Optilock?

Kyttääjä

Joopa joo. Olisikohan kellään tietoa miten hyvin saa varustettua kiväärin vaihtokiikarilla. Aseena Sako 75 ja siinä tällä hetkellä shirestonen 1,5-6x42 kiinteästi kiinnitettynä. Se on ihan hyvä hirvimetsälle, mutta joskus tulee kytiksellä pimeä liian nopeasti vastaan. Ilmeisesti optilock voisi olla ratkaisu. Pitäisikö ase kohdistaa joka vaihdon yhteydessa. Toisaalta en viitsisi hankkia toista asetta peurametsälle.

1

701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Custom

Tervehdys. Optilock ei ole vaihtojalka. Se on kiikarin kiinnitystapa eli optilock renkaat eivät vaurioita kiikaria jso jalat sattuvat olemaan vaikka hieman eri suunnassa. Järjestelmää käyttää Sako ja Tikka. Pojallani on em jalat ja hyvin pelaa. Jos haluat vaihdettavan kiikarin on mm. Leupoldilla hyviä kääntöjalkoja ( tosin kalliita ). Osta yhdet alaosat ja kaksi pääliosaa eri kiikareille.
      Kun kohdistat aseen kummallakin ei tarvitse vaihdossa kun ottaa toinen pois ja toinen tilalle. Samalla voit vaihtaa esim panoksen. Itse käytän 11,7 gr Naturalista hirveen ja peuraan. Toinen vaihtoehto on ottaa peuraan 10,1 rg luoti. Olen ampunut kaikki hirvieläimet tähän asti ( 3 4 ) Superhammerheadilla mutta vaihdoin Naturalikseen tänä syksynä. Jouduin siirtämään kiikaria n. 6 cm / 100 m ylös. Naturalis on hieman hitaampi kuin SH. Vaihdon syy on mainokset pienestä lihahukasta. SH tappaa hyvin mutta tuhoaa kyllä lihaakin. Vertymät varsinkin peurassa ovat isot. Pyrin ampumaan peuraa aina päähän jos kyttyyholli on hyvä ja sarvia ei ole.
      t Custom

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7286
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3100
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43