ja Jumala varjelhoon ettemme Kiektäisikään. - löytyi!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000004969179
--------------------------------------------------
"vastaus
Kirjoittanut: Henna 12.10.2004 klo 20.23
"Kielsin vanhoillislestadiolaisuuden..uskoa en Jumalaan ole kieltänyt"
" kiitos vastauksesta.
Kirjoittanut: eräs. 12.10.2004 klo 22.06
Mutta älä sano, edes sivulauseessa, että olisit kieltänyt USKON, jos oletkin vain kieltänyt vanhoillislestadiolaisuuden itsessäsi!
Toivottavasti moni muukin vanhoillinen ymmärtää, että pelastua voi myös muuna kuin vanhoillisena!
Siunausta ja varjelusta elämääsi!!"
"aivan niin!
Kirjoittanut: saman kokenut! 13.10.2004 klo 11.20
Niin, olen itse kans samaa mieltä kanssasi. Saman kokeneena ja asiat tunnustamalla olen paljon onnellisempi kuin elämällä kaksoiselämää! Sellainen kaksinaamaisuus syö ihmisen sisältä hajalle ja vie kauan että paranee haavat!
Toivon todella, että jaksan uskoa Jumalaan oikeuden antajana, en minkään lahkon.
Hyvää syksyä!"
"Vain harvat sen löytävät...
Kirjoittanut: Siilas 12.10.2004 klo 20.00
Jos kieltää vanhoillis lestadiolaisuuden ei voi uskoa kieltää, koska heillä ei olekaan oikeata uskoa, joka tulisi kiellettyä. Heillä on vain sellainen yhteiskunnallinen vanhurskaus ja luonnollinen siveys jota kunnian rietas paimentaa. Eli toinen rietas kurittaa heikompaa rietasta. Tälläinen usko ei kelpaa Jumalalle, hän vaatii sydämen uskoa, joka tulee uudesti syntymän kautta. Tämän uskon antaa vain Herra Jeesus."- kirjoittaa
"Minun tarinani
Kirjoittanut: Henna 12.10.2004 klo 17.15
Erosin lestadiolaisuudesta muutama vuosi sitten.
.
.
.
Ongelmana onkin kaikki naarurin mammat ja tädit sun muut kaukaisemmat sukulaiset. He puhuvat pahaa ja haukkuvat minua ilkein sanoin selkäni takana. Varsinkin äitini kärsii kovasti koska myös häntä haukutaan epäonnistumisestta. Myös kaikki ystäväni ovat kääntäneet selän minulle. Ja siis ainoastaan nämä kaikki vl:set. Minua kohdellaan kuin spitaalista ja se kyllä satuttaa.."
tällä palstalla, että ihan samalla tavalla suhtaudutaan sellaiseen lapseen/henkilöön, joka eroaa vanhoillislestadiolaisuudesta, kuin muihinkin.
Tämä Henna kirjoittaa...
- Hömppö
näiden kaikkien viestien perusteella sen että sueraväki menee seuroihin saarnoja kuuntelemaan, sillä usein sinne mennään vain tottumuksesta. Itse en pienenä ymmärtänyt puheista mitään ja ajattelinkin että ne valkenisivat myöhemmin. Nyt seuroissa käydessäni en vieläkään ymmärrä mitä niissä puhutaan, kieli on vieras sisältö on aina lähes puolet saman toistoa (tosin tämä onkin vl-uskon ydi kuten kaikkien muidenkin uskojen) ja ja . . . Uskon että kuulijat eivät todellisuudessa kuuntele edes puhetta tai saatikka mieti mitä se merkitsee tai tarkoittaa.
- Tsot tsot
"Nyt seuroissa käydessäni en vieläkään ymmärrä mitä niissä puhutaan, kieli on vieras sisältö on aina lähes puolet saman toistoa (tosin tämä onkin vl-uskon ydi kuten kaikkien muidenkin uskojen) ja ja . . . Uskon että kuulijat eivät todellisuudessa kuuntele edes puhetta tai saatikka mieti mitä se merkitsee tai tarkoittaa."
Tämä pitää paikkansa vain vanhoillislestadiolaisten seurojen kohdalla. - hande
israelin kansan lapsetkin suuttuivat Jumalan ruokaan mannaan. Kyllä se aina on sitä samaa Jumalan sanaa mitä puhujat puhuvat.
Sitä paitsi aika raaka yleistys tuo puoletkaan eivät kuuntele.
Kyllä minullakin on seuroissa useinkin tekemistä että saa keskittyä Jumalan sanan kuuloon. Lapset höösää, ja kun ne ei häiritse, niin muuten vaan itsellä ajatukset harhailee. Mutta ei me siitä pisteitä saaha että jos hyvin kuuntelee ja ymmärtää. - Napo
"Itse en pienenä ymmärtänyt puheista mitään ja ajattelinkin että ne valkenisivat myöhemmin." Se siitä vl:ien lapsenuskosta.
- ei löytynyt sopivaa
Napo kirjoitti:
"Itse en pienenä ymmärtänyt puheista mitään ja ajattelinkin että ne valkenisivat myöhemmin." Se siitä vl:ien lapsenuskosta.
Eihän sitä tarvitse muuta kuin uskoa evankeliumi eli synninpäästö omalle kohdalle. Niin yksinkertaiista se on. Tältä tieltä ei tyhmäkään eksy, mutta jos asioita alkaa järkeilemään silloin on vaara joutua eksyksiin ja ajautua armonlähteestä kauaksi.
Olin jo pitkään miettinyt, miten sanoisin asiasta vanhemmilleni. Sydämen uskoa kun ei enää ollut. Kertomista hidasti/vaikeutti se, että isosiskoni oli kieltänyt n. vuotta aiemmin uskonsa, ja siitä nousi melkoinen meteli :) Pelotti, että joudun samanlaiseen höykytykseen.
Kerran sitten isän tullessa pyytämään minua seuroihin, sanoin vain etten lähde sinne nyt, enkä enää koskaan. Hän järkyttyi, mutta ei sanonut sillä hetkellä mitään, vaan lähti itse toisten lasten kanssa seuroihin.
Jälkeenpäin hän puhui minulle, että joutuisin helvettiin ja ystävätkin jättäisivät, jos en ns. palaisi takaisin. Koin tämän suoranaisena painostuksena. Ja samaa virttä hokivat silloiset ystävänikin. Kamalaa! Kyllä ihmisen täytyy olla henkisesti todella vahva, että jaksaa seisoa päätöksensä takana eikä hurahda takaisin vain läheisten painostuksen takia. Eivätkö nuo ihmisparat ymmärrä, että tärkeintä on omakohtainen sydämen usko, ei se että tulee takaisin tunnustamaan uskoa suullaan, sydämen ollessa kylmä? Vain mennäkseen siitä mistä aita on matalin (toisten painostuksen alla).
Niinhän siinä sitten kävi, että silloiset usk. ystävät jäivät; tosin eipä itseäkään enää kauheasti niiden seura jaksanut kiinnostaa, kun he eivät osanneet/pystyneet kunnioittaamaan päätöstäni, vaan olivat koko ajan tuputtamassa omaa "oikeaa" näkemystään. Eivät he kyllä enää minua kauheasti mukaani pyydelleetkään, ja jälkeenpäin saamani tiedon mukaan olivat puhuneet minusta pahaakin selän takana. Mutta eipä tuo enää minua haittaa, osoittivatpa käytöksellään vaan, etteivät ole ystävyyteni arvoisia ihmisiä; mielestäni tosiystävä ei jätä ystäväänsä uskonnollisten tms. eriäväisyyksien takia, saatikka puhu pahaa selän takana. Nykyiset ystäväni uskaltavat olla aitoja ystäviäni, vaikka ajattelisimmekin asioista eri tavoin - niistä vain ei puhuta, ainakaan toiselle tuputtamisen hengessä, vaan kunnioitetaan toisen näkemyksiä (vaikkei niitä aina ymmärräkään).
Ja mitä etäämmälle olen tuosta uskosta päässyt, sitä varmempi olen että olen tehnyt oikean valinnan. En usko tippaakaan siihen, että vl olisi ainoa usko jolla pelastuu - minusta se on heikkojen ihmisten itsepetosta paremman tulevaisuuden toivossa.
Itse asiassa en usko koko Jumalaankaan enää!- Neuvo
"Itse asiassa en usko koko Jumalaankaan enää!"
siitä, mihin vanhoillislestadiolainen lapsuus ja vanhoillislestadiolaisuus pahimmillaan johtaa = eroon Jumalasta. Tähän saatana pyrkii.
Palaa takaisin Jumalan armollisille käsivarsille. Älä anna ihmispahan poistaa sydämestäsi Jumalan hyvyyttä.
Siunausta poluillesi! Neuvo kirjoitti:
"Itse asiassa en usko koko Jumalaankaan enää!"
siitä, mihin vanhoillislestadiolainen lapsuus ja vanhoillislestadiolaisuus pahimmillaan johtaa = eroon Jumalasta. Tähän saatana pyrkii.
Palaa takaisin Jumalan armollisille käsivarsille. Älä anna ihmispahan poistaa sydämestäsi Jumalan hyvyyttä.
Siunausta poluillesi!Kiitos sanoistasi, mutta ymmärräthän, että uskominen ei ole kiinni aina omasta halusta? - Vaikka kuinka haluaisin, en enää kykene.
- Neuvo
Piukka kirjoitti:
Kiitos sanoistasi, mutta ymmärräthän, että uskominen ei ole kiinni aina omasta halusta? - Vaikka kuinka haluaisin, en enää kykene.
Usko on aina Jumalan työtä.
Ei ihminen väkisin omilla voimillaan voi uskoa punnertaa. Ihmisellä saattaa olla monenlaisia elämänkokemuksia, jotka ovat ehkä katkeroittaneet hänen mieltään. Samalla katkeruus on saattanut suuntautua myöskin elämän antajaa eli Jumalaa kohtaan. Tämä on täysin inhimillistä ja ymmärrettävää.
