Haluaisin oppia tekemään internet sivuja! mistä tulisi aloittaa ja mitä pitää hallita!? Riittääkö pelkkä HTML vai tarvitaanko muita ohjelmointi kieliä? Mitä vikaa Ms. Frontpagessa???
Mitä tarvitaan internet sivujen tekoon???
16
3512
Vastaukset
- Codeman
Kyllä HTML kieli itsessään riittää aloittamiseen. Editorilla on kylläkin helpompi väsätä ja siinäkin olisi hyvä taitaa HTML. FrontPage on hyvä aloittelijan ohjelma. FrontPage ohjelmalla on myös helppo siirtää sivut nappia painamalla palvelimelle (palvelimen pitää tukea FrontPagea)
FrontPage kylläkin on maksullinen ohjelma ja varmasti moni ei halua sijoittaa pelkästään kokeiluun. Download.com ista saat ilmaisohjelmia joilla on helppa tehdä kotisivuja.
Itse html-sivujen väsämiseen ei mitään ihmeellistä taitoa tarvita. Sivujen kehittäminen eri toiminnoilla, kuvien käsittely ja grafiikka tarvitsevatkin sitten enemmän näperrystä. Näitäkin voi itse opiskella netissä.
Muista tilata heti parempi palvelinpaikka joka tukee eri toimintoja. Ilmaispaikkojen kanssa saa aina tapella eikä asiakaspalvelua ole. 5mb paikkoja saa alle kolme euroo kuukausi joissa on kaikki hienoudet. Tämä riittää pitkään. Samalla voit tilata oman domain-nimen.- M2KD
Kysyjä tuskin tarvitsee domainia vielä pitkään aikaan... Kokeilut hoituvat mainiosti ISPn kotisivupalvelinta käyttäen tai sitten ilmaisilla.
- Aloittelija
Kiitos vastauksista!!!! Minulla kylläkin on jo frontpage ohjelma, joten olen kyllä ajatellut opetella sivujen tekoa sillä, mutta olen kuullut "ammattilaisten" haukkuvan sitä? eipä ole syitä kertonut, lieko kyseessä jonkin asteisesta "ammattilaisten" sisäpiiri jutusta ku ei ole aliottelijalle siitä puhunu ´, joten kertoisitko sinä?
- Isoäitee
Aloittelija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!!!! Minulla kylläkin on jo frontpage ohjelma, joten olen kyllä ajatellut opetella sivujen tekoa sillä, mutta olen kuullut "ammattilaisten" haukkuvan sitä? eipä ole syitä kertonut, lieko kyseessä jonkin asteisesta "ammattilaisten" sisäpiiri jutusta ku ei ole aliottelijalle siitä puhunu ´, joten kertoisitko sinä?
FrontPagen sanotaan tekevän huonoa koodia. Siis kirjoittavan HTML:ää niin, että siihen tulee turhaa sälää. Tiedä sitten, paljonko sillä on merkitystä jos on kysymyksessä ihan tavallinen yksityishenkilön sivukokonaisuus.
- Codeman
Aloittelija kirjoitti:
Jotkut eivät pidä FrontPagesta, se on totta. Se johtuu parista seikasta.
Ensinnäkin se on huono linkityksessä kun puhutaan suuremmista sivumääristä, koska se joskus sekottaa koodeja ja esimerkiksi tarvitsee erinäisen laitteen, jota vastaan sivut tehdään. Esmerkiksi jos teet kovalevylle, niin linkit tulee muotoon C:/...
Tämän voi estää asentamalla serverextension tai käyttämällä esim. Zip-levykettä johon teet sivusi. Joskus kyllä FrontPage muuttaa linkityksen siihenkin väärin, mutta aika harvoin. Kuvat joskus katoavat, koska linkki on väärä netissä.
Toinen on uusien tekniikoiden puuttuminen kuten jotkut DHTML työkalut ja "layers" tominnan, jolla saadaan esim kuvia ja tekstejä päällekkäin. Nämä on tehtävä manuaalisesti koodiin.
Tuo valittaminen että tulee ylimääräisiä koodaja tulee niiltä jotka eivät tiedä, että esim. Wordista kopioitava teksti on aina käytettävä ensin Notepadissa tai Wordpadissa ja sitten vasta liitettävä FrontPageen. Tähän oppii.
Positiivista on järjestelmällisyys ja tiedon siirtäminen nettiin. Helppo käyttää ja paljon toimintoja. Itse olen ammattilainen alalla ja käytän mielelläni FrontPagea.
Ammattitoiminnassa portaalit rakennetaan FrontPagella ja designsivut Dreamweaverilla.
Dreamweaver tekee vastaavasti paljon sivukoodeja jotka eivät toimi kaikissa selaimissa ja on vaikeampi opetella käyttään.
Kaikilla ammattilaisilla on se oma suosikkiohjelmansa ja kaikki muu on huonoa....
Pistele meneen vain aluksi FrontPagella ja älä välitä muista ja niiden mielipiteistä. - Codeman
M2KD kirjoitti:
Kysyjä tuskin tarvitsee domainia vielä pitkään aikaan... Kokeilut hoituvat mainiosti ISPn kotisivupalvelinta käyttäen tai sitten ilmaisilla.
Kun vain varmistaa että on palvelupuhelimet mihin voi soittaa ongelmien ilmentyessä. Joskus on kiva tietää miksi ftp ei toimi tai miksi sivut ei näy. Ilamispaikoissa kun on harvoin palvelua.
Kyllä parin lantin maksaminen on vaivan arvoista. Domainnimet voi kyllä olla aluksi turhaa...mutta hauskaa sinänsä. - sami
Codeman kirjoitti:
Jotkut eivät pidä FrontPagesta, se on totta. Se johtuu parista seikasta.
Ensinnäkin se on huono linkityksessä kun puhutaan suuremmista sivumääristä, koska se joskus sekottaa koodeja ja esimerkiksi tarvitsee erinäisen laitteen, jota vastaan sivut tehdään. Esmerkiksi jos teet kovalevylle, niin linkit tulee muotoon C:/...
Tämän voi estää asentamalla serverextension tai käyttämällä esim. Zip-levykettä johon teet sivusi. Joskus kyllä FrontPage muuttaa linkityksen siihenkin väärin, mutta aika harvoin. Kuvat joskus katoavat, koska linkki on väärä netissä.
Toinen on uusien tekniikoiden puuttuminen kuten jotkut DHTML työkalut ja "layers" tominnan, jolla saadaan esim kuvia ja tekstejä päällekkäin. Nämä on tehtävä manuaalisesti koodiin.
Tuo valittaminen että tulee ylimääräisiä koodaja tulee niiltä jotka eivät tiedä, että esim. Wordista kopioitava teksti on aina käytettävä ensin Notepadissa tai Wordpadissa ja sitten vasta liitettävä FrontPageen. Tähän oppii.
Positiivista on järjestelmällisyys ja tiedon siirtäminen nettiin. Helppo käyttää ja paljon toimintoja. Itse olen ammattilainen alalla ja käytän mielelläni FrontPagea.
Ammattitoiminnassa portaalit rakennetaan FrontPagella ja designsivut Dreamweaverilla.
Dreamweaver tekee vastaavasti paljon sivukoodeja jotka eivät toimi kaikissa selaimissa ja on vaikeampi opetella käyttään.
Kaikilla ammattilaisilla on se oma suosikkiohjelmansa ja kaikki muu on huonoa....
Pistele meneen vain aluksi FrontPagella ja älä välitä muista ja niiden mielipiteistä....jotka eivät toimi kaikissa selaimissa?
Ja väitätkö todella että FrontPage tekee standardinmukaista html-koodia?
Huhhuh... - Codeman
sami kirjoitti:
...jotka eivät toimi kaikissa selaimissa?
Ja väitätkö todella että FrontPage tekee standardinmukaista html-koodia?
Huhhuh...Dreamweaver käyttää erikoisuuksissaan DHTML koodia ja sitä ei kaikki tue. Olemme testailleet. En väitä etteikö FrontPagellakin saa sellaisia koodeja. Dreamweaverin layeritkään ei toimi kaikissa selaimissa.
Sami taitaa ottaa henkilökohtaisesti asian. Oletko Dreamweaver fani?
Enkä todellakaan väittänyt että FrontPage tekee standardia.. mistä sen sait päähäsi? - sami
Codeman kirjoitti:
Dreamweaver käyttää erikoisuuksissaan DHTML koodia ja sitä ei kaikki tue. Olemme testailleet. En väitä etteikö FrontPagellakin saa sellaisia koodeja. Dreamweaverin layeritkään ei toimi kaikissa selaimissa.
Sami taitaa ottaa henkilökohtaisesti asian. Oletko Dreamweaver fani?
Enkä todellakaan väittänyt että FrontPage tekee standardia.. mistä sen sait päähäsi?"Tuo valittaminen että tulee ylimääräisiä koodaja tulee niiltä jotka eivät tiedä, että ..."
