Alahuhdan lähtö

Optio

Meille pienosakkaille on kauan selitelty optioiden vaikutusta avainhenkilöiden pysyvyyden kannalta.

Alahuhta osoitti, kuinka paljon optiot vaikuttavat lojaalisuuteen yhtiötä kohtaan.

Eikä hän ole ainoa.

Nyt on paras sitouttaa pian kaikki optiopita saaneet pakollisella osakesäästämisella. Kaikkien optioita saaneiden on omistettava yhtiön osakkeita suhteessa myönnettyjen (ei välttämättä vielä lunastettujen) optioiden määrään. Eiköhän sillä sitouteta ja tulostakin alkaa syntyä.

Voisiko joku talousoppinut ottaa kantaa tähän ajatukseen ja laatia seuraavaa yhtiökokousta varten esityksen asiasta.

Enää Nokialla ei ole varaa menettään yllättäen yhtään optiomiljonääriä. Osa heistä on jo perustanut yrityksiä, joissa he käyttävät alkupääomana sekä optiotulojaan että tietämystään.

4

602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selitetään

Käytännössä optiot eivät ole sitouttaneet ketään mihinkään firmaan. Suomessa toteutetut optiojärjestelyt ovat yleensä olleet käteviä kikkoja, joilla on kerätty rahaa pomoille firman edun nimissä.

Totta puhuen, jos olet jo saanut optioita muutamia miljoonia euroja ja saat lisäksi muhkeaa kuukausipalkkaa, ei lisärahalla ole sinulle juuri mitään merkitystä. Verokarhu on tyytyväisin optioista hyötyjä.

• aivan...

Näinhän asia in. Verokarhu onneksi saa osuutensa. Tällä tavalla tuetaan toimintakelpoista yhteiskuntaa. Tuskin kukaan johtaja on niin korvaamaton kuin he antavat meidän olettaa.

Olen sitä mieltä, että johtajille pitäisi asettaa selkeä tulosvastuu ja vähentää heidän palkastaan ja optioistaan osakekurssin romahdus.

Ei kukaan ole korvaamaton, ei edes Nokian johto.

• Faktoja
        aivan... kirjoitti:

Näinhän asia in. Verokarhu onneksi saa osuutensa. Tällä tavalla tuetaan toimintakelpoista yhteiskuntaa. Tuskin kukaan johtaja on niin korvaamaton kuin he antavat meidän olettaa.

Olen sitä mieltä, että johtajille pitäisi asettaa selkeä tulosvastuu ja vähentää heidän palkastaan ja optioistaan osakekurssin romahdus.

Ei kukaan ole korvaamaton, ei edes Nokian johto.

Kyllä se on niin, että Nokian tuloksen tekevät tuhannet ilman oman edun tavoittelua tuotekehitystä tekevät nuoret insinöörit, joista alle prosentti pääsee joskus nauttimaan optioista. Johtajilla ei menestykseen ole osuutta. Tietysti heillä on mahdollisuus mokata kehitys.

Seuraava kysymys kuuluukin mistä näitä insinöörejä tulee. Siihen onkin vastaus ettei niitä enää tulekaan, kun yhteiskunta on muuttumassa röyhkeäksi minä-minä-kaikki-mulle-yhteiskunnaksi.

• oskari5
        Faktoja kirjoitti:

Kyllä se on niin, että Nokian tuloksen tekevät tuhannet ilman oman edun tavoittelua tuotekehitystä tekevät nuoret insinöörit, joista alle prosentti pääsee joskus nauttimaan optioista. Johtajilla ei menestykseen ole osuutta. Tietysti heillä on mahdollisuus mokata kehitys.

Seuraava kysymys kuuluukin mistä näitä insinöörejä tulee. Siihen onkin vastaus ettei niitä enää tulekaan, kun yhteiskunta on muuttumassa röyhkeäksi minä-minä-kaikki-mulle-yhteiskunnaksi.

Olet harvinaisen oikeassa. Alaa erittäin läheltä seurannanneena voin sanoa pyytettömien työmuurahaisten kadonneen nuoremmista ikäluokista. Valitettavasti samalla on kadonnut monista suomalaisista nuorista insinööreistä ammattitaito ja sitkeys joilla kansainvälisessä kilpailussa pärjätään. Ammattitaito kun ei synny kuin ankaralla työnteolla. Ei hyvältä näytä tulevaisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe