FreeBSD 5.3 Apuva

Make

Tere !!

Minulla jäi nurkkiin 1,2 Gt levy ja halusin koneeseeni neljänneksi käyttöjärjestelmäksi ihka aidon Unixin. Asentelin aikani ja aina tuntui levytila loppuvan?? Eli onko tuo 1,2 Gt tosiaankin liian vähän X-ikkunointia ja KDE työpöytäympäristöä varten. Osioin levyn seuraavasti:

/ 150 Mt
/swap 256 Mt (Tosin keskusmuistia on saman verran...ehkä erhe)
/usr 694 Mt

Tällä toki tekstitilan asennus sujui....

Mitkä paketit kannattaa asentaa ihan työasemakäyttöön, työpöytä voisi olla KDE.

Vaatineeko tuo vielä konfaamista käsin, jotta pääsee graafiseen tilaan. Tokihan se FreeBSD:n käsikirjakin on hyvä, mutta ehkä joltain gurulta löytyisi tietämystä??

3

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hobfds

kyllähän tuo 1.2 gigatavua hieman vähäiseltä vaikuttaa jos haluaa jotain työpöytä-ympäristöä ja varsinkin niin raskasta ja tilaa vievää kuin KDE käyttää. melkeinpä suosittelisin jonkun kevyemmän työpöydän asentamista, kuten fluxbox tai blackbox jotka löytyvät portseista. asennus on kutakuinkin näin yksinkertaista:
      cd /usr/ports/x11-wm/fluxbox && make install clean distclean

mikä tietysti edellyttää että sinulla on ports-kokoelma asennettu (voi olla että et ottanut asennuksessa sitä mukaan, jos näin on sen voi ladata osoitteesta http://freebsd.org/ports)

kun kyseinen ohjelma on käännetty ja asennettu lisäät käyttäjäsi homekansiossa lymyilevään .xinitrc tiedostoon seuraavan rivin:
      exec fluxbox

jos siellä on ennestään jotain rivejä, poista ne. jos käytät login manageria (esim. xdm) niin tee vastaava myös ~/.xsession tiedostoon.

• daemon

Yksi vaihtoehto on Windowmaker, joka on portattu myös FreBSD:lle. Itse olen käyttänyt sitä jo vuosia, tykkään sen NextStep-lookista. Ei vie paljon levytilaa ja on nopea tässä antiikkisessa koneessakin.

• Make

Vialliset asennuslevyt aiheuttivat ongelmat. Kannattaa olla tarkkana Lacie usb-polttimen ja Verbatim CD-R levyjen kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5124
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4278
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2441
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1988
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1237
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe