***ELLIN POKSI***

Ellin poksi on ollu monen mielessä haekeena muistona.
Sen alakuvaeheista en niin paljo tiijä, mutta luulen että oon oekeessa kun sanon että sen aukas yks Mopomies ja tarkotus taes olla semmonen savo-karjalaesten kohtaaspaekka.
Kirjoteltiin murteella, sillä mitä osattiin ja piäperiuatteena olj, että riitoo ee jaaheta.
Ja vaekeetahan se riian jaahaminen on jos nuama on koko aejan naarun virneessä.
Jos olj ollu huono päevä niin ku Ellin poksille tulj, niin alako naarattoo ja päevän huolet unehtu.

Ellin poksi olj ensimmäenen paekka mihin tutustuin ku tulin Suomi24:lle. Rupesin lukemaan ja nauroen veet silimissä. Eehän siinä aattanna muu ku kysyvä, josko minähii suan olla mukana.

Niin, juolahti tässä uamukahvia hörpätessä mieleen että pistäsinkö perräänkuulutuksen, oesko vielä ellinpoksilaisija palstoella jos laetettas kioski pystyyn, missä suahaan huastoo poskettomia omilla murteilla.
Sitte mäntäs kahville vaekka tuonne meijän Juttutuvalle huastattammaan toesijahhii.

117

6295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeeta huastoo,että en taija osata mukakaa tullakkaa,suuttuuvat vielä nää heimolaiset,kun en ossoo oikeesti kirjottoo.
      Syntyperänen savolainen olen,mutta taito on huonontunut,onnee vuan kumminnii,yritykselle.

Jossakin laulussa (Helismaan)Ellin poksi on Hesassa.

• ellumari

kielj puolj, enkä täyvellisesti ossoo mittee murretta.
        Suapko tielä huastoo millonj mittäe?
        Forssassa käyvesäenj opin länsj suomalaesen iäntämisen ja karjaloo ossoon vähäse.
        Mukavoo ois huastoo statilaestakii jonnii kerran.
        Sano sinä Ämteekoo, kelepooko nämä minun näätteet?
        Antaapa aenakii tiplomi kielenkiäntäjillekkii piän vaevoo suomentoo näitä meijenj puhheita.
        Minun mielestäenj ei elämässä sua olla asijat liian heleppoja, tai männöö mielenkiinto.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

kielj puolj, enkä täyvellisesti ossoo mittee murretta.
        Suapko tielä huastoo millonj mittäe?
        Forssassa käyvesäenj opin länsj suomalaesen iäntämisen ja karjaloo ossoon vähäse.
        Mukavoo ois huastoo statilaestakii jonnii kerran.
        Sano sinä Ämteekoo, kelepooko nämä minun näätteet?
        Antaapa aenakii tiplomi kielenkiäntäjillekkii piän vaevoo suomentoo näitä meijenj puhheita.
        Minun mielestäenj ei elämässä sua olla asijat liian heleppoja, tai männöö mielenkiinto.

mitä murretta ossoo.
        Minä oon syntynnä Savossa, isä aeto savolaenen, äeti "pohojanmaalainen". Siinäpä ne minun hyvän kieltaejon perusteet.
        Sitä oppi simultaanitulukkauksen jo pienenä.
        Ku lähettiin mummulaan Pohjanmualle, niin kieli kiänty heti sille murteelle ja ku tultiin kottiin niin alettiin aatomaattisesti viäntämmään savvoo.
        Sitte oon asunna pohjos-Karjalassa, Hämmeessä, Uuvellamualla ja murteita on tarttunna vähä sieltä tiältä.
        Vaen kyllä se tuo savonmurre on kaekista mieluisinta huastella. Siinä tuntuu että leukaperättii suapi uamuvoemistelua ku alakaa ehtiä semmosia sanoja missä on pakko "viäntee".
        Ee ihme, että savolaeset on vetreeleukasia sen murteesa kanssa!

• Selema

ja pitkät hampaat jätetään tuonne poksin ulukopuolelle!

KAIKKI ovat tervetulleita, murteilla suapi puhua jos siltä tuntuu, karsaasti ee katella muuta ku sillon ku huomataan että joku yrittää pistee tahallaan ranttaliks ja häirihtöö hyvvee meininkiä!

Kuhan minun kuva ilimestyy tuohon rohviiliin, niin mulla meinoo siinä kuvassa hampaat tippua
      suusta! Oon tulossa Ellin poksille.

• Maalaismies*

Olen asunut joskus Oulussa. Oulun murre, jos lienen koskaan osannutkaan, on haihtunut. Kävin kaupungin sivuilla ja nappasin kaikille hyödylliset "Oulu seuvu liikennesäännöt". Ilman niiden tuntemusta Ouluun ei kannata autolla lähteä.

OULU SEUVUN LIIKENNESÄÄNNÖT

1 §
      Jos joku mennee eelle, aja ohi.

2 §
      Jos joku kärttää eelle, nii elä päästä.

3 §
      Ku liikennevalo vaihtuu nokkas eessä vihiriästä keltaseks, nii kiihytä. Kyllä nää kerkiät.

4 § Ku jalankulukija tullee eesä suojatielle, nii lissää vauhtia. Ei se sitte tuu.

5 §
      Mutta jos kuiteski tullee, nii polokase kaasu pohojaan. Eipähä jää kitumaan.

6 §
      Säästä aina vilikkua.

7 §
      Oo varovaine tungosaikaa, ettei kännykkä lipsaha korvalliselta.

8 §
      Ku joku yrittää rampilta Pohojantielle, elä tee tillaa. Se on kuitenki joku pölijä.

9 §
      Jos tahot ajjaa rauhasa, nii läheppä paanalle sillon ku kaikki muukki tappaa liikkua.

10 §
      Jos jonku auto mennee rikki ja pysähtyy eessäs, nii tööttää ja raivua ittekseks niin kaua, että saat laakin tai muun syvänrookauksen.

• MUMMELI1

Vaekee on kirjottoo Savon murteella ,vaekka sitä sitä puoliks puhunnii tavallisesti.
        Kun töesä piti puhua puolikieltä (murresanatkin luvallisia) Savon hoastamine on unohtunut.
        Teällä Ylä-Savossa ee puhuta ees niin mutjakasti ku esim jo Kuopion seuvulla.
        Savolaesenhan sanotaa olevan ympäri pyöree, tuli tuossa yks kohta ajnkohtanen juttu mieleen Savolaesista. Kerro alun kirja kielellä ,että ymmärrättä.
        Möttösen aapeli oli kuuluisa laiskuudestaan ja erikoisesti arkuudestaan,josta tuli vaimolle Mari Sohville monta harmia.
        Kerran pariskunta lähti saaressa olevasta mökistään jäiden ollessa vielä heikkoja ,kauppareissulle.
        Mari Sohvi: -Tuosta sitä pitäs yrittee vaen männä yli.
        Aapeli hätääntyneenä: -Kumminko tehhään?
        Mari- Sohvi : - Mitenkä nii
        Aapeli jo vapisten: -Määtkö sinä eellä vae tulenko minä perässä?
        Terveesiä vaen kaekille jotka uskaltautuuvat Ellin poksii pistäötymmää!

• oon koulua pakertanna, en Oulussa mutta Oulaisissa, että kyllä murre on tuttua.

• Lotta*

Hyvä idea!
      Tääl voi käyä vaikka kuulemas, miten rikast tää meiän kiel on. Mie oon asunnu lapsuudessain Kymenlaaksos Kymijoen varrel. Vaik siit on jo pikä aika, nii vieläki tän mun alkumurteen kuulee normaalis puhees ainaki noista mie:stä ja sie:stä. "Onks teil lehmii" kysyy jaalalain Niemiin ja Savolain vastaa, että ei meil o lehmii, mut meil on hevosii. (Muistuttaa kai Karjalan murretta, mutta on aitoa kymenlaaksolaista, joka muuntuu aina jonkinverran paikkakunnan mukaan.)

• Selema

Poeka tulj käymään äetin luona ja rupes vaehtamaan talavirenkaita kummannii kulukuneuvoehin.
      Valitin viikolla kaupuntireissun jäläkeen että onkohan ohjaaksessa vikkoo ku tuntu että Honta liitelöö, ihan takapuolta heittelöö niinku tanssis jatsia.
      - Ee kuule, tie on jiässä, et kaet ajjoo söhöttännä niinku ruukoot, kurvit suoraks?
      Täyty tunnustoo että en uatellu että suattas olla tiet jiässä, kun muuten on vielä "kesä".

Jotkut koristelloo aatosa kaekenlaesilla hilavitkuttimilla. Mulla on yks tuttu jonka aatossa on semmonen "kee-pee-es"-laite.
      On kuulemma niin hyvä vekotin että ossoo männä minne tahasa sen avulla. Vaen se eksy ekareissulla ku lähti minun nykystä asuinpaekkoo ehtimään sen avulla.

Yhellä kaverilla on matalarohviilirenkaat, niin matalat että alavannehhii on rengasta isompi.
      Takapoilerina on 200 litran kuumavespoeleri ja kattoluukuks on ottanna navetasta vanahan sontaluukun.
      Eepä puutu semmostakkaa mukavuutta ku termostaattinen esinahan lämmitin! Pakoputken piähän on laettanna potun. Haesova ketunruato antennissa niinku on nähny muilla kavereilla.
      Etupoeleri on niin mataloo mallia että sillä suattaa vaekka nuapurin pellot kyntee kevväällä.

Mulla ee oo ies "vunterbaumia" tae rattimuhvia.

• ellumari

savolaest miehet olla.
        Minä sitä olin männä talavena Kuopijossa entistä koolukaverijain tappoomassa.

Tämä kaverj on eekko immeine ja häne ukkosa ei olla nähnä minuva viiteen vuoteen.
        Heti kättely vaeheessa sano että tämä Ellumar se ee ou muuttunna mikskään, yhtä puluska on ku ennennii.

• Raumlaine

Remonttverstall
      Äij vei vanham biilis remonttihi. Monttöör kattel stää ryjäkassa kapple aikka ja sanos:
      - Kyll asi o nys semne, ett teijä sijasan mnää kirvotaisi syylarin gorki auk, otaisi sen gorjuhu ja kruuvaisi siihen gokonas uudem biili.

Uus tyäpaikk
      - Onk teills suasituksi endsest tyäpaikastan, kysys föörman äijält.
      - Tott kaiketakki. Siäll eritotte suasiteltti, ett mnää hakisi uuden tyäpaika.

Terveksi t. Rauma flikk

P.S. Lainasin nämä omin luvin Uusi Rauma-lehdestä

• ruottia,mutta tolokun sain,vaikeempoo on ku savonmurre.

• tuohii raumlaine murre, koulussa luettiin "Raumlaissi jaarituksi" ja onhan niitä
        raoman murteella laulujahhii, mitä loelotettiin...

• Ritu
        MdK-MdK kirjoitti:

tuohii raumlaine murre, koulussa luettiin "Raumlaissi jaarituksi" ja onhan niitä
        raoman murteella laulujahhii, mitä loelotettiin...

Aika hyvin mä bonjaan teidän murteita. On suvussa ollut kansaa vaikka miltä ilman suunnalta, joten on oppia tullut.
        Ise olen Hesasta ja bamlaan viellä jonkin verran stadin slangia. Lähiö raflassa tulee puhuttua enenmän, siellä tullee myös sanoja joita minäkään en snaijaa. Duunissa yritän varoa ja käyttää kirja kieltä, vanhemmat ei tykkää röökii vetävästä ja stadia bamlaavasta hesan friidusta, etenkin kun olen taas sinkku!!! Ei haittaa, enään neljä vuotta ja olen eläkkeellä. Jippii!!!

• ellumari
        Ritu kirjoitti:

Aika hyvin mä bonjaan teidän murteita. On suvussa ollut kansaa vaikka miltä ilman suunnalta, joten on oppia tullut.
        Ise olen Hesasta ja bamlaan viellä jonkin verran stadin slangia. Lähiö raflassa tulee puhuttua enenmän, siellä tullee myös sanoja joita minäkään en snaijaa. Duunissa yritän varoa ja käyttää kirja kieltä, vanhemmat ei tykkää röökii vetävästä ja stadia bamlaavasta hesan friidusta, etenkin kun olen taas sinkku!!! Ei haittaa, enään neljä vuotta ja olen eläkkeellä. Jippii!!!

Kun mä tulin stadiin skolaamaan , aika snadina friiduna, niin me häilattiin steissillä ja mä funtsin et olis nastaa ottaa joka ilta eri kundi himaan, mut mun faijan systeri minkä luukussa mä hyyrasin vahtas fönsteris ja bonjas mun meinigit.Skeidä ämmä, alko huutaa kun mä tulin fritsut kaulassa ja muutenkin se oli mun mielestä täys dorka. Leffaan ei antanu mania ja rähjäs kun hiffas mut erään karjun kans sen bilikan takapenkillä. Se mäkätti mulle, et mä meen skidi kainalos yks päivä landelle. Voi juma kun mä olisin digannu sitä lifeä sillon jos se dorka ämmä ois antanu mun riittäväst irrotella....

• Selema
        Ritu kirjoitti:

tuota hesan murretta, ku siinä on niin paljo nuita ruotsalaes- ja englantilaesperäsiä sanoja.

Muuten, elä hättäele, oot lähestymässä elämäs parasta aekoo ku piäset meijän pantteritanttien joukkoon! Kukkaan ee oo silimille hyppimässä!

• Lotta*

tuli näistä hauskoista jutuista. Ainakin näin kirjoitettuna ymmärtää meikäläinenkin kaiken, mutta jos joku "raumlaine" kertoisi nämä nopealla tempolla, niin luulenpa että minulta menisi sormi suuhun. Tässä näyte suomen kielestä. Oman murteeni olen jo edellä tunnustanut.Hyvää jatkoa tälle murreketjulle toivoen. Lotta

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

Kun mä tulin stadiin skolaamaan , aika snadina friiduna, niin me häilattiin steissillä ja mä funtsin et olis nastaa ottaa joka ilta eri kundi himaan, mut mun faijan systeri minkä luukussa mä hyyrasin vahtas fönsteris ja bonjas mun meinigit.Skeidä ämmä, alko huutaa kun mä tulin fritsut kaulassa ja muutenkin se oli mun mielestä täys dorka. Leffaan ei antanu mania ja rähjäs kun hiffas mut erään karjun kans sen bilikan takapenkillä. Se mäkätti mulle, et mä meen skidi kainalos yks päivä landelle. Voi juma kun mä olisin digannu sitä lifeä sillon jos se dorka ämmä ois antanu mun riittäväst irrotella....

Miu koulukaverit ko ovat kaik hajaantunneet ympär Suome maata ni yks tyttö assuu Lappeerannaskii.Hää on siel naimisis yhe paikkakuntalaise miehe kans ja myö ollaa pijetty yhteyttä aina kouluaikoi jälkee.Luokkakokouksisha näitä entisii meije oma luokkalaisii tappaa mut jotkun ovat jääneet oikei ystäviks koko elämä ajaks.
        On se mukavaa panna aina niiko uus vaihe pääle ko männöö Lappeerantaa.Haastaa samal taval ko hyökii ja kukkaa ei erota minnuu paikallisist asukkaist. Mie oon ain olt hyvä matkimaa.

• karjalainen
        ellumari kirjoitti:

Miu koulukaverit ko ovat kaik hajaantunneet ympär Suome maata ni yks tyttö assuu Lappeerannaskii.Hää on siel naimisis yhe paikkakuntalaise miehe kans ja myö ollaa pijetty yhteyttä aina kouluaikoi jälkee.Luokkakokouksisha näitä entisii meije oma luokkalaisii tappaa mut jotkun ovat jääneet oikei ystäviks koko elämä ajaks.
        On se mukavaa panna aina niiko uus vaihe pääle ko männöö Lappeerantaa.Haastaa samal taval ko hyökii ja kukkaa ei erota minnuu paikallisist asukkaist. Mie oon ain olt hyvä matkimaa.

Anteeksi että puutun asiaan mutta syntyperäisenä
        lappeenrantalaisena voin sanoa, että edellä
        mainittu näyte ei ollut Lappeenrannan murretta.
        Saattaahan joku puhua noin Lrannassa
        sillä mahtuuhan sinne monenlaista jopa venäjääkin.

• ellumari
        karjalainen kirjoitti:

Anteeksi että puutun asiaan mutta syntyperäisenä
        lappeenrantalaisena voin sanoa, että edellä
        mainittu näyte ei ollut Lappeenrannan murretta.
        Saattaahan joku puhua noin Lrannassa
        sillä mahtuuhan sinne monenlaista jopa venäjääkin.

Työmatkale ja siel haastetaa karjalamurretta,
        Siehä se oisit vointkii oikei kunno näyttee antaa Lappeeranna murteest. Mitä varte sie et sitä murretta haastant ko oikei murreketjuu tulit.
        Nythä sie oisit voint näyttää mite Lapeerannas haastetaa.Ne ovat siel nii mukavii ihmisii ja ymmärtäät tätäkii oikei hyvi.
        Mukavii, mukavii ne ovat, keljummat männiit sit vissii johokii muuale asumaa.
        Sekasotkuu tää miu murre ei oo, sellasta älä sano! Äläkä oo mistää katkera! hyvvää päiväjatkoo siulekii!
        Oisit nyt antant murre näyttee!

• maailmalta
        ellumari kirjoitti:

Työmatkale ja siel haastetaa karjalamurretta,
        Siehä se oisit vointkii oikei kunno näyttee antaa Lappeeranna murteest. Mitä varte sie et sitä murretta haastant ko oikei murreketjuu tulit.
        Nythä sie oisit voint näyttää mite Lapeerannas haastetaa.Ne ovat siel nii mukavii ihmisii ja ymmärtäät tätäkii oikei hyvi.
        Mukavii, mukavii ne ovat, keljummat männiit sit vissii johokii muuale asumaa.
        Sekasotkuu tää miu murre ei oo, sellasta älä sano! Äläkä oo mistää katkera! hyvvää päiväjatkoo siulekii!
        Oisit nyt antant murre näyttee!

Meita taitavampia lappeenrantalaisen puhujia
        loytyy joka puolelta.
        Vaikka yritat kuinka mollata toisia omalla
        sarkasmillasi niin itsesi kuitenkin pahiten mollaat.
        Olet hairikkona taalla jokaisessa ketjussa.

• ellumari
        maailmalta kirjoitti:

loytyy joka puolelta.

Kun sinulla on paha olla, eikä kukaan taida voida auttaa.
        Annahan sinä nyt "Lappeenrantalaisena" murrenäyte.
        Minulla alkaa olla kylläkin vähän kiire, mutta tuollainen sujuva viidenkymmenen sanan juttu.
        Annahan tulla!
        Sen ehdin vielä kuulla.
        Mukava mennä Lappeenrantaan iloisten karjalaisten keskuuteen. Minun puhumani karjalan murre on sitä mitä puhutaan Imatran, Rautjärven ja Ruokolahden suunnalla, Ei ole sekasotkua.
        Koita sinäkin jaksaa ja älä ole katkera!
        Enkä pura komplekseja, minulla ei taida oikein niitä ollakaan.Kompleksinen ihminen on erilainen.
        Jospa menisut peilin eteen ,sieltä sinua katsoisi yksi erittäin kompleksinen tyypi.
        Hyvää päivän jatkoa sinä sukupuoleton nikki "maailmalta."

• Kirsikka
        ellumari kirjoitti:

Kun sinulla on paha olla, eikä kukaan taida voida auttaa.
        Annahan sinä nyt "Lappeenrantalaisena" murrenäyte.
        Minulla alkaa olla kylläkin vähän kiire, mutta tuollainen sujuva viidenkymmenen sanan juttu.
        Annahan tulla!
        Sen ehdin vielä kuulla.
        Mukava mennä Lappeenrantaan iloisten karjalaisten keskuuteen. Minun puhumani karjalan murre on sitä mitä puhutaan Imatran, Rautjärven ja Ruokolahden suunnalla, Ei ole sekasotkua.
        Koita sinäkin jaksaa ja älä ole katkera!
        Enkä pura komplekseja, minulla ei taida oikein niitä ollakaan.Kompleksinen ihminen on erilainen.
        Jospa menisut peilin eteen ,sieltä sinua katsoisi yksi erittäin kompleksinen tyypi.
        Hyvää päivän jatkoa sinä sukupuoleton nikki "maailmalta."

Taasha myö tavataa tääl´Lappeenrannassa.

Pitkän ajan on hämäläistyttö asunut Kaakonkulmilla. Parhaiten on jäänyt mieleen juttu kun tapaa kadulla tuttavan: mistä sie oot tuloss´,mihin sie oot menoss´, mitä siul´on kassissais?

Hauskaa ja soinnikasta on murre kieltämättä, työelämässä puhuin kirjakieltä joten paikallinen murre on jäänyt oppimatta. Karjalan kielen "muljaatinta" ei ole, mutta savoa voi kirjoitella etsimällä http://savonsanomat.fi/muljaatin/
        Päivä on pelastettu,nauraa voi hauskalle tekstille.

• Selema
        maailmalta kirjoitti:

loytyy joka puolelta.

että Ellin poksilla ei sitte riijellä!
        Taetaa olla parasta pysyä siellä mualimalla...

• Rituli
        Kirsikka kirjoitti:

Taasha myö tavataa tääl´Lappeenrannassa.

Pitkän ajan on hämäläistyttö asunut Kaakonkulmilla. Parhaiten on jäänyt mieleen juttu kun tapaa kadulla tuttavan: mistä sie oot tuloss´,mihin sie oot menoss´, mitä siul´on kassissais?

Hauskaa ja soinnikasta on murre kieltämättä, työelämässä puhuin kirjakieltä joten paikallinen murre on jäänyt oppimatta. Karjalan kielen "muljaatinta" ei ole, mutta savoa voi kirjoitella etsimällä http://savonsanomat.fi/muljaatin/
        Päivä on pelastettu,nauraa voi hauskalle tekstille.

Hei kaikille!

Käännätin omaa tekstiäni savoksi, mutta ei se ollut oikeaoppista murretta. Olen itse Savosta,
        ja monta sanaa voisin kyllä paremminkin sanoa.

Hauska se siitä huolimatta oli.

• Helena04
        Rituli kirjoitti:

Hei kaikille!

Käännätin omaa tekstiäni savoksi, mutta ei se ollut oikeaoppista murretta. Olen itse Savosta,
        ja monta sanaa voisin kyllä paremminkin sanoa.

Hauska se siitä huolimatta oli.

vaikka en olekkaan kotoisin savosta. Sillä eikös sana pääkaupungista kuuluisi sanoa piäkaapunnista eikä piäkaapungista g:llä? No, hällä väliä, oli hauska kokeilu, kiitos linkistä, Kirsikka.
        Mikä sitten aina on oikeaoppista murretta, riippu paikkakunnastakin sekä ihmisen iästä. Joskus käyttämäni karjalan murre on Mammani puhetta eteläisemmän rajan pinnasta. Esim. äitini kieli oli jo hiukan kirjakieleen sekoittuneempaa.

• Selema

Olis se mukavata kuulla ku aeto tyrvääläenen, meinoon, huastelis vähä.
      Muistan joskus 50-luvulla ku nuapurin tyttö sano: "Rariosta kuuluu pikku-Mirinetti, meinaan".

• Kirsikka

Eri paikkakunnilla on omat murteensa. Längelmäellä on l-murre, "eihän sitä ittestänsä tielä mutta pojat puhu".

Koillishämeen seudun murre kuulosti aikamoiselta, " Äläkeä pojat vihtikö pölätä oaveita,ne mänii ja tulii Jämpsän ja Jämpsänkosken välii."

Pohjoiskarjalan murre on soinnikasta, kielirikasta jota oli hauska kuunnella, oppiminen on toinen juttu.
        Anopin pätinäkunta puhui Karjalan ja Lemin murretta, oli siinä tarkkana oltava ymmärtääkseen asian sisällön.

Koska en osaa mitään murretta kunnolla, paras puhua kirjakieltä niin silloin ei ole suurta vaaraa tulla naurunalaiseksi.

• Selema

Kesällä -65 olin viimestä kertoo lomalla Savossa tätilässä. Mualaistalo järven rannalla. Savusauna rannassa. Muurinpohjalettuin paisto siellä rannassa...
      Täti, puoltoistametrinen, yhtä levvee ku pitkäki, olj talossa POMO.
      Ku työväki tulj pellolta ja näkivät tätin seisovan kuistilla käet puuskassa, niin kaekki pysähtyvät liikkeissään ihan ku pantomiinin esittäjät ja höristivät korvijaan.
      Kohta alako käskynjako: sinä uatu uitat hevoset, sinä eetu nostat pottuja iltaruokoo varten, iita kerree kananmunat, sinä liisa käyt kokkeilemassa onko pyykit kuivia.... Niin loputtommiin.
      Mutta tätillä olj hyvä huumorintaju.

Lomalla ollessa nukuin aitassa ja uamulla olj asijoo "hätälään" joka olj navettarakennuksen piässä. Siinä suunnassa olj porsaitten karsinahii.
      Ku lähestyn navettoo niin näin tätin seisovan pitkässä heenikossa porsaskarsinan luona. Porsaat kiljuvat hirveesti. Täti huito käsillään ilimassa.
      - Mittee työ täti tiettä? kysyn silimät pyöreenä.
      - Etkö sinä niä, kuoroohan minä tässä johan!

• se-oikea-mari

tuon Ellin Poksin, joten onnee itellen.Se ol semmonen kioski pahanen ensin, vua het kun se sae nimen, niin itekukkii rupes sitä käyvessään pikkuhilijoo korjoomaan, rahviikkia sinne oli nii, että eeköhän siellä jossae vaeheessa ollu jopa turvamiessii, olkoon se Savon sulttaani,liekö kuollukkii jo, elikkä joku muu.
      Mutta Mopomiehen mukavista juttuista kaekki alako, sillon ko hän asu mualla, kajjaanin, taekka muun takana korvessa poekamiehenä.Ellin Poksiha ee tietenkään ollu niin korvessa, jos oes ollu, niin häeriöetä ee oes ollu, koska sinne ee oes suanna tulla puukkoen eekä muijjenkaan torrakoetten kansa. Mopomiessii paljastu akallises miehes joka vaemoltaan salloo, varmaannii, kävi meijän kansa rehvillä(kyllä se on tuo miehen luonto)ja Ellin Poksin alettua taes luvan kansa suaha olla meijjän kansa.Onkoonse vielä elossa,jos on, niin oespa mukava suaha kuulumisia, vae mitä?
      rakkaovella Mari

• Selema

Jopa on sommoo ku tulit käämään tiällä poksilla verestämmään vanahoja muistoja. Myö ollaan niinku vanahat sotaveteraanit :-) vähän arpiintunneita ja kokeneita monen vuojen jäläkeen.
        Minä naalasin siännöt tuonne uluko-ovelle, että puukot ja puntarit ja pitkät hampaat jätetään sinne pihan puolelle.
        Niinku minun rohviilikuvasta niät niin syleksin siinä hampaeta poes, oon tulossa Ellin poksille :-)

Niin toellahhii, minnekähän se mopomies häippäs?
        Muistan yhen tappaaksen kun sen emäntä vastas meijän rakkauslurituksiin ja uhkas että mopomies ee konneelle piäse vähhään aekaan...
        Hilimoo minä oun tässä vähä ootellu kopalla kourin vaen ku sillä on ollu niin kiirettä. Vaen kyllä se vielä tänne tulloo.
        Kettees niitä muita poksilaesia olj? Minulla ku ruppee tuo muisti tökkimmään että aatappa minua muistamisessa!

Muuten näättää että tiällä on kieltaetosta porukkata ympäri Suomenniemee. Oes mukava jos voetas vähä "irrotella" tiällä poksilla ja lyhentee pimmeitä marraskuun iltoja.

Ee piä unneuttoo tuota Juttutuppoo nuapurikanavalla, eli 70 , siellä on hyvin remseetä meininkiä ja sinne myö männään kahville
        ja toisia tappoomaan.

• tuota savua puhua ko oonki lähtösin pohojanmaalta.
      Sieläki puhutaa monella lailla sitä pohojanmaan murretta.
      Jokkaiselle on tullu sanoja ja nimiä eri tahhoilta ja toisesa kunnasa puhuvat vähä toisella painotuksella.
      Lapsuuvesa en kuulukkaan muuta ku sitä ommaa murretta, sillon ku ei palijo matkolla käyty.

Aikusena oon senki enempi nuita eri maakuntia kiertäny ja ompahan nuita sanoja jääny völijyyn muualtaki.
      Satakunnasa jäi monasti suu auki ku en hoksannu mitä se " suuliki " esimerkiksi tarkotti.
      Jokku puhhuu sitä raumalaistaki nii nopiasti ettei siittä mittään tajua.
      Naapurisa aikonaan asuneet savolaiset ja karijalaiset puhuki taas tykkänään erilailla.
      Ne ku jättää niistä sannoista jokku kirijaimet pois tykkänään ja sitte ne johonki sannohin lissää niitä. Sama häätyy olla tapa täsä pohojanmaanki murteesa, seki tuppaa lissäämään niitä kirijaimia, vaan tykkänään eri tyylillä ku muisa murteisa.
      Aina minunki mieleeni pallaa muutamia sanoja ja mukava on joskus puhuakki ihan omalla murteella, ja varsinki ku kuuntelee niitä jokka on murteensa saanu pysymään puhtaana.

• Minoon_Meiltä

notta tälläänen boksi on hiano juttu....Oottako kuullu laulua Ellin boxista? Hiano kupletti...*musteloo itteksensä*

Tairan olla vähän nuari tänne ,mutta luulisin sulaatuvani joukkohon, jos joskus saa käyrä piipahtelemas? Mä kyllä tairan paukutella pohojalaasehen tapahan henkseleetäni, ja luulen olevani jostakin kotoosin. Huumorilla te mun kans seleviättä, jos haluja on...

• Selema

Kahtelin sinun rohviilia ja minusta sinä oot ihan oekeeta aenesta tänne poksilaesten porukkaan!
        Kommeitahan ne pohjamualaeset naeset on, pitkiä ja kommeita. Minä en oo pitkä vaen mitäpä tykkeet paksuuvesta? (Jos katot minun rohviilikuvvoo, niin niät että oon esmerkillinen poksilaenen, sylen pisimmät hampaat poes suusta etten vaen vahingossa purase kettään. Minä ku oon niin kiihkee luonteeltanj.)

Tule vaen paukuttelemmaan hinkseleitäs tänne, tiijä häntä vaekka niihen pauke houkuttelis tänne muitahhii kieltaetosija huumorimmeisiä!

• SentraaliSantra

et tee pohjalaise olette iha pimiöi, ku tos telefoonis vahinkos kuulink ko joku isäntämiäs pohjammaalt sanos panevas itika lihaks ja myyväs se hyväl hinnal, ko lihha löytty iha mahrottomast.
        Tääl meil päi ei niist mittän liha löyrä, vert vaa, ko kläppäse nopia, mukko tee kuulema olett vähä suuruurehullui, nii funteerasi, et täytty ol vaa uskovinas.
        Sans sää ko olek kait vähä nuarempi, miks teil päi puhuta ain niim pal paltturi?

• Minoon_Meiltä
        SentraaliSantra kirjoitti:

et tee pohjalaise olette iha pimiöi, ku tos telefoonis vahinkos kuulink ko joku isäntämiäs pohjammaalt sanos panevas itika lihaks ja myyväs se hyväl hinnal, ko lihha löytty iha mahrottomast.
        Tääl meil päi ei niist mittän liha löyrä, vert vaa, ko kläppäse nopia, mukko tee kuulema olett vähä suuruurehullui, nii funteerasi, et täytty ol vaa uskovinas.
        Sans sää ko olek kait vähä nuarempi, miks teil päi puhuta ain niim pal paltturi?

..ei valehrella, itte pirän parempana puhua suarahan asioosta oikeella nimillä. Asiat vaan on meillä päin niin suuria, notta mitä niitä eres puhees piänentämähän...

Ja tyätä pohojalaaset teköö maharottomasti, mutta on niillä sitten maharottomat huvitkin, pöhönäävät järkiäänsä, kuka julukisesti, kuka kaapis salaa. Ja joka häis ainakin yksi miäs hakatahan..

Puhurestöinä mä ruukaan peuhootella fällyjen alla. Sivustaverettävä ny särkyy, kun kokeelimma sen ruttalaasen riploomi-insinöörin, Sven-Åken kans, yhtä uutta asentoa, mutta oon jo joulupukilta pyytänyt sellaasen päältämaattavan...*mähkälööttöö itteksensä*

Notta tälläästä...Nin ja oon ArskanMäti.com:n haaremin ensimmäänen tuleva vaimo. Ja mulla on lupa testaalla Arskalle vapaapäivän tuuraajia...*hymylöö viakkahasti*

• Minoon_Meiltä kirjoitti:

..ei valehrella, itte pirän parempana puhua suarahan asioosta oikeella nimillä. Asiat vaan on meillä päin niin suuria, notta mitä niitä eres puhees piänentämähän...

Ja tyätä pohojalaaset teköö maharottomasti, mutta on niillä sitten maharottomat huvitkin, pöhönäävät järkiäänsä, kuka julukisesti, kuka kaapis salaa. Ja joka häis ainakin yksi miäs hakatahan..

Puhurestöinä mä ruukaan peuhootella fällyjen alla. Sivustaverettävä ny särkyy, kun kokeelimma sen ruttalaasen riploomi-insinöörin, Sven-Åken kans, yhtä uutta asentoa, mutta oon jo joulupukilta pyytänyt sellaasen päältämaattavan...*mähkälööttöö itteksensä*

Notta tälläästä...Nin ja oon ArskanMäti.com:n haaremin ensimmäänen tuleva vaimo. Ja mulla on lupa testaalla Arskalle vapaapäivän tuuraajia...*hymylöö viakkahasti*

että rannisa on paremmat lehemät ko meillä.
        Ne lypsää maituaki polijo enämpi ja sontakasaki on suurempi ku meijän tunkijolla.
        En tiejä painavakko lihhoinaki enämpi, jos myyjesä oikee hankkeeksi, meinan että jos sitä rahhaa tullee sillä tyylillä oikei palijoki.

Vaan pässin lihhaa meilläki syöjään, vaikka ei lahattukkaan omia pässejä, ne ku onki kantakirijapässejä nii ei parane lahiksi pistää.

