win98 ja nettiyhteys

Maria_

ApuaApua..

Jatkan kyselyä aiheesta win98 ja netti, jonka alotin tuolla joskus (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=653&posting=22000000005043646#22000000005043646). Kiitos niistä hyvistä neuvoista, mutta apua ei ollut. Nyt homma on niin että koneeseen on asennettu kokonaan uusiksi win98. Verkkokortti on iloinen ajureistaan ja ilmoittaa että toimii hyvin device managerissa. Kuten kaikki muukin. Iloisesti pingaa localhostiakin. Nettiasetuksetkin kunnossa (tcp/ip->verkkokortti), mutta nettiin ei mene, pingaus ulos tuottaa vain unknown hostia.

ipconfig kertoi,että se ei ole hakenut dhcp-osoitetta, joten katsoin winipcfg:llä joka sanoi, että adapteri on PPP, eikä anna muita vaihtoehtoja. Eli yrittää modeemilla vain nettiin. Suutuksissani sitten menin networkista poistamaan listasta modeemin, joka sitten poistui myös device managerista ja vei samalla networkista asetukset tcp/ip->adapteri ja jätti vain verkkokortin ja erikseen tcp/ip:n, siis allekkain.

Nyt ipconfig antaa: IPConfigurationFatalError
Cannot read IP configuration

winipcfg antaa: Fatal error
Cannot read IPConfiguration

Joten apua? Mokasinko poistamalla jotain väärää? Miten saan sen takasin? Miten saan koneen tietämään, että haluan defaulttina yhteyden sen yhden ja ainoan verkkokortin kautta?
Olen pahoillani että olen sekava. Ensin 8tuntia töissä koneita ja sitten 6h kaverin koneen kimpussa. Olen siis väsynyt. Kiitos teille.

5

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rane

Olisikohan ihan mahdoton juttu että operaattorisi eli palveluntarjoajan ja sinun koneesi välillä ei yhteys toimisi.Onhan kyseessä adsl-yhteys?Onkos adsl-modeemissa mahdollista reset toimintoa?Minun telewell TW-500 on ainakin sellainen takapaneelissa ja resetoiminen poisti minun ongelmani ainakin toistaiseksi.

• TTT
    • Luin tuon edellisen sarjan.
      "Verkkokorttina IBM Auto 16/4 TokenRing ISA, eli ISA väylässä."

Tuo sana "TokenRing" selittää ongelmasi.
      Jos nimittäin saat toimimaan niin sinusta tulee huippupalkattu verkkoasiantuntija.

Token Ring -verkkotegnologia kilpaili aikoinaan tämän päivän ylivoimaisesti yleisimmän Ethernet -verkkotegnologian kanssa.

Esim. Network -sertifikaatti kirjassa mainitaan että on melko epätodennäköistä, että keskiverto verkkoammattilainen törmää Token Ring laitteisiin uransa aikana.

Koska koneessa ei ole PCI-väylää niin hommaa ISA-väyläinen 10Mbps Ethernet kortti. Löytyy runsainmitoin esim. Huuto.Netistä http://www.huuto.net/fi/cats/atkpcmode.php3

Tosin itse kyllä hommaisin koneen jossa PCI-väylät löytyy, Huuto.Netistä saa koko koneen verkkokortteineen 10 eurolla.

• inteloutside

Joo siis näin on, Welhon motukka ja kaikki muutkin toimii vaan ethernetillä. Kannattais lukea tarkemmin kysymykset...

Ko. kone lienee joku vanha toimistokone ja siellä pelannut token ring-lähiverkko...

• inteloutside

Ensinnäkin verkkoaiheisille kysymyksille löytyy ihan omakin palsta...

Ongelmaa voi lähteä hahmottamaan siitä, että winipcfg ei näytä verkkokorttia. Eli vaikka laitehallinta näyttää kortin olevan ok, se ei kuitenkaan tunnistu varsinaiseen työhönsä. (Modeemin poistaminen ei vaikuta verkkokortin toimintaan mitenkään ja saat sen takaisin normaalisti asentamalla.) Kyllä siinä kortissa pitäisi olla tcp/ip-sidos l. yritit varmaankin asettaa sen uudestaan? Ainakin verkkokortin uudelleenasennuksen pitäisi palauttaa sidos.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että windows ei vain tunnista korttia kokonaan oikein. Mahdollisia syitä siihen löytyy useampia:

1. Asennettu ajuri ei ole oikea.

2. IRQ on varattu toiselle laitteelle, esim. äänikortti tai modeemi voivat olla ristiriidassa verkkokortin kanssa. Poista muut kortit ja vaihda verkkokortin paikkaa, jos mahdollista.

3. BIOS-asetukset eivät ole kohdallaan. Voi olla, että kortti on disabloitu, esim. kortti ja modeemi ovat vaihtoehtoisia yms.

Voisit antaa lisätietoa kokoonpanosta, jos ongelma jatkuu - emolevy, bios, muut kortit yms.

Ohjattu internet-yhteyden muodostaminen ja yhteys lähiverkon kautta, niin kone käyttää oletuksena sitä ainoaa verkkokorttia internettiin. Ensin kortin täytyy tietysti toimia kunnolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87