Älä tee samoja virheitä matkalla

Nimetön

Tein ensimmäisen matkani yksin ulkomaille viimekesänä espanjaan.Suunnittelin matkan alusta loppuun huolellisesti,mutta silti kaikki meni päin seiniä.Kannattaa siis suosia valmiita pakettimatkoja,jos ei ole kokemusta omatoimimatkailusta.
1)Varaa aina hotelli tai mahdolliset retket ym. ennenkuin varaat lentoliput.Itse varasin lentoliput ensin,mutta matkanjärjestäjä muuttikin tilaamani retken aikataulua ja lähtöpaikkaa.Olin varannut lennon Madridiin ,mutta viikon pituinen kiertue lähtikin Barcelonasta.Eli seitsemän tunnin lisämatka,jos haluaa päästä bussilla halvalla.
2)Varaa mukaan paljon rahaa!Jos hotelli ei löydykään,taksi on yleensä ainoa vaihtoehto.Taksimatkoihin meni muutenkin paljon rahaa,vaikka kartaa osainkin käyttää.Kannaattaa suunnitella hyvin rahankäyttö,sillä jos tuhlaa suurimman osan rahoista matkan alkupäivinä juhlimiseen,voi tulla tiukkaa matkan lopussa.Tapaamani ihmiset pyysivät mukaan espanjalaiseen illanviettoon ja rahaa menikin joka ilta mukavasti käydessäni monessa ravintolassa.Reissuni kesti kaksi viikkoa,joten 600 euroa ei todellakaan riittänyt.Matkan kolmena viimeisenä päivänä ei ollut enää varaa käydä syömässä,onneksi hotellihuoneen hintaan sisältyi aamiainen,mutta muuten piti pärjätä parilla halvalla leivoksella ja piti alkaa juomaan kraanavettä pulloveden sijaan.Viimeisenä päivänä olo oli jo heikko,ja viimeisillä rahoilla pääsin metrolla lentoasemalle.Lentokoneessa sain vihdoin ruokaa eikä se ole koskaan koneessa maistunut yhtä hyvältä kuin silloin.
3)Älä yritä huijata juna-asemien lippuautomaatteja.Espanjassa on paljon korkeampitasoinen lippukäytäntö.Liput ostetaan kassalta,lippu laitetaan sitten koneeseen,jolloin ovi aukeaa,ja pääset asemalle.Sama juttu,kun olet saapunut junalla.Ensin pitää laittaa lippu koneeseen,ja sitten pääsee pois asemalta.Jos lipun matkakohde ei vastaakaan aseman nimeä,se piippaa,niinkuin minulla kävi.Matkan lopussa rahat olivat lopussa ja yritin päästä halvemmalla laittamalla klähemmän kohteen kuin oli tarkoitus.Alennusta ei tullut kun 10 senttiä,mutta kun virkailija huomasi huijaukseni,hän huusi edssäni 10 minuuttia espanjaksi,enkä ymmärtänyt muuta kuin piti maksaa 5 euroa lisää.Huijaus ei siis kannata,vaikka rahat olisivat lopussa.
3)Älä unohda matkalaukkuasi ja huoneen avaintasi huoneeseen lähtiessäsi lopullisesti hotellista.Itse tein niin,ja menin suoraan vastaanottoon.Ihmetyksekseni,vastaanottovirkailija ei suostunut avaamaan ovea,koska se olisi ollut sääntöjen vastaista.Aivan älytöntä!Suostuteltuani ja näyteltyäni epätoivoista puolentunnin ajan,hän suostui lopulta avaamaan huoneen henkilökohtaisesti.
4)Jos tapaat matkalla uusia ihmisiä,älä jätä tavaroitasi heidän hotellihuoneeseensa viimeisenä lähtöiltana.Uudet ystäväni olivat lähteneet jo illanviettoon,kun minulla oli tarkoitus lähteä jo lentokentälle.Kamerakoteloni jäi siis sinne.
5)Älä mene Barceloonaan,jos et tykkää sateesta ja pilvisestä taivaasta.itselleni kävi niin,että puolet päivistä oli pilvisiä ja vähän viileitä,vaikka oli heinäkuu menoillaan.Rusketusta kuitenkin tuli.
6)Opettele espanjaa,edes pari sanaa.Se auttaa,sillä yleensä espanjalaiset eivät suostu puhumaan muuta tai he eivät osaa puhua muita kieliä
7)älä mene syrjäkylille.Kävin itse Madridissa etsimässä eläintarhassa ja tarkoitus oli mennä huvipuistoonkin,mutta kun syrjäkylillä oltiin,liikkui siellä epämääräistä porukkaa.Narkkareiden piikkejä löytyi maasta ja useat hutsut yrittivät saada asiakkaita,minuakin moneen kertaan.Aloin todella sääliä heitä,sillä kaikki he olivat tosi kauniita,mutta olivat alentuneen moiseen hommaan.
8)varaa hotelli ja lentoliput netistä,se kannaattaa.Itse sain liput Madridiin 276euroa,ja majoitus oli tosi halpa 15 euroa/päivä.Hotellissa tai oikeastaan leirintälueen tyyppisellä majapaikassa oli 2 isoa uima-allasta,valtavasti aurinkotuoleja,ravintolat lähellä,paljon iltaohjelmaa ja esiintymisiä,rantaan pääsi nopeasti 5 minuutin bussimatkalla,huoneistossa oli vessa,suihku,olohuone,piha pöytä,kaksi makuuhuonetta,vaikka olinkin reissussa yksin sekä keittiö,jossa oli kaikki mahdolliset:jääkaappi,uuni,ruokailuvälineen,astiat ym.Kannattaa siis varata netistä,niin pääsee usei halvemmalla.
9)Älä mene Madridiin,ellet ole varannut hotellia,jossa on ilmastointi ja uima-allas.Päivällä ja yölläkin voi olla 40 astetta lämmintä.Itse lähdin etsimään uimapaikkaa taksin kanssa,ja matkalle tulikin hintaa.
Ota siis näistä neuvoista vaarin,jos et halua kokea samanlaisia koettelemuksia matkallasi.Toisaalta oli hyvä että lähdin matkalle yksin,sillä nyt olen läksyni oppinut ja osaan varautua matkaan paremmin.Kerokaa vaan omista ongelmistanne tai ottakaa kantaa kirjoitukseeni!
>Nuori matkailija