Mulla tuo petipaikka on vielä kestäny vaikka kersat siinä telemuaaki välistä aamusta alakain.
        Se onki vahavaa tekua, koko puuta eikä mittään vanneeria. Mikkään ei oo nii tärkiä kapine ku tuo sivustavejettävä sänky. Jos sattuu kohalle mukava kaveri iltapimiällä, tuo kotia ja pettaa siihen viereen silleki makkuupaikan. Vettää vain leviämmäksi, taikka voishan se kapianaki olla, lämpösempää ja mukavampaaha se ois aivan kylyki kylijesä pimiä yöki kuluttaa. Harvasa on vain nuo sattumat nykyjään, ennen niitä piti hääjellä ympäriltään ku kärpäsiä keittokupin laijalta.
        Tuppasivat tulemaan makkuupaikkaa kerijäämään vaikka näkivät että toisen kengät jo oli siinä porstuan lattijalla. Oishan se siittä jo pitäny arvata ettei kahta ruukaa olla sammaan aikaan, ko kerran joku jo oli kenkänsä riisassu.

Vaan nyt pittää ottaa järki kätteen, minnoon täsä raatannukki jo liikaaki, pittää päästää hilijasemmakki puhumaan.

Pohjanmaallakin on monta murretta.

• Selema

Tuolla nuapuripalstalla on juttua että elläinmualimassahhii aletaan ottoo mallia meistä immeisistä, eli jopa linnut suattaavat suaha piäsä tääteen, puttoovat puusta ja jos eivät katkase niskoosa, joutuuvat pahvilootaan piätään selevittelemmään.
      Ite jouvun tarkistammaan yhen linnun tieteellistä nimmee, lintu on löyvetty Kiinassa ja on lentännä yli 6.000 kilometriä omin nokkisa. Ihan ite.

Minun ornitolookiset taijot on jo Ellin poksilla ennestään tunnettu.
      Jo pikkutyttönä sae tutustua kalakukkoon (lat. Callaween Muicku), joka oekeestaan ee oo lintu vaen rukkiinen muna, jonka sisällä on läskiä ja kaloja. Lauluiäni muistuttaa pierua ja hengitys on pahanhajunen. Pessii torilla. Erikoisen ihastunu Kuopijon maesemmiin.

Lintumualimassa ylleesä urokset on värikkäetä, niinku viskisieppo (Highland Queenius), joka pessii paremmissa paareissa, iäni kähhee hik-hik.

Sitte on tuo punamulkku (Penis Vulgaris), joka on ylleisin koeraslinnuista. Nuokkuu ylleesä piä alaspäen eli puttoo pesästä kokonaan.
      Harvinaesempi on kivestasku (Pallis Lackarii), samon pähkinäkikkeli joka on raahotettu. On homotiainen ja ruumisriäkkä (Rehjus Kroppa), ee kuulu ilolintuihin.
      Kiljukotka (Calia Rancci) aeheuttaa tohelokännin ja hulivilisonnan. Sisämuassa ylleinen, mutta Kitteen seuvulla hyvinnii tavallinen. Sen tuntoo kiljunnasta suvi-iltasin.
      Ynnä muuta, ynnä muuta.

• ellumari

reissusta ja jäin tuone Juttutuvan puolele niin pitkäks aekoo etten kerinnä tielä ennee tuttuja tavatakkaan.
        Nyt kun tulinj ja kuulin kuinka haaskan orintolookisen jutunj olit huastana niin kylhän minuva naaratti.
        Kaekista tärkeimmistä linnuista maenihit, niinkun punamulukusta ja kivestaskuista.
        Vae on se pähkinäkillel raahotettu.
        Minäkii parj kiljukotkoo ja viskisieppova tapasin. Oeskohn nuihen esiintumispaekka ylleisemmin tuola ijemmässä päen?

• Selema
        ellumari kirjoitti:

reissusta ja jäin tuone Juttutuvan puolele niin pitkäks aekoo etten kerinnä tielä ennee tuttuja tavatakkaan.
        Nyt kun tulinj ja kuulin kuinka haaskan orintolookisen jutunj olit huastana niin kylhän minuva naaratti.
        Kaekista tärkeimmistä linnuista maenihit, niinkun punamulukusta ja kivestaskuista.
        Vae on se pähkinäkillel raahotettu.
        Minäkii parj kiljukotkoo ja viskisieppova tapasin. Oeskohn nuihen esiintumispaekka ylleisemmin tuola ijemmässä päen?

Minä sulle kirjotin viestin Juttutuvan puolella vaen taesit keritä lähtee sinne Lappeenrantaan.
        Kyselin vaen, että murrettako sinä mänit opiskelemaan, minä ite sammaan aekaan huastelin yhen turkkilaesen kansa ja ku arvoomalla pistettiin niin kyllä myö juttuun tultiin.

Niin, kyllä tuo kiljukotka aenahhii on siellä rajan pinnassa hyvin ylleinen, sannoovat että Venäjän puolelta on ruvenna leviämmään votkakotka semmosella vaahilla että kiljukotka tahtoo jiähä jalakoehin eli puttoo puusta niinku nuo punamulukut.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Minä sulle kirjotin viestin Juttutuvan puolella vaen taesit keritä lähtee sinne Lappeenrantaan.
        Kyselin vaen, että murrettako sinä mänit opiskelemaan, minä ite sammaan aekaan huastelin yhen turkkilaesen kansa ja ku arvoomalla pistettiin niin kyllä myö juttuun tultiin.

Niin, kyllä tuo kiljukotka aenahhii on siellä rajan pinnassa hyvin ylleinen, sannoovat että Venäjän puolelta on ruvenna leviämmään votkakotka semmosella vaahilla että kiljukotka tahtoo jiähä jalakoehin eli puttoo puusta niinku nuo punamulukut.

ja niillä olj kaverina monasti tuo viskisieppo ja kiljukaala.Vai oloko se kiljukotka.
        Tuo viimonen näätti ussein olovan naaraspuolinen.
        Porukalla ne lentelj ja iän ol mahoton.

Näin minä sinun puhettaisj kun huastoit siitä turkkilaesesta, joka sano panneensa kaks kärpästä yhelä iskulla paksuks.

Tuomoset vierin käsitykset ne ossoo sitte usseesti naarattaa mahottomasti.

• Joensuun Elli

oikeastaan hyvä Ellin poksi! Jo lähti hauskaa juttua rönsyilemään.

• iltasella ihteni nukkumaan tuohon sohovalle ko tuli kylämiehiä yökyllään.
        Siinä keskellä yötä käänsin kylykiä ja ronkkaan sattu niin hirviästi. Minä pistin tulet lamppuun ja kahtoin että mikä se sielä selijän alla oli piilosa minun makkusijallani ja paino nii vietävästi ko ronkkani siihen päälle laiton kääntyisäni.

Löytyhän se kiusan kapine, tuo kossinviikari oli piirustellu siinä sohovalla ja pannu kynänsä sinne petattujen lakanoitten välliin. Niin ne tahtoo kapineet unehtua nuilta kersoilta justiinsa siihen paikkaan josa jotaki touhuavat.

Sitä ku on puoli unesa maate mennesään ei kaikkia heti äkkää, ois kai siinä alla saattanu olla suurempiki tavara ku maate laskeuvuin, olin minä aika poikki.

Ny on tarpeeksi unta vejetty torsoon ja lähenki tästä uluvos pieneksi ajaksi ko kaikki riimitki tuli luvetuksi ja ossaan jo vastatuksiki.
        Kahtokaahan te minkä päälle meette iltasella makkaamaan.

• ellumari
        kirjar kirjoitti:

iltasella ihteni nukkumaan tuohon sohovalle ko tuli kylämiehiä yökyllään.
        Siinä keskellä yötä käänsin kylykiä ja ronkkaan sattu niin hirviästi. Minä pistin tulet lamppuun ja kahtoin että mikä se sielä selijän alla oli piilosa minun makkusijallani ja paino nii vietävästi ko ronkkani siihen päälle laiton kääntyisäni.

Löytyhän se kiusan kapine, tuo kossinviikari oli piirustellu siinä sohovalla ja pannu kynänsä sinne petattujen lakanoitten välliin. Niin ne tahtoo kapineet unehtua nuilta kersoilta justiinsa siihen paikkaan josa jotaki touhuavat.

Sitä ku on puoli unesa maate mennesään ei kaikkia heti äkkää, ois kai siinä alla saattanu olla suurempiki tavara ku maate laskeuvuin, olin minä aika poikki.

Ny on tarpeeksi unta vejetty torsoon ja lähenki tästä uluvos pieneksi ajaksi ko kaikki riimitki tuli luvetuksi ja ossaan jo vastatuksiki.
        Kahtokaahan te minkä päälle meette iltasella makkaamaan.

tääl Elli poksis.
        Miule jäi tää karjala murre vähä niiko pääle ko olin eile ja tois päivän tuol itäraja lähel.
        Tää poksi on nii eksoottine paikka.Iha ko ulkomaile tulis, nii monelaista murretta kuuloo.
        Turkulaista ei oo viel kuulunt. Käis Juttutuva poke antamas näyttee siitäkii.
        Siel työpaikallaa häne ei kyl kannattas sitä turkulaista haastaa, karkottas vaa kaik asiakkaat, ko siint ei sais kukkaa mittää selvää kuitekaa.Tulis vaik ikävii väärikäsityksii.

• Selema

Oottako suanna täättee pitkiä lomakkeita liäkärillä käävessä?
      Tiällä meellä päen suapi nykyjään potilaat täättee lomakkeen että siästäs liäkärin aekoo. Jos on jottaen epäselevee niin ee sua hypätä sen kysymyksen yli. Se suattaa olla kohtalokasta ku lomake käsitellään tietokonneen avulla.
      Kysymyksiin joehin pittää vastata "kyllä" tae "ei" on vastattava "kyllä".

Muutamia esmerkkijä:
      1) Miten voet? (Vastoo korkeintaan kolomella sanalla.)
      2) Onko välttämätöntä hakkeutua liäkärin hoetoon?
      3) Eekö olis riittännä että mänet elläinliäkärille?
      4) Kauvanko oot saerastanna? (Jos oot saerastanna enemmän ku 20 vuotta, pistä merkki kohtaan A ja ruksi kattoon.)
      5) Mitä liäkkeitä syöt?
      6) Mahtaako ne olla hyövyllisiä?
      7) Ryvittääkö? (Jos vastaas on "ei" niin ee tarvihte vastata, riittää ku rykäset.)
      8) Kuinka paljo ryyppeet?
      9) Eläpä yritä jujuttoo tietokonetta!
      10) No niin, nyt kuullostaa paremmalta.
      11) Ootko naemisissa?
      12) Eepä ihme että ryyppeet.
      13) Onko sinulla työpaekkoo?
      14) Tosijaanko? Tietääkö veroviranomaset siitä?
      15) Koskooko ku hengität?
      16) Ootko yrittännä olla hengittämätä?
      17) No mitenkäs siinä käv?
      18) Mitä varten et oo männy muulle liäkärille?
      19) Etkö usko että mulla on muutennii tarpeeks tekemistä?

• Jysäys

*Hohottaa vatsaansa pidellen* Lisää samanlaista!
        Lisää, lisää!!

• ellumari

haaskoo kirjotusta, että suap tämän pimijän syksyn keskellä ies vähän naaroo virnottoo.
        Elämässä pittee löötee naarun aihettakkii, eekä aena kuleta otsa kurtussa.
        Ollaan pahala pielä kun o aeka murjottoo.
        Nythän meilä on iessä päen se riemulline pikujoulu riehakii ja ohjelman suorittajat ovat kaekki luppaatunna essiintymmää.Klara suep vielä totteutta ihtiänsä ja tanhuta. Min en muistana kysyvä onko se sellane yhen naesen sov, vai onko hänellä partreninä siinä johhii miehenpuolj.Talo uluko puolelta ei mielellään lähettäs partneria hakemmaa. Oiskiohan laettaa arvonnaks mualaismiehen ja poken kesken kumpi piäsöö Klaran kansa kirmoommoo tanhun pyörteisii.Harjotukset ne suap alakoo ens käissä.Sittenpä männöö kaekki justiisa nuottiin mukkaa. Siinä tanhuumisessa on kyllä kertakaikkijjaan sellasta kansallisromantiikkoo ja herkkyyttä ..."on neijolla punapaala kun tanssihin kääp...."
        Tiijoks annoin tielä poksisskkiin, että kaekki outta tervetulleita ! Mitä enemmän porukkata ja kovemp metel, sen onnistuneemmat on juhlat olla.
        Viinoo suap ja piteekii vettee siihen malliin että seeuraavana päevänä ei tarkkaan muista miten ne juhlat mänj. Suap huoveilla vaekka miten mukavista tapahtumista, vaekka nuo kaks miestä ei ois kerenneet etes yhteen humppoon viijä.
        tälläsijä huolija mielessäin pyörii vielä ennen makkoomoo mänoä, mutta uskonhan minä että kaekki vielä männöö suunnitelemain mukkaa.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

haaskoo kirjotusta, että suap tämän pimijän syksyn keskellä ies vähän naaroo virnottoo.
        Nythän meilä on iessä päen se riemulline pikujoulu riehakii ja ohjelman suorittajat ovat kaekki luppaatunna essiintymmää.Klara suep vielä totteutta ihtiänsä ja tanhuta. Min en muistana kysyvä onko se sellane yhen naesen sov, vai onko hänellä partreninä siinä johhii miehenpuolj.Talo uluko puolelta ei mielellään lähettäs partneria hakemmaa. Oiskiohan laettaa arvonnaks mualaismiehen ja poken kesken kumpi piäsöö Klaran kansa kirmoommoo tanhun pyörteisii.Harjotukset ne suap alakoo ens käissä.Sittenpä männöö kaekki justiisa nuottiin mukkaa. Siinä tanhuumisessa on kyllä kertakaikkijjaan sellasta kansallisromantiikkoo ja herkkyyttä ..."on neijolla punapaala kun tanssihin kääp...."
        Tiijoks annoin tielä poksisskkiin, että kaekki outta tervetulleita ! Mitä enemmän porukkata ja kovemp metel, sen onnistuneemmat on juhlat olla.
        Viinoo suap ja piteekii vettee siihen malliin että seeuraavana päevänä ei tarkkaan muista miten ne juhlat mänj. Suap huoveilla vaekka miten mukavista tapahtumista, vaekka nuo kaks miestä ei ois kerenneet etes yhteen humppoon viijä.
        tälläsijä huolija mielessäin pyörii vielä ennen makkoomoo mänoä, mutta uskonhan minä että kaekki vielä männöö suunnitelemain mukkaa.

Minun esi-isissä on ollu lukkaria lukkarin perrään, Kaustisilla 1650-luvulta viijessä polovessa. Vaen lukkarinrakkaos on muuttunna liäkärinrakkaaveks ja minusta on niin mukavoo soettoo suuta liäkärijutuilla.

Mistä sen tietää esmerkiks mikä on hyvä liäkäri ja mikä on huono? Ee se niin heleppoo oo.
        Valakonen takki ja stetoskooppi huolimattomasti roekkumassa kaalan ympäri tekköö kenestä tahasa aeka luotettavan näkösen.

Miltä hyvä liäkäri näättää? Ee riitä että liäkäri on vakavan näkönen ja höpisöö itekseen joka kerta kun kerrot jostaen mielenkiintosesta oereesta.
        Sehän suattaa johtua siitä että osakkeet on mänössä alaspäen (sen tähe tuo vakava ilime).
        Mutta jos liäkäri istuu kirjotuspöötäsä iäressä ja nauroo kutkattaa itekseen, kirjava pipo piässä ja leikkii pullamurusista muovaelemillaan pikku otuksilla niin sepä suattaa riittee ja yhellä silimääksellä niät ett sitä liäkäriä voepi välttee.

Sitä voepi testata liäkäriä ja alottaa vaekkapa näen: "Päevee. Oon nyrjäättännä mahan, polovee närästää ja tuntuu niinku piän yläpuolella tekis kippeetä. Koko aejan, mutta vaen välillä."
        Sitte voet istahtoo ja oottelet mitenkä liäkäri reakoi nuin mielenkiintoseen oereyhtymmään.
        Jos se siinä vähän aekoo kiemurtelloo ja kirjottaa lähetin toeselle liäkärille niin se ee oo hyvä. Eikä, jos se heittää sinut pellolle tae isköö stetoskoopilla piähän.

Hyvä liäkäri kuunteloo ystävällisesti ja käyp läpi kaekki oereet perusteellisesti ja myötätunnolla. Jos se alakaa itkee kesken kaeken, niin se suattaa johtuva siitä että liäkäri on herkkä immeinen tae sitte se huomoo että ei kerkie kahvirastille sinun tähtes. Se tuas osottaa että kahvi ja pulla on tärkeempi ku sinä ja se ee oo hyvä merkki.

Ja jos mänet kysymään voepiko saeraattas parantoo ja liäkäri sannoo: "Parantoo? Enhän minä ossoo ees iäntee tuota sairaaven nimmeekää..." niin se osottaa että liäkäri ee oo kunnostautunna
        Hyvän Liäkärin titteliin.

• ellumari kirjoitti:

vua liehuu,ku pitäs olla päivämiäree lukkoo lyömässä ja harjotuksia vetämässä.
        Nyt sassiin sinne Juttutuppaa ja hommat kääntii.

Onhan se ohjelman runko jo selevä,ku vua jokkaine muistas mitä pittää tehä.
        Mukava ol ku tuo Klarakii luppautu tanssahtelemaa,
        nuorempana minäkii sitä harastelin.
        Oha siellä joitai miehijäkkii käynnä tuvassa,jospa hyö vaikka tassii tulis.

Mualasmiessii jo vähä jännittämää ruppee,kohta vaikka perruu ,jos ei suaha juhloo kääntii.
        Iteksen en päivee piätä ,tule nyt kaveriks,minuakkii hirvittää,onnistuuko juhlat.

Sitte vielä viinooki luppoot,vaikka rahookaa ei oo paljo ostoo,mistä ponssorikkii suahaa tähä hättää,hyvä ku puuroo rahat riittää,konkurssi taitaa tulla,veleka vankilaa jouvu.

Turhooko hättäilen, omalla painollaa kai kaikki männöö,niiku tähännii asti,toivottelen nyt poksinväen minäkii tervetulleeks pikku-jouluun. (tuokee evästä mukananne)
        Minä puuroo luppoo ja rusinasoppoo,tanssia jytkytellää,puuro alas valutellaa ja nauroo kätkätellää.Tarviiko vielä muuta, kyselöö se emännä tappaine.

• Selema
        SkillaN kirjoitti:

vua liehuu,ku pitäs olla päivämiäree lukkoo lyömässä ja harjotuksia vetämässä.
        Nyt sassiin sinne Juttutuppaa ja hommat kääntii.

Onhan se ohjelman runko jo selevä,ku vua jokkaine muistas mitä pittää tehä.
        Mukava ol ku tuo Klarakii luppautu tanssahtelemaa,
        nuorempana minäkii sitä harastelin.
        Oha siellä joitai miehijäkkii käynnä tuvassa,jospa hyö vaikka tassii tulis.

Mualasmiessii jo vähä jännittämää ruppee,kohta vaikka perruu ,jos ei suaha juhloo kääntii.
        Iteksen en päivee piätä ,tule nyt kaveriks,minuakkii hirvittää,onnistuuko juhlat.

Sitte vielä viinooki luppoot,vaikka rahookaa ei oo paljo ostoo,mistä ponssorikkii suahaa tähä hättää,hyvä ku puuroo rahat riittää,konkurssi taitaa tulla,veleka vankilaa jouvu.

Turhooko hättäilen, omalla painollaa kai kaikki männöö,niiku tähännii asti,toivottelen nyt poksinväen minäkii tervetulleeks pikku-jouluun. (tuokee evästä mukananne)
        Minä puuroo luppoo ja rusinasoppoo,tanssia jytkytellää,puuro alas valutellaa ja nauroo kätkätellää.Tarviiko vielä muuta, kyselöö se emännä tappaine.

Kuule SkillaN, ku tuo ellumari kulukoo siellä rajaseuvulla, niin minä voen vihjasta että käyp Kitteellä asti niin suahaan pikkujoolujuomat halavalla. Muutama tonkka kolomesti kirkastettua...
        Ja jos nyyttikestit pietään, niin minä luppoon tuuva kahviveen!

Ja mulla ku on hyvät suhteet liäkärikuntaan niin voen tuuva kaeken varalta oman henkiliäkärin mukana. Niin vaekka... saerastua pittää ennenku se piäsöö kitteeläesen makkuun...sen jäläkeen siltä hupenoo kaekki taejot.
        Vaen koetettaan vauhittoo sitä pikkujouluva ja pietään tonkat liäkäriltä piilossa!

• Selema kirjoitti:

Kuule SkillaN, ku tuo ellumari kulukoo siellä rajaseuvulla, niin minä voen vihjasta että käyp Kitteellä asti niin suahaan pikkujoolujuomat halavalla. Muutama tonkka kolomesti kirkastettua...
        Ja jos nyyttikestit pietään, niin minä luppoon tuuva kahviveen!

Ja mulla ku on hyvät suhteet liäkärikuntaan niin voen tuuva kaeken varalta oman henkiliäkärin mukana. Niin vaekka... saerastua pittää ennenku se piäsöö kitteeläesen makkuun...sen jäläkeen siltä hupenoo kaekki taejot.
        Vaen koetettaan vauhittoo sitä pikkujouluva ja pietään tonkat liäkäriltä piilossa!

hyvältä.
        Liäkär vielä,no se kyllä anto turvalisuuven tuntee,jos jotai sattuu,on turva kelakassa.

Hei ,eikös tuo ookkii sananlasku,kiireesti tuonne ylemmäs.

Yty ainetta,voi tokkiisa,kyllä keksittii juomiset,
        kahvittii tuot,taijan selevitä, konkurssiltai.
        Savolaiset ne hommat ossoo järjestee.

Pitänöö pittee ne tonkat loppuiltaan piilossa,liäkäriltä,mutta pittäähä sitä illoo osoo ottoo liäkärinnii.

• Selema
        SkillaN kirjoitti:

hyvältä.
        Liäkär vielä,no se kyllä anto turvalisuuven tuntee,jos jotai sattuu,on turva kelakassa.

Pitänöö pittee ne tonkat loppuiltaan piilossa,liäkäriltä,mutta pittäähä sitä illoo osoo ottoo liäkärinnii.

ku on turva kelekassas" sano entinen isäntä ku eukko sitä veskelekalla veti kottiin päen ja isäntä olj ottanna kitteeläestä virvoketta.

Niin kyllä se taetaa olla viisaenta että tonkilla käävään nurkan takana ja sitten annetaan vähän mäskistä pohjasakkoo sille meijän henkiliäkärille. Siitä voepi olla seuraaksena hulivilisonta, että vessapaperia pittää muistoo ottoo yks paalu mukkaan.

On se kuitennii hyvä että on huolehtijoeta riittävästi niin kyllä pikkujoulu sutjakasti sujjuu.

• Rituli
        Selema kirjoitti:

ku on turva kelekassas" sano entinen isäntä ku eukko sitä veskelekalla veti kottiin päen ja isäntä olj ottanna kitteeläestä virvoketta.

Niin kyllä se taetaa olla viisaenta että tonkilla käävään nurkan takana ja sitten annetaan vähän mäskistä pohjasakkoo sille meijän henkiliäkärille. Siitä voepi olla seuraaksena hulivilisonta, että vessapaperia pittää muistoo ottoo yks paalu mukkaan.

On se kuitennii hyvä että on huolehtijoeta riittävästi niin kyllä pikkujoulu sutjakasti sujjuu.

Selema se ossoo tuota savvoo nii hyvästi,
        ettei sanastoo tarte, mutta jos kumminnii jottae
        kirjottelen:

Kyllä=Jo tokkiisa
        En ymmärrä=Mittee?
        Hetkinen=Ootahan hollin aekoo
        Anteeksi, mitä sanoitte?=Mittee työ sanoja?
        Hyvää Huomenta=Hyvvee huomenta
        Hyvää päivää=Hyvvee päevee
        Hyvää iltaa=Hyvvee iltoo/Hyvvee illanköllykkätä
        Hauska tavata=Terve vuan terve

Ravintolassa
        Saisinko ruokalistan?=Tarjoelija hoe, mitehhä
        myö piästäs syömää?

Mitä teillä on lounaalla?=Mittee teellä oes
        näen päevällä?

Saisinko paikallista olutta?=Oesko jottae
        tämänseuvun kaljoo?

Näetähän oes vaekka kuinka pitkä lista, mutta
        tämä vuan malliks, että semmonenkii on, ku
        sanakirja savoks.

• Rituli
        SkillaN kirjoitti:

hyvältä.

Ne liäkärit ne vasta ossookii ottoo ilon irti
        elämästä.
        Kuulostaa huaskalta tuo ilonpito siellä
        pikkujoolussa.
        Eläkä sinä niistä rahoista huolta kanna. Pannaa
        kolehti kiertämää ennen juhloo.
        Se on tuo kansan käs karttusa. Sitte voet hankkia
        kinkut ja höösteet.
        Jokkaenen ku kantaa kortesa kekkoo, nii kyllä
        siitä hyvä tulloo.
        Tuntuu olovan jo hyvällä alulla.

Hyvästihän sinnäe tuota savvoo kirjottelet, vaekka
        aekasemmin pikkusen väheksyit tuota taetoosi.

• Rituli kirjoitti:

Ne liäkärit ne vasta ossookii ottoo ilon irti
        elämästä.
        Kuulostaa huaskalta tuo ilonpito siellä
        pikkujoolussa.
        Eläkä sinä niistä rahoista huolta kanna. Pannaa
        kolehti kiertämää ennen juhloo.
        Se on tuo kansan käs karttusa. Sitte voet hankkia
        kinkut ja höösteet.
        Jokkaenen ku kantaa kortesa kekkoo, nii kyllä
        siitä hyvä tulloo.
        Tuntuu olovan jo hyvällä alulla.

Hyvästihän sinnäe tuota savvoo kirjottelet, vaekka
        aekasemmin pikkusen väheksyit tuota taetoosi.

kiitos sulle ku kehua lätreet,kyllähä tää vaikeeta on viäntee.

Ootta työ lupsakoita kaikki ku minu hätähousu etee kaike laitatta valamiiks,muistaha nyt tulla sinnäi,siellä sitte viännetään,kaala kieroo.
        Iha innon puna poskille nousoo,ku juhloo uatteloo.

• ellumari
        SkillaN kirjoitti:

Ootta työ lupsakoita kaikki ku minu hätähousu etee kaike laitatta valamiiks,muistaha nyt tulla sinnäi,siellä sitte viännetään,kaala kieroo.

kään vielä muutaman kerran jumppoomassa.
        Nyttiin oun lähössä joka torstaeselle tunnilleinj.
        Se on minun käätäntöen olla vuoskaavet.
        Torstaei iltanna jumppoomoon ja sen pieälle saanaan.
        Suatampa poekata vielä iltasela suunnittelemassa nuihen juhliin järjästelyjä.
        Vaekka hyvälä mallillaahan kaekki alakaa näättää jo olovan.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

kään vielä muutaman kerran jumppoomassa.
        Nyttiin oun lähössä joka torstaeselle tunnilleinj.
        Se on minun käätäntöen olla vuoskaavet.
        Torstaei iltanna jumppoomoon ja sen pieälle saanaan.
        Suatampa poekata vielä iltasela suunnittelemassa nuihen juhliin järjästelyjä.
        Vaekka hyvälä mallillaahan kaekki alakaa näättää jo olovan.

Jumppoominen, jumppoominen unehtu tänähii päevänä!
        Nyt mänen aenahii lattialle pitkäkseen tae pätkäkseen ja tien "sits-appija" sata kertoo, sitte pistän jalat niskan tuakse, jos se temppu ei ennee onnistu niin koetan vieläkö voesin kaevella ukkovarpaalla nennee.
        Se on mulla semmonen kritteeri että "viel on muori voimissaan" jos suan ukkovarpaan suuhun.

Taejanpa pistee ensin saanan lämpenemmään. Ja sitte jumppoomaan! On se ähinätä ja puhinata Seleman mökissä vähän aekoo...

• Rituli
        SkillaN kirjoitti:

kutusta. Taian olla vuan niin ujon sorttinen,
        jotta uskallankohan työntee nuaman puarin puo-
        lelle lystiä pitävän ylleisön jookkoon.

Suappahan nähä, josko löövän jottae punasen-
        näköstä piällen niin voenhan tuota koettoo
        kurkistoo.

Onko jo miärätty, kuinka paljo suapi lahja-
        paketti maksoo? Oesha se parempi, että paketit
        oes jotenkii sama arvosia. Ee tulis kellekkää
        pahhoo mieltä.

• Selema
        Rituli kirjoitti:

Selema se ossoo tuota savvoo nii hyvästi,
        ettei sanastoo tarte, mutta jos kumminnii jottae
        kirjottelen:

Kyllä=Jo tokkiisa
        En ymmärrä=Mittee?
        Hetkinen=Ootahan hollin aekoo
        Anteeksi, mitä sanoitte?=Mittee työ sanoja?
        Hyvää Huomenta=Hyvvee huomenta
        Hyvää päivää=Hyvvee päevee
        Hyvää iltaa=Hyvvee iltoo/Hyvvee illanköllykkätä
        Hauska tavata=Terve vuan terve

Ravintolassa
        Saisinko ruokalistan?=Tarjoelija hoe, mitehhä
        myö piästäs syömää?

Mitä teillä on lounaalla?=Mittee teellä oes
        näen päevällä?

Saisinko paikallista olutta?=Oesko jottae
        tämänseuvun kaljoo?

Näetähän oes vaekka kuinka pitkä lista, mutta
        tämä vuan malliks, että semmonenkii on, ku
        sanakirja savoks.

Minä kekkasin tämmösen ruavaitten miesten sanaston ja laetan sen tähän jatkoks:

Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän. - Minnoun jiänä vanahakspoejaks.
        Kärsin rytmihäiriöistä. - Pumppu rylykkyää omia aekojaa.
        Olen vakavasti otettava ihminen. - Minnoun tolokku immeinen.
        Ei auennut, uudestaan! - Ee aavenna, uuvestaan!
        Jätä viesti äänimerkin kuultuasi! - Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
        Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä? - Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
        Kuinka paljon maksaa koko yö? - Paljonko tekis koko yönseuvvulta?
        Haluaisitteko naimisiin kanssani? - Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
        Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon? - Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
        Olet viehättävän näköinen neitokainen! - Sinnout läsäkän näkönen pimu.
        Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa. - Minä kun sitä parparoo tissistä purasin niin eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
        Pankaa se linkkuveitsi pois, pyydän! - Paa poekkeen se lipstuikkarj!
        Liukastuin ja loukkasin lonkkani. - Pyllähin persiillenj ja särin ronkkonj!

• Rituli
        Selema kirjoitti:

Minä kekkasin tämmösen ruavaitten miesten sanaston ja laetan sen tähän jatkoks:

Olen tietoisesti valinnut sinkkuelämän. - Minnoun jiänä vanahakspoejaks.
        Kärsin rytmihäiriöistä. - Pumppu rylykkyää omia aekojaa.
        Olen vakavasti otettava ihminen. - Minnoun tolokku immeinen.
        Ei auennut, uudestaan! - Ee aavenna, uuvestaan!
        Jätä viesti äänimerkin kuultuasi! - Tuuttaaksen jäläkeen ala huastoo!
        Haluaisitteko harrastaa kanssani seksiä? - Oeskohan teillä sänkypolokkaan taepumuksia?
        Kuinka paljon maksaa koko yö? - Paljonko tekis koko yönseuvvulta?
        Haluaisitteko naimisiin kanssani? - Miltee se tuntus vielä joskus muata meijän sukuhauvassa?
        Olisiko neideillä halukkuutta ryhmäseksisessioon? - Löötyskö lähtijöetä mulukkutalakoesiin?
        Olet viehättävän näköinen neitokainen! - Sinnout läsäkän näkönen pimu.
        Käsittelyvirhe pilasi hauskan hetken tekokumppanin kanssa. - Minä kun sitä parparoo tissistä purasin niin eekö tuo piru pierassu ja lentännä ikkunasta pihalle!
        Pankaa se linkkuveitsi pois, pyydän! - Paa poekkeen se lipstuikkarj!
        Liukastuin ja loukkasin lonkkani. - Pyllähin persiillenj ja särin ronkkonj!

panit. Oikeen laaseoppia pistit tulemaan.
        Meenasit vähä inttiimimpää elämäm mennoo.

Minä vuan tuon reessuamisen apuneuvoja
        pistelin.
        Jatkoo seoroo:

Tullissa:
        Minulla ei ole mitään tullattavaa=
        Ee kaet mulla mittää...

Tämän täytyy olla erehdys=Taetaa olla erreys

Minun täytyy poistua=Minun pittää lähtee
        mänemään.
        Missä on Suomen suurlähetystö?=Missee se oikee
        on Suomenmuan lähetystö?

Hotellissa:
        Mihin voin parkkeerata?=Minnekkähän voen tämän
        kotteron tyrykätä?

Onko hotellissanne vapaita huoneita?=Ee sunkaan
        tämä vua täännä oo?

Tilaisitteko taksin, kiitos?=Kehtoisitkos
        kuhtua mittarin?

Millainen jännite on hotellinne pistorasiassa?=
        Pystyyköhän tiällä partoo ajelemmaan?

Kiillottaisitteko nämä kengät?=Sujjaatappa
        vähä kiiltoo söplikkäisiin!

Näijen kanssa pärjee aluks.

• ellumari

tuttuja poksilaesija keskelä päevee.
      Tämä sattu työmatkaen varrele tämä poksi ja minähän en ossoo ohi kulukija. Melekein pakko piestä viäntämään tarinata ja suunnittelemoo sitä juhloo joka alakaa olla hyvinnii lähellä.

Sen vuan sanon kokemuksesta, että turhoo hössöttämistä kannattoo välttee.
      Kaekki asijathan on jollae laella hoijossa.

