Mulla on siis ongelma meidän kkk, nartun,(1,5 vuotias) kanssa. Koira on agresiivinen/riistaviettinen muita koiria kohtaan. Tiedänhän minä että kkk:lla on näitä ongelmia, mutta nartuilla luulin ongelmien olevan vain hyvin pieni.Unelmanani on ollut toinen koira jonka kanssa vois sitten alkaa treenaa ja pyrkiä kisoihin asti, mutta unelmallani on este.
Koira tuli minulle siinä hieman reilu vuoden iässä, kun omistajan mies allergisoitui pahasti. Koirallani on ollut omien tietojen mukaan hyvä elämä, myös entisessä kodissaan, jossa on ollut 2 koiraa, 1 narttuu ja 1 uros omani (näiden kanssa oli hyvin mennyt, kun olivat penusta asti totuttaneet). Koirani on koko elämänsä asunut yöt sisällä ja päivät ulkona isossa tarhassa, jossa on eristetty koppi. Minun luonani eikä edellisenkään omistajan luona ole vieraita koiria asunut lähistöllä.Perus tottelevaisuus koiralani on kuitenkin hallussa.
Ihmisiä kohtaan koira on ollut itse rauhallinen eikä koskaan agresiivinen. Se ei jurikaan ole kiinostunut vieraista ihmisistä paitsi käyhän se aina nuuhkaisemassa, mutta sitten jatkaa taas omia puuhiaan.
Minä olen käynyt koiran kanssa reilut 15 kertaa koirakoulussa. Siellä koira on käyttäytynyt kohtalaisen asiallisesti jos on hyvät palkinnot ollut tiedossa. Isoimmat ongelmat olivat, kun koiran otti autosta ulos niin haukahti mutamia kertoja, koiralla on myös tapana vetää hihnassa muiden koirien luokse, kontakti on myös ollut hakusessa kun muut koirat kiinostaa. Koira koulussa ei agressiivista käytöstä osoittanut kuin kerran kun isokokoinen Tanskandoggi tuli nuuhkimaan ja murisi vähän niin koirani murahti takaisin.
Vasta tämä kerta herätti minut, "asialle täytyy tehdä jotain" .
Meille tuli kylään siskoni Chihuahuansa kanssa (5kk vanha). Siskoni ajoi autolla pihaan ja koirani oli ulkona tarhassa, olin itse koirani luona kun siskoni otti Chihuahuansa autosta ja laski koiran maahan Chihu koira alkoi haukahdella koiralleni, koirani hermostui tästä valtavasti ja alkoi haukkua Chihuahualle, se murisi ja haukkui se näytti hampaitaan jne. Onneksi oli verkko välissä en tiedä mikä koiraan meni. Tämä ei ole ollut ainoa tapaus on myös Labdadorinnoutajalle(uros) murissut ja näyttänyt hampaitaan, ja muutama muu lievä tapaus on ollut omalla reviirillä. Mutta osasta reviirille tulleista koirista ei ole välittänyt.
Mitä teen, en uskalla viedä koiraa minnekään entä jos tekee jotain jollekkin koiralle. Luulen että on aika palkata koira kouluttaja. Mitä teen? Voisitteko kertoa tai linkata joitain yksityis kouluttajien sivuja, haluaisin tehdä asialle jotain mahdollisimman pian...
Antakaa neuvoja Agresiivisuuteen jne. Toivon etten yli reagoinut mutta olen asiasta vain hyvin huolestunut. Toivottavasti jaksoitte lukea koko viestin. Kiitos avusta jo nyt!
kkk, Koira Agresiivisuus
10
305
Vastaukset
- Calm down
Aavistuksen vaikuttaa kuin huolestuisit liikaa, vaikka välttämättä et silti aiheetta. Ei näitä riistaviettisiä saa välttämättä millään tulemaan kaikkien kanssa juttuun. Hyväksy se tosiasiana. Jätit mainitsematta tuon että oliko tanskis uros vai narttu? Jos uros, niin ei hätiä mitiä sillä näytteli vain vaikeasti saavutettavaa. Jos narttu, niin siinä oli kilpailija. Ja sehän tapahtui koiran omalla reviirillä? Luonnollista sillä kuka välittää kilpasiskosta omalla tontilla, ne ajetaan pois(jopa deleteerataan). Kun vieraita tulee, lähtekää porukalla jonnekin kävelemään ensin. Näin koirat tutustuvat ja helpompi sitten hyväksyä toinen omalla alueella. Chihun tapauksen olisin hoitanut itse vain rauhallisella toteamuksella: "Anna olla, se on pentu vielä...". Ja labbiksen tapaus kuullosti ihan tyypilliseltä "minä olen niin vaikeasti tavoiteltava". Jos labbiksen omistajalla on jäätävät hermot, niin antakaa koirien vaan pyöriä ja urhon pyrkiä selkään. Ei tietenkään liian pitkää aikaa vaan sen verran että saavat esileikkinsä leikittyä, niin tulevat hyviksi kavereiksi vielä. Itsellä spk-kkk-uros ja sen avulla on moni sellainen molemmille sukupuolille äkäpussi narttu oppinut sietämään toisia koiria. Aluksi edes uroksia ja myöhemmin kuulemma jopa kilpasiskojaan. Noissa tilanteissa joissa äkäpussi narttu kesytetään kuvio menee näin: Uros tulee persiille, narttu antaa hammasta, uros väistää ja on hetken välinpitämätön, sitten yrittää uudelleen persiille ja saa taas hammasta joka väistetään ja taas pidetään taukoa hetki ennen uutta yritystä. Nartun omistajan tulee tietysti omaansa lähes joka kerta komentaa että "annahan olla". Ja näin vähitellen sitten koirista tulee kaverukset.
Lopputulemana että rohkeasti vain. Lenkkeile koirasi kanssa paljon alueilla joissa koira talutellaan. Pyri tutustumaan mahdollisimman moneen. Ole kohtaamisissa rauhallinen mutta silti valmis vetämään ja estämään yhteenotot. Huikkaa jo kauempaa että onko uros vai narttu, ja keskity totuttamaan ensin uroksiin ja myöhemmin vasta toisiin narttuihin. - Koirastahuolestunut
Asun itse alueella jossa ei paljon koiria tai ihmisiä liiku joten muiden koirien päivittäinen näkeinen on vaikeaa, yksi vaihto ehto on että ajaisin autolla lähimmälle alueelle jossa on koiria ja koiran ulkoiluttajia ja lähtisin sinne ilta lenkit vetämään. En tiedä tosin olisiko tämä liian työlästä joka päiväiseksi tai edes joka viikoiseksi (lisäksi itseäni jänittää todella paljon toisten koirien tapaaminen ja koira varmaan aisti sen).
Ihanteelisin vaihtoehto olisi jos saisi jonkun hyvähermoisen koiran tästä läheltä vähän tutustumaan minun tytöseeni ja koirani saisi luottoa muihin koiriin. No, pääasia että tilanne ei pahene. - Hmmmhmmmhmm
Kuvailemasi käytös on kyllä ihan tavallista luonteikkailla roduilla, ja se saadaan hallintaan omistajan vahvalla, rauhallisella rajoittamisella. Tunnustaa siltä, ettet lainkaan ollut varautunut tällaiseen, vaan johonkin pehmoleluun vain.
Jos arka ja epävarma omistaja ei saa koiraansa hanskaan, huonoahan siitä seuraa.
Älä päästä sitä chihun kanssa yhteen kotona, eli omalla reviirillä, vaan harjoitelkaa yhdessäoloa muualla. Saatko koirasi tottelemaan kieltoa? Ihan tavalliselta koiralta aloittajan lemmikki kuulostaa. Koiralta vain saattaa uupua sosiaaliset taidot. Koiria voi sosiaalistaa kaiken ikää, mutta siihen pitää aluksi todella sitoutua, ei riitä että satunnaisesti käy kaukaa katsomassa muita koiria. Harjoitteita pitää olla joka viikko. Laumauttaminen on hyvä ja helppo tapa sosiaalistaa ja siedättää koiria toisiin, siis vain kävellään yhtämatkaa toisten kanssa. Samalla omistajakin rentoutuu. Tällä menetelmällä voit totuttaa koirasi siskosi ja ystäviesi koiriin täysin turvallisesti, kun koirat kulkevat hihnassa ja niilltä voi vaatia hyvää käytöstä.
Oman kovapäisen uroksen kanssa on joskus koirapuistoiltu mm. saman ikäisen kkk-uroksen kanssa, eikä siitä mitään tappeluita tullut, kun hiukan ohjasi koiria.- Koirastahuolestunut
Kiitos vastauksista!
Yritän itse hieman rauhoittua tämän asian kanssa.
Tänään ajoin koirani kanssa lähimmälle lenkkeily paikalle, jossa tiedän koiria paljon liikkuvan. No me nähtiin lenkin (vajaa 10km) loppupäässä kaksi koiraa, koira oli ehtinyt purkaa jo enimmät energiat lenkin aikana ja kotona parituntia aikaisemmin olleella ulkoilu hetkellä. Ensimmäinen vastaan tulevista koirista oli uros ja sen kohdalla, koirani ei ihmekyllä välittänyt muutakun vähän veti hihnassa ennen kuin koira oli kohdalla. Nartun kanssa (nartulla oli siis kiima samaan aikaan) ei mennyt yhtä hyvin. Koirasta näki että se oli hieman jännittynyt, (mm. hänta heilui hitaasti, veti hihnassa). Koiran olessa kohdalla murahti koirani pari kertaa ja haukkui matalalla äänellä. Toinen koira reagoi siten että pari kertaa haukahti. Minun koirani alkoi vetämään toisen koiran suuntaan, ja pidin koiraani kiinni ja vaihdoin pari sanaa koiran omistajan kanssa. Sitteen jatkoimme lenkin loppuun rauhallisissamerkeissä ja lähdimme kotiin. - Tsemppiä
Ongelmanne ei onneksi kuulosta ainakaan vielä kovin pahalta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa sen saa hoidettua, niin sen parempi ja helpompi. Voisit miettiä, mistä koiran äksyily muita koiria kohtaan johtuu. Onko teillä esim. johtajuusongelma tai onko koira suojelevainen sinua kohtaan tai onko kyse koiran itseluottamuksen puutteesta? Pomottaako koirasi sinua, ei tottele, hyppii päälle tms? Käveleekö se edelläsi hihnassa?
Jos sinua itseäsi alkaa hermostuttaa, kun tapaatte muita koiria, koirasi aistii sen ja luulee, että toinen koira on paha asia ja yrittää suojella sinua siltä. Saattaa siis olla mahdollista, että itse tietämättäsi aiheutat koirasi ärähtelyn.
Myös liika energia saattaa purkautua aggressiivisuutena. - Kymysyksenkymysys
Mikä on kkk?
- Vatsauksenvatsasus
KarjalanKarhuKoira
- asdasdasdasdasdasdas
Purkki tehoaa meillä vaivaan kuin vaivaan. Perehdy kuitenkin purkin käyttöön netissä ta lue Pertti Vilanderin kirja.
Kaikkea en siltä mieheltä allekirjoita, mutta purkki on tehokas huomionherättäjä ja käskyn tehoste - sitä vaan pitää käyttää juuri OIKEAAN aikaan. Liian aikaisin/myöhään saa hallaa ja turhaa pelkoa aikaan. - Koirastahuolestunut
Olen nyt käynyt joka toinen päivä koirani kanssa koira alueella 10km lenkillä.
Nimi merkki "Tsemppiä" luulen että koirani alkaa metsästää muita koiria nähdessä, se saattaa alkaa myös sujelemaan tai puolustamaan reviiriään. Liikunnan tarpeesta en tiedä. Koirani saa liikuntaa:
Aamun koira on aidatulla pihalla, se ajan kun olen töissä eli noin. neljään asti. (piha on iso ja koiralla on paljon tilaa)
Kun tulen töistä olen koiran kanssa hetken ja sen jälkeen lähdemme lenkille joko kotiin tai kauemalle alueelle lenkin pituus on kuitenkin 10km.
Ilalla leikimme jossain välissä hetken ja käymme ilta lenkin,
päivässä on 2 koulutus hetkeä noin 10min kummatkin ja koiralla on aktivointileluja kotona
Kiitos kaikille vastanneille, ehkä itsekkin rauhotuin, kun kuulin että tämä on jokseenkin tavallista. :) Nyt sitten rakkaan kanssa aamu toimia ja töihin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3027520Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne795862Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1593795Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1523494Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321907Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831816- 431441
- 221411
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san151385Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan641384