Mieheni ja minä ostimme talon tuossa viime helmikuussa. Ennen mitään kauppoja/muuttoa puhuimme raha asioista ja totesin että tiedän jo nyt etteivät rahani tule riittämään kaikkiin laskuihin saati sitten elämiseen. Silloin mieheni oli sitä mieltä että yhdessä hoidetaan kaikki ja koska hän tienaa enemmän niin voi sitten myös maksaa enemmän. Noh, nyt kun olemme tässä asuneet jonkin aikaa nii olen saanut huomata että mieheni ei tue minua taloudellisesti yhtään. Olen jatkuvasti rahapulassa ja stressissä sen takia. Olen miettinyt eroa mutta jäänkö sitten aivan tyhjänpäälle jos lähden kun ollaan omistettu asunto niin vähän aikaa? Joutuuko mieheni maksamaan minulle jotain/pääsenkö itse tästä paskasta eroo maksamatta mitään? Tunnen olevani taloudellisessa loukussa ja se ahdistaa minua suunnattomasti.
avoliitto/ero/raha
8
404
Vastaukset
- 9983
Omistat talosta jonkin osuuden? Ja sinulla on lainastanne jokin osuus?
Ilmoitat miehellesi, että eroatte ja tarjoat hänelle mahdollisuutta lunastaa oma osuutesi (näin hän saa koko talon osakekirjat itselleen ja sinä pääset eroon velastasi, huomaa lisätä maksamasi lyhennykset hintaan.)
Jos puoliso ei ole kykenevä ostamaan taloa sinulta, joudutte myymään sen markkinoilla. Tällöin mikäli myyntihinta ylittää hankitahintanne maksatte ylimenevästä osuudesta luovutusvoittoa, maakaupoissa saattaa vielä olla varainsiirtovero 2,4%? tontin&talon hinnasta.
Taloa vasten olette ottaneet velkaa ja todennäköisesti hankkineet myös takauksia. Mikäli pankki ei saa lainanlyhennyksiä, rupeaa se karhuamaan niitä takaajilta / realisisoimaan takauksia. Pankkia ei kiinnosta, kumpi tai kenen takia lainan lyhennys ei onnistu. Tämän vuoksi puolisosi tulee tekemään kaikkensa, jotta et romuta hänenkin taloutta mikäli itse joudut venkoilemaan.
Jotenkin näin.. - mek
Jos miehesi ei omasta vapaasta tahdostaan auta sinua rahallisesti niin rupee vaatimaan sitä tukea avokiltasi ja laitat hänelle niitä lasuja maksettavaksi ja jos urputtaa niin kerrot että itsehän hän lupasi yhdessa hoitaa nämä jutut ja älä nöyristele vaan vaadi.
- myypäääkööö
Fakta on, että elatusvelvollisuutta ei ole avoliitossa. Ehkä mies on huomannut, että ei kannata siipeilijää pitää.
Kämppä myyntii ja todnäk tappiota tilee eli jää velkaa vielä molemmille maksettavaksi asunnosta. Nyt on erittäin huono tilanne myydä mitään. - ruttunokka
Kuule mek. Aika tyhmä neuvo. Ei tuo auta mitään. Se vain on niin että avoliitossa se omistaa sen missä on oma nimi. Ja maksaa ne laskut missä on oma nimi. Omille rahoillee voi tehdä mitä haluaa.
Avopari on vain kämppis lain mujkaan, eli ei miehellä ole mitään elatusvelvollisuutta naista kohtaan.
On todella omaa tyhmyyttä jos tekee velkaa enemmän kun pysyttyy maksamaan. Pitäs ensin ottaa asioista selvää.
Nyt vain lusikka kauniisti käteen ja miettimään miten veloistaan selviää. Suurempi harmi se on miehelle kun saa pelätä että pankki vie talon kun nainen ei hoidakkaan omaa osuuttaan veloistaan. No tyhmyyttä sekin. - mek
ruttunokka kirjoitti:
Kuule mek. Aika tyhmä neuvo. Ei tuo auta mitään. Se vain on niin että avoliitossa se omistaa sen missä on oma nimi. Ja maksaa ne laskut missä on oma nimi. Omille rahoillee voi tehdä mitä haluaa.
Avopari on vain kämppis lain mujkaan, eli ei miehellä ole mitään elatusvelvollisuutta naista kohtaan.
On todella omaa tyhmyyttä jos tekee velkaa enemmän kun pysyttyy maksamaan. Pitäs ensin ottaa asioista selvää.
Nyt vain lusikka kauniisti käteen ja miettimään miten veloistaan selviää. Suurempi harmi se on miehelle kun saa pelätä että pankki vie talon kun nainen ei hoidakkaan omaa osuuttaan veloistaan. No tyhmyyttä sekin.Noihan se on mutta jos asia on sovittu ennen asunnon osatmista niin miehenhän on sanasa pidettävä tai sitten haluaa naisensa elää köyhyydessä.
- BEM
Jaa, että taloushuoliin liitto kaatuu.
Antamasi tietojen mukaan teidän pitää joko myydä asunto ja maksaa velat pois ja jakaa siitä yli jäävät rahat/velat keskenänne,
Toisaalta mies voi lunastaa sinun puolesi asunnosta/veloista.
Tietysti yhdessäasumisen aikana hankitut tavarat jaetaan sulle mulle periaatteella - piparminttuli
Ensinnäkin hän ei ole sinun miehesi. Hänellä ei ole mitään velvollisuutta tukea sinua taloudellisesti. Te ette ole lain mukaan muuta kuin kaksi yhdessä asuvaa ihmistä jotka on jostakin kumman syystä hankkineet yhteistä omaisuutta ja velkaa.
Kummankin teidän tulee hoitaa oma osuutenne menoista. Ette voi myöskään päättää toistenne rahankäytöstä.
Eli taloudellinen tilanteesi on yksin sinun vastuulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374765Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j4851460Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77913
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53891- 59840
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48748Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses57707