Puurot ja kinkut tulloo tarjolle aekannaa ja juoma puolj on järjestyksessä. Minä toennii kään vielä ennen juhloo tuolla Kitteellä päen ja sennii voen sanova että on minulla noeta suhteita.
      Ounii enemmän sellane suhetoeminta immeine.
      Skillanilta kääp tuo puurokaahan varressa hieräämine ja Selemoon voep luottoo ryyppylöehen sekottamisessa.Ossoo kahtova tarkkaan kellen minkäkiin vahvuisen ryypyn uskaltoo antoo.

Tietennii sitä vanohoo tappoo suap nouvattoo että käslaakussa on se omahii pullo. Minä sitä en iliman ou männä millonkaa mihinkää.

Pitteepä jatkoo matkoo ja käävä iltasela uuvestaa jatkamassa suunnitelmija.

• Selema

Tiällä netillä näkköö monta kertoo huolestunneita kysymyksiä tyyliin "onko liäkkeet jiäny ottamata?"
      niin se on osotus että jonkunlaesta hätäapuva tarvitaan.
      Minä kysyin minun pers.kohtaselta henkiliäkäriltä että ruppeisko se poksin ylleisliäkäriks, jos myö siästettäes sitä kitteeläestä tuon Juttutuvan pikkujoolun jäläkeen nii hän ihastu ikihyväks ja ehotti heti että laetettas semmonen hätäpuhelin tänne, semmonen Hotline!

Minäpä rustoon käättöohjeet:
      - Jos kärsit pakkomielteestä, paena koko aejan 1.
      - Jos oot vielä työpaekallas allaenen, pyyvä jottaen toesta paenammaan 2.
      - Jos sulla on sivupersoonallisuuksia, paena 3, 4, 5 & 6.
      - Jos oot vaenoharhanen, myö kyllä tiijetään kuka oot ja mitä sinä haluvat.
      - Jos kärsit itepetoksesta, paena 7, ja sinut tullaan siirtämmään emoalukseen.
      - Jos oot skitso, kuunteleppa tarkkaan niin eeköhän pikkunen iäni sano mitä numeroo pitäs paenoo.
      - Jos oot mano-tepressiivinen, paeneleppa mitä numeroo haluvat, kukkaa ei kuitenkaa vastoo.
      - Jos sulla on lukihäeriö, paena 9696969696969696.
      - Jos sulla on jäläkiraumaattinen ressitila, paena hittaasti ja tarkkaan 000.
      - Jos sulla on huono iteluottamus, pistä luuri paekolleen.
      Myö ee kuitenkaan keritä sulle vastoomaan.

• huolehit,liäkäristä lähtii.
        Ilima muuta jäätetää kirkasta ,jos tuommonenii etu suohaa.

Minä meleeke luulee,että liäkäriä myökii tarvitaa,enne ku nuo juhlat on loppuna.
        Monen päivä juhlimiset tulloo,no katotaaha.
        Kiitokset vua huolenpivosta .

• Hili(ma)kka

Kerkesin ihan pikimmiltään pistääntymmään Poksille. Oma kone on tällä hetkellä kanttuveinä korjoomossa, ei ou tietoo, millon ilimestyy kotpöyvälle.
        Nyt oun Kuopijossa, outtelen kottiin lähtöö hotellin aolassa. Olin tiällä neljän päevän vaekuttamiskurssilla. Kyllä olj hyvvee antia kaekin puolin: ruoka (huom. ensimm.), seora, majotus ja tietennii tärkeet asiat. Niitten puolesta pitäs alakoo taestelemmaan kotpuolessa.
        Kirjotan sitten kottoo käsin enemmän, muuten juna kohta män eikä ollut Mikkeliin mänijätä.

• Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

Kerkesin ihan pikimmiltään pistääntymmään Poksille. Oma kone on tällä hetkellä kanttuveinä korjoomossa, ei ou tietoo, millon ilimestyy kotpöyvälle.
        Nyt oun Kuopijossa, outtelen kottiin lähtöö hotellin aolassa. Olin tiällä neljän päevän vaekuttamiskurssilla. Kyllä olj hyvvee antia kaekin puolin: ruoka (huom. ensimm.), seora, majotus ja tietennii tärkeet asiat. Niitten puolesta pitäs alakoo taestelemmaan kotpuolessa.
        Kirjotan sitten kottoo käsin enemmän, muuten juna kohta män eikä ollut Mikkeliin mänijätä.

seoraan tummaan! Sinun sketsijäs tässä oottelen kopalla kourin!

• Rituli
        Selema kirjoitti:

seoraan tummaan! Sinun sketsijäs tässä oottelen kopalla kourin!

ne tullookii sitte ne Savonmuan viimeset vitsit.
        Varmaannii tuohon savolaissanastoo uutta ytyä.

Taijetaan tarvita melekoset piänkolotuspuluverit.
        niijen pirskeettej jäläkee.

Suatkii, Selema, sen liäkäris kansa hoetoo
        liäkekuappii täävennystä roppakaapalla.

Iha tässä alakaa ootella noeta juhulia.
        Jottae pirteempöö tässä jo kaepoo tämän
        pimmeyven keskellä.

(Minusta tuntuu, että minä en itsekkään kohta
        ymmärrä tätä ommoo viäntämistän)

• Selema

Tiällä käypi niin kansaenvälistä porukkoo että uattelin että voes olla tarpeen jos opetellaan englantia Ellin poksissa, sen tähe että
      eurooppalaestuminen asettaa kaekenmualiman huasteita pidginsavolaisillehhii.

Huom! Kiännökset on savolaesta voneettitekstiä.

1. Mikähän se suattais olla selekein tie raatatieasemalle?
      Vot maet pii tö niäriäst weei to työ reilväistaission? (On huomattava might-ilmaisun käyttö suattaa-verbin vastikkeena)

2. Tiijjähäntä äkkiseltään männä sanommaa.
      Ae tonnou meä ae telljuu tät taerektii. (On huomattava may-ilmaisun oikea käyttö)

3. Mittee se mahtaa se kello olla?
      Vöt it meä pii töh taem? (Huomaa edelleen may-ilmaisu; savolaiselle mikään ei ole selkeää)

4. Suattaapihäntä ollannii kymmene yl kolome, tai kolome yl kymmene, riippuu kuka kyssyy ja mihinkä aekaan.
      It meä pii meepii ten paast trii or meepii trii paast ten, tepentin tota huus aesking. (Huomaa koko kysymyksen ja kysyjän kyseenalaiseksi asettaminen sivulauseessa eli ns. idiomitismi)

5. Mistähäntuota häntä suattais ostoo uuvet pieksut?
      Veör kutai meepii pai some njuu suus? (Huomaa maybe-ilmaisun oikea käyttö)

6. Suattaapa olla että kerronkinnii.
      Meepii ae teljuu, put veri opviosslu not. (Englanninkielinen ilmaisu pakko kääntää savolaista suoremmaksi)

7. Mahtaneeko sitä kulukumies tietää mistä sitä saes kalakukkova?
      Maet töh houpou nou veör kutai ket vish inö cock? (Kulkumies-käsite tuntematon anglosaksisessa kulttuurissa. Huom! Ole tarkkana kukko sanan oikeassa painotuksessa väärinkäsitysten välttämiseksi).

8. Ee sitä maha kukkaa tietää mistä muurinpohojalettuja?
      Jyy maet not nou veär aar töh vool-potom-spams? (Jälleen vaikea käännösilmaisu, joskin tulee ymmärretyksi riittävästi)

9. Mikkee se suattais olla teijjän nim?
      Vöt it maet pii töh neen jyör koolt? (Huomaa taas ehdollistus).

10. No ee sillä minu omallain nii vällii ole.
      Ae never teljuu nae oun.

• exR

jos ei osaa savoo, kuinka voisi oppia tätä savengmelskaa?

• Selema

Rakas poekan
      Kirjotan tämän kirjeen hyvin hittaasti, kun tiiän ettet ossoo lukkee kovin noppeesti. Myö ee asuta ennee siinä samassa paekassa ku sillon ku lähit kottoo. Isäs luki lehestä jotta usseimmat onnettomuuvet sattuu 30 km:n sätteellä kottoo, sen tähen myö muutettiim muualle.
      En voe lähettee sullen uutta osotetta kun se tamperelaesperhe, joka asu tiällä ennen, vei osotekiliven mukanaan jotta heijän ee tarviis muuttoo ommoo osotettaan.
      Tämä asunto on oekeen mukava. Tiällä on pesukonekkii. En oo ihan varma toemiiko se kunnolla. Viime viikolla laetoen pyykit konneeseen ja vejin nupista enkä oo nähny pyykkijä sen koommin.
      Siä ee oo tiällä ollenkaan hullumpi. Viime viikolla sato kaks kertoo, ensiks sato kolome päevee ja toesella kerralla neljä.
      Tuavetti-setäsj sano, jotta takki jonka pyysit lähettämmään on nappineen kaaheen paenava ja sen lähettäminen oes tullunna kovin kalliiks. Niinpä myö leekattiin napit irti ja laetettiin ne taskuihin. Takki on tulossa moternisti sähköpostina.
      Jussilta jäe eellen aaton avvaemet aaton sissään. Kerettiin jo olla huolissammo kun kesti ylj kaks tuntija ennenkun Jussi sae meijät ulos aatosta. Elli-siskosj sae eellen lapsen, en vielä tiijä onko se tyttö vae poeka, joten en tiijä ootko nyt setä vai täti. Laps näättää ihan veljeltäs.
      Teuvo-setä putos kiljutynnyriin par viikkoo sitten. Sitä yritettiin kiskoo ylös mutta hiän taestel urheesti vastaan. Ruumis poltettiin viime pyhänä eekä sitä suatu sammumaa ennenku palokunta kututtiin appuun.
      Kolome entistä kaverias kuolj viime viikolla. Avolava-aato suistu jokkeen ja uppos. Raano ajo ja hiän piäs ikkunasta turvaan mutta muut kaverit istu lavalla eevätkä suaneet perälaatoo aaki. Tämmöistä tasasta tänne kuuluu eekä mittään kummempia tapahu kute ee ennenkään.
      Terveesin äetis
      PS. Minun pit laettoo vähä rahhoo mukkaan mutta kirjekuorj olj jo kiini.

• ellumari

kun luin sinun kirjettäs poejalle.
        Eehän sitä sua vakavalle asijalle naaroo, mutta jotennii vua laetoit kaekki niin ihelleis ominaesee tappoo siihen kirjeesen että onnistuin näkemään asijoihen huvittavattii puolet.
        Teijennii perreessä sitä sattuu ja tapahtuu kaeken laesta raakillista sekä huvittavvoo.
        Sitä sammoo meeninkiähän se on meijennii suvussa.
        Tuossa äsken justiisa huastoin siitä mukavasta tappaakseta ku sisko tyttö olj nyrjäättänä nilikkasa, eekä minun tarvinna männä hänen kansa konsertiin.
        Pallaellaan!Sielähän myö niissä pikkujooluissa sitten rymistellään yl huome iltana.

• Rituli

tämä jutun kanssa?

Minulla ku on semmonen mielkuva tuolla
        aevokopassa, että oon joskus tämän samase
        kirjeen jostae lukenna.
        Oonko iha viärässä?

Haaska juttu joka tappaaksessa.
        Tuo savo-englanti pisti kyllä suun
        muikeeks. Siinä oelkii tavvoomista.

• Selema
        Rituli kirjoitti:

tämä jutun kanssa?

Minulla ku on semmonen mielkuva tuolla
        aevokopassa, että oon joskus tämän samase
        kirjeen jostae lukenna.
        Oonko iha viärässä?

Haaska juttu joka tappaaksessa.
        Tuo savo-englanti pisti kyllä suun
        muikeeks. Siinä oelkii tavvoomista.

että samat tappaakset on sattunna ennennii.
        Ee mittää uutta aaringon alla. Poeka ee kuitenkaa tajua että on suana saman kirjeen ennennii. Minä siästän aekoo ku en koko aejan koeta keksiä sille
        kaeken mualiman lurituksia.

Nyt ku se on lähössä armeijjaan niin minä oon paljastanna sille suuren sallaisuuven *psst*
        että joolupukkia ee oo olemassa! Ettei jouvu pilikan kohteeks jos siellä puhhuu että kirjottaa joolupukille ja pistää kirjeen aejan rakkoon.
        Vaen voeko hullummin sattuva, että minut on miärätty Juttutuvan joulupukiks, hänen oma äetisä!
        Toevottavasti se ee satu liikkummaan Juttutuvan nurkilla huomisiltana! Voe kaaheeta jos se näkis partasen äetisä ZOZ...eikun Petteri Punakuonon kelekassa ja että minä kuatelen kitteeläestä punaseen kuonoon...
        Ee, kyllä pittää lähtee nauloomaan poejan kengät etteisen lattijaan, ettei se piäse mihinkään parriin päevään...

• Rituli
        Selema kirjoitti:

että samat tappaakset on sattunna ennennii.
        Ee mittää uutta aaringon alla. Poeka ee kuitenkaa tajua että on suana saman kirjeen ennennii. Minä siästän aekoo ku en koko aejan koeta keksiä sille
        kaeken mualiman lurituksia.

Nyt ku se on lähössä armeijjaan niin minä oon paljastanna sille suuren sallaisuuven *psst*
        että joolupukkia ee oo olemassa! Ettei jouvu pilikan kohteeks jos siellä puhhuu että kirjottaa joolupukille ja pistää kirjeen aejan rakkoon.
        Vaen voeko hullummin sattuva, että minut on miärätty Juttutuvan joulupukiks, hänen oma äetisä!
        Toevottavasti se ee satu liikkummaan Juttutuvan nurkilla huomisiltana! Voe kaaheeta jos se näkis partasen äetisä ZOZ...eikun Petteri Punakuonon kelekassa ja että minä kuatelen kitteeläestä punaseen kuonoon...
        Ee, kyllä pittää lähtee nauloomaan poejan kengät etteisen lattijaan, ettei se piäse mihinkään parriin päevään...

elä nyt tie poijalle tuommosta kepposta.
        Raakan kengät naala puhkasoo reijjille ja
        uattele nyt, nehän alakaa vuotamaan. On nii
        märkee näen syksyseen aekaan, että poeka parka
        suap vielä kuoleman tuavin. Armeejaan on vielä
        lähössä.
        Kyllä sinun pittää nyt muut konstit kekata
        pittääkses poekas poes Juttutuvan nurkilta.

Hanki sille vaekka naesseoroo. Poeka pyssyy
        pirtissä. Hyvvee syötävöö ja voetha antoo
        vaekka viintä kyytipoejjaks. Varma nakki.
        Vae pelekeetkö, että tuo naenen viettelöö
        poekas turmion tielle?

• Selema
        Rituli kirjoitti:

elä nyt tie poijalle tuommosta kepposta.
        Raakan kengät naala puhkasoo reijjille ja
        uattele nyt, nehän alakaa vuotamaan. On nii
        märkee näen syksyseen aekaan, että poeka parka
        suap vielä kuoleman tuavin. Armeejaan on vielä
        lähössä.
        Kyllä sinun pittää nyt muut konstit kekata
        pittääkses poekas poes Juttutuvan nurkilta.

Hanki sille vaekka naesseoroo. Poeka pyssyy
        pirtissä. Hyvvee syötävöö ja voetha antoo
        vaekka viintä kyytipoejjaks. Varma nakki.
        Vae pelekeetkö, että tuo naenen viettelöö
        poekas turmion tielle?

että ostasinko sille kirpputorilta vanahan aejan kalossit, jos sen kenkiin reikiä tulloo...

Ee taetas olla hassumpoo jos löytys sopivata naes-seoroo, mitähän nuo Amalia-Eulaalia ja MinoonMeiltä tuumoes jos tulisivat viihyttämmään minun poekamussukkata?
        Ne ossoes varmasti kutkuttoo sitä leuan alta ja tarjoella sopivata korren vahvistintahhii.
        Eeköhän se siitä järjesty, että äeti suapi raahassa juhlia huomisiltana.

• Selema

Minä tässä muistelen kesän teemailtoja tuossa minun terassilla. Mulla ku on ystäviä niin monesta eri kansallisuuvesta, että uattelin järjestee sillon tällön erilaesia teemailtoja ihan niitä varten.

Se alako juhannusuattona. Itestään selevee, että teeman pit olla ruotsalaenen.
      Juhannussalako eli maestonki tontille pystyyn. Minä pukkeuvuin Ruotsi-neitipukkuun, semmonen on Silviallahhii (öhöm), sitte tansittiin "pikku sammakoeta, pikku sammakoeta" maistonkin ympärillä. Sammaan suuntaan vartti tunti. Mulla olj siinä vähä taka-ajatuksena että männöö vähemmän apsoluut-votkoo jos vieraat ovat pyörällä piästään jo muutennii :-) Kyllähän siinä jokunen vieras heitti kuperkeikkoo ja mulla ku on semmonen rinnetontti niin ykshii pyöri alas katajaan asti, eli kapsahti katajaan.
      Sitte syötiin uusia pottuja, silliä, kermaviiliä, jäläkiruuvaks pakollinen mansikkakakku ja muut tykötarpeet piälle.

Mainihtemisen arvonen teemailta olj minun meksikolaenen ilta. Istua ruuhotettiin pontsot piällä, sompreerot kallellaan ja lurppoviikset vepatti iltatuulessa.
      Siinä olj kaekenlaesta meksikolaesta syömistä, olj takoja, kuatsamoolee, salsoo, tortilloo ym. Juomisena Corona-kaljoo ja tietennii Tekiiloo.
      Viimeks maenittua ryypätessä irvistettiin ja huuvettiin kuorossa: - Aejjajjae, trrrrrrr! Tekiila!

Ee piä unohtee tyypillistä suomalaesta saonailtoo. Muutama uskalias olj ilimottaatunna. Saanan jäläkeen istuttiin punasina ku ravut terassilla, rillattiin lenkkimakkaroo, joka iskettiin pöötään ja siihen kaahavalaenen niin että rasvat roesku. Lapin kultoo ja koskenkorvoo kyytipoejaks. Sitte laalettiin isänmuallisia laaluja ja oltiin liikuttunneita.

Erikoesmaeninta rosvopaesti-illalle.
      Kaevoen kuopan tontilla, polttelin siinä vähän aekoo pikkukalikoeta. Sitte laetoen erilaesia lihamöhkäleitä tinapaperiin, maustelin ne ja kiärin vielä lihapaketin märkiin sanomalehtiin. Sitte haatasin kaekki siihen kuoppaan ja peittelin turpeella. Ku olj aeka ruveta syömään, niin annon kaekille lapijot, että tulloovat ehtimmään ruokoo, ku minä en muistanna missä se paketti olj. Voe sitä riemuva ku paketti löytyy!
      Nuapurittii tulivat kahtommaa, että onko mulla talakooporukka kiäntämässä tonttia nurin!

Ens kesänä muistakee järjestee kaekenmualiman teemailtoja ja -riehoja! Minä jo alan huaveilla kesästä!

• ellumari

Jo senniin tähe poekkesin ettei piäsis unohtummaa tämä mukavie immeiste kielen käättö.

Tuota teemailtoo, tae jyhloo uattelin että se sitä olissii haaskoo vaehteluva meijen tavanommaisee juhlimissee.

Eipä aena tarvihtis Koskenkorvoo ja Lapin kultoo kiskova ku oes vaehteeks tekilata ja sitä eksootisempoohiii kaljoo.

Oeshan siinä juhlinnassa tietennii muitahii nyanssiloeta, mutta tämä juomapuolhan se meijän suomalaesten juhlimisessa näättelöö ratkasevvoo ossoo.

• Rituli

siellä sinun rinnetontilla.

Onpaa ollu nuapureilla ihmettelemistä
        kerrakseen. Eevätpä oo muuta hupia koko
        kesän aekana kaevanneetkaa.

Teemoja tuntuu olleen oekeen olan takkoo.

Minun ukkoen ol tuommosella rosvopaestiret-
        kellä yhen pelkaverin kesäpaekalla.
        Siellä isäntä paen paestin palavien hiilten
        piälle paestin ja peetti sen.

Mäenpä sitte naakkomaan vähä napanteria. Paesti
        senku kypsy haavassaan.

Tuo minun ukkoen alako ihmetellä savun hajua.
        Mäen kahtomaan. Koko nurmikko ol tulessa.
        Tuil hiipi jo saanan nurkkoo kohti.
        Alako ukoella kovat sammutustoohut. Saevat ku
        saevatkii palon sammumaan.

Nii että oohan varovaenen niijen rosvopaesties
        kanssa.

Hyvvee yötä vuan, nukkukeeha hyvin ja nähkee
        kaaniita unia!

• Selema
        Rituli kirjoitti:

siellä sinun rinnetontilla.

Onpaa ollu nuapureilla ihmettelemistä
        kerrakseen. Eevätpä oo muuta hupia koko
        kesän aekana kaevanneetkaa.

Teemoja tuntuu olleen oekeen olan takkoo.

Minun ukkoen ol tuommosella rosvopaestiret-
        kellä yhen pelkaverin kesäpaekalla.
        Siellä isäntä paen paestin palavien hiilten
        piälle paestin ja peetti sen.

Mäenpä sitte naakkomaan vähä napanteria. Paesti
        senku kypsy haavassaan.

Tuo minun ukkoen alako ihmetellä savun hajua.
        Mäen kahtomaan. Koko nurmikko ol tulessa.
        Tuil hiipi jo saanan nurkkoo kohti.
        Alako ukoella kovat sammutustoohut. Saevat ku
        saevatkii palon sammumaan.

Nii että oohan varovaenen niijen rosvopaesties
        kanssa.

Hyvvee yötä vuan, nukkukeeha hyvin ja nähkee
        kaaniita unia!

niinku sillon ku tuo Teuvo-setä putos kiljutynnyriin ja ku se poltettiin niin täöty palokunta kuhtua paekalle.
        Kyllä sitä suapi olla varovaenen kun rosvopaestia tekköö. Jos ee oo miehenpuolia lähettyvillä, niin jonkunlaesta letkua pittää vettee essiin sammutuksen varalle.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

Jo senniin tähe poekkesin ettei piäsis unohtummaa tämä mukavie immeiste kielen käättö.

Tuota teemailtoo, tae jyhloo uattelin että se sitä olissii haaskoo vaehteluva meijen tavanommaisee juhlimissee.

Eipä aena tarvihtis Koskenkorvoo ja Lapin kultoo kiskova ku oes vaehteeks tekilata ja sitä eksootisempoohiii kaljoo.

Oeshan siinä juhlinnassa tietennii muitahii nyanssiloeta, mutta tämä juomapuolhan se meijän suomalaesten juhlimisessa näättelöö ratkasevvoo ossoo.

Mulla kaet on niin hyvä mielkuvitus että suatan kerätä tyhjiä pulloja ja täättee veellä ja täävestä männöö ku viärä raha.
        Löösin jostaen tyhjän tekiila pullon ja sanoen vieraelle että se on vaen minuva varten, juokoo työ siitä toesesta. Minun pullossa olj vaen H2O:ta. Kovastihan sitä pit näätellä ku yksinään otin kokonaesen tekiilaputelin illan mittaan!

• Selema

Tänä päevänä suhteita solomitaan Suomenlahen ylihii. Jos satut joutumaan semmosseen tilanteeseen, että täytys pittee hiäpuhe suomeks ja viroks, niin tässä vuskilappu.

Arvoisa hääpari ja häävieraat.
      Auline tuplapulma, aulinet naimarahvas.

Virossa on tapana antaa häissa neuvoja nuorelle parille.
      Viron majakunnuil o ain helpotettu tuplapulma parittelutouhui.

Sen vuoksi ajattelin sanoa muutaman sanan.
      Selleperast papatan malliks naima-asetelman.

Tämä nuoripari on odottanut hartaasti avioliiton solmimista.
      Tema tuplapulma on harjotellu himosilmin naimapuuha huipennust.

Avioliittoon on kuitenkin kuin tuhannen peninkulman matka.
      Naimapuuha lieneb ko tuhat penismutkast kinttupolku.

Koska se on suuri askel ihmiselle, niin hyvät neuvot helpottavat matkaa.
      Kui kompuroinnin vaara iso lieb, tukeva ote o naimise onneks.

Muista siis sulhanen...
      Sest moista naimapoju nema konstit...

Avioliittoa tulee vaalia rakkaudella ja älylla, vaan ei voimalla.
      Naimapuuhas pitaab touhuta hibelyl ja nubil, ei bodil.

Avioliiton onnellisuus on luettavissa vaimon hymykuoppien määrästä.
      Naimapuuha hupiluku on raknattavis naimaneitsye kikatusmonttuje summast.

Suunnittelu on toiminnan perusta, mutta rakkaus vie perille.
      Esipuuhastelu lieb luisto pohjustelu aga armatus vieb hetegapehku.

Ystävyyttä on alituisesti hoidettava ja rakkautta jatkuvasti vaalittava.
      Elustelu tarvi tabuttelu ilma paussi ja armastus karvarako rapsuttelu alituise.

Ja katsohan morsian...
      Siis katsu naimaneitsye...

Rakkaus on kuin ikä, sitä on mahdoton salata.
      Armastus lieb kui daisarit, mihi liivikuppo ne sullosit.

Koska rakkaallasi on iloinen nauru, saat hänestä hyvän elämäntoverin.
      Kui su armastus saab ilmoille hela voihke, temast tuleb sulle sitkia hetegapolkija.

Sulhasella on tahtonsa, mutta morsiammella on keinonsa hänelle.
      Naimapoju rintakarva rapsuttaja hamuab aga naimaneitsyin konstil lokapoksy juksad.

Satakoon heille onnea aina ja ikuisesti.
      Ja valugo teil vargist muguloit ain ja alituise.

• Selema

Minä tässä rupesin jo vuntsoomaan sitä mässäelyvä, mikä Juttutuvan pikkujoolussa on tänä iltana. Minä ku oon koettanna laehuttoo kaekella laella. Taetaa männä pipariks tänä ilana...

On käättännä semmosta laehutusluastariahii, mutta olin onneton laettanna sen viärin päen. Tietäähän sen, että ruokahalut vaen kasvo.

Muuten minä kyllä syön vaen sen tähe etten kulkis ympäriisä ja uattelis ruokoo koko aejan.

Ruuvassa on hyviä ja huonoja rasvoja. Minä en ikinä opi muistammaan mitkä ne on niitä hyviä rasvoja niin minä syön kaeken varalta kaekki rasvat etten vaen jiä iliman niitä hyviä rasvoja.

Kokkeilin kerran semmosta 7-päevän tieettiä. Siinä listassa olj kaekki mitä sae syyvä seihtemän päevän aekana. Minä uattelin että se vaekuttaa noppeemmin jos syön kaekki yhellä kertoo.

Minä syön vaen kevyttuotteita. Kaeken ruuvan räkneen kevytruuvaks, paetsi pearnaise-soossin.
      Jos on kova näläkä niin sehhii suattaa männä kevytruuvasta.

Nyt ku minä oon laehutuskuurilla niin syön aeka paljo marsipaania ja sipsiä. Se tuntuu aattavan, ee oo niin kovat ruokahalut.
      Syön ylleesä ku oon allapäen. Ja syön ku oon ilonen. Jos en oekeen tiijä oonko allapäen vae ilonen, niin syön sillä aekoo ku koetan piästä asijasta selevyyteen.

Toevottavasti Petter Punakuono on käännä siännöllisesti kuntosalilla muskeleitaan pumppoomassa että jaksaa vettee Selemoo kelekassaan...

• ellumari

sinun laehutusmetotit kun minunnii.

Kulluuhan meiltä niitä kakoriloeta iltasela kun tanssitaan.

Nämä kun ovat aeka laella sammoo porukkata Ellin poksilaeset ja Juttutuvan väk, niin minä tässä uattelin sellasen vanahan laalun laalaa sielä pikkujoolussa kun "Ellin poksi."

Sehän ee oo varsinaesti joolu laalu, vuan sellanen kaaekkiin tillaesuuksiin sopiva.
        Minä pianon kansa harjottelin.

Jazzin malliin pannaan mänemään!

" Hei tervepä teille kaekille jotka poksissa riemuhtoo..minä menneitä aekoja muistelen...."

Männä yönä innostuin niin kovasti jammoomoo, että nuapurnii yhty illoon. Ainahii rummutti seinee ja siitähän minä vasta lisäsin volluumia ja......

• Selema
        ellumari kirjoitti:

sinun laehutusmetotit kun minunnii.

Kulluuhan meiltä niitä kakoriloeta iltasela kun tanssitaan.

Nämä kun ovat aeka laella sammoo porukkata Ellin poksilaeset ja Juttutuvan väk, niin minä tässä uattelin sellasen vanahan laalun laalaa sielä pikkujoolussa kun "Ellin poksi."

Sehän ee oo varsinaesti joolu laalu, vuan sellanen kaaekkiin tillaesuuksiin sopiva.
        Minä pianon kansa harjottelin.

Jazzin malliin pannaan mänemään!

" Hei tervepä teille kaekille jotka poksissa riemuhtoo..minä menneitä aekoja muistelen...."

Männä yönä innostuin niin kovasti jammoomoo, että nuapurnii yhty illoon. Ainahii rummutti seinee ja siitähän minä vasta lisäsin volluumia ja......

Mulla on yks ystävä, jolla olj jatsikonsertti kirkossa. No, oljhan se vähän muunnellu Tuuk Ellinktonia, mutta minä ku kahtelin kirkossa niin kyllä siellä papinnii varpaat vippas pitkän hammeen alla. :-)
        Eilissä päevänä pistin minähii tereot tääsille tuolla alakerran tuvassa (joka on puolittaen muan alla) ja kuuntelin siitä konsertista tehtyvä levyä. Vaen tereot olj niin suurella että tääty männä ulos kuuntelemmaan. Haravoen vähä lehtiä tontilla. Harakat häepy katolta ku räästäspellit täris.

• Selema

Pukki tästä lähtöö saunomaan, nuavapartoo testoon...että kestääkö se suuria lämpötilaeroja, voepi olla että myö Petterin kansa käävään jiähyllä jos janottaa ja silleen... Petterillä on nehhii hirvensarvet piässä, on se tavallista kommeempi poro!
        Sitte täätyy sitähii hilsettä vae mitä se olj pistee piähäsä *hups ku kuatu koko pussi*...
        Noh, *karistaa loput kaala-aakosta sissään*, kuhan on hänessä!
        Pitäsköön reenata avvausrepliikkiä? - Hou, hou, hou! sannoo amerikkalaenen pukki. Mites se olis savonmurteella? Oeskoon: Hoh-hoejakkata?
        Taejan yrittee olla kansaenvälinen jos Lokarihhii tulloo. Ja Ruuneperi Espanjasta, Ullapulla ja MdK Ruotsista...
        Pitkä on lista. Kaekki on ollu niin kilttijä...
        Nyt pukki leikkoo kyntesä ja Petterin sorkat, antaa Petterille vähä heiniä ja kitteeläestä että kuono alakaa sopivasti punottoo, kahtoo onko kulukuset puhtaat ja sitte myö tullaan!

• hurttiainen

Eihän täällä Elliä ole ollut. Selema ja Ellumari vaan kiljuvat kilpaa savoksi.

Ihan hupijuttu oli Maalaismiehen Oulu-osio tässä kabinetissa.

Väsyneenä poistun...

• Selema

Tiplomatia on taito pyytee asianomasta painumaan suolle sillälaella että asianomanen oekeen oottaa suolle suksimista...

• Ellin poksin kannattaja

kaikenlaisia elämäänsä väsähtäneitä tyyppejä.

• ellumari
        Ellin poksin kannattaja kirjoitti:

Tulinpahan tämän poksin kaatta kun oun mänössä tuonne Juttutuppaan pikkujouluva viettämään.
        Männään sitten vaekka sammoo matkoo. On turvallisempoo sillä laella.Näen juhliin aekoon kuleksii kaekenlaesija turjakkeita, vaekka eivät ou pukkija kuitenkaan. Tuossahii ovella tul vastaan joku epämieräsen näkönen hiippar, höpöttelj ihekseen. Itelleen huasto, kysy ja vastas.Kylymät värreet män selekäpiissä niin ol kammottava kun uave jostain kaahukertomuksesta.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

Tulinpahan tämän poksin kaatta kun oun mänössä tuonne Juttutuppaan pikkujouluva viettämään.
        Männään sitten vaekka sammoo matkoo. On turvallisempoo sillä laella.Näen juhliin aekoon kuleksii kaekenlaesija turjakkeita, vaekka eivät ou pukkija kuitenkaan. Tuossahii ovella tul vastaan joku epämieräsen näkönen hiippar, höpöttelj ihekseen. Itelleen huasto, kysy ja vastas.Kylymät värreet män selekäpiissä niin ol kammottava kun uave jostain kaahukertomuksesta.

Sen verran kerkesin nähä vaekka nuavapartoo putsaelin eekä rillit ollu piässä, että vanahoja tuttujahan niitä hiippaeloo...
        Semmonen tyyli että "happamia ovat"...!
        OO raahallinen, Selema on käännä itepuolustuskurssit. Tuommoset käppyrät ee meekäläesen käsittelyssä paljo paena! Tunnin piästä lähetään, jos sinä huolehit tuon Petterin ohjoomisesta. Se nyt paeskas muate ku sae vähä kuonon värjääsaenetta. *huokoo syvvään* Sua nähä, kuka se ketähhii vettää tänä iltana...

• Selema
        Ellin poksin kannattaja kirjoitti:

ee tuo lahjoja tuolle väsähtäneelle tyypille.
        Mitä se niillä tekis?

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Sen verran kerkesin nähä vaekka nuavapartoo putsaelin eekä rillit ollu piässä, että vanahoja tuttujahan niitä hiippaeloo...
        Semmonen tyyli että "happamia ovat"...!
        OO raahallinen, Selema on käännä itepuolustuskurssit. Tuommoset käppyrät ee meekäläesen käsittelyssä paljo paena! Tunnin piästä lähetään, jos sinä huolehit tuon Petterin ohjoomisesta. Se nyt paeskas muate ku sae vähä kuonon värjääsaenetta. *huokoo syvvään* Sua nähä, kuka se ketähhii vettää tänä iltana...

että jottaen tuttuva siinä hyypijössä olj.
        Samanlaenen iän ol ku aekoinaan huasteltiin.
        Kauvoo se ei osanna immeisiksi olla millonkaan.

No, nytpä myö ei koko tyyppijä ennee uatellakkaa vuan valmistauvutaan juhloon.

Kyllähän tuo Petter vähän huolestuttaa kun noin on juo..väsynä.Oeikempa eppäelit että mahtooko tuo osata mistään lahjoistakkaan naattia.

Entäpä jos sitä meijen pittee vettee juhlameikkossa.Kahotaanhan vielä jos se vaekka ryhistäätyy!

• Selema
        ellumari kirjoitti:

että jottaen tuttuva siinä hyypijössä olj.
        Samanlaenen iän ol ku aekoinaan huasteltiin.
        Kauvoo se ei osanna immeisiksi olla millonkaan.

No, nytpä myö ei koko tyyppijä ennee uatellakkaa vuan valmistauvutaan juhloon.

Kyllähän tuo Petter vähän huolestuttaa kun noin on juo..väsynä.Oeikempa eppäelit että mahtooko tuo osata mistään lahjoistakkaan naattia.

Entäpä jos sitä meijen pittee vettee juhlameikkossa.Kahotaanhan vielä jos se vaekka ryhistäätyy!

ja sitte myö männään eekö olla moksiskaan, kyllä se herree ku pistetään jiänpalasia kauluksesta
        sissään! ;-)

• ellumari
        Selema kirjoitti:

ja sitte myö männään eekö olla moksiskaan, kyllä se herree ku pistetään jiänpalasia kauluksesta
        sissään! ;-)

Kyllä tätä juhloo on outettu!
        Petter herree kun myö männään rytyytettään mukulakivisijä katuja.
        Pannaan sille pänikkä viereen kelekkaan, suap siitä ottoo enilä kun silimäsä aakasoo.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

sissään! ;-)

että lähetään mänemään.
        Sanoin että herreehän se Petter kun myö mukulakivisijä katuja sitä vejetään rymistellään.
        Juomapänikkä vieressä on turvallista tehhä matkoo.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Mitä se niillä tekis?

minun sanottua kahteen kertaan kaekki. Oeskohan pitänä outtoo juhliin alakamista eekä puolen päevän aekaan jo alottoo, mutta eehän sitä huomenna muista muutenkaa mittee tulj huastetuks ja varsinnii tehyks.Tae oekeemmin ee kehtoo muistella.

• Selema
        Selema kirjoitti:

Mitä se niillä tekis?

Myö viännettiin Petteri Punakuono pulukkaan ja lähettiin Juttutuvan pikkujouluun siinä toevossa, että Petteri seleviää siihen männessä ku on aeka kilikuttoo kulukusia tuvan ikkunan alla.
        Vaen toesin käv. Minä pukin munteeringissa kannon ensin reippaasti lahjasäkkiä, lopulta se luahas muassa ja viimeset metrit vejin sitä hiki piässä.
        Ellumari nujus pulukan kanssa, Petteri riemun tietämättömänä pohjalla. Matkaseurueeseen yhty meijän henkiliäkäri. Sillä näky olovan saeraalan tesifioentiriitä povitaskussa, tetoskooppi roekku kaalan ympärilä ja otti muutaman sivuaskeleen ja meinas kuatuava. Se on pitkä ja hontelo, paetsi keskeltä ku se on kehon rakentaja. Tökkäsin kepin kauluksesta sissään että pyssyy ies suorana.

Kyllä meijän pikkujoulu män ihan mukavasti, vaekka ee tapeltukkaan. Syömistä ja varsinnii juomista olj. Joku kuokkavierassii näky nurkissa herjoja heittelemässä. Myö vaen naarettiin sille ja on se häepynnä vae liekkö heitetty pellolle.
        Ee se älynnä olla ihmisiks. Oeshan myö syötetty ja juotettu niinku muuttii vieraat ja tanssitettu
        ja jaettu lahjat niinku muillekkii.

Hoh-hoejakkata! Kyllä ramas tänä uamuna. Ulukona on kova myrsky, 11 astetta. Taejanpa lähtee
        tästä tuulimyllyä lämmittämmään.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Myö viännettiin Petteri Punakuono pulukkaan ja lähettiin Juttutuvan pikkujouluun siinä toevossa, että Petteri seleviää siihen männessä ku on aeka kilikuttoo kulukusia tuvan ikkunan alla.
        Vaen toesin käv. Minä pukin munteeringissa kannon ensin reippaasti lahjasäkkiä, lopulta se luahas muassa ja viimeset metrit vejin sitä hiki piässä.
        Ellumari nujus pulukan kanssa, Petteri riemun tietämättömänä pohjalla. Matkaseurueeseen yhty meijän henkiliäkäri. Sillä näky olovan saeraalan tesifioentiriitä povitaskussa, tetoskooppi roekku kaalan ympärilä ja otti muutaman sivuaskeleen ja meinas kuatuava. Se on pitkä ja hontelo, paetsi keskeltä ku se on kehon rakentaja. Tökkäsin kepin kauluksesta sissään että pyssyy ies suorana.

Kyllä meijän pikkujoulu män ihan mukavasti, vaekka ee tapeltukkaan. Syömistä ja varsinnii juomista olj. Joku kuokkavierassii näky nurkissa herjoja heittelemässä. Myö vaen naarettiin sille ja on se häepynnä vae liekkö heitetty pellolle.
        Ee se älynnä olla ihmisiks. Oeshan myö syötetty ja juotettu niinku muuttii vieraat ja tanssitettu
        ja jaettu lahjat niinku muillekkii.

Hoh-hoejakkata! Kyllä ramas tänä uamuna. Ulukona on kova myrsky, 11 astetta. Taejanpa lähtee
        tästä tuulimyllyä lämmittämmään.

Läksimpä raettiiseen ulukoilimaan kävelemmään vähäsen, kun män muattessa koko uamupäevä.
        Mitenhän liekkii olla piä uamusela kipijä.
        Soetin työhönnii että leppeen tämän päevän kun taetaa lunssoo pukata piäle.

MITTEE SINÄ SELEMA SANOIT!!!!
        Oesin vilustuna kun rip tiisiä esitin pikkujoolussa!!

Kahohan se olj sellane asija, että tanssiissa tulj niin lämmin , että löösäsin vähän vuatteita.

Helevatti...eehän sitä vuan kukkaan nähnä!

Mihin aekkaan työ Ämteekoon kansa läksittä?
        Kysynpähän kun ol niin paljon toohua nuihein joihennii kansa, eeten kerennä huomoomaan.
        Meinoon, että muutamat ee ossoo pittee rajjoosa ryyppemisen suhteen.
        Minä siinä varottelin etteivät kynttilöijen kansa ihtiään polta ja sitten taksiin suattelin.
        Laalattihan nuita...minnäe vähän seeran vuoks yhyin.
        Pitteepä tuas jatkaa matkoo.
        *mutiessee mennessään* vae rip tiisiä...voe perhana!!!

• Selema
        ellumari kirjoitti:

Läksimpä raettiiseen ulukoilimaan kävelemmään vähäsen, kun män muattessa koko uamupäevä.
        Mitenhän liekkii olla piä uamusela kipijä.
        Soetin työhönnii että leppeen tämän päevän kun taetaa lunssoo pukata piäle.

MITTEE SINÄ SELEMA SANOIT!!!!
        Oesin vilustuna kun rip tiisiä esitin pikkujoolussa!!

Kahohan se olj sellane asija, että tanssiissa tulj niin lämmin , että löösäsin vähän vuatteita.

Helevatti...eehän sitä vuan kukkaan nähnä!

Mihin aekkaan työ Ämteekoon kansa läksittä?
        Kysynpähän kun ol niin paljon toohua nuihein joihennii kansa, eeten kerennä huomoomaan.
        Meinoon, että muutamat ee ossoo pittee rajjoosa ryyppemisen suhteen.
        Minä siinä varottelin etteivät kynttilöijen kansa ihtiään polta ja sitten taksiin suattelin.
        Laalattihan nuita...minnäe vähän seeran vuoks yhyin.
        Pitteepä tuas jatkaa matkoo.
        *mutiessee mennessään* vae rip tiisiä...voe perhana!!!

hyötyä? Kaet sinä sittäe kokkeilit, että koko passoo ja heijastin vilikuttaa asijanmukasesti?
        Näetkö muuten MdK:n muskelit siinä kuvassa? Minä voen paljastoo että ne muhkurat on siirtynnä käsvarren alapuolelle...*käkättää vahingonilosesti*

Minullahhii on ollu piä kippee koko päevän. Uattelin että oeskoon se ollu huolesta vae mistä?
        Justiisa tulin kottiin. Oon ollu poejan luona ku
        minä sen kengät naalasin kiinni naalakon alle. Mänin niitä repimmään irti, vaen hohtimet olj jiänä kottiin, että se suapi männä uamutossuissa töehin. Viikon piästä kään uuvestaan. Toevottavasti sulat kelit jatkuu, eekä ala sattoo lunta.

Niin myö MdK:n kansa lähettiin hyvissä aejon kottiin päen. Oes kaet se ilta suattanna muuttua uamuks, jos Petteri ja minun henkiliäkäri oes malttanneet olla maestelemata sitä kitteeläestä.
        Toesaalta ymmärrän kyllä, hyvvee virvoketta se olj.
        Ne kun ammattimiehet on asijalla, niin jäläki on sen mukasta. Sittee minä oon aena sanonu. Nyt meinoon männä riäppiäisille, katotaan onko sitä lientä vielä jälellä.
        Kaet sinähii sen verran oot jalakeilla että tulet antammaan "viit päkkiä" (feed back) niinku myö meijän puolessa sanotaan?

• ellumari
        Selema kirjoitti:

hyötyä? Kaet sinä sittäe kokkeilit, että koko passoo ja heijastin vilikuttaa asijanmukasesti?
        Näetkö muuten MdK:n muskelit siinä kuvassa? Minä voen paljastoo että ne muhkurat on siirtynnä käsvarren alapuolelle...*käkättää vahingonilosesti*

Minullahhii on ollu piä kippee koko päevän. Uattelin että oeskoon se ollu huolesta vae mistä?
        Justiisa tulin kottiin. Oon ollu poejan luona ku
        minä sen kengät naalasin kiinni naalakon alle. Mänin niitä repimmään irti, vaen hohtimet olj jiänä kottiin, että se suapi männä uamutossuissa töehin. Viikon piästä kään uuvestaan. Toevottavasti sulat kelit jatkuu, eekä ala sattoo lunta.

Niin myö MdK:n kansa lähettiin hyvissä aejon kottiin päen. Oes kaet se ilta suattanna muuttua uamuks, jos Petteri ja minun henkiliäkäri oes malttanneet olla maestelemata sitä kitteeläestä.
        Toesaalta ymmärrän kyllä, hyvvee virvoketta se olj.
        Ne kun ammattimiehet on asijalla, niin jäläki on sen mukasta. Sittee minä oon aena sanonu. Nyt meinoon männä riäppiäisille, katotaan onko sitä lientä vielä jälellä.
        Kaet sinähii sen verran oot jalakeilla että tulet antammaan "viit päkkiä" (feed back) niinku myö meijän puolessa sanotaan?

hyötyvä navanlämmitemestä.
        Vielähii kerran kiitoksija!
        Koko ol mulle justiisa passoova.
        Jokuhan tuo sano suaneesa liian ison.Taes olla entinen poro,mutta hänellähän tuo nenä vielä eelen valas koko lähi tienoot, että osas kottiisä männä kun siitä liäkärin kansa toentuvat tolopillee.
        Näenhän minä MdK:muskelit ja naarattihan minuva tuo sinunnii aeto sisar katteus kun olit ilonen niihen muskelloehen siirtymisestä viärälle puolelle.
        Vaekka jos et pahoo tykkee niin onhan se Ämteekoo
        pikkusen haaskemman näkönen kun sinä, vaekka et ou pahan näkönen sinnäei.

Käänhän minnäei sielä Juttutuvassa vielä, mutta sanonpahan kuitennii tässä, että älähän liikoo huolehi!
        Poijan, äläkkä omisaieskaan asijoista!

• Selema

Tuolla toesaalla puhhuuvat sijoesta, siellä olj iänessä ite sikalanomistaja H.Niätä.
      Kerto että mitä laehempi sika, sen parempi, semmosen kysyntä aenahhii Laehialla on kova.
      Mutta H.Niätä on etistyksellinen ja sano viljeleväsä lihavia ja laehoja, semmosia joella on lonkissa muotoo tae rintakehä paestaa. Eli porsas joka siall...eiku sika joka por...eiku sika joka läskille.
      No on alakulosia sikoja ja on ilosia sikoja.

H.Niätä on erikoestunu mm. viljelemmään sikoja VR:n ravintolavaunuja varten, ne on kuivia ja muovin makusia jo alakuussa.
      Eikä ne ies sano nöff-nöff vaen tuff-tuff.

H.Niätä kerto eelleen että immeiset kyselöö raejallista läskiä. Nyt se on kehitelly ruuvullisennii läskin. Joulun aekaan suattaa päevälliset venyä pitkäks, niin sillonhan suattaa vaekka aekasa kuluks pelata sakkia ruuvullisella läskillä.

Nuo laehat siat on tietennii laetettu jokapäeväseen reeniin että sorkat vahvistuu.
      On sorkanviäntöö, jumppoo, kärsä kärsee vasten-
      hengitystä, ruokinta ja viimeseks leikitään pikku palloella.

Piätteeks H.Niätä kerto pienen leikillisen episootin ku se olj männy lempiemakkoosa oekein karsinaan kahtommaan, eikä voenukkaa oekasta ihteesä, olj muuten joutunna vahingossa viärään karsinnaan, minne elläinlääkärin pit justiisa tulla... Ensin tulj sikalan pehtoori ja ihmettel että mittee se H.Niätä siinä Sohvin vieressä kyyristellöö. H.Niätä sano että hänelä on varmaan selässä vikkoo ku ee sua ihteesä oekenemmaan.
      No, sitte tulj elläinliäkäri ja alako tutkia.
      Ee löötännä muuta vikkoo ku että H.Niätä olj napittanna juluppisa liivin nappiin.

• ellumari

oes poekenna tielä poksiisa työmatkallaen oes suattana jiähä tämän päevän naarut naaramata, olj niin raskas päevä töessä, monen sortin onkelmoo ilimaantu normaali rutiinijen ohela.

Työ ootta kyllä Ämteekoon kansa niin erilaeset siskokset että ihmetellä pittee.

Huumorijahan siskollassii on, ee sen puoleen, mutta johtunooko tuo sinun kotosesta mtrteestaes että aena suat minut naaramaan vielähii helepommin.
        Naaruva ja ilova pittee elämässä olla, tae muuten niäntyy.
        Tulispahan meijen kansa huastelemmo muuttii murteihen ossoojat.Oun oekein kaevanna jotahii Pohojanmualaesta immeistä. Sehän tuo Alama sitä huastoo, vaekka kääphän tämä näennii, mutta vaehteluvahan se oes erilaenennii kielj.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

oes poekenna tielä poksiisa työmatkallaen oes suattana jiähä tämän päevän naarut naaramata, olj niin raskas päevä töessä, monen sortin onkelmoo ilimaantu normaali rutiinijen ohela.

Työ ootta kyllä Ämteekoon kansa niin erilaeset siskokset että ihmetellä pittee.

Huumorijahan siskollassii on, ee sen puoleen, mutta johtunooko tuo sinun kotosesta mtrteestaes että aena suat minut naaramaan vielähii helepommin.
        Naaruva ja ilova pittee elämässä olla, tae muuten niäntyy.
        Tulispahan meijen kansa huastelemmo muuttii murteihen ossoojat.Oun oekein kaevanna jotahii Pohojanmualaesta immeistä. Sehän tuo Alama sitä huastoo, vaekka kääphän tämä näennii, mutta vaehteluvahan se oes erilaenennii kielj.

Minähii oon oottanna niitä kahta tuulispiätä, MinoonMeiltä ja Amalia-Eulaalijoo ja sitte poksin vanahoja jäseniä, niinku Hilimakkoo. Siinä oes alakajaesiks kovvoo porukkoo meijän muihen lisäks.

• Rituli

Sinulta sitä juttua tulloo ku lantun lientä.
        Meleko sikamaene sepustus ol toella.

Ee sitä vua ossoo ennustoo, minkälaesia sikoja
        ne vielä kehittellöö. Se on tuo kilipailu kovvoo.
        Siinä pittää jokkaisen yrittee pysyä mukana.

Enpä tuota ihmettele ruutullista lihhookaan.
        Onpa sitä aekoehin eletty.

Ja sattuu se vahinko viisaallekkii. Meenoon
        tuota Niätän juluppia.

Eepä sitten muuta kun hyvvee iltapäevee Selemalle
        ja kaekille muillehhii palstalaisille.

• Selema
        Rituli kirjoitti:

Sinulta sitä juttua tulloo ku lantun lientä.
        Meleko sikamaene sepustus ol toella.

Ee sitä vua ossoo ennustoo, minkälaesia sikoja
        ne vielä kehittellöö. Se on tuo kilipailu kovvoo.
        Siinä pittää jokkaisen yrittee pysyä mukana.

Enpä tuota ihmettele ruutullista lihhookaan.
        Onpa sitä aekoehin eletty.

Ja sattuu se vahinko viisaallekkii. Meenoon
        tuota Niätän juluppia.

