Aluvanteiden momentti ?

AMG 15" momentti ?

Mikähän mahtaa olla oikea momentti W202:n 15" AMG-aluille , jotka ovat kartiopultilliset?

Vanteet vastaavat oheisten kuvien mallia (toivottavasti kuvat osui oikeisiin versioihin, kun tuosta kuvakimarasta ei ain atiedä):

- http://kuvaton.com/u/yME

- http://kuvaton.com/u/yM6

-

10

9177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tahvolandia

      Olisko 250 nyytton metriä

    • AMG 15" momentti ?

      Valitettavasti monissa ns. ammattimaisissakin rengasfirmoissa puoskaroidaan miten sattuu. Ei uskaltaisi jättää autoa valvomatta työn alle.

      Pulttipyssy ei ole momenttiavain ja silti sillä kuitenkin vedellään aluvanteita kiinni. Vanteen saatua hiusmurtumia joissakin tapauksissa vanne on hajonut suoraan ajossa alle. Tilanteesta riippuen kyse voi olle elämästä ja kuolemasta.

      Kuten eräs joka oli laitattanut usille aluille uudet renkaat BMW 5-sarjaaiseen ja rengasfirma oli vetänyt n ekiinni pulttipyssyllä. Oli ajanut noin 100-150 kilometriä mottoritiellä ja hidasti ulosmenoon jolloin noin 50km / h vaudissa vane meni pirtoiksi. Jos olisi sattunut muutama minuuttia aiemmin, niin seuraukset olisivat ollet toista luokkaa. Myöhemmin vaadittu expertti totesi syyn olleen liian korkea pulttien momentti. Muidenkin vateiden pultit olivat ylimomentissa.

      Tai sitten peltivanteet vedetää 600barin perässä olevalla pulttipyssyllä aivan holtitottoman- julmetun tiukkaan (pultteja ei luonnollisestikaan puhdiseta ja rasvata eikä laippoja puhdisteta varmistaakseen, että vanne asettuu suoraan) ettei niitä edes jatkovarrella saa auki tai todella tuskaisesti. Näin oli omalla kohdalla kun suuri alan firma oli asentanut udet Michelinit edellisille vanteille.

      Monesti näkee 100-120Nm suosituksia ja joillakin autonvalmistajilla voi olla vanteilleen jopa 140Nm suositus ohjekirjassaan (omassa ei ole manintaa momentista). Riippuu pulttityypistä ja pulttien mitoista.

      Alla ei eritellä onko kyse aluista vai peltivanteista. Aluissa momenttiin vaikuttaa myös pulttityypi, kartio- vai pallokanta vai aluslaatoilla.

      "Älä käytä ilmalla taikka sähköllä toimivaa mutterinvetäjää, koska vanteet sekä mutterit/pultit voivat vaurioittua. Momenttiavainta käytetään vanteiden asennuksessa ja kiristys pitää olla 110 Nm M12 pultille/mutterille ja 130 Nm M14 pultille/mutterille. Kiristä pultit/mutterit poikittain. Muista myös pulttien/muttereiden kiristys 10 kilometrin jälkeen."

      Sivun loppuosassa: http://www.kaikkirenkaista.fi/

      "Alumiinivanteet tulisi aina kiristää momenttiavainta käyttäen. Näin voidaan varmistua, ettei vannetta vahingoiteta kiinnittäessä. Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm."

      - http://www.kolumbus.fi/rengaslasi/vanteet.htm

      Forum: http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t2104,25

      MB Forum: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=61243&sid=aa8df0944b4bef5d0e0efa642893cd9d

    • Korjausoppaan mukaan aluvanteille on 145 Nm:n kiristysmomentti.

    • AMG 15" momentti ?

      Wups! Kuulostaa äkikseen paljolta tuo 145 Nm (voisi ajatella M-sarjalaista ymv.). Auton käsikirja puolestaan ei manitse mitään kiristysmomenteista vaikka muut perustiedot sopivasta vannekoosta aapisessa onkin.

      • Anonyymi

        MB Srinterin aluvanteille ohjekirja sanoo:

        Kevytmetalliset pyöränpultit: 180 Nm
        ja
        Teräksiset pyöränpultit: 240 Nm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MB Srinterin aluvanteille ohjekirja sanoo:

        Kevytmetalliset pyöränpultit: 180 Nm
        ja
        Teräksiset pyöränpultit: 240 Nm

        Et sä lainkaan tyhmä ole? Lue ihmeessä ketju ja tajua milloin se on käsitelty.


      • Anonyymi

        Ei ole 145nm paljon henkilöauton pulteille. Mersussa normaalia.

        Ford Focuksessa 1.0 oli ohjekirjassa muistaakseni 135nm kun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole 145nm paljon henkilöauton pulteille. Mersussa normaalia.

        Ford Focuksessa 1.0 oli ohjekirjassa muistaakseni 135nm kun

        Mersun 12 mm:n pultit olen laittanut ohjeen mukaiseen 110 Nm ja 14 mm:n pultit 140 Nm. Ja nämä siis riippumatta onko pelti-vai aluvanne. En ole koskaan jälkikiristellyt, eikä koskaan ole ollut ongelmia kiinnipysymisessä eikä taas avaamisessa. Liian kuiviin kierteisiin laitan hiukan kuparipastaa.


    • Anonyymi

      Suositus vaihtelee merkeittäin/malleittain. Edellisessä Sitikasssa se oli 120Nm, ja nykyisessä Bemarissa 140Nm. Löytyy kayttöohjeesta. Jos se on kateissa, ne löytyvät myös netistä.

    • Anonyymi

      Itse olen laittanut 130Nm ja hyvin pysyy..amg18"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7645
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4223
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3715
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2876
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2581
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2427
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51
      2388
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2339
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2286
    Aihe