Tuosta saa käsityksen ettei huonoa koodia tule jos toimii mainitsemallasi tavalla.
Dreamweaver saattaa käyttää jossain erikoisuuksissa koodia jota kaikki selaimet eivät ymmärrä. Layerit taas eivät ihan yleensäkään toimi kaikissa selaimissa koska ne toteuttavat layeria eri tavalla. Dreamweaverilla saa kylläkin layerit tehtyä niin että toimii sekä ie:ssä että Netscapessa.
Minä en ota henkilökohtaisesti, en vaan hyväksy käsittämättömiä ja huonosti perusteltuja väitteitä. En myöskään ole Dreamweaver-fani.
Dreamweaveria olen testaillut ja saanut melko hyvää jälkeä aikaiseksi. FrontPagea taas en ole koskaan edes avannut, koska en ole kertaakaan nähnyt hyvää jälkeä FP:llä tehtynä. Miksi siis käyttäisin sitä?
FP:stä kerroit:
"se joskus sekottaa koodeja ja esimerkiksi tarvitsee erinäisen laitteen, jota vastaan sivut tehdään. Esmerkiksi jos teet kovalevylle, niin linkit tulee muotoon C:/... " jne.
Myöhemmin lisäsit:
"Ammattitoiminnassa portaalit rakennetaan FrontPagella ja designsivut Dreamweaverilla."
Jos FrontPage todella tekee noin niin minkä takia portaalit tehdään sillä? Mikä ihmeen järki on tehdä portaalit ohjelmalla joka ei osaa kunnolla linkitystä? *ei ymmärrä*
Itse teen sivut lähinnä HomeSitella, koska siinä pysyy koko ajan koodissa kiinni. Makuasiat ovat makukasioita, mutta kunnon koodista ei mielestäni pitäisi tinkiä. Ei edes ammattilaisen. - Codeman
sami kirjoitti:
"Tuo valittaminen että tulee ylimääräisiä koodaja tulee niiltä jotka eivät tiedä, että ..."
Tuosta saa käsityksen ettei huonoa koodia tule jos toimii mainitsemallasi tavalla.
Dreamweaver saattaa käyttää jossain erikoisuuksissa koodia jota kaikki selaimet eivät ymmärrä. Layerit taas eivät ihan yleensäkään toimi kaikissa selaimissa koska ne toteuttavat layeria eri tavalla. Dreamweaverilla saa kylläkin layerit tehtyä niin että toimii sekä ie:ssä että Netscapessa.
Minä en ota henkilökohtaisesti, en vaan hyväksy käsittämättömiä ja huonosti perusteltuja väitteitä. En myöskään ole Dreamweaver-fani.
Dreamweaveria olen testaillut ja saanut melko hyvää jälkeä aikaiseksi. FrontPagea taas en ole koskaan edes avannut, koska en ole kertaakaan nähnyt hyvää jälkeä FP:llä tehtynä. Miksi siis käyttäisin sitä?
FP:stä kerroit:
"se joskus sekottaa koodeja ja esimerkiksi tarvitsee erinäisen laitteen, jota vastaan sivut tehdään. Esmerkiksi jos teet kovalevylle, niin linkit tulee muotoon C:/... " jne.
Myöhemmin lisäsit:
"Ammattitoiminnassa portaalit rakennetaan FrontPagella ja designsivut Dreamweaverilla."
Jos FrontPage todella tekee noin niin minkä takia portaalit tehdään sillä? Mikä ihmeen järki on tehdä portaalit ohjelmalla joka ei osaa kunnolla linkitystä? *ei ymmärrä*
Itse teen sivut lähinnä HomeSitella, koska siinä pysyy koko ajan koodissa kiinni. Makuasiat ovat makukasioita, mutta kunnon koodista ei mielestäni pitäisi tinkiä. Ei edes ammattilaisen.Mitä on "kunnon koodi"?
Tietenkin jos pysyy pelkässä html-koodissa ja jättää kaikki muut tominnot pois niin saadaan varmaa ja toimivaa jälkeä. Tosiasiassa vain sivuilla pitää olla enemmän ja enemmän interaktiivisi toimintoja ja niissä aina joku selain kärsii.
Ja ei se editori sivuja tee vaan itse henkilöt. Kerro mikä on muuten sivuissa oikeaa ja hyvää jälkeä?
Ensimmäisessä viestissä jo haukuin FrontPagea ja yritin olla neutraali, mutta ei se näköjään riitä kaikille....
..ja et ole elämäs aikana varmaan rakentanut ainuttakaan portaalia kun et tiedä mitkä asiat ovat tärkeitä editorissa. FrontPage on hieno editori jos osaa vain muutaman niksin. Ei täydellistä editoria ole vielä tehty.
Kerroit ettet hyväksy käsittämättömiä ja huonosti perusteltuja väitteitä. En ole tässä aikoutkaan sen tarkemmin niitä selostaa ja en ainakaan sinulle. Viesti ei ole sinun aloittamasi. Itse en pidä siitä että aloitteliat tulevat väliin kertoilemaan juttuja, joista heillä ei ole oikeastaan mitään tietoa. Huomaan heti koska väitteet tulevat henkilöiltä jotka eivät tee sivuja muuten kuin harrastuksena. - sami
Codeman kirjoitti:
Mitä on "kunnon koodi"?
Tietenkin jos pysyy pelkässä html-koodissa ja jättää kaikki muut tominnot pois niin saadaan varmaa ja toimivaa jälkeä. Tosiasiassa vain sivuilla pitää olla enemmän ja enemmän interaktiivisi toimintoja ja niissä aina joku selain kärsii.
Ja ei se editori sivuja tee vaan itse henkilöt. Kerro mikä on muuten sivuissa oikeaa ja hyvää jälkeä?
Ensimmäisessä viestissä jo haukuin FrontPagea ja yritin olla neutraali, mutta ei se näköjään riitä kaikille....
..ja et ole elämäs aikana varmaan rakentanut ainuttakaan portaalia kun et tiedä mitkä asiat ovat tärkeitä editorissa. FrontPage on hieno editori jos osaa vain muutaman niksin. Ei täydellistä editoria ole vielä tehty.
Kerroit ettet hyväksy käsittämättömiä ja huonosti perusteltuja väitteitä. En ole tässä aikoutkaan sen tarkemmin niitä selostaa ja en ainakaan sinulle. Viesti ei ole sinun aloittamasi. Itse en pidä siitä että aloitteliat tulevat väliin kertoilemaan juttuja, joista heillä ei ole oikeastaan mitään tietoa. Huomaan heti koska väitteet tulevat henkilöiltä jotka eivät tee sivuja muuten kuin harrastuksena."Itse en pidä siitä että aloitteliat tulevat väliin kertoilemaan juttuja, joista heillä ei ole oikeastaan mitään tietoa."
Oletko varma ettei minulla ole mitään tietoa?
Ja sinäkö muutenkin päätät kuka saa kirjoittaa ja mitä.
"Huomaan heti koska väitteet tulevat henkilöiltä jotka eivät tee sivuja muuten kuin harrastuksena."
Toisinaan harrastelijat saavat paremman lopputuloksen kuin ns. ammattilaiset, joiden pitää vain kiireessä lätkiä tavaraa sivuille.
Kerro sinä vaikka ammattilaisena tyhmälle ja osaamattomalle mitkä asiat ovat editorissa tärkeitä. Niihin ei ilmeisesti kuulu se että linkit näyttäisivät oikeaan osoitteeseen.
Hyvän koodin aikaansaamisessa ei todellakaan ole ajatuksena että kaikki muut kuin perusHTML jätettäisiin pois. En ole myöskään väittänyt että editorit tekisivät suvuja.
Jos haluat oppia enemmän kunnon koodista lukaise hieman seuraavaa sivustoa:
http://www.w3.org/ - mesjh
Aloittelija kirjoitti:
http://www.menthal27.net/ - siel kaikki tarvittavat ohjeet myös auttavampi ja osaavampi keskustelufoorumi
- apulainen
Sivut voi tehä expagessa.mailaa jos haluut tietää enemmän..................
- Toinen aloittelija
Käy kattomassa osoitteesta www.webbimestari.com jos sieltä löytyisi neuvoja!
- aivohyperxxxlinkkiä
sää tarvittet aivoi
Joitain neuvoja.
1. Html,css,javascript: Et tarvitse harjoittelemiseen edes Internettiä pelkkä selain riittää.
2. Vasta kun tarvitset palvelinpuolta tarvitset omat sivut, jotka tukevat esim.mysql, php...
3. w3school-sivuista hyvä aloittaa.
4. Vain tekemällä voit oppia.
5. Oikotietä onneen ei ole.
6. Kannattaa mahdollisimman nopeasti alkaa tekemään ihan konkreettisia sivuja, jos taidot vähänkään riittävät.Niistä se oppiminen syntyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218257Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016503Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753745- 772948
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402590- 452553
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222286- 1212243
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962054- 481633