Eepä sitten muuta kun hyvvee iltapäevee Selemalle
        ja kaekille muillehhii palstalaisille.

Minä vielä tiällä sika...eikun poksilla katastelen että mittee sitä ottas puhheeks ens kerralla, on niin paljo ajankohtasta asijoo...
        Naarattaa jo etukätteen...!

• Rituli
        Selema kirjoitti:

Minä vielä tiällä sika...eikun poksilla katastelen että mittee sitä ottas puhheeks ens kerralla, on niin paljo ajankohtasta asijoo...
        Naarattaa jo etukätteen...!

oottamaan. Oekeestaan minnäe naaraan jo etu-
        kätteen. Mihinkähän aehealueeseen mahtanet
        piätyäkkään.

Aeheetahan mualimasta löötyy. Senkun vuan
        valakkoot. Silläaekoo ku sitä mietit, laetan
        tähä ihan mitättömän jutun:

Kalapee mies män liäkärii. Valittelloo piän-
        särkyä.
        -"Kärryytättäkö työ tupakkoo?
        -"Voe, en tok oo millonkaa polttanna. Ruumis
        on henken temppel, ee sitä passoo suastuttoo."
        -"Jaha, käätättekö viinoo?
        -"Enhä tok. Sekkii on kuolemansynti."
        -"Anteeks nyt vua, mutta sattuuko seksi maestu-
        maa?"
        -"Ee kuunaa, kuinka työ voetta kysyäkkää moesta.
        Sehä on irstaatta ja ajatuskii on ihan
        kaaheeta."
        -"Selevä on", sano liäkär. "Nythä minä tiiän
        syyn tuohon piänsärkyy.
        -"No, sehä on hyvä. Mikähän tuo mahtanoo olla?
        -"Teellä on liian kirree tuo sätekehä.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Minähii oon oottanna niitä kahta tuulispiätä, MinoonMeiltä ja Amalia-Eulaalijoo ja sitte poksin vanahoja jäseniä, niinku Hilimakkoo. Siinä oes alakajaesiks kovvoo porukkoo meijän muihen lisäks.

senjoorata ehtinä paremmin tavatakkaan, mutta sanovat olovan luatu immeisen.
        Sepä taetaa Karjalata huastoo.
        Siinähii on varsinaene mukavanolone kielenkäättö.
        Ossonhan minnäe, vaekka erräät väettee, että en varsin Lappeenrantalaesta huasta, mutta aenahhii sinne päen.
        Eehän myö täävellisijä olla missee.
        Minä tätä savova opin aekoenanen yheltä mukavalta poeijalta Olj aeka haaska kaverj.
        Sitähii on elämä koolanna. Eppäelempä että ennee ee huumorj samala laella rönsyile kun ennen aekoennaan.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

senjoorata ehtinä paremmin tavatakkaan, mutta sanovat olovan luatu immeisen.
        Sepä taetaa Karjalata huastoo.
        Siinähii on varsinaene mukavanolone kielenkäättö.
        Ossonhan minnäe, vaekka erräät väettee, että en varsin Lappeenrantalaesta huasta, mutta aenahhii sinne päen.
        Eehän myö täävellisijä olla missee.
        Minä tätä savova opin aekoenanen yheltä mukavalta poeijalta Olj aeka haaska kaverj.
        Sitähii on elämä koolanna. Eppäelempä että ennee ee huumorj samala laella rönsyile kun ennen aekoennaan.

ovat Hilimakka ja senjoora. Hilimakka on aeto savolaenen ja siltä tulloo juttua köytenään kuhan se alakuun piäsöö niinku mustalaenen itkuun.
        Senjoora lyyli on karjalaenen ja kirjottaa AENA murteella, millä palstalla sitte liikkuuhii.
        Minä ootan joulukuun 12. päevee (niinku moni muuhii) ihan ku ennenvanhaan joulupukkia, että lyyli tulloo tuas kottiin ja kertoo meille uutisia.
        Kukkaa ee voe olla tykkeemätä meijän kaikkiin lyylistä, kyllä se on niin ihana immeinen!

• ellumari
        Selema kirjoitti:

ovat Hilimakka ja senjoora. Hilimakka on aeto savolaenen ja siltä tulloo juttua köytenään kuhan se alakuun piäsöö niinku mustalaenen itkuun.
        Senjoora lyyli on karjalaenen ja kirjottaa AENA murteella, millä palstalla sitte liikkuuhii.
        Minä ootan joulukuun 12. päevee (niinku moni muuhii) ihan ku ennenvanhaan joulupukkia, että lyyli tulloo tuas kottiin ja kertoo meille uutisia.
        Kukkaa ee voe olla tykkeemätä meijän kaikkiin lyylistä, kyllä se on niin ihana immeinen!

Myö vuan ollaan niin erjluatusia myö immeiset.
        Minunkaa järjen juoksussa eevät sano olovan vikkoo,(en ou pitkään aekaan kyllä tutkituttana)
        mutta usseesti joovun törmääskurssille.
        Oesinkohn minä herja, niinkun mummo aekoonan sano?
        Mitteeköhän tekemistä näessä suhteissa oes kemijoihen kansa?
        Männöö viissiinni liikoo vilosohvisiin uatoksiin, tae varsin pykolookisiin!

• Selema
        Rituli kirjoitti:

oottamaan. Oekeestaan minnäe naaraan jo etu-
        kätteen. Mihinkähän aehealueeseen mahtanet
        piätyäkkään.

Aeheetahan mualimasta löötyy. Senkun vuan
        valakkoot. Silläaekoo ku sitä mietit, laetan
        tähä ihan mitättömän jutun:

Kalapee mies män liäkärii. Valittelloo piän-
        särkyä.
        -"Kärryytättäkö työ tupakkoo?
        -"Voe, en tok oo millonkaa polttanna. Ruumis
        on henken temppel, ee sitä passoo suastuttoo."
        -"Jaha, käätättekö viinoo?
        -"Enhä tok. Sekkii on kuolemansynti."
        -"Anteeks nyt vua, mutta sattuuko seksi maestu-
        maa?"
        -"Ee kuunaa, kuinka työ voetta kysyäkkää moesta.
        Sehä on irstaatta ja ajatuskii on ihan
        kaaheeta."
        -"Selevä on", sano liäkär. "Nythä minä tiiän
        syyn tuohon piänsärkyy.
        -"No, sehä on hyvä. Mikähän tuo mahtanoo olla?
        -"Teellä on liian kirree tuo sätekehä.

ihteen, että jaksan laehuttoo.
        Paestan jauhelihapihviä ja paljo sipulirenkaeta piälle.
        Palloon asijaan jonkun hetkosen piästä...

• Selema

Kankkunen taetaa vaevata pikkujoulujuhlijoeta vielähii vaekka on jo tiistae?
      Kankkusekspertti Napoleon Niätä anto vähä vihjeitä miten kankkusta hoejetaan.

Hoetometoteja on erilaesia, ylleesä hyvin tylsiä.
      Mitäs sanot tästä: Elä juopottele päevee ennen varsinaesta juopottelua.
      Syö kankkuspilleriä, jotka oot liuottanna viskiin.

Kankkusen tuntomerkit, asteet suattaa vaehella:
      Pop-pänti takaraevossa, jousivartetti ohimoessa,
      silimissä omituista liikettä, herätessä tuntuu ku susjlaama hengittäs suoraan aataminomenaan, suussa linnunpesä jota joku yöllinen vaeltelija on käättännä käämälänä tae rematooriona ja jos uskallat kahtoo käsiäs niin niät että nikotiininvärisiä kynsiä on joka käessä kymmenen, käet tärisöö vimmatusti ja mahassa joku tanssii jitterpuukia.
      Herreet tääsissä pukineissa ja kavut ettet oo riisunna ihtees: oekee kenkä puristaa.

Nappe (Napoleon) kerto, että ku se vihon viimen suapi silimäsä aaki, kahteloo liilan väristä taevasta ja keltasen-vihertävän-kukertavvoo luontoo niin kuuloo selekäsä takkoo ku vaemo huutaa ku postitorvi: - Missees olit Nappe eilen??

Nappe on syntynnä Viinissä ja puolkuollu Riäkkylässä (se ee oo kaakana Kitteeltä).

• Selema

Minä asustan mualiman pienimmässä kylässä, kantoen ja oksaen keskellä. Otan päevän kerrallaan. Ee aena niin heleppoo ku pittää orkanisoija ite kaekki välttämättömimmät yhteiskunnan palavelut.

Kaekesta pittäää koettoo selevitä ite.
      Uatelkoo nyt jos esmerkiks on tehnä jottaen oekeen tyhmee niin minä vihellän pilliin tällä laella *viheltää kimmeesti*, otan seriffin merkin rintaan ja alan ehtiä ihteeni.
      Pimmeessä se voepi olla vaekeeta. Ruukoon soettoo polliisin vihjenumeroon, että luulisin Seleman olovan siellä ja siellä päen...
      Sitte ku vihon viimen piäsen kottiin, niin peittelen ihten sänkyyn. Jos on ollu kauan näläkä niin syötän ihteen tae jos on kauhee jano niin juotan ihteen, että nestetasapaeno normalisoetuu.
      Siitä se sitte tuas lähtöö kääntiin ja elän onnellisena tuas siihen päevään asti ku sattuu jottaen elämee mullistavvoo uuvemman kerran.

Mitenkäs työ ruukootta tämmöset asijat hoetoo?
      Joko se exR on osanna kottiin? Sillähhii pitäs olla tämä pillisysteemi, aekasa kuluks sillä voepi soetella vaekka "Tein minä pillin pajupuusta", vaekka se muovia onnii.

• ellumari

härkee sarvista.
        Minä oun uatella ja ruapina pietäen, että mittee se Raaha, tae oekeemmin exR hierää kaeken mualiman hämäräperäesissä toohuissa.
        Pitteekö sitä nyt niin salaperänen olla, ettei voe suoroon huastoo mikä se on sellanen salapolliisin työ.
        Sanohan sinä Selema suoraluontosena immeisenä että tiijetään myö hölömöttii mistee tässä on kysymys!
        Taejat tietee.Minä oun niin utelijas että haluaesin aena selevittee ropleemat, mutta ku ee taeot riitä aena.

• Selema
        ellumari kirjoitti:

härkee sarvista.
        Minä oun uatella ja ruapina pietäen, että mittee se Raaha, tae oekeemmin exR hierää kaeken mualiman hämäräperäesissä toohuissa.
        Pitteekö sitä nyt niin salaperänen olla, ettei voe suoroon huastoo mikä se on sellanen salapolliisin työ.
        Sanohan sinä Selema suoraluontosena immeisenä että tiijetään myö hölömöttii mistee tässä on kysymys!
        Taejat tietee.Minä oun niin utelijas että haluaesin aena selevittee ropleemat, mutta ku ee taeot riitä aena.

Minä oon miettinnä sitä Raahan salamyhkäsyyttä ja luulen että alan ymmärtee, että sillä on joku KEKSINTÖ, jota se varjeloo, ettei vuan kukkaan piäse näkemään tae kokemaan. Sinähän tiijät että semmonen vakkoelu on niin tavallista, ettei sitä ossoo ennee luottoo ies ommaan ihteesä.
        Ku nyt tarkemmin uattelen niin Raahahii on maininna että on itestään eksynnä - ihan tyypillistä keksijän huastamista!
        Ja nyt ku se polonen on vetännä sen keksintösä mehtään ja eksy sinne! Onneks sinä kannoet sen repussa kottiin! Nyt täätyy laettoo sille semmonen punanen lanka ovelta tärkeimpiin paekkoehin, että ossoo tulla kottiin. Siinä tullessa voepi vaekka kuttoo punaset villatöppöset niin ei kerä jouvu hukkaan.

• ellumari
        Selema kirjoitti:

Minä oon miettinnä sitä Raahan salamyhkäsyyttä ja luulen että alan ymmärtee, että sillä on joku KEKSINTÖ, jota se varjeloo, ettei vuan kukkaan piäse näkemään tae kokemaan. Sinähän tiijät että semmonen vakkoelu on niin tavallista, ettei sitä ossoo ennee luottoo ies ommaan ihteesä.
        Ku nyt tarkemmin uattelen niin Raahahii on maininna että on itestään eksynnä - ihan tyypillistä keksijän huastamista!
        Ja nyt ku se polonen on vetännä sen keksintösä mehtään ja eksy sinne! Onneks sinä kannoet sen repussa kottiin! Nyt täätyy laettoo sille semmonen punanen lanka ovelta tärkeimpiin paekkoehin, että ossoo tulla kottiin. Siinä tullessa voepi vaekka kuttoo punaset villatöppöset niin ei kerä jouvu hukkaan.

suap olla aenahhii sillon kun keksintöjä vuntsaeloo ja yksinäesyyssii on ehoton etellytys että raahassa pystyy kekittymmää.
        Uattelin tuotahhii Raahan tappaasta, että suaphan se patentin sitten ku on valamis se ikliikuja vae mittee se suunnittelloo.
        Myöhän ee katteellisija olla.
        Osataan sitä keksijä tielä myöhii, vaekka sivilisaatijon keskellä elettäesiin.Vaekka ee patenttija suatas, mutta mukavoohan kaekanlaene keksimine on.

• exR
        ellumari kirjoitti:

suap olla aenahhii sillon kun keksintöjä vuntsaeloo ja yksinäesyyssii on ehoton etellytys että raahassa pystyy kekittymmää.
        Uattelin tuotahhii Raahan tappaasta, että suaphan se patentin sitten ku on valamis se ikliikuja vae mittee se suunnittelloo.
        Myöhän ee katteellisija olla.
        Osataan sitä keksijä tielä myöhii, vaekka sivilisaatijon keskellä elettäesiin.Vaekka ee patenttija suatas, mutta mukavoohan kaekanlaene keksimine on.

Se on keksinnä varmaanki näkymättömyyspulverin.

• Selema

Etelässä ku on lomalla niin näkköö ns. sissäänheittäjiä ravintoloihen ovilla.
      Siellä on ravintelinomistajat palakannu oekein ammattimaesia sissäänheittäjiä.
      Ihan totta, ne vaen ottaa niskasta ja pershuarukasta kiinni ja paeskoovat ravintelin
      pimentoehin ja sannoovat ”tervetulloo”.

Tiällä Pohjolassa on tapana että ravintelinomistajat palakkoovat ulosheittäjiä, jotka
      pittäävät ravintelit tyhjänä ”tervemännöö” toevotusten suattelemana.
      Tiältä meiltä lähti semmonen ulosheittäjä H.Niätä lomalle etelään ja sae kokkee
      miltä tuntuu ku toevotettaan tervetulleeks 200 kilon voemalla ja paeskataan ravintelin uumeniin.
      H.Niätä on ärhäkkätä poekoo ja sehän on suanu semmosen ammattitaavin, että
      ee paljoo tarvihte ku se alakaa tehä tilloo eli raekata lukkaalia niinku meellä sanotaan.
      Minähii ku kerran olin mänössä sammaan ravintelliin missä tämä H.Niätä on
      ulosheittäjänä, niin se tokas heti ovella: - Mittees tiältä haet, taejat vaen tulla
      ryyppeemään. Vastasin raahallisesti: - Minä en tykkee viinasta. Siihen H.Niätä:
      - Kukapa ee tykkeis viinasta?
      No niin, se olj vaen semmonen pikkunen episooti.

Niin, H.Niätä olj heitetty sinne ravintolan uumeniin ja se espanjalaenen sissäänheittäjä tulj viikset vipattaen kahtomaan että piäskö se asiakas perille.
      H.Niätällä olj jo rehleksit alakanna toemimaan ja se paeskas sen spanjoorin pellolle. Mäni perässä kahtomaan että onko se varmasti ulukona.
      Siinä ne paeskivat toesijaan sissään ja ulos. Yhessä vaeheessa sae spanjoori hyvän otteen H.Niätästä ja paeskas sen, niin että luut rysky, H.Niätä liuku pitkee pöytee pitkin ja suoraan keittijöön ja uppos valtavaan Juanssonin kiusaakseen.

Niätä alako työskennellä pintoo kohti, anjovislientä suussa ja silimissä, potut kahtelivat pitkillä silimillä.
      Yks kaks Niätä kuul pientä rapinoo ja pottuin seasta tulj pikkunen, ilonen ukonkiäpä,
      punanokkanen, keltanen hattu piässä, jumppatossut jalassa (että ei liukastus pottuihin),
      tonki Niätee potunlohkolla, nosti hattua ja esittel ihtesä: Jansson!

• exR

Ymmärrän kyllä närkästyksenne, eihän käytökseni ole tosiaankaan ollut aina korrektia (ymmärrän tämän sanan johonkin ruostesuojaukseen liittyväksi) mutta olin yllättynyt, että tulin ulosheitetyksi vaikka olin vain tavallisella lenkilläni. En ollut varautunut suurempiin syöminkeihin, kulta- ja platinakorttinikaan eivät sattuneet mukaan.
        Tässä nyt puhdistelen enempiä katuhiekkoja ennestäänkin ropuliaisesta ulkomuodostani ja tiedustelen vastaisen varalle syytä käytökseenne.
        Voisitteko antaa sen kirjallisena, kiitos, koska korvani ovat täynnä biojätettä roskiksestanne ja saattavat olla kykenemättömät vastaanottoon.
        Kunnioittavasta exR

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe