miten moottoria pitää vahvistaa ku asennetaan turbo?

turpottaja

otsikos on kysymys. mieluiten asiallisia vastauksia...

10

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akseli

      Ei sitä moottoria turbon takia tarvitse vahvistaa, vaan tehojen nousun. Eli maltillisilla tehonlisäyksillä ei mitään vahvistuksia tarvita.

      Kysymys on niin ympäripyöreä ja mitäänsanomaton että asiallisia vastauksia lienee turha odottaa. Kerrohan mistä moottorista on kyse ja paljonko siitä pitäisi saada tehoa niin helpottaa jo kummasti.

      • turpottaja

        lada tonnikuussatasta aattelin, ei mul viel oo sitä mut jos ostas, vähä himottas... ei siitä ny nii hirveästi tehoja tarttis irti ottaa, mut jonkun verran kuitenkin... jos joku viittis kertoo miten sitä moottoria vahvistettas.


      • vw hemmo
        turpottaja kirjoitti:

        lada tonnikuussatasta aattelin, ei mul viel oo sitä mut jos ostas, vähä himottas... ei siitä ny nii hirveästi tehoja tarttis irti ottaa, mut jonkun verran kuitenkin... jos joku viittis kertoo miten sitä moottoria vahvistettas.

        moottoria ei vahvistettu mitenkään silloin kun "onnelassa" niitä teetettiin,edes puristussuhdetta ei alennettu.siistiä ajoa ne kesti,mutta revitettäessä leikkaa helposti kiinni, tai mäntä sulaa puhki.sisuskalujen lämpörasitus nousee yli sietorajan.jälkiasennusahtimen laitto on nykyisin käytännössä kielletty


      • Akseli
        vw hemmo kirjoitti:

        moottoria ei vahvistettu mitenkään silloin kun "onnelassa" niitä teetettiin,edes puristussuhdetta ei alennettu.siistiä ajoa ne kesti,mutta revitettäessä leikkaa helposti kiinni, tai mäntä sulaa puhki.sisuskalujen lämpörasitus nousee yli sietorajan.jälkiasennusahtimen laitto on nykyisin käytännössä kielletty

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.


      • Yrittänyttä
        Akseli kirjoitti:

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.

        Laita turbo Ladaan ja aja sillä, niin huomaat missä pitää olla muutokset.
        Ensin lentää kannentiiviste!
        alkuperäinen moottori ei kestä kun 200 gr. ylipainetta!


      • turpottaja
        Akseli kirjoitti:

        Eli kunnon cooleri ja riittävän iso ahdin niin vältytään noilta lämpöongelmilta. Jos hyvän haluaa niin kunnolliset matalapuristeiset männät. Tuskin kaipaa muuta vahvistamista, jos tosiaan pysyt maltillisissa tehoissa.

        Vanhoihin autoihin saa vielä nykyäänkin laittaa jälkiasennusahtimen ihan niin kuin ennenkin. Kunhan pysytään tehoissa alle 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista.

        no entäs jos 1600 ladasta ottaa tehoja irti 250 heppaa... mites sitten vahvistetaan moottoria?


      • Akseli
        Yrittänyttä kirjoitti:

        Laita turbo Ladaan ja aja sillä, niin huomaat missä pitää olla muutokset.
        Ensin lentää kannentiiviste!
        alkuperäinen moottori ei kestä kun 200 gr. ylipainetta!

        Ei oo tapana ollu laittaa turboa mihinkään autoon, vaan rakentaa turbokone.

        Ladan kone on viritysmielessä mulle oudompi tapaus, joten en osaa sanoa mitkä ovat heikot kohdat. Pitäs tieten kysyä sukulaismieheltä kun se ajo aikanaan ralliakin ladalla.

        250hp vaatinee jo männänvaihdot, kunnon kansityöt, ison coolerin ja ahtimen ja kunnon moottorinohjausjärjestelmän.(joo joo saa sen pelaamaan kaasareilla ja tavallisella virranjakajallakin)

        Tärkeintä bensaturbokoneessa on pitää palolämpötilat riittävän alhaisena(hyvä cooleri, riittävän iso turbo ja avara pakoputkisto, seokset riittävän rikkaalla...) ja käyttää osia, jotka kestää niitä lämpöjä. Nyt kun asiaa ajattelen, niin en oo koskaan polttanu kansipahvia turbokoneistani, vaikka muuten romua on tullut. :)

        Suosittelen etsimään vaikkapa paikallisesta kirjastosta ahtamista koskevan opuksen niin saa perusasiat selville. Netissä kyselemällä kun tahtoo saada niin monenlaista tietoa, suurin osa tulee jannuilta jotka ei koskaan oo konetta rakentanu.


      • minä ite
        turpottaja kirjoitti:

        no entäs jos 1600 ladasta ottaa tehoja irti 250 heppaa... mites sitten vahvistetaan moottoria?

        Vai että 250 heppaa?

        Luulisin että tuossa vaiheessa pitää kaikki liikkuvat osat vaihtaa länsimaisiin laatutuotteisiin, lisäksi ehkä kampilaakereille tehdä kunnon pukit. Lohkon ja kannen väliin kuparinen kansipahvi liekkirenkailla. Ts. unohda koko juttu, mikäli et halua varata joitakin tonneja nykyrahaa...


      • keimoileva
        minä ite kirjoitti:

        Vai että 250 heppaa?

        Luulisin että tuossa vaiheessa pitää kaikki liikkuvat osat vaihtaa länsimaisiin laatutuotteisiin, lisäksi ehkä kampilaakereille tehdä kunnon pukit. Lohkon ja kannen väliin kuparinen kansipahvi liekkirenkailla. Ts. unohda koko juttu, mikäli et halua varata joitakin tonneja nykyrahaa...

        Itsehän otin ladan koneen pois,laitoin tilalle bmw:n 2.0 L kutos koneen ja sit piti vielä lisätä turbolla tehoja toki on enemmän ku 250 heppaa,eikä varmaan rekisteriin saa. Rahaa ei mennyt juuri mitään koska turbon jo omistinkin ja koneen ostin purkaamolta.


    • jonilix

      KATSO Bamse´s turbounderbands kaikki jaksot niin tiedät pitkälle kaiken : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7745
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4293
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3775
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2916
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2656
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58
      2479
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2306
    Aihe