Olen vaihtamassa alaa ja kiinnostut kaupan alan töistä. Mitä eroa tutkinnoilla on? Kummalla saa paremmin töitä? Onko palkassa eroa?
myynnin vai merkonomin tutkinto
2
166
Vastaukset
- ...
Merkonomin tutkinto on parempi ja laajempi. Myynnin tutkinto ei käsittääkseni vaikuta mitenkään työnsaantiin. Myyjäksi yleensä pääsee, kunhan on mikä tahansa tutkinto pohjalla. Tosin merkonomejaki on niin paljon, ettei siitäkään juuri hyötyä oo, tradenomit menee edelle. Itse oon merkonomi, mutta kävin sen lähinnä huvin vuoksi työn ohella, kukaan ei sitä ainakaan mun työpaikalla vaatinut.
- Eiikinämyyjäksi
Myyjäksi pääsee yleensä ilman alan koulutustakin. Kaupan työnhaussa on ihan sama, oletko merkonomi, siivooja, leipuri, sähköasentaja, tradenomi, medianomi, kulttuurituottaja vai oletko jäänyt peruskoulun jälkeen ilman tutkintoa. Opinto- ja työtodistuksia ei työhaastatteluissa pahemmin kysellä. Kaupan alalla on niin suuri vaihtuvuus, että työsuhteet jäävät kovin lyhyiksi.
Myyjän työ on stressaavaa ja työajat kurjat. Palkkaus on täysin pielessä ja työvuorot lyhimmillään 4-5 tuntia. Kurjimmassa asemassa ovat tarvittaessa töihin tulevat myyjät 0-sopimuksilla ja muut extraajat eli sairauslomien ja ruuhkien paikkaajat.
Ikävin asiakaspalaute tulee myyjille. Kannattaa myös miettiä, tuleeko toimeen 0-15 tunnin viikkotyötunneilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447276
- 324038
- 573565
- 483082
- 172786
- 372258
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482246- 432228
- 162226
- 482209