Vain sinä tiedät sinun elämäsi vaiheet ja vain minä tiedän minun elämäni vaiheet. Jumala tietää meidän molempien elämän vaiheet. On monesti aivan turha antaa maalta ohjeita, jos merellä myrskyää = toinen hlö pyrkii liiankin heppoisilla ohjeilla, neuvoilla yms. kuittaamaan toisen ihmisen elämän mahdollisen murheen ja tuskan.
Niinpä minäkään en kirjoita tässä sinulle, että "usko vaan - kyllä se siitä - heippa!"
Sen sijaan haluan sanoa sinulle, että jos sinulla on vilpitön halu uudistaa Jumala-suhteesi, niin tällöin Jumala varmasti myöskin Pyhän Henkensä kautta alkaa tehdä työtä sinun sisäisessä maailmassasi. Silloin saatat ajan myötä kokea, että nyt oleva ajatus "Vaikka kuinka haluaisin, en enää kykene." muuttuu ja tilalle tulee jotakin muuta.
Kaksi faktaa:
1. Väkisin ei ketään viedä sisälle pelastuksen portista.
2. Jumalalle kukaan ei ole mahdoton tapaus.
- reinhard
Ei sun silti tarvi kieltää uskoa, vaikka pitäisit taukoa seuroissa käynteihisi.
Oma kokemukseni on, että oltuani välillä kymmenen vuotta pois uskovien joukosta, en silti ollut kieltänyt mitään.
Jos joku kielsi, niin ne olivat muut, jotka sen tekivät puolestani.
Kävin toiki välillä suroissa ja suviseuroissankin, vaikka en mikään oikea uskovainen ollutkaan.
Minulla vaan halutti tehdä niitä kiellettyjä asioita.
Niitä olivat televisio, tanssiminen ja elokuvat.
En ryypänny enkä rällännyt, vaikken uskovainen kirjaimellisesti ollutkaan korpivaellukseni aikana.
Korpivaellus aikana harrastin kyllä uskonasioita, kiertelemällä muissa uskontoryhmien seuroissa.
Se 0li siinä mielessä hyvä kokemus, että sain kokea hyvän ja pahan.
Kun sen tuli tietämään, niin ei jäänyt semmoista uteliaisuuden kaipuuta, että millaistahan siellä maailmassa oikein onkaan.
Tuli myös tehtyä huorin monta kertaa.
Nyt on kuitenkin asiat hyvin, sillä entiset paheet on saanu anteeksi.
Vaimo tosin suutuspäissään aina kaivelee niitä minun entisen elämäni syntejä.
Kun menin naimisiin, en kertonut hänelle entisestä elämästäni mitään.- Jere M
Reinhard: "En ryypänny enkä rällännyt, vaikken uskovainen kirjaimellisesti ollutkaan korpivaellukseni aikana.
Korpivaellus aikana harrastin kyllä uskonasioita, kiertelemällä muissa uskontoryhmien seuroissa.
Kun sen tuli tietämään, niin ei jäänyt semmoista uteliaisuuden kaipuuta, että millaistahan siellä maailmassa oikein onkaan."
Niin, sinähän olet ollut kuin amissi! Hehän ovat varsin vanhoillinen uskontoyhteisö, jossa nuoret saavat 16-vuotiaana kokeilla sen, miltä "maailman" meno maistuu. Kaikki kiellot poistuvat. Sen jälkeen heidän on tehtävä päätös, jäävätkö he amisseiksi vai eivät. Jotkut eivät palaa, mutta muistaakseni yllättävän suuri osa palaa takaisin amissiyhteisöön. - reinhard
Jere M kirjoitti:
Reinhard: "En ryypänny enkä rällännyt, vaikken uskovainen kirjaimellisesti ollutkaan korpivaellukseni aikana.
Kun sen tuli tietämään, niin ei jäänyt semmoista uteliaisuuden kaipuuta, että millaistahan siellä maailmassa oikein onkaan."
Niin, sinähän olet ollut kuin amissi! Hehän ovat varsin vanhoillinen uskontoyhteisö, jossa nuoret saavat 16-vuotiaana kokeilla sen, miltä "maailman" meno maistuu. Kaikki kiellot poistuvat. Sen jälkeen heidän on tehtävä päätös, jäävätkö he amisseiksi vai eivät. Jotkut eivät palaa, mutta muistaakseni yllättävän suuri osa palaa takaisin amissiyhteisöön.Enpä ole sellaisesta kuullutkaan.
Onko sitä liikettä kenties suomessa ? - höh
reinhard kirjoitti:
Enpä ole sellaisesta kuullutkaan.
Onko sitä liikettä kenties suomessa ?Kirjoittaja varmaan tarkoitti amisheja. En muuten ole täysin varma oliko tuokaan täysin oikein kirjoitettu. Yllättävän hyvin sitä ymmärtää hieman väärinkin kirjoitettuja sanoja täytyy vain yrittää. Kentoes ymmärröt poimtun.
- mar--ge
höh kirjoitti:
Kirjoittaja varmaan tarkoitti amisheja. En muuten ole täysin varma oliko tuokaan täysin oikein kirjoitettu. Yllättävän hyvin sitä ymmärtää hieman väärinkin kirjoitettuja sanoja täytyy vain yrittää. Kentoes ymmärröt poimtun.
...tuktimsuikn stiiä, että imihsoavit ptysävyt luekaamn aaivn hviyn slealtisa tiskteä, jssoa sjnoaen esnimäinmen ja vimineien kjirain oavt kllyä oaiket, mtuta kakkii vilässä olaevt kjriaeimt oavt skaelaissesa jäerjstkyssesä. Soumnekieeln saant tiosn oavt niin piiktä, että en tiyäsn tideä, mietn tuo tieora piätä pkaiksana äiidnikelmeme kholdala.
Saitteko selvää? Tässä vielä selkokielinen versio tuosta tekstistäni:
Jossakin oli muistaakseni tehty oikein tutkimuskin siitä, että ihmisaivot pystyvät lukemaan aivan hyvin sellaista tekstiä, jossa sanojen ensimmäinen ja viimeinen kirjain ovat kyllä oikeat mutta kaikki välissä olevat kirjaimet ovat sekalaisessa järjestyksessä. Suomenkielen sanat tosin ovat niin pitkiä, että en täysin tiedä, miten tuo teoria pitää paikkansa äidinkielemme kohdalla. - Jere M
höh kirjoitti:
Kirjoittaja varmaan tarkoitti amisheja. En muuten ole täysin varma oliko tuokaan täysin oikein kirjoitettu. Yllättävän hyvin sitä ymmärtää hieman väärinkin kirjoitettuja sanoja täytyy vain yrittää. Kentoes ymmärröt poimtun.
"Amishi" lienee alkuperäinen kirjoitusasu. Käsittääkseni suomenkielessä suositellaan käytettäväksi sanaa "amissi". No joka tapauksessa samasta uskontoryhmästä on kyse.
Selailin tuossa nettiä ja aika vähän tietoa sieltä löytyi. Tässäpä joitain otteita:
"Sakari Kestisen
uskonnontutkielma ja uskonnon päättötyö
KEITÄ NE ON NE AMISSIT?
Amissit eivät siis ole mitään ammattikoululaisia vaan he ovat amerikkalainen kristillinen lahko. Erityiseksi amissit tekee se, että he eivät käytä koneita ollenkaan ja käyttävät hyvin yksinkertaisia vaatteita, samanlaisia kuin ’tavalliset’ maanviljelijät vuosisatoja sitten. He tulivat Amerikkaan 1700-luvulla ja heitä on nykyään noin 100 000. Lahko tuli kuuluisaksi elokuvan ’Witness’ ansiosta (josta amissit eivät tavallisesti pitäneet).
AMISSIEN HISTORIA
Amish-lahko syntyi sveitsiläisistä anabaptisteista 1600-luvun loppupuolella. Heidän perustajansa oli nimeltään Jacob Amman, jonka nimestä lahkon (lempi)nimi tulee: Ammanilainen = Amish. Amman perusti uskonsa Menno Simonsin, hollantilaisen anabaptistijohtajan kirjoituksiin.
Jotkut amishit muuttivat Amerikkaan, muuttoliike alkoi 1700-luvun alussa. Monet amishit alkoivat uudisasuttaa Lancaster Countya Pennsylvaniassa 1720-luvulla. Muut ryhmät menivät New Yorkiin, Illinoisiin, Indianaan, Iowaan, Missouriin ja muualle. He yrittivät pitää yllä 1600-luvun eurooppalaista maaseutukulttuuria. He kieltäytyvät useimmista modernin yhteiskunnan keksinnöistä. 1860-luvulla pidettiin useita kokouksia Wayne Countyssä Ohiossa modernien paineiden takia. Osittain näiden kokousten takia amishit hajosivat useisiin divisiooniin, mm. konservatiivisiin Vanhoillisamisheihin ja moniin liberaaleihin ryhmiin.
NUMEROTIETOA
Jäsenten määrää pää-Amish-kirkossa eli Vanhoillis-amishien mennoniittikirkossa ei olla laskettu, mutta muut amissiryhmät ovat melko pieniä verrattuna tähän suurimpaan lahkoon. Jos amissit laskettaisiin yhteen, näistä saisi ilmeisesti 100 000 henkilöä 22:ssa Yhdysvaltain osavaltiossa, joista laskettuna 45 000 Ohiosta ja pienempiä määriä Illinoisista, Indianasta, Pennsylvaniasta, New Yorkista et cetera. Kanadan Ontariossa on myös noin 1500 amissia. Lähes kaikki amissit ovat amissivanhempien jälkeläisiä, mutta 10 % kirkkoon kuuluvista on kääntynyt jostain muusta uskonnosta.
MINKÄLAISIA NÄMÄ AMISSIT SITTEN OVAT?
