että ottaa

päähän

Mua sitten pistää niin vihaks kun tuo vapaan tulon tuloraja on niin pieni. Olen nyt jo tienannut yli tuhat euroo yli mitä saa. Kesällä kun tarvi ostaa kaikkee kotiin ja yleensä eläminen maksaa. Nyt en voikkaan ottaa enää opintotukee koko syksyn ja pitäis elää kuussa noin kolmella sataa. Jotkut ehkä elää niin pienel, mut kun maksaa vuokran ja puhelin laskun niin mitään ei jää käteen.Miksi sitä tulorajaa ei voi nostaa edes hiukan, koska valtio hyötyy kumminkin siitä kun mä maksan veroa niille. Opintolainaa en suostu ottaa. Tämä valtio rankasee kaikkia ketkä yrittää.

Enkä ymmärrä sitä, että miksi siihen laskuun pitää ottaa mukaan kesän tienistit. Me ei saada silloin mitään tukea. Ja yksi on toi toimeentulotuki kun viimeinen opintotuki tulee toukokuussa ja hyväs lykys kesätyö palkka vasta heinäkuussa ja vielä se että jos ei ole ottanut opintolainaa niin ei myönnetä toimeentulotukea. Se vielä jos poika tai tyttöystävä sattuu tienaamaan tuhat euroo niin sossusta ei saa penniäkään rahaa. Kun vuokra on 500 euroo ja molempien puhelinlaskut, vakuutukset, sähkölasku, netti, ei siitä kyllä sitten enää mitään ruokaan ja muuhun jää.

13

1391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Ala työttömäksi, niin johan aletaan rahaa tarjoamaan joka suunnalta.

• joopa

Jos tukikuukautena saa tienata 500 euroo, siihen opintoraha n.250 ja asumislisä n.177 (jos saat täytenä), niin yhteensä kuussa reilu 900€. Sillä pitäisi pärjatä, kun vielä tuettomina kuukausina saat tienata 1500€/kk.. Vuoden aikana saat siis tienata 9000€, opintorahaa saat 2250€ ja asumislisää n.1600€. Yhteensä vuoden aikana reilu 12800€. Kuukautta kohti se tekee reilun tonnin. Eikö sillä pitäisi jo elellä ihan hyvin ilman että tartteisi töistä lisätuloja?

• minä

Oli nyt ihan pakko kommentoida tähän kirjoitukseesi. Okei eli aloittaja saa vuodessa 12800e. Siitä kun vähentää jo pelkän vuokran niin jäljelle jääkin enää 6800e. Siitä vielä vesilaskut, sähkölaskut, puhelinlaskut, mahdolliset yhtiövastikkeet, ym..ym..
        Itselläni suurinpiirtein rahat jakautuu näin:
        12000e-6000e(vuokra)
        sähkö -180e
        netti puh.laskut -400e
        bensat(jotta pääsen kouluun ja töihin) -1500e
        koulukirjat 200-300e
        =3620e
        Jolloin rahaa jää n.300e/kk. Tästä vielä vaatteet, ruuat, kalusteet, astiat, pesuaineet, ym..ym.. Joten eipä tuolla kauheasti juhlita. Itselleni on luxusta jo se, että voin ostaa kasviksia jonain päivinä, kun on varaa. Muuten kun ne on niin pirun kalliita yleensä niin ei toivoakaan.

• Jopas

"Mua sitten pistää niin vihaks kun tuo vapaan tulon tuloraja on niin pieni. Olen nyt jo tienannut yli tuhat euroo yli mitä saa."

Totta, tulorajaa ei ole nostettu yli kymmeneen vuoteen, joten tuon 9000€ nostovoima on huomattavasti pienempi kuin se on rajaa määritettäessä ollut. Lisäksi vuokrat ovat nouseet (asumislisän katto ei), joten sitäkin kautta vapaan tulon määrää pitäisi ehdottomasti korottaa, puhumattakaan asumislisän katosta.

Lisäksi vituttaa, kun ylittää sen rajan vaikka 200€ eurolla, niin tukia leikkaantuu enemmän.

"Opintolainaa en suostu ottaa. Tämä valtio rankasee kaikkia ketkä yrittää."

Älä sitten valita, että rahat ei riitä. Itse olet rahankäyttösi järjestänyt ja kun sinulla on kerta mahdollisuus moisiin tuloihin, niin tuntuuko laina missään, jonka korot saa vähentää verotuksessa ja korkoprosenttikin on tällä hetkellä jotain 3%-yksikön luokkaa? Että kannattaisi varmaan sitä omaa elämääkin vähän miettiä..

• Ahkeruus ei ole synti!

Mitä sillä on väliä, mitä kukin tienaa? Eihän jossakin lapsilisässäkään moisia rajoja noudateta! Eikä tuo tulorajan pienennys ole ainoa rangaistus rehellisestä työnteosta opintojen ohessa, lisäksi joutuu maksamaan opintotuesta(kin) veroa h-vetin paljon enemmän kuin ne, jotka eivät tee töitä.

Minä en tee töitä opiskelujen ohessa siksi, etteivät rahani muuten riittäisi elämiseen, vaan siksi, että työnteko on opiskelulle mukavaa vaihtelua ja siksi, että saan hieman ylimääräistä vaate-/kodinkone-/matkustelu-/ryyppäysrahaa. Ei kai kukaan ihminen voi niin hölmö olla, että kieltäytyy irtorahasta, jos sen saamiseen on mahdollisuus. Totuus nyt kuitenkin on, että vaikkakin sillä opintotuella tulee toimeen, niin ei sillä juhlavasti (lue: normaalin työtätekevän väestön tavoin) elele.

• ahkeruus ei ole synti!
        Ahkeruus ei ole synti! kirjoitti:

Mitä sillä on väliä, mitä kukin tienaa? Eihän jossakin lapsilisässäkään moisia rajoja noudateta! Eikä tuo tulorajan pienennys ole ainoa rangaistus rehellisestä työnteosta opintojen ohessa, lisäksi joutuu maksamaan opintotuesta(kin) veroa h-vetin paljon enemmän kuin ne, jotka eivät tee töitä.

Minä en tee töitä opiskelujen ohessa siksi, etteivät rahani muuten riittäisi elämiseen, vaan siksi, että työnteko on opiskelulle mukavaa vaihtelua ja siksi, että saan hieman ylimääräistä vaate-/kodinkone-/matkustelu-/ryyppäysrahaa. Ei kai kukaan ihminen voi niin hölmö olla, että kieltäytyy irtorahasta, jos sen saamiseen on mahdollisuus. Totuus nyt kuitenkin on, että vaikkakin sillä opintotuella tulee toimeen, niin ei sillä juhlavasti (lue: normaalin työtätekevän väestön tavoin) elele.

3. rivi, 1. sana: pienennys - pitäisi olla: ylitys

• Ahkeruus ei ole synti! kirjoitti:

mutta ahneus on! ja ahnehan sinä olet ja vähän saatanan röyhkeä jos kehtaat VAATIA SAMANSUURUISTA ILMAISTA RAHAA YHTEISKUNNALTA, kuin sellainen joka ei töitä syystä tai toisesta tee! Ps. ei sinunkaan pakko ole töitä tehdä, jos "työttömien" opiskelijoiden (Opiskelu on ja pitäisi olla opiskelijan pääTYÖ) olot kadehdittuvat! Siinähän vasta ihmiset eriarvoisessa asemassa olisivat jos yhteiskunnan pitäisi JAKAA ILMAISTA rahaa niillekin jotka vaikka tienaavat 1000 euroa tai vaikka 500 tai 2000 euroa kuussa versus että joku toinen opiskelija ei taas saa mitään opintorahan ulkopuolista tuloa (palkkatuloa)

• Ahkeruus ei ole synti! kirjoitti:

mutta ahneus on! ja ahnehan sinä olet ja vähän saatanan röyhkeä jos kehtaat VAATIA SAMANSUURUISTA ILMAISTA RAHAA YHTEISKUNNALTA, kuin sellainen joka ei töitä syystä tai toisesta tee! Ps. ei sinunkaan pakko ole töitä tehdä, jos "työttömien" opiskelijoiden (Opiskelu on ja pitäisi olla opiskelijan pääTYÖ) olot kadehdittuvat! Siinähän vasta ihmiset eriarvoisessa asemassa olisivat jos yhteiskunnan pitäisi JAKAA ILMAISTA rahaa niillekin jotka vaikka tienaavat 1000 euroa tai vaikka 500 tai 2000 euroa kuussa versus että joku toinen opiskelija ei taas saa mitään opintorahan ulkopuolista tuloa (palkkatuloa)