18

10561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrtV

..olitko ekaa kertaa ulkomailla? Ei muutoin voi tehdä noin idioottimaisia virheitä!

Sitä saa mitä tilaa!

• lähtee

vaikeuksia hakemaan niin kyllä niitä löytää ihan mistä vaan.

Pikkasen kun saat lisää kokemusta matkailusta niin alkaa homma sujumaan paljon paremmin

• huh

Ei voi muuta sanoa ku että oot kyllä tosi tunari. Eiköhän kaikki luettelemasi asiat ole kaikille itsestään selvyyksiä? Ainakin toivon niin....

• tiltu

EI VOI OLLA TOTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! "älä jätä matkatavaroitasi hotellihuoneeseen kun lähdet sieltä lopullisesti".
      KUKA ÄÄLIÖ JÄTTÄÄ KAIKKI ROMPPEENSA HUONEESEEN POIS LÄHTIESSÄÄN????? Eikös siinä jo kellot kilkata, että pitäisi olla jotain kädessä kun kotiin lähtee???

• huoneeseen

lue juttu uudestaan... No, silti, en minä jättäisi omia kamojani muiden huoneeseen

• voisit

opetella käyttämään kappalejakoja. On muuten älyttömän rasittavaa lukemista tuo juttusi.

• konkarit

älä jauha paskaa.hyvä juttu se oli,sitävarten nämä palstat on että tänne kirjoitellaan.

• väittänytkään
        konkarit kirjoitti:

älä jauha paskaa.hyvä juttu se oli,sitävarten nämä palstat on että tänne kirjoitellaan.

että jutussa oli mitään vikaa. hyvä kun kirjoitit. mutta kyllä se jaksotus kappaleiden avulla auttaa, on _helpompaa_ lukea. selvästi nyt on sulla myös sisälukutaidon puute.

• Ainakin yritan valttaa tollasia virheita. En kai kehtaisi myontaakaan, jos matkakassa olisi paassyt niin huonoon kuntoon, etta kraanavetta joutuisi juomaan. Eihan tuo vesi maksa kuin 20 centtia pullo. Tai sitten olet sieni :)
      Taksilla nyt ei rantoja kannata lahtea etsimaan. Nehan ajeluttaa ihan huvikseen ympari kaupunkia sellasta tolloa. Joka paikassa pitaa ensimmaiseksi kayda Informatico Turistico, sitten linkkariasema ja RENFE. Naista kun imee irti kaiken (aikataulut ja reitit ja hinnat), tulee yleensa toimeen, eika tarvi takseja.
      No, taytyy kai koputtaa puuta. Huomenna Afrikan puolelle visiitille.

• Kesänlapsi-16

tee tuollaisia virheitä :D Mutta kiitos huolenpidosta.

• Nimetön

On jännä nähdä miten ihmiset suhtautuu,jos joku kertoo olista vastoinkäymisistään.Heti aletaan arvostella,vaikka ei tunneta henkilökohtaisesti koko ihmistä.Kun kesällä kävin tällä matkalla ja tein muutamia mokia,en ottanut sitä vakavasti,kuten suurin osa teistä,jotka olette vastanneeet viestiini.Osaan nauraa virheille,niitä tekee jokainen,joten mikä oikeus teillä on arvostella muita?Olen kuullut,että suomalaiset ovat aika ryppyotsaista kansaa,mutta että näin vakavasti otetaan jokainen sana.Huh huh,ottakaa iisisti,ettei tule sydänkohtausta.

• Reissaaja

Huhhuh.. Jos tarinasi oikeasti on totta, suosittelen jatkossa pysyttelemään kotimaan rajojen sisäpuolella.
        Ei ihme että suomalaisista on joskus huono kuva ulkomailla. Jätä se ravintoloissa hengailu ja taksilla ajelu vähemmälle, niin jää rahaa ruokaan ja muuhunkin. Järki käyttöön!

• Tsyde

Tuo matkahan meni hienosti. Ei tullut edes turpaan...
        Seuraavaksi suosittelen jotakin jännempää matkakohdetta, esim Sierra Leone tai Saudi-Arabia. Tai vaikka Jemen...

• pohojosen tyär ..

Hmn....hmn ... onkohan liene totta koko juttu ?!
      Eihän noin tomppelia ole olemassakaan ...

• ArthurDent

Saattaa se ollakin hyvässä lykyssä totta. Olen tavannut matkoillani tuontapaisia onnellisia.

mutta kuten mummuni minulle sanoin hömöiltyäni: " Kyllä elämä opettaa, jos ei muuta niin ainakin hitaasti kävelemään".

• matkaaja

Et oo kyllä ainoa,joka on tehnyt samanlaisia mokia.Kyllä niitä löytyy muitakin,mutta ne ei vaan kehtaa tunnustaa.

• españa

voi hyvä jumala, kyllä tosiaan huomaa että on ensimmäistä kertaa suomen rajojen ulkopuolella..huh huh...toivottavasti tosiaan opit virheistä..

• hah
        españa kirjoitti:

voi hyvä jumala, kyllä tosiaan huomaa että on ensimmäistä kertaa suomen rajojen ulkopuolella..huh huh...toivottavasti tosiaan opit virheistä..

tiesitkö muuten että aina ei tarvii taksia käyttää,mene vaikka kävelleen, niin säästyy suomipojan eurot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5640
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1812
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1707
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1546
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      24
      1464
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1291
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      334
      1260
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      343
      1242
    10. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1235
    Aihe