Amissit ovat erittäin konservatiivinen kristillinen uskonlahko. Monet heidän uskomuksistaan ovat identtisiä fundamentalistisiin ja muihin evankelisiin kirkkoihin, mukaan lukien baptismiin, kirjaimelliseen raamatuntulkintaan ja muuhun sellaiseen. He kuitenkin poikkeavat muista, koska he uskovat eristäytymiseen muulta maailmalta, aseistakieltäytymiseen, heillä ei ole keskitettyä amissiorganisaatiota, vaan jokainen seurakunta on autonominen, he ovat perinteisesti välttäneet käännyttämistä, mutta viime aikoina jotkin amissiryhmät ovat aloittaneet evankelisoinnin.
Die Ordnung eli Järjestys on amissien suullista perintöä, joka määrää heidän elämänsä. Erityispiirteet Die Ordnungissa vaihtelee seurakunnittain.
Amissit puhuvat tavallisesti keskenään erästä saksan murretta, pennsylvaniaa. Yläsaksaa käytetään jumalanpalveluksissa, ja he oppivat koulussa puhumaan ja kirjoittamaan englantia. Koulut ovat amissien pitämiä yksihuoneisia rakennuksia. Kahdeksannen luokan jälkeen annettavaa opetusta ei arvosteta, mutta nuoret saavat ohjeita jatkosta koteihinsa koulun päätyttyä.
Amissit eivät omista eikä käytä autoja, traktoreita, televisioita, tietokoneita eikä radioita, sähköä eikä muutakaan ’nykyajan hömpötyksiä’. Avioliittoja uskonnon ulkopuolelle ei sallita. Naimisiin menevät parit kuulutetaan lokakuun lopussa ja he menevät naimisiin marraskuussa tai joulukuun alussa. Amissit juhlivat perinteisiä kristillisiä pyhäpäiviä. Miehet kasvattavat parran heprealaisten lakien mukaan, mutta he eivät kasvata viiksiä, koska heidän mielestään viikset tuovat mieleen sotilaallisuuden, jota amissit eivät salli.
Miehillä on useimmiten yksinkertainen tumma puku. Naisilla on yleensä tasavärinen hame pitkillä hihoilla, hilkka päässä ja esiliina yllä. Heillä on musta rukousliina kun he ovat naimattomia ja valkoinen kun he ovat naimisissa. Nainen haudataan yleensä hääpuvussa, joka on usein sininen tai violetti.
Jumalanpalvelukset pidetään kodeissa kerran kahdessa viikossa sunnuntaisin. Hautajaiset pidetään kotona ilman muistopuhetta, kukkakoristeita tai muuta näkyvää. Arkku on yksinkertainen, eikä siinä ole kaiverruksia. Yksinkertainen hautakivi pystytetään hautauksen jälkeen myöhemmin.
Amissit eivät hanki sosiaaliturvaa, eläkettä, työttömysturvaa eikä missään nimessä rikkautta. He auttavat toisiaan rahallisesti jos tarvitsevat apua terveyteen liittyvissä kuluissa.
Amissit eivät ota valokuvia, maalaa, katso elokuvia tai mitään, koska niitä pidetään epäjumalankuvina. Sen takia myös elokuvaa Witness vastustettiin.
ONGELMIA
Amissien hellittämättömyys peruskoulun lopettamisella 8:nnen luokan jälkeen rikkoi monen osavaltion lakeja, jotka vaativat lasten pysymistä koulussa kunnes he ovat teini-iän puolivälissä. Jotkut amissit muuttivat Pennsylvaniasta muihin osavaltioihin, kuten Missouriin, jossa on paljon löysemmät lait. Yhdysvaltain korkein oikeus päätti vuonna 1972 antaa heille oikeuden rajoittaa lasten koulutusta. Tällä asialla on kaksi puolta: lapset pääsääntöisesti auttavat vanhempiaan maatilan hoidossa lyhyen koulun takia, mutta sitten heillä on huonot mahdollisuudet akateemiseen elämään, vaikka se kiinnostaisikin.
Tieonnettomuudet autojen ja Amissien mustien hevosvaunujen välillä on huoli monelle, sekä maallikoille, että amisseille.
Polio puhkesi vuonna 1979 amissien keskuudessa Pennsylvaniassa, Iowassa, Wisconsinissa, Missourissa ja Kanadassa. Pohjois-Amerikan amissiväestö oli silloin rokottamaton poliota vastaan. Taudin leviäminen pysäytettiin hätärokotuskampanjalla ja se oli viimeinen taudin leviämiskerta USA:ssa.
Joissain amissiryhmissä on rajoittuneet geenit sisäsiittoisuuden takia. Esim. 200 hengen amissiyhteisö on ollut yhteydessä 12 sukupolvea. Tämä aiheuttaa vaaran geneettisille sairauksille, kuten kääpiökasvulle, henkiselle vammaisuudelle ja suurelle joukolle metabolisia oireyhtymiä.
Koulussa amisseja ei valisteta huumausaineista, tupakasta ja alkoholista yhtään, eli he elävät ihan pumpulissa. Koulun loppumista seuraavana puolena vuotena he saavat tehdä aivan mitä lystää, tämä on sitä varten, että he pelästyisivät ulkopuolista maailmaa ja palaisivat amissiyhteisöönsä takaisin. 80 % palaa, mutta osa jää sille tielleen, jotkut valitettavasti huumediilereiksi."
Lähde:Sakari Kestinen; http://koti.mbnet.fi/ultrix/docs/amissit.doc (poistin tekstistä joitakin Sakari Kestisen omia kommentteja sekä muutamia epäolennaisia tietoja; alkuperäinen artikkeli löytyy em. osoitteesta)
Muuta kiinnostavaa:
"(18.08.2002) Ryhmä Yhdysvalloissa asuvista amisseista on kieltäytynyt asentamasta hevoskärryihinsä tieliikennelain vaatimaa varoituskolmiota. Hitaita ajoneuvoja varten tarkoitettu oranssi kolmio on Pennsylvanian osavaltion vanhoillisten amissien mukaan ihmisten keksimä ja loukkaa heidän uskonnollista vakaumustaan. Valtaosa amisseista hyväksyy varoituskolmion asentamisen ajoneuvoihinsa.
Yhdysvalloissa on tällä hetkellä noin 150 000 amissia, jotka asuvat pääasiassa Pennsylvaniassa, Ohiossa ja Indianassa. Amissien suullisena perimätietona siirtyvä käyttäytymissäännöstö (Ordnung) kieltää vanhoillisimmilta amisseilta muun muassa puhelimen, radion, sähkön, auton ja polkupyörän.
Amissit ovat sveitsiläisen Jacob Ammanin vuonna 1693 perustaman mennoniittien uskonlahkon jäseniä, joiden esi-isät pakenivat uskonnollisia vainoja Amerikkaan 1700-luvun alussa. (LogosMedia)"
Lähde: http://www.logosmedia.fi/uutisarkisto/0789.html
Yhdysvaltojen uskonnollisista ihanneyhteiskunnista tunnetuimpia ovat alkuvaiheen mormoonit, mennoniitat, amishit, shakerit ja teosofiset yhteisöt.
Ensimmäinen oli hollantilaisen Pieter Corneliszoon Plockhoyn Delawareen vuonna 1663 perustama mennoniittayhteisö. Se hajosi lopullisesti vasta 1953, vaikka sen ihanneyhteiskuntaluonne lakkasi jo paljon aikaisemmin. Mennoniittoja asuu nykyisin itärannikolla ja keskilännessä sekä Paraguayssa ja Brasiliassa. Mennoniitat harjoittavat maataloutta ja vastustavat sosiaalista muutosta ja uutta teknologiaa. Mennoniittojen keskuudessa on ryhmiä, joista toiset pitäytyvät yhä hevosaikakauteen, toiset ovat ottaneet käyttöön modernin teknologian. Vanhoillisimmat muistuttavat monessa suhteessa Suomen vanhalestadiolaisia.
Lähde: http://www.sosiomedia.fi/utopia/Utopiahistoria.htm
- !!!!!!!!!
ÄLkää rakkaat kieltäkö uskoanne, painakaa sellaiset ärsyttävät yksityiskohdat kuten permanentit sun muut alkoholikiellot omaan arvoonsa VILLAISELLA, älkää siis välittäkö pienistä kiusallisista epäloogisuuksia, NIITÄ ON KAIKKIALLA! ja vielä pahempiakin!
JAKSAKAA KULKEA mukana, nähkää OLEELLINEN, ydin, joka on: SINÄ SAAT uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki syntisi anteeksi, ja TÄTÄ turvaa ei ole muualla, kuin vanhoillislestadiolaisuuden keskellä, siitä olen varma.
Pikkuepäloogisuudet ja harmit ovat merkityksettömiä yksityiskohtia, joita tulee ja menee AINA, antakaa niiden siis jo olla.- Tarkkana nyt!
Miksi pitäisi kieltää koko usko, jos on vain harmistunut joidenkin maallikkojen antamista tarpeettomista käskyistä?
Seuroissa voi käydä ja on hyväkin käydä. Täytyy kuitenkin itse olla tarkkana, jos puhujan puheet menevät joihinkin maallisiin yksityiskohtiin tavalla, jolle ei löydy perusteita Raamatusta. Niitä puheen osia ei kannata kuunnella.
Puhuja voi kieltää television, mutta ei hän pysty kieltoa valvomaan, eikä varmasti ole kiinnostunutkaan. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki TV:stä tuleva huono ohjelma pitäisi katsoa. Itse en katso kuin uutiset melkein joka päivä, ja joskus jonkin elokuvan. Jokainen kyllä huomaa, kun TV-ohjelman sisältö on epäasiallinen ja tällöin on miellyttävintä jättää ohjelma katsomatta.
Eli käydään vain seuroissa entiseen malliin ja tavataan toisiamme. Jos puhuja antaa Raamattuun perustumattomia käskyjä tai tulkitsee väärin, jätetään se huomiotta. Ei kuitenkaan niin, että väitettäisiin avoimesti vastaan.
Jos TV:n katselusta tulee huono omatunto, on syytä pyytää synnit anteeksi viikoittain. - USKOVAINEN LUTERILAINEN?
KAIKILLA ON TURVA JEESUKSESSA, EI TARVI OLLA VL.TEHKÄÄ PARANNUS JA USKOKAA EVANKELIUMI. JA JEESUSKIN SANOI RISTILLÄ: OLET OLEVA KANSSANI PARATIISISSA. JA MINÄKIN OLEN SAANUT SYNTINI ANTEEKSI, JA OLEN VAIN LUTERILAINEN ELI KAI JOIDENKIN MIELESTÄ USKOSTA OSATON. MUTTA JUMALA ON SE, JOKA VAIKUTTAA USKON, EIVÄT TOISET IHMISET SITÄ VOI SINULLE OJENTAA, HE VOIVAT VAIN KULKEA VIERELLÄ.
- armosta autuas
Rohkeastihan sinä olet kieltänyt uskosi ja vielä haluat olla esimerkkinä muille. Synti on sinut erottanut Jumalasta, siksi Jumalan valtakunta näyttää silmissäsi hakomajalta yrttitarhassa.
Usko ei ole joka miehen, ei joka naisenkaan. Armonkin saa vain armosta.- Väinö
on kurkkuaan myöten täynnä vl-herätysliikkeen tekopyhyyttä, hengellisiä harhaoppeja sekä isien perinnäissääntöjä, jotka yksinomaan vaikeuttavat ihmisen jokapäiväistä elämää.
Jälleen kerran näemme erään henkilön, joka on vanhoillislestadiolaisuuden puristuksessa hylkäämässä myös Jumalan.
Sielunvihollisen tavoite:
Saada vl-harhaoppien ja elämälle vieraiden sääntöjen avulla ihmiset pois Jumalan luota. Sarvipää käyttää tämän tavoitteen saavuttamisessa omia uskollisia palvelijoitaan.
- ~tepa~
hei mieti mitä kirjotat!!!!!!!! jos et usko ´jumalaan niin elä mutta muista että EI SITÄ KENENKÄÄN TAKIA USKOTA!!! ITSE SINÄ ELÄT ITSEÄSI VARTEN ET MUIDEN!!! tässä tapauksessa moni voi kysyä itseltään että onkohan kyseinen henkilö ns terve!!!!!
- Napo
Ehkä on hyväkin kieltää sellainen armoton tuomari-Jumala, jonka pelkääminen vie elämänvoiman ja -halun. Kun sitten joskus huomaa, että arvot ja moraali tarvitsevat ehdottoman perustan, voi Jumalaa lähestyä uudesta näkökulmasta. Ateismiin kyllästynyt voi löytää turvallisen Jumalan, josta Jeesuskin käytti nimitystä Abba = "isi". Samalla voi jättää omaan arvoonsa kaiken sen hengellisen krääsän, jonka alle kristinuskon perussanoma usein kätketään.
- hömppö
aineskaan tunne itseäni miksikään ateistiksi, koska en usko jumalaan, ainkaan kunnes toisin todistetaan.
- Napo
hömppö kirjoitti:
aineskaan tunne itseäni miksikään ateistiksi, koska en usko jumalaan, ainkaan kunnes toisin todistetaan.
En oikein käsittänyt viestiäsi. Ateisti ei usko Jumalaan, teisti uskoo Jumalaan ja agnostikko ei tiedä, onko Jumala olemassa. Oletko siis agnostikko?
- Hömppö
Napo kirjoitti:
En oikein käsittänyt viestiäsi. Ateisti ei usko Jumalaan, teisti uskoo Jumalaan ja agnostikko ei tiedä, onko Jumala olemassa. Oletko siis agnostikko?
Tämä kuulostaa typerältä, mutta minun pitää uskotella että jumala on olemassa kun olen vielä "uskovainen" ja samalla olen kuitenkin varma ettei sitä ole olemassa. Siis olen öö . . .
- Napo
Hömppö kirjoitti:
Tämä kuulostaa typerältä, mutta minun pitää uskotella että jumala on olemassa kun olen vielä "uskovainen" ja samalla olen kuitenkin varma ettei sitä ole olemassa. Siis olen öö . . .
Uskottelevainen?
- Hömppö
Napo kirjoitti:
Uskottelevainen?
Sehän se on !
- Uskovainen, ei vl
Napo kirjoitti:
Uskottelevainen?
Avaajan kaltaisia on luullakseni hyvin paljon vanhoillislestadiolaisuuden piirissä. Eli henkilöitä, jotka eivät ole uskossa, mutta jotka hengailevat joukon mukana johtuen siitä, että vanhoillislestadiolaisuus on jotakin muuta kuin herätysliike tai uskonto - se on elämäntapa.
Vl-herätysliikkeen piirissä majailevat aidot elävässä uskossa olevat sekä kyseiset hengailijat yhdessä muodostavat vl-oppien mukaan "ainoan oikean ja Jumalalle kelpaavan" uskovaisten joukon Telluksen päällä.
Piste. - poutapilvi
Uskovainen, ei vl kirjoitti:
Avaajan kaltaisia on luullakseni hyvin paljon vanhoillislestadiolaisuuden piirissä. Eli henkilöitä, jotka eivät ole uskossa, mutta jotka hengailevat joukon mukana johtuen siitä, että vanhoillislestadiolaisuus on jotakin muuta kuin herätysliike tai uskonto - se on elämäntapa.
Vl-herätysliikkeen piirissä majailevat aidot elävässä uskossa olevat sekä kyseiset hengailijat yhdessä muodostavat vl-oppien mukaan "ainoan oikean ja Jumalalle kelpaavan" uskovaisten joukon Telluksen päällä.
Piste.Allekirjoitan väitteesi, niin asia on. Ei ihme että yhteisönjäsenille tulee kriisi.
Muiden mukana hengailijat turhautuvat ennenpitkää ja käy näin.
Kuitenkin...
Jokaisen olisi viisainta viedä hiljaa kriisinsä Jumalan eteen ja pyytää Häneltä apua ahdistukseensa. Isä kuulee ja autaa.
- Oikein on Maisa tuolla alempana todennut, että netissä sokeat taluttelevat toisiaan.
Nämä ovat vakavia ja syvältä käyviä asioita. Kyseessä on paitsi tämä maallinen elämä myös ikuisuutemme, joka ei lopu koskaan. Sielumme on kuolematon. - Uskovainen, ei vl
poutapilvi kirjoitti:
Allekirjoitan väitteesi, niin asia on. Ei ihme että yhteisönjäsenille tulee kriisi.
Muiden mukana hengailijat turhautuvat ennenpitkää ja käy näin.
Kuitenkin...
Jokaisen olisi viisainta viedä hiljaa kriisinsä Jumalan eteen ja pyytää Häneltä apua ahdistukseensa. Isä kuulee ja autaa.
- Oikein on Maisa tuolla alempana todennut, että netissä sokeat taluttelevat toisiaan.
Nämä ovat vakavia ja syvältä käyviä asioita. Kyseessä on paitsi tämä maallinen elämä myös ikuisuutemme, joka ei lopu koskaan. Sielumme on kuolematon.kanssani samaa mieltä siitä, miten täysin typerä - suorastaan naurettava - vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppi on.
Lähinnä se on sitä, että jos ihminen syntyy vl-kotiin, niin hän on uskovainen (ja ainoa oikea Jumalalle kelpaava sellainen). Sydämen tilasta välitetään viis. Pääasia on se, että sinussa on otsassa vl-leima. Silloin olet ok-uskovainen - ainoa sellainen maailmassa.
Tämänkin ketjun avaaja kirjoittaa:
"Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan."
"Pääasia minulla on tällä hetkellä se että milloin käännyn epäuskoon, ehkä vasta parin kolmen vuoden päästä, en tiedä . . ."
Tuosta saa ilman muuta sen käsityksen, että avaaja on mielestään "uskovainen", vaikka hän ei usko Jumalaan, mutta onhan hän vl. Tämä tekee hänestä "oikean uskovaisen". Jumalaan uskomisesta viis.
Näin ilmeisesti vl-vanhemmat opettavat lapsilleen.
Sanoisin aika rohkeasti, mutta otan sen vastuun:
Tuollainen opetus ja "vain me" oppi on kauhistus Jumalan silmissä. - poutapilvi
Uskovainen, ei vl kirjoitti:
kanssani samaa mieltä siitä, miten täysin typerä - suorastaan naurettava - vanhoillislestadiolaisten "vain me" oppi on.
Lähinnä se on sitä, että jos ihminen syntyy vl-kotiin, niin hän on uskovainen (ja ainoa oikea Jumalalle kelpaava sellainen). Sydämen tilasta välitetään viis. Pääasia on se, että sinussa on otsassa vl-leima. Silloin olet ok-uskovainen - ainoa sellainen maailmassa.
Tämänkin ketjun avaaja kirjoittaa:
"Omasta mielestäni en kiellä mitään koska en usko jumalaan."
Tuosta saa ilman muuta sen käsityksen, että avaaja on mielestään "uskovainen", vaikka hän ei usko Jumalaan, mutta onhan hän vl. Tämä tekee hänestä "oikean uskovaisen". Jumalaan uskomisesta viis.
Näin ilmeisesti vl-vanhemmat opettavat lapsilleen.
Sanoisin aika rohkeasti, mutta otan sen vastuun:
Tuollainen opetus ja "vain me" oppi on kauhistus Jumalan silmissä."Joka itsensä ylentää hänet alennetaan" tuumaili kerran Vapahtajamme kun katseli aikalaistensa menoa ja mekkalaa - kiistelyä ensimmäisistä sijoista...
Oikeassaolijoita riittää. Harvat kuitenkaan kehtaavat levitellä sulkiaan niin reippaasti kuin vl:ssä näyttää tulleen tavaksi.
Täydellistä ei ole missään maanmultienpäällä, mutta omakohtainen usko Jeesukseen, Vapahtajaamme on se, jonka turvin voidaan pelastua ja päästä perille joskus. Ei siinä roolit eikä leimat auta kun Jumala tutkii sydämet.
Oikotietä ei ole.
Jokaisen on hyvä muistaa, mitä Jeesus lupasi "Sitä, joka tulee minun tyköni, minä en heitä ulos"...
Meillä on siis toivoa - jos toivoon halutaan tarttua. - Uskovainen, ei vl
poutapilvi kirjoitti:
"Joka itsensä ylentää hänet alennetaan" tuumaili kerran Vapahtajamme kun katseli aikalaistensa menoa ja mekkalaa - kiistelyä ensimmäisistä sijoista...
Oikeassaolijoita riittää. Harvat kuitenkaan kehtaavat levitellä sulkiaan niin reippaasti kuin vl:ssä näyttää tulleen tavaksi.
Täydellistä ei ole missään maanmultienpäällä, mutta omakohtainen usko Jeesukseen, Vapahtajaamme on se, jonka turvin voidaan pelastua ja päästä perille joskus. Ei siinä roolit eikä leimat auta kun Jumala tutkii sydämet.
Oikotietä ei ole.
Jokaisen on hyvä muistaa, mitä Jeesus lupasi "Sitä, joka tulee minun tyköni, minä en heitä ulos"...
Meillä on siis toivoa - jos toivoon halutaan tarttua.sinähän kirjoitat oikein hyvää tekstiä.
"Harvat kuitenkaan kehtaavat levitellä sulkiaan niin reippaasti kuin vl:ssä näyttää tulleen tavaksi."
Mikähän mahtaa olla lopullinen sulkasato niillä henkilöillä, jotka opettavat muille "vain me" oppia... - Zip
Hömppö kirjoitti:
Ateistin ja uskovaisen väliin mahtuu monenlaista kengänkuluttajaa. Esimerkiksi itseäni tituleeraan uskonnottomaksi.
Olen tässä lueskellut viestejäsi ja sanoisin, että kanssasi samanhenkistä porukkaa löydät vapaa-ajattelijoiden nettipalstalta tai tämän foorumin ateismi -palstalta. Sieltä löytyy ihan mielenkiintoista luettavaa, kannattaa käydä.
Voimia sinulle! Älä anna periksi minkään uskonnollisen painostuksen alla vaan ole rehellinen itsellesi.
- Maisa
Jeesus sanoi (Mt 10:33) "Joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa".
Tulisi vielä muistaa Jeesuksen sanat:
Mt 10:32
" Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edesä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa".
- Olin kerran valinnan edessä, valitsin Jeesuksen. Olen tunnustanut Hänet ihmisten edessä. Enkä ole tarvinnut katua.
- Älä anna periksi. Älä tärvele uskoasi.
Muista:
"Joka vahvana pysyy loppuunasti, se pelastuu"...- Napo
Jos ihminen ei usko Jumalaan, ei hän usko Jeesukseenkaan, jolloin hänelle on yksi lysti, mitä Jeesus on sanonut. Sanasi menivät siis tässä tapauksessa kuin helmet sioille.
- Maisa
Napo kirjoitti:
Jos ihminen ei usko Jumalaan, ei hän usko Jeesukseenkaan, jolloin hänelle on yksi lysti, mitä Jeesus on sanonut. Sanasi menivät siis tässä tapauksessa kuin helmet sioille.
vesitä Raamatun sanaa. Se on ja pysyy.
- Hömppö
Maisa kirjoitti:
maailmoja syleileväksi kysymykseksi ja hieman ohi aiheen, mutta miksi kristinuskon jumala(t) on oikea (tai muidenkaan uskontojen), sen varjollahan ollaan tehty vaikka mitä. Tämä kysymys siksi että tietäisin miksi minun kannattaa pysyä vl:nä ja uskoa jumalaan.
- Napo
Maisa kirjoitti:
Minä en vesitä raamattua. Halusin sanoa: joka ei usko Jumalaan, ei usko raamattuunkaan.
- Napo
Hömppö kirjoitti:
maailmoja syleileväksi kysymykseksi ja hieman ohi aiheen, mutta miksi kristinuskon jumala(t) on oikea (tai muidenkaan uskontojen), sen varjollahan ollaan tehty vaikka mitä. Tämä kysymys siksi että tietäisin miksi minun kannattaa pysyä vl:nä ja uskoa jumalaan.
Jatketaan jutustelua ensi viikolla. Hyvää viikonloppua, ja kuuntelehan hyviä vl-puheita:)!
- Maisa
Hömppö kirjoitti:
aloit kirjoittaa Jumalan pienellä j:llä?
Mitäpä sanoo ensimmäinen käsky? - Hömppö
Maisa kirjoitti:
aloit kirjoittaa Jumalan pienellä j:llä?
Mitäpä sanoo ensimmäinen käsky?,kyse on viitselijäisyydestä.
- Maisa
Hömppö kirjoitti:
,kyse on viitselijäisyydestä.
Jumala tai jumala / jumalat.
YLEISNIMET
kirjoitetaan pienellä alkukirjailella, niinkuin tiedämme...
JOS
jumalia vilisee kuin Vilkkilässä kissoja
käytetään laumasta puhuttaessa tietenkin yleisnimeä: kissat ja jumalien laumasta: jumalat.
MUTTA
M I T Ä sanoo ensimmäinen käsky?
- Kirjoitapa se minulle Sanasta sanaan. Sopiiko? - Hömppö
Maisa kirjoitti:
Jumala tai jumala / jumalat.
YLEISNIMET
kirjoitetaan pienellä alkukirjailella, niinkuin tiedämme...
JOS
jumalia vilisee kuin Vilkkilässä kissoja
käytetään laumasta puhuttaessa tietenkin yleisnimeä: kissat ja jumalien laumasta: jumalat.
MUTTA
M I T Ä sanoo ensimmäinen käsky?
- Kirjoitapa se minulle Sanasta sanaan. Sopiiko?Herra sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
Valitan loma kutsuu. Tapaamme mahdollisesti vasta viikon päästä. Hyvää jatkoa ja Jrt. - Maisa
Hömppö kirjoitti:
Herra sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
Valitan loma kutsuu. Tapaamme mahdollisesti vasta viikon päästä. Hyvää jatkoa ja Jrt.Kiitos rehellisestä vastauksestasi.
Yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä. Ihminen Kristus Jeesus.
1.Tim. 2:5
- Jätä turhat jaarittelut ja kyselemiset. Tiedä, että
varmin tapa tuhota uskonsa ja joutua haaksirikkoon elämässään - on kysellä neuvoja netissä! Eksyttäjät rientävät hukkuvalle apuun... - Hömppö
Maisa kirjoitti:
Kiitos rehellisestä vastauksestasi.
Yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä. Ihminen Kristus Jeesus.
1.Tim. 2:5
- Jätä turhat jaarittelut ja kyselemiset. Tiedä, että
varmin tapa tuhota uskonsa ja joutua haaksirikkoon elämässään - on kysellä neuvoja netissä! Eksyttäjät rientävät hukkuvalle apuun...vasta. Pitäisikö ottaa neuvosta vaari ?
- Maisa
Hömppö kirjoitti:
vasta. Pitäisikö ottaa neuvosta vaari ?
Neuvonantajista Sinulla ei näytä olevan pulaa...
Toivon kaikesta sydämestäni, että et valitsisi väärää tietä. Hae ohjeet elämääsi mieluummin Raamatusta kuin kaikenmaailman netti-eksyttäjiltä. Huomaathan itsekin, että täällä sokeat taluttelevat toisiaan...
Hyvää viikonloppua Sinulle ja muille;)
maisan.posti@suomi24.fi
- Tömppö
Sanoin isälleni, että en halua enää olla uskovainen. Hän kysyi, olenko varma ja sanoin, että olen. Isäni kertoi äidilleni ja jotenkin se tieto siitä pikkuhiljaa levisi "kaikille". En mennyt enää seuroihin tms.
Perhe ei jättänyt. Sisarukset ja vanhemmat suhtautuvat yhtä hyvin kuin ennekin. Minulla ei ollut paljon lestadiolaisia kavereita. Joskus, kun tapaan jonkin heistä, olen huomaavinani katseessa ja puheissa kateuttakin.
Olen todella tyytyväinen ja onnellinen päätöksestäni.
Minulla on ihana ei-lestadiolainen mies ja kaikki elämässä hyvin ja kunnossa. Olen onnellisempi kuin koskaan lestadiolaisena olin.
Voimia ja rohkeutta sinulle Hömppö!
Jos ystävät jättäisivätkin, aina voit saada uusia ja kahta parempia ystäviä!- Hömppö
Olipa lohdullista luettavaa. Itse olet saanut nähtävästi elämässäsi todella rauhan ja sitä toivoisin joskus itellenikin.
- Maisa
Hömppö kirjoitti:
Olipa lohdullista luettavaa. Itse olet saanut nähtävästi elämässäsi todella rauhan ja sitä toivoisin joskus itellenikin.
viimeisellä tuomiolla se ei lohduta että joku luopio on saanut aikoinaan "rauhan".
Ja minkä rauhan?
"Jumalattomalla ei ole rauhaa sanoo Herra."
Netti-foorumien "rauhankauppiaat" eivät pelasta ketään. Pelastuminen on henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen, syntiemme sovittajaan. Ei siinä auta lavertelut aviomiehestä eikä - avovaimosta.
APT. 16:31 "USKO HERRAAN JEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT, NIIN MYÖS SINUN PERHEKUNTASI".
Raamatussa ei sanota että usko Laesdatiukseen tai Paaviin, että pelastuisit, vaan: usko Jeesukseen Kristukseen. Se riittää. Maisa kirjoitti:
viimeisellä tuomiolla se ei lohduta että joku luopio on saanut aikoinaan "rauhan".
Ja minkä rauhan?
"Jumalattomalla ei ole rauhaa sanoo Herra."
Netti-foorumien "rauhankauppiaat" eivät pelasta ketään. Pelastuminen on henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen, syntiemme sovittajaan. Ei siinä auta lavertelut aviomiehestä eikä - avovaimosta.
APT. 16:31 "USKO HERRAAN JEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT, NIIN MYÖS SINUN PERHEKUNTASI".
Raamatussa ei sanota että usko Laesdatiukseen tai Paaviin, että pelastuisit, vaan: usko Jeesukseen Kristukseen. Se riittää....turhaan sinä Maisa meille paasaat! Me kun emme pelkää sinun Jumalaasi, emmekä usko että mitään viimeistä tuomiota koskaan tuleekaan. Se on vain joidenkin hörhöjen keksintöä, jolla yritetään saada kurittomat ruotuun.
Lestadiolaisille tuntuu olevan todella vaikeaa käsittää ja varsinkin tunnustaa, että me voimme todellakin olla onnellisia, tasapainoisia ja sinut itsemme kanssa - kiellettyämme uskomme. Minulle uskomassa olo oli - valitettavasti - yhtä helvettiä.
Se joka viimeksi nauraa, parhaiten nauraa - kyllä sinuakin harmittaa sitten kun tajuat kuolinhetkelläsi ettei mitään jumalaa ja taivasta olekaan olemassa!
- Yhtä varmaa tietoa kuin sinunkin mutusi -- Jumalan tahto.
Piukka kirjoitti:
...turhaan sinä Maisa meille paasaat! Me kun emme pelkää sinun Jumalaasi, emmekä usko että mitään viimeistä tuomiota koskaan tuleekaan. Se on vain joidenkin hörhöjen keksintöä, jolla yritetään saada kurittomat ruotuun.
Lestadiolaisille tuntuu olevan todella vaikeaa käsittää ja varsinkin tunnustaa, että me voimme todellakin olla onnellisia, tasapainoisia ja sinut itsemme kanssa - kiellettyämme uskomme. Minulle uskomassa olo oli - valitettavasti - yhtä helvettiä.
Se joka viimeksi nauraa, parhaiten nauraa - kyllä sinuakin harmittaa sitten kun tajuat kuolinhetkelläsi ettei mitään jumalaa ja taivasta olekaan olemassa!
- Yhtä varmaa tietoa kuin sinunkin mutusi -Jumala antoi juuri sinut alakerran hoitoon.
Kärvistyt tulisilla hiilillä.
- Leppis
aika tutun kuuloista tekstiä, Hömppä. itsellä oli aivan samanlaista, lähes 10 vuotta. Se oli todella rankkaa elää kahta elämää, ”piilotella” asioita puolin ja toisin. (tiedän kyllä, että teoillani kielsin jo ajat sitten). Kotona ja vl-kavereiden kanssa olin jotenkin ”sensuroitu” versio itsestäni! Mutta aivan kuten sinäkin, siirsin aina kieltämistä muka ”parempaan” ajankohtaan… niin pääsi jotenkin helpommalla, ilman mitään syyllistämistä.
Ihan hiljattain tässä sitten perheeni sai kuulla, että minulla on ”epäuskoinen” (lue: ei-vl) mies. Ja sitten lopultakin sain sanottua ei kiitos koko ryhmälle. Kaikki kaverini eivät vieläkään tiedä, oletan, että osan suhtautuminen tulee muuttumaan. Parhaat ystäväni sanovat olevansa surullisia valinnastani, mutta olen kuulemma sama tärkeä ihminen edelleenkin. Perheeni myös suree, mutta kohtelee minua (ja miesystäväänikin) oikein hyvin. Sanoin heti, että jos alkavat painostaa, niin sitten minäkin alan heitä arvostella. Toistaiseksi kunnioitus on toiminut molemmin puolin.
En kadu ratkaisuani. Vihdoinkin olen ”vapaa”, enkä joudu perustelemaan ja selittelemään ja aiheuttamaan hämminkiä ”omituisilla” kommenteillani. Toisinaan se jo lapsena alkanut aivopesu ja kuolemalla ja helvetillä pelottelu käyvät mielessä (syvään se saadaan iskostumaan…), mutta ehdottomasti parempi olla nyt. Jos minulla joskus on lapsia, niin en todellakaan halua heitä aivopestävän minkään ryhmittymän toimesta!
(tiedän myös sen tunteen, kun seuroissa ihmettelee, että mistä ihmeestä se puhuja puhuu, kun ei pysy ollenkaan mukana, eikä missään ole mitään tolkkua).että minullakin on ollut mahdollisuuksia miesten takia kieltää ja jättää usko. No, niin en ole tehnyt. Ja sen olen kokenut, että Jumala on pitänyt kiinni. Sen takia en ole tehnyt niin. Lopen lopen kuoleman hetkellä minua ei mikään mies pysty lohduttamaan. Se selvä ajatus minulle tuli kerran. Tai useamminkin, ja se selvä ajatus voi aina muistuttaa siitä, että koska kaikki menee ohi, eikä mihinkään voi tarrata, niin ihmisen elämä on kuin kämmenen leveys tai kuin ei mitään. Sekin mitä on siis ollut, se on kuin ei mitään!
- Leppis
Leenu.n kirjoitti:
että minullakin on ollut mahdollisuuksia miesten takia kieltää ja jättää usko. No, niin en ole tehnyt. Ja sen olen kokenut, että Jumala on pitänyt kiinni. Sen takia en ole tehnyt niin. Lopen lopen kuoleman hetkellä minua ei mikään mies pysty lohduttamaan. Se selvä ajatus minulle tuli kerran. Tai useamminkin, ja se selvä ajatus voi aina muistuttaa siitä, että koska kaikki menee ohi, eikä mihinkään voi tarrata, niin ihmisen elämä on kuin kämmenen leveys tai kuin ei mitään. Sekin mitä on siis ollut, se on kuin ei mitään!
en sanoisi, että miehen takia jätin uskon. se oli vaan sitten "helpompi" syy kieltää. Ei se mies minua mihinkään painostanut tms. Ja - olisi niitä tilaisuuksia aiemminkin ollut miesten takia kieltää. Tiedän, ettei teidän mielestä vl ja ei-vl voi hyvällä omallatunnolla seurustella - ja teidän arvojen mukaan sen on tottakin... vaikka kuten sanoin, niin taustalla oli paljon muitakin syitä, niin halusin kuitenkin reilusti kieltää, enkä salailla.
ja tässä Hömppä kysyi, että kuinka kieltää usko, kerroin vaan oman versioni "paljastumisesta", ei se mies pääasiassa ollut..
asia vaan on yksinkertaisesti niin, etten usko niinkuin vl-piireissä tehdään, en pysty siihen. kai ei ole "tuntoa" tms.
tuon kämmenenleveysjutun olen nyt saanut kuulla useinkin... kiitos kuitenkin. Leppis kirjoitti:
en sanoisi, että miehen takia jätin uskon. se oli vaan sitten "helpompi" syy kieltää. Ei se mies minua mihinkään painostanut tms. Ja - olisi niitä tilaisuuksia aiemminkin ollut miesten takia kieltää. Tiedän, ettei teidän mielestä vl ja ei-vl voi hyvällä omallatunnolla seurustella - ja teidän arvojen mukaan sen on tottakin... vaikka kuten sanoin, niin taustalla oli paljon muitakin syitä, niin halusin kuitenkin reilusti kieltää, enkä salailla.
ja tässä Hömppä kysyi, että kuinka kieltää usko, kerroin vaan oman versioni "paljastumisesta", ei se mies pääasiassa ollut..
asia vaan on yksinkertaisesti niin, etten usko niinkuin vl-piireissä tehdään, en pysty siihen. kai ei ole "tuntoa" tms.
tuon kämmenenleveysjutun olen nyt saanut kuulla useinkin... kiitos kuitenkin.ns helppo ratkaisu... Itsekin olen toivonut jotain ja ihmetellyt, miksei niihin toiveisiin vastata. On kyllä vastattukin, joihinkin. Itse mielestä aikas tärkeisiin toiveisiin ei välttämättä tai sanotaanko, että toistaiseksi...
Kumminkin on sellaista tullu mieleen, että Jumala tietää, mikä on parasta ihmiselle. Sekin, että jos ei ole miestä tai ei yksinkertaisesti voi kaikkiin ihastua, niin siihenkin vaan on tyydyttävä. Eikä tämä maailma olekaan meijän oikea koti, ei tänne kannata koota aarteita.
Kyllä minä uskovaisena voin yhtyä näihin lauluntekijän sanoihin:
Siionin tytär kerran saa
asua majass' paremmas.
Enkelten pyhäin kuorissa,
Jumalan paratiisissa.
Toivottavasti sanat muistui ainakin osittain oikein. En mä tietekään ole vahva uskossani, enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille, mutta toivon niin.- vaan uskovainen
Leenu.n kirjoitti:
ns helppo ratkaisu... Itsekin olen toivonut jotain ja ihmetellyt, miksei niihin toiveisiin vastata. On kyllä vastattukin, joihinkin. Itse mielestä aikas tärkeisiin toiveisiin ei välttämättä tai sanotaanko, että toistaiseksi...
Kumminkin on sellaista tullu mieleen, että Jumala tietää, mikä on parasta ihmiselle. Sekin, että jos ei ole miestä tai ei yksinkertaisesti voi kaikkiin ihastua, niin siihenkin vaan on tyydyttävä. Eikä tämä maailma olekaan meijän oikea koti, ei tänne kannata koota aarteita.
Kyllä minä uskovaisena voin yhtyä näihin lauluntekijän sanoihin:
Siionin tytär kerran saa
asua majass' paremmas.
Enkelten pyhäin kuorissa,
Jumalan paratiisissa.
Toivottavasti sanat muistui ainakin osittain oikein. En mä tietekään ole vahva uskossani, enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille, mutta toivon niin...."enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille, mutta toivon niin. "
Mt. 8:13 "Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon"...
Katsohan Raamatustasi, mitä sitten tapahtui?
- Entä oma tuo virkkeesi?
... "enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille"...
MITÄ SANOISTAMME SEURAA? SAAMME USKOMME MUKAAN.
Mk. 16:16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
SIIS: Suun tunnustuksella pelastutaan...
Kannattaa ottaa todesta. vaan uskovainen kirjoitti:
..."enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille, mutta toivon niin. "
Mt. 8:13 "Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon"...
Katsohan Raamatustasi, mitä sitten tapahtui?
- Entä oma tuo virkkeesi?
... "enkä voi sanoa, että minä varmasti pääsen perille"...
MITÄ SANOISTAMME SEURAA? SAAMME USKOMME MUKAAN.
Mk. 16:16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
SIIS: Suun tunnustuksella pelastutaan...
Kannattaa ottaa todesta.ihminen ei voi omalta puoleltaan sanoa varmasti, että pysyy loppuun saakka uskomassa ja pääsee perille. Se on Jumalan tiedossa, mutta Jumalalta saa rukoilla sitä, että jaksaa kilvoitella loppuun saakka synnin pois panijana ja Jeesuksen veren korjaajana, siinä yhdessä ainoassa uskossa, minkä Jeesus jätti omilleen ja mistä Raamattukin kertoo.
- Maalaisjärkevä
Kyllä onnistuu jos osaa käyttäytyä diplomaattisesti.Ateisti ja uskovainen ovat yhtä ihmisiä, vaikkei kumpikaan ei välttämättä myönnä :)
- jase
Moni nuori ajattelee elävänsä makea elämää kun lyö lopullisesti "hanskat tiskiin", mutta kun tulee todellinen hätä ja vaikkapa läheiseltä tai itseltä viedään terveys, niin ensimmäisenä on mielessä äiti ja sitten kuolema ja sen jälkeinen elämä.
Kun teette valintojanne, niin muistakaa, että uutta mahdollisuutta parannukseen ei välttämättä tule koskaan. kun katsoo vl-ihmisiä noin yleisellä tasolla kaikkine huolineen ja murheineen, niin kyllä he pääsääntöisesti ovat todellla tyytyväisiä elämäänsä. Jokainen valitkoon itse polkunsa ja kantakoon vastuun teoistaan ja menoistaan. - Sam
eivät saa omistaa TVtä niin minkä takia tietokonetta ja internet yhteyttä ei ole kielletty porno saastan takia?
Epäilen vl:ten olevan pornon salasuurkuluttajia internetissä, vai olenko oikeassa? - totuus
Raamatussa nimetään syntinä lahkolaisuus(Gal.5:19-21
). Ja sitä tuo VL-uskominen on! Ei ole mitään tiettyä porukkaa, joka vain pelastuu. Sellaisiin väitteisiin sisältyy rutkasti ja tuhoavasti kieroutuneisuutta ja valheita ja sairasta kaksinaismoralismia. Vain Jumala voi tuomita. - ex-vl2
Minä pitkään mietin mitä olla. Kun tarpeeksi ahdisti se ettei oikeasti ajattele monistakaan asioista mitä vl:t tärkeänä pitävät, niin rohkenin kirjoittaa äitilleni sähköpostia. Oli helpompi kirjoittaa kuin puhua. Äitini oli tietysti äidin vaistollaan tietoinen kamppailustani. Ja oli suruissaan kun tämmöisen päätöksen tein. Mutta sanoi että olen heille ihan yhtä rakas lapsi kuin muutkin sisarukseni. Ja näin sen olen myös kokenut. Muiden sukulaisten (poisluettuna vanhempani ja sisarukseni) kanssa en ole kuin harvoin tekemisissä, niin heidän ajatuksistaan ja käyttäytymisestään en niin tiedä. Kyllähän sieltä niitä niuhompiakin löytyy, mutta minua ne ei hetkauta suuntaan tai toiseen.
- Hömppö
Kiitos viestistä, toivon sinulle onnea ja iloa elämääsi.
- vl-äiti
Minullakin on uskon kieltäneitä lapsia.
Niin, ja minä olen todella surullinen omista lapista, että eivät enää ole uskomassa. Ainakaan kaikki...
Olen myös halunnut sitä tuoda omille lapsilleni esille, että rakastan heitä silti.
Mutta kyllä minua surettaa ja sydämmeni itkee, kun tietää että lapsi-raukkani ei pääse taivaaaseen kuoleman jälkeen.
Ja syytän välillä itseäni, ja tunnen oman huonouteni tässä asiassa, että ei ole aina osannut oikein puhua näistä elämän kalleimmista asioista.
Ja sydän rukoilee, ja välillä meinaa kyyneleet polttaa poskia kun ajattelee asian vakavuutta.
Rukoillen kannan lapsiani aina Taivaan Isän sydämmelle : Ota rakas isä lapseni kiinni ennenkuin myöhänen saavuttaa. Anna heille parannuksen mahdollisuus, äläkä ota heiltä etsikko
aikaa pois. Anna heille nöyrä sydän, että he etsisivät sinun vanhurskautta sieltä mistä Hänet löytää taitaa...jne
Tiedän että näitä suruaja ei ole taivaassa, me emme edes muista minkälaista on täällä maan päällä ollut. Ne on ne jotka sen tekevät ja näkevät, jotka jäävät välille...
Todella surulliset näköalat epäuskoisten lasten kohdalla!
- Torsten
No hei haloo!
Onkohan tämä nyt taas aivan oikea paikka miettiä tällaista? Usko on omakohtainen ja et sinä siihen tarvi tukea katkerilta uskonsa menettäneiltä. Käy keskusteluja vanhempiesi kanssa niin eiköhän asiasi kypsy. - Hillevi
Hei Hömppö!
Tiedän tuntemuksesi. Itsekin mietin pitkään, miten kertoisin vanhemmilleni ja sisaruksilleni, etten ole aikoihin uskonut kuten vl:t.
[VAROITUS: Kirjallinen ilmaisuni on ollut aina kovin kömpelöä.]
Koko yläasteen olin miettinyt korrektia tapaa ilmoittaa omasta vakaumuksesta menettämättä silti hyviä suhteita vanhempiin. Päädyin 9.luokalla kirjoittamaan kirjeen äidilleni, jonka sujautin hänen syliinsä lähtiessäni lenkille. Takaisin tullessani äiti ei ottanut asiaa puheeksi ja vaistosin hyvin murheellsin ja painostavan ilmapiirin. Muutaman tunnin odoteltuani en voinut enää kestää sitä painostusta ja menin sanomaan äidille, ettei kaikki kirjeessä ollut totta. Äitini ymmärsi tämän väärin ja ajatteli että minä kaduin koko kirjeen tekemistä/antamista, enkä tohtinut asiaa oikaista, koska inhoan tunnetta, että minä olen aiheuttanut muille ihmisille pahan mielen.
Siinä sitten taas roikuttiin useampi vuosi lestadiolaispiireissä valheellisesti käyttäytyen kuin lestadiolainen, kuitenkaan uskomatta Vanhoillislestadiolaisuuteen. Opin sinä aikana päästelemään suustani valkoisia valheita seuroihin menon estoksi. Ja kerroilla kun jouduin seurapenkkiin istumaan, mietin tämän olevan viimeinen kerta, kun istun täällä lapsuudesta tutuksi käyneessä paikassa. Ajattelin:"Nyt minä otan itseäni niskasta kiinni ja selitän asiat vanhemmille."
Asia kuitenkin jäi pitkäksi aikaa roikkumaan. Oli niin helppoa sopeutua onnelliseen elämään, vaikka se valheellista olikin. Kunnes tulin täysi-ikäiseksi, sain ajokortin ja autoakin sain omiin menoihini käyttää. Tunsin itseni itsenäiseksi ja voimia uhkuvaksi. Ja aloin seurustella avoimesti erään ei-lestadiolaisen kanssa(Kiellettyä lestadilaisilla). Sitten tästä miehestä ym.keskusteluja käydessä vanhempien kanssa, sain hyvin helposti tuotua julki asiani. Siitä alkoi n. puoli vuotta kestänyt vanhempien painostus (=aika kun vielä asuin kotona), mutta tilanne rauhoittui selvästi, kun muutin uuteen opiskelukaupunkiin ja välimatka kasvoi. ja tilanne palautui suht.koht. normaaliksi puolen toista vuoden kuluttua tästä asiani ilmaisemisesta.
Valheessa eläminen nujertaa ihmistä sisältä päin. Toivottavasti teillä Hömppö ja muut ei tule olemaan yhtä kivikköinen tie kuin minulla. Mutta tulette olemaan kuitenkin lopulta yhtä onnellisia kuin minä tällä hetkellä olen. Vailla valhetta ja tiedostaen oman minän ja vaalimalla omaa maailmankuvaa. Eläen rakkaiden ihmisten ympäröimänä.(Halaus miehelleni ja kaikille ystävilleni tuesta)
((Kyllä niitä fiksuja ihmisiä löytyy rauhanyhdistyksen ulkopuoleltakin, vaikka eroprosessin aikana voi olla hetkiä, jolloin ajattelee valheessa elämisen olevan helpompaa kuin totuuden julki tuominen))
Teille kaikille voimia, ja rakkautta toivotellen. - ja käännyin
Sinä olet ilmeisesti harkinnut kieltää uskoa Jumalaan omalta kohdaltasi.
Minä uskoin aikoinaan, että osaan ja pystyn hoitamaan itse itseni. vaikeudet johtuvat vain siitä, ettei ympäristö ymmärrä minua. Uskoin, että kun tulee iloa niin otan alkoa, kun on surua otan alkoa. Tähän uskoin.
Mutta sitten kerran kielsin tuon uskon ja otin vastaan Raamatun sanan, Jumalan ja Jeesuksen. Nyt voin sanoa vasta eläväni, nyt on elämäni todella hyvää. En ole tiukkapipoinen Raamatun nuuskija, olen yksinkertaisesti vain Raamattuun, Jumalan Sanaan ja Jeesuksen pelastustyöhön uskova mies.
Ympäristö ja ystävät pitivät minua höpönä - käsittämättömänä takinkääntäjänä. Mutta eivät enää, ihailevat minun uutta hyvää elämää. - MINÄKINKÖ?
ET OLE USKOVAINEN, VAAN NS. TAPAUSKOVAINEN, JOLLAISIA ON PALJON MYÖS ESIM. LUTERILAISISSA PIIREISSÄ. SANAN EI ANNETA MENNÄ SISÄLLE JA TEHDÄ SITÄ TYÖTÄ, JONKA JUMALA HALUAISI SEN TEKEVÄN.JUMALA EI OLE SE, JOKA SAA OLLA IHMISEN ELÄMÄN JOHDOSSA, VAAN TEHDÄÄN SELLAISIA ASIOITA, JOTKA ITSEÄ MIELLYTTÄÄ, JÄTETÄÄN EHKÄ NE "SUURIMMAT" SYNNIT TEKEMÄTTÄ,ELETÄÄN IKÄÄN KUIN "SIIVOSTI".TÄMÄ EI OLE USKOA. ET MENETÄ MITÄÄN, JOS LUOVUT TAPAUSKOVAISUUDESTASI.SE ON SITÄ, JOSTA JEESUS SANOO, ETTÄ ET OLE KYLMÄ ETKÄ KUUMA, JA SEN TAKIA OKSENNAN SINUT SUUSTANI.ILM.K. SE EHKÄ JOPA AVAA SINULLE MAHDOLLISUUDEN LÖYTÄÄ JOTAIN OIKEAA JA AITOA, MUTTA SILLOIN SINUN PITÄÄ ENNAKKOLUULOTTOMASTI LUKEA RAAMATTUA. RAAMATUSSA SANOTAAN, ETTÄ VAIKKA VALKEUDEN ENKELI TULISI JA JULISTAISI SANAA, JOKA EI OLE (RAAMATUN) MUKAISTA, NIIN ÄLKÄÄ USKOKO. KOETELKAA KAIKKI. JA KÄYTTÄKÄÄ TÄSSÄ APUNA RAAMATTUA. ÄLKÄÄ USKOKO IHMISTEN ITSE KEKSIMIÄ "JUTTUJA". NÄITÄ NS. USKONTOJA ON TOSI PALJON JA NE HARHAUTTAVAT MONET IHMISET. TOIVON, ETTÄ LÖYDÄT TIEN ITSELLESI.
- ????
Voi herran jumala mitä tekstiä tääl on,siis onko pakko muka olla uskovainen(ja missä lukee milläinen on uskovainen)missä lukee miten ihmisen pitää elää(sen voi tietenkin tulkita monella tavalla ton raamatun)en voi muuta kuin ihmetellä.Olen tosi onnellinen ilman noita toitotuksia ja onnellinen että lähipiirissä ei kukaan noita harrastuksia mulle usuta sillä sääli kävis heikkoa ihmistä(heikoille joskus tietenkin tekee hyvää toi "uskovaisuus")Mä kyllä rukoilen joskus jumalaa,en kiellä häntä,mutta en ymmärrä tätä ihmisten eri lahkoja,kiistellään vielä mikä niistä on oikea lahko ja voi,voi noita kaikkia sääntöjä,miten ihmeessää voi olla onnellinen jos ei voi elää kuin itse haluaa,vaan miettii koko ajan seuran mielipidettä,en voi muuta kuin puistaa päätä ja ihmetellä näitä muka uskovaisia,,,,
- Frank
Todennäköisesti ajattelet omilla aivoillasi ja siksi tuollaisia ajatuksia. Mitä älykkäämpi - sen vähempi uskovaisuutta.
Hakeudu sellaisten ihmisten pariin, jossa tunnet olevasi 'kotonasi'. - Nuori nainen
Minä olen ns. VL, mutta.. tavallaan uskoni kieltänyt. En mitenkään yleisesti,sanallisesti,mutta hiljaa lipunut uskosta pois. Mielestäni ei tarvi "julistaa" että nyt olen sitten eronnut VL-piireistä, vaan toimii ja elää sillain niinku parhaaksi näkee. En ole esimerkiksi käynyt seuroissa aikoihin.
Ei minulta kukaan ole vielä tullut kysymään, että oletko enään uskovainen! (Kukaan ei uskalla,kaikki puhuvat selän takana). Mutta väliäkö sillä?
Olen sitä mieltä, että usko on omakohtainen asia,eli jokainen uskoo omalla tavallaan, eikä kukaan ole tilivelvollinen kenellekkään tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. Jokaisella on omatunto,jonka mukaan voi elää. Kukaan ei voi tietää, missä kenenkin raja menee.
Olen onnellinen näin vaikken ole uskoani julkisesti kieltänytkään. En näe mitään tarvista, jotta niin tekisin. Se kun aiheuttaa muille (vl-porukalle) lisää tuskaa ja vaivaa, kun pitää pystyttää marttakerhoja ja suu vaahdossa jauhaa toisten elämästä ;)
Joten relax.. - Tintti
Mun mielestä saat tehdä ihan niinku sua ittees
huvittaa..en usko että sun perhees sua alkaa hyljeksimään..mä oon kieltäny uskoni aikaa sitten..ja kaverit ja perhe tietää sen.En silloin pikkutyttönä mennyt edes rippikouluun, vaik kaikki mun kaverit meni..mun mielestä on parempi olla kuulumatta mihkää uskonlahkoon...- vamh.lest
Jos lupaa hakee väärällä sydämmen tilalla ja väärälle asialle; AINA SAA LUVAN VÄÄRÄÄN JOS HALUAA.
Mutta me emme voi viimisenä päivänä kun kaikki kutsutaan koolle sitä syyttää jos kadotukseen joutuu, mitä ihmiset ovat puuhuneet tai ovat antaneet luvan väärille asioille.
Silloin kysytään vaan, että onko oikea Raamatun mukanen usko sydämmellä. Jos ei, taivas pysyy kiinni ja ihminen menee kadotukseen. Ihmisellä on oma vastuu...
Ja kuoleman jälkeen ei enää mitään asioita voi korjata. Ne asiat pitää korjata ennen kuolemaa, jos haluaa taivaaseen.
"Joka parannuksen teon huomiseen siirtää, se vuoteensa helvettiin rakentaa"
Ja älkää luottako huomiseen päivään, se voi olla että huominen ei tulekaan.
Ja... ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle!
Jos ei ole siis uskoa ei pääse taivaaseen kuoleman tullessa.
Sen jälkeen monelle kelpaisi usko, mutta Jumala on kääntänyt tottelemattomalle ihmiselle selkänsä. Ihminen saa ansion mukaan.
Siitäkin tulee vielä kovempi tuomio jos on varoitettu, eikä ole ollut kuuliainen Jumalan sanalle ja nöyrtynyt parannukseen ja uskonut evankeliumia omalle kohdalle.
Miettisitte täällä ajassa, että ei sitten tarvi tulijärvessä katua. Koska se silloin ei enää auta.
Nämä ovat Raamatun totuuksia.
Viittaan Rikkaan miehen ja Lasaruksen kertomukseen.
Rikas mies kertoo muistaakseni liekeistä jotka vaivaavat häntä, siellä kadotuksessa... - vamh.lest
IHMISELLE EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ JOS SE USKOVAISIA YRITTÄÄ VAAN SANOISTA SITOA.
Sillä meidän usko ei perustu tekoihin, eikä oikeisiin sanoihin vaan oikeaan uskoon.
Kuka osaa aina sanoa ja tehdä kaikki oikein, jos näin pitäis tehdä, silloin on Jeesus hukkaan kuollut.
Vaikka me emme aina osaisikaan oikein kaikkia asioita puhua, ei se meiltä siis vie taivasosuutta. Jos oikea usko on nimittäin sydämmessä...
Mutta jos meilllä ei ole se ainoa Raamatun mukanen usko sydämmessä, ja vaikka kuinka oikein puhuisimmme, se väärä usko veis kadotukseen. Jos nimittäin olisimme ulkpuolella oikean uskon. - vanh.lest
IHMISELLE EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ JOS SE USKOVAISIA YRITTÄÄ VAAN SANOISTA SITOA.
Sillä meidän usko ei perustu tekoihin, eikä oikeisiin sanoihin vaan oikeaan uskoon.
Kuka osaa aina sanoa ja tehdä kaikki oikein, jos näin pitäis tehdä, silloin on Jeesus hukkaan kuollut.
Vaikka me emme aina osaisikaan oikein kaikkia asioita puhua, ei se meiltä siis vie taivasosuutta. Jos oikea usko on nimittäin sydämmessä...
Mutta jos meilllä ei ole se ainoa Raamatun mukanen usko sydämmessä, ja vaikka kuinka oikein puhuisimmme, se väärä usko veis kadotukseen. Jos nimittäin olisimme ulkpuolella oikean uskon. - vanh.lest
He puhuvat teistä valhetellen kaikkinaista pahaa.
Minun rakkaani älkää peljätkö, sanoo Jeesus.
Totisesti, totisesti sanon minä teille, he ovat saaneet palkkansa.
Ja joka näistä minun pienimmistä yhden viettelee, parempi on että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja upettaisiin syvyyteen, sano Jeesus.
- ÅULU237
Tuloksena vain Pohjois-Irlanti ja islamin kapina.
- Anonyymi
"Kuinka kielsitte uskonne?"
Mitäpä jos tuon kysymyksen asettaisi muotoon "Kuinka hylkäsitte VL- harhaopin?"
Harhaoppihan se vl- lahkolaisuus on. - Anonyymi
Mies syntyy naisesta ja alkaa kirjoittaa juttuja miten sitä pitää sortaa ja ryöstää raiskata ja syyttää.....rabbit.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144