Aeromystiikkaa

Grunau Baby

Ilmavoimien Fouga ohjaajan ohjeesta:

"...kääntää koneen pyrstöä vasemmalle, jolloin kone lähtee kaartoon oikealle."

Meneeköhän se nyt ihan noin, ei kai tuosta kaartoa synny vaan kylkimyyry.

14

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FM1

      Mukava kuulla vihkupillin ajamisesta. Noiden käsikirjojen kääntäminen oli haasteellista ja niitä tekivät monet. Glissandesta ei ole kokemusta, hyvä että muistan oranssin virtakytkimen oikealla alhaalla - ranskaksi.

    • lukutaitoinen mä vaa

      Se kääntääkin koneen pyrstöä vasemmalle, eli nokkaa oikealle. Silloin v-kulmavaikutuksesta johtuen kone kallistuu oikealle

      • FM1

        Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.


      • Hullunhommaa
        FM1 kirjoitti:

        Hyvin luettu, en vain halunnut puuttua itsestäänselvyyteen historiaan menevässä ketjun aloituksessa. Kirjoitin siksi, että näitä käsikirjoja on pölyttymässä. Viimeksi lämmitin saunaa FM:n Sperry gyrokompassin (G.L.1 ja G.L.1A) pumaskalla.

        Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!


      • FM1
        Hullunhommaa kirjoitti:

        Etkä! Keräilijät maksaisi niistä sulle!!

        Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.


      • Ettätuotaniin
        FM1 kirjoitti:

        Eipä minulla niitä papereita ikävä ole, joitain kavereita jonkunverran. Kuka missäkin. Jotkut asiat eivät ole kaupan. Hyvää Uutta Vuotta.

        Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.

        Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan.


      • FM1
        Ettätuotaniin kirjoitti:

        Kaiken ei tarvitsekaan olla kaupan, mutta anna ennen jollekin, joka arvostaa sitä historiaa, kuin pistät pesään.

        Maassa on vielä kaksi lentävääkin,kelpaisi niillekin varmaan.

        Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.


      • kukkopillimyös
        FM1 kirjoitti:

        Ketkä ihmeessä? En palstalla kysy nimiä. Kahdesta koneesta ainoa kokemukseni on pienestä keskieurooppalaisesta maasta. Toinen oli suomalaista moottoriteholtaan suurempi ranskalainen. Tietänet.

        eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.

        Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä!


      • FM1
        kukkopillimyös kirjoitti:

        eikä nimiä kannata julkaistakaan palstalla, mutta facebookista löytyy FM-51n sivut ja FM-37n Fouga-teamilla on omat verkkosivut joista yhteystiedot löytyy.

        Sitä kautta voisit löytää uudet omistajat noille manuaaleille, polttaa niitä ei kuitenkaan pidä!

        Kiitos Kukkopillille, etsin sivut.


      • 1+5

        Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
        Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.


      • Sanginjoki tietää
        1+5 kirjoitti:

        Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
        Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.

        Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.


      • lukutaitoinen mä vaa
        1+5 kirjoitti:

        Kertoisitko lisää v-kulmavaikutuksesta.
        Kuulostaa hieman kummaliselta koska kallistamista varten on siivekkeet ja koordinoitu kaarto suoritetaan kaikkien ohjaimien yhteistyöllä.

        Niinhän se puhdas kaarto tehdään. Englanninkielinen wiki-artikkeli kertoo aiheesta oleellisen. Tehokkain tapa kallistaa konetta on siivekkeiden avulla. Pelkällä jalallakin se onnistuu sivuluisun ja v-kulmavaikutuksen avulla.

        http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics)


      • lukutaitoinen mä vaa
        Sanginjoki tietää kirjoitti:

        Kysäseppä Raimo Päätalolta. Kääntyy se kone ilman siivekkeitäkin.

        Päätalon koneessa luotetaan juurikin tähän ominaisuuteen. Monet lennokit ovat myöskin ilman siivekeohjausta


    • haukka_

      Onko tietoa, olisiko "Hawk Advanced trainer / ground attack aircraft A Technical Description" -opuksella mitään rahallista arvoa ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7565
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3685
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2856
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      57
      2471
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2329
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      45
      2322
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2266
    Aihe