• Ahkeruus ei ole synti!
        moniosaaja kirjoitti:

ILMAISTA RAHAA EI OLEKAAN, vaan töitä tekevät ihmiset, kuten minä, tuovat sitä yhteiskunnan pussiin uudelleen jaettavaksi. Ei sillä, ettenkö olisi tuon yhteiskunnan rahan suhteen nettosaaja tässä vaiheessa elämääni, mutten takuulla niin merkittävä sellainen kuin jotkut!

Eikä minua kadehdituta opiskelijoiden oltavat - sen sijaan eräät sosiaali-/finanssipoliittiset lait kylläkin. Ja se, että tekee töitä, ei poissulje mahdollisuutta olla päätoiminen opiskelija (24,3 ov./vuosi).

En kannata ihmisten eriarvoistamista, mutta tietty kansalaispalkka-ajattelu pohjanani lähtisin kehittämään tuota opintotukea. Onko se oikein, että haluni edes vähän parantaa elintasoani syö heti opintotukeani (9000 €/vuosi on aika pieni raja)? Minulla on kuitenkin ne samat menot kuin muillakin opiskelijoilla! Pitäisikö minun kattaa ne siis itse, kun toisille valtio tuo leivän pöytään? Vai kieltäytyä vasten tahtoani tekemästä töitä, jottei olisi valittamisen aihetta? Pitää muistaa myös, että opiskelijaksi ryhtyminen on (käytännössä) TIETOINEN ja HALUTTU valinta, toisin kuin esimerkiksi työttömäksi joutuminen, joten tällä perusteella katson, että opintotuen tulisi olla VÄHEMMÄN SOSIAALIAVUN KALTAINEN TUKIMUOTO KUIN VAIKKAPA PERUSPÄIVÄRAHA TAI TOIMEENTULOTUKI.

P.S. Ei se naurata, kun pistää verkkopankissa maksuun opintotuen vapaaehtoisen palautuksen, á 529,80 euroa, niin kuin tässä on tehty...

• t.i.ruskeepaa
        moniosaaja kirjoitti:

mieluummin. Et ole moniosaaja, vaan katkera siitä, että sinun täytyy esiintyä sellaisena.

• päähän

Aikamoinen keskustelu on tullut aikaan. Jokainen saa ajatella niinkuin haluaa, mutta nyt kun on joutunut palauttamaan opintotukia kun kesällä muutettiin ja haluttiin ostaa uusi pöytä, sohva ja sänky johon kaikki ylimääräiset rahat meni. Minua vain ihmetyttää miksi ne tulot jotka tienaat kesällä lasketaan siihen vaikka ei edes saa mitään tukia. Kun muidenkin asemaa ajattelee, ne jotka tekevät esim keikka hommia joskus silloin tällöin ja kesällä tienaavat hyvin niin syksyllä ne säästöt hälvenevät ja kun tuloraja on täynnä eivät pysty enää tuurauksia ottamaan vastaan eikä sitten kyllä enää soitella jos monta kertaa kieltäytyy.

• joopa

Koska kesällä ei saa mitään tukia, silloin saakin tienata 1500€/kk..

• Pexi

Nuo tulorajat on ihan syvältä. Ite oli töissä toukokuusta elokuuhun ja sitten tarjottiin jatkopaikkaa vielä syyskuuksi. Piti kieltäytyä siihen vedoten, että ei jää juuri mitään käteen!! Jos olisin tienannut vaikka 1500 euroa, olisi pitänyt palauttaa 800 eurolla opintotukia. Sitten vielä päälle verot niin talkootöiksihän tuo olisi mennyt. Näin se valtio innostaa opiskelijoita tekemään kesätöitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6545
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      661
      2791
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      92
      1197
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1195
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      236
      1089
